Otázky Václava Moravce Speciál z Plzeňského kraje

13. září 2012
Otázky Václava Moravce Speciál z Plzeňského kraje

Hostem předvolebního diskusního pořadu ČT Otázky Václava Moravce z Plzeňského kraje byl lídr krajské kandidátky ODS Jiří Pospíšil.

Václav MORAVEC, moderátor:

 
Všude žijí lidé. Zajímá ale někoho jak? Čím dál od města, tím horší silnice, mizerné spojení, žádná práce. Přichází chvíle zúčtování. Každý kraj má své kraje. Zůstanou na okraji zájmu? Jak se o ně politici postarají? Do krajských voleb zbývá přesně 30 dní. Kdo je rozhodne, je jisté. Hlavní slovo má totiž volič. Hezký dobrý večer vám, divákům zpravodajské 24, hezký dobrý večer i vám, divákům tady v hale Lokomotivy Plzeň. Hezký dobrý večer, vítejte. Pětice mužů, která za pár okamžiků předstoupí před vás, by chtěla být hejtmanem Plzeňského kraje. Jeden muž chce toto křeslo obhájit. Ta šestice už za pár okamžiků bude diskutovat s diváky ve studiu a budu klást i otázky, které jste kladli vy, diváci, prostřednictvím sociálních sítí i prostřednictvím internetových stránek České televize. Připomínám adresu - www.ct24.cz/volby. Tam můžete diskutovat, vybírat témata pro všechny předvolební diskuse v jednotlivých krajích České republiky. Dnes jsme v pořadí šestém dílu naší třináctidílné série. Podívejme se na momentální náladu tady v Plzeňském kraji, jak ji vygeneroval matematický konstrukt, chcete-li volební model. Připomínám, že volební model je právě matematickým konstruktem, který by měl věrněji než samotné volební preference odrážet aktuální rozložení sil jednotlivých politických uskupení. Do volebního modelu, který vidíte na svých obrazovkách, jsou zahrnuti respondenti, kteří jsou připraveni jít k volbám. Jak to dopadlo tady v Plzeňském kraji - nejvíc lidí preferuje sociální demokraty, 24 % dotázaných, 20 % respondentů si zatím přiklání k volbě Občanské demokratické strany, na třetím místě se umístili komunisté a TOP 09, obě strany se pohybují kolem patnáctiprocentní hranice přízně voličů. Pátá v pořadí je Strana práv občanů Zemanovci a šestá Koalice pro Plzeňský kraj. Sociologické šetření agentur SC&C a STEM/MARK se uskutečnilo na reprezentativním vzorku víc než tisícovky respondentů. Máme dva soubory, které spojíme a křížová kontrola dat. Statistická odchylka, ta průměrná statistická odchylka jsou plus minus 2 procentní body. Celou sociologickou zprávu najdete po odvysílání tohoto pořadu na internetových stránkách České televize na adrese, kterou už jsem zmiňoval a kterou vidíte, tedy www.ct24.cz/volby. Pánským klubem jsou v mnoha ohledech čelná místa krajských kandidátek politických uskupení. Plzeňský kraj není výjimkou. Představme si šestici lídrů, kteří budou už za pár okamžiků odpovídat na otázky voličů. Podle abecedy je první na řadě Bohuslav Borovanský. Lídr kandidátky Strany práv občanů Zemanovců. Do strany ale nevstoupil. Poslední tři roky je zástupcem ředitele pro samosprávu a veřejnost na plzeňském krajském úřadu. Velkou část profesního života strávil v plzeňské Škodovce, několik let v manažerské pozici u japonské společnosti v zóně Borská pole. Pro představení si vybral někdejšího kolegu z firmy Josefa Kadlece.

Josef KADLEC, bývalý spolupracovník:


Mohu o něm s klidným svědomím říct, že je to naprosto přímý, čestný, svědomitý chlap, který má veliké, veliké životní zkušenosti, zejména pokud se týče práce s lidmi, ale dokáže být i tvrdý, a to při určitých příležitostech, kdy to je zejména potřeba. To ovšem neznamená, že za lidmi nebo za člověkem nevidí i ty jeho kladné nebo záporné vlastnosti, ale vždycky si s nimi dokáže popovídat.

Václav MORAVEC, moderátor:


TOP 09 a Starostové si v Plzeňském kraji vybrali do čela Pavla Čížka, taktéž není členem strany. Absolvent vysoké školy zemědělské pracoval jako agronom a teď se specializuje na ovocnářství. Krajským zastupitelem už byl, a to v letech 2004 až 2008. Starostuje ve Spáleném Poříčí. O pár slov požádal herce Antonína Procházku, plzeňského zastupitele za stejnou politickou stranu.

Antonín PROCHÁZKA, režisér, herec, dramatik:


Já si myslím, že pan starosta Čížek je muž na svém místě a mohu tedy s klidným jaksi svědomím říct, že nedělá velká gesta, ale je to pravidelná každodenní jaksi mravenčí práce. A navíc je to slušnej člověk.

Václav MORAVEC, moderátor:


Současný hejtman Milan Chovanec od maturity pracoval v bance a také podnikal v obchodu a ve službách. Vedení kraje převzal před dvěma lety, předtím byl prvním náměstkem hejtmanky. Celkem 10 let, až do letoška, také působil jako zastupitel města Plzně. Lídr kandidátky sociálních demokratů si přál doporučení od ředitele soukromé Mulačovy nemocnice Jiřího Zeithamla.

Jiří ZEITHAML, ředitel Mulačovy nemocnice:


To je člověk velice poctivý, pro svou práci zapálený, nešetří časem, je ochoten udělat hodně pro lidi a konkrétně kdyby byl zvolen hejtmanem, tak doufám, že bude pokračovat ve svém zájmu o zdravotnictví. To je věc, která mě zajímá osobně třeba nejvíc, a jsem pevně přesvědčenej, že pro lidi v našem kraji to bude dobrá věc.

Václav MORAVEC, moderátor:


Koalici pro Plzeňský kraj, která má v současném zastupitelstvu tři opoziční křesla, vede do voleb lidovec Petr Náhlík. Geodet a kartograf v současné době pracuje jako projektový manažer v dopravě. Dvě funkční období byl náměstkem plzeňského primátora. Vybral si lékaře a souseda Richarda Sequense.

Richard SEQUENS, chirurg:


Vyzrál v politika, který zná dobře problémy velkého města i kraje, ale nejenom zná ty problémy, ale chce je i řešit. Pan Petr Náhlík je hlavně slušný člověk s vyjádřeným smyslem pro spravedlnost, se silným sociálním cítěním, který chápe politiku v duchu klasické řecké demokracie jako službu své polis, čili obci.

Václav MORAVEC, moderátor:


Jiří Pospíšil převzal před několika týdny vedení kandidátky občanských demokratů. Absolvent plzeňské právnické fakulty, kde také působil jako asistent a rok jako děkan. Poslanec Parlamentu České republiky a do letošního června ministr spravedlnosti. Jiří Pospíšil je předsedou správní rady Nadace Jana a Medy Mládkových. Právě Medu Mládkovou si vybral, aby mu dala reference.

Meda MLÁDKOVÁ, mecenáška umění:


Já jsem hrozně šťastná, že souhlasil s tím, že se stal členem našeho muzea, že jsem mu to vlastně všechno předala, až umřu, což nebude dlouho trvat. A věřím, že on to povede tak, jak bych si to já přála, protože je jeden z těch málo vzdělanejch, skutečně vzdělanejch. Tady je spousta vyškolenejch, ale to je velkej rozdíl mezi vzděláním a vyškolením.

Václav MORAVEC, moderátor:

Poslancem parlamentu je i šestý muž v pořadí, lídr kandidátky KSČM Karel Šidlo. Zasedá v hospodářském výboru sněmovny a posledních osm let v krajském zastupitelstvu. Vystudovaný železniční inženýr se své profesi věnoval v Klatovech, Plzni a o vizitku požádal právě dlouholetého kolegu, železničáře Jiřího Šmídla.

