Volební program ODS Zlínského kraje 2012

4. října 2012
Volební program ODS Zlínského kraje 2012

Ve volebním období let 2012 až 2016 chceme zodpovědně navázat na praktické výsledky dosavadní krajské politiky a udržet kontinuitu při správě kraje a realizaci rozvojových projektů. Zejména pak v oblastech, které mají zásadní význam pro vytváření nových pracovních míst, zvyšování naší konkurenceschopnosti a spokojený život našich spoluobčanů.

Občanská demokratická strana jde do podzimních voleb ve spolupráci se starosty a místostarosty Zlínského kraje, kterých kandiduje téměř polovina z celkového počtu kandidátů.  To je významné zastoupení ve srovnání s ostatními politickými formacemi, které se budou v krajských volbách ucházet o Vaši přízeň.

Velmi intenzivně vnímáme různorodé potřeby a problémy obyvatel našeho kraje v jednotlivých městech a obcích a máme dlouhodobé zkušenosti s řešením těchto témat. ODS je strana tradiční a programově čitelná, která nabízí řešení nejpalčivějších problémů dnešní doby.

Chceme řešit programové otázky na základě kvalifikovaných analýz a zkušeností našich odborníků, kteří dobře znají jednotlivé problémové okruhy. Odmítáme nahodilost a populismus při hledání vhodných řešení a nekoncepčnost v přístupu k veřejné správě. Nechceme experimentovat a vyvolávat plané naděje, ale chceme usilovat o stabilní předpoklady věci reálně posouvat dopředu.

Důležitým sdělením pro občany – voliče, je rovněž skutečnost, že chceme pracovat pro kraj na „plný úvazek“ a nechceme tříštit potřebné pracovní nasazení dalšími propletenci navázanými na pražské funkce. Držíme se zkrátka lidové moudrosti, že není možné sedět jedním zadkem na dvou židlích, kterou však naši političtí konkurenti zjevně neznají…!

Svoji pozornost zaměříme zejména na řešení problémů s rostoucí nezaměstnaností, zvyšováním kvality života ve Zlínském kraji a transparentně fungující veřejnou správou, která převrací každou korunu a nevytváří dluhy.

Nezaměstnanost je negativním jevem, který sužuje mnoho evropských regionů. Z naší úrovně ho lze řešit jen systémovou a trpělivou podporou směřující k vytváření nových pracovních míst. To znamená, dělat vše proto, abychom firmám vytvářeli dobré podmínky pro jejich fungování a rozvoj a ty pak mohly zaměstnávat další kvalifikované zaměstnance. K tomu však musí být ze strany kraje nastavena podpora vzdělanosti, rozvoje dopravní infrastruktury, rozvoje venkova - zemědělství a zkvalitňování životného prostředí. Jako nové ekonomické odvětví a příležitost pro rozvoj regionu bude rozvíjena oblast cestovního ruchu a lázeňské turistiky.

Dostatečná nabídka vhodných pracovních příležitostí je pak základním předpokladem pro prosperitu Zlínského kraje a zabezpečení potřeb jeho občanů.

Jenže platí, že nejen prací je člověk živ, takže nám jde také o další zvyšování kvality života. Proto je naší prioritou rozvíjení a zlepšování i dalších oblastí občanské vybavenosti a služeb. Jde především o moderní, kvalitní a dostupné zdravotnictví, sociální služby, kulturu, sportovní a volnočasové aktivity a fungující, transparentní a efektivní veřejnou správu, která nedělá dluhy.

 

To je souhrn základních aktivit, které nám můžou pomoci zvýšit prosperitu regionu a tím i postupně zvyšovat kvalitu života všech jeho obyvatel, realizovaných v duchu baťovského principu: „Mysleme  globálně - jednejme lokálně“.

Mnoho těchto rozvojových aktivit se dá totiž efektivně řešit právě na úrovni regionu – kraje a ODS je připravena je skutečně řešit.

To je cesta, kterou chtějí občanští demokraté při správě věcí veřejných v příštích čtyřech letech ve Zlínském kraji jít. Nechceme planě řečnit, ale chceme tvrdě pracovat ve prospěch našeho rozmanitého kraje …

 

 

Základní principy našeho přístupu:

 

