Interview ČT24: Otevírá se vějíř možností pro technologický vývoj v automobilovém průmyslu

27. března 2023
Interview ČT24: Otevírá se vějíř možností pro technologický vývoj v automobilovém průmyslu

(ČT 24) Důležité je, že se podařilo najít shodu, uvedl v pořadu Interview ČT24 ministr dopravy Martin Kupka (ODS) v souvislosti s dohodou Německa s Evropskou komisí (EK), která se týká zachování aut se spalovacími motory i po roce 2035 za určitých podmínek. Podle Kupky to otevírá další možnosti technologického vývoje v automobilovém průmyslu.

Německý ministr pro digitalizaci a dopravu Volker Wissing uvedl, že po roce 2035 bude dál možné nově registrovat vozy se spalovacími motory, pokud budou tankovat uhlíkově neutrální paliva. Wissing sdělil, že se Německo s EK dohodlo na konkrétních procedurálních krocích a konkrétním závazném harmonogramu. „Chceme, aby byl proces dokončen do podzimu 2024,“ zdůraznil.

Martin Kupka zmínil, že většina členských států byla pro celý dokument o zákazu spalovacích motorů a česká pozice byla odlišná. „Chtěli jsme výjimku, a když se otevřela další možnost, tak jsme se za větší právní závaznost postavili a je to velmi dobře,“ uvedl Kupka s tím, že Praha výjimku vyjednávala už v rámci českého předsednictví.

Zmínil, že se rovněž podařilo ukotvit i důležitou podmínku. „V roce 2026 musí Evropská komise vyhodnotit, zda jsou cíle realistické,“ řekl Martin Kupka s tím, že už v rámci českého předsednictví tedy byly dojednány dvě podmínky – přehodnocení toho, zda je to možné, a pak výjimka pro syntetická paliva.

V okamžiku, kdy probíhalo jednání mezi Berlínem a Evropskou komisí, podle Martina Kupky Německo trvalo spolu s Českem na tom, že bude jasnější právní závaznost pro danou výjimku. „Aby to opravdu mohlo platit, aby i ti, kteří budou směřovat vývoj k syntetickým palivům, aby tu možnost měli.“

Dodal, že spalovací motory na uhlíkově neutrální paliva budou velmi podobné těm současným. „Dokonce se už v tuto chvíli testují syntetická paliva například u některých závodních vozidel. V tuto chvíli běží vývoj například u Porsche pro syntetický benzin a u Audi pro syntetickou naftu,“ uvedl a dodal, že v současné době je však výroba těchto paliv stále poměrně nákladná.

V souvislosti s oddálením konce výroby aut se spalovacími motory zmínil, že nyní jde jen o regulaci. „V tuto chvíli jsou samotní výrobci dostatečně motivovaní, aby formovali svou výrobu, a já pokládám za daleko důležitější, aby tohle určili právě oni – co pro ně bude výhodné, jak pokročí vývoj například baterií,“ podotkl Kupka.

„Nyní se čeká na to, že se budou vyrábět baterie, které budou kapacitnější a které zároveň umožní ještě výrazně rychlejší dobíjení. Novinky se objevují třeba v Číně v podobě tuhého elektrolytu, kdy už je možné zajistit pohon na více než šest set kilometrů,“ dodal Kupka.

Podle něj se nyní otevírá „vějíř možností“ pro další technologický vývoj v automobilovém průmyslu. „Máme nachystané finanční prostředky pro dobíjecí a plnící infrastrukturu, bez toho není možné počítat s dalším významným rozvojem elektromobility v České republice. Pořád ale tvoří zásadní překážku cena elektromobilů,“ podotkl Kupka.

Zmínil, že oddálením zákazu výroby aut se spalovacím motorem se dává větší prostor tomu, co přinese technologicky vývoj. „To opravdu dost dobře nemůžeme s jistotou říct. Už v tuto chvíli je jasné, že když se podíváte zpět pět šest let, jak významně se měnila i technologie baterií, jak významně se měnily mobilní telefony za posledních deset let, tak kdo by si troufnul tvrdit, jak přesně budou vypadat po deseti letech?“ zmínil Martin Kupka.

Přepis debaty:

Barbora KROUŽKOVÁ, moderátorka:
Dobrý podvečer. V Evropské unii neskončí od roku 2035 prodej aut se spalovacími motory. Jen do nich budou řidiči tankovat čistá syntetická paliva. Čeká nás budoucnost bez výfukových plynů nebo na nová auta nebudeme mít peníze? No a hrozí oslabení automobilek v Česku? O tom všem s ministrem dopravy Martinem Kupkou. Vítejte.