Jiří ŠMÍDL, SŽDC Klatovy:


Své schopnosti dokáže uplatnit při jednání s lidmi, dokáže rozeznat správné cíle a dokáže bojovat za dobré myšlenky. Má velké schopnosti a předpoklady stát se hejtmanem Plzeňského kraje, kde plně využije všech svých předchozích zkušeností.

Václav MORAVEC, moderátor:


Už víme, kdo je kdo. Před vámi sedí šestice lídrů, kteří se pokusí svést souboj v argumentech, stručných a jasných odpovědí. Bude na vás, divácích a na voličích, abyste si udělali názor. Zásadním problémem, se kterým se potýkají všechny kraje České republiky, je stav dopravní infrastruktury, chcete-li krajských silnic nebo silnic, které jsou právě ve správě krajů. Ptá se první divák, první volič, Martin Leška, student, hezký dobrý večer.

Martin LEŠKA, student:


Dobrý večer. Tak já mám dotaz na všechny lídry kandidátek, předpokládám, že stav dopravní infrastruktury a jeho zlepšování je vaší prioritou, tudíž bych se chtěl zeptat konkrétněji, které projekty a jaké investice byste prosazovali v případě, že byste se stali krajskými hejtmany?

Václav MORAVEC, moderátor:


Bohuslave Borovanský, začněme u vás.

Bohuslav BOROVANSKÝ, lídr krajské kandidátky SPOZ:


Tak já bych se zaměřil na takové investice, o kterých bych od občanů Plzeňského kraje věděl, že je nejvíc trápí.

Václav MORAVEC, moderátor:


Vy zatím to nevíte, tudíž nejste schopen říct ty konkrétní investice?

Bohuslav BOROVANSKÝ, lídr krajské kandidátky SPOZ:


Nejsem schopen jmenovat konkrétní investice, protože jsem se občanů v Plzeňském kraji na to téma ještě neptal. Nicméně vzhledem k tomu, že, jak bylo již řečeno, pracuji na krajském úřadě, tak o řadě těch problematických investic vím. Musím připomenout, že řada z nich se dotýká především Plzně jako krajského města, ale jsou i takové, které zasahují do těch oblastí zmíněných jako okraje kraje a já bych preferoval začít právě tam odtud.

Václav MORAVEC, moderátor:

To je konkrétní odpověď. Petr Náhlík z Koalice pro Plzeňský kraj, víte, jaká je zanedbanost krajské dopravní infrastruktury zhruba?

Petr NÁHLÍK, lídr krajské kandidátky KPK:
 

Kraj převzal síť komunikací od státu ve velmi zanedbaném stavu, jsou to komunikace druhé a třetí třídy. Jedná se o zhruba 4,5 tisíce kilometrů silnic.

Václav MORAVEC, moderátor:

A ta zanedbanost, číslo?

Petr NÁHLÍK, lídr krajské kandidátky KPK:

Tady myslím si, že nejde o číslo, ale jde především o to opravovat ty komunikace, které potřebujeme, a z mého pohledu jsou ty komunikace, které vedou veřejnou dopravu, protože ...

Václav MORAVEC, moderátor:

No když se podíváme na to, že jde o 15 miliard, alespoň podle dosavadních odhadů kraje, umíte tedy říci, které ty projekty by z vašeho pohledu byly, byly zásadní?

Petr NÁHLÍK, lídr krajské kandidátky KPK:
 

Tak z našeho, z mého pohledu jsou ty projekty silnic, které se týkají veřejné dopravy, to jest kde vedeme páteřní autobusové linky, a jsou to obchvaty velkých měst. Konkrétně můžu uvést dokončení obchvatu města Plzně, který nepomůže jenom Plzni, ale celému okolí.

Václav MORAVEC, moderátor:

Jiří Pospíšil, lídr Občanské demokratické strany, tvrdí, alespoň podle slov, která pronesl v rozhovoru pro ČTK, že za krajské vlády ODS před rokem 2008 se ročně investovalo do krajských silnic 400 milionů korun a že částka od té doby výrazně klesla. Víte, jak moc výrazně klesla, můžete to říci?

Jiří POSPÍŠIL, lídr krajské kandidátky ODS:

Já to mohu ukázat, mám tady jasné papíry.

Václav MORAVEC, moderátor:

Ne, to politici mají oblíbené ty grafy, ale...

Jiří POSPÍŠIL, lídr krajské kandidátky ODS:

Dobře, tabulky je třeba ukazovat. My jsme ...

Václav MORAVEC, moderátor:

Mně stačí jedno číslo, o kolik čísla.

Jiří POSPÍŠIL, lídr krajské kandidátky ODS:

Ano. Sociální demokraté za 4 roky investovali o přibližně 300 milionů méně než ODS v tom předchozím volebním období z vlastních peněz kraje.

Václav MORAVEC, moderátor:

Kolik celkem tedy investovali sociální demokraté za ty 4 roky?

Jiří POSPÍŠIL, lídr krajské kandidátky ODS:

Z peněz, které jsou přímo z kraje, je to 1,1 miliardy. My jsme investovali 1,6 miliardy. Mluvíme o přímých penězích z rozpočtu kraje.

Václav MORAVEC, moderátor:

Kde jste to číslo, kde jste to číslo 1,1 miliardy vzal?

Jiří POSPÍŠIL, lídr krajské kandidátky ODS:

To jsou výsledky auditu našich expertů, kteří se tímto zabývají. Doporučuji firmu Pavex, která je speciálním auditorem. Ta konstatovala, že za poslední 4 roky se stav krajských silnic zhoršil.

Václav MORAVEC, moderátor:

Ale pane hejtmane, to číslo není pravdivé, pokud se nemýlím. 1,3 miliardy korun je, kolik kraj ze svých prostředků dal v těch uplynulých 4 letech nebo to číslo 1,1 platí?

Milan CHOVANEC, lídr krajské kandidátky ČSSD:

My vedeme s kolegy z ODS tu debatu velmi dlouho. Mně se nedaří jim vysvětlit, že za doby, kdy oni spravovali kraj, nemuseli předfinancovávat evropské projekty, to znamená, nemuseli z vlastních zdrojů předfinancovávat projekty, které následně jsou potom zaplaceny. To znamená, oni rozdělují peníze na jakési vlastní a nevlastní. Já to neznám, vlastní a nevlastní, jsou jedny peníze na dopravu.

Václav MORAVEC, moderátor:

To mluvíte o těch 4 miliardách, které šly za vás.

Milan CHOVANEC, lídr krajské kandidátky ČSSD:

My jsme zahájili stavby zhruba za 4 miliardy korun, z toho 1,3 miliardy z vlastních prostředků, 2,7 miliardy z evropských prostředků, a to jsou, pořád je podmínka a povinnost toho kraje nejprve předfinancovat z vlastních prostředků, pokud si nechcete půjčit, a následně se ty peníze vrací.

Václav MORAVEC, moderátor:

Můžete mi říci, kolik v příštích 4 letech, pokud byste byl hejtmanem, byste dal ročně, kolik unese rozpočet Karlovarského kraje na krajské silnice? Budou to ty 4 miliardy i v příštích 4 letech?

Milan CHOVANEC, lídr krajské kandidátky ČSSD:

Plzeňského kraje.

Václav MORAVEC, moderátor:

Ano, omlouvám se.

Milan CHOVANEC, lídr krajské kandidátky ČSSD:

Plzeňského kraje. Končí evropské peníze, to znamená, ta možnost využívat evropské peníze končí, pokud se v rámci příštího plánovacího období, a dneska není jasno, my vyjednáváme s vládou, vyjednáváme s ministerstvy, kolik půjde na krajské komunikace, a je to jedna z priorit, kterou požadujeme, nejsme dnes schopni říct to číslo. Bez evropských prostředků je poctivé říct, že se stav krajských silnic nezlepší. Je to z jednoho prostého ...

Václav MORAVEC, moderátor:

To znamená, ani 1,3 miliardy nejsou reálné možnosti Plzeňského kraje, aby šly v příštích čtyřech letech z těch vlastních peněz?

