Otázky Václava Moravce Speciál z Jihočeského kraje

20. září 2012
Otázky Václava Moravce Speciál z Jihočeského kraje

Hostem předvolebního diskusního pořadu ČT Otázky Václava Moravce z Jihočeského kraje byl lídr krajské kandidátky ODS Tomáš Jirsa.

Václav MORAVEC, moderátor:

Čas rozhodnutí se blíží. Jména nových vládců nad kraji budeme znát za 23 dní. Jedno je jisté už teď. Hlavní slovo má volič. Jaká témata pálí voliče na jihu Čech? Jsou spokojení, anebo kraj čeká změna politické mapy? A bude na mapě konečně i kompletní dálnice D3 až k rakouským hranicím? Co pro to udělá ten, kdo ovládne kraj? Hezký dobrý večer vám, divákům zpravodajské Čtyřiadvacítky. Začíná v pořadí osmý díl třináctidílné série předvolebních diskusí České televize ke krajským volbám. Ty se uskuteční 12. a 13. října. Dobrý večer i vám, divákům tady v českobudějovickém Výstavišti. Hezký dobrý večer, vítejte. Plichta, toto lidové označení asi nejlépe vystihuje rozložení voličské přízně mezi dvě nejsilnější politické strany v této zemi, tedy mezi sociální demokraty a občanské demokraty. Podívejme se na aktuální model, volební model, který má Česká televize k dispozici na základě dvou na sobě nezávislých výzkumů agentur STEM/MARK a SC&C. Občanští demokraté i sociální demokraté si shodně připisují 21 % voličské přízně, třetí v pořadí jsou komunisté, kteří mají ve volebním modelu bezmála 18 % rozhodnutých voličů kraje. S 10 % voličské přízně se na čtvrté příčce umístila TOP 09 a Starostové. O procento méně má uskupení Jihočeši 2012. Na místě šestém skončili lidovci, kteří si aktuálně připisují necelých 7 % voličské přízně. Připomínám, že volební model je matematickým konstruktem, který by měl věrněji než samotné volební preference odrážet aktuální rozložení sil jednotlivých politických uskupení. Do volebního modelu jsou zahrnuti respondenti, kteří jsou připraveni jít k volbám. Zmiňoval jsem, že sociologické šetření agentur STEM/MARK a SC&C je šetření dvou na sobě nezávislých agentur, tedy Česká televize není odkázána na jedné jediné agentuře, je tu křížová kontrola dvou souborů, každý o zhruba 600 respondentech. Dohromady tedy víc než tisíc respondentů tohoto sociologického šetření v Jihočeském kraji. Statistická odchylka, průměrná statistická odchylka plus minus 2% body. Kompletní zprávu včetně charakteristiky volebního modelu najdete na internetových stránkách České televize. Česká televize k letošním krajským volbám připravila poměrně bohatý servis právě na internetových stránkách. Ta adresa je známá www.ct24.cz/volby. 6 stran, 6 lídrů a doufejme, že desítky politických vizí, jak vládnout kraji. Kdo jsou muži, kteří mají takové ambice? Podívejme se na ně očima jejich blízkých a představme si je v abecedním pořadí. Lídr kandidátky TOP 09 Zdeněk Bezecný je zároveň proděkanem Filozofické fakulty Jihočeské univerzity. Jako historik se zabývá především dějinami šlechty v moderní době. Je českobudějovickým zastupitelem a před dvěma lety usedl za TOP 09 i do Poslanecké lavice. K referencím si Zdeněk Bezecný vybral kolegu z Poslanecké sněmovny, dětského lékaře ze Strakonic Martina Gregeru. 

Martin GREGORA: 

Zdeněk Bezecný je vzdělaný, svědomitý, pracovitý a morálně čistý člověk. A své profesní znalosti, znalosti historika zapojuje do svých politických rozvah, a to si myslím, že je velká přidaná hodnota. 

Václav MORAVEC, moderátor:

Poslancem je i šéf komunistické kandidátky, současný krajský zastupitel Petr Braná. Absolvent Vysoké vojenské školy politické v Bratislavě sloužil víc než 20 let u vojska někdejší pohraniční stráže. Nyní mimo jiné zastupuje stát v Prezidiu pozemkového fondu. Petr Braný si přál doporučení od mladého spolustraníka a českobudějovického zastupitele Jana Pikouse. 

Jan PIKOUS: 

Petr Braný je člověk, na kterého je spolehnutí, a to jak v životě soukromém, tak i veřejném. Má smysl pro humor. Ale nebojte se, o vážných otázkách nežertuje. Je čestný, co slíbí, snaží se vždy dodržet. Svůj kraj zná dobře, takže si můžete být jisti, že na bludný kámen vás nenavede. 

Václav MORAVEC, moderátor:

Jedničkou kandidátky lidovců je Zdeněk Dvořák, ředitel Biskupského gymnázia Jana Nepomuka Neumanna v Českých Budějovicích. Je zároveň předsedou Asociace církevních gymnázií v České republice. Žije celý život na venkově, v Dubném u Budějovic. O Zdeňku Dvořákovi promluví dlouholetý kamarád, lékař Ota Mach. 

Ota MACH: 

Magistr Dvořák je po profesní stránce dlouholetým ředitelem úspěšného gymnázia v Českých Budějovicích, Biskupského gymnázia, jeho dlouholetý kontakt s mladou generací po profesní stránce a stejně tak jeho manažerský kontakt s generací starší představuje jako vynikající předpoklad pro práci v regionální politice. Stejně tak jeho zájmová oblast, která se týká přírody, enviromentálního stavu, mu dává další výhodu. 

Václav MORAVEC, moderátor:

Tomáš Jirsa vede kandidátku občanských demokratů. Vystudovaný energetik a ekolog je od roku 1994 starostou Hluboké nad Vltavou. Zároveň byl po dvakrát zvolen senátorem za obvod Český Krumlov. Mandát mu vyprší za 4 roky. Tomáš Jirsa sáhl po dlouholetém sousedovi, dobrém kamarádovi, písničkáři Františku Nedvědovi. 

František NEDVĚD: 


Asi před 12 lety jsem si postavil chaloupku tady v jižních Čechách, jezdím sem strašně rád a mám radost, že Tomáše můžu sledovat v jeho práci. Je cílevědomý, je poctivý a všechno, co dělá, dělá pro lidi hlavně, jeho práce je vidět a je to práce pro všechny. Mám takový pocit, že jako senátor je skvělý a jako hejtman bude ještě lepší. 

Václav MORAVEC, moderátor:

Hnutí Jihočeši 2012 si vybralo za svého kandidáta na post hejtmana Luboše Průšu. Současný ředitel krajského úřadu Jihočeského kraje pracoval dřív jako právník. 8 let byl starostou Písku. Zároveň 6 let ještě v barvách občanských demokratů působil v krajském zastupitelstvu. Luboši Průšovi vystaví vizitku rovněž bývalý člen ODS, exposlanec a sociolog Tom Zajíček. 

Tom ZAJÍČEK:


Jsem přesvědčen, že starostování Luboše Průši městu Písku přineslo mu veliké úspěchy, a to především v kvalitě života. Luboš Průša se vyznačuje mimořádnou pracovitostí, velkým odborným rozhledem, ale také tím, že odmítá jakoukoliv korupční politiku a další věci. Věřím, že stane-li se hejtmanem, povede celý Jihočeský kraj tím správným směrem. 

Václav MORAVEC, moderátor:
 

Současný krajský hejtman Jiří Zimola vyrůstal v Nové Bystřici, kde pak učil češtinu a dějepis na základní škole. V roce 1998 se tamtéž stal starostou. Dodnes v Nové Bystřici je členem zastupitelstva. Proč by měl zůstat Jiří Zimola ve své hejtmanské kanceláři? Odpověď je na režiséru Zdeňku Troškovi. 

