ČRo: Euro 7 přinese víc negativního. Německo takovou emisní normu nepodpoří

5. června 2023
ČRo: Euro 7 přinese víc negativního. Německo takovou emisní normu nepodpoří

(Radiožurnál) Podle ministra dopravy a místopředsedy ODS Martina Kupky se ke skupině zemí, včetně Česka, které nesouhlasí se zavedením emisní normy Euro 7, přidalo Německo. Oficiálně se německá vláda doposud nedohodla. Kupka tvrdí, že je zapotřebí přimět Evropskou komisi k tomu, aby normu upravila.

„My požadujeme změny normy, aby byla realistická a ve výsledku nepřinesla více negativních dopadů než těch pozitivních, a to nejen na evropský automobilový průmysl, ale i na životní prostředí,“ popisuje své obavy ministr dopravy a místopředseda ODS Martin Kupka.

Škoda Auto dala najevo, že s odložením platnosti normy by situaci zvládla. Upozorňuje však na to, že by nastalo významné zdražení především nejmenších vozidel a také horší cenová dostupnost aut v Evropě. „Na evropských silnicích by zůstala starší vozidla, která jsou méně šetrná vůči životnímu prostředí,“ varuje Kupka.

Norma Euro 7 by měla nastavit omezení emisí z brzd a pneumatik, což doposud neproběhlo. To je podle českého ministra dopravy v pořádku, ale výhrady má s podobou jejich měření, která není upřesněná. Měla by probíhat on-line na palubách vozidel a vyžadovat nové podmínky pro jejich testování, což by podle Kupky k ničemu pozitivnímu nevedlo.

Po roce 2035 by měl nastat zákaz prodeje vozů produkujících emise skleníkových plynů a pro dříve zakoupená auta začne platit přísnější emisní norma. Podle Kupky je však dostačující současná norma Euro 6, která stanovuje limity oxidu uhličitého. Euro 7 prý přináší jen změny dalších parametrů. Ve skutečnosti se jedná o již zmiňované škodliviny z brzd a pneumatik.

Kompromisní znění normy přineslo švédské předsednictví, které ministru Kupkovi však nestačí. Podle něj nejsou termíny let 2025 a 2027 dosažitelné. Evropská aliance pro veřejné zdraví navíc odhaduje, že by nová norma zabránila 100 tisícům úmrtí. Tento argument, týkající se zlepšení ovzduší v Evropě, je však podle Kupky převážně demagogický.

Martin Kupka

ministr dopravy
místopředseda strany
poslanec PČR
expert pro veřejnou správu