Milan CHOVANEC, lídr krajské kandidátky ČSSD:

To, o čem mluví pan Pospíšil, přepočet firmy Pavex a 15 miliard, je absolutní zanedbanost toho fondu. To znamená toho silničního fondu, to znamená, to by musela být stoprocentní oprava všech silnic. Nám by velmi výrazně pomohlo, kdyby stát přistoupil k tomu a začal kofinancovat silnice krajů ze SFDI, Státního fondu dopravní infrastruktury, samozřejmě tyto peníze, o kterých jsem hovořil, ty stavby jsou zahájené a budou dobíhat v příštích letech, v příštím roce uzavřeme další stavby minimálně za 800 milionů korun a evropské peníze budou ...

Václav MORAVEC, moderátor:

Takže číslo z těch krajských peněz mi prostě neřeknete konkrétně, to z vás nedostanu, kolik by mohl rozpočet Plzeňského kraje v příštích čtyřech letech ročně dávat do dopravní infrastruktury?

Milan CHOVANEC, lídr krajské kandidátky ČSSD:

Pane redaktore, ten rozpočet Plzeňského kraje, pořád říkám, je jeden, to jsou vlastní peníze, které musíte ...

Václav MORAVEC, moderátor:

Ale zároveň jste mi předtím odpověděl, že nejste schopen říct, kolik budou evropské peníze, takže číslo konkrétní mi nedáte.

Milan CHOVANEC, lídr krajské kandidátky ČSSD:

Číslo konkrétní za poslední, za následující čtyři roky ...

Václav MORAVEC, moderátor:

Na následující čtyři roky.

Milan CHOVANEC, lídr krajské kandidátky ČSSD:

... odhaduji na 2 miliardy korun, kdy se budou dočerpávat evropské prostředky.

Václav MORAVEC, moderátor:

Tedy poloviční částka oproti právě končícím čtyřem rokům. To číslo tedy ... Ano?

Jiří POSPÍŠIL, lídr krajské kandidátky ODS:

Dvě informace. Za prvé, za čtyři roky se stav silnic zhoršil, to je statistika, kterou nezávislí auditoři říkají, sociální demokraté tedy nesplnili svůj slib, že zlepší stav krajských silnic. To je jedna věc. A druhá věc, my jasně říkáme jako ODS, budeme-li u moci, pak z vlastních peněz kraje garantujeme půl miliardy peněz do rekonstrukcí silnic, které kraj spravuje nebo vlastní. To je náš závazek a naše garance.

Václav MORAVEC, moderátor:

Kde je ale vezmete, to lidem neříkáte podrobně.

Jiří POSPÍŠIL, lídr krajské kandidátky ODS:

Toto říkáme. Máme to v našem volebním programu. Dělali jsme to v roce 2007, 2008, víme, jak to udělat a chceme to nabídnout takto voličům. Samozřejmě nelze dneska odhadnout, a to má pan hejtman pravdu, jaké všechny evropské peníze budeme mít, ale můžeme říci, my, co případně budeme rozhodovat o vlastních penězích kraje, jak budeme šetřit. My chceme šetřit a garantovat přebytky ze šetření právě na ty silnice. Bude to půl miliardy a půjde to na Tachovsko, Klatovsko a Domažlicko.

Václav MORAVEC, moderátor:

Pavel Čížek, ano. Podle vás kolik je reálné, aby v těch příštích čtyřech letech šlo tady do krajských silnic a na jaké projekty? Jak zněla otázka diváka.

Pavel ČÍŽEK, lídr krajské kandidátky TOP 09 a STAN:

Tak náš názor je ten, že není důležité, jak obrovský objem je použit, ale především na co je použit. My chceme jako Starostové, aby se opravovalo co nejvíce povrchů silnic, my to bereme jako první pomoc těch silnicím, to znamená, že se udělají pouze povrchy, že se silnice nerozšiřují na normovanou úroveň a tím ušetříte obrovské prostředky a uděláte o stovky kilometrů více, takže my chceme udělat povrchy silnic, říkáme tomu s trochou nadsázky spravená silnice do každé vesnice, což dneska není a je to ta nejlepší pomoc venkovu, protože ...

Václav MORAVEC, moderátor:

A ty povrchy vás budou stát kolik, když nám tady říkáte, že není podstatné, kolik se dá, ale přeci jen bych chtěl, kolik můžou stát ty povrchy, když půjdete tou vaší cestou?

Pavel ČÍŽEK, lídr krajské kandidátky TOP 09 a STAN:

Tady mluvíme o číslech mezi 300 až 500 miliard ročně, jak se, tak nějak se budou pohybovat.

Václav MORAVEC, moderátor:

A to na povrchy stačí.

Pavel ČÍŽEK, lídr krajské kandidátky TOP 09 a STAN:

Ne, většina toho by měla jít na povrchy, ne na drahé opravy mostů, měla by tu být velice přesná diagnostika, která stavba je nutná a která ne.

Václav MORAVEC, moderátor:

Ale co s těmi mosty, kdy u některých z nich, promiňte, ale u některých těch mostů dokonce hrozí, hrozí kritický a krizový stav, takže vy byste šel po površích a nechal mosty mosty.

Pavel ČÍŽEK, lídr krajské kandidátky TOP 09 a STAN:

Ne, úplně ne, jenom ty nejkrizovější místa. Ty nejkrizovější místa někdy nejsou mosty, ale jsou to místa, kde je mnoho dopravních nehod. A stačí menší investice a je to opraveno. Takže první věc jsou uzlové body, kde je nebezpečná silnice, za druhé ty havarijní mosty, ale hlavně povrchy. Protože já už jsem viděl mosty, které se opravovaly, byly předválečné a byl tam naprosto neporušený beton, všechno v pořádku, takže někdy se opravuje zbytečně.

Václav MORAVEC, moderátor:

Pane hejtmane, vy jste chtěl reagovat.

Milan CHOVANEC, lídr krajské kandidátky ČSSD:

Já bych jenom chtěl reagovat, Plzeňský kraj šetří už nyní, ty investice doopravdy jsou naprosto jasné a zjevné, ten problém je jeden jediný. Pokud ŘSD Plzeňského kraje v současné době, v současné době má na jeden kilometr svých silnic 700 tisíc korun na jeden rok a Plzeňský kraj dostal do vínku v roce 2004 50 tisíc na jeden kilometr, tak říkám všem zodpovědně, těm pánům, co sedí po mé pravici i levici, že bez změny dohody se státem změna stavu silnic v Plzeňském kraji prostě není možná. Není možná, ty investice z Evropy se ve větší části používají na to, aby se udělaly obchvaty měst, jsou to nové komunikace, nás nejvíc bolí, abychom opravili stávající síť, a to je to, kde potřebujeme dohodu se státem a řešení je jedno jediné - domluvit se se státem, abychom dostali alespoň nějaké peníze ze spotřební daně na paliva a maziva.

Václav MORAVEC, moderátor:

Vy teď otevíráte další téma a záhy bude reagovat i na toto téma Karel Šidlo, lídr KSČM, KSČM tady tolerovala, řekněme, vládu sociálních demokratů, podívejme se na aktuální rozložení krajského zastupitelstva, jak fungovalo v těch uplynulých čtyřech letech a stále ještě funguje. Za měsíc se o místa v zastupitelstvu Plzeňského kraje bude ucházet 16 stran, hnutí a koalic, při minulých krajských volbách voliči vybírali ze 17 subjektů, před čtyřmi lety vyhrála regionální volby v Plzeňském kraji sociální demokracie se ziskem víc než 36 % hlasů, to jí v pětačtyřicetičlenném zastupitelstvu vyneslo 19 křesel a pozici pro vytvoření menšinové vlády právě s tichou podporou KSČM. Druhá ODS získala v minulých volbách bezmála 27 % hlasů a po osmi letech ve vedení kraje se přesunula se 14 mandáty do opozice. Třetí skončili v roce 2008 komunisté, což jim vyneslo 9 křesel. Karle Šidlo, vy jste tady poslouchal tu debatu, myslíte si, že je reálné v těch příštích čtyřech letech získat zhruba půlmiliardu nebo dokonce větší peníze, ať už z evropských nebo vlastních peněz, na opravy krajských silnic či dokonce stavby nové?

