Modernizované úseky železnice do Kladna a na letiště mění svou podobu
(www.mdcr.cz) Modernizace železnice do Kladna s odbočkou na Letiště Václava Havla běží naplno na dvou místech. Rekonstruované úseky Kladno – Kladno- -Ostrovec a Praha-Bubny – Praha-Výstaviště se zásluhou stavbařů mění k nepoznání. Obě staveniště si dnes prohlédl ministr dopravy Martin Kupka v doprovodu generálního ředitele Správy železnic Jiřího Svobody.
„Na obou místech je vidět, že stavbaři už odvedli opravdu velký kus práce. Železnice, která dosud byla živou připomínkou někdejší Buštěhradské dráhy, nyní začíná dostávat podobu, která odpovídá 21. století. Jsem rád, že se těmito investicemi podílíme na zlepšování prostředí v lokalitách, kterými modernizovaná trať prochází,“ říká ministr dopravy Martin Kupka.
„Podoba modernizovaných úseků se nám doslova mění před očima a už nyní se můžeme těšit na výsledek. Potřebné stavební úpravy se neobejdou bez nezbytných omezení, ale dokončení každého jednotlivého úseku přinese zlepšení komfortu a bezpečnosti cestování,“ popisuje generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.
V největším městě Středočeského kraje začaly první práce loni v listopadu. Ve stanici Kladno se v současné době přestavuje část kolejiště, která se nachází dál od nádražní budovy. Buduje se zde podchod a ostrovní nástupiště. Probíhají také přípravné a zajišťovací práce na novém podjezdu trati ve Wolkerově ulici. V mezistaničním úseku pak vznikají zárubní zdi v ulici Sportovců a Klikorkově ulici. V Kladně-Ostrovci se pracuje na technicky náročné přeložce horkovodu. Ten musí být z prostorových důvodů přeložen do podzemního kolektoru, aby bylo možné následně vystavět nová nástupiště s podchodem a moderním zastřešením.
V Praze-Bubnech probíhaly během prvních dvou měsíců zejména přípravné práce, například kácení dřevin nebo snášení kolejí a odtěžení železničního náspu mezi Strojnickou ulicí a ulicí U Výstaviště. V oboře Stromovka byla částečně rozebrána a znovu v jiné poloze postavena historická zeď. Tím byl připraven prostor pro navazující stavební činnost.
V květnu byla kvůli zachování provozu vlaků ve směru na Kralupy nad Vltavou zprovozněna 900 metrů dlouhá provizorní kolej. Vede zcela mimo původní kolejiště stanice, aby její poloha nebránila vybudování nové nádražní budovy. Do náspu byl v předstihu nainstalován prefabrikovaný most, který umožní zřídit podchod pro pěší a cyklisty a propojit Veletržní a Dělnickou ulici.
V současnosti probíhají práce na založení jednotlivých stavebních objektů, zejména základů budoucích mostních konstrukcí pro modernizovanou trať, která povede z větší části po estakádě. Vyvrtávají se rovněž piloty pro mostní pilíře. Největší objem zemních prací probíhá v místě nové nádražní budovy stanice Praha-Bubny, kde se denně vytěží kolem 2000 m3 zeminy. Aby se celé toto množství nemuselo odvážet, byla přímo na staveništi zřízena dvě velká dočasná úložiště. V současnosti je v každém z nich uloženo přibližně 20 tisíc m3 zeminy.
Projekt modernizace železnice z Prahy do Kladna s připojením Letiště Václava Havla je rozdělen na víc než desítku staveb. V letech 2017 až 2020 prošel rekonstrukcí Negrelliho viadukt, loni začala přestavba trati mezi stanicemi Kladno a Kladno-Ostrovec. Letos plánuje Správa železnic vyhlásit tendry pro stavbu Praha-Ruzyně – Kladno a modernizaci stanice Praha Masarykovo nádraží. Následovat by měly práce v úseku Praha-Ruzyně – Praha Letiště Václava Havla a na novostavbě stanice přímo na letišti. Od roku 2025 se pak plánuje přestavba tří úseků mezi novou zastávkou Praha-Výstaviště a stanicí Praha-Ruzyně. Na závěr přijde na řadu tzv. zaokruhování, které umožní přímé spojení letiště s Kladnem.
Projekt Modernizace trati Kladno (včetně) – Kladno-Ostrovec (včetně) bude navržen ke spolufinancování Evropskou unií z Fondu soudržnosti v rámci Programu Doprava na období 2021–2027.
Projekt Modernizace trati Praha-Bubny (včetně) – Praha-Výstaviště (včetně) je spolufinancovaný EU z programu Nástroj pro propojení Evropy (CEF).