Zdeněk TROŠKA, režisér: 

Je to mladý, vzdělaný, inteligentní, temperamentní, živý, aktivní člověk, velice zkušený a moderní politik, který přesně ví, co dělá a co chce. Není to žádný úředník, který by seděl ve svém úřadě, ale chodí ven, má obrovský smysl pro spravedlnost, umí se dívat, umí naslouchat, umí zhodnotit, ohodnotit. Prostě je to člověk na svém místě. A těchto mladých moderních lidí, průbojných, kteří opravdu bojují za to, aby ty jižní Čechy byly nejkrásnější na světě, tak takových nám je třeba. A právě jemu strašně fandím a držím všechny palce. 

Václav MORAVEC, moderátor:

Už víme, kdo je kdo. Před vámi sedí šestice lídrů, kteří mají ambice vést v příštích 4 letech Jihočeský kraj. Dobrý večer, pánové, vítejte. Hezký dobrý večer. V následujících zhruba 80 minutách budete mít vy, diváci a voliči, šanci si udělat názor, kdo z nich by mohl být dobrým hejtmanem. Dostavba Jaderné elektrárny Temelín, soudě z reakcí diváků, je asi jedním z těch klíčových témat, které se týká rozvoje Jihočeského kraje. A na toto téma se ptá i nejvíce diváků prostřednictvím internetových stránek, ale i diváků tady v sále. Otázka první, položí ji ekolog a bývalý šéf šumavského národního parku Alois Pavlíčko. Hezký dobrý večer, vítejte. 

Alois PAVLÍČKO, bývalý šéf šumavského národního parku: 

Dobrý večer. Já bych se chtěl zeptat, protože tady máme předpokládanou dostavbu Jaderné elektrárny, a zároveň tady máme tři uchazeče v tendru a shodou okolností nabízí 70% podíl zaměstnání českých firem, jaké budou vás, jako lídrů, osobní garance, které budete požadovat při dostavbě a jaká je nebo váš postoj v otázce hlubinného úložiště. Děkuji. 

Václav MORAVEC, moderátor:

Odpověď jako první poskytne Zdeněk Bezecný, lídr kandidátky TOP 09 a Starostů. 

Zdeněk BEZECNÝ, lídr krajské kandidátky TOP 09 a Starostové:

Tak ne že bych měl radost, že jihočeskou krajinu budou zdobit další čtyři věže jaderné elektrárny, ale je to příležitost. Je to příležitost pro jižní Čechy, co se týče zaměstnanosti i technické zaměstnanosti. Samozřejmě tady... 

Václav MORAVEC, moderátor:

Může vůbec budoucí hejtman chtít nějaké osobní garance týkající se zaměstnanosti? 

Zdeněk BEZECNÝ, lídr krajské kandidátky TOP 09 a Starostové:

Kraj nějak může vstoupit do procesu, vlastně toho povolovacího procesu, který se týká té případné dostavby Jaderné elektrárny Temelín. Tady už bylo učiněno něco v roce 2009 rozhodnutím zastupitelstva, 2011 to bylo potom změnou zásad územního rozvoje. Já nevím, jestli se dá prostě jeden kůň prodávat dvakrát. To dělají špatní koňští handlíři. Takže tady se neustále ta karta... 

Václav MORAVEC, moderátor:

Takže byste nebyl hejtmanem, který to bude prodávat potřetí. 

Zdeněk BEZECNÝ, lídr krajské kandidátky TOP 09 a Starostové:

Tady už musíme prostě to postoupit na tu úroveň, na které to dneska je, a to je na úrovni vládní, jo, takže předpokládám prostě, že kraj důvěřuje vládě. Bylo by asi špatně, kdybychom se chovali, jakože žijeme na ostrově, na ostrově jménem jižní Čechy. Ne, my jsme součást České republiky. Takže ty garance zase toho přínosu pro ty jižní Čechy jsou dneska na vládní úrovni. 

Václav MORAVEC, moderátor:

Zdeněk Dvořák a odpověď na tu otázku. 

Zdeněk DVOŘÁK, lídr krajské kandidátky KDU-ČSL:

My vycházíme z toho, že 21. století je století jaderné energie, vycházíme z toho, že lokalita Temelín byla zodpovědně vybrána, takže i odpůrci stavby přiznali, že nehrozí ohrožení zemětřesením. A budeme chtít za dostavbu Temelína garance, nemáme s tím problém, přinese to i... 

Václav MORAVEC, moderátor:

Může to vůbec kraj opravdu chtít? Vidíte, že je tady v pravomocích krajů, aby třeba v případě Jihočeského tady ČEZ nebo ti, kteří budou dodávat případnou dostavbu třetího a čtvrtého bloku, aby dávali Jihočeskému kraji nějakou garanci, třeba co se týče zaměstnanosti? 

Zdeněk DVOŘÁK, lídr krajské kandidátky KDU-ČSL:

My budeme chtít garance v jiné podobě. My budeme chtít kompenzace. A to jsou kompenzace toho typu, že jižní Čechy mají nejdražší energii nebo jednu z nejdražších energií v České republice. Přitom na svém území budou mít rozsáhlé jaderné zařízení. A my budeme požadovat, aby tato skutečnost byla zohledněna a cena elektrické energie aby v jižních Čechách se snížila. A to je to... 

Václav MORAVEC, moderátor:

A o co opíráte, ale o co opíráte... 

Zdeněk DVOŘÁK, lídr krajské kandidátky KDU-ČSL:

Jestli dovolíte... 

Václav MORAVEC, moderátor:

...v zákoně. No, před volbami může politik naslibovat ledacos. Ale je otázkou, jestli na to má kompetence a zákonné garance, jestli to nebude jen předvolební slib, který nebudete plnit. 

Zdeněk DVOŘÁK, lídr krajské kandidátky KDU-ČSL:

Má. Má partnery, má partnery, a to je vláda a je tady ČEZ, je tady E.ON, který distribuuje energií, a Energetický regulační úřad v Jihlavě. Čili my budeme chtít, aby tyto subjekty zohlednily tu skutečnost, že tu máme rozsáhlé jaderné zařízení. 

Zdeněk BEZECNÝ, lídr krajské kandidátky TOP 09 a Starostové:

Já bych tady ale byl opatrný s tou garancí nižší ceny elektřiny pro Jihočechy. To jsme někde v roce 1988, kdy jsem tento slib jako mladý hoch slyšel, nic z něho nebylo. Ono to ani nejde, protože žijeme v nějakém tržním prostředí a nelze regionálně měnit cenu energie. Samozřejmě je to závislé na dodávkách distributorů. Není to tak prostě... 

Václav MORAVEC, moderátor:

Hejtman Jihočeského kraje Jiří Zimola se sešel naposledy v červnu se zástupci ČEZu a řekl jste, že stavba bude, cituji, významným přínosem pro zaměstnanost a zlepšení života v kraji. Konec citátu. Dovedete už teď říci, co by bylo realistické, pokud by opravdu ČEZ, popřípadě vláda rozhodli o dostavbě třetího a čtvrtého bloku? 

Jiří ZIMOLA, lídr krajské kandidátky ČSSD:

Ano, já v to pevně věřím, že ten, který bude v otevřeném výběrovém řízení z těch tří firem vybrán jako dodavatel dostavby Jaderné elektrárny Temelín, bude jako korektní partner vyjednávat i s Jihočeským krajem, na jehož území se tato stavba bude realizovat. Vyjednává tedy s námi a já musím říct, že už jsem se sešel jak s americkým velvyslancem, s ruským velvyslancem i s francouzským velvyslancem, bavili jsme se o těch možnostech, které by i pro Jihočeský kraj mohly být. Nicméně musíme si říct, že vše se bude odehrávat v přísném režimu zákona o zadávání veřejných zakázek. A je jasné... 

Václav MORAVEC, moderátor:

Tedy jinak řečeno, že v případě platí nějaké gentlemanské slovo, ale žádné garance být nemůžou. 