Karel ŠÍDLO, lídr krajské kandidátky KSČM:

Pane Moravče, já bych rozčarován těmi informacemi, jak se tady hází stovky a desítky miliard, protože jsem velmi pragmatický člověk, odchován dopravou, takže něco o tom vím a snažím se chovat i velice pozitivně k ekonomice. A když vím, že Plzeňský kraj každoročně pracuje s rozpočtem, který příjmově nepřesahuje 3,5 miliardy z hlediska daňové výnosnosti, z hlediska rozpočtového určení daní, nepočítám k tomu dotace evropské a další, které je možno získat anebo případně vratky teda, které se vrací z evropských peněz, tak si myslím, že hovořit tady o desítkách miliard na komunikace je podle mě neseriózní.

Václav MORAVEC, moderátor:

Takže každý, kdo slibuje...

Karel ŠÍDLO, lídr krajské kandidátky KSČM:

Ten rozpočet je rozdělen do kapitol. A když vezmu současně námi podpořen rozpočet pro rok 2012, tak ten rozpočet na dopravu představuje 37 % a je v tom 1,7 miliardy a v té 1,7 miliardy je 800 milionů, které souvisí s opravami, údržbou a investicemi do komunikací, takže kdo umí násobit čtyřmi, tak asi tuší, kolik se může investovat, respektive vložit teda do oprav komunikací. Já jsem zastánce toho, jak už jsem uved v tom předprogramu, že pro mě je důležité, jakým způsobem se bude rozvíjet venkov. A to je to, co je nejvíce poznamenáno z hlediska Plzeňského kraje i ohledně dopravní infrastruktury.

Václav MORAVEC, moderátor:

 
Jinak řečeno, tedy souvisí to...

Karel ŠÍDLO, lídr krajské kandidátky KSČM:

Tam patří ty peníze, ale bez...

Václav MORAVEC, moderátor:

Souvisí to s tím, že by právě okrajové části kraje měly se stát v těch příštích čtyřech letech prioritou a do nich právě investovat v souvislosti s krajskou infrastrukturou.

Karel ŠÍDLO, lídr krajské kandidátky KSČM:

No zcela určitě, ale myslím si, že v reálné částce. A ta reálná částka ...

Václav MORAVEC, moderátor:

Reálná částka je jaká?

Karel ŠÍDLO, lídr krajské kandidátky KSČM:

Bude se pohybovat v podobné výši jako v současné době, to znamená, že budeme někde maximálně do těch zhruba 500, 400, 500 milionů, víc tam být nemůže.

Václav MORAVEC, moderátor:

Už tak mizerný stav silnic v jednotlivých krajích České republiky zhoršuje i objíždění páteřních tras po těch místních krajských komunikacích. Plzeňský kraj není výjimkou. Vyprávět by mohli obyvatelé Ejpovic u Plzně, u nich se dopravní zatížení v posledních třech letech zvýšilo o 60 %. Referuje Antonín Šimůnek.

Antonín ŠIMŮNEK, redaktor:

Průměrně každých 12 sekund jedno auto. A nejhorší jsou těžké kamiony, které sem ale odbočují z dálnice jen aby ušetřily na mýtném. Pro obec je provoz neúnosný.

Marie ŠRAILOVÁ, starostka Ejpovic:

Jak jde křižovatka do pravého úhlu, tak je tam veliké nebezpečí při přecházení. Se divím, že se zatím tady nic zlého nestalo.

Antonín ŠIMŮNEK, redaktor:

Křižovatka v Ejpovicích, tisícovka náklaďáků denně tu musí přibrzdit a znovu se rozjíždět do kopce. Místní přitom obtěžuje hluk a zápach z výfuků. Kraj přišel v dubnu s nápadem zakázat náklaďákům průjezd obcí. Mělo to být už od 1. září, jenže zatím není ani jasné, jestli to zákon dovolí.

Josef FELBER, technický náměstek ředitele SÚS Plzeňského kraje:
 

Ta silnice druhé třídy je veřejně přístupná komunikace, která má být přístupný všem uživatelům.

Antonín ŠIMŮNEK, redaktor:

Správa silnic teď čeká, jak se právníci kraje k problému postaví.

Petra JAROŠOVÁ, mluvčí, Úřad Plzeňského kraje:

Poté bude zpracován projekt dopravně-inženýrských opatření, který bude předložen příslušným orgánům.

Antonín ŠIMŮNEK, redaktor:

Zákaz pro těžká auta bude znamenat desítky nových značek. Projekt vyjde na statisíce, nejdražší jsou velké tabule na dálnici a pro obec to znamená jen částečné řešení. Kromě náklaďáků tu totiž jezdí dalších šest tisíc osobních aut denně.

Marie ŠRAILOVÁ, starostka Ejpovic:

Naším cílem je odvést dopravu z Ejpovic a vést jí kolem průmyslové zóny druhou stranou.

Antonín ŠIMŮNEK, redaktor:                

Stavba obchvatu vázne už dva roky na problémech s výkupem pozemků. I tak ale kraj slibuje, že jí dá do plánů na příští rok. Antonín Šimůnek, Česká televize, Ejpovice.

Václav MORAVEC, moderátor:

Podle informací České televize už právníci Plzeňského kraje mají stanovisko a předali ho. Pane hejtmane, jaké to stanovisko je a kdy se obyvatelé Ejpovic dočkají toho, že se jim uleví a že tam budou ty zákazové značky?

Milan CHOVANEC, lídr krajské kandidátky ČSSD:

Tak já bych nejprve chtěl říct, že to je snad jeden z našich, musím říct, zoufalých kroků, jak pomoct Ejpovicím, protože se nejsme schopni dohodnout s ministerstvem dopravy na tom, aby byly zpoplatněny některé silnice druhé a třetí třídy a kvůli pěti eurům, které v případě ušetří řidič kamionů, ničí naše silnice a ničí životy lidem. Ejpovice je jedna z obcí, které mají takovéto problémy. My jsme to de facto vytvořili a vyzkoušeli jako první pilotní projekt po dohodě s policií, po dlouhých diskusích.

Václav MORAVEC, moderátor:

A teď, kdy se tedy obyvatelům uleví, právníci řekli ano tomu?

Milan CHOVANEC, lídr krajské kandidátky ČSSD:

V současné době je stanovisko ano, pokračujeme v tom procesu, v současné době naše SÚS, její generální ředitelství zadává projekt, ten projekt jste správně řekli, že bude v řádech statisíců, měl by být velmi rychle a pokud všechno půjde dobře a projde to tím zásadním kolečkem v rámci, v rámci přenesené státní správy i u obce s rozšířenou působností, tedy v Rokycanech, je šance, aby příští rok v březnu tam ty zákazové značky byly. Já ale doufám, že najdeme s ministerstvem dopravy komplexní řešení. Toto je opravdu...

Václav MORAVEC, moderátor:

To zatím, promiňte, ale zatím to řešení se nenachází, neměli by tady na to právě odpovědět zástupci TOP 09 a Starostů a ODS, protože vy máte vládní odpovědnost? Je tady dlouhodobá diskuse o zpoplatnění silnic prvních, možná i druhých tříd mýtem a vyřešily by se problémy objíždění, viz Ejpovice, ale problémy i v dalších regionech, jako na Vysočině kolem D1. Pane Pospíšile.

Jiří POSPÍŠIL, lídr krajské kandidátky ODS:

Tak je to určitě zajímavé téma.

Václav MORAVEC, moderátor:

No počkejte, spíš by bylo zajímavé, aby už se konečně vyřešilo.

Jiří POSPÍŠIL, lídr krajské kandidátky ODS:

Já se tomu nebráním. Víte, pane redaktore, já jsem se věnoval dosud jiným tématům, já jsem neležel doma a nezahálel v posledních několika letech.

Václav MORAVEC, moderátor:

No ale byl jste ve vládě, která slibovala, že s tím mýtem na silnice prvních i druhých tříd přijde.

