Pokračování dálnice do Polska je nezbytné
Protože pokračování dálnice D11 z Hradce Králové směrem do Polska naráží neustále na vlastnické problémy a na nedostatek peněz, kraj by měl usilovat o variantu výstavby z hraničního Královce směrem k Hradci Králové, tedy opačným směrem.
Úseky rychlostní komunikace na Trutnovsku by tak byly hotové dříve a tamnímu regionu by to významně pomohlo.
Polská dálnice na druhé straně hranice má před českou velký náskok a Poláci na nás neustále tlačí, abychom otevřeli hraniční přechod v Královci-Lubawce pro kamionovou dopravu. Zatím jsme se tomu ubránili a přechod je možné využívat pro kamiony pouze na výjimku, a to pro dopravu do nejbližšího regionu. Pokud by byl pro kamionovou dopravu přechod otevřen, nastal by v Trutnově větší kolaps než v Náchodě. Ale pokud by se začaly budovat úseky dálnice od Královce, alespoň v jednom pruhu, vybudovala by se trasa kolem Trutnova až k Choustníkovu Hradišti a dopravě v regionu by se významně ulehčilo.
Dálnice nebo rychlostní komunikace je pro Trutnovsko nezbytná. Jde o důležité spojení naší republiky a Královéhradeckého kraje se sítí dálnic v Polsku s návazností na další země. Těžil by z toho kraj a hlavně Trutnovsko, o které by začali mít větší zájem investoři. Pokud investoři uvádějí hlavní důvod pro menší zájem o vstup do regionu, vždy argumentují komplikovaným dopravním spojením. Nová dopravní tepna by určitě přispěla k chystanému rozvoji automobilky Škoda Auto ve Vrchlabí. Možná by nebylo i tak nezbytné budovat obchvat Náchoda a současně by se eliminoval kamionový provoz přes nejvyšší partie Krkonoš v Harrachově.
Je jisté, že absence moderního dopravního spojení brzdí rozvoj Trutnovska, ale zejména pohraničních oblastí. Trutnovu se sice podařilo některé investory získat, ale je to pro něj velmi obtížné. Jsme regionem s nejvyšší nezaměstnaností a lepší dopravní spojení by mělo určitě vliv na zlepšení situace. Region by se také stal dostupnější pro turisty, což by ovlivnilo zaměstnanost v cestovním ruchu.
Některé obce přicházejí čas od času s výhradami proti vedení dálničních tras, ale není možné při každé změně zastupitelstva měnit územní plán velkého územního celku Trutnovsko - Náchodsko. Tento dokument, jehož součástí je i umístění koridoru dálnice, se rodil poměrně dlouho a byl projednán se všemi obcemi, kterých se týká. Umístění dálnice se obšírně projednávalo právě vzhledem k ochraně životní prostředí, ochraně památek a cenných oblastí přírody. Nevidím jediný důvod, proč by měl být tento dokument zpochybňován.
Pokračování dálnice z Hradce Králové se neustále oddaluje. Není hotov ani úsek kolem krajského města. Podle posledních odhadů by se mělo začít stavět v březnu příštího roku a 2,5 kilometrový úsek by měl být dokončen v roce 2014. Na úseku dálnice D11 z Hradce Králové do Jaroměře se stále vykupují pozemky. Z Jaroměře by k česko-polskému hraničnímu přechodu u Královce pokračovala rychlostní komunikace R11. Začít stavět by se mělo kolem roku 2018. Na hranicích s Polskem se napojí R11 na rychlostní silnici S3. Je součástí evropské silnice E67 z Prahy do Helsinek. Jsem přesvědčen, že výstavba od česko-polského přechodu v Královci směrem k Jaroměři by rychleji vyřešila více problémů, s nimiž se doprava v Královéhradeckém kraji potýká.
předseda místního sdružení
člen oblastní rady
starosta
krajský zastupitel