Jiří ZIMOLA, lídr krajské kandidátky ČSSD:

Je to tak samozřejmě. Ale já si myslím, že přece i v takovém velkém obchodě musíme věřit na nějaké gentlemanské slovo. My jsme uzavřeli v roce 2009 rámcovou dohodu se společností ČEZ, na základě které do Jihočeského kraje od té doby plynou veliké stamiliony jednak na podporu kulturní, sportovních, společenských akcí, ale také, a to je velmi podstatné, na rozvoj dopravní infrastruktury v okolí Temelína, v nějakých 15 - 20 kilometrech okolo Temelína. Ani tady, musím říct, že Jihočeský kraj nemá žádné zákonné páky, věřím, že pánové to všichni ví stejně, na to, aby toto mohl požadovat. Přesto musím říct, že ČEZ se chová naprosto korektně a zatím své sliby plní. Koneckonců, díky tomu my se ve velmi brzké době dočkáme obchvatů obcí kolem Temelína v řádově za 1,5 miliardy, což jsou peníze, které bychom my, Jihočeši, jinak museli dávat z krajských peněz. 

Václav MORAVEC, moderátor:

Z těch vašich dosavadních setkávání, které jste měl s vedením ČEZ, myslíte si, že může ještě něco vyjednat nad rámec toho, o čem se zatím bavíte, bude-li se dostavovat třetí a čtvrtý blok než to, co jste zatím dohodli? Počítá se ještě s dalším vyjednáváním? 

Jiří ZIMOLA, lídr krajské kandidátky ČSSD:

Ano. Já té otázce rozumím. Jeden partner je společnost ČEZ coby investor této stavby. Druhý, ale stejně významný partner, a on už to tu naznačil pan poslanec Bezecný, je vláda České republiky, která bude přece tím hlavním zadavatelem této stavby. A my společně se společností ČEZ, se skupinou ČEZ požadujeme na vládě České republiky ty určité kompenzace, o kterých tady právě hovořil pan kolega Dvořák, v podobě nikoliv nižších cen elektrické energie. Já bych si to jako Jihočech velmi přál a věřím, že by to chtěli všichni Jihočeši, ale bohužel distribuce od výroby elektrické energie dnes je striktně oddělena a na to že páky nemáme. 

Václav MORAVEC, moderátor:

Takže to je nereálný slib, který nemůže být naplněn. Chápu to správně? 

Jiří ZIMOLA, lídr krajské kandidátky ČSSD:

Jsem přesvědčen, že za současných legislativních podmínek tento slib opravdu nemůže být naplněn, a proto chceme něco jiného pro Jihočechy. A já jsem přesvědčen, že náš požadavek dostavby páteřních komunikací v podobě D3, R3, případně R4 je legitimním požadavkem Jihočechů na to, aby za dostavbu Temelína také dostali větší rozvoj do svého regionu. 

Václav MORAVEC, moderátor:

Tomáši Jirso, ten, ta věc, která se týká infrastruktury, tu ještě probírati budeme. Ale jaké další kompenzace ještě může dojednat budoucí vedení Jihočeského kraje, když necháme stranou dopravní infrastrukturu. 

Tomáš JIRSA, lídr krajské kandidátky ODS:

On to řekl pan hejtman v té poslední větě. Já jsem se chtěl vrátit ke slavné větě bývalého hejtmana doktora Zahradníka, který řekl, že žádost o stavební povolení na třetí a čtvrtý blok bude akceptovat pouze tehdy, bude-li přivezena po nové dálnici. A to myslím, že je důležité. Třetí, čtvrtý blok se nezačne stavět dřív než v roce 2017. Takže máme ještě 5 let na to, aby stát ukázal, jestli to s těmi kompenzacemi myslí vážně. 

Václav MORAVEC, moderátor:

My teď si můžeme připomenout a shrnout základní fakta, která se týkají Jaderné elektrárny Temelín, respektive její dostavby. Energetická společnost ČEZ v současnosti vyhodnocuje výběrové řízení na dodavatele dvou bloků Jaderné elektrárny Temelín. Do tendru se přihlásily tři firmy, respektive dvě firmy a jedno konsorcium. V energetické koncepci České republiky na dalších víc než 20 let má mít jaderná energetika významný podíl. Pokrýt by měla polovinu tuzemské produkce elektřiny. I proto stát počítá s dostavbou Temelína. 

Martin KUBA, ministr průmyslu a obchodu /ODS/ /30. 3. 2012/: 

V momentě, kdy chceme snižovat třeba některé ty uhlíkové zdroje, je prostě strategickou stavbou. 

Václav MORAVEC, moderátor:

Plánované zastavení podpory obnovitelných zdrojů a chystané rozšíření Jaderné elektrárny Temelín kritizuje například předseda komory obnovitelných zdrojů, bývalý vicepremiér Martin Bursík. V plném proudu je už ovšem výběrové řízení na dodavatele dostavby Temelína. O zakázku se ucházejí tři zájemci, americký Westinghouse, francouzská Areva a Česko-ruské konsorcium. 

Dana DRÁBOVÁ, předsedkyně, Státní úřad pro jadernou bezpečnost /20. 7. 2012/: 

Ať vyhraje, kdo vyhraje, tak to bude bezpečná technologie. 

Václav MORAVEC, moderátor:

Vítěz tendru má být vybrán během příštího roku. Náklady na dostavbu Temelína se odhadují na 200 až 300 miliard korun. Třetí a čtvrtý blok Temelína by měl být dostavěn do roku 2025. 

Daniel BENEŠ, generální ředitel ČEZ /20. 7. 2012/: 

A to bylo vždycky koncipováno na čtyři bloky. Pozemky jsou dostatečné, je dostatečná zásoba chladící vody. 

Václav MORAVEC, moderátor:

Dostavbu dvou reaktorových bloků podpořilo už před čtvrt rokem vedení Jihočeského kraje v čele s hejtmanem Jiřím Zimolou. Kraj svůj vstřícný postoj při stavebním řízení podmínil investicemi do silnic a železnice. Energetici potvrdili, že kolem elektrárny postaví 40 kilometrů nových silnic včetně 11 obchvatů. Zaměří se na trasy, po kterých by firmy měly vozit při dostavbě bloků miliony tun materiálu. 

Petr ŠULEŘ, ČEZ, Jaderná elektrárna Temelín /17. 7. 2012/: 

My jako ČEZ investujeme miliardu 600 milionů korun do obchvatů a dopravních opatření v 17 obcí. 

Václav MORAVEC, moderátor:

Vládní zmocněnec pro dostavbu Temelína Václav Bartuška před časem několikrát uvedl, že projekt vybudování nových dvou bloků je technologicky i personálně složitou operací. Zpochybnil i to, zda je projekt reálný. Lídr komunistů v Jihočeském kraji Petr Braný v souvislosti s dostavbou Temelína 26. srpna v rozhovoru pro Českou tiskovou kancelář konstatoval, cituji. "Jsme pro dostavbu dvou bloků Temelína, ale rádi bychom, aby investor garantoval určité věci. Myslíme tím například výstavbu objektů s ubytovací kapacitou pro zhruba 3 tisícovky lidí, kteří se mají na dostavbě podílet." Jak byste si, pane poslanče, tu konkrétní garanci představoval, když jsme slyšeli, že to může být jen gentlemanské slovo. 

Petr BRANÝ, lídr krajské kandidátky KSČM:

Čekal jsem od kolegů, že řeknou, když tam máme ministra průmyslu z jižních Čech, takže nám to hodně pomůže. To zatím nezaznělo. Ale já s tím také nepočítám. Tady je myšleno... 

Václav MORAVEC, moderátor:

No, tím investorem je ČEZ a zatím ministr průmyslu a obchodu neřídí ČEZ. 

Petr BRANÝ, lídr krajské kandidátky KSČM:

No, ale je to ten, který se zúčastní těchto jednání, takže snad by mohl myslet na Jihočeský kraj. Ale teď vážně. Tam se jedná o to, že je možné dohodnout, aby tyto objekty pro zaměstnance byly v takových lokalitách, až skončí stavba, byly využitelné pro startovací bydlení, sociální byty, tak i s těma komunikacemi. To by směřovala... 

Václav MORAVEC, moderátor:

Máte ty lokality vytypované, kde, kdyby vy jste byl hejtmanem, by se stavěly ty ubytovací kapacity pro zhruba... 