Jiří POSPÍŠIL, lídr krajské kandidátky ODS:

Já jsem připravený ve chvíli, kdy budu krajským zastupitelem, se tomuto tématu plně věnovat. Dosud jsem, jak víte, se věnoval reformně justice a jiným tématům. Fandím Plzeňskému kraji v této oblasti, je dobře, že se tímto směrem Plzeňský kraj vydal, ale chce to opravdu komplexní řešení, aby zde nevznikly případné soudní spory ze strany dopravců o to, zda ten výklad, který zvolil Plzeňský kraj, je správný, či nikoliv. Takže já to podporuji a určitě jako zastupitel jsem připraven se tomu věnovat i na úrovni případně zákonné iniciativy tak, aby se odstranily případné právní pochyby, jestli takovéto omezení je možné.

Václav MORAVEC, moderátor:

Petr Náhlík, Koalice pro Plzeňský kraj.

Petr NÁHLÍK, lídr krajské kandidátky KPK:

Já se domnívám, že zpoplatnění silnic druhé třídy a třetí třídy bude za mnoho let, a to občany nezajímá. Občany zajímá řešení teď.

Václav MORAVEC, moderátor:

A to jsou ty zákazové značky.

Petr NÁHLÍK, lídr krajské kandidátky KPK:

Ne, řešení jsou váhy na silnicích druhé a třetí třídy. Prostě pokud kraj nakoupí tyto váhy, může to udělat velmi rychle a pak prostě ty kamiony, kterým se nevyplatí jezdit po těchto silnicích, budou přetěžovat mosty, které na to nejsou stavěné.

Václav MORAVEC, moderátor:

To znamená, vy, kdybyste byl hejtmanem, nakoupíte váhy a začnete vážit.

Petr NÁHLÍK, lídr krajské kandidátky KPK:

Přesně tak. Začnu měřit na krajských silnicích.

Václav MORAVEC, moderátor:

A nemyslíte, že zatím dostatečně k tomu není právní úprava, pane hejtmane?

Milan CHOVANEC, lídr krajské kandidátky ČSSD:

Já chci jenom doplnit, my tu analýzu máme, máme vytipováno 22 míst po Plzeňském kraji, ale v současné době ta legislativa není dokončena, opět diskuse s ministerstvem dopravy. V první fázi měly být kraje ty, které měly rozhodovat o tom, kde ty váhy budou, v současném stavu se dohadujeme o tom, zda to budou obce s rozšířenou působností, takže to není okamžité řešení bohužel.

Václav MORAVEC, moderátor:

Takže se čeká na změnu zákona.

Milan CHOVANEC, lídr krajské kandidátky ČSSD:

Čeká se na změnu zákona, ano.

Václav MORAVEC, moderátor:

Jak se vypořádáte s touto námitkou, když chcete koupit váhy?

Petr NÁHLÍK, lídr krajské kandidátky KPK:
 

Myslím si, že změna zákona je rozhodně rychlejší než diskuse o zpoplatnění silnic druhé a třetí třídy. Povede rychleji k cíli.

Václav MORAVEC, moderátor:

Odpověď Pavla Čížka.

Pavel ČÍŽEK, lídr krajské kandidátky TOP 09 a STAN:

Tak zpoplatnění silnic první třídy je asi spíše na stole než druhých a třetích tříd, protože ty nejsou využívány tolik, ty Ejpovice jsou spíše výjimkou, často se jezdí po silnicích první třídy, takže zpoplatnění určitě u jedniček co nejdříve, to si myslím, že je připravováno.

Václav MORAVEC, moderátor:

Ale to se stále vládě, vládě nedaří.

Pavel ČÍŽEK, lídr krajské kandidátky TOP 09 a STAN:

A to je věc, která se táhne už možná 12 let, přes nejrůznější vlády a pořád prostě se k tomu nepřistoupilo. Je to záležitost prostě celého toho satelitního systému, ale přikláním se k tomu dopravnímu řešení v těch místech, které jsou nejhorší, protože ono když tu trasu těm kamionům v některém místě znemožníte, tak už se jim nevyplatí objíždět to nějakým dalším způsobem, takže když bude několik klíčových míst s váhami, tak je to nejrychlejší řešení.

Václav MORAVEC, moderátor:

Karel Šidlo je také členem hospodářského výboru Poslanecké sněmovny, vy se přikláníte také k tomu nápadu, aby část spotřební daně šla i do krajů právě na krajské komunikace, proč jste byl tak málo důsledný právě v hospodářském výboru a stále se to nepodařilo ještě prosadit?

Karel ŠÍDLO, lídr krajské kandidátky KSČM:

Tak pane moderátore, to je docela humorná otázka. To není o důslednosti, to je o síle v tom hospodářském výboru.

Václav MORAVEC, moderátor:

No kdybyste byl důsledný, tak možná byste byl i ...

Karel ŠÍDLO, lídr krajské kandidátky KSČM:

Řeknu, no tak bych byl asi pravděpodobně víc v mandátu pro KSČM v Poslanecké sněmovně, možná že máte pravdu, pokud bych to takto dovodil, ale faktem je, že když se bavíme o zpoplatnění a o spotřební dani, já to vidím jako zásadní problém. Vládní koalice se, vládní koalici se do toho vůbec nechce, protože například přerozdělování, jiné přerozdělování výtěžnosti spotřební daně v České republice, kdy v současné době jde pouze 20 %, které se dělí mezi krajské rozpočty a dělí se mezi Státní fond dopravní infrastruktury, tak je bohužel strašně málo, protože i fond dopravní infrastruktury v současné době se dostává do pozic, že neumím odhadnout přesně, jak bude vypadat příští rozpočet, ale v letošním roce je to jenom 37 miliard pro celou Českou republiku, to je zastavení veškerých staveb.

Václav MORAVEC, moderátor:

Ale, zároveň do toho levice, do toho zároveň levice přichází s tím, aby se ještě spotřební daň u pohonných hmot snížila.

Karel ŠÍDLO, lídr krajské kandidátky KSČM:

To není ten zásadní problém, to je kvůli obratu a myslím si, kvůli zase zisku z prodeje pohonných hmot, ale já jsem...

Václav MORAVEC, moderátor:

A vy si opravdu nemyslíte, že by bylo míň peněz, kdyby se snižovala spotřební daň, takže by to ...

Karel ŠÍDLO, lídr krajské kandidátky KSČM:

Já jsem přesvědčen, že v žádném případě, protože dneska rozhodující a velcí dopravci nakupují za hranicemi naftu, přiváží si ji sem, anebo projíždí našim územím bez nákupu pohonných hmot, tak jsem přesvědčen, že ta nižší výtěžnost by nebyla. Je to taková ta rétorika, kterou zaznamenáváme od pana ministra financí, když argumentujeme snížením spotřební daně. Ale já bych se rád vrátil k tomu přerozdělení, protože jestliže rozdělujeme zpět do dopravy a do dopravní infrastruktury jenom 20 % z vytěžené spotřební daně, tak je to strašně málo, v porovnání s jinými státy Evropy i mimo Evropskou unii zjišťujeme, že ty státy se pohybují mezi 40, 50 a některé jsou schopné i 100 % vracet do dopravní infrastruktury. A tady jsme právě u problému toho, jak financovat. Ono to není jenom o té regulaci, zda dám mýtné, či nedám mýtné, ono když dáte mýtné na dvojky a trojky, tak samozřejmě se najde další trasa pro dvojkách a trojkách, kde se bude dál objíždět, když nebudou zpoplatněny jedničky, takže on je to pořád stejný problém. Není to jenom o regulaci, ale je to i o investicích. A pokud budu do infrastruktury investovat tak, že připravím vhodné trasy, které půjdou mimo centra měst, tak nám to neohrozí vůbec ani Ejpovice.

Václav MORAVEC, moderátor:

Pokud by měl Bohuslav Borovanský říci, zda je podle vás reálné, aby kraje v těch následujících letech dostávaly více peněz z těch centrálních zdrojů ze Státního fondu dopravní infrastruktury, nebo se musejí lépe naučit hospodařit s tím, co mají, aby právě stav silnic a dopravní infrastruktury netrápil obyvatele kraje?

