Rušení poboček České pošty - Mýty a fakta

23. dubna 2023
Rušení poboček České pošty - Mýty a fakta

(www.ods.cz/region.pardubicky)

V dnešní době, kdy je tak laciné "navážet" se do ministra vnitra Víta Rakušana za rušení poboček České pošty od 1. 7. 2023, se ho na základě několika objektivních čísel pokusím zastat (respektive pokud bych se na něj měl v dobrém "zlobit", tak za to, že transformace České pošty není ještě ambicióznější).

  • Věřte mi, že tato odrážka není žádnou "anti-Babiš argumentací". Ale nezpochybnitelným ekonomickým faktem je, že Vít Rakušan nyní řeší situaci založenou naprosto jednoznačně za předchozí vlády, k jejímuž řešení neměla předchozí vláda žádnou odvahu. Do roku 2017 byla Česká pošta každoročně ve zisku ve výši nižších stovek milionů korun. Za 4 roky předchozí vlády (2018 až 2021) se Česká pošta naopak propadla do každoročních mnohasetmilionových ztrát a kumulované ztráty za roky 2018 – 2021 dosáhly sumy mínus 2,663 mld. Kč (viz připojený graf z výroční zprávy České pošty). A odpovězte si sami – učinila předchozí vláda alespoň jeden jediný reálný krok k řešení??? Neučinila. Nepopulární, byť nutné, kroky hnutí ANO ve svém portfoliu prostě nemá….
  • Hustota pobočkové sítě pošty je v České republice zdaleka nejvyšší v celé EU a ani srovnání se sousedními zeměmi pro nás z pohledu efektivity nevychází právě lichotivě:
    • Rakousko – cca 19 poboček na 100 tis. obyv.
    • Polsko – cca 20 poboček na 100 tis. obyv.
    • Německo – cca 21 poboček na 100 tis. obyv.
    • Slovensko – cca 26 poboček na 100 tis. obyv.
    • Česko – cca 32 (!!!) poboček na 100 tis. obyv.

Jednoduše a stručně – v České republice jsme zpohodlněli a zvykli jsme si na takovou hustotu pobočkové sítě, na kterou nemáme zdroje.

  • Zejména v důsledku přechodu lidí do digitálního světa (období COVID-u, datové schránky apod.) poklesl mezi roky 2028 a 2022 počet fyzických klientských transakcí na pobočkách České pošty z cca 213 mil. transakcí (2018) na cca 125 mil. transakcí (na konci roku 2022), tzn. cca o 41 %. Žádná soukromá firma se sektoru služeb by při podobném strmém poklesu fyzických klientských transakcí neudržovala při životě stejný rozsah pobočkové sítě; to je "ekonomická sebevražda".
  • Za loňský rok 2022 dosáhla ztráta České pošty podle veřejně publikovaných, zatím neoficiálních a neauditovaných, informací dalších cca mínus 1,75 mld. Kč.
  • Teprve v červenci 2022 schválila Evropská komise (za čtyři roky svého funkčního období to nebyla vláda Andreje Babiše schopna s Evropskou komisí domluvit….) záměr České republiky poskytnout České poště náhradu za plnění povinnosti poskytovat univerzální poštovní služby podle poštovního zákona v období 2018 – 2022 v celkovém objemu cca 7,5 mld. Kč. Jinými slovy řečeno – 5 let poskytovala Česká pošta poštovní služby objednané státem, které jsou prokazatelně ztrátové a za které jí stát 5 let neplatil.
  • Česká pošta musela nedostatek likvidity v důsledku "neplacení" ze strany státu řešit komerčními bankovními úvěry – jen za rok 2021 vzrostla výše úvěrového zadlužení České pošty meziročně o 2,775 mld. Kč a výše placených úroků z komerčních úvěrů meziročně o 42 mil. Kč.
  • I na Českou poštu a její management se standardně vztahuje insolvenční právo. Pokud by k rychlému a zásadnímu "řezání nákladů" České pošty nedošlo, nezbylo by managementu České pošty podat na Českou poštu insolvenční návrh (viz zákonná právní povinnost podle § 98 insolvenčního zákona a případná odpovědnost za újmu vzniklou věřitelům podle ustanovení § 99 insolvenčního zákona).
  • Určitě ministrovi vnitra nedávám jedničku za komunikaci s obcemi ve věci rušení poboček; o tom žádná…. Na druhou stranu si přiznejme (kdo z nás není pokrytec), že takto nepopulární krok musel být direktivně "natvrdo" oznámen – pokud by o záměru rušení poboček začal management České pošty nejprve s obcemi vyjednávat, tak by u každého ze starostů dotčených obcí zafungoval tzv. "syndrom mé ulice" (každého starostu, který nepůsobí v celostátní politice, logicky zajímá jen jeho obec a nejbližší komunální volby).

Je mi jasné, že tímto příspěvkem si politické body jako řadový zastupitel města u pardubických občanů nezískám. Ale nejsem v politice kvůli tomu, abych lidem nepravdivě "lakoval věci na růžovo" (to už v mém věku rozhodně nemám zapotřebí ?).

Podtrženo sečteno – naše vláda buď mohla nechat Českou poštu "zbankrotovat" nebo se mohla pokusit Českou poštu zachránit. Vybrali jsme si druhou, náročnější a nepopulární, cestu.

Karel Haas

poslanec PČR
člen Zastupitelstva města Pardubic