Středočeský kraj musí být nadále tahounem českého hospodářství

23. září 2012
Středočeský kraj musí být nadále tahounem českého hospodářství

Středočeský kraj patří mezi ekonomicky nejsilnější regiony v ČR. Výše hrubého domácího produktu (HDP) je druhá nejvyšší hned po Praze, míra nezaměstnanosti se drží na slušných 6,81 % oproti celorepublikovému průměru ve výši 8,3 %.

V kraji funguje 322 012 ekonomických subjektů a průměrná mzda je zde na úrovni 24 324 Kč. To jsou údaje v porovnání s ostatními regiony ČR slušné, ale zmíněná Praha je na tom přece jen lépe. Prahu jako ekonomické centrum země bude složité v tomto ohledu někdy dostihnout, i tak by měl Středočeský kraj usilovat o maximální využití svého potenciálu a další ekonomický rozkvět, ze kterého budou v prvé řadě profitovat jeho obyvatelé. K ještě lepším ekonomickým výsledkům může dopomoci i vedení kraje. A to by takovou ambici mít mělo. Bude-li totiž kraj ekonomicky úspěšný, úspěch se projeví i na životní úrovni Středočechů. V ekonomicky úspěšném kraji mohou jeho občané snadněji nalézat práci, pobírat vyšší mzdu a využívat rozšiřující se síť obchodů a služeb. A jak k tomu může vedení kraje pomoci? Primárně je důležité nechat těm, kteří hodnoty vytvářejí, co největší svobodný prostor pro jejich aktivitu. Kraj by měl co nejméně vytvářet jakékoliv bariéry soukromé aktivitě, soukromému podnikání. Pomůže tím nejen samotným podnikatelům, ale prostřednictvím nich i dalším občanům Středočeského kraje, kteří díky rozvíjejícímu se podnikání naleznou snadněji pracovní uplatnění. Aby se Středočeský kraj rozvíjel, musí uspět v konkurenci i s jinými místy a regiony. Proto je důležitá i dostatečná a kvalitní dopravní infrastruktura, podle níž se řada investorů rozhoduje, do jakého místa svůj podnik umístí. A opět, kvalitní infrastrukturu ocení nejen noví a stávající investoři, ale i rodina s dětmi, která byť jen o víkendu po kraji cestuje. Vedle kvalitní dopravní infrastruktury je potřebná i dobrá dopravní obslužnost, tedy doprava autobusy a vlaky. To zvýší mobilitu pracovní síly, která je jednou z nejúčinnějších prevencí proti nezaměstnanosti. Současné vedení kraje v čele s ČSSD a podporou KSČM takto neuvažovalo. Namísto odpovědné krajské hospodářské politiky se zaměřilo na populistická, líbivá opatření, která však do budoucna Středočechům nic pozitivního nepřinesou. Kraj tak například proplácí žákovské jízdné do škol, ale zároveň snižuje výdaje na provoz středních škol. Přitom je zřejmé, že především kvalitní vzdělání umožní absolventům uplatnění se na stále ostřejším trhu práce. Při rozdělování dotací pak u ČSSD často rozhodovala stranická knížka dotyčného starosty, namísto aby dotace pomáhaly v těch místech kraje, která jsou na tom z hlediska infrastruktury, vybavení a podobně hůře než místa bohatší. ČSSD spolu s KSČM ale ohrožují budoucí ekonomický výkon kraje a tím i životní úroveň občanů ještě mnohem nebezpečněji. Jen za čtyři roky učinily ze Středočeského kraje nejzadluženější region v rámci ČR. Je navýsost jasné, že předlužený kraj je překážkou dlouhodobého rozvoje ať již zmíněné infrastruktury, nebo středních škol.

ČSSD a KSČM v těchto ohledech selhaly. Věřím, že jsme s kolegy v ODS připraveni řídit kraj tak, aby se namísto zadlužování rozvíjel a přinášel svým občanům práci, dobrou mzdu a mnoho dalších nejen ekonomických příležitostí.

Ing. Jan Skopeček

předseda místního sdružení
místopředseda oblastního sdružení
krajský zastupitel