Partie CNN Prima News
(CNN Prima News) Ministr dopravy a místopředseda ODS Martin Kupka byl hostem nedělního diskusního pořadu Partie Terezie Tománkové. Ministr si do pořadu přinesl počítadlo na lži, které v debatě pronese jeho oponent, bývalý ministr dopravy a průmyslu Karel Havlíček (ANO).
Ministr dopravy Martin Kupka zaujal v nedělní Partii dětským počítadlem. To měl postavené před sebou po celou dobu pořadu a sčítal prohřešky svého kolegy z Poslanecké sněmovny: „Přinesl jsem počítadlo ze dvou důvodů. Jednak chci připomenout opozici, jak neodpovědné byly její výlevy, že se musí rozdávat a zároveň šetřit. To nedává logiku. Také nechci skákat do řeči panu místopředsedovi, takže pokaždé když zmíní nějakou nepravdu, tak přibude kulička na levou stranu.“
Kupka se svému oponentovi snažil vysvětlit, podle jakého klíče přidává kuličky na počítadle v jeho neprospěch: „Já jsem vám ukázal, kde se pletete nebo kde uvádíte nepravdy. Vy ale stejně pořád melete to samé.“
Politici se v debatě dostali také k tématu směrnice Euro 7. Tu označil europoslanec ODS Alexandr Vondra za podraz od Evropské komise. Se svým stranickým kolegou Martin Kupka souhlasí: „Vnímám to jako podraz, proto jsme se hlasitě ozvali. Česká republika také byla jedna z prvních, která organizovala připomínky a sjednotila odpor jednotlivých států Evropské unie.“
Přepis debaty:
Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka:
Krásné nedělní dopoledne vám přeji a ráda vás vítám u Partie. Na Primě a CNN Prima News nabízím názorový duel zástupce vlády a opozice. Ve druhé části na CNN Prima News pak velkou politickou diskusi. Tak, jak jste v Partii zvyklí, co dnes proberu se svými hosty. Peníze. Vláda chce šetřit a zároveň od vás daňových poplatníků vybírat další. Jaký recept na uzdravení rozpočtu je lepší? A podaří se zachovat klid v pětikoalici? Emisní norma euro sedm pro nová auta možná nebude tak přísná. Co je přijatelné pro Česko? A změny ve vládě. I na to se dnes budu ptát. Ve studiu vítám pana Martina Kupku, ministra dopravy a místopředsedu ODS. Dobrý den, vítám vás.
Martin KUPKA, ministr dopravy a místopředseda strany /ODS/:
Dobrý den, krásnou neděli.
Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka:
A je tady také pan Karel Havlíček, místopředseda Sněmovny a první místopředseda hnutí ANO. Dobrý den, vítejte.
Karel HAVLÍČEK, místopředseda Poslanecké sněmovny /ANO/:
Dobrý den a děkuji za pozvání.
Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka:
Já začnu u těch změn ve vládě, pane ministře, já začnu s dovolením u vás. Končí ministr školství Vladimír Balaš ze zdravotních důvodů. Hnutí STAN nominovalo Mikuláše Beka, na jeho místo uvolněné ministra pro evropské záležitosti se má přesunout Martin Dvořák, dnes náměstek ministra zahraničí. Tolik ta změna. Nebylo vhodné, neuvažovali jste o tom, že v době plánovaných úspor a zvažovaných vyšších daní ministra pro evropské záležitosti vláda mít nebude?
Martin KUPKA, ministr dopravy a místopředseda strany /ODS/:
Ministr pro evropské záležitosti nemá velký aparát ministerstva, působí na úřadu vlády. A důležité je říct, že nás čekají nepochybně v těch následujících měsících a letech důležité změny i právě na úrovni Evropské unie. A myslím si, že v tomto směru je dobře mít člověka, který se těm změnám bude věnovat tak, abychom dokázali zachytit změny i ty, které se nám třeba nelíbí a musíme proti nim bojovat nebo se musíme snažit přispět k tomu, aby se změnily, což je i příklad Eura 7, kde jsme aktivní.
Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka:
Budeme o ní dneska mluvit, a přece jenom je tady nějaká situace, která se stala, byť ze zdravotních důvodů a chci podotknout a zdůraznit, že přejeme panu ministrovi zdraví, máme ho jenom jedno. Ale přece jenom stalo se to, byla by v tom nějaká symbolika i pro občany. Vzkaz veřejnosti. Vy se uskromníte, my taky navzdory politickým dohodám?
Martin KUPKA, ministr dopravy a místopředseda strany /ODS/:
To uskromňování se děje, ministerstva šetří a budou šetřit i v tom následujícím období. Mění se agenda tak, aby ubývalo zbytečných kroků. V tomto směru chceme přinést ještě víc změn tak, aby zákony, třeba v oblasti dopravy rušíme velký techničák. Budeme rušit jeden z těch malých úřadů, kde tohle všechno přispěje k tomu, že stát opravdu ušetří. Za loňský rok jsme ušetřili téměř 1000 úřednických míst. Tak ty další změny určitě přijdou. A na druhou stranu tady je jasné, že Česká republika si musí zachovat přesně ostražitost vůči tomu, co by pro Česko mohly přinášet některé další regulace. A já jsem v tomto směru rozhodně příznivcem toho, abychom ostražití byli a dokázali jsme být slyšet.
Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka:
A abychom ministra pro Evropu měli.
Martin KUPKA, ministr dopravy a místopředseda strany /ODS/:
Dokázali jsme být slyšet i na evropské úrovni.
Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka:
Pane Havlíčku, vy jste zvýšený počet ministrů v této vládě kritizovali od začátku, děláte to i nyní. Řekl jste, je to zvrhlost, výsměch všem, kterým vláda káže, že se musí šetřit. Takto jste vlastně se vyjadřoval k tomu, že by ten post mohl zaniknout. Co je ale špatného na tom, že bude ve vládě člověk, ministr, který má na starosti evropskou agendu? Tam se dějí opravdu velké změny, které mají dopady do životů nás všech.
Karel HAVLÍČEK, místopředseda Poslanecké sněmovny /ANO/:
Je to bizár a všichni víme, proč tomu tak je. Řekněme si to natvrdo. Je to proto, že zde máme pětikoalici a je třeba umístit celou řadu lidí. Já jsem měl výtky vůči ministru, teď nemyslím osobně, ale v vůči té pozici, ve smyslu Evropské unie už v době, kdy se toto zřídilo, protože jsem přesvědčen, že i v době předsednictví Evropské unie se to dalo zvládnout s ministrem zahraničních věcí, s premiérem, pro něj je to významná agenda, ale hlavně s resortními ministry. Protože na nich to leží a ti se na to připravovali dokonce několik let. Ale budiž, bylo to tedy v době předsednictví Evropské unie, tvrdím, že zbytečné. Ale udělat to poté, co skončí předsednictví v Evropské unii, když je zde možnost a vyměňují se ministři a pan Bek přechází tedy s největší pravděpodobností, pokud mám správné informace, na ministerstvo školství a nevyužije vláda toho, že tuto agendu zruší a přenese se to na běžné ministry, tak jako to bylo vždycky. Je to přesně to, co jste říkala, je to o té symbolice. Ono to není jenom o třech úřadech navíc, protože to je ještě úřad pro legislativu, kde máme ministra, úřad pro vědu, což jsem dělal já ještě u dopravy a u průmyslu. A je to o kobercovém náletu politických náměstků. To je to, co lidem vadí.
Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka:
Promiňte, ale přece jenom, ministra pro evropské záležitosti nebo člena vlády, který má na starosti tu agendu, má většina evropských zemí, proč bychom ji neměli mít my? Navíc v době, kdy opravdu se tam dějí převratné změny a je potřeba být jako členský stát ostražitý.
Karel HAVLÍČEK, místopředseda Poslanecké sněmovny /ANO/:
Ale ty převratné změny se dělají v jednotlivých oblastech. Řeknu příklad, možná to tady dneska budeme diskutovat. Oblast ekologickou nebo klimatickou, průmyslově energetická. Ano, tomu rozumím, ale od toho tady máme ministra dopravy, od toho tady máme ministra průmyslu, od toho tady máme ministra pro životní prostředí. Vůbec nevím, co by tam měl ještě dneska někdo něco koordinovat, možná v té administrativě při tom předsednictví, ale tam bych se drbal za oběma ušima. Ale v současné době je to opravdu jenom ústupek pětikoaličním stranám proto, aby měly kam nasázet svoje lidi.
Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka:
Není to tak, nestačilo by to, že by se evropským agendám věnovali resortní ministři, je tady premiér a pak ministr zahraničí.
Martin KUPKA, ministr dopravy a místopředseda strany /ODS/:
Oni se jim věnují, ale ta koordinace je důležitá. Já jsem přinesl to počítadlo ze dvou důvodů. Jednak, abych připomněl opozici, že neodpovědné výlevy v tom směru, že Česká republika musí zároveň co nejvíce rozdávat a zároveň co nejvíce šetřit. Nedává logiku, taková rovnice neexistuje, říkají to kupecké počty. A potom nechci skákat panu místopředsedovi do řeči, ale vždycky, když zmíní nějakou nepravdu, demagogii nebo lež, tak tam přibude jedna kulička na levou stranu.
Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka:
Budete si počítat výroky, které se vám nelíbí na počítadle.
Martin KUPKA, ministr dopravy a místopředseda strany /ODS/:
Nejde o to, které se nelíbí, jde o to, které se nezakládají na pravdě, nebo které v tomto směru se snaží opravdu deformovat tu skutečnost. Tak v tomto směru platí, že většina států takovou roli má, má ji proto, aby se opravdu ty jednotlivé regulace, jednotlivá témata dařilo lépe vyjednávat, dařilo lépe sladit a na tom bude záležet. My teď máme jedno velké téma, a to je například půjčka v rámci programu obnovy. A tady je důležité, abychom dokázali v tomto směru aktivovat co nejvíce sil a abychom dokázali pro Českou republiku zajistit opravdu adekvátní plnění, protože je Česká republika bude potřebovat.
Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka:
Pojďme se posunout, pane Kupko. Podle CVVM podle agentury je kabinet Petra Nečase nejhůře hodnoceným kabinetem od února 2013. Hůř na tom byla už vláda Petra Nečase. Nejhůř dopadlo hodnocení personálního složení vlády, následuje činnost kabinetu, komunikace. Co si z toho berete?
Martin KUPKA, ministr dopravy a místopředseda strany /ODS/:
Já jsem člověk, který určitě vnímá věcnou kritiku. Sledujeme samozřejmě vývoj nálady ve společnosti. A když se podíváte kamkoliv, kde se vlády pouštějí do nepopulárních nutných kroků, tak to samozřejmě spolu s sebou nese i takovou odezvu veřejnosti. Budeme se snažit určitě víc vysvětlovat i to, co všechno vláda musí udělat pro to, abychom zastavovali a zastavili to dramatické zadlužování, abychom napravili veřejné finance.
Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka:
O tom budeme mluvit, ale co si z toho berete? Ten průzkum nějak dopadl, je relevantní, ten výsledek je pro vládu velmi nelichotivý. Co si z toho berte v nějaké sebereflexi, co zlepšit, jak pracovat jinak?
Martin KUPKA, ministr dopravy a místopředseda strany /ODS/:
Já jsem to zmínil. Jednak opravdu co nejpřesněji vysvětlovat kroky, které vláda dělá. A snažíme se o to a budeme se o to snažit ještě víc, ale zároveň to také znamená do jisté míry v okamžiku, kdy víme, že musíme udělat nepopulární opatření, pokud bychom je neudělali, pokud bychom před tím strkali hlavu do písku, tak to pro Českou republiku bude znamenat do budoucna mnohem větší komplikace. Další nárůst inflace, komplikace pro všechny rodiny, snížení životní úrovně. Tak tady nezbývá opravdu než sáhnout ke krokům, které nikdo neslyší rád, protože to prostě bude znamenat nějaká omezení. Ale ta omezení budou vykoupena tím, že se Česká republika může z hlediska svého ekonomického vývoje znovu nastartovat, a to je to, co sledujeme.
Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka:
V koalici se jedná o úsporách, kde ušetřit peníze, kde vzít nové příjmy? Ministr Stanjura chce 70 miliard, STAN 150, Piráti 140. Jsou kolem toho zmatky. Trochu se dohadujete i v koalici, i na veřejnosti. Zatím není žádný závěr. Pane Kupko, vy pracuje zhruba se 65 návrhy. Pokud jsou ty informace přesné, máte nějaký plánek, ze kterého si vybíráte, jednáte. Vy jako místopředseda strany, víte, kdy něco předložíte? Na čem se kdy shodnete?
Martin KUPKA, ministr dopravy a místopředseda strany /ODS/:
Víme. V průběhu května ta dohoda musí být na stole.
Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka:
A je už něco, na čem jste se shodli, dejme tomu procentuálně vyjádřené. Shodli jsme se na 40, 50 %, zbytek dojednáváme.
Martin KUPKA, ministr dopravy a místopředseda strany /ODS/:
Ta dohoda teď běží a dokud není vyjednáno všechno, tak platí, že není vyjednáno nic. Česká republika nutně potřebuje udělat vážné změny. Některé už se dějí. Změna valorizace důchodů byl nezbytný krok. Když se podíváte třeba na stanovisko Nejvyššího kontrolního úřadu, který hodnotil léta 22, ale i rok 21, tak říkal, dramaticky rostou mandatorní výdaje, podílely se na tom navýšení celkových výdajů státu 90 procenty. Jenom 10 procenty to byly kroky, které tehdy směřovaly ke covidovým opatřením. V okamžiku, kdy takhle dramaticky narostou mandatorní výdaje, tak to samozřejmě znamená vážný problém pro všechny další roky, a tady je potřeba sáhnout opravdu k tomu, že se věci budou měnit. Musí se opravdu upravit hospodaření, zásadně upravit hospodaření České pošty. Prostě není možné sledovat, jak dál dramaticky rostou výdaje, náklady, ale naopak klesají příjmy z té činnosti, s tím prostě musíme něco udělat. Tohle je vývoj, který předchozí vláda sledovala. Sledovala ho osm let, nic neudělala.
Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka:
Dostaneme se k těm konkrétním opatřením a i návrhům, které vy projednáváte v koalici, o kterých se veřejně mluví. Pane Havlíčku, ty mandatorní výdaje rostly za vaší vlády, zvyšoval se dluh, deficit státních financí. Jste teď vládě ochotni na něco kývnout a pomoci jí s tím prosazováním i v té komunikaci a potom i ve Sněmovně?
Karel HAVLÍČEK, místopředseda Poslanecké sněmovny /ANO/:
No, pokud to budou rozumné návrhy, my se ničemu nebráníme. Taky si všimněme, že třeba dokonce i s panem ministrem Kupkou jsme se ve finále shodli na stavebním zákonu. A těch věcí je víc, pokud je to realistický návrh. Ale já se nedomnívám, že to je nejhorší vláda od roku 2014. Je to nejhorší vláda od roku 1993 a za tím si stojím. Ta nekompetence a manažerská absence se dneska nahrazuje jakýmsi nálepkováním. Nahrazuje se arogancí neuvěřitelného kalibru. A vám skončil Antibabiš. První rok jste žili na vlně Antibabiše, neuvěřitelná míra dezinformací, polopravd a lží, které jste šířili. To bych možná ještě vzal do toho politického marketingu.
Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka:
Pojďte být konkrétní, promiňte, pane Havlíčku, pojďte být konkrétní, říkáte lži, polopravdy. Nejhorší vláda od roku 89, co vám tedy nejvíc vadí?
Karel HAVLÍČEK, místopředseda Poslanecké sněmovny /ANO/:
No, tak můžeme se na to podívat z několik úhlů pohledu. Když vezmu ty lži například v oblasti energetiky, co se týká nesmyslů o ruském plynu, o zásobnících, které byly plné z 87 %, tvrdíte poloprázdné. O nesmyslech na tzv. polských plynovodech, což vám nedal zapravdu ani server demagog. Ty nesmysly, které byly spojeny s navýšením cen energií, kdy jste to hodili na Bohemia Energy, ačkoliv máte nejvyšší ceny energií za celý minulý rok z celé Evropské unie, absolutně na čtvrtém místě jste, co se týká v přepočtu na kupní sílu, máte úplně nejhorší. Ale pojďme se podívat na ty hospodářské výsledky. V hrubém domácím produktu ve smyslu růstu jste na druhé nejhorší pozici, v inflaci na třetí nejhorší pozici. Co se týká rozpočtu, tak navýšení dluhu za minulý rok bylo nejvyšší a tempo růstu je úplně nejhorší v Evropské unii. Do toho, když vezmu jedny z nejvyšších cen potravin. Pane ministře, to je na ručník, prosím pěkně, už to ukončete, protože teď už je to jenom o tom, jaké budou po vás škody. Ale to, co je na tom úplně to nejhorší, vy jste těm nesmyslům, které jste začali šířit, vy jste jim dokonce uvěřili, a to je na tom snad možná úplně to nejhorší. Kdybyste marketingově něco použili. Budiž, já to beru. Ale vy jste se začali utápět v tom, že toto je pravda a ty výsledky, které tady máme, ty tady prostě vidíme a množství těch dezinformací, které jsou, kdybyste měl použít to počítadlo, tak by vám nestačily ty kuličky, pane ministře.
Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka:
Pojďte reagovat, pane ministře Kupko, posunul jste si tři kuličky, pojďte, prosím, reagovat, ale prosím věcně.
Martin KUPKA, ministr dopravy a místopředseda strany /ODS/:
Velmi věcně. Vypadá to ale, že tady Karel Havlíček rozjíždí svoje mistrovství světa v pokrytectví. Ale konkrétně, energie, jak je to s nimi v přepočtu na kupní sílu obyvatel. Ano, mě to nějak netěší. Jsme bohužel čtvrtí od konce.
Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka:
I v případě energie, i v případě plynu.
Martin KUPKA, ministr dopravy a místopředseda strany /ODS/:
V případě energie v poměru vůči kupní síle jsme čtvrtí.
Karel HAVLÍČEK, místopředseda Poslanecké sněmovny /ANO/:
První Evropě. Pane ministře první.
Martin KUPKA, ministr dopravy a místopředseda strany /ODS/:
Tohle jsou data Eurostatu, prosím. Toto jsou data Eurostatu.
Karel HAVLÍČEK, místopředseda Poslanecké sněmovny /ANO/:
Lépe se na to podívejte, to je v absolutním vyjádření, a co se týká elektřiny. Jsme nejhorší v přepočtu na kupní sílu.
Martin KUPKA, ministr dopravy a místopředseda strany /ODS/:
Není to pravda. Tak to jsou reálná data.
Karel HAVLÍČEK, místopředseda Poslanecké sněmovny /ANO/:
Pojďte se, pane ministře, vsadit, pojďte se vsadit o láhev vína a rozčísneme si to někde jinde.
Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka:
Pojďme si, počkejte, pane ministře.
Martin KUPKA, ministr dopravy a místopředseda strany /ODS/:
Jenom abychom si řekli, je vyšší částka…
Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka:
Pane ministře promiňte, Eurostat zveřejnil ta čísla. Elektrická energie i plyn. Jsme čtvrtí od začátku.
Karel HAVLÍČEK, místopředseda Poslanecké sněmovny /ANO/:
V přepočtu na kupní sílu.
Martin KUPKA, ministr dopravy a místopředseda strany /ODS/:
To je přepočet na kupní sílu a musím říct jednoznačně.
Karel HAVLÍČEK, místopředseda Poslanecké sněmovny /ANO/:
A takhle je to se vším s tou hospodářskou politikou.
Martin KUPKA, ministr dopravy a místopředseda strany /ODS/:
Počkejte, tohle jsou data, tady je možné se na to podívat a co chci k tomu zároveň doplnit…
Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka:
Počkejte, a vám se ta data líbí, jak z toho vycházíme?
Martin KUPKA, ministr dopravy a místopředseda strany /ODS/:
To mě vůbec netěší. A také děláme kroky k tomu, aby to vypadalo lépe. Ale pokud tohle kritizuje Karel Havlíček, tak ale zároveň musí říct, a mě mrzí, že v roce 2019, když jsem nastoupil do pozice ministra průmyslu a obchodu, tak ta situace byla úplně stejná. Tehdy Česká republika byla bohužel také čtvrtá nejhorší v Evropské unii z hlediska poměru nákladů na elektřinu vůči kupní síle obyvatel. A to je bohužel zpráva, kterou Česká republika prostě musí řešit. A tady si troufnu tvrdit nezávisle na tom, zda je to opozice nebo koalice. Koalice samozřejmě za to nese odpovědnost a potýkáme se s tím. Ale ty další věci, vy jste tady vyjádřil lži a polopravdy, to jste zmiňoval. Tak se podívejme na to, jak fungujete od okamžiku, kdy se Česká republika vypořádává s krizí v celé Evropské unii, dramatický nárůst cen energií. Radili jste nám každou chvíli, ať jdeme cestou Maďarska, tak tam je inflace 25 %. Kdybychom se vydali tím směrem, tak lidé dneska stojí například na benzínových pumpách v zástupech. Nic dobrého by to nepřineslo. Vytrhnete si vždycky jenom jednu věc a dáte ji za příklad. No, to ukazuje, že kupecké počty jsou vám vzdálené, ale zavedli byste Českou republiku do daleko větších problémů. Tak a zmíním poslední věc, která je důležitá a jsou to data jak Eurostatu čerstvá, tak Českého statistického úřadu. Co sledujeme, je přirozeně to nejvýznamnější z hlediska trendu, z hlediska trajektorie inflace, to, jak se ocitáme v České republice v tuto chvíli. Tak meziměsíční inflace mezi únorem a březnem podle Eurostatu 0,3 %, podle Českého statistického úřadu 0,1.
Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka:
Promiňte, pane Kupko. Inflaci má Česká republika skoro dvojnásobnou, skoro přesně dvojnásobnou, než je průměr v Evropské unii. Ta inflace v Česku je stále velmi vysoká. Ať nemateme diváky meziměsíčním nárůstem nebo poklesem.
Martin KUPKA, ministr dopravy a místopředseda strany /ODS/:
Víte, kdy se odehrál nejvyšší skok v té inflaci, prokazatelně? Mezi prosincem 2021 a lednem 2022. Tedy v okamžiku, kdy vláda Andreje Babiše předávala žezlo vládě Petra Fialy. A neseme si s sebou to, co jsem zmínil předtím. Neseme si zátěž veřejných rozpočtů, které v tuto chvíli zatěžuje bohužel ten dramatický nárůst mandatorních výdajů, a to je bohužel práce předchozí vlády. Ale dívejme se na to, co dál. A já říkám, že důležitá pozitivní zpráva pro českou veřejnost je, že v tuto chvíli inflace prokazatelně zpomaluje, a že ten meziměsíční údaj mezi únorem a březnem podle Českého statistického úřadu 0,1 %. A pevně doufám, že se bude ta inflace dál zpomalovat tak, aby se česká ekonomika mohla nastartovat.
Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka:
Tak než přejdeme ke konkrétním návrhům. Pojďte, pane Havlíčku, reagovat, ať se vypořádáme tady s tím.
Karel HAVLÍČEK, místopředseda Poslanecké sněmovny /ANO/:
Pane ministře, stačí se na to jenom podívat a dostudovat si to. Ano. Největší skok byl mezi prosincem 2021 až lednem 2022. A víte proč? Protože my jsme v době, kdy začal ta inflace růst, zatáhli za ruční brzdu a okamžitě jsme srazili DPH na nulu z energií samozřejmě, z elektřiny a z plynu. Výsledkem čehož bylo to, že jsme končili rok 2021 a inflace byla na průměru Evropské unie podle Eurostatu. Nosím to v hlavě ta čísla. 5,3 % Evropská unie průměr 5,4 % Česká republika. Dnes jsme na dvojnásobné inflaci, pokud se nepletu, ta Evropská unie je někde na, 8,8 a my jsme někde okolo 16 %. A tady vidíte nádherně ten graf, ta červená čára, která tam je, je naše inflace a ta je v důsledku toho, že jsme neudělali žádná energetická opatření. Když se podíváte na ty ostatní země, dal jsem tady Španělsko, Francii, Německo, žádné Maďarsko, my jsme ukazovali tyhle ty země. Okamžitě začaly něco dělat s cenami energií. V průběhu roku 2022, výsledkem čehož bylo to, že zlomily inflaci. Vy jste ji taky zlomili, pane ministře, ale vy jste ji zlomili až na začátku roku 2023. A proč? Protože pan Síkela zaspal, kde se zaspat dalo. A přiznejte si to, že to měl udělat dříve. Sebrali jste mu tu agendu na přelomu srpna a září, dali jste to pod ministerstvo, respektive pod Úřad vlády. Začal to dělat pan premiér, zaplaťpánbůh. S týmem asi 20, 30 lidí, vedl to pan Zajíček, zaplaťpánbůh, docela dobře, ale bylo to už bohužel pozdě, takže celé zastropování, to, co jsme vám říkali celý minulý rok, jste začali dělat až od roku 2023. A to se vůbec nebavím o tom, že jste odpuštění obnovitelných zdrojů udělali se šestiměsíčním zpožděním. A to se vůbec nebavím o tom, že ten tzv. energeticky úsporný tarif byl jeden velký debakl. To je důvod toho, že máme dneska inflaci výrazně vyšší, než je průměr Evropské unie a končili jsme a byli jsme na průměru.
Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka:
Pane ministře, poslední reakce na inflaci a na energie. To, co zmiňuje pan Havlíček, tam ještě byly dvě zásadní věci. Začaly velké demonstrace na Václavském náměstí a velmi silně se ozvali hejtmani v čele s vaším Martinem Kubou. Nebylo to příliš pozdě, když to vidíte zpětně i v porovnání s dalšími evropskými zeměmi?
Martin KUPKA, ministr dopravy a místopředseda strany /ODS/:
Postupovali jsme ruku v ruce s evropskými státy, protože například i to zastropování, které se muselo dotknout i velkých firem, bylo nezbytně nutné udělat v souladu s ostatními státy. Kdybychom to neudělali v souladu s ostatními státy, znamenalo by to dramatické komplikace právě pro ty velké firmy. Protože by nepochybně ostatní státy do toho vstoupily tím, že například zakážou do zemí Evropské unie vývoz našich výrobků. No, to jsme v žádném případě nechtěli dopustit, protože jsme samozřejmě silně proexportní politikou.
Karel HAVLÍČEK, místopředseda Poslanecké sněmovny /ANO/:
Nestrašte…
Martin KUPKA, ministr dopravy a místopředseda strany /ODS/:
Počkejte, ukazujete konkrétní čísla. Já jsem je dal na stůl a ukázal jsem na to, kde nás opravdu nejvíc tlačí bota. To, s čím se musíme vyrovnat, je opravdu vysoká míra inflace, o tom není spor. Pozitivní zpráva pro všechny lidi v České republice, že inflace zpomaluje, ten údaj meziměsíční inflace je klíčový z hlediska trajektorie. A když jsem předtím zmiňoval, že nejdramatičtější nárůst v té inflaci nastal tak, jak jste to potvrdil mezi prosincem a lednem mezi lety 21, 22, ten skok znamenal vážný problém pro další vývoj české ekonomiky. A navíc tehdy také ministerstvo financí potvrdilo, že ten krok snížení daně na nulu byl protizákonný, že to v žádném případě Česká republika neměla a nesměla udělat.
Karel HAVLÍČEK, místopředseda Poslanecké sněmovny /ANO/:
Proč s tím něco neděláte, když byl protizákonný?
Martin KUPKA, ministr dopravy a místopředseda strany /ODS/:
Proto jsme také okamžitě se vrátili zpátky k těm původním hodnotám, protože to bylo nutné. My jsme museli na to okamžitě reagovat.
Karel HAVLÍČEK, místopředseda Poslanecké sněmovny /ANO/:
Proč s tím něco neděláte? Když byl protizákonný, tak se braňte, vy jste jenom zkonstatovali, že podle vás je protizákonný, neudělali jste vůbec nic. Jinými slovy, nic není protizákonné. Ale vy máte spousty výmluv toho, proč něco nejde. Jsme třetí nejhorší.
Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka:
Pánové, počkejte, počkejte. Pane Kupko.
Martin KUPKA, ministr dopravy a místopředseda strany /ODS/:
Skáčete do řeči a přestává ta debata být z vaší strany férová.
Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka:
Pane Kupko, pane Havlíčku.
Martin KUPKA, ministr dopravy a místopředseda strany /ODS/:
Máte další dva body.
Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka:
Pane Kupko, pane Havlíčku. Pojďme ještě ke dvěma zásadním zprávám z tohoto týdne. Státní dluh je 3 biliony Kč, každý občan České republiky dluží 286 000. V době, když Miroslav Kalousek v roce 2010 rozesílal složenky voličům. Možná si na to vzpomenete. Bylo to 121 000. A podle Eurostatu, který tady často zmiňujeme, se Česká republika zadlužuje nejrychleji v unii, respektive je jednou ze čtyř zadlužujících se zemí. Pane Kupko, Miroslav Kalousek to nazval rozhazovačným mejdanem s tím, že hrozba bankrotu je zcela reálná. A problémem jsou vysoké výdaje. To říkáte i vy, na druhou stranu vy jste slibovali drastické škrty, ale místo toho dál rozdáváte. V pátek Sněmovna schválila zákony, které zvyšují mandatorní výdaje. Platy učitelů mají být 130 % průměrné mzdy, dvě procenta HDP na obranu. Proč to děláte? Vy jste slibovali něco jiného a teď děláte něco jiného.
Martin KUPKA, ministr dopravy a místopředseda strany /ODS/:
My jsme tohle slíbili. Tohle jsou klíčové body, na kterých mimochodem je shoda víc než jenom v rámci koalice. A to, co přinášíme, na čem se domluvíme a musí to nutně nastat, jsou úspory a zároveň to, co chceme přinést, je vyvážený návrh, který bude zahrnovat jak úspory, tak samozřejmě důležité daňové změny.
Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka:
Jaká bude ta konečná částka ve veřejném prostoru, jsou tři čísla. Každá z těch stran koalice chce něco jiného.
Martin KUPKA, ministr dopravy a místopředseda strany /ODS/:
Ten náš minimální závazek je 70 miliard. Ale vrátíme se ještě zpátky k tomu, co udělala naše vláda, když jsme nastoupili v roce 2022.
Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka:
70 miliard. V pátek jste zvedli podle těch hrubých odhadů mandatorní výdaje zhruba o 60 miliard, tam vlastně už se nedostáváte do toho, že snižujete ten strukturální deficit, který v tom rozpočtu je 220 miliard, a to jste voličům ale slibovali.
Martin KUPKA, ministr dopravy a místopředseda strany /ODS/:
V případě například investic do armády, tak tam se na tom bude podílet celá řada důležitých projektů. Některé z nich zasahují i do dopravy. Investice Česká republika nutně potřebuje. Potřebuje je k tomu, aby dokázala nastartovat ekonomiku. A tady si troufnu tvrdit, že panuje širší shoda. Bez toho, aniž bychom do investic dokázali finanční prostředky poslat, tak nemáme šanci vyrovnat se ostatním státům. A například spravit i hospodaření České republiky z hlediska dlouhodobého vývoje. Ale chci zareagovat ještě na ty příčiny a na to, co nás opravdu čeká. 70 miliard úspory, respektive toho finálního snížení deficitu.
Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka:
To nemají být úspory, 2/3, z toho mají být úspory, třetina nové příjmy.
Martin KUPKA, ministr dopravy a místopředseda strany /ODS/:
Bude to vyvážený návrh, kde budou figurovat důležité úspory na prvním místě a potom pochopitelně také daňové změny v tomto směru.
Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka:
Vy jste slibovali, že daně nezvýšíte.
Martin KUPKA, ministr dopravy a místopředseda strany /ODS/:
Já také hovořím o tom, že to bude znamenat úpravu daní, a tady nemyslím například osobně já, daně přímé a...
Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka:
Ale i daně nepřímé jsou zvýšené daně i zrušení daňových výjimek, jsou zvýšené daně pro některé skupiny.
Martin KUPKA, ministr dopravy a místopředseda strany /ODS/:
Zrušení daňových výjimek je ale věc, která dlouhodobě v té společnosti ze strany ekonomů zaznívá. Málokterý stát má tolik různých daňových výjimek jako Česká republika. A platí, že čím jednodušší jsou daně, čím méně je těch daňových výjimek, tak tím je také výběr daní vyšší, a to je samozřejmě cíl, který sledujeme.
Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka:
Já to nerozporuju a nejsem v rozporu ani s ekonomy. Já jenom říkám, že vy jste slibovali, že nezvýšíte daně, teď to uděláte.
Martin KUPKA, ministr dopravy a místopředseda strany /ODS/:
Já vám také zároveň musím odpovědět, že kromě toho ten příslib a náš vládní program znamená další důležité kroky k tomu, aby společnost mohla fungovat, aby se rozvíjela. Podpora učitelů k té oblasti patří, stejně jako to, co ve světle událostí na Ukrajině Česká republika musí dohnat. To, že jsme léta a léta neplnili náš závazek vůči NATO, je prostě vážný problém pro Českou republiku a s tím se musíme vypořádat. A ano, je ta situace mnohem složitější, protože máme dramatickou zátěž mandatorními výdaji. Ale ta odpověď, to řešení přichází a ty kroky, které jsme také zároveň už v letošním roce udělali, znamenají do budoucna snížení těch mandatorních výdajů. A připomenu ještě jednu důležitou věc, když jsme nastoupili do vlády, tak jsme tehdy dokázali také snížit výdaje státního rozpočtu, snížit schodek o 100 miliard korun. Kdyby se to tehdy nestalo, tak bychom pravděpodobně do letošního roku vstupovali s mnohem horším výsledkem.
Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka:
Ten výsledek v prvním kvartálu byl dost hrozný, byl tam schodek 166 miliard, bylo to nejhorší hospodaření státu za poslední dobu a chyběly v tom rozpočtu některé zásadní věci, které byly i v mandatorním rozpočtu.
Martin KUPKA, ministr dopravy a místopředseda strany /ODS/:
Významně se na tom podílelo například také bohužel významné zvýšení nákladů na dluhovou službu, kde zatím jsou dluhopisy vydané ještě Alenou Schillerovou. Ale nevracejme se do historie, podívejme se na to, co Česká republika musí udělat. První kroky jsme podnikli nezbytně nutné z hlediska valorizace důchodů. Přineseme podobu důchodové reformy, o ní se bavíme s opozicí, protože všechny tyhle změny jsou tak významné, že je žádoucí, aby se na tom podílela opozice a nedošlo k tomu, že v okamžiku, kdy po dalších volbách se bude politika měnit, tak aby tady nenastalo znovu to, že se zpochybní každý krok, který v té klíčové oblasti nastane.
Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka:
Děkuju, pane Kupko, pane Havlíčku. To vysoké zadlužování. Znovu se budu opakovat, začalo za vaší vlády. Zvyšování mandatorních výdajů, typicky zvyšování důchodů nad tu zákonnou valorizaci. Teď slyšíme, že jsme na cestě k bankrotu. Podpoříte něco vládě, nějaká opatření, která by snižovala ten deficit nebo jen budete říkat, to nechceme, to se nám nelíbí, to je špatně, touhle cestou jít nechceme?
Karel HAVLÍČEK, místopředseda Poslanecké sněmovny /ANO/:
Já to musím ještě doříct. Za naší vlády jsme snížili zadluženost ze 44, na 29 % do doby předcovidové. V době covidové, podobně jako ostatní země jsme museli tu zadluženost zvýšit, jenomže my jsme v té době neměli žádné mimořádné příjmy z ČEZu. My jsme v té době nezaváděli žádné mimořádné daně typu válečné daně. A my jsme v té době neměli v uvozovkách inflační příjmy, tu výhodu, kterou dneska máte vy. A která vás drží paradoxně nad vodou, protože díky tomu inkasujete více jak 100 miliard korun. A my jsme v té době nenechali padnout podniky, živnostníky. My jsme v té době investovali intenzivně do oddlužení nemocnic a do infrastruktury. Umožnili jsme to, že Česká republika se mohla nadechnout a že jsme nezabili příjmy do let budoucích, jako zabil třeba pan ministr financí Kalousek.
Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka:
A k těm konkrétním návrhům, vy už jste řekl tento týden v naší televizi, že je pro vás jakási červená linie DPH, že tam tou cestou byste nešli v těch změnách a daň z příjmu. Co ale naopak pozitivně byste podpořili?
Karel HAVLÍČEK, místopředseda Poslanecké sněmovny /ANO/:
Já to ještě, nechte mě doříct jednu věc, vy jste zde hovořil o daňových výjimkách, na těch bychom se možná dokázali i někdy shodnout, ale nezlobte se na mě, vyšší DPH za vodné, stočné, teplo, knihy, kulturu, sport není žádná daňová výjimka AD jedna. Zvýšení…
Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka:
Dostanete k tomu prostor, k tomu DPH, pane ministře.
Karel HAVLÍČEK, místopředseda Poslanecké sněmovny /ANO/:
Dávejte si tam kuličky. Co se týká odvodu vyšších pro živnostníky, i to je něco, co pro vás bylo tabu, dneska už otevřeně říkáte, že jim zvednete odvody.
Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka:
To pan ministr Stanjura vyloučil, naposledy v rozhovoru pro Echo říká, že touto cestou vláda nepůjde.
Karel HAVLÍČEK, místopředseda Poslanecké sněmovny /ANO/:
Ano, jenomže tady nevládne pan ministr Stanjura, tady je pětikoalice a díky pětikoalici vy vůbec jste u moci. A v pětikoalici je velmi významným partnerem notabene ve SPOLU pan ministr Jurečka, a ten s tím přišel zcela jasně. Dokonce bych vám tady mohl říkat detaily. A když už jsme u pana ministra Stanjury, proč navrhuje snížení daně z hazardu v této době, a to speciálně pro kamenné obchody?
Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka:
Ale dobře nejdřív nechám reagovat pana Kupku k DPH i k OSVČ. Vy mi, pane Havlíčku, prosím, řekněte, co z těch návrhů, které jsou ve veřejném prostoru, ostatně předložil je i NERV, těch 30 návrhů, co z toho byste podpořili, aby se snižoval strukturální deficit?
Karel HAVLÍČEK, místopředseda Poslanecké sněmovny /ANO/:
My bychom na to šli trošku jinak. Já odmítám to, že NERV tady bude řídit Českou republiku, od toho je tady vláda a NERV má dávat doporučení. My bychom šli způsobem, že bychom nezvýšili daně, ale důsledně bychom daně vybírali. Máme na to několik nástrojů. Přes kontrolní hlášení, přes zpátky elektronickou evidenci tržeb, až například přes vyšší kompetence Celní správy a hlídání daňových úniků nebo vyvádění peněz do zahraničí. Druhá věc je, pochopitelně na tom se snad shodneme, snižování výdajů ve státní sféře, ale první musí být to, že jdete příkladem. A ne to, že si přidáváte ministerstva, ne to, že si přidáváte politické náměstky…
Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka:
Dobře a říkáte snižování výdajů ve státní sféře, co byste zrušili, co byste škrtli, aby to byla položka, která bude významná v tom rozpočtu?
Karel HAVLÍČEK, místopředseda Poslanecké sněmovny /ANO/:
My nemáme tak silný aparát, samozřejmě abychom tady dneska vytahovali detaily, ale principiálně bych na to šel tak, že bych, co ministr, nebo říkejme co kapitola, dal zadání úspory mezi 5-10 procenty. Garantuji vám, že každý resortní ministr má pod kontrolou určité aktivity, kde se to dá stáhnout. Například tím, že se budou slučovat některé organizace, ne že se budou zavádět nové jako digitální úřad, kde bude 300 zaměstnanců. Když to řeknu třeba z mého ranku, což je průmysl, proč se nedotáhlo sloučení CzechTradu, CzechInvestu a CzechTourismu. My jsme je už dali do jedné budovy. Stačilo jediná věc, právně to propojit. Proč se nepropojí pod ministerstvem financí česká exportní banka, EGAP a současně národní rozvojová banka? Proč se zavádí nový digitální úřad? Proč se nepropojují některé podniky, které jsou, neříkám pod vámi, pane ministře, to je pod celou řadu dalších ministrů. Možná jste to ani nepostřehli, ale za nás jsme třeba sloučili podniky Diamo a palivový kombinát Ústí, což jsou zásadní kroky. Nikdo to nechtěl tenkrát a nakonec to funguje. Všichni tenkrát tvrdili zejména s ODS. To nedělejte proč? Protože tam byly trafiky.
Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka:
Děkuju, pojďme postupně, pane ministře, jestli dovolíte. DPH. Rozhořel se o tom spor i ve vládní koalici. Vyvolalo to zděšení ve veřejnosti i mezi ekonomy. Půjdete tou cestou, jste vy osobně pro, že by byly dvě sazby, že by některé služby a zboží zdražovaly?
Martin KUPKA, ministr dopravy a místopředseda strany /ODS/:
Já jsem opravdu pro to, abychom zjednodušili daňový systém. A shoda ekonomů je také na tom, že dvě sazby a přesuny a nepochybně to, aby ta nižší sazba byla nižší než ta současná střední, těch 15 %. Ale to je přesně věc, o které musíme vést debatu. A musíme přijít s návrhem. A tady není fér, a mě vlastně mrzí, že Karel Havlíček řekne, tak klidně mi tam přidávejte další trestné body, ale to není férová debata. Přece vám musí záležet na tom, jestli používáte lži, polopravdy a demagogie, nebo jestli mluvíte férově.
Karel HAVLÍČEK, místopředseda Poslanecké sněmovny /ANO/:
Vám, co nevyhovuje, to považujete za lež.
Martin KUPKA, ministr dopravy a místopředseda strany /ODS/:
Ne, já jsem ukázal to, kde se prostě pletete nebo kde uvádíte nepravdy, tak jsem to dal černé na bílém, ale vy stejně pořád melete to samé.
