Deník N: Výjimku pro spalovací motory v Unii prosadit musíme
(Deník N) Vláda Petra Fialy začala na půdě Evropské unie znovu otevírat téma syntetických paliv. Ty by mohly být cestou pro zachování prodeje nových aut se spalovacími motory i po roce 2035, ačkoliv je vývoj takzvaných e-fuels stále na začátku. Kromě toho se Česko postavilo i do popředí boje za zmírnění emisní normy Euro 7. „Každé nerealistické opatření s sebou nese velká rizika včetně závažného ohrožení konkurenceschopnosti evropského automobilového průmyslu,“ říká ministr dopravy Martin Kupka.
Jakým jezdíte autem, máte elektromobil?
Mám hybrid škodovku a jsem s tím spokojený. V práci samozřejmě využívám i benzinové auto.
Dokážete si v současné situaci představit život s elektromobilem?
Dokážu, zejména pro kratší vzdálenosti. Pro ty delší je to o něco složitější. Tím spíše se ale snažím urychlit přípravu opravdu masivní dobíjecí infrastruktury. Vnímám to jako klíčovou odpovědnost státu z hlediska rozvoje elektromobility a tímto směrem také míří politika vlády. V současné době máme nachystáno pro další rozvoj dobíjecí infrastruktury pět miliard korun, v rámci programu OPD (Operační program Doprava pro čerpání z fondů EU, pozn. red.) tři miliardy a miliardu na vodíkovou infrastrukturu.
Evropská komise na podzim představila návrh normy Euro 7. Řada států včetně Česka žádá jeho změnu. Vy jste kvůli němu už jednal i s dalšími členskými státy. Co je vaším cílem?
Návrh Euro 7 je v současnosti nerealistický. Každé nerealistické opatření s sebou nese velká rizika včetně závažného ohrožení konkurenceschopnosti evropského automobilového průmyslu, který potřebuje více času na adaptaci. Pro Českou republiku by to znamenalo ohrožení tisíců pracovních míst. To je reálná odezva výrobců automobilů.
Celý rozhovor čtěte v Deníku N.
(Autor: Markéta Boubínová, Michal Tomeš)
ministr dopravy
místopředseda strany
poslanec PČR
expert pro veřejnou správu