Zvýšení daně z nemovitosti pro občany

6. října 2024
Zvýšení daně z nemovitosti pro občany

Na posledním jednání Zastupitelstva města Pardubice byla přijata vyhláška, kterou se mění v některých bodech daň z nemovitosti s účinností od 1. ledna 2025. Vyhláška zvyšuje daň všem podnikatelům o 33 %, řadě domácností pak o 40 %.

Dosud platná vyhláška z roku 2012 měla dvě výše místního koeficientu, pro střed města to byl koeficient 3,5, pro okrajové částí města byl koeficient 2,5. Tento rozdíl prosadila tehdy vládnoucí koalice, kde byla ČSSD (nyní Žijeme Pardubice) a Sdružení pro Pardubice (nyní Společně pro Pardubice). Důvodem bylo, že některé části města nedostávaly takové služby jako jiné.

V nyní schválené vyhlášce je pro celé území města velikostní koeficient u staveb určených pro bydlení stejný (pochopitelně vyšší). Ve sdělovacích prostředcích se nyní objevila celá řada článků, která obhajuje sjednocení koeficientů odvolávající se to, že budou nižší příjmy z rozpočtového určení daní a že je nutno toto snížení sanovat. A také to, že není důvod rozdělovat občany města na dvě kategorie. Navýšení se týká 6000 obyvatel města a náměstek primátora Jakub Rychtecký bagatelizoval toto navýšení pro občany, že měsíční rozdíl je zhruba stejný jako cena jednoho piva… Přitom ty dva miliony korun, které tato úprava přinese, lze jednoduše kompenzovat úsporou nákladů města v různých oblastech, třeba nezadáním zpracování různých studií jako například „Manuál pro reklamu“ či hledání úspor ve veřejné správě.

Přitom od roku 2012 skutečně v řadě částí města došlo ke změnám. Ideální pro stanovení koeficientu by bylo posouzení, jaké služby město té dané části poskytuje, a na základě toho pak určit koeficient. Vhodné by bylo posouzení objektivních důvodů některých negativních skutečností, s nimiž se vymezená katastrální území našeho města potýkají, třeba:

  • umístění velkých průmyslových areálů v daných lokalitách a z něj vyplývající dopravní a hluková zátěž,
  • hlukové zatížení leteckým provozem v letovém koridoru pardubického vojenského a civilního letiště,
  • chybějící silniční obchvaty v jihovýchodním i jihozápadním segmentu města a jejich případná realizace až ve vzdáleném časovém horizontu),
  • oproti centrálnějším částem města výrazně rozdílná (nižší) dopravní obslužnost MHD,
  • různá míra ohrožení vodou a oproti centrálním částem města dosud nerealizovaná protipovodňová opatření (např. v Drozdicích),
  • velmi různorodá infrastruktura pro jiné módy dopravy a pro dopravu v klidu (nedokončené cyklostezky, parkovací možnosti apod.),
  • blokové čištění města, apod.

Ale koalice na pardubické radnici udělala to nejjednodušší, co mohla, srovnala vše na stejnou úroveň, Že to hodně zatíží občany, nebyla bráno v potaz. Ono totiž udělat takový rozbor je pracné. Takže, proč bychom se tím zabývali… Shodou okolností jsou to stejné strany, které v roce 2012 tuto diferenciaci navrhly.

Ing. Petr Klimpl

zastupitel města Pardubice