Karel HAVLÍČEK, místopředseda Poslanecké sněmovny /ANO/:
Hlavně dejte do pořádku, finance. Přestaňte si hrát s kuličkami a uvědomte si, do jaké situace jste Českou republiku dostali.
Martin KUPKA, ministr dopravy a místopředseda strany /ODS/:
To jsou bohužel vaše trestné body.
Karel HAVLÍČEK, místopředseda Poslanecké sněmovny /ANO/:
Vždyť…
Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka:
Pánové, počkejte, kuličky, trestné body. Pane Kupko, takhle, pánové, pánové, promiňte, pane Kupko, čili ano, vy jste pro, aby byly dvě sazby, čili, ale některé zboží, služby zdraží, chcete jít tou cestou? Jedná se o tom, je to vážný návrh v koalici, protože ta debata opravdu se rozplizla nad tím, že to, co prezentoval ministr Stanjura v České televizi, byl jenom jakýsi propočet, návrh. Pak jste od toho všichni dali ruce pryč.
Martin KUPKA, ministr dopravy a místopředseda strany /ODS/:
Tady já jsem řekl svůj názor, ale důležité je, že na konci musí být opravdu dohoda, kdy těch kroků tam bude nepochybně víc. Musí to být celistvý balíček, který přinese úspory pro Českou republiku, který zároveň bude únosný pro veřejnost a samozřejmě, že nám záleží na tom, aby to znamenalo do budoucna lepší hospodaření, ale zároveň, aby to pro tu společnost nebyla v tuto chvíli neúnosná zátěž. Aby to i v tomto směru prostě byla varianta, kterou společnost přijme a budeme jí vysvětlovat.
Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka:
Rozumím. OSVČ, zvýšení odvodů pro osoby samostatně výdělečně činné.
Martin KUPKA, ministr dopravy a místopředseda strany /ODS/:
To je jedna ze skupiny řešení, o kterém debatujeme, to není možné vytrhnout z kontextu všech těch dalších změn a úprav. Tady zaznělo několik věcí. Já na to reaguju, protože samozřejmě, že přicházíme i s úsporami v podobě sloučení některých institucí. A samozřejmě nám záleží na tom, aby na jednotlivých ministerstvech nastaly úspory a třeba i v tom, že rušíme zbytečnou agendu. To je nejlepší cesta, protože ta zbytečná agenda nezatěžuje jenom státní aparát, ale ve skutečnosti zatěžuje i občany. A ty konkrétní případy jsem zmínil, ať už je to zrušení velkého techničáku, celá řada dalších změn, které jenom v té oblasti dopravy jsme nachystali. A bude to znamenat jak úsporu pro stát, tak úsporu pro občany. A další důležitá věc. No, co se týče zvýšení cen hazardu, no, o tom opravdu není řeč, vy jste zvýšili zdanění loterií. Toho nejméně nebezpečného z hlediska dopadů na společnost, tak potom vysvětlete, proč jste tak snadno v rámci covidových náhrad podporovali kasina? Tak pojďme fakt mluvit férově a pojďme si říct, až to bude na stole, až na tom bude panovat shoda, tak pak já unesu kritiku, když řeknete, postupovali bychom jinak, my proti tomu předložíme, tohle jsou nezbytné kroky a znamenají ten a ten konkrétní výsledek pro Českou republiku.
Karel HAVLÍČEK, místopředseda Poslanecké sněmovny /ANO/:
Tak můžu k tomu, já musím, nezlobte se, tak ale když...
Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka:
Ale jenom k loteriím, velmi krátce, asi na to chcete reagovat.
Karel HAVLÍČEK, místopředseda Poslanecké sněmovny /ANO/:
Samozřejmě musím k těm loteriím. Tak vy se v této době chcete snížit zdanění hazardu. A nám vyčítáte, že jsme v době covidové, kdy jsme podpořili 700 000 podnikatelů a živnostníků, do toho zahrnuli všechny provozovny, včetně restaurací, včetně asi sedmi kasin. Protože kdybychom to neudělali, a to je ta odpověď na vaši otázku, proč jsme to udělali, tak jsme porušili pravidla Evropské unie ve smyslu tzv. nedovolené podpory těch ostatních, tak jste je měli zrušit, když jste tak chytří.
Martin KUPKA, ministr dopravy a místopředseda strany /ODS/:
Tady je důležité ale říct, některé ty daleko závažnější podoby hazardu skutečně v tomto případě se v tom předchozím návrhu nijak neměnily, a naopak se zvýšily loterie. To, co má být ve hře, je debata o tom, jak to má fungovat a jak to má fungovat zejména s ohledem na závažnost těch dopadů. Další věc je…
Karel HAVLÍČEK, místopředseda Poslanecké sněmovny /ANO/:
Zcela na rovinu. Vám se zdá normální, vám se to zdá normální, lidsky, že se v době, kdy se má zvyšovat vodné, stočné, teplo, budou snižovat daně na hazard?
Martin KUPKA, ministr dopravy a místopředseda strany /ODS/:
Počkejte, ale já tohle právě vůbec neříkám.
Karel HAVLÍČEK, místopředseda Poslanecké sněmovny /ANO/:
No, ale říká to pan ministr Stanjura.
Martin KUPKA, ministr dopravy a místopředseda strany /ODS/:
Neříká to pan ministr Stanjura. A to, co bude na konci, je opravdu dobře vyvážený balíček toho, jak ve výsledku, pokud se rozhodneme upravit ty daňové sazby pro jednotlivé…
Karel HAVLÍČEK, místopředseda Poslanecké sněmovny /ANO/:
To se nedá zamluvit.
Martin KUPKA, ministr dopravy a místopředseda strany /ODS/:
Jak ten výsledek ve výsledku dopadne.
Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka:
Ať to téma uzavřeme.
Martin KUPKA, ministr dopravy a místopředseda strany /ODS/:
Já jsem přesvědčený, že ve výsledku to bude vyšší výběr pro stát.
Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka:
Ať to téma, pane ministře, pane Havlíčku...
Karel HAVLÍČEK, místopředseda Poslanecké sněmovny /ANO/:
Jedněm zvednete, druhým snížíte.
Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka:
Pane ministře, to, jak se to komunikovalo, že v jeden týden vyšel propočet, říkejte tomu klidně tak. Plus zpráva o tom, že znovu chce ministr Stanjura předložit podruhé po Marku Bendovi snížení daně z číselných loterií. Bylo to šťastné. Vám se to zdá v pořádku?
Martin KUPKA, ministr dopravy a místopředseda strany /ODS/:
Za mě. Já pokládám za důležité, abychom dokázali opravdu veřejnosti představit ten hotový návrh, kdy budou jednotlivé body tak, aby to pro společnost bylo srozumitelné a dokázali jsme to opravdu v této podobě také vysvětlit. Tak mě žádný z těch úniků předchozích netěší. Také se snažím i tady v průběhu té hodiny nevysílat žádné balonky a opravdu věcně argumentovat, co musí Česká republika udělat.
Karel HAVLÍČEK, místopředseda Poslanecké sněmovny /ANO/:
Mohu ještě fakta?
Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka:
Velmi krátce, ať se ještě dostanu na Euro 7, pane Havlíčku.
