ODS spolupředkládá plán na snížení počtu odkladů školní docházky: Nová legislativa výrazně zvyšuje efektivitu českého vzdělávacího systému

3. října 2024
ODS spolupředkládá plán na snížení počtu odkladů školní docházky: Nová legislativa výrazně zvyšuje efektivitu českého vzdělávacího systému

(www.ods.cz) Plynulejší přechod dětí z mateřských do základních škol by mohl zajistit legislativní návrh ke snížení počtu odkladů školní docházky, který společně s koaličními poslanci představuje poslankyně Renáta Zajíčková. Plán se pozitivně zaměřuje na snížení vysokého procenta odkladů povinné školní docházky a tím současně významně zvyšuje efektivitu českého vzdělávacího systému.

„Každé čtvrté dítě v Česku odkládá nástup do první třídy, což je až pětkrát více než v jiných evropských zemích. České děti však nejsou méně vyzrálé, chyba je v systému. Odklad většině dětí skutečně nic nepřináší, naopak je v klíčovém věku brzdí v rozvoji,“ uvedla poslankyně a předsedkyně podvýboru pro regionální školství Renáta Zajíčková.

Efektivnější vzdělávací systém i více míst v mateřských školách

Aktuálně v České republice odkládá školní docházku až 24 % dětí, zatímco v ostatních státech EU se toto číslo pohybuje okolo 5 %. Nejčastěji uvedeným důvodem odkladu bývá celková nezralost dětí. Tento fenomén způsobuje zřizovatelům škol nejen zbytečné náklady, ale také omezuje kapacitu mateřských škol pro mladší děti. Odklad školní docházky se v jednotlivých regionech liší, což ukazuje, že rozhodnutí jsou často ovlivněna preferencemi rodičů či školských poraden.

O odkladu školní docházky bude i nadále rozhodovat ředitel školy, a to na základě žádosti rodičů, nově však kromě doporučení školského poradenského zařízení bude vyžadováno také vyjádření lékaře specialisty nebo klinického psychologa. Cílem této změny je postupně snížit počet odkladů na úroveň evropského průměru.

Snížení počtu odkladů umožní ve vzdělávacím systému efektivně využít zhruba 5 miliard korun. Opatření také postupně uvolní značnou část kapacit v mateřských školách, kde sedmileté děti už nebudou blokovat místa dvou a tříletým dětem, což jejichž rodičům usnadní návrat do zaměstnání.

Dřívější start do aktivního života

Poslanecký návrh poukazuje na další důležitý efekt omezení odkladů: „Dnes nejsou výjimkou ani dvacetiletí maturanti. V mezinárodním srovnání naši dospívající později získávají zkušenosti v zahraničí, později vstupují na vysoké školy i na pracovní trh. I zde naše ekonomika přichází o desítky miliard,“ doplňuje Zajíčková.

Cílem návrhu je mimo jiné poskytnout školám dostatečnou podporu, aby byly připravené na individuální potřeby dětí, a zároveň snížit obavy rodičů z neúspěchu jejich potomků. „Podpořme rodiče i veřejnost tím, že vysvětlíme, že obavy z neúspěchu jsou často neopodstatněné. Většina škol je již dnes dobře vybavena, aby zvládla pracovat s různými úrovněmi připravenosti dětí. Odklady tedy nejsou nezbytné, pokud se zaměříme na podporu v prvních letech školní docházky,“ vysvětluje poslankyně Zajíčková.

Novela by podle návrhu mohla platit už od roku 2027, náběh opatření bude postupný během dvou let.

Renáta Zajíčková

poslankyně PČR
starostka MČ Praha 5