  • řešení problému nezaměstnanosti – vytváření nových pracovních příležitostí, zásadní problém současné doby, který budeme napomáhat řešit za úzké spolupráce s hospodářským sektorem
  • zvyšování konkurenceschopnosti Zlínského kraje ve všech aspektech - budeme podporovat investice a aktivity generující zvyšování konkurenceschopnosti Zlínského kraje
  • rozvoj lidských zdrojů a informační společnost - budeme podporovat rozvoj lidských zdrojů, zavádění moderních metod řízení a využívání informačních technologií - budeme podporovat rozvojové investice
  • aktivní informovanost občanů - s využitím standardních prostředků a informačních technologií zvýšíme povědomí občanů o Zlínském kraji
  • princip partnerství - efektivní komunikací s podnikatelskými subjekty, neziskovým sektorem a veřejnou správou vytvoříme předpoklady pro další rozvoj kraje
  • finanční plánování - budeme zodpovědně plánovat hospodaření kraje ve střednědobém horizontu pomocí rozpočtového výhledu tak, aby finance kraje byly zdravé a umožnily financovat rozvojové projekty
  • programové financování - budeme účelně směřovat finanční zdroje na stanovené rozvojové priority a podporovat investice a aktivity podporující zvyšování konkurenceschopnosti Zlínského kraje
  • péče o krajinu a životní prostředí - budeme klást důraz na zdravé životní prostředí a jeho ochranu
  • kvalitní a efektivní výkon veřejné správy – transparentní služba občanům bude stát v popředí našeho zájmu
  • marketing a kvalitní komunikace - při realizaci rozvojových projektů budeme dbát na jejich marketingové využití ve prospěch dalšího rozvoje regionu, komunikace se všemi, kteří se podílí na rozvoji kraje, bude jednou z našich priorit
  • strategický přístup - při naší práci budeme dodržovat integrovaný strategický přístup, budeme se řídit strategickými dokumenty predikujícími rozvoj kraje a budeme je pravidelně aktualizovat, aby byly základním východiskovým dokumentem

 

Cíle programu

 

1. Výstavba a rozvoj dopravní infrastruktury

 

Budování dálniční, rychlostní a místní dopravní infrastruktury je stále důležitou podmínkou konkurenceschopnosti regionu při umístění rozvojových investic, které posilují vytváření zajímavých pracovních míst. Je jednoznačně prokázána souvislost mezi vybaveností dopravní infrastrukturou a kvalitou života v daném regionu. Proto bude oblast dopravy patřit k našim základním prioritám, jejichž součástí jsou zejména následující projekty:

 

Rychlostní komunikace R 49 - zahájíme a dokončíme výstavbu prvního úseku (Hulín - Fryšták) rychlostní komunikace R 49 ve směru Hulín - Fryšták - Slušovice - Vizovice - Horní Lideč - Střelná - hranice se Slovenskem, na niž bude vázat přivaděč komunikace II. třídy z Fryštáku do Zlína tak, aby krajské město bylo napojeno na rychlostní síť a zlínský region dosáhl kvalitního propojení do slovenské průmyslové oblasti Pováží.

Rychlostní komunikace R 55 - budeme nadále účinně prosazovat pokračování výstavby a dokončení dalších úseků rychlostní komunikace R 55 v trase Hulín - Otrokovice - Uherské Hradiště - Břeclav tak, abychom odvedli co nejvíce dopravní zátěže z center měst, která leží na stávající trase komunikace I/55 (Napajedla, Spytihněv, Babice, Staré Město, Uherské Hradiště, Kunovice, Ostrožská Nová Ves, Uh. Ostroh…). Tím zároveň zajistíme postupné přímé napojení Uherskohradišťska na dálniční síť ČR.

Kapacitní komunikace I/57 - budeme nadále efektivně usilovat o dokončení realizace kapacitní čtyřpruhové komunikace I/57, která spojí Valašské Meziříčí se Vsetínem a obě aglomerace napojí přes Valašskou Polanku na rychlostní komunikaci R 49. Prioritně se zaměříme na obchvat města Val. Meziříčí.

Kapacitní komunikace I/35 - budeme usilovat o realizaci kapacitní čtyřpruhové komunikace Valašské Meziříčí - Palačov, která město spojí s rychlostní komunikací Hranice - Frýdek Místek.

Výstavba a opravy silnic II. a III. tříd - nadále budeme realizovat investice do oprav páteřních tahů silnic II. a III. třídy, stejně jako postupnou opravu nevyhovujících úseků těchto komunikací, mostů nebo průtahů městy či menšími obcemi. Výrazně využijeme prostředky evropských fondů a budeme prosazovat postupnou realizaci a dokončení například těchto úseků:

  • II/487 Ústí u Vsetína - Velké Karlovice - st. hranice
  • II/497 Uherské Hradiště - Jarošov
  • II/490 Nivnice – Dolní Němčí
  • II/150 Loukov - Osíčko – Komárno
  • II/150 Bystřice pod Hostýnem, propojení se silnicí II/438
  • III/4976 Pohořelice - Oldřichovice
  • II/490 JV obchvat Holešova
  • II/490 Zlín, propojení R49-I/49
  • II/432 Kroměříž - Jestřabice
  • II/50736 Nedašov – Nedašova Lhota – st. hranice ČR/SR
  • III/4223, III/4222 Břestek – Tupesy (III/4281).
  • Průtahy obcí: Polichno, Fryšták, Zlechov, Loukov
  • Opravy mostů: Rožnov pod Radhoštěm (Tylovice, Hážovice), Polichno, Stanovnice, Zlechov, Mirošov, Bystřice pod Hostýnem, aj.

