Premiér Fiala se zúčastnil slavnostního otevření modernizované trati mezi Brnem a Blanskem

10. prosince 2022
Premiér Fiala se zúčastnil slavnostního otevření modernizované trati mezi Brnem a Blanskem

(www.vlada.cz) Předseda vlády ČR Petr Fiala a ministr dopravy Martin Kupka se v sobotu 10. prosince zúčastnili slavnostního zprovoznění modernizované trati mezi Brnem a Blanskem. Vlaky se na úsek vrací po roční pauze. V rámci přestavby téměř 20 kilometrů trati, která je součástí 1. tranzitního koridoru, došlo k rekonstrukci nejen mezistaničních úseků, stanic a zastávek, ale také velkého počtu tunelů a mostů.

Zmodernizovaný úsek podél řeky Svitavy začnou nejprve s platností od nového jízdního řádu obsluhovat osobní vlaky a rychlíky, expresní spoje se na něj vrátí v polovině příštího roku. Celkovou rekonstrukcí prošly také všechny tunely a řada mostů, stavbaři současně provedli obnovu a sanaci skalních svahů a opěrných zdí. Do oblouků o malých poloměrech se použily kolejnice s větší odolností proti opotřebení. Na trati v úzkém údolí Svitavy se takových oblouků nachází velké množství, díky úpravě jejich parametrů bude po rekonstrukci možné zvýšit traťovou rychlost o 5 až 10 km/h.

„Investice do železniční infrastruktury jsou důležité nejen pro rozvoj dopravy, ale také jako podpora domácího průmyslu. Kvalitnější cestování navíc usnadňuje život našim občanům. Proto jsem rád, že se přísun finančních prostředků určených na modernizaci železnice nezastavil ani v dnešní složité době. Naopak, Správa železnic bude v příštím roce disponovat rekordním rozpočtem v předpokládané výši 70 miliard korun,“ uvedl předseda vlády Petr Fiala. „Naše vláda si uvědomuje, že v rychlosti a kvalitě dopravy často zaostáváme za našimi sousedy. Také proto nás v současnosti objíždí evropské dálkové spoje, které donedávna tradičně směřovaly přes naše území. Je to jeden z jasných signálů, že stát tuto oblast v minulosti zanedbal,“ podotkl premiér Fiala.

Trať z Brna do České Třebové vznikla už v roce 1849, dnes je součástí 1. tranzitního železničního koridoru. V letech 1992 až 1998 prošla první zásadnější modernizací spojenou také s elektrizací. Zmíněné úpravy proběhly podle tehdejších požadavků, ve stanicích tak například zůstala nástupiště, která neumožňovala pohodlný nástup do vlaků. Cílem stavebních prací, které začaly vloni na podzim, tak bylo i odstranění tohoto historického dluhu.

„Jsem rád, že se nám daří postupně dokončovat významné investiční akce na hlavních tratích v naší republice. V tomto konkrétním případě si práce vyžádaly roční úplné přerušení provozu vlaků, což se zákonitě odrazilo na kvalitě cestování, kdy lidé byli nuceni přesedat do