CNN Prima News: Železniční doprava praská ve švech a už nemohou vzniknout další spoje. S vysokorychlostní tratí se zkrátí cesta nejen mezi Prahou a Brnem, potřebujeme ji
(CNN Prima News) Železniční doprava praská ve švech a už nemohou vzniknout další spoje. S vysokorychlostní tratí se zkrátí cesta nejen mezi Prahou a Brnem, potřebujeme ji, řekl ve vysílání CNN Prima NEWS ministr dopravy Martin Kupka (ODS). Celý projekt má podle odhadů stát bilion korun. Kde na to ale stát vezme peníze? Šéf resortu vidí odpověď v tzv. PPP projektech. „Soukromí investoři to zafinancují. Jenom zdůrazním, že je to důležitá forma, kterou využívají ještě v mnohem větší míře ve Francii nebo Velké Británii,“ podotkl Kupka v pořadu Co na to ministr.
Stát plánuje stavbu vysokorychlostních železnic v posledních zhruba pěti letech. Rychlost vlaků má být až 320 kilometrů za hodinu, z Brna do Prahy se má jezdit hodinu. Do Brna by měla trať od Vysočiny vést zhruba podél dálnice D1 a u Vídeňské ulice plánuje Správa železnic přestupní terminál, jehož podoba a velikost je však otázkou budoucího projektování. Podle Kupky se začne stavět v roce 2026, v tuto chvíli probíhají intenzivní jednání se samosprávami v místech, kudy tratě povedou.
„Snažíme se vysvětlovat všechny důvody, proč Česká republika potřebuje vysokorychlostní tratě. Je to tak náročná investice – lidé opravdu musí vědět, že to není vrtoch nějaké vlády či politické reprezentace. Máme shodu napříč politickým spektrem. Vysokorychlostní železnice musí propojit jednotlivá místa a připravujeme budoucí jízdní řády tak, aby všechny regionální tratě dobře provázely s chystanou vysokorychlostní a zkrátily se tak dojezdové časy nejen mezi Prahou a Brnem, ale také Plzní a Ostravou,“ nastínil plány Kupka.
Poznamenal, že elektrifikovaná železniční doprava je zároveň nejšetrnější vůči životnímu prostředí. I to je důvod, proč vláda tlačí na jejím rozšíření a výstavbě. „Současné koridorové tratě praskají ve švech a už se tam nevejdou další spoje, po kterých volají regiony. Po železniční dopravě je poptávka. Pokud se s tím chceme vypořádat, v tomto směru vysokorychlostní tratě přinášejí větší kapacitu železniční sítě a také pomůže rovnoměrnému vývoji ve všech krajích České republiky, aby tam nevznikaly takové rozdíly mezi centry a hraničními oblastmi,“ pokračoval šéf resortu Martin Kupka v pořadu Co na to ministr.
Celý projekt by podle odhadů měl stát okolo jednoho bilionu korun. Kde na to stát sežene peníze v době, kdy se všude musí utahovat opasky? Podle Kupky se zde může jít stejnou cestou jako v případě dostavby dálnic – skrze tzv. Public Private Partnership (PPP) projekty. V praxi to znamená, že stavbu zaplatí soukromý investor, který se pak následující roky stará o danou komunikaci, stát mu za to platí.
Jedná se především o snoubení soukromého a veřejného sektoru na úseku směrem do Českých Budějovic mezi Nemanicemi a Ševětínem. Počítá se také s moderním železničním spojením mezi centrem Prahy a letištěm Václava Havla a Kladnem, na který Češi čekají dlouhé roky. Nyní vláda prověřuje, jako jsou možnosti PPP projektů hlavně na Moravě, a to ve spojení od Přerova do Ostravy či Brnem a Břeclaví.
„Soukromí investoři to zafinancují. Jenom zdůrazním, že je to důležitá forma, kterou využívají ještě v mnohem větší míře ve Francii nebo Velké Británii,“ podotkl ministr dopravy Kupka ve vysílání CNN Prima NEWS.
ministr dopravy
místopředseda strany
poslanec PČR
expert pro veřejnou správu