Bohuslav BOROVANSKÝ, lídr krajské kandidátky SPOZ:

Podle mého názoru nelze se přiklonit ani k jednomu, ani k druhému absolutně. Je to potřeba kombinovat. To znamená, více peněz ze státního fondu nebo více peněz od státu, ale samozřejmě i jiné způsoby, případně řečeno lepší hospodaření s těmi penězi, které máme. A viděl bych to především...

Václav MORAVEC, moderátor:

Myslíte, že tady na kraji se třeba plýtvalo v souvislosti s tím?

Bohuslav BOROVANSKÝ, lídr krajské kandidátky SPOZ:

Ne, ne, ne, nevidím to v oblasti plýtvání.

Václav MORAVEC, moderátor:

Tak jak lépe hospodařit? Teď tomu nerozumím, pokud byste měl být konkrétnější.

Bohuslav BOROVANSKÝ, lídr krajské kandidátky SPOZ:

Ano, já to vysvětlím. Já to vidím v tom, že když vybudujeme nový úsek silnice, ať už je to první nebo jiná třída v těch kategoriích, tak my to vybudujeme a pak to necháme léta běžet, dokud to funguje, tak to funguje. Já bych tam viděl daleko důslednější a daleko pravidelnější údržbu a ošetřování.

Václav MORAVEC, moderátor:

Takže kraj sám zhoršuje stav svých silnic tím, že se nestará o ty nové a relativně v pořádku úseky.

Bohuslav BOROVANSKÝ, lídr krajské kandidátky SPOZ:
 

Říci, že kraj zhoršuje, bych si netroufal, ale...

Václav MORAVEC, moderátor:

No ale vy jste předtím to řekl. Já tady se přiznám, že se v tom příliš nevyznám. Asi musíte být jasnější a konkrétnější. Nejdříve řeknete, že je ta silnice v dobrém stavu, ale že by chtělo, aby v průběhu let byla udržována, aby se o ní ten, kdo ji má ve svém vlastnictví, staral, to jsou kraje, takže je to asi, že se zanedbává ta údržba i těch úseků, které jsou relativně kvalitní?

Bohuslav BOROVANSKÝ, lídr krajské kandidátky SPOZ:

Je to v tom, že ta organizace údržby, kterou provozuje Správa údržby silnic, v tomto případě krajská organizace, byla centralizována. Mají sice velké prostředky, ale ty velké prostředky nejsou kapacitně natolik dostačující, aby stačily všechny ty úseky udržovat v potřebné kvalitě. To znamená, já teď použiju slovo návrat, ale ne až tak absolutně, SÚS v rámci své organizace a v rámci své činnosti by měla uvažovat o tom zřídit něco, čemu jsme dřív říkali cestář, to znamená odpovědného člověka nebo skupinu lidí v rámci určitých úseků a vzdáleností silnic, a tam se vší odpovědností by byla ta péče o ty silnice.

Václav MORAVEC, moderátor:

Stručná reakce hejtmana Chovance.

Milan CHOVANEC, lídr krajské kandidátky ČSSD:

Jestli mohu na tři věci. Prvně bych ještě se vrátil k Pavexu, to, co říkal pan poslanec Pospíšil, podle Pavexu se stav silnic drobně zlepšil. Ne tolik, o kolik jsme chtěli, ale my ten Pavex využíváme úplně stejně. Pane poslanče, já bych vám rád řekl jednu věc, kdyby vláda, ve které jste donedávna seděl, nevzala tomuto kraji miliardu korun, tak jsme mohli ve své podstatě být daleko dál s těmi silnicemi. Další, co je potřeba říct, další, co je potřeba říct, že daňové příjmy, které měla ODS na sklonku své vlády v roce 2008, jsme nikdy nedosáhli. Hospodářská krize je srazila a ta miliarda, o které mluvím, není v tom započtená. To jsou další propady v hospodaření, přesto Plzeňský kraj nemá korunu dluhu, tak já nevím, proč tady hovoříme o tom, jestli hospodaříme, nebo nehospodaříme dobře.

Václav MORAVEC, moderátor:

A teď  to, že vy máte nápad také, aby větší část výnosů ze spotřební daně šla na kraje.

Milan CHOVANEC, lídr krajské kandidátky ČSSD:
 

Pane redaktore, 85 % všech silnic je silnic krajských a obecních, ze spotřební daně nemáme ani korunu, to je naprostá nespravedlnost a je potřeba říct voličům poctivě, že pokud se nedohodneme se státem na tom, aby ty peníze přišly, ten stav se nezlepší.

Václav MORAVEC, moderátor:

To znamená, stav silnic se bude zhoršovat v České republice, pokud se nezmění právě tok peněz.

Milan CHOVANEC, lídr krajské kandidátky ČSSD:

Pokud nepřijdou nové evropské finanční prostředky v příštím plánovacím období a pokud se nezvýší dramaticky výkonnost hospodářství a výnos z daní, což nevypadá, bez přerozdělení prostředků od státu se ten stav dá maximálně udržovat a mírně zlepšovat, ale ne žádným zásadním rozsahem.

Václav MORAVEC, moderátor:

Stručná reakce Jiřího Pospíšila a Petra Náhlíka.

Jiří POSPÍŠIL, lídr krajské kandidátky ODS:

Nejprve bych si dovolil říci, že v případě Pavexu nemáte pravdu, pane hejtmane. Můžeme si potom následně na to sednout. Ten stav se bohužel zhoršuje za poslední čtyři roky, to je jasná zpráva. A v případě šetření...

Václav MORAVEC, moderátor:

Bylo by dobré spíš na nějakou internetovou stránku dát obě dvě analýzy. Nechť si divák a volič udělá právo, protože nejhorší je, když politici...

Jiří POSPÍŠIL, lídr krajské kandidátky ODS:

Já vám, pane hejtmane, v rozpočtu kraje mohu dokázat, kde podle našeho názoru a též názoru, řekněme, nezávislých arbitrů zbytečně plýtváte. Řeknu vám alespoň jeden fakt. Vy jste zvýšili počet zaměstnanců krajského úřadu za poslední čtyři roky o 22 %. Celý stát šetří, propouští státní správa, vláda snižuje počet zaměstnanců veřejné správy o 5 %, snižuje platy a vy nabíráte nové zaměstnance. Už jenom ta symbolika v tuto chvíli je hrozná. Neříkejte tedy, že šetříte, když jste přijali 90 nových zaměstnanců na krajský úřad. A teď nebudu rozporovat nebo rozebírat, z jakých titulů tam byli přijati. Takže já vám umím v rozpočtu Plzeňského kraje ukázat peníze, které by mohly být využity na investice a vy je využíváte tu na nové zaměstnance, tu na propagaci kraje, tu na další aktivity, které podle našeho názoru nejsou důležité. A ještě jedna teze, já jsem přesvědčený, že pokud kraj ze svých peněz ročně bude garantovat půl miliardy, sežene k tomu evropské peníze, pak v souladu s tím, co říká pan Čížek, můžeme zvláště ve venkovských okresech záplatovat a opravovat silnice, které již existují. Bohužel v době, kdy je ekonomická krize, na velké megalomanské stavby peníze nebudou. Některé stavby jsou klíčové, typu obchvat Plzně, ale podle mého názoru primární je nejen mít ty peníze, ale taky dobře je zužitkovat, dát je tam, kam opravdu to je potřeba. A tady to vidím stejně jako pan Čížek, spíše menší silnice, Tachovsko, Domažlicko, Klatovsko a když tam půl miliardy, pane Moravče, ročně proinvestuji a přidám k tomu evropské peníze, tak vám garantuji, že stav silnic se výrazně zlepší.

Václav MORAVEC, moderátor:

Jsem zvědav, co budete dělat s těmi dalšími čtyřmi pětinami rozpočtu. Poprosím, ano.

Petr NÁHLÍK, lídr krajské kandidátky KPK:
 

Já zareaguju na to financování. Zatím hovoříme pouze o dvou zdrojích - rozpočet kraje a evropské peníze. Půl roku před krajskými volbami v roce 2000 byl přijat zákon o SFDI, kde druhá peníze jsou krajské silnice. Hodinu před tímto jednáním jsem se podíval na rozpočet státního fondu na rok 2012, krajské silnice nula. V návrhu rozpočtu na příští rok státního nula. Takže stát a tato vláda nedodržují vlastně zákon. Ze zákona o SFDI plyne financování krajských silnic a není tam dávána ani koruna již několik let.