Petr BRANÝ, lídr krajské kandidátky KSČM:


Ty ubytovací kapacity by měly stavět pokud možno buď přímo, nebo v blízkém okolí okresních měst, v dosahu samozřejmě rozumném pro... 

Václav MORAVEC, moderátor:


Jak byste to podpořil jako případný hejtman, protože když tady budete investorovi říkat, kde má stavět nebo co byste uvítal jako... 

Petr BRANÝ, lídr krajské kandidátky KSČM:


No, tak první bych vystrašil ty, kteří váhají držet tyto sliby, že bychom mohli prosadit na centrální úrovni legislativní iniciativou francouzský model například, to znamená, že bude dálnice ze zátěže jaderné energetiky, která se potom přerozděluje do kraje a do daných obcí. To by bylo nejčistější, ale k tomu není vůle a už takový pokus jeden byl na úrovni centra. Takže... 

Václav MORAVEC, moderátor:


Takže to nebudete zkoušet. 

Petr BRANÝ, lídr krajské kandidátky KSČM:


Ne, zkoušet se to může. Když by byl problém, že by nebyla ta dohoda. Ale ta dohoda zatím, co mám informace, já se jich nezúčastňuji, tak my jsme podporovali, aby se prolomil aspoň územní plán, a touto cestou se šlo. Takže tady já plně věřím tomu, že dohoda bude a každý, kdo bude hejtmanem, to bude mít jako prioritu, protože to pomůže i zaměstnanosti, ale i českému průmyslu a referencím. 

Václav MORAVEC, moderátor:

Luboš Průša, vaše odpověď. 

Luboš PRŮŠA, lídr krajské kandidátky Jihočeši 2012:

Já se dost obávám, aby to nedopadlo, jako když se stavěly první dva bloky. Občané jižních Čech měli mít levnější proud a občané Budějovic měli mít teplo zadarmo v tu chvíli. Ale tady prostě ten prostor pro nějaké kompenzace už moc velký není. My jsme tu dohodu učinili. Tady okolo mě sedící, nevím, jestli je to náhoda, koalice 4 měsíce po svém nástupu v roce 2009 uzavřela dohodu. A podle té dohody jsme dostali nějaké dárky na kulturu, sport, které dodneška nevíme, jak se přesně rozdělují. A dneska to bude velmi těžké vrátit do hry, protože... 

Václav MORAVEC, moderátor:

A kdo jiný by to měl vědět než ředitel krajského úřadu. Vy tady ... to je, všiml jsem si, že jako šéf krajského úřadu vlastně kritizujete velkou koalici sociálních demokratů a občanských demokratů, ale asi se vám na úřadě líbí, když vás za to platí, proto jste sevřen abecedně velkou koalicí, řediteli krajského úřadu. 

Zdeněk BEZECNÝ, lídr krajské kandidátky TOP 09 a Starostové:

Pane redaktore, ten rok 88 nebyl slib. V tom čase to bylo realizovatelné. Tady se trošku pletou pojmy. 

Václav MORAVEC, moderátor:

Kdyby nepřišla revoluce, pane poslanče. 

Luboš PRŮŠA, lídr krajské kandidátky Jihočeši 2012:

Pane redaktore, já to jenom dokončím. Ta možnost vstoupit do toho vyjednávání tady je, ale je poměrně extrémní a jak říkal pan Bezecný, je taková věrolomná v podstatě, protože pořád kraj je tím, kdo schvaluje zásady územního rozvoje. Už jednou je schválil tak, že elektrárna dnes stavět jde. To ale neznamená, že ty zásady musí tak zůstat navždy. Ale jestli to hrát jako kartu. Myslím si, že s tou dálnicí D3 to teď v tuto chvíli půjde těžko spojit. V tom roce 2009 byla ta situace jiná. 

Václav MORAVEC, moderátor:

Odpověď ještě Jiřího Zimoly a pak Zdeněk Bezecný. 

Jiří ZIMOLA, lídr krajské kandidátky ČSSD:

Děkuju za tu možnost. Pane řediteli krajského úřadu, vy byste přece měl vědět, že... 

Václav MORAVEC, moderátor:

No, vy ho tam máte, tak... 

Jiří ZIMOLA, lídr krajské kandidátky ČSSD:

...rámcová smlouva právě proto se na něj obracím, protože my není dost dobře jasné, proč to neví. Rámcová smlouva s ČEZ počítá se třemi kategoriemi. První je, řekněme, velká štědrá podpora ČEZ právě kulturním, společenským akcím na území kraje. To si myslím, že se děje, a díky tomu se tady realizují významné festivaly. Nechci je jmenovat. 

Václav MORAVEC, moderátor:

Ale slyšeli jsme, že netransparentní, říká pan ředitel. 

Jiří ZIMOLA, lídr krajské kandidátky ČSSD:

Je velmi transparentní a pan ředitel to samozřejmě ví. Druhá věc jsou ony obchvaty a investice do dopravní infrastruktury. Mluvil jsem o nich, hovořilo se o nich i v reportáži. Díky tomu se dočkáme obchvatu na komunikacích druhé a třetí třídy, tedy na krajských silnicích, kam bychom jinak museli peníze kraje investovat. ČEZ zatím plní, přípravné práce probíhají. V příštím roce budou zahájeny i vlastní realizační práce. A konečně ta třetí fáze jsou ony ubytovací kapacity. ČEZ se přece už musí připravovat dopředu na to, aby měl kam ubytovat ony pracovníky, kteří by nejdříve stavěli jadernou elektrárnu, a také potom tam případně pracovali. Následně jsme domluveni s ČEZ, že tyto kapacity mohou být po 15 - 20 letech převedeny na kraj a využity na potřeby, které v té době kraj bude potřebovat. Ať už to jsou domovy pro seniory, nebo jiné kapacity pro vzdělávání. Lokality, pánové, už jsou vybrány. ČEZ se chová, v tomhle musím říct, a prosím, nekopu tu za ČEZ, nedělám mu tu reklamu, ČEZ se chová na základě rámcové smlouvy velmi korektně. 

Václav MORAVEC, moderátor:

Tak, Zdeněk Bezecný, pak Tomáš Jirsa. 

Zdeněk BEZECNÝ, lídr krajské kandidátky TOP 09 a Starostové:

Ale jenom takovou poznámku. Možná, že je příznačné, nevím, pro českou politiku, že jakmile se uzavřou nějaké dohody, tak se hned spekuluje, co bude, když se nedodrží, aniž bychom počkali na ten vývoj a na ten okamžik, kdy se přestanou dodržovat. To je první. A druhý, co se týče zaměstnanosti. Tak tady je taky prostě ta rukavice na straně kraje, protože abychom zaměstnali Jihočechy, tak musí být kvalifikovaní a připravení jednak pro to období výstavby, kdy se odhaduje 3 - 3,5 tisíce pracovních míst. Ale potom i pro ten vlastní provoz, což jsou vysoce kvalifikované síly, které prostě jsou přínosem pro vzdělanost toho kraje. 

Václav MORAVEC, moderátor:

Tomáši Jirso. 

Tomáš JIRSA, lídr krajské kandidátky ODS:

Já bych krátce poznamenal. My jsme měli dobrou zkušenost se stavbou v té dekádě 1990 až 2000. A prostě pomohla nám stavba jaderné elektrárny přenést jižní Čechy přes ekonomickou transformaci té doby. A jestliže tady někdo bude realizovat stavbu za 250 až 300 miliard, tak každý dodavatel bude potřebovat ten kraj téměř každý den. Ta spolupráce tam bude nutná. 

Václav MORAVEC, moderátor:

A nemáte obavy a jak velké je podle vás riziko, že se vlastně nemusí stavět ten třetí a čtvrtý blok. 

Tomáš JIRSA, lídr krajské kandidátky ODS:

Samozřejmě to riziko... 

Václav MORAVEC, moderátor:

Jak velké to riziko je podle vás. 

Tomáš JIRSA, lídr krajské kandidátky ODS:

To samozřejmě to riziko existuje, ale jako ve všem v životě. To prostě tak je. Ale zatím ČEZ všechno plní, tak jako kdyby se stavět mělo. 