 

Dopravní obslužnost

Nadále budeme investovat finanční prostředky do zajištění veřejné dopravní obslužnosti v autobusové i drážní dopravě tak, aby byla zajištěna obsluha území vyhovující potřebám občanů při zachování návaznosti na dopravní systém okolních krajů. Spolu s tím budeme podporovat otevření trhu v regionální železniční dopravě více subjektům. Zároveň vyvineme maximální tlak na efektivitu provozu regionální dopravy ze strany Českých drah.

Efektivitu zajištění dopravní obslužnosti vzhledem k využitým finančním prostředkům budeme neustále vyhodnocovat ve spolupráci s Koordinátorem veřejné dopravy Zlínského kraje. Podpoříme realizaci projektů podporujících efektivitu dopravní obslužnosti i zajištění vyššího komfortu pro cestující. Jedná se např. o projekty budování centrálního dispečinku a informačních systémů veřejné dopravy ve vozidlech i na zastávkách, výstavby přestupních terminálů či obnovy vozového parku dopravců.

 

Využití dopravy pro cestovní ruch

Podpoříme projekty související s rozvojem a splavností Baťova kanálu jako významné vodní cesty a unikátní technické památky využitelné pro turistický ruch. Budeme podporovat rozvoj a dokončení výstavby páteřní sítě cyklostezek mezi jednotlivými obcemi kraje a jejich propojení především tam, kde to oživí rozvoj cestovního ruchu.

 

Regionální letiště

Budeme se nadále angažovat v projektu budování moderního regionálního letiště na území střední Moravy. Proto budeme nadále podporovat projekt smíšené, tedy civilní i vojenské funkce letiště v Přerově – Bochoři, společně s partnery, kterými jsou Olomoucký kraj, město Přerov a Ministerstvo obrany ČR. To zajistí leteckou dostupnost Zlínského kraje, stejně jako fungování integrovaného záchranného systému díky působení vojenských vrtulníků. Budeme také hledat vhodné formy spolupráce s vlastníkem letištní infrastruktury v Kunovicích.

 

2. Fungující zdravotnictví a důstojné sociální služby

 

Našim cílem je udržet dostupnou síť zdravotnických zařízení na území kraje, postavenou na rovnoprávnosti všech forem vlastnictví, která umožní kvalitní péči při efektivním využití zdrojů. Chceme, aby byla v celém regionu Zlínského kraje zajištěna základní, specializovaná i superspecializovaná péče. Jelikož chceme udržet péči na špičkové úrovni, je lepší mít kvalitní péči v rozumné dojezdové vzdálenosti, než průměrnou péči v místě bydliště. Budeme pokračovat v podpoře vzniku vysoce specializovaných pracovišť a jejich dalšího rozvoje.

 

Nemocnice - čtyři krajské nemocnice (Zlín, Vsetín, Uherské Hradiště, Kroměříž) budeme řídit a provozovat jako zodpovědný vlastník a dobrý hospodář na principu centralizovaného modelu řízení. Zaměříme se na stabilizaci hospodaření nemocnic, na společné řízení a koncentraci specializované zdravotní péče. Budeme nadále investovat finanční prostředky do rozvoje a budování nových moderních zdravotnických provozů, tak jak jsme to započali v uplynulých letech.

 

Krajská nemocnice T. Bati - budeme rozvíjet krajskou nemocnici jako zařízení fakultního typu, aby mohla poskytovat vysoce specializované služby pacientům z celého Zlínského kraje. Zaměříme se na postupnou rekonstrukci nevyhovujících pavilonů v souladu s generelem rozvoje nemocnice, který je základním strategickým materiálem popisujícím její rozvoj v dalších dvaceti letech. V tomto kontextu budeme prioritně prosazovat výstavbu Centrálního objektu interních oborů včetně centrálního příjmu.

Další nemocnice - nadále budeme postupně realizovat investiční plány jejich rozvoje, které průběžně podřídíme jak aktuálním potřebám, tak i koncepčním záměrům. Budeme prosazovat následující investiční akce:

  • Uherské Hradiště - dobudování centrálního objektu jako budoucího srdce moderní nemocnice
  • Vsetín - výstavba interního pavilonu a centralizace vybraných provozů
  • Kroměříž - postupná modernizace jednotlivých pavilonů.