Václav MORAVEC, moderátor:

Myslíte, že je to záměr vlády přenášet ty věci právě na kraje?

Petr NÁHLÍK, lídr krajské kandidátky KPK:

Obávám se, že to je spíš neznalost zákona.

Václav MORAVEC, moderátor:

No ale ta neomlouvá, aspoň tvrdí vláda.

Petr NÁHLÍK, lídr krajské kandidátky KPK:

To říkáte vy.

Václav MORAVEC, moderátor:

Milan Chovanec.

Milan CHOVANEC, lídr krajské kandidátky ČSSD:

Ona ta vláda neplní ani svoje vládní prohlášení, protože ani to SFDI není naplňováno v tom rozsahu, jak by mělo být. My jsme zvýšili počet zaměstnanců krajského úřadu o 79, alespoň to je číslo, které mám, proti tomu je například úspora na SÚSce minus 50 lidí. On by měl pan Pospíšil říkat ta čísla vždycky všechny, když teda už s nimi chce argumentovat. U nás je to, pane poslanče, méně o tezích a více o práci. Co se týká, co se týká těch silnic bez jakékoliv dohody se státem, bez jakéhokoliv podílu ze SFDI na rozvoji našich silnic, není šance to financovat. Není, neexistuje.

Václav MORAVEC, moderátor:

Rozpolcení voličů, i to naznačují průzkumy, které má Česká televize před letošními krajskými volbami k dispozici. Lidé jsou rozděleny na, rozděleni na dva podobně velké tábory, a to v názoru, zda může výsledek krajských voleb výrazně ovlivnit jejich život v regionu. Když se podíváme a připomeneme si volební model, momentální nálada voličů v Plzeňském kraji, ze kterého vysíláme v pořadí šestý díl třináctidílné série předvolebních diskusí, volební model, který máte před sebou, je agentur SC&C a STEM/MARK pro Českou televizi, nepracuje s nerozhodnutými voliči a reflektuje aktuální politické rozložení sil v daném kraji. Míříme za ředitelkou výzkumu společnosti SC&C Janou Hamanovou, přeji vám hezký dobrý večer do Prahy.

Jana HAMANOVÁ, ředitelka výzkumu agentury SC&C:

Dobrý večer.

Václav MORAVEC, moderátor:

Jano, před čtyřmi lety přišlo tady v Plzeňském kraji ke krajským volbám 40 % oprávněných voličů, jak velké procento dotazovaných říká, že půjdou s největší pravděpodobností 12. a 13. října k volbám?

Jana HAMANOVÁ, ředitelka výzkumu agentury SC&C:

Je to vlastně velmi podobné číslo jako před těmi čtyřmi lety. 43 % se v současné době vyslovuje, že je rozhodnuto jít ke krajským volbám, je tam vidět tendence podobná jako v ostatních krajích, ve kterých už jsme podobnou otázku pokládali, to znamená, častěji jsou rozhodnuti senioři, častěji jsou rozhodnuti také lidé s vyšším vzděláním, častěji jsou také rozhodnuti třeba voliči parlamentních stran, to znamená těch největších, jejichž zástupce také máte ve studiu.

Václav MORAVEC, moderátor:

Podíváme-li se na ty voliče, kteří jsou rozhodnuti jít k volbám, ale stále ještě nevědí, koho budou volit, jak velké procento lidí tady v Plzeňském kraji to je?

Jana HAMANOVÁ, ředitelka výzkumu agentury SC&C:

Ano, stále existuje zhruba 17 % lidí, kteří deklarují, že jsou pozitivně naladěni k tomu k volbám dojít, ale ještě se nerozhodli pro konkrétní stranu. Častěji se to týká lidí, kteří jsou nejmladší, to znamená do těch 29 let, také je tam vidět určitá tendence pro malé, malé strany, to znamená voliče, kteří volili v parlamentních volbách v roce 2010 malé strany, eventuálně Věci veřejné, tak tam je ta nerozhodnost větší.

Václav MORAVEC, moderátor:

Říkám, že ten volební model je sestaven, je to matematický konstrukt sestavený na základě těch voličů, kteří jsou ochotni jít k volbám 12. a 13. října. Kroužkování nebo udělování preferenčních hlasů, chcete-li, tak to byl fenomén sněmovních voleb v roce 2010, tedy voleb před dvěma roky. I v krajských se může kroužkovat, tedy udělovat se preferenční hlasy, posouvat lidi na kandidátkách, jak velké povědomí a zájem o to mají vlastně voliči tady v Plzeňském kraji?

Jana HAMANOVÁ, ředitelka výzkumu agentury SC&C:

Zatím to vypadá, že ten zájem je relativně velký, protože větší část populace Plzeňského kraje nebo voličů Plzeňského kraje se odhodlává kroužkovat a spatřuje v tom kroužkování především tu pozitivní motivaci, to znamená posunout nějakého svého kandidáta nebo nějakou svojí osobnost směrem kupředu. Není to tedy o tom úplně upozadit ty lídry kandidátek, ale spíše dát někomu přednost. Vidíme, že se to prostě týká více než poloviny lidí, 56 % lidí nebo 57 % lidí se prostě rozhodlo nebo alespoň v současné době deklaruje, že ten preferenční hlas využije. Potom tam máme zhruba čtvrtinu, asi 28 % lidí, kteří se budou řídit tou kandidátkou politické strany a kroužkování se vyhnou.

Václav MORAVEC, moderátor:

Konstatuje ředitelka výzkumu agentury SC&C Jana Hamanová. Pro tuto chvíli vám děkuji. Připomínám, že volební model, stejně jako celou výzkumnou zprávu, kterou má Česká televize k dispozici, dá i vám koncesionářům, divákům České televize, a to na internetové stránky na adrese www.ct24.cz/volby. Tam najdete závěrečnou sociologickou zprávu agentur SC&C a STEM/MARK, onen vzorek víc než tisícovka respondentů a průměrná odchylka u všech těch otázek, respektive odpovědí se pohybuje kolem 2 %, plus minus 2 %. A teď otevíráme další téma. Každý kraj má své okraje. Zůstanou na okraji zájmu? Jak se o ně politici postarají? Plzeňskému kraji část obyvatel vyčítá, že všechny svoje aktivity centralizoval na Plzeň a na její okolí. Podle starostů se tak zanedbal rozvoj malých šumavských a pohraničních obcí. Lidé tady nemají práci a odcházejí do velkých měst. Některé vesnice se tak postupně vylidňují. Podrobnosti připojuje David Havlena.

David HAVLENA, redaktor:

Málo pracovních míst, mizerné platy, nezájem firem a špatná dopravní obslužnost, to je důvod, proč lidé ze Šumavy odcházejí. Příklad jedna - obec Hartmanice. Za posledních 20 let odsud odešlo asi 200 obyvatel.

obyvatel Hartmanic:

Tady se práce nesežene vůbec.

obyvatelka Hartmanic:

Dostávají pár šlupek.

Jiří JUKL, starosta Hartmanic:

Mladý lidi nám odcházej pracovat do velkejch center, že jo, Plzeň, Praha.

David HAVLENA, redaktor:

Druhý příklad - Kašperské Hory. Úbytek obyvatel se tady projevil v místní škole. Ta za posledních 10 let přišla o 100 žáků.

Věra KORCOVÁ, ředitelka ZŠ Kašperské Hory:

Odchází rodiny za prací, Sušice, Plzeň, větší města. Tady skutečně té práce je velice málo.

David HAVLENA, redaktor:

Nejhůř jsou na tom obce Domoraz a Nezdice na Šumavě. Tady odešly asi dvě pětiny obyvatel. Starostové se shodují, že firmy sem nechtějí, a to hlavně kvůli špatné dopravní obslužnosti.

Petr MOTTL, starosta Sušice /ODS/:

Jedna z prvních otázek je, jak daleko je třeba například k dálnici, jaká je, jaký je stav komunikací a tam si myslím, že teda Plzeňský kraj, nejenom Plzeňský kraj má co dohánět.