Martin KUPKA, ministr dopravy a místopředseda strany /ODS/:
Dobrý večer.

Barbora KROUŽKOVÁ, moderátorka:
Ta dohoda Evropské komise s Německem znamená, že opravdu budeme mít víc času na všechny ty změny se připravit, anebo se jenom začne křičet později?

Martin KUPKA, ministr dopravy a místopředseda strany /ODS/:
Myslím, že důležité je, že se otevírá ten vějíř možností i pro automobilový průmysl i pro občany. Myslím, že v tuhle chvíli nikdo nedovede přesně říct, co všechno těch dalších 12 let přinese z hlediska technologických novinek, dalších objevů, zdokonalování těch jednotlivých technologií. Ať už půjde o baterie, ať už půjde o vodík. Ať už půjde třeba právě o ta uhlíkově neutrální paliva, mezi která se nemusejí řadit jenom syntetická paliva, ale i třeba moderní biopaliva. Na jejich výrobě, na jejich vývoji teď pracují v mnoha koutech světa. A myslím si, že tohle všechno se teprve ukáže, jaký nakonec bude ten mix i mobility a co všechno bude jezdit nejenom po českých, ale i po evropských silnicích.

Barbora KROUŽKOVÁ, moderátorka:
Takže teď nic nebudete dělat, budete čekat?

Martin KUPKA, ministr dopravy a místopředseda strany /ODS/:
No naopak, před námi je.

Barbora KROUŽKOVÁ, moderátorka:
Říkáte ukáže se, je to těch 12 let. Budeme čekat na to, jaký bude vývoj, anebo začínáme teď pracovat na tom, abychom se nějak vešli do ochrany životního prostředí? Byť Německo s Evropskou komisí vyjednalo něco, co kvitujeme.

Martin KUPKA, ministr dopravy a místopředseda strany /ODS/:
Kvitujeme, protože to právě otevírá možnosti pro ten další technologický vývoj. Já jsem nikdy nebyl příznivcem…

Barbora KROUŽKOVÁ, moderátorka:
Čím teď začnete. Co teď tedy po přivítání té dohody se začne měnit?

Martin KUPKA, ministr dopravy a místopředseda strany /ODS/:
Ono se už mění. Máme nachystané finanční prostředky pro dobíjecí a plnicí infrastrukturu. Bez toho není možné počítat s dalším významným rozvojem elektromobility u nás v České republice, ale pořád tvoří tu zásadní překážku cena těch elektromobilů. Co je ale důležité, máme připraveno 5 miliard korun právě pro dobíjecí infrastrukturu a jednu miliardu pro plnicí infrastrukturu, pro vodík. Chceme budovat nové plnicí stanice na hraně železnice a silnice tak, aby bylo možné zároveň zajistit plnění vodíkem pro vodíkové vlaky. Ty už po Evropě jezdí. Mohou jezdit i v České republice a tam, kde nebude možné elektrifikovat tratě, tak by to mohla být zajímavá alternativa. Dokonce ten vodíkový vlak bylo možné vyzkoušet i v České republice. A to nejenom na okruhu ve Velimi, ale i na dalších místech. A kraje už můžou vlastně v tuto chvíli objednávat nebo mohou vyzvat dopravce, aby pro ty další kontrakty už získaly možnost i takového vlaku. A konečně pro…

Barbora KROUŽKOVÁ, moderátorka:
Ale promiňte.

Martin KUPKA, ministr dopravy a místopředseda strany /ODS/:
… tu elektrickou mobilitu.

Barbora KROUŽKOVÁ, moderátorka:
Vy jste mi právě utekl k něčemu, co jsem chtěla probírat až později. Přece nám jde o ty spalovací motory. Tady jsme přivítali.

Martin KUPKA, ministr dopravy a místopředseda strany /ODS/:
Vy jste říkala, co uděláme.

Barbora KROUŽKOVÁ, moderátorka:
No, ale v té věci té dohody Evropské komise s Německem, to znamená, že tu zůstanou delší dobu. Přesto jak moc se oddálil konec jejich výroby? Jaká auta se spalovacími motory tu tedy budou v té době jezdit? Máte vy vůbec jasnou představu o tom, když tady jásáme nad tím, že se Německu podařilo s Bruselem vyjednat jiný termín.

Martin KUPKA, ministr dopravy a místopředseda strany /ODS/:
No, ledaže by jeden z nás byl tak trochu pánbůh, aby věděl, kudy všude se bude ten vývoj ubírat. Některé věci už víme. Víme, že například z hlediska efektivity je právě ten elektrický pohon opravdu na tom v porovnání třeba se spalovacími motory velmi dobře.