 

Zdravotnická záchranná služba - budoucnost vidíme v rozvoji urgentní medicíny jako oboru bezprostředně zachraňujícího lidské životy. Zajistíme efektivní fungování centrálního střediska Zdravotnické záchranné služby Zlínského kraje a rozšiřujících středisek v jednotlivých městech. Vybudujeme nové výjezdové stanoviště Zdravotnické záchranné služby v Karolínce, Rožnově pod Radhoštěm, aj. Budeme také rychleji obnovovat vozový park záchranné služby a její vybavení moderními přístroji.

 

Sociální služby - budeme usilovat o jejich nastavení dle skutečných potřeb klientů a dosažení odpovídající efektivity. Budeme prosazovat, aby základní síť sociálních služeb byla přizpůsobena skladbě obyvatel v jednotlivých lokalitách Zlínského kraje. Podporujeme, aby kraj na základě podkladů z obcí vytvářel střednědobé plány sociálních služeb, které budou odpovídat reálným potřebám. Umožníme tím efektivnější systém sociálních služeb v daném mikroregionu podle dlouhodobé poptávky a nabídky. Finančně bude podpořena např. transformace pobytových sociálních služeb na Velehradě či v Zašové. Podpoříme také větší angažovanost nestátního neziskového sektoru v oblasti sociálních služeb. Zároveň chceme podporovat sociální terénní práci zejména v sociálně vyloučených lokalitách, s vazbou sociálních terénních pracovníků na potřebné instituce, zejména místní policii, školu a neziskové organizace, řešící v dané lokalitě tuto problematiku.

 

3. Školství a vzdělávání

 

Vnímáme realitu současného trhu práce a uplatnitelnosti absolventů středních a vysokých škol, ve vazbě na jejich kvalitu, zkušenosti a dovednosti. Budeme usilovat o zvýšení flexibility a kvalifikace lidských zdrojů, abychom přispěli k dosažení rovnováhy na trhu pracovních sil. K tomu budeme:

  • podporovat aktivní spolupráci vzdělávacích institucí s podnikatelským sektorem
  • rozšiřovat nabídku celoživotního vzdělávání ve Zlínském kraji, které slouží k zajištění pružnějšího vzdělávání především v odborném školství, a rekvalifikačních programů dle aktuálních požadavků trhu práce
  • usilovat o posílení role pedagogů v systému péče o rozvoj lidských zdrojů
  • výrazně podporovat veškeré aktivity směřující ke zvyšování manažerských schopností všech řídících pracovníků ve školství
  • rozšiřovat nabídku dalšího vzdělávání pedagogů nezbytnou pro každodenní práci ve škole
  • podporovat přípravu všech dětí pro začlenění do aktivního života, včetně hendikepovaných, a současně budeme usilovat o rozšíření počtu bezbariérových školských zařízení
  • podporovat práci s talentovanými žáky a studenty v rámci již existujících speciálních tříd i napomáhat při vytváření speciálních studijních programů rozvíjejících tvůrčí potenciál studentů
  • usilovat o vzdělávání v cizích jazycích a zvýšení jeho kvality
  • podporovat rozšíření projektu tzv. fiktivních firem (např. Junior Achievement) na základních i středních školách
  • zvyšovat aktivity směřující k předcházení a řešení negativních jevů v oblasti chování mládeže v celém regionu (drogy, šikana aj.) formou podpory rozmanitých volnočasových aktivit
  • podpoříme mezinárodní aktivity a mezinárodní spolupráci našich škol
  • podporovat aktivity při zvyšování počítačové a informační gramotnosti a rozvoje všech forem e-learningu

 

Vysoké školství

Hledání forem podpory rozvoje vysokého školství na území kraje je jednou z našich významných priorit, včetně vytvoření podmínek pro odborné propojení a spolupráci regionálního školství s Univerzitou T. Bati ve Zlíně i s ostatními subjekty vysokého školství působícími v regionu. V zájmu dalšího zkvalitnění budeme nadále podporovat rozvoj a partnerství vysokých škol, podniků a Zlínského kraje jako základního předpokladu dalšího rozvoje regionu.

Zlínský kraj bude i nadále vytvářet podmínky k tomu, aby vysoké školy nalézaly partnery pro aplikaci výzkumně-vývojových a inovačních projektů v praxi a získávání praktických zkušeností studentů ve spolupráci s jejich potenciálními zaměstnavateli.