Václav MORAVEC, moderátor:

Už jsem v úvodu zmiňoval, že téma případné dostavby Jaderné elektrárny Temelín a její dopady na budoucí rozvoj Jihočeského kraje je tématem diváckým. Hlas lidu, hlas boží, říká se. Na webových stránkách zpravodajské 24 určených ke krajským volbám na adrese www.ct24.cz/volby najdete i rubriku Vaše volba. Tam můžete psát svoje tipy na témata k diskusi. Jak tedy dopadl kraj Jihočeský? S otázkou míříme do Prahy. Tam je Pavla Kvapilová z útvaru České televize Nová média. Pavlo, jak často se tedy objevuje v názorech lidí právě problém Jaderné elektrárny Temelín, jejíž dostavbu už pár minut probíráme? 

Pavlína KVAPILOVÁ:

Hezký večer, Václave. Temelín se podle očekávání diskutuje i na sociálních sítích. Například Robert Hrdina zmiňuje. "Trápí nás uvažovaná stavba nových jaderných bloků v Temelíně. Ale to asi není řešitelné, protože z toho budou mít vývar všichni od radních, po krajské zastupitele až po poslance a senátory." Obává se. A tady už je grafické znázornění nejvíc frekventovaných slov v námětech, které jsme dostávali, takzvaný word cloud. Jak můžete pozorovat spolu se mnou, mezi těmi nejviditelnějšími slovy, tedy těmi, která se vyskytovala nejčastěji, je i slovo dostavba. Dále vidíme výrazy jako doprava či dálnice. A ono to obé samozřejmě souvisí. Vojtěch Knotek píše. "Do kdy se napojí dálnice D2 na finišující dálnici z rakouské strany?" Anebo Karel Legenda Brom. "Problémy a průtahy kolem obchvatu Českých Budějovic. Nesmyslné dopravní změny v Českých Budějovicích, které po realizaci obchvatu budou pozbývat smysl." Kraj loni podmínil souhlas s dostavbou Temelína tím, že stát vybuduje infrastrukturu a vláda to letos schválila, takže dotaz na tvé hosty ve studiu zní. Jak je to se slibem nových silnic a co tedy kraj za onen souhlas s dostavbou dostane? 

Václav MORAVEC, moderátor:

A to je otázka od diváků Nových médií. Luboš Průša. Když jste tedy ředitelem a prý podle Jiřího Zimoly moc dobře víte, co v těch dohodách je, tak co z toho bude kraj mít tedy konkrétně? 

Luboš PRŮŠA, lídr krajské kandidátky Jihočeši 2012:

Tak zatím v těch dohodách je napsáno, že kraj dostává každý rok po dobu 10 let 110 milionů korun na právě ty kulturní, sportovní akce a další akce nebo rozdělují se v kraji tyto peníze. Samozřejmě jak jsem tady říkal, to je pravda. Není známo, komu se ty peníze dostávají, jakým způsobem se o nich rozhoduje. Další věc, která tam je také... 

Václav MORAVEC, moderátor:

Vy do toho nevidíte ani jako ředitel krajského úřadu? 

Luboš PRŮŠA, lídr krajské kandidátky Jihočeši 2012:

Ne, ne. Já do toho nevidím. Je to taková dohoda mezi vedením kraje a Jadernou elektrárnou Temelín. A tyhle věci se nezveřejňují. Druhá věc, kterou kraj dostává, je nějaká podpora do oblasti krizového řízení, že si může nakoupit určité věci s ohledem na potřeby krizového řízení, protože samozřejmě jaderná elektrárna je určitým nebezpečím. A ta třetí oblast tady byla vzpomínaná, to je asi miliarda a 600 milionů korun na dopravní infrastrukturu, ale ne na D3 ani na další důležité komunikace, ale jsou to všechno v podstatě únikové trasy, obchvaty obcí, které vedou z Temelína do jednotlivých částí kraje. 

Václav MORAVEC, moderátor:

Zdeňku Dvořáku, co víte o tom, jestli by opravdu ještě kraj mohl zablokovat tu případnou dostavbu třetího a čtvrtého bloku, pokud tady nebude garance vlády o dostavbě dálnice D3 do Českých Budějovic. 

Zdeněk DVOŘÁK, lídr krajské kandidátky KDU-ČSL:

Já si myslím, že ji kraj nezablokuje, protože vláda tu garanci dá. A chtěl bych ještě teda zmínit, že ČEZ... 

Václav MORAVEC, moderátor:

Jste si tím opravdu jist, že ... protože ministr dopravy... 

Zdeněk DVOŘÁK, lídr krajské kandidátky KDU-ČSL:

Já tomu věřím, ano. 

Václav MORAVEC, moderátor:

To je dobře, že to víte. Lidovci jsou v opozici a vy víte, že ministr... 

Zdeněk DVOŘÁK, lídr krajské kandidátky KDU-ČSL:

Já jsem řekl, že tomu věřím. 

Václav MORAVEC, moderátor:

...že ministr dopravy Pavel Dobeš má totiž do konce září předložit nový plán výstavby dálnic a D3 zatím mezi těmi prioritami nebyla. 

Zdeněk DVOŘÁK, lídr krajské kandidátky KDU-ČSL:

Jenomže budou ještě další jednání a D3 je prioritou prostě pro všechny politické strany. 

Václav MORAVEC, moderátor:

Zdeněk Bezecný. 

Zdeněk BEZECNÝ, lídr krajské kandidátky TOP 09 a Starostové:

Jenom poznámku. Já jsem s Pavlem Dobešem mluvil včera a D3 pro něj zůstává priorita v té jihočeské části. Teď běží ta příprava projektu PPP, což je zajímavá šance. 

Václav MORAVEC, moderátor:

Ale jen pro úplnost. To je právě ta věc v té jihočeské části. Ale peníze, které on má v rámci celorepublikového rozpočtu, tak na jihočeskou část peníze nejsou. 

Zdeněk BEZECNÝ, lídr krajské kandidátky TOP 09 a Starostové:

Ale ta středočeská část přeci je v daleko jiném stavu přípravy než ta jihočeská. Tam opravdu jako ta následnost není, není úplná. A je to trošku prostě otázka, otázka toho, proč ve středních Čechách se vybírala varianta, proč prostě ta příprava nešla, nešla stejně rychle. 

Václav MORAVEC, moderátor:

On i Radek Vachta, zaměstnanec v soukromé sféře, další divák, kterého tady máme v publiku, jeho D3 zajímá. Hezký dobrý večer. 

Radek VACHTA, zaměstnanec v soukromé sféře: 

Dobrý večer. Chtěl jsem se právě zeptat na D3, jako co uděláte pro to, aby dostavěna co nejdříve, včetně obchvatu Českých Budějovic. A nečekali jsme na to dalších 20 let. Děkuji. 

Václav MORAVEC, moderátor:

Pane poslanče Braný. 

Petr BRANÝ, lídr krajské kandidátky KSČM:

Tak nebudu vykládat o tom, jak budu na kterého ministra tlačit, protože to je nesmyslné. Vy jste to řekl správně, pane redaktore, když nejsou peníze, tak se nestaví zkrátka. Zatím je situace... 

Václav MORAVEC, moderátor:

To znamená, že hejtman a kraj nemůže dělat mnoho, když se podíváme na tu dvanáctiletou zkušenost? 

Petr BRANÝ, lídr krajské kandidátky KSČM:

Ale samozřejmě, že může. Za prvé nesmíme být servilní k ústřední vládě. To už jsme udělali jednou za Topolánka, když jsme neodblokovali územní plán, protože tam byli zelení a Bursíkovo hračka ve vládě nechtělo dráždit včetně národního parku, takže jsme my Jihočeši sklopili uši a šli jsme pěkně v řadě. Takže to je problém tento. Ale jinak cesta jediná. Rozpočtové určení daní, které se vyberou z pohonných hmot, jde jenom 9 % na výstavbu komunikací. A je smutné, my Jihočeši máme 6 200 kilometrů všech komunikací po třetí třídu, asi 33 kilometrů dálnice, 700 první třídy, takže to je minimum z hlediska podílu státu. A tady se nečiní nic. A v centru jenom se pořád škrtá a hledá se nějaký zázrak a straší se projekty PPP, ale i ty nám nepovolí tady, protože je tu malá propustnost a těžká návratnost. Takže já jsem optimista, ale bude-li jiná centrální vláda, klidně zaříznou dostavbu Temelína. 