Barbora KROUŽKOVÁ, moderátorka:
Ne, já vážně, pane ministře, chci vysvětlit, jaká budou tedy ta auta, která budou sice moci být dál v Evropě, ale budou stále to spalovací motory. Budou mít nějaké ekologické palivo. Jestli vy víte vlastně, na co teď se můžeme těšit, když takto vítáte tu dohodu Německa a Evropské komise.

Martin KUPKA, ministr dopravy a místopředseda strany /ODS/:
Ty motory budou velmi podobné. Budou to spalovací motory. Dokonce se už v tuhle chvíli testují ta syntetická paliva například u některých závodních vozidel. A v tuto chvíli běží vývoj například u Porsche pro ten syntetický benzín a u Audi pro syntetickou naftu. Samozřejmě, že v tuto chvíli ta paliva jsou poměrně nákladná. Zároveň letecká doprava počítá s tím, že bude muset postupně vyměnit stávající cerosin za syntetická paliva.

Barbora KROUŽKOVÁ, moderátorka:
A kam až se oddálil tedy konec výroby aut se spalovacími motory?

Martin KUPKA, ministr dopravy a místopředseda strany /ODS/:
Ono je totiž důležité říct, že tohle je jenom regulace. V tuto chvíli samotní výrobci jsou dostatečně motivovaní, aby formovali svoji výrobu. A já pokládám za vlastně daleko důležitější, aby tohle určili právě ti výrobci, co pro ně bude výhodné, jak pokročí vývoj třeba baterií. Teď čekáme pořád na to, že se budou vyrábět baterie, které budou kapacitnější a které třeba zároveň umožní ještě výrazně rychlejší dobíjení. Novinky se objevují třeba v Číně v podobě tuhého elektrolytu, kdy už je možné zajistit pohon na více než 600 kilometrů.

Barbora KROUŽKOVÁ, moderátorka:
A nepřijde vám přirozenější, že lidi spíš bude právě zajímat ten přechod na syntetická paliva, do těch motorů spalovacích?

Martin KUPKA, ministr dopravy a místopředseda strany /ODS/:
To by bylo.

Barbora KROUŽKOVÁ, moderátorka:
Pořád mi z toho utíkáte. Tak jak jinak ještě se zeptám. Jak se Česko bude teď připravovat na přechod na ta syntetická paliva?

Martin KUPKA, ministr dopravy a místopředseda strany /ODS/:
Abych to přesně vysvětlil. Ono to dost dobře nebude znamenat nebo nemůže aspoň se současnou znalostí vývoje, že by všechna spalovací auta, všechny spalovací motory mohly spotřebovávat ten syntetický benzín nebo syntetickou naftu, protože v tuto chvíli víme, že její výroba je poměrně nákladná. Je závislá na velkém množství elektrické energie, protože ten nejšetrnější možný způsob získávání syntetických paliv začíná elektrolýzou vody, získáváním vodíku a následně v dalších reakcích, navázáním toho ideálně atmosférického kysličníku uhličitého. A získávání uhlíku z atmosféry tak, aby opravdu ta paliva byla uhlíkově neutrální. Kdy při jejich spalování se vlastně do atmosféry vrací to, co se získalo.

Barbora KROUŽKOVÁ, moderátorka:
Z čeho tedy máte tu radost?

Martin KUPKA, ministr dopravy a místopředseda strany /ODS/:
Mám radost z toho, že si nehrajeme na pány bohy a že v tomto ohledu dáváme větší prostor právě tomu, co přinese technologický vývoj. Protože to opravdu dost dobře nemůžeme s jistotou říct. Už v tuhle chvíli je jasné, že když se podíváte zpět 5-6 let, jak významně se měnila i technologie baterií. Jak významně se, abychom nechodili tak daleko, měnily mobilní telefony za posledních 10 let. Kdo by si troufl tvrdit, jak přesně budou vypadat po 10 letech...

Barbora KROUŽKOVÁ, moderátorka:
To ne, ale vy přece musíte to teď nějak uchopit a udělat si priority. Tak znovu pokud máme tak obrovskou radost z toho, co se Německu podařilo vyjednat v Bruselu, tak jsem to chápala jako záležitost, na kterou se vláda primárně bude samozřejmě teď připravovat. To znamená spalovací motory a syntetická paliva. A k tomu doprovodné záležitosti, jako je elektromobilita a zkoumání možností, které skýtá vodík.

