Kraj by nám měl více pomáhat
Kraj by nám měl více pomáhat
V polovině října proběhnou volby do krajského zastupitelstva. Jejich výsledek by mohl změnit krajskou politiku pro další čtyři roky. Usiluje o to jak starosta našeho města Ondřej Přenosil, tak jeho kolega a dosavadní radní Říčan Miloslav Šmolík (oba ODS). Jejich pohled na nejvýznamnější „krajské“ problémy v okolí Prahy přibližuje následující rozhovor.
Brandýsu a Staré Boleslavi se konečně ulevilo. Největší překážka v podobě zavřených mostů je odstraněná. Co byste dnes řešil jinak, kdybyste to mohl ovlivnit.
Ondřej Přenosil (OP): Myslím si, že se nakonec podařilo výstavbu mostů zvládnout velice dobře po stavební, projekční i estetické stránce. I s naším došlo ke změně původního řešení konstrukce hlavního mostu. Pomáhali jsme celému projektu jak ve vztahu k Povodí Labe, tak při složitých jednání s památkáři. Pokud bychom o to tolik neusilovali, mohla se dtavba zdržet o další rok.
Stavba přesto trvalo poměrně dlouhou dobu. Nemohl to kraj řešit rychleji?
(OP) Určitě to rychleji řešit šlo. Problémem byly nález historických staveb v konstrukci starých mostů.
Bojujete stále o to, aby na mosty byl omezen pro nákladní automobily nad 12 tun.
(OP) Ano, podařilo se nám zachovat omezení průjezdu přes Starou Boleslav i přes mosty pro těžkou nákladní dopravu. Zatím to platí do konce roku. Budeme se snažit o další prodloužení. Jsem přesvědčen, že těžká nákladní auta do centra našeho města nepatří. Jde samozřejmě jak ochranu vzácného historického dědictví, tak o životní podmínky lidí ve městě.
Rekonstrukce mostů přes Labe byl samozřejmě nejvážnější dopravní problém. Co by se ale mělo v dopravě řešit dále?
(OP) Mosty vyřešily zejména náš vnitroměstský problém pro obyvatele Brandýsa i Staré Boleslavi. Jsou tu ale ještě dvě významné potřeby. Tranzitní doprava přes Brandýs a přes Boleslav je stále vedena po nevyhovujících komunikacích II. třídy. To nás trápí dlouhodobě. Jediným řešením je vybudování obchvatu Brandýsa a obchvatu Staré Boleslavi. Obchvat Staré Boleslavi se už projektuje. Existuje územní rozhodnutí. Teď je třeba vypořádat pozemky, kde by měl být aktivní kraj. Ten to ale přehrál na projektanty a na město. Jednání to přitom nebudou vůbec jednoduchá. Jsem přesvědčen, že by se měl kraj své role v těchto jednáních zhostit mnohem aktivněji. Je to konečně krajská investice.
Spolu s říčanským radním pro dopravu Miloslavem Šmolíkem teď kandidujete do krajského zastuptielstva. Co byste pro oba zmíněné obchvaty chtěli udělat?
(OP) Je potřeba, aby se pracovníci kraje do přípravy obchvatů naplno zakousli. To je samozřejmě věc, kterou bych rád ovlivnil a která se určitě ovlivnit dá.
Vidíte na Praze-východ další priority z hlediska dopravních staveb?
Miloslav Šmolík(MŠ): Jednoznačnou prioritou celé oblasti na severovýchod i východ od Prahy je dokončení pražského silničního okruhu v jeho dlouhodobě plánované trase. Přestože jsme v Říčanech iniciovali kulatý stůl, který by měl napomoci rychlému řešení situace, zůstávají zatím dohody s odpůrci dostavby bez konkrétních závěrů. Určitý posun jsme však zaznamenali. Vůle státu i Hlavního města Prahy je přitom jednoznačná: Okruh co nejrychleji dokončit. Chtěl bych, aby se i Středočeský kraj o prosazování rychlé výstavby této klíčové dopravní tepny více zasazoval. Ulehčilo by to totiž i mnoha středočeským městům a obcím, které trpí nadměrnou dopravní zátěží, navíc na komunikacích, které takovému provozu vůbec neodpovídají. Současně se už teď se snažíme o to, aby často přetížené kamiony životní prostředí v městech a obcích více nezhoršovaly.