Václav MORAVEC, moderátor:

A na to podle vás kraj bude mít ještě nějaké zákonné prostředky, aby zařízl, když používáte toto silné slovo, pokud tam nebude garance dostavby D3 nebo výstavby většiny částí D3, tak byste zařízl dostavbu Temelína z pozice kraje. 

Petr BRANÝ, lídr krajské kandidátky KSČM:

Ano. No, tak musí kraj... 

Václav MORAVEC, moderátor:

A o co opíráte, o jaké právní předpisy opíráte? 

Petr BRANÝ, lídr krajské kandidátky KSČM:

Kraj udělá změnu územního plánu a bude dělat takové opatření, které narazí na výstavbu vodních nádrží, které musí být pro chlazení rozšířeny některé, a další a další opatření. Takže můžou stavět, ale provoz bude omezen. Takže nevěřím, že Jihočeši to udělají.  Jihočeši jsou rozumní. 

Václav MORAVEC, moderátor:

Pan Jiří Zimola. Pane hejtmane. 

Jiří ZIMOLA, lídr krajské kandidátky ČSSD:

Pan poslanec, co by současný zastupitel... 

Petr BRANÝ, lídr krajské kandidátky KSČM:

Nemluvím o straně Jihočechů. 

Jiří ZIMOLA, lídr krajské kandidátky ČSSD:

...dobře ví, jaké debaty se vedly ohledně toho krajského územního plánu, zásad územního rozvoje, jak je složité dobrat se potom k nějakému konsensu. Ale především že takové stavby, jako je Temelín anebo hlubinné úložiště, na které tady byl dotaz, jsou přece stavby, které jsou zahrnuty ještě ve státním územním plánu, abych tak řekl, a to se jmenuje Politika územního rozvoje. A tam ten kraj přece jenom tahá za kratší konec provazu. Ale abych se vrátil k dotazu... 

Václav MORAVEC, moderátor:

To znamená, kraj si nemůže postavit hlavu, a to, co říká pan poslanec, je nereálné. 

Jiří ZIMOLA, lídr krajské kandidátky ČSSD:

A já se chci vrátit k dotazu, k dotazu našeho diváka. My máme mechanismy. Já jsem, a pane doktore, když tady citujete, možná to budete vědět, někdy minulý podzim vyhlásil, že nebude-li dálnice, kraj učiní aktivní kroky k tomu, aby zabránil dostavbě Temelína. Tehdy jsem byl před celým národem vydáván za jihočeského vyděrače. Nicméně je mou povinností jako hejtmana Jihočeského kraje se tady za Jihočechy postavit a tuto věc požadovat. A věřte, že to nebylo vstřelení do vody. Ty mechanismy jsou. A já jen nastřelím, protože nechci nikomu napovídat. Je to přece ve smyslu stavebního povolení a stavebního zákona. Proč, pánové, si nyní novelizuje tak narychlo stavební zákon, proč Poslanecká sněmovna bude novelizovat stavební zákon a proč si vláda chce vyhradit rozhodování o takových stavbách, jako je Temelín? Proč to má rozhodovat ministerstvo pro místní rozvoj? 

Václav MORAVEC, moderátor:

Takže vy byste šel přes, vy byste šel přes stavební zákon. 

Jiří ZIMOLA, lídr krajské kandidátky ČSSD:

Já tím naznačuji, že současný stavební úřad, přesně. 

Václav MORAVEC, moderátor:

Vám umožňuje jako kraji zablokovat. 

Jiří ZIMOLA, lídr krajské kandidátky ČSSD:

V jistých ohledech umožňuje věci. A vláda to ví a ví to ČEZ. 

Václav MORAVEC, moderátor:

Odpověď Tomáše Jirsy. 

Tomáš JIRSA, lídr krajské kandidátky ODS:

Na odpověď vaší, já jsem původním povoláním projektant, kdybych byl hejtmanem, tak bych každý měsíc svolával kontrolní den, kde bych kontroloval výkupy pozemků, projekční připravenost, spolupráci s ŘSD a peníze ve státním rozpočtu. Každý měsíc jeden den. 

Václav MORAVEC, moderátor:


A to byste dělal jako hejtman? 

Tomáš JIRSA, lídr krajské kandidátky ODS:

To bych dělal jako hejtman. 

Václav MORAVEC, moderátor:

No, ale teď ale ODS vládne, tady v Jihočeském kraji ve velké koalici se sociálními demokraty. 

Tomáš JIRSA, lídr krajské kandidátky ODS:

Máme sdružení pro dálnici, které to dělá, které vede senátor Pavel Eybert, a to je sdružení, to je lobbistické centrum, které toto dělá, ale dělal bych to jako hejtman. 

Václav MORAVEC, moderátor:

A nemyslíte, že může být možná i riskantním experimentem ten PPP projekt, tedy spojení veřejného a soukromého sektoru na výstavbu D3. A vzpomeňme si, jak dopadl plán jediného PPP projektu na dálnici D47 do Ostravy. Jestli zase Jihočeši i ve spolupráci s krajem a centrální vládou nebudou obětí experimentu PPP, pane senátore. 

Tomáš JIRSA, lídr krajské kandidátky ODS:

Já bych použil bonmot bývalého ministra Tlustého, který říkal, že PPP je HIV české ekonomiky. Dnes se nakazíte a nemoc propukne za 10 let. Ale tak to je. Musí se splácet, je to skrytý dluh. Ale já myslím, že to nevadí. Ta příprava PPP teď ještě zdaleka není realizovaná. Realizuje se pouze projekční příprava, realizuje se příprava toho úseku Bošilec - Borek. Takže pojďme do toho a uvidíme, jestli nakonec budou... 

Jiří ZIMOLA, lídr krajské kandidátky ČSSD:

To je právě ten problém, co se realizuje, pane senátore, protože zrovna tenhle úsek Bošilec - Borek ti, kteří denně jezdí s trasou Tábor - České Budějovice, moc dobře ví, že to je úsek relativně pohodlný, že mnohem víc a větší důraz vyžaduje dálniční obchvat Českých Budějovic. A pokud bychom už měli jít do experimentu a naprosto s vámi souhlasím, že v téhle etapě je to zatím stále experiment, já bych se přimlouval důkladněji připravit, ale především jej směřovat do dálničního obchvatu Českých Budějovic. To trápí Jihočechy. 

Václav MORAVEC, moderátor:


A odpověď Luboše Průši. 

Luboš PRŮŠA, lídr krajské kandidátky Jihočeši 2012:

Já jsem chtěl říct jednu věc. My ty sliby slyšíme před každými volbami a pak po nich nenásleduje žádné plnění. To je flikování po kouscích. Zaplaťpánbůh, kdyby to takhle dopadlo, tak jak jsou dneska ty tři úseky nastaveny, jeden z nich je PPP projektem. Ale ani na ně nejsou peníze, nejsou peníze ani na rekonstrukci D1. Já si myslím, že to je ostuda všech politických reprezentací po roce 1990, že se nedokázaly dohodnout na systému stavby a financování základní dálniční sítě a sítě rychlostních komunikací. Tam ty řešení jsou jenom dvě. Jedno naznačil pan Braný, ale ono se jmenuje úplně stejně, jako když ty peníze dáváte přímo z rozpočtu, to znamená, vyšší podíl spotřební daně je také, je... 

Václav MORAVEC, moderátor:

Ale to vám neprojde v současné Poslanecké sněmovně, protože... 

Luboš PRŮŠA, lídr krajské kandidátky Jihočeši 2012:

Dobře, dobře, pak... 