Martin KUPKA, ministr dopravy a místopředseda strany /ODS/:
Ta otázka je přirozeně trochu provokativní až potměšilá. Ale vrátím se zpátky k tomu. Tady šlo opravdu o naplnění i toho, co dokázalo české předsednictví. Totiž my jsme tu výjimku pro registraci nových vozidel se spalovacími motory po roce 35 ukotvili právě do toho dokumentu, který se vyjednával v rámci českého předsednictví. Mimo jiné i s důležitou podmínkou, že v roce 26 musí Evropská komise vyhodnotit, zda ty cíle jsou realistické. A to je také důležitá věc. Tedy byly tam už v rámci českého předsednictví dojednány dvě důležité výjimky. To přehodnocení, zda to opravdu bude možné. A pak také ta výjimka pro syntetická paliva. A samozřejmě v okamžiku, kdy probíhalo jednání mezi Německem a Evropskou komisí a Německo trvalo spolu s námi na tom, že tu bude jasnější právní závaznost pro tu výjimku. Proto, aby to opravdu mohlo platit, aby třeba i ti, kteří budou potřebovat nebo budou směřovat ten vývoj k syntetickým palivům, aby tu možnost měli.

Barbora KROUŽKOVÁ, moderátorka:
Německo vás trošku zachránilo, ne začátkem března v Událostech, komentářích europoslanec...

Martin KUPKA, ministr dopravy a místopředseda strany /ODS/:
Tohle přejímáte rétoriku Andreje Babiše, ale tak to vůbec nebylo.

Barbora KROUŽKOVÁ, moderátorka:
… europoslanec Pirátů, což je váš koaliční partner, Marcel Kolaja řekl, že ten odklad konce spalovacích motorů je velká prohra pro Česko a české předsednictví.

Martin KUPKA, ministr dopravy a místopředseda strany /ODS/:
Já mu jeho názor neberu, ale je trochu mimo realitu. On dobře ví, že ta výjimka skutečně v tom dokumentu je obsažená v preambuli, neboli v recitálu. A to, o co teď běželo, je zajistit opravdu větší právní závaznost té výjimce. A to je určitě na místě a je to zcela v kontinuitě toho, co vyjednalo české předsednictví.

Barbora KROUŽKOVÁ, moderátorka:
Teď vítáme tu změnu, takže jak Hospodářské noviny připomněly.

Martin KUPKA, ministr dopravy a místopředseda strany /ODS/:
Posílení té právní závaznosti.


Barbora KROUŽKOVÁ, moderátorka:

Původní verzi té dohody vyjednalo Česko. Vláda ji označovala už tehdy za velký úspěch.

Martin KUPKA, ministr dopravy a místopředseda strany /ODS/:
Důležité je, že se podařilo najít shodu mezi těmi různými názory. Kdy bylo jasné, že většina, většina členských států je pro právě celý ten dokument. Pro zákaz spalovacích motorů. Česká pozice byla poněkud odlišná. Chtěli jsme tu výjimku a samozřejmě přirozeně, když se otevřela další možnost, tak jsme se za větší právní závaznost té výjimky postavili a je to velmi dobře.

Barbora KROUŽKOVÁ, moderátorka:
Anebo to byl zmatek. Nebylo by lepší říct třeba, že česká vláda trošku zazmatkovala a chtěla spíš se nějak prezentovat.

Martin KUPKA, ministr dopravy a místopředseda strany /ODS/:
To by byla ale lež.

Barbora KROUŽKOVÁ, moderátorka:
Lepší výsledek.

Martin KUPKA, ministr dopravy a místopředseda strany /ODS/:
To by byla lež, a to by byla škoda říkat.

Barbora KROUŽKOVÁ, moderátorka:
Neotočila vláda.

Martin KUPKA, ministr dopravy a místopředseda strany /ODS/:
No, zcela jistě ne. Znovu zdůrazňuju, že my jsme tu výjimku už v rámci českého předsednictví vyjednávali. Ta role předsednického státu v rámci toho semestru, v rámci toho období je složitější především v tom, že má více moderovat. Ten její přímý zásah do podoby těch textů je v tomto směru složitější. A je přirozené, že pokud jsme v tomto směru chtěli prosadit tu naši pozici ještě silněji, tak jsme tak učinili teď. A zítra by ten celý dokument mohl proběhnout už tím finálním hlasováním. Takže ten výsledný účet je pozitivní pro Českou republiku i pro českou vládu.

