Byznys Seznam Zpráv: Euro 7 může ohrozit celou českou ekonomiku, v boji s ní máme spojence

21. února 2023
Byznys Seznam Zpráv: Euro 7 může ohrozit celou českou ekonomiku, v boji s ní máme spojence

(Seznam.cz) Francie, Itálie, Španělsko nebo Rumunsko mají podle ministra dopravy Martina Kupky (ODS) podobně kritický pohled na normu Euro 7 jako Česko. „Nepřiměřená regulace by měla vážný dopad na celou ekonomiku,“ řekl Seznam Zprávám.

Česká vláda ani Senát nesouhlasí se současnou podobou nové emisní normy pro auta, pro niž se používá označení Euro 7. Po neformálních jednáních ministra dopravy Martina Kupky s dalšími zeměmi EU se zdá, že nespokojených evropských vlád bude víc.

„V tuto chvíli už proběhla jednání na půdorysu jednotlivých členských států v rámci Bruselu a rýsuje se skupina států, které v tomto směru k našemu postoji mají blíž, jako je Francie, Itálie, Španělsko nebo Rumunsko,“ vyjmenovává možný tábor rebelů ministr Martin Kupka.

Ten už dříve prohlásil, že pro Českou republiku je navrhovaná norma v současné podobě nepřijatelná. Podle něj by znamenala ohrožení výroby osobních i nákladních aut a autobusů, snížení dostupnosti nových aut a jejich zdražení.

Na konci února o emisních limitech budou znovu jednat evropští ministři dopravy ve Švédsku, které nyní předsedá Evropské unii. A to v době, kdy automobilky i na ně navázané obory varují, že sektor čeká jedno z nejtěžších období vůbec, které by řada z nich nemusela ustát, a to včetně českých firem. Výrobci se ještě nestihli vzpamatovat z covidových trablů, například v podobě chronického nedostatku součástek. Právě v Česku je přitom automobilová výroba tahounem ekonomiky a velkým zaměstnavatelem.

Podle kritiků nových přísnějších pravidel některé technologie, které by u aut zajistily její plnění, ještě ani nejsou na trhu a další jsou tak drahé, že ve výsledku radikálně zvednou cenu vozů.

„Kondice tuzemského automobilového průmyslu mě nutně musí znepokojovat nejen jako ministra, ale jako člena vlády. V okamžiku, kdy by nepřiměřená regulace zasáhla automobilový průmysl, mělo by to poměrně rychlý a vážný dopad na celou ekonomiku,“ říká ministr Martin Kupka (ODS) pro SZ Byznys.

Dá se proto předpokládat, že některé státy, mezi nimi i Česko, budou prosazovat prodloužení lhůt na zavedení přísnějších pravidel.

„Máme zájem na tom, aby doprava měla co nejmenší negativní dopad na životní prostředí, a právě proto se snažíme, aby ta norma byla realistická. Pokud taková nebude, může to ve výsledku ohrozit obnovu vozového parku v ČR a i v dalších státech, a to by ve výsledku bylo negativní pro životní prostředí,“ varuje ministr Kupka.

Martin Kupka

ministr dopravy
místopředseda strany
poslanec PČR
expert pro veřejnou správu