Rovněž v okolí přístavu přetrvávají snahy o změnu

11. července 2024
Rovněž v okolí přístavu přetrvávají snahy o změnu

(Radotínské noviny) Východní část Radotína nečelí jen možné husté zástavbě u chuchelského dostihového závodiště. Rovněž v okolí přístavu může dojít k velkým změnám. Ředitelství vodních cest (ŘVC) by přístav chtělo o poznání zvětšit a zvažuje také jeho propojení se železnicí.

Radotínská radnice se dlouhodobě snaží omezit obří plány v podobě velkých jezer a velkokapacitního lodního přístavu. „V roce 2014 jsme podali výtku ke stávajícímu územnímu plánu, který počítal s velkými jezery mezi dnešním radotínským přístavem a dálničním mostem směrem k Šárovu kolu. Proto jsme přišli s návrhem na změnu územněplánovacího dokumentu, aby na tomto místě raději vyrostl sportovně-rekreační areál, který jsme nechali navrhnout,“ říká Karel Hanzlík, starosta Radotína.

Ředitelství vodních cest by však v místě dnešního přístavu chtělo i nadále zřídit mnohem větší zázemí pro parkování lodí a pro překladiště. „Nejdříve z ŘVC přišli s požadavkem na velké jezero spojené s parkováním pro sedm set lodí a napojené na železnici. Po našich protestech se plány zmenšily na prostor pro zhruba tři sta lodí. I to nám ale připadá moc. Překladiště pro nákladní dopravu navíc považujeme za zbytečné,“ míní Karel Hanzlík.

Před pár lety radotínská radnice spolu s dalšími zástupci radnic z okolí Berounky iniciovala návrh změny zákona, který Berounku vyloučil ze seznamu řek do budoucna vhodných ke splavnění a pro větší lodní dopravu. Tím se dosáhlo zachování přírodního charakteru řeky. Větší lodě na Berounku nevyplují. Snahy o zvětšení radotínského přístavu přesto neutuchají.

Nemyslím si, že by mělo velké překladiště mezi lodní, železniční a nákladní automobilovou dopravou v Radotíně smysl. Například radotínská cementárna, která je největším produkčním místem v okolí, jasně řekla, že o vodní cesty nemá zájem. Své suroviny a výrobky vozí po kolejích a většinou především po silnici. Lodní doprava pro cementárnu nemá význam z důvodu vícenásobné překládky materiálu a delší dodací doby,“ uvádí Karel Hanzlík.

Loni v prosinci proto radotínská radnice iniciovala jednání s ministerstvem dopravy, které je zřizovatelem ŘVC, a vyslovila nesouhlas s plány na rozšíření přístavu pro stovky lodí a proti železniční vlečce. Ta by mimo jiné zpomalila dopravu na ulicích Výpadové, Přeštínské a Vrážské kvůli nutnosti vybudovat železniční přejezdy. Velký přístav by znamenal také nárůst nákladní automobilové dopravy.

Vedení radotínské radnice má kromě toho obavy o kvalitu vody a ze zvýšení hlukové zátěže. Také v případě povodní by velký přístav mohl způsobovat problémy. Na červnovém jednání radotínské a zbraslavské radnice se zástupci ministerstva dopravy a ŘVC došlo díky argumentům samospráv k opuštění požadavku na rezervu v územním plánu na budoucí zřízení vlečky a k dohodě, že vedení obou městských částí budou napříště zapojena do dalších plánů spojených s rozvojem Přístavu Radotín. Ředitelství vodních cest nechá zpracovat podrobnou studii jeho dalšího rozvoje, v návaznosti na ekonomickou rentabilitu, kterou bude s vedením Radotína i Zbraslavi pravidelně konzultovat.

Mgr. Karel Hanzlík

starosta MČ Praha 16
předseda ODS Praha 5

Štítky:
komentář