Barbora KROUŽKOVÁ, moderátorka:
Premiér k tomu říká, že díky té dohodě Německa a Evropské komise taky získáme lepší výchozí podmínky pro vyjednávání o navrhované normě Euro 7. Ta je pro vás, v jakém smyslu komplikovanější, co všechno může pro automobilový průmysl znamenat? A na druhou stranu hned přidám obavy lékařů, obavy lidí, obavy mladých o životní prostředí, jakou chcete najít cestu v tomto?

Martin KUPKA, ministr dopravy a místopředseda strany /ODS/:
Kdyby nám životní prostředí bylo jedno, tak bychom se tak nestavěli proti tomu současnému návrhu. Ten by totiž ve výsledku znamenal negativní dopady do životního prostředí mnohem víc než ty pozitivní. Protože například pozastavení výroby těch nejmenších modelů, což by byl jeden z velmi pravděpodobných efektů přijetí té normy v současné podobě. Tak by zpomalil obnovu vozového parku. Přičemž je jasné, že ty nejmodernější spalovací motory jsou i vůči životnímu prostředí mnohem šetrnější než ty starší.

Barbora KROUŽKOVÁ, moderátorka:
Oni vám řeknou, že nemusí mít každý auto. Nejde tady taky o to, vnímat vůbec to, jak je nastavená životní úroveň, co je pro člověka nezbytné, slyšíte i tyhle hlasy? Přece velmi silné to bylo třeba i ve Francii před prezidentskými volbami, před našimi prezidentskými volbami. Spousta mladých říkala, že naše generace je vůbec neposlouchá. Nepřemýšlí nad tím, že až umřeme vy a já, tak oni tady budou, v čem budou žít?

Martin KUPKA, ministr dopravy a místopředseda strany /ODS/:
Tohle já si uvědomuju s velkou váhou. A právě proto, abychom jim nepřenechali planetu v horším stavu, musíme přijímat ta opatření realistická. V okamžiku, kdy například ohrozíme evropský průmysl, ohrozíme jeho konkurenceschopnost. Třeba právě těmi významně nadsazenými regulativy. Navíc v tomhle případě, v případě toho původního návrhu normy Euro 7 jsou některé podmínky nesplnitelné. Odporují přírodě, fyzice. Tak tady je určitě potřeba se ozvat a Česká republika to také udělala jako první nebo dokonce jako vůbec nejdřívější, kdo se ozval. A tady já bych chtěl zdůraznit, že nám opravdu záleží na tom, abychom dokázali zachovat i to, co je nezbytné pro řadu lidí, pro, do mnoha obcí, do mnoha vzdálenějších osad. Prostě není možné zavést veřejnou dopravu, vždycky tam bude nějaký díl individuální dopravy. A to neplatí jenom pro Českou republiku. To platí pro Francii, pro Itálii, pro většinu států Evropské unie, pro Řecké ostrovy prostě nejde vymýtit automobily, protože by se lidstvo vracelo opravdu významně zpět. Ano, má smysl hledat řešení pro to, aby to bylo co nejefektivnější. Aby dopady té dopravy, ty negativní byly co nejmenší. A to, jak to řešit, to znamená hledat opravdu co nejvhodnější kombinaci, tam, kde je to možné a efektivní, tak tam zavádět šetrnou veřejnou dopravu. Ideálně kolejovou elektrifikovanou. To je koneckonců nejověřenější systém veřejné dopravy šetrné k životnímu prostředí. Pro Českou republiku obrovský úkol zároveň zajistit dostatečnou kapacitu i proto, abychom na koleje přivedli víc té nákladní dopravy. A pokud tohle všechno.

Barbora KROUŽKOVÁ, moderátorka:
Ale to, co jste zmiňoval před chvílí, to znamená ty malé vesnice, tak ty stejně nespojíte železnicí.

Martin KUPKA, ministr dopravy a místopředseda strany /ODS/:
Tak a teď, pokud tohle všechno máme udělat, máme zařídit to, že se bude dařit investovat do dopravní infrastruktury i do například moderních autobusů s šetrnými motory nebo dokonce s elektromotory. Tak na to ta ekonomika musí mít peníze. V okamžiku, kdy ji zasadíme takovou ránu...

Barbora KROUŽKOVÁ, moderátorka:
A kdo je za to zodpovědný, že teď zrovna s těmi penězi tato vláda hospodaří, jak hospodaří, je ve silných deficitech.

Martin KUPKA, ministr dopravy a místopředseda strany /ODS/:
To jste to pěkně otočila ale.

Barbora KROUŽKOVÁ, moderátorka:
No, tak jakými financemi tu chcete operovat?