 

 

 

Střední školství

Z pozice odpovědného vlastníka budeme nadále pokračovat v investicích do jednotlivých středních škol, které Zlínský kraj zřizuje. Jedná se zejména o rekonstrukce stávajícího majetku, především ve vazbě na modernizace a energetické úspory. K tomu efektivně využijeme možností strukturálních fondů EU. Vyváženou a kvalitní nabídkou regionálního školství vytvoříme předpoklady k vyšší uplatnitelnosti absolventů všech typů škol na trhu práce. Za své priority považujeme:

  • zvyšování kvality gymnázií a ostatních středních škol při využití moderních evaluačních metod
  • zavedení minimálně v jedné střední škole komplexní výuku v cizím jazyce
  • další modernizaci, například ve spolupráci s firmami, středního školství, zejména s důrazem na učňovské obory, po nichž je velká poptávka na trhu práce; toto studium zatraktivníme; v souladu s poptávkou na trhu práce rozšíříme stipendijní program, který podporuje studenty těchto technických učňovských oborů; vytvoříme předpoklady pro přímou komunikaci mezi vedením učňovských škol, jejich žáky a rodiči a konkrétními firmami tak, aby tito mohli vytvořit vztahy, které povedou k výchově učňů pro konkrétní firmy s perspektivou jak pro studenty, tak pro budoucí zaměstnavatele
  • další rozvíjení činnosti zavedených center odborného vzdělávání, včetně modernizace technologického vybavení a inovace výuky ve vazbě na perspektivní obory žádané na trhu práce; jde zejména o Regionální centrum odborného vzdělávání ve strojírenství a automobilovém průmyslu při Střední průmyslové škole J. Sousedíka ve Vsetíně a Centrum pro výuku špičkových technologií při Střední průmyslové škole v Uherském Brodě, dále SPŠHZ Uherské Hradiště, SŠ COPT Kroměříž, COP a JŠ Valašské Meziříčí, SPŠ polytechnická COP Zlín
  • posilování odpovědnosti ředitelů škol za kvalitu výuky a za úspěšnost na vzdělávacím trhu.

 

Základní školství

  • ve spolupráci s městy a obcemi, jako zřizovateli tohoto typu školství, budeme podporovat modernizaci základního školství a posilování jeho orientace na schopnosti žáků
  • zaměříme se na programy, které si kladou za cíl vyhledávat talenty, jejich rozvoj a konkrétní programy přinášející nové studijní metody
  • podpoříme „kariérní poradenství“ na základních školách, které bude sloužit pro lepší orientaci rodičů a žáků při správné volbě budoucího studia a povolání

 

4. Péče o seniory

 

Oblast péče o seniory a zajištění plnohodnotného prožití podzimu života řadíme s ohledem na demografický vývoj k jedné z našich základních priorit. Víme, že dnešní senioři žijí a myslí mnohem mlaději než před desítkami let. Senioři mají ambice nadále zasahovat do společenského dění, uplatňovat své zkušenosti a žít plnohodnotný život. My takové ambice uznáváme a podporujeme. Zároveň víme o potížích, které dnešním seniorů ztrpčují život. Záleží nám na tom, aby generace seniorů měla v našem kraji odpovídající podmínky pro aktivní život, slušný životní standard a důstojné místo ve společnosti, včetně ještě aktivnějšího zapojení do společenského života a veřejného dění. Jsme si rovněž vědomi toho, že pro nejstarší generaci má vysokou hodnotu záruka zabezpečení v případě nemoci a při snížené soběstačnosti.

Naší prioritou i nadále bude dostupná a kvalitní zdravotní péče pro starší občany. Jsme přesvědčeni, že spokojený život a v něm i spokojené stáří není jen otázkou materiální. Významnou roli v něm hraje i kvalita rodinného zázemí, vlastní soběstačnost i možnost žít ve svém přirozeném prostředí. Podpoříme proto rozvoj pečovatelských služeb, jakož i domácí a komunitní péči, která umožní nastavení sociálního systému tak, aby péči o seniory bylo možné ve větší míře zajistit důstojnou formou rodinnými příslušníky a v přirozeném prostředí. Při úsilí o vytvoření společnosti přátelské k seniorům chceme:

  • investovat do rozvoje a modernizace krajských zařízení poskytujících služby seniorům, a to především do školení personálu a ohleduplného poskytování služeb
  • nabídnout podpůrné finanční nástroje, které podpoří činnost organizací sdružujících seniory
  • finančně i metodicky podporovat organizace (kluby důchodců apod.), které nabízí seniorům aktivní program, přispívají k jejich pestrému životu a realizují pravidelné aktivity
  • obecně podporovat projekty posilující povědomí celé společnosti o aktivitách seniorů a jejich potřebách ve všech oblastech života.