Zdeněk BEZECNÝ, lídr krajské kandidátky TOP 09 a Starostové:

To ale také není možné, protože to je jeden příjem státního rozpočtu a znamenalo by to zvýšení deficitu. 

Václav MORAVEC, moderátor:

Zdeněk Bezecný. 

Luboš PRŮŠA, lídr krajské kandidátky Jihočeši 2012:

Pak ale už zbývá jenom druhá varianta a k té zatím politici nikdy nenašli odvahu ani o ní mluvit, to je zavedení mýtného. Prostě ale je to naprostý unikát. Všude ve světě... 

Václav MORAVEC, moderátor:

Já teď nevím, když jedete, kdy jste naposledy jel po dálnici? 

Luboš PRŮŠA, lídr krajské kandidátky Jihočeši 2012:

Po dálnici. Vy myslíte, že by se mi tam rozbilo auto jako na tom. 

Václav MORAVEC, moderátor:

Ne, že byste platil mýtné, protože... 

Luboš PRŮŠA, lídr krajské kandidátky Jihočeši 2012:

No, ale jiná možnost není. Buď to dáte... 

Václav MORAVEC, moderátor:

No, ale to se platí po dálnicích. 

Luboš PRŮŠA, lídr krajské kandidátky Jihočeši 2012:

Buď to dáte z rozpočtu, nebo z nějakého veřejného zdroje. 

Václav MORAVEC, moderátor:

Já se vás ale ptám, že dnes se platí už mýtné po dálnicích. 

Luboš PRŮŠA, lídr krajské kandidátky Jihočeši 2012:

Aha, aha. Jo, já jsem myslel za ujetý kilometr. I ten PPP projekt nakonec by měl být zaplacen z toho státního rozpočtu, kde ty peníze nejsou. 

Václav MORAVEC, moderátor:

Takže vy byste rychle zaváděl elektronické viněty. To už tady ten nápad taky byl. 

Luboš PRŮŠA, lídr krajské kandidátky Jihočeši 2012:

Ne, ne, ne, ne viněty. 

Václav MORAVEC, moderátor:

No, ne. Tak se vás ptám, když mi tady říkáte, že chcete zavést mýtné a bavíme se o dálnici, tak vám říkám, že se u nás mýtné na dálnicích platí v této zemi. 

Luboš PRŮŠA, lídr krajské kandidátky Jihočeši 2012:

Ale neplatí se takové, které by nákladově pokrylo stavbu nových úseků. Ono nepokrývá ani údržbu stávajících úseků. 

Václav MORAVEC, moderátor:

Víte, kolik bychom platili mýtné, pokud by se měly platit ty předražené dálnice? 

Luboš PRŮŠA, lídr krajské kandidátky Jihočeši 2012:

Takhle. Buď to musíme... 

Václav MORAVEC, moderátor:

Ta výstavba. 

Luboš PRŮŠA, lídr krajské kandidátky Jihočeši 2012:

Buď to musíme postavit z veřejných prostředků. 

Václav MORAVEC, moderátor:

Ano. 

Luboš PRŮŠA, lídr krajské kandidátky Jihočeši 2012:

Anebo se zavede to mýtné. Ty veřejné prostředky můžou být různé. Můžou to být spotřební daně, nebo součást rozpočtu. A ten systém u nás... 

Václav MORAVEC, moderátor:

Já jenom říkám, pane řediteli, aniž bych se chtěl hádat o podstatu. Mýtné zavedené máme. Takže vy byste stanovil tak vysokou cenu mýta, která odpovídá ceně jednoho kilometru dálnice. A na to bychom se všichni skládali. 

Luboš PRŮŠA, lídr krajské kandidátky Jihočeši 2012:

Je to způsob řešení, který je užívaný. 

Václav MORAVEC, moderátor:

Takže možná bychom platili vyšší mýtné v této zemi, než platíme daně. Takže půl roku pracujeme na stát v daních a půl roku bychom pracovali na mýtné. 

Luboš PRŮŠA, lídr krajské kandidátky Jihočeši 2012:

Pak to musíme najít z těch veřejných prostředků a musíme přijmout pevný plán, že to má nějakou první prioritu, přijmout o tom zákon nějaký, zákon o výstavbě komunikací. Těch úseků není mnoho. Nakonec se na tom můžeme dohodnout asi víc krajů dohromady, R35 je karlovarská dálnice, na jižní Moravě kus chybí, takže možná že by se našlo i těch 100 poslanců, kteří by prosadili takový zákon o dostavbě třeba v horizontu 20 - 30 let, jako se to stalo v Rakousku, z veřejných zdrojů. Musí ta priorita být určena, když to mýtné pro vás není přijatelné. 

Václav MORAVEC, moderátor:

Pan poslanec Braný a pak Zdeněk Bezecný. 

Petr BRANÝ, lídr krajské kandidátky KSČM:

Já jenom poznámku k panu senátorovi. Slyšeli jste, občané, když on bude hejtmanem, tak se uschůzujeme. Bude plno kontrolních dnů, abyste neprodražil tu dálnici, víte. Ono to jeden kontrolní den, když se sejde... 

Václav MORAVEC, moderátor:

Oni schůzují asi zadarmo. 

Petr BRANÝ, lídr krajské kandidátky KSČM:

Ano, ale... 

Tomáš JIRSA, lídr krajské kandidátky ODS:

Za to je hejtman placen, pane poslanče. 

Petr BRANÝ, lídr krajské kandidátky KSČM:

Ale ti druzí, které budete svolávat. A teď k tomuto, já jsem interpeloval ministra dopravy, že totiž problém PPP projektů je v tom, že není, u nás je doba 30 let a potom musí být to mýtné, aby se to té firmě vrátilo. A to nás tady poženou občané, když uděláme takový projekt a bude navíc se ještě platit a jinde ve světě totiž je to na 50-70 let ty projekty... 

Václav MORAVEC, moderátor:

Proto se ptám, jaká jsou rizika toho PPP projektu a jestli by Jihočeši nebyli vystaveni experimentu, že by platili mýtné, respektive dálniční známku, ať jsme terminologisticky čistí jako občané dálniční známku, kterou už dnes a kamiony platí mýtné právě tou elektronickou krabičkou. 

Petr BRANÝ, lídr krajské kandidátky KSČM:

Já bych dokončil myšlenku. Až pan kolega Bezecný zase bude mluvit s ministrem, ať se ho zeptá. On řekl, že pověří náměstka, který ty projekty dá dohromady a řekne výsledek. Jestli jsme nebo nejsme v této etapě realizace... 

Václav MORAVEC, moderátor:

Kdy jste, pane poslanče vy naposledy mluvil s ministrem? Nenechávejte to na svém oponentovi politickém. 

Petr BRANÝ, lídr krajské kandidátky KSČM:

Naposledy jsem mluvil s ministrem Dobešem, ještě když byl ve VV a říkal jsem mu, aby nejezdil po jižních Čechách podle stranických organizací, ale problémů, kde ta doprava je. A on tak koukal, ale pan Paggio řekl, ne, ne, já ho navádím. 

Václav MORAVEC, moderátor:

Jeho se můžete zeptat. Pane poslanče Bezecný. 

Petr BRANÝ, lídr krajské kandidátky KSČM:

No ne, on tady říkal, že s ním mluvil včera. 

Václav MORAVEC, moderátor:

Tak vy ale máte šanci s ním také mluvit s Poslanecké sněmovně. 

Zdeněk BEZECNÝ, lídr krajské kandidátky TOP 09 a Starostové:

On se taky, on se běžně vyskytuje v Poslanecké sněmovně. Ale já bych spíš k tomu, co tady zaznělo. Prosím vás, diskutovat o masivní výstavbě dálnic z veřejných prostředků se mohlo v dobách hojnosti. Teďkom asi jsme si všichni všimli v jaké situaci nejen v České republice, ale v Evropě vůbec jsme. To znamená, opravdu tady se nedá čekat prostě, výrazné, znamenalo by to navýšení deficitu státního rozpočtu, to znamená prostě se všemi dopady, které k tomu patří. A proto vidím jako rozumné, pokusit se zapojit soukromé peníze do výstavby dálniční sítě. 

