Začala dlouho očekávaná stavba dálnice D11 z Trutnova k polským hranicím
(www.mdcr.cz) Ředitelství silnic a dálnic začalo se stavbou úseku dálnice D11 z Trutnova ke státní hranici s Polskem. Stavba je největší dálniční zakázkou v historii veřejných soutěží ŘSD. Práce na 21,2 kilometru dlouhé stavbě vyjdou na 11,7 miliardy Kč bez DPH, potrvají 3,5 roku. Zhotovitel nejdřív vybuduje tříkilometrový úsek u hranice s Polskem, který naváže na polskou rychlostní silnici S3 a měl by se zprovoznit na jaře 2026. Příští rok začne ŘSD stavět poslední chybějící úsek D11 z Jaroměře do Trutnova.
„Začínáme s jedním z nejočekávanějších projektů, u kterého se podařilo překonat všechny překážky a konečně můžeme kopnout do země. Dálnice D11 patří mezi zásadní části české silniční sítě. Spojuje Prahu s východem Čech. Po dokončení D11 budou mít všichni Češi blíž k Baltskému moři, protože polská dálnice S3 pak propojí české hranice a Gdaňsk. Význam dálnice D11 je i celoevropský, podle mezinárodní dohody náleží k evropskému dopravnímu koridoru, který spojuje západní a východní Evropu,“ říká ministr dopravy Martin Kupka.
Součástí stavby budou dva půlkilometrové tunely, 28 mostů, tři mimoúrovňové křižovatky a deset protihlukových stěn dohromady dlouhých 1 615 metrů. Jeden tunel dlouhý 550 metrů bude pod Poříčským hřbetem, druhý s názvem Opevnění bude měřit 492 metrů. V úseku bude 13 větších mostů přes údolí, každý dlouhý víc než 100 metrů. Z toho budou tři velké mostní objekty: nejdelší se 715 metry most Poříčí, pak 670 metrů dlouhý a sedmipólový most přes údolí říčky Ličná a 330 metrů dlouhý most Lampertice. V úseku budou rovněž dvě odpočívky, Královec a Bernartice.
„Jedná se o mimořádně náročnou stavbu, jednu z nejnáročnějších v historii ŘSD. Díky dobudování tohoto úseku dálnice D11 vznikne kvalitní přeshraniční propojení s Polskem, kdy nová kapacitní komunikace převezme funkci kapacitně a bezpečnostně nevyhovující silnice I/16. Ta dnes společně se silnicí I/37 propojuje významná regionální centra Jaroměř, Dvůr Králové nad Labem a Trutnov s Polskem. I přes velkou náročnost stavby se první řidiči svezou po nové dálnici už za 3,5 roku a na třech kilometrech na hranicích s Polskem již za rok a půl, což výrazně uleví polské Lubawce a českému Královci,“ řekl generální ředitel ŘSD Radek Mátl.
Poslední zbývající nedostavěnou část dálnice D11 z Jaroměře do Trutnova ŘSD intenzivně připravuje. Stavba dlouhá téměř 20 kilometrů by měla začít na podzim 2025, řidiči by po ní měli poprvé projet v roce 2028. Dálnice D11 z Prahy do Hradce Králové a k hranicím s Polskem se začala stavět v roce 1978. Zatím je z plánovaných 154 hotových 113 kilometrů. Nyní dálnice končí na kraji města Jaroměř.
Stavba je navržena ke spolufinancování z Fondu soudržnosti v rámci Programu Doprava 2021–2027 (OPD3).
D11 Trutnov – státní hranice ČR/Polsko
Hlavní trasa:
délka: 21 175 m
počet stavebních objektů: 176
zhotovitel: MI Roads a.s., Doprastav, a.s., Metrostav TBR a.s., Subterra a.s., Duna Aszfalt
cena stavby dle smlouvy: 11 710 017 710 Kč bez DPH
zahájení realizace: 10/2024
zprovoznění: celá stavba 4/2028, tříkilometrový úsek u hranic s Polskem 4/2026
délka stavby do zprovoznění: 42 měsíců
- Ředitelství silnic a dálnic aktuálně realizuje celkem 319,2 kilometru nových staveb. Jedná se o 247,3 km dálnic a 71,9 km silnic I. třídy.
- Ve výběrovém řízení se nachází dalších 119,8 km dálnic a silnic I. třídy.
- Kompletní přehled všech připravovaných i realizovaných staveb naleznete v interaktivní mapě na webu www.rsd.cz.
ministr dopravy
místopředseda strany
poslanec PČR
expert pro veřejnou správu