 

Budeme prosazovat realizaci například těchto investic:

  • DPS Rožnov pod Radhoštěm – rekonstrukce za účelem humanizace pobytových služeb
  • Domov pro seniory Jasenka - Vsetín
  • Domov pro seniory Seniorpark Valašské Meziříčí
  • DS Loučka – dokončení modernizace
  • DS Burešov – energeticky úsporná opatření

 

5. Rozvojové projekty

 

Budeme nadále kontinuálně pokračovat v realizaci velkých rozvojových projektů s nadregionálním významem. Těmi jsou například:

  • revitalizace Baťova areálu - základní předpoklad postupného oživení centra krajského města, jehož součástí je budovaná krajská knihovna, galerie a Muzeum jihovýchodní Moravy - projekt  14/15 Baťův institut
  • Strategická průmyslová zóna Holešov - projekt se zásadním dlouhodobým významem pro hospodářský růst celého území střední Moravy, zvyšování možnosti nabídky pracovních míst, růstu mezd a celkového zvyšování hrubého domácího produktu
  • obnova a rozvoj zdravotnické infrastruktury (centralizace vybraných provozů krajských nemocnic, Integrovaný záchranný systém Zlínského kraje)
  • rozvoj a modernizace vojensko-civilního letiště v Přerově - Bochoři, popřípadě v Kunovicích

 

6. Čerpání prostředků z fondů Evropské unie

 

Budeme usilovat o efektivní čerpání dotačních prostředků z fondů Evropské unie. Krajský úřad Zlínského kraje, i pro tyto účely založený Úřad Regionální rady regionu soudržnosti Střední Morava, budou pro potencionální žadatele kvalitními konzultačními místy, která jim v první fázi přípravy záměru či konkrétního projektu poskytnou informace potřebné pro jejich další rozhodování.

Budeme prosazovat, aby Zlínský kraj a jeho příspěvkové organizace předložily kvalitní rozvojové projekty, které budou mít přidanou hodnotu.

 

7. Podpora měst a obcí

 

Naší prioritou je zlepšování podmínek života na venkově. Jedním z nástrojů je i krajský program pro podporu vodohospodářské infrastruktury, u něhož budeme prosazovat fixování finančních prostředků v krajském rozpočtu na podporu vybraných enviromentálních projektů. Podporujeme také financování aktivit Místních akčních skupin z EU fondů. Místní akční skupiny vnímáme jako významný prvek, budující partnerství a vytvářející rozvojový potenciál na lokální úrovni.

V podpoře vzniku lokálních průmyslových parků spatřujeme nástroj k udržení či podpoře vzniku nových pracovních míst i mimo průmyslová centra. V této oblasti budeme zejména prosazovat a finančně i metodicky podporovat regeneraci nevyužívaných, starých areálů (tzv. brownfields).

Nadále budeme prosazovat spoluúčast kraje při budování varovných systémů v obcích i podporu činnosti SDH coby součásti IZS Zlínského kraje, včetně podpory při obnově požární techniky. Zároveň zajistíme budování krajské optické páteřní sítě komunikační infrastruktury a budeme v rámci partnerství usilovat o její další rozšiřování do jednotlivých obcí, čímž bude podpořen rozvoj e-Governmentu i zajištěny možnosti pro navazující projekty soukromého sektoru využívající informační technologie.

Zemědělství považujeme za důležitou součást hospodářství ve Zlínském kraji i za nezastupitelný krajinotvorný obor. Proto budeme nadále úzce spolupracovat s agrárním sektorem a jeho reprezentanty při realizaci konkrétních projektů, které napomohou udržitelnosti zemědělské výroby a propagaci kvalitních regionálních zemědělských produktů. Půjde například o krajské dožínky a oceňování regionálních zemědělských výrobků v soutěži Perla Zlínska nebo při tradičních akcích souvisejících s produkcí vína. Dle fiskálních možností budeme podporovat i subjekty hospodařící na lesním majetku.

 

8. Rozvoj cestovního ruchu

 

Prostřednictvím krajské marketingové organizace Centrály cestovního ruchu Východní Moravy budeme pokračovat v  podpoře oboru, který je novým rozvíjejícím se zdrojem ekonomického růstu a vzniku nových pracovních míst. Podporujeme subjekty poskytující služby v cestovním ruchu a usilujeme o dobudování infrastruktury pro rozvoj cestovního ruchu v turistických oblastech, kde je k tomu dostatečný potenciál. Společně s partnery budeme rozvíjet internetový informační portál cestovního ruchu Zlínského kraje a rozšiřovat jeho využití především s důrazem na online služby pro potenciální návštěvníky Zlínského kraje.

Budeme podporovat vznik partnerských sdružení mezi veřejnou správou a podnikateli jako základ rozvoje podnikání v oblasti cestovního ruchu včetně vytvoření podmínek pro koordinaci marketingových aktivit a sledování efektivity vynakládaných veřejných zdrojů. Významnou pozornost chceme věnovat rozvoji přeshraniční spolupráce v oblasti Bílých Karpat, Beskyd a Javorníků nebo rozvoji lázeňského Luhačovicka.

