Krajská koalice ANO a STAN poděluje své vyvolené. Počty vysoce placených zastupitelů jsou nehorázné.
Ustavující Zastupitelstvo Plzeňského kraje si 30. října zvolilo 11-ti člennou radu se sedmi náměstky a třemi radními.
Z těch sedmi náměstků jsou tři tzv. neuvolnění. Radní pracují jako uvolnění. Důvod je nasnadě – neuvolněný náměstek podle současného zákona má nárok na maximální částku 85.639 Kč. Neuvolněný radní pak pouze 19.013 Kč, zatímco uvolněný radní 126.874 Kč. Podotýkám přitom, že zákon nezná kompetenční rozdíly uvolněných a neuvolněných radních. Ještě je třeba dodat, že každý z těch neuvolněných náměstků se schválenou částkou 85.639 Kč je ještě ve svých obcích nebo městech uvolněným starostou. Určitý respekt zasluhuje snad jen skutečnost, že nový hejtman za hnutí ANO, současný poslanec, bude vykonávat svou pozici uvolněného zastupitele s krácením své jinak zákonem stanovené odměny pouze na 40%.
Ještě na větší pováženou je počet výborů zastupitelstva. Je jich 14, při čemž v osmi z nich je předsedou uvolněný zastupitel také s odměnou 107.820 Kč. Z nich jeden je z řad Pirátů (bývalý hejtman) a ostatní z řad koaličních partnerů.
Ohlédněme se o 24 let zpátky, kdy kraj začínal pod vedením ODS. Tehdy bylo devět uvolněných členů rady včetně hejtmana se třemi náměstky. Plzeňský kraj měl dle zákona tři výbory. Jediným uvolněným zastupitelem v případě výborů byl předseda kontrolního výboru z řad opozice. A to musím dodat, že v začátku odměny uvolněných členů nebyly vůbec tak vysoké, jako je to dnes. Z fungování Zastupitelstva Plzeňského kraje se ale postupně stal pouze dobrý byznys pro koaliční zastupitele, v současném volebním období především pro členy vítězného hnutí ANO. V Plzeňském kraji se navíc v poslední době již vůbec nerespektuje původní tradice poměrného zastoupení členů ve výborech, jak ji známe z parlamentu ČR.
A teď si porovnejme, jak dopadlo ustavující zastupitelstvo Jihočeského kraje. Z jedenácti členné rady jsou pouze čtyři tzv. uvolnění. Těmi jsou hejtman a jeho tři náměstci. Žádný další radní uvolněným zastupitelem není.
Jak je možné, že stejnou práci zvládne hejtman Martin Kuba s minimem uvolněných zastupitelů, zatímco v sousedním kraji je situace úplně odlišná?
Kraje postupně získaly poměrně významný podíl na celostátně vybraných sdílených daní. Jedná se o daně přímé a DPH. Z důvodu řady improvizací v poslanecké sněmovně i Senátu a v souvislosti s amatérským návrhem Andreje Babiše z roku 2020 o zrušení superhrubé mzdy máme u nás dnes mimořádně bohaté kraje s řadou miliard na svých účtech, ale na druhé straně také mimořádně zadlužený stát s biliony svých dluhů. O to více musí být pro občany zarážející, s jakým nevkusem Plzeňský kraj poděluje své vyvolené.
Pokud budou mít kraje peníze na rozhazování, vždy bude platit, že někde s nimi budou zacházet způsobem na hony vzdálené hospodárnosti, o které mluví zákon. Za dobu svého angažmá ve veřejné správě jsem již dávno pochopil, že jediným lékem proti rozhazování je odebrat přebytečné zdroje. Nemůže se samozřejmě tak činit zpětně převodem zaparkovaných peněz na účty státní pokladny, jak svého času navrhovali někteří členové NERVu. Ale určitě je na místě se v případě krajů vrátit k původnímu a dle mého přesvědčení i tak poměrně vysokému podílu 8,92% na vybíraných daních. To by znamenalo vyšší příjem do státního rozpočtu z daňových výnosů v objemu 6 miliard Kč, které by se třeba mohly využít na platy ve školství.
někdejší senátor a poslanec za ODS