Martin KUPKA, ministr dopravy a místopředseda strany /ODS/:
Tak si vezměte, že přesto, že opravdu čelíme téhle situaci. A popravdě řečeno, a to myslím, že si spousta diváků opravdu uvědomuje, tak to nebyla tato vláda, která způsobila ten dramatický schodek. Dokonce v tom předchozím období my jsme ještě revidovali ten původní rozpočet, kdybychom to neudělali, tak by dnes ten schodek byl ještě mnohem vyšší. Čelíme opravdu unikátní situaci. To není fráze. Krize na Ukrajině, nedostatek energií, to se podařilo zvládnout. Teď už ceny energií klesají. A to je také důležitá zpráva a povzbuzení i pro veřejnost. A v téhle situaci musíme čelit. Také investujeme, investujeme víc než v předchozích letech právě proto, abychom ty historické dluhy dokázali splatit a proto, abychom dokázali znovu nastartovat ekonomiku. Tohle k tomu prostě nezbytně patří.

Barbora KROUŽKOVÁ, moderátorka:
Zpátky k Euro 7. Vy chcete rozvolnit ty podmínky, anebo úplně změnit datum té neutrality?

Martin KUPKA, ministr dopravy a místopředseda strany /ODS/:
Některé podmínky chceme vypustit, protože jsou nerealistické.

Barbora KROUŽKOVÁ, moderátorka:
Které? A zvlášť mě zajímají ty, které jste nazval, že odporují fyzikálním zákonům.

Martin KUPKA, ministr dopravy a místopředseda strany /ODS/:
Já jeden zmíním. Totiž ta norma v té původní podobě požaduje, aby v případě, že homologujete nové vozidlo, tak aby splnilo všechny limity. A to i souběžně v extrémních situacích. To znamená, aby vykazovalo vlastně podobné parametry při jízdě po rovné dálnici v Maďarsku při 21 stupních Celsia. A aby stejné parametry vykazovalo například při výstupu do horského průsmyku v Alpách za mínusových teplot a ještě k tomu s přívěsem za zády. Tak tohle není možné dosáhnout, i kdybychom se rozkrájeli. A věřím, že v tomto směru se podaří a už teď ty signály máme, že se podaří tu normu změnit, protože i ti, kteří ji vytvářeli, tak musejí slyšet tyhle věcné argumenty a slyší je. Jsou tam další okolnosti. Důležitá naše podmínka a požadavek, aby se opravdu oddálila ta lhůta z konkrétních důvodů. Ta norma říká, že bude nutné měřit. A to já třeba nezpochybňuju, že je dobré měřit emise z obrusu pneumatik a brzd. Protože víme, že tohle jsou karcinogenní částice, respektive to, co vzniká z provozu vozidel, tak jsou karcinogenní částice. A má smysl je dlouhodobě zmenšovat. A k tomu je potřeba zavést měření. Ale pokud to ta norma říká, tak musí zároveň říct, jak to udělá. A jaké budou ty limity, a to ještě neříká. A co je potřeba vědět, k tomu je také nezbytný technologický vývoj. V tuhle chvíli v Evropě nejsou na trhu v dostatečném množství brzdy, které by právě měly ty lepší parametry. A zároveň měly stejnou míru účinnosti.

Barbora KROUŽKOVÁ, moderátorka:
Tak teď nejsou, ale do roku 2050 je ještě pár let.

Martin KUPKA, ministr dopravy a místopředseda strany /ODS/:
To je akorát norma.

Barbora KROUŽKOVÁ, moderátorka:
Vy vlastně neprotiřečíte si tím, že na jednu stranu sázíte na ten pokrok, na ten vývoj a mluvíte o tom, že bůh ví, co bude a uvidíme, co bude za 12 let v roce 2050. Tady je nějaká lhůta. A musí být politická vůle se té lhůtě přece přiblížit. A to, co vy říkáte, nějakým způsobem se snažit akcelerovat.