V dalších oblastech Zlínského kraje se však také zaměříme na zvýšení návštěvnosti, zejména rozvíjením moderních forem cestovního ruchu (církevní turistika, agroturistika, hipoturistika, cykloturistika apod.).

Budeme podporovat rozvoj organizačních struktur cestovního ruchu (destinačních managementů) v jednotlivých turistických oblastech kraje. Za účelem rozvoje cestovního ruchu v turistických regionech ustavených Českou centrálou cestovního ruchu (Czech Tourism) budeme úzce spolupracovat a naplňovat podepsané smlouvy o partnerství s okolními moravskými kraji.

Uvědomujeme si, že v oblasti cestovního ruchu máme obrovský rozvojový potenciál, který se musíme naučit absolutně využívat. Naší výhodou je kouzlo rozmanitosti tohoto kraje a pohostinnost i pracovitost našich lidí. Díky všem těmto přednostem se Zlínský kraj musí stát viditelným místem na turistické mapě.

 

9. Kultura

 

Ve velké úctě k historickému dědictví, které odráží duchovní a kulturní vyspělost, chceme Zlínský kraj prezentovat jako turisticky přitažlivé místo s významnými kulturními památkami a lidovými tradicemi. Budeme investovat do modernizace a zvýšení atraktivity expozic muzeí, galerií a dalších kulturních institucí kraje. Každoročně budeme poskytovat prostředky v Kulturním fondu Zlínského kraje, abychom nadále podporovali festivaly, výstavy, koncerty, vydavatele a další kulturní aktivity. Pro podporu kultury budeme dále:

  • definovat zdroje z národních a evropských zdrojů do oblasti oprav a zvelebování památek
  • aktivně participovat na organizaci významných akcí neregionálního významu v kultuře i v jiných oblastech (např. Velehrad 2013, Mezinárodní dětský filmový festival, Letní filmová škola, folklorní festivaly, Barum Rallye…atd.) a využívat tyto akce k propagaci Zlínského kraje jako významné kulturní a turistické destinace
  • dokončit a rozvíjet projekt Baťův institut 14|15, jako unikátní sídlo krajské knihovny, krajské galerie a Muzea jihovýchodní Moravy
  • rozvíjet Filharmonii Bohuslava Martinů, jako špičkového umělecké těleso zviditelňující Zlínský kraj
  • podporovat rozvoj zájmových činností v kultuře, které chápeme i jako nenahraditelnou součást prevence nežádoucího chování, drogové závislosti i kriminality
  • podporovat oblast lidové kultury a lidových tradic jako důležité součásti rozmanitosti našeho kraje a jeho nabídky v cestovním ruchu

 

 

10. Podnikání a inovace

 

Budeme nápomocni při vytváření vhodného prostředí pro podnikání tuzemských i zahraničních investorů, kteří projeví vážný zájem v kraji investovat, a přinést tak nová pracovní místa a nové moderní technologie. Souběžně budeme podporovat i vstup našich menších a středních firem do nových zahraničních teritorií, které jim umožní uplatnit své výrobky a služby. K tomuto účelu budeme i nadále:

  • intenzivně rozvíjet naše vztahy s partnerskými regiony v Rusku, Maďarsku, Polsku, Itálii, na Ukrajině, Slovensku a v Číně
  • podporovat činnost Centra pro východní trhy, které pomáhá podnikům se vstupem na rozvíjející se vybrané zahraniční trhy
  • intenzivně spolupracovat s hospodářskými komorami, podnikatelskými sdruženími a dalšími organizacemi podporujícími podnikání ve Zlínském kraji
  • po dohodě s hospodářským sektorem rozvíjet krajský stipendijní program pro učně v řemeslných oborech, které jsou žádány na trhu práce.

 

Chceme přispět ke kvalitativní změně ekonomiky Zlínského kraje směrem ke „znalostní ekonomice“ a v tomto směru podporujeme inovace, s nimiž podnikatelské subjekty Zlínského kraje přichází na trh. Podporu inovací Zlínský kraj realizuje zejména prostřednictvím společnosti Technologické inovační centrum, kterou založila společně s Univerzitou Tomáše Bati ve Zlíně. Konkrétní formy podpory jsou zaměřeny např. na:

  • financování spolupráce inovativních firem s vědeckovýzkumnými organizacemi formou inovačních voucherů
  • zázemí pro začínající podnikatele a jejich inovativní nápady (podnikatelské inkubátory) a zázemí pro další inovující firmy ve formě vědeckotechnických parků a center transferu technologií
  • hledání možností spolupráce a účasti v mezinárodních projektech v oblasti inovací pro firmy
  • vytváření funkčních sítí spolupráce podnikatelského, akademického i veřejného sektoru
  • participaci na přípravě společných projektů firem v oborových uskupeních (klastry) i mezioborové platformě rozvíjené na principu otevřených inovací (Inovační platforma Zlínského kraje)
  • ocenění významných inovací realizovaných ve firmách v regionu – soutěž Inovační firma Zlínského kraje.

