Rozhovor s kandidátem č. 13
Pracujete druhé volební období jako zastupitel města Vrchlabí. Co se zde podařilo nebo co naopak schází tomuto městu na úpatí Krkonoš?
Několik frekventovaných silnic do Krkonoš, kruhová křižovatka, hřiště, požární zbrojnice. To vše se má stavět poté, co Škoda Auto ve Vrchlabí začala rozšiřovat svůj závod pro výrobu nových automatických převodovek pro celý koncern Volkswagen. První převodovky budou už v září, avšak u staveb, které vláda slíbila podpořit stamiliony, se ještě ani nekoplo. Už rok se čeká na usnesení vlády. Teď místo rozhodnutí ministerstvo financí navrhlo seškrtat 550 milionů korun téměř o třetinu, tedy o 140 milionů. Panují zde obavy, že na všechny stavby nebudou mít peníze a že rozvoj jedné z ekonomicky nejvýznamnějších oblastí se tím zbrzdí.
Jako velký problém zde vidím malou zaměstnanost, její vyřešení by mělo být hlavní prioritou vedení Vrchlabí. Město by mělo přilákat investory a s tím i nové pracovní příležitosti. Regionu schází větší výroba. Také se musí dokončit některé stavební práce, aby město nepůsobilo tak rozbouraně. Čistota města není zrovna nejlepší, i to by se mělo zlepšit. Také komunikace vedení radnice s občany i se zastupiteli není dobrá. Schází nám pevné vedení města s ekonomickými vizemi, které nebude prodělávat na dotacích. V neposlední řadě bychom měli lépe využít našeho turistického potenciálu a stavět na tom i svoji komunální politiku. Udržet si mladé rodiny ve městě a pomoci jim vybudovat zázemí, samozřejmě jim pomoci zajistit také práci. ODS je u nás v opozici, nemá tedy příliš možnost zasahovat do dění ve městě.
Proč jste se rozhodl znovu kandidovat do krajského zastupitelstva?
Již od samého počátku mě program ODS oslovil a i nadále bych rád působil v krajském zastupitelstvu. Chtěl bych pro tuto pravicovou myšlenku ještě něco udělat. Doposud jsem byl ve výboru zdravotním a dopravním. V těchto výborech bych v případě zvolení rád pokračoval, neboť tyto obory jsou mi blízké.
Máte již zkušenosti z práce krajského zastupitele. Mělo smysl bojovat jako opozice proti koalici, kde byla ČSSD ve většině?
Bylo to jako boj s větrnými mlýny. I když jsme během volebního období navrhovali řadu dobrých věcí, příliš se nám toho právě díky socialistické koalici prosadit nepodařilo. Od výběrových řízení, přes šetření a financování krajů. Jejich rozpočet a financování jsou populistické. Jednají tak, aby před lidmi vypadali dobře - ať to stojí, co to stojí! Proto také hospodaření kraje vypadá tak, jak vypadá. Když srovnáme stav financí s rokem 2008, kdy ODS musela odejít z vedení kraje, zjistíme, že je kraj na tom nyní, co se týká zadluženosti, velice špatně. Financování bylo za našeho vedení na nepoměrně lepší úrovni. Čísla hovoří jasně a nemusíme do toho vůbec tahat politiku. Také se za nás rozjela řada akcí a podařilo se je dotáhnout do konce, tak to nyní není.
Můžete být konkrétní?
Zadluženost krajů vzrostla za vlády ČSSD o více než 50% za tři roky. Zvýšila se z 14,5 miliardy korun na téměř 22,5 miliardy korun na konci loňského roku. Do roku 2003 kraje pod pravicovým vedením vygenerovaly polštář přesahující 10 mld. Kč, který v dalším období udržovaly. A byť i formálně až do roku 2008 zadluženost krajů rostla, byla stabilita krajských financí vždy dostatečně jištěna. S nástupem sociálně demokratických hejtmanů došlo k razantnímu zmenšení tohoto polštáře. Socialisté doslova ze dne na den projedli léta vytvářenou rezervu. Hrozbou pro další volební období je pak připravovaný megalomanský investiční projekt rekonstrukce Náchodské nemocnice, kde výše investice přesáhne 1 mld. Kč. Vedení kraje počítá se zapojením úvěru ve výši 600 mil. Kč. Obrovská druhotná zadluženost, která meziročně narůstá, je v údržbě komunikací. Kraj není do budoucna schopen udržet stávající hustotu sítě komunikací a je nutné podrobit přehodnocení dopravní generel ve smyslu redukce sítě komunikací. V našem kraji je 3,773 tis. km a dluh na jejich údržbě se odhaduje na 8 mld. Kč. Projektová připravenost je podmínkou pro úspěšné čerpání dotací v programovacím období 2014 – 2020.
Zmínil jste svoji profesi podnikatele ve zdravotnictví a silniční dopravě. Jak to jde dohromady?
Jedná se o transport pacientů třeba na vyšetření, odvoz rodiček do porodnice, jsme horská oblast, takže vozíme lyžaře po úrazech na sjezdovkách, prostě se snažíme dle potřeby a hlavně včas a spolehlivě dopravit pacienty do zdravotnických zařízení. Ve Vrchlabí je sice nemocnice, ale dle určení lékařů a volby občanů vozíme pacienty prakticky po celé republice. To vše samozřejmě i v návaznosti na rychlou záchrannou službu a integrovaný záchranný systém.
Co Vás v poslední době potěšilo a naopak?
Mám radost z toho, že se konečně naše vláda začíná chovat tak, jak uvedla ve svém volebním programu, hlavně co se týká boje proti korupci, ale jde to pomalu. Co mě mrzí? Lidská závist a neochota pochopit jeden druhého. Také nezájem lidí o věci veřejné.
Zbývá Vám čas na koníčky?
Jsem motorkář a s tím souvisí i cestování, jsem spokojený uprostřed své rodiny a s radostí se věnuji svým dětem.
Máte svůj vzor osobnosti, která Vás ovlivnila?
Líbí se mi názory a postoje profesora Petra Robejška.
předseda místního sdružení
člen oblastní rady
krajský zastupitel