Televizní noviny: Prázdninové opravy silnic

23. července 2024
Televizní noviny:

(TV Nova) Hostem hlavní zpravodajské relace TV Nova Televizní noviny byl v živém vstupu ministr dopravy a místopředseda ODS Martin Kupka.

Reynolds KORANTENG, moderátor:
Ve vysílání je s námi ministr dopravy Martin Kupka.

Lucie BORHYOVÁ, moderátorka:
Dobrý večer. Pane ministře, jak jsme před chvílí říkali, v Praze je najednou 83 uzavírek. Nebylo možné to nějak zkoordinovat, aby Praha byla alespoň trochu průjezdná?

Martin KUPKA, ministr dopravy a místopředseda strany /ODS/:
Původně například ta zmiňovaná částečná uzavírka na Pražském okruhu byla plánovaná už na jarní měsíce. My jsme právě koordinovali ty práce tak, aby se podařilo co nejvíce zkrátit souběh těch prací na Barrandovském mostě a právě na Pražském okruhu a posunuli jsme tu plánovanou akci dokonce až na začátek prázdnin, kdy obecně je doprava méně intenzivní. Ten pokles intenzit dopravy je v některých místech dokonce o víc než 1/4. To je také důvod, proč tolik města, kraje, ale pochopitelně i stát směřuje ty práce na klíčových dopravních tazích na léto, kdy je té dopravy opravdu méně, a snaží se je stihnout do konce prázdnin, tak, aby na září na říjen už těch prací probíhalo opravdu co nejméně. Ale znamená to, že to léto opravdu na řadě míst znamená významná omezení.

Reynolds KORANTENG, moderátor:
Znamená to omezení a hlídá tedy například někdo, aby se ty opravy zbytečně neprotahovaly? Protože spousta řidičů si stěžuje, že projíždějí v odpoledních hodinách stavbou, kde už někdo nepracuje, tak jak dohlížíte na efektivitu?

Martin KUPKA, ministr dopravy a místopředseda strany /ODS/:
My v rámci našich zakázek Ředitelství silnic a dálnic uplatňujeme jako jedno z důležitých kritérií délku té stavby tak, aby se nám dařilo zkracovat ten průběh důležitých uzavírek. A v případě třeba důležité stavby na D1 u Brna, tak tam se podařilo najít zhotovitele, který jednak nabídl nejlepší cenu, ale zároveň nejkratší dobu výstavby. A zároveň teď po těch komplikací, které tam vznikají, se podařilo tu délku stavby ještě zkrátit o dva měsíce. A podobně uplatňujeme ten nárok na co nejkratší dobu výstavby u dalších zakázek. A je to dobrý příklad. A je samozřejmě na tom zhotoviteli, aby tu zkrácenou dobu stihl, protože by ho jinak čekaly sankce. A ty sankce a splnění termínů pochopitelně velmi důsledně kontrolujeme.

Lucie BORHYOVÁ, moderátorka:
A proč se tam, kde to hygienici povolí, nepracuje i v noci, jako je to u našich sousedů, například v Rakousku nebo v Německu?

Martin KUPKA, ministr dopravy a místopředseda strany /ODS/:
Zmiňoval jsem třeba právě tu stavbu na dálnici D1 u Brna, rozšíření stávající D1, tak tam se opravdu daří celou řadu prací provádět i v průběhu noci. Také to dokumentujeme na stránkách Ředitelství silnic a dálnic. V případě, že ale ta stavba probíhá uvnitř měst, tak tam opravdu by ty noční práce rušily lidi, kteří žijí v nejbližší okolí, tak tam to možné není. Ale tam, kde to jenom trochu jde, tak se snažíme u těch klíčových staveb opravdu směřovat ty práce fakticky do nepřetržitého provozu a koordinovat je v maximálně možném rozsahu. Navíc dáváme dohromady na Ministerstvu dopravy novou službu, informační systém, který by nově všechny různé investory, ať už půjde o města, o kraj nebo o stát, tak by je spojil v jednom povolovacím systému, který by zároveň umožnil, aby na sebe ti jednotliví investoři a zároveň silniční správní úřady viděli. A aby i ti, kteří připravují ty uzávěrky, tak aby zároveň viděli, co se chystá jinde, co aktuálně probíhá, protože takový systém jsme doposud neměli a teď ho právě finalizujeme.

Reynolds KORANTENG, moderátor:
A kdy to bude hotovo? A prosím velmi stručnou odpověď.

Martin KUPKA, ministr dopravy a místopředseda strany /ODS/:
Základní kontury představíme už v polovině příštího roku a sloužit by to veřejnosti mělo od začátku roku 2026.

Reynolds KORANTENG, moderátor:
Dobrá. Pane ministře, děkujeme za odpovědi a přejeme klidný večer. Díky, že jste přišel.

Martin KUPKA, ministr dopravy a místopředseda strany /ODS/:
Vám a i všem, kteří se pohybují po českých silnicích, bezpečnou jízdu.

Martin Kupka

ministr dopravy
místopředseda strany
poslanec PČR
expert pro veřejnou správu