Václav MORAVEC, moderátor:

I s tím rizikem, a jak by to, jak by to Jihočeši vlastně zaplatili? To znamená, že oni by platili dálniční známku a ještě by platili té firmě? 

Zdeněk BEZECNÝ, lídr krajské kandidátky TOP 09 a Starostové:

To samozřejmě teď teprve se zpracovává, zpracovává studie... 

Václav MORAVEC, moderátor:

Tak vy se přimlouváte za PPP projekt a ... 

Zdeněk BEZECNÝ, lídr krajské kandidátky TOP 09 a Starostové:

... ale ano, tak jako počkejme, počkejme, co nabídne ta studie, kterou nechává ministerstvo dopravy zpracovat, jak to bude vypadat. Tam se taky bude zvažovat teprve, jak je to výhodné. Protože otázka jestli soukromé peníze, které samozřejmě budou na úvěr, v téhle té době prostě nejsou výrazně dražší, nežli ty státní peníze, i když ty veřejné prostředky. Ale opravdu nechme to prostě, až bude hotová ta studie, kterou budou dělat odborníci a kterou nebudeme vařit tady my ze zkušeností z D47 a z toho, co jsme četli o tom, jak to vypadá v Anglii. 

Václav MORAVEC, moderátor:

Z Prahy na jih cesta dlouhá jest. A nejen z Prahy, i z jiných krajů a také ze sousedního Rakouska. Stavby dálnice a železničního koridoru postupují doslova hlemýždím tempem. Miliardy zato směřují do projektu splavnění Vltavy. Zdá se, že k hladkému putování do jižních Čech bude ideálním dopravním prostředkem raft pro ty chudší a pro bohatší jachta. 

Aleš HAZUKA, redaktor:

Kraj přístupný po vodě, po souši i ze vzduchu. Jih Čech má 4 klíčové dopravní stavby. Zatím vítězí nejpomalejší, tedy lodě. První etapa 2 miliardového projektu splavnění Vltavy je u konce. Otevřených je prvních 9 kilometrů. V Hluboké ale pokračují práce na dalších 33. I když hladinu vodní stavby čeří hned několik sporů, podle starostů bude vltavská cesta přínosem. 

Ivo TOMAN, náměstek ministra dopravy: 

Labe máme zablokované, /nesrozumitelné/ se téměř nemůže mluvit a tohle to je jedna z mála věcí, která se v českých a moravských zemích podařila. 

Aleš HAZUKA, redaktor:

Bez života však zatím zůstává dálniční tepna spojující Prahu s jihem Čech za 60 miliard korun. Ze 170 kilometrů stojí sotva desetina. 20 kilometrový úsek mezi Táborem a Veselím se teprve buduje. 

Lubomír PÁNA, politolog, Vysoká škola evropských a regionálních studií:
 
Postavených 17 kilometrů dálnice naprosto neodpovídá postavení a významu Jihočeského kraje. 

Josef PEŠL, ředitel, Ředitelství silnic a dálnic, České Budějovice:
 

Pokud budou finanční prostředky plynule přidělovány, tak nic nebrání tomu, aby mohla stát do roku 2020. 

Aleš HAZUKA, redaktor:

Krajská síť silnic se postupně rozpadá. Na opravy peníze scházejí. Největší místní dopravce, který denně na cesty posílá 200 autobusů a stejný počet kamionů, nestačí auta opravovat. V dílnách nejčastěji mění nápravy. 

Robert KRIGAR, generální ředitel, ČSAD Jihotrans: 

Co se týká tady těch vlastních krajských silnic, v poslední dobu samozřejmě je tam znát částečné podfinancování v údržbě. 

Aleš HAZUKA, redaktor:

A mraky se stahují nad jihočeským letištěm v Plané. Bruselský letoun s půlmiliardou na palubě na ploše nepřistál. Úředníci, kteří měli knipl pevně v ruce, po 5 letech příprav vysunuli klapky a začali prudce brzdit. Stejný manévr teď čeká na jeho správce, kterým je společně s českobudějovickým magistrátem právě kraj. Musí projekt zredukovat na polovinu a najít nového strategického partnera. 

Luboš DVOŘÁK, novinář; editor, Deník: 

Domnívám se, že teď se snažíme chytit několik zajíců najednou. Podívejme se, že se staví rychlostní silnice i železniční koridor a také jsem slyšel o obrovské investici do splavnění Vltavy. Myslím si, že v době, kdy tento stát obrací v ruce každý milion, to není příliš hospodárné. 

Aleš HAZUKA, redaktor:

Do letiště jeho správce investoval už 200 milionů. Oslovení dopravní experti předpokládají, že práce nejdříve skončí tady na českobudějovickém letišti, a to do 5 let. Jeho modernizace je totiž ve srovnání s dalšími projekty nejlevnější. Aleš Hazuka, Česká televize, jižní Čechy. 

Václav MORAVEC, moderátor:

A začněme otázkou na jihočeského hejtmana Jiřího Zimolu. Máte jachtu nebo raft? 

Jiří ZIMOLA, lídr krajské kandidátky ČSSD:

Nemám ani jachtu, ani raft. 

Václav MORAVEC, moderátor:

A ta námitka, že honíte mnoho zajíců po jednom lese a také to podle toho vypadá? 

Jiří ZIMOLA, lídr krajské kandidátky ČSSD:

Ta zcela jistě nebyla mířena na mě osobně, protože já jsem odpůrce právě investic do takzvaného splavnění Vltavy. V tom se zcela jistě neshodujeme s panem starostou Hluboké, který v tom vidí přínos v turistickém ruchu. Já, když vidím ty prázdné lodi... 

Václav MORAVEC, moderátor:

Přesto oba dva, respektive ODS, ČSSD sedí ve vedení Jihočeského kraje ... 

Jiří ZIMOLA, lídr krajské kandidátky ČSSD:

... když vidím prázdné lodě, tak je mi z toho trochu smutno. Prostě Vltava v téhle části není Baťův kanál a ke splavnění Vltavy. Věřte, pane doktore, věřte, vážení diváci, že Jihočeský kraj od doby působení mě ve funkci hejtmana, nedal do investice na splavnění Vltavy ani jednu korunu. To jsou prostě peníze, které tam dává Ředitelství vodních cest, údajně zamašličkované peníze, tedy peníze, které dostalo z Evropské unie. Nicméně i já si umím představit, že šikovnou alokací by je bylo možné využít právě ve prospěch oné silniční dopravy. 

Václav MORAVEC, moderátor:

Když se ale podíváme obecně na to, jaké jsou priority Jihočeského kraje. Ano, pane senátore, vy chcete technickou, už jste zvyklý ze Senátu se hlásit technická poznámka? 

Tomáš JIRSA, lídr krajské kandidátky ODS:

Já si myslím, že je důležité, aby si ve straně srovnali priority, protože o splavnění Vltavy rozhodla vláda ČSSD někdy v roce 2003 nebo 2004. Takže, Jiří, to musíte vy si vyřídit. 

Jiří ZIMOLA, lídr krajské kandidátky ČSSD:

Ano, rozhodlo se to úplně v jiné době, kdy se stanovovaly právě ony priority, ze kterých se bude čerpat v rámci operačního programu doprava a co je podstatné, splavnění Vltavy by mělo přece smysl, kdyby nám ubyly kamiony na silnicích, kdybychom mohli touto cestou převážet a realizovat nákladní dopravu. Ale Tomáši, přeci víš, že jachtičky s výtlakem 300 tun to je opravdu jenom kratochvíle pro bohaté na Hluboké. 

Václav MORAVEC, moderátor:

Lídr politického uskupení Jihočeši 2012 Luboš Průša ... 

Tomáš JIRSA, lídr krajské kandidátky ODS:

Pane redaktore, já mu

Ing. Tomáš Jirsa MBA.

místopředseda místního sdružení
předseda oblastního sdružení
místopředseda regionálního sdružení
starosta
senátor PČR