Nový obor všeobecné lyceum posílí nabídku středoškolského vzdělání

15. října 2024
Nový obor všeobecné lyceum posílí nabídku středoškolského vzdělání

(www.vlada.cz) Širší všeobecné vzdělání s možností oborové orientace nabídne nový středoškolský obor všeobecné lyceum, který rozšíří dosavadní nabídku odborně zaměřených lyceí. Žákům umožní získat kvalitní základy v rámci všeobecného vzdělávání a současně se odborně profilovat až později během studia. MŠMT nyní spouští pokusné ověřování, do června příštího roku následně vzniknou v zapojených školách vzdělávací programy, podle kterých se bude od září 2025 vyučovat. Nový obor dnes na Ministerstvu školství, mládeže a tělovýchovy představili premiér Petr Fiala, ministr školství Mikuláš Bek a náměstek ministra Jiří Nantl.

Nový obor představuje významný krok k modernizaci českého vzdělávacího systému. Předseda vlády zdůraznil, že jeho spuštění posílí všeobecnou větev středního školství a představuje naplnění programového prohlášení vlády. „Je to potřebný krok k úpravě vzdělávacího systému, aby odpovídal potřebám společnosti 21. století a odrážel priority, které mají dnes mladí lidé. Všeobecná lycea jsou prvek, který v systému nyní chybí a který vytvoří určitou alternativu ke gymnáziím. Lycea budou studenty kvalitně připravovat na studium na vyšších odborných a vysokých školách. Výhodou rovněž je, že žáci si již nebudou muset v 15 letech vybírat konkrétní specializaci, ale mohou se rozhodnout až později během studia,“ uvedl premiér Petr Fiala.

Naší ambicí je přemýšlet o vzdělávacím systému jako o celku. Věnujeme velkou pozornost tomu, aby byly jeho jednotlivé články dobře provázané a prostupné. Proto je pro nás důležité posílit všeobecný proud středoškolského vzdělávání. Zároveň jsou zde legitimní očekávání zaměstnavatelů, že absolventi budou na trh práce přicházet s profesními kvalifikacemi, které jsou potřeba. Proto také usilujeme o rozvoj vyšších odborných škol. Rádi bychom otevřeli cestu k tomu, aby na nich mohly vznikat i kratší studijní programy, které by odpovídaly poptávce zaměstnavatelů. Zároveň by byly vhodnou cestou, například pro absolventy lyceí, k získání potřebné profesní kvalifikace,” uvedl ministr Bek.

Ministerstvo školství nyní zahájí pokusné ověřování, do kterého se mohou školy přihlásit do 15. listopadu 2024. Zapojené školy se pak budou do konce školního roku věnovat přípravě svých školních vzdělávacích programů založených na novém rámcovém vzdělávacím programu pro Lyceum tak, aby mohly být následně použity při výuce nových žáků od září 2025.

Nový obor výrazně podpoří přípravu žáků na terciární vzdělávání, a to jak na vysokých školách, tak na vyšších odborných školách. Žáci získají širší spektrum znalostí a dovedností, které jim umožní lépe se rozhodovat o své budoucí kariéře. Rámcový vzdělávací program Lyceum je navržen tak, aby zajistil vzdělávacím institucím větší flexibilitu. Ta školám umožní lépe reagovat na potřeby žáků a zaměstnavatelů. Školy mohou upravovat své školní vzdělávací programy podle specifických potřeb a odborných zaměření. Základ tvoří 60 % všeobecně vzdělávacích předmětů a 40 % disponibilní složky, která zahrnuje volitelné předměty a odbornou orientaci. Tento model poskytuje žákům prostor pro hlubší studium všeobecných předmětů, ale také odborné přípravy v oblastech, které si sami zvolili.

Zájem o lycea dlouhodobě roste. Pro školní rok 2024/2025 si na střední školu v oboru Lyceum podalo přihlášku téměř 24 000 žáků, což představuje 22,5 % všech přihlášek na střední školy. Oproti minulému školnímu roku rovněž došlo k nárůstu počtu škol, které mají zapsaný obor lycea, z 190 na 222.

Petr Fiala

předseda vlády ČR
předseda ODS