Marie MRÁČKOVÁ, starostka Nezdic /Nezávislí kandidáti/:

Nedokážu si představit, jak bychom dokázali vytvořit nějaký pracovní místa tady v nejbližším okolí.

David HAVLENA, redaktor:

Stejné problémy jsou na Tachovsku. Tady je dlouhodobě nejvyšší nezaměstnanost v kraji a nejmenší hustota zalidnění. Kraj teď ve spolupráci s Bavorskem chce připravit nový investiční program. Ten by měl lidem alespoň částečně zajistit práci a udržet školy. David Havlena, Česká televize, Plzeň.

Václav MORAVEC, moderátor:

Rovnoměrný rozvoj všech částí kraje, to je zaklínadlo, kterým se teď snaží část politických stran a hnutí získat na svou stranu voliče, alespoň jak jsem pročítal jednotlivé programy politických stran a stejně tak prohlášení jejich lídrů. Petře Náhlíku, vy uvádíte zaměstnanost v odlehlých částech kraje za svoji prioritu, rozhovor pro ČTK, stejně jako obnovu venkova, je to opravdu dáno jen stavem infrastruktury a tím, o čem už jsme se bavili v první části dnešní předvolební diskuse?

Petr NÁHLÍK, lídr krajské kandidátky KPK:

Tak je to dáno tím, co jsem zmiňoval ještě před diskusí. A ten klíč je opravdu podle mého názoru dopravní obslužnost. Že v možnostech rozpočtu Plzeňského kraje nejsou investiční pobídky ani žádné jiné záležitosti. Takže zprostředkovat práci a dostupnost škol lze pouze přes dopravní obsluhu.

Václav MORAVEC, moderátor:

Ale kdybych vám namítl, že na to kraje v té současné ekonomické situaci nemají peníze, protože sám jste to zmínil. Vláda na ně přenáší mnoho.

Petr NÁHLÍK, lídr krajské kandidátky KPK:

Plzeňský kraj je jeden z mála, který každým rokem na dopravní obslužnost přidává větší a větší peníze. Je velký rozdíl mezi Středočeským krajem, kde byla zredukována doprava o 30 procent, a Plzeňským krajem, který přidává jak na železniční, tak autobusové spoje.

Václav MORAVEC, moderátor:

Kdybych za vámi přišel a řekl: řekněte mi jedno konkrétní řešení v případě, že byste byl hejtmanem, které napomůže tomu obecnému sloganu Rovnoměrný rozvoj všech částí kraje. Jaký první krok by to byl?

Petr NÁHLÍK, lídr krajské kandidátky KPK:

První krok, já už jsem ho zmínil. Dopravní obslužnost.

Václav MORAVEC, moderátor:

Promiňte, to je tak obecné, že druhý den napíšou v novinách: " Lídři, lídři měli obecné proklamace".

Petr NÁHLÍK, lídr krajské kandidátky KPK:

Já uvedu konkrétní příklad. Pokud zanikly armádní příležitosti v obci Strašice, byla zavedena autobusová linka do průmyslové zóny Žebrák. Stejným způsobem lze řešit i situaci na Tachovsku. A pokud vím, tak ji takto, takto je i řešená. A hlavně ve spolupráci se starosty. Tam, kde od starosty přijde podnět, že je nutné situaci řešit, tak já tedy se v této oblasti živím, takže ve spolupráci s odborem dopravy Plzeňského kraje, případně s náměstkem situaci de facto okamžitě řešíme.

Václav MORAVEC, moderátor:

První krok Pavla Čížka, pokud by byl hejtmanem Plzeňského kraje?

Pavel ČÍŽEK, lídr krajské kandidátky TOP 09 a STAN:
 

Samotná dopravní obslužnost, jeden autobus navíc nevyřeší problém rozvoje venkova. Já si myslím, že starostové a nezávislí udělali zásadní krok ve spolupráci s TOP 09 a tím, že přidali městům a obcím finanční prostředky. Protože jestliže do Plzeňského kraje přijde navíc přes 700 milionů korun. A právě do všech těch obcí, do všech vesnic, ty konečně budou moci investovat. Dají zaměstnání drobným živnostníkům, malým firmám ve stovkách projektů. To je jedna věc.

Václav MORAVEC, moderátor:

Promiňte, ale to je hezké, že jste se přihlásil. Promiňte, promiňte, je hezké, že jste se přihlásil k rozpočtovému určení daní. Ale v novele, kterou prezident podepsal na konci srpna, se sice zvedá částka na osobu ze 6 800 korun na 9 000 korun. Ale problémem je, že horské obce mají málo obyvatel, za to velké katastry. A to se týká i tady Plzeňského kraje. Takže například Prášily, Srní, Horská Kvilda. Ty jste připravili o peníze.

Pavel ČÍŽEK, lídr krajské kandidátky TOP 09 a STAN:

Jasně, je několik těchto obcí, které získaly mimořádné prostředky v roce 2008.

Václav MORAVEC, moderátor:

Ano, ale teď jim. Vy jste teď z nich udělali obce zase na okraji zájmu.

Pavel ČÍŽEK, lídr krajské kandidátky TOP 09 a STAN:

Jasně, kraj musí vyrovnat tyhle ty rozdíly. Protože těch obcí je pouze 14 a těch ostatních je 500. Takže ten rozdíl, že přijde 700 miliard do kraje, bude okamžitě vidět.

Václav MORAVEC, moderátor:

Kdo o ty peníze přijde?

Pavel ČÍŽEK, lídr krajské kandidátky TOP 09 a STAN:

Tato výjimka.

Václav MORAVEC, moderátor:

To znamená, kdo o ty peníze. Vy říkáte: vyrovnáme to těmto obcím, které jsme vlastně tím potrestali, tím novým zákonem o rozpočtovém určení daní, který jste měli jako politický slogan TOP 09 a Starostové. Takže vy jim přidáte tedy z rozpočtu kraje. Ale ty peníze někde budou kraji chybět. Kde budou chybět?

Pavel ČÍŽEK, lídr krajské kandidátky TOP 09 a STAN:

Ty peníze nebudou v kraji chybět, protože kraj má podporu regionálního rozvoje, program na něj. Takže tady by mohly mít tyto obce přednost. Ale musíme vzít to v úvahu, že v roce 2008 tyto obce získaly třeba 10krát tolik, než sousední vesnice. Na jednoho občana. To tehdy samozřejmě neprotestovaly. Dneska jim něco ubylo. Navíc jsou to šumavské obce a ty mají možnost získat třeba ze Státního fondu životního prostředí stoprocentní dotace na některé akce.

Václav MORAVEC, moderátor:

Mají, ale nemusejí ty peníze, peníze získat. Hejtman Chovanec?

Milan CHOVANEC, lídr krajské kandidátky ČSSD:

RUD tak, jak dneska je nastaveno pro obce, ta čísla jsou imaginární. Pokud se ekonomika nebude vyvíjet dobře, tak do těch obcí ty peníze prostě nepřijdou. To je imaginární číslo, o kterém dneska hovoříme, pokud se bude vyvíjet ekonomika tak, jak má. My máme program obnovy a stabilizace venkova, kam dáváme zhruba sto milionů, 60 milionů na tento program. Zhruba 30 milionů.

Václav MORAVEC, moderátor:

Promiňte, ale přesto zůstávají některé obce a části Plzeňského kraje stále na okraji zájmu. A na to si stěžují starostové, na to si stěžují i ti lidé a dochází k vylidňováním.

Milan CHOVANEC, lídr krajské kandidátky ČSSD:

Já se jim nedivím. To rozpočtové určení daní bylo děláno tak, že ten velký katastr ta obec obhospodařuje, stará se například o protahování cest pro běžkaře a další věci. Aby přitáhla, aby přitáhla k sobě tedy v rámci cestovního ruchu klienty. Teď jim to teď ten stát bere. To znamená, u těchto 14 obcí, pokud nedojde

JUDr. Jiří Pospíšil

poslanec PČR
předseda regionálního sdružení
místopředseda strany