Karel HAVLÍČEK, místopředseda Poslanecké sněmovny /ANO/:
Od těch loterií, ale můžete mi říct, protože ta situace je ještě daleko horší, ten rozpočet totiž na rok 23, to je, jak bych to řekl, jakýsi shluk náhodných čísel. Proč se nevyčerpaly například evropské fondy o 54 miliard na konci minulého roku? A proč jste udělali tu šílenost, že jste si dali do rozpočtu 50 miliard příjmů z modernizačního fondu přes ministerstvo životního prostředí. Paní ministryně Hubáčková tehdy to odkývala ve své nevědomosti panu ministru Stanjurovi, dneska tam přišel nový ministr, který si to okamžitě jaksi pročetl a zjistil, že to není možné. Vždyť vy tam děláte jednu minelu za druhou, jenom na těchhle těch dvou věcech vám tam bude chybět, nebo už vám chybělo na konci minulého roku 54 miliard, teď 50 miliard.
Martin KUPKA, ministr dopravy a místopředseda strany /ODS/:
Odpověď přimá. A já jsem ji vysvětloval i ve Sněmovně. Ano, i v oblasti dopravních investic a investujeme nejvíc za celou historii… A chci zdůraznit ano, i v oblasti dopravních investic se ocitáme tentokrát v sedle čerpání evropských prostředků. Ale já tady chci říct, to není dokonce ani vina vaše, ani vina moje jako ministra dopravy, bohužel prostě spektrum těch projektů, které se teď realizují, má menší míru podílu Evropské unie v dalším roce...
Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka:
Pánové, ne, ne, pánové, ne, ne, prosím, ne, ne, děkuju vám, pánové. Emisní norma sedm pro nová auta. Ten stávající návrh je podle Česka, ale i podle Německa a dalších zemí nepřijatelný. Vy o tom jednáte v Unii, pane ministře, co má být ten dobrý výsledek pro Česko? Jednáte s unií, jednáte se svými protějšky ze sedmadvacítky, jednáte s výrobci, na kdy to bude posunuto, jak to bude vypadat?
Martin KUPKA, ministr dopravy a místopředseda strany /ODS/:
Já pokládám za důležité, aby se to opravdu o několik let odložilo.
Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka:
Co je to několik let?
Martin KUPKA, ministr dopravy a místopředseda strany /ODS/:
Po dohodě i s těmi, kteří to musí zajistit, to znamená samotní výrobci, tak je to lhůta 3-4 let, ale od okamžiku, kdy jsou jasné všechny podmínky. Nejenom ta základní norma, ale i všechny metodiky, protože ta norma bohužel přináší celou řadu i technologických novinek, ale jejich zavedení v tuto chvíli vlastně není ani technicky možné, protože když...
Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka:
To řekli výrobci aut, Škoda Auto, řekla, že by ukončila některé, některou výrobu některých aut. Váš kolega z ODS Alexandr Vondra, europoslanec, říká, že to byl podraz od Evropské komise. Vy s ním souhlasíte. Tento současný návrh?
Martin KUPKA, ministr dopravy a místopředseda strany /ODS/:
Ano. Vnímám to jako podraz, proto jsme se tak hlasitě ozvali. Proto Česká republika byla také první, která začala organizovat připomínky a odpor jednotlivých států Evropské unie. A myslím, že už v tuto chvíli je možné říct, že s největší pravděpodobností na celou řadu těch našich požadavků ve výsledku ta Komise uslyší a změní se podoba toho návrhu. Právě díky tomu našemu aktivnímu postoji. A já jsem zaznamenal celou řadu kritických slov od pana exministra Havlíčka, tak já bych tady se chtěl zeptat, máte vy nějakou zkušenost, kdy Česká republika dokázala kolem sebe shromáždit jako první v Evropské unii evropské státy, aby se postavila jasně proti návrhu, který prostě není realistický, není dobrý? To je ukázka odpovědné politiky, kterou tato vláda předvádí.
Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka:
Prostor pro pana Havlíčka, je to zásluha vlády? Pane Havlíčku, vy jste euro sedm kritizoval už, ještě, když jste byl ministr, ten návrh.
Karel HAVLÍČEK, místopředseda Poslanecké sněmovny /ANO/:
Fakt není, nezlobte se. To, že jste dal dohromady 10 zemí poté, co byla obrovská kritika. Tohle jste měl udělat okamžitě poté, co se s tou Euro sedmičkou přišlo, což bylo na konci listopadu. Vy jste to nechali tři měsíce vyhnít a poté jste začali objíždět Evropu, když už jsme neměli vliv, neměli jsme tu moc a začali jste je dávat dohromady. Ale my se shodneme na jedné věci, pane ministře, že Euro 7 tak, jak je dneska předložená, je úplný nesmysl. Je to katastrofální, ale cesta není, prosím pěkně, ta, že se to posune o dva, o tři roky. To není žádné vítězství. Vy jste skočili tomu Timmermansovi, eurokomisaři, totálně na špek. Máte pravdu v jedné věci, že to byl z jeho strany podraz. Podraz v tom, že řekl, když se odsouhlasí konec aut na spalovací motory, poté bude Euro 7 mírnější. Víte, že se připravovala několik let? Vy jste servilně odkývali konec aut na spalovací motory v roce 2035. A ten Timmermans vám samozřejmě udělal to, co dělá vždycky, a to je to, že zavedl nekompromisní tvrdou Euro 7. A poté jste začali řešit konec aut na spalovací motory a skočili jste mu na špek podruhé, když jste přistoupili na tu další šílenost, že se to nahradí tzv. syntetickými palivy. To je úplný nesmysl, kdybychom měli používat syntetická paliva, tak jenom v České republice potřebujeme 15 Temelínů. Úplná blbost.
Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka:
Děkuju vám za vaše názory, budeme v té debatě pokračovat příště, pane ministře dopravy.
Martin KUPKA, ministr dopravy a místopředseda strany /ODS/:
Já na to musím reagovat.
Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka:
10 vteřin.
Martin KUPKA, ministr dopravy a místopředseda strany /ODS/:
Podívejte, kolik trestných bodů nasbíral Karel Havlíček.
Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka:
Promiňte, musíme opravdu končit, musíme končit.
Martin KUPKA, ministr dopravy a místopředseda strany /ODS/:
Není to pravda. Nikdo na špek Timmermansovi neskočil, právě proto jsme tam domluvili…
Karel HAVLÍČEK, místopředseda Poslanecké sněmovny /ANO/:
Totálně jste mu skočili na špek.
Martin KUPKA, ministr dopravy a místopředseda strany /ODS/:
… důležité výjimky…
Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka:
Pánové, děkuju vám mnohokrát. Martin Kupka, Karel Havlíček. Pane Kupko, na shledanou. Mockrát děkuju, pane Havlíčku děkuju.
Martin KUPKA, ministr dopravy a místopředseda strany /ODS/:
Ze strany Karla Havlíčka další a další lži a demagogie.
Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka:
Děkuju, za chvíli se těším na CNN Prima News u velké politické diskuse, milí diváci, na shledanou.
ministr dopravy
místopředseda strany
poslanec PČR
expert pro veřejnou správu