Martin KUPKA, ministr dopravy a místopředseda strany /ODS/:
No, ale víte, jaká je tam teď ta lhůta uvedená? To není rok 2050. To je 1. červenec 2025 pro osobní automobily. A to je opravdu nerealistické. To se nedá zařídit. A já jsem přesvědčený o tom, že ti výrobci mají dostatek motivace zajistit, protože sledují také vývoj nálad u veřejnosti. A každý odpovědný přece chce, aby doprava měla menší a menší negativní dopady na životní prostředí. A výrobci v tomto ohledu jsou podle mého soudu dostatečně motivovaní. Koneckonců celá řada z nich řekla, že přestane vyrábět auta se spalovacími motory před rokem 35 na základě svého vlastního rozhodnutí. To je to, čemu já bych dával také přednost, že to nemusí říkat žádný regulativ, že v okamžiku, kdy si to řeknou sami zákazníci, také na to budou mít finanční prostředky, tak se prostě ten vývoj tím směrem vydá. Koneckonců náhrada spalovacích motorů za parní motory, za parní pohon nevyžadovala takovou regulaci. A stejně tak to bude v okamžiku, kdy ten technologický vývoj ukáže na dostupné technologie. A má smysl, ano, má smysl směřovat k tomu, abychom pro to vytvářeli podmínky, a to děláme. Ale platí také, že nejde tlačit na pilu tak, že to přeženete. A že to ve výsledku má pak víc obětí než pozitivních dopadů.

Barbora KROUŽKOVÁ, moderátorka:
No, o obětech minimálně, pokud jde o zaměstnance, mluví automobilky teď. Samozřejmě vítají vyjednaný kompromis a změnu, kterou teď jsme tu diskutovali, kterou přineslo to jednání Evropské komise a Německa. Samozřejmě jste s nimi ve spojení, i pokud jde o změny a tlak na Euro 7, ale na druhou stranu opravdu jste si jistý, že až se budou ty konkrétní třeba i posunuté termíny blížit, že zase nebudou automobilky tlačit tím, že propustí 3000 lidí a že tedy z jejich strany vznikne nějaký problém. Vy jste přesvědčený o tom, že když takto se pomůže, tak že na druhé straně ta odezva už bude adekvátní a hodně šetrná k životnímu prostředí?

Martin KUPKA, ministr dopravy a místopředseda strany /ODS/:
Já myslím, že se to děje. Koneckonců, když se podíváte i na výrobní programy těch současných automobilek, tak je patrné, že dávají samy o sobě větší a větší prostor výrobě elektromobilů. Některé se orientují na vodíkový pohon a hledají možnosti, jak zajistit individuální mobilitu, která by byla šetrnější k životnímu prostředí. A co k tomu nutně potřebují, potřebují k tomu prostě víc času. Ten vývojový cyklus podle těch automobilek zabere většinou 3-4 roky. Když ta norma přichází s požadavkem sledovat emise na palubě, tak to také vyžaduje zajistit i technické prostředky na to, aby to bylo možné dělat. A my chceme opravdu, aby k tomu i ti výrobci dostali prostor. Mimochodem v okamžiku, kdyby opravdu došlo k tomu, já věřím, že k tomu ve výsledku nedojde, protože podařilo se získat už v tuhle chvíli poměrně velkou část členských států na základě české iniciativy k tomu, aby se ten návrh opravdu změnil. Takže věřím, že k tomu nedojde.

Barbora KROUŽKOVÁ, moderátorka:
Kolik jich je na naší straně?

Martin KUPKA, ministr dopravy a místopředseda strany /ODS/:
Poslední jednání, které jsme iniciovali, proběhlo ve Štrasburku. Tak tam těch podobně smýšlejících zemí bylo v jednání 8. Buď přímo na místě nebo v dálkovém spojení a přibývají další.

Barbora KROUŽKOVÁ, moderátorka:
Tomu říkáte poměrně velká část?

Martin KUPKA, ministr dopravy a místopředseda strany /ODS/:
Je to 210 milionů obyvatel Evropské unie. To je, myslím, unikátní číslo, se kterými jdeme ruku v ruce.

Barbora KROUŽKOVÁ, moderátorka:
Tek nehlasují samozřejmě na těch jednáních obyvatelé unie.

Martin KUPKA, ministr dopravy a místopředseda strany /ODS/:
To je pravda.

Barbora KROUŽKOVÁ, moderátorka:
Hlasují zástupci jednotlivých zemí.

Martin KUPKA, ministr dopravy a místopředseda strany /ODS/:
Já jsem jenom zmínil, jak velká je to opora. Je to významně víc, než by byla blokační menšina. Ale důležité je také to, že formulujeme ty výhrady. A že je formulujeme srozumitelným způsobem. Věřím, že i z toho, co zaznělo v tomhle pořadu, je patrné, co konkrétně tomu vyčítáme. A přijímáme to, že v nějaké podobě střízlivější ta norma platit má. Má dát prostor těm výrobcům. A má přinést prostě realistické, naplnitelné požadavky.

Barbora KROUŽKOVÁ, moderátorka:
A teď, pane ministře, skok do jiné reality. Vy jste jednal v Rakousku, ale spojení mezi jižní částí Moravy a Vídní stále není.