 

11. Sport a mládež

 

Budeme hledat možnosti, jak otevřít již vybudovaná krajská školská zařízení a jejich zázemí sportovišť pro širokou veřejnost. Vedle stálé podpory sportu se zaměříme na sport pro seniory, pro matky s dětmi a podporu sportu celých rodin. V trvalé podpoře volnočasových aktivit vidíme nepostradatelnou součást zdravého životního stylu všech generací:

  • Po krachu Sazky se finančně zaměříme a podpoříme projekty zaměřené na sport a činnost mládežnických oddílů
  • zachováme a budeme podporovat spolufinancování sportovních akcí z Fondu sportu a mládeže Zlínského kraje
  • vytvoříme doplňkový program na podporu výstavby a obnovy různých typů sportovišť
  • podpoříme činnosti organizací zabezpečujících volnočasové aktivity dětí a mládeže, výchovu talentované mládeže, jakož i modernizaci a rozvoj k tomu nezbytné infrastruktury jak v organizacích kraje, tak i v zájmových organizacích zřizovaných jinými subjekty
  • finančně podpoříme rozvoj dobrovolnictví ve sportovních organizacích

 

12. Životní prostředí, ochrana krajiny

 

Naším cílem je soustavné zlepšování kvality životního prostředí a naplňování principu trvale udržitelného rozvoje našeho kraje. Budeme podporovat projekty zaměřené na budování systémů technické infrastruktury, především posílení vodovodních a kanalizačních systémů s výhledem na další rozvoj území. Budeme podporovat aktivity usilující o odstranění dlouhodobých ekologických zátěží. Velký důraz budeme klást na rozšíření kapacity kanalizačních sítí a čistíren odpadních vod. V chráněných oblastech, v pásmech hygienické ochrany vodních zdrojů a turisticky významných oblastech budeme podporovat výstavbu kanalizačních systémů a čistíren odpadních vod. Budeme rovněž podporovat projekty, jejichž cílem bude energetické využití komunálních odpadů. Podpora domácích producentů potravin je pro nás samozřejmostí a stane se těžištěm naší práce.

 

 

13. Veřejná správa

 

Budeme usilovat o transparentně fungující krajské instituce a chceme podporovat princip budování plnohodnotného kraje. Jsme přesvědčeni, že obsluha území veřejnou službou by měla být v každém kraji naší země podobná. Při správě věcí veřejných se budeme chovat jako zodpovědní hospodáři, kteří budou převracet každou korunu a nebudou vytvářet zbytečné dluhy. 

 

Závěr

 

Po čtyři uplynulé roky měla ODS druhý nejvyšší počet zastupitelů, včetně přímé zodpovědnosti v Radě Zlínského kraje za oblast strategického rozvoje, investic a školství. Účastí v orgánech kraje však nesli naši zvolení zástupci velký díl odpovědnosti za řešení závažných problémů ve všech oblastech souvisejících s rozvojem našeho regionu. Z výsledků naší práce je patrné, že tuto zodpovědnost unesli. Občanská demokratická strana byla viditelně korektní ke svým politickým partnerům a vždy byla ochotná k rozumným kompromisům.

 

Chceme navázat na náš dynamický styl práce z předešlých let při správě kraje. Za uplynulá období jsme získali velké množství zkušeností a máme dostatek tvůrčích nápadů, abychom byli vůdčí silou a dokázali uspět v prosazování našich vizí.

 

Naše uvažování je přehledné - cítíme svou odpovědnost za perspektivu všech generací, které žijí v tomto kraji. Službu veřejnosti vnímáme jako poslání, učíme se v historii a aplikujeme soustavu řízení ve veřejné službě tak, jak to prosazoval již Tomáš Baťa. V našem volebním programu neslibujeme nesplnitelné. Naše síla, a tedy i šance účinně prosazovat hodnoty, ke kterým se hlásíme, závisí na podpoře, kterou získáme ve volbách. Jsme silou, která ctí hodnotu zastupitelského mandátu a která své cíle neprosazuje zákulisními intrikami. Chceme spravovat věci veřejné transparentně a pečovat o zájmy občanů tak, aby i následující čtyři roky přinesly Zlínskému kraji další rozvoj.

 

Celý tento postoj ke správě kraje vyjadřuje náš volební slogan:  „Neřečníme, pracujeme “.

Děkujeme Vám za Váš hlas a za Vaši důvěru. 

Za kandidáty Občanské demokratické strany

Libor Lukáš

kandidát na hejtmana

Libor Lukáš

předseda regionálního sdružení
člen výkonné rady

Štítky:
Zlínský kraj