Více zeleně v ulicích? Ano, jde to.

(Tučňák) Stromy a keře máme ve městě všichni rádi. Líbí se nám první zelené lístečky, barevné květy, bzukot včel i zpěv hnízdících zpěvných ptáků. V létě uvítáme jejich chladivý stín, jindy se naopak pod nimi schováme při dešti. Stromy a keře jsou výrazným městotvorným prvkem, ulice doplněná alejí je prostě hezčí a útulnější. Stromy ve městě fungují i jako přirozená klimatizace a zvlhčovač vzduchu v jednom.
Jako radní pro dopravu bych uvítal víc dřevin v rámci chodníků a parkovišť. Výsadba stromů ve městě a na komunikacích především má dnes ale spoustu omezení. Jsou místa, která přímo volají po výsadbě živého plotu nebo celé aleje. Ale nejde to! Problémem nejsou kořeny stromů, které by ničily chodník. Stačí je sázet tzv. „bagrem“, aby byl kořenům vytvořen prostor, jít do hloubky, a nikoliv „na lopatu“. Sázení stromů na komunikacích brání primárně poduliční sítě.
Určitě si mnozí z vás všimli při výletech na venkov, že pod dráty vysokého napětí v lesích neroste jen tráva a ani tam není úplná Sahara. Ano, pod vysokým napětím být les nemůže, ale i pod ním dnes najdeme stromy, například plantáže vánočních stromků, palivového otopu nebo se tam jen nechá růst na divoko lesní porost, který se každých deset let pokácí a jede se nanovo.
Řešením jsou mělce kořenící stromy
S touto zkušeností jsem se obrátil na správce poduličních sítí, zda je jejich zákaz sázení dřevin nad jejich sítěmi tak striktní. A představte si – není! Jejich sítě jsou umístěny v určité hloubce, a pokud nad potrubím rostou drobnější dřeviny, tak jim to vůbec nevadí, dnešním plastovým potrubím zkrátka nijak neškodí. Problém je jinde. V případě havárie a opravy poškozené části potrubí nebo při jeho obnově musíme být připraveni dřeviny nad potrubím rychle a snadno pokácet. Zkrátka pokud budeme nad potrubím sázet drobnější a mělce kořenící stromy a keře a smíříme se s tím, že při haváriích bude dřevina snadno odstraněna a po opravě opět vysazena nová, tak nám ve městě přibude mnoho zeleně. Ano, občas jí část bolestně zmizí při haváriích a opravách, ale zabčas tam bude zase nová. Lepší krátkověká sakura nad kanalizací než jen asfalt nebo tráva. Ve městě bychom tak měli na komunikacích jak trvalé dlouhověké stromy vysázené na místech bez sítí, striktně chráněné zákonem proti kácení a poškozování, a pak spoustu dodatečné, nazvěme ji „spotřební“, zeleně s možností jejího dočasného odstranění při opravách sítí. Ano, na první pohled to zní tvrdě, ale při druhém pohledu to dává logiku a přináší nám to spoustu dodatečné zeleně do města!
Jaroslav Míth, radní MČ Praha 4
radní MČ Praha 4
předseda MS Podolí-Braník