Pokud u dopravy zůstaneme, ale přeneseme se do oblasti veřejné dopravy. Kam by se měl Středočeský kraj ubírat?
(OP) U nás v Brandýse a Staré Boleslavi funguje veřejná doprava relativně dobře. Horší je to se spojením z okolních obcí a měst. Tam kraj sáhl k omezením. Přitom je potřeba, aby byla veřejná doprava přinejmenším ve špičkách dne plně zachována.
Kroky Davida Ratha ohrozily řadu dopravců a mohly ochromit i celou středočeskou dopravu. Naštěstí se podařilo likvidační proces zastavit. Co by se mělo stát do budoucna.
(MŠ)Rozhodnutí Davida Rataha vnášely do veřejné dopravy skutečně chaos a nejistotu. To je teď konečně možné napravit. propojení mezi pražskou a středočeskou integrovanou dopravou je nutné více provázat a zefektivnit. To by se mělo co nejdříve vyřešit. Je také potřeba do středočeského systému plně zapojit železnici. V Praze už to funguje, zatímco kraj stále přešlapoval na místě. Rád bych přispěl k tomu, aby Středočeši měli v dopravě lepší podmínky a mohli mít alternativu využití hromadné dopravy. Mnohdy se totiž jezdí autem jen proto,že lidé nemají jinou možnost jak se někam dostat. .
Na celé Praze východ chybí mista v mateřských i základních školách. Co by
OP: V této oblasti je třeba,a by byla co nejvíce zachována kontinuita vývoje. Naše město připravilo projekt na výstavby mateřské školky a čekali jsme na slíbenou možnost získat podporu z kraje a ROPu. Nakonec se jedním rozhodnutím na krajském úřadu všechny podmínky změnily. Projekt padnul a my to teď musíme řešit náhradními cestami, protože město na takovou investici samo dost peněz nemá. Volám proto po vytvoření dlouhodobějšího programu, kde by kraj sám mohl lépe plánovat a dát obcím a městům větší jistotu.
MŠ: Města a obce v bezprostřední blízkosti Prahy se musejí vypořádat s naprosto mimořádným náporem přihlášených dětí. Proto by si státní subvenci určitě zasloužily. Dílem přebírají i dosavadní zátěž hlavního města. Kraj by měl podle mého soudu obcím a městům podat pomocnou ruku. Situaci by měla trochu zlepšit zákon o rozpočtovém určení daní, který prosadila naše vláda. Podotýkám, že s postupem let se bude problém mnohem více přelévat z mateřských do základních škol. Například u nás v Říčanech nebude už v roce 2017 kapacita nedávno postavené základní školy stačit. No a podobná situace může v dohledné době nastat i u seniorů – proto je nutné začít přemýšlet o podpoře vzniku míst pro bydlení či společná setkávání seniorů.
Co by měl kraj podle vás kromě dopravy a školství na Praze východ rozvíjet?
OP: Významný úkol kraje vidím ve vytváření lepších podmínek pro víkendovou rekreaci místních obyvatel i Pražanů. My jsme s tím jako město začali výstavbou cyklostezek a chodníků a vidíme, že naše investice přinášejí ovoce v podobě dalšího rozšiřování služeb a příležitostí pro podnikatele. Další velké téma je vodní turistika, která by si zasloužila do budoucna větší pozornost.
předseda místního sdružení
místopředseda oblastního sdružení
předseda regionálního smírčího výboru
neuvolněný radní