Martin KUPKA, ministr dopravy a místopředseda strany /ODS/:
V letošním roce chceme dotáhnout do konce veškerou dokumentaci EIA právě pro to úzké hrdlo, kterým je přechod přes Novomlýnské nádrže. A tam máme v tuto chvíli dvě alternativy. Rozšíření hráze nebo estakádu po té hrázi. Já věřím, že se podaří v tomto směru vysvětlit i těm, kteří stáli proti tomu řešení, že máme i s ohledem na životní prostředí, s ohledem na to místo, kudy procházíme, opravdu šetrné řešení. A že to prostě bude možné prosadit. A že v tomto místě dojdeme k té rakouské hranici v roce 28. V případě dálnice D3, tak ta jihočeská část, která se teď staví, tak by měla dojít na rakouskou hranici nejpozději v roce 26. A to, o čem jsme teď ve Vídni hovořili před pár hodinami, byla právě ta část nezbytná od Freistadtu právě směrem k Dolnímu Dvořišti na dálnici D3 tak, aby tam nescházel i ten úsek rakouský. Tak tam máme konkrétní přísliby. Ten jeden říká, že v případě toho prvního úseku od Freistadtu by se mohla ta dálnice postavit do roku 28. A ten poslední zbývající úsek by mohl být hotový v dalších dvou letech. To byl základní příslib, výhled z rakouské strany. V tomto směru musím říct, je Česko o něco dál. Aspoň v případě té jihočeské D3. Pořád bude scházet ta středočeská část. Ale my jsme se také bavili o železničním spojení. Protože tady máme v ruce několik důležitých projektů, na kterých pracujeme. A proto také nutně potřebujeme úzké spojenectví jak s Rakouskem, tak s Německem. A to je Via Vindobona, to je vysokorychlostní spojení mezi Berlínem, Prahou a Vídní. A zároveň jsme dnes podepsali memorandum, které zajistí rychlejší modernizaci spojení jižního směrem od Veselí nad Lužnicí do Českých Velenic, Gmündu a dál do Vídně. Rakouská strana v následujících letech chce modernizovat tu starou trať. Starou, protože má dlouhou tradici. Franz Josef Bahn, tak se jí tam říká. A spojuje fakticky právě českou hranici přes Gmünd do Vídně. A pokud by se tohle podařilo, ten výhled je rok 30 na rakouské straně. My bychom rádi elektrifikovali ten úsek mezi Veselím nad Lužnicí a česko-rakouskou hranicí do roku 28. Byl by tam, zůstal by tam jednokolejný provoz, ale byl by elektrifikovaný a možná by...

Barbora KROUŽKOVÁ, moderátorka:
Tak to bude ve stejném roce. A uvidíme, jestli lidé využijí dálnici nebo železnici. Ale když už tedy jsme u železnice, tak v hlavním městě se řeší železniční most. Praha ho chce zachovat. A ta debata je poměrně dost vášnivá. Vaše slovo v ní bude jaké?

Martin KUPKA, ministr dopravy a místopředseda strany /ODS/:
My jsme v tom už mnoho kroků podnikli tak, aby veřejnost měla k dispozici všechny nezbytné informace. Informace o tom, jak vypadá ten aktuální stav, je k dispozici na stránkách správy železnic.

Barbora KROUŽKOVÁ, moderátorka:
Mne teď už z časových důvodů bude stačit, jestli opravit, nebo zbourat?

Martin KUPKA, ministr dopravy a místopředseda strany /ODS/:
To já vám ale teď opravdu ještě říct neumím. Neumím, protože v tuto chvíli ten vítězný tým, který prošel dlouhou architektonickou soutěží, pracuje na té finální studii. Ta finální studie vzniká i třeba na základě podnětů takového expertního týmu, na kterém se podílejí městské části, hlavní město Praha, ale i památkáři. Ti by měli zpřesnit to zadání pro tu finální podobu té studie, která vzešla, jak jsem zmiňoval z architektonické soutěže. A my zároveň nezávislým Kloknerovým ústavem necháváme posoudit tu původní dokumentaci, která se věnuje rekonstrukci. Co říká Praha, že chce určitě pro budoucnost tři koleje. A tomu to řešení musíme přizpůsobit.

Barbora KROUŽKOVÁ, moderátorka:
Ministr dopravy Martin Kupka. Děkuju, že jste přišel, hezký večer.

Martin KUPKA, ministr dopravy a místopředseda strany /ODS/:
Děkuju za pozvání.

Martin Kupka

ministr dopravy
místopředseda strany
poslanec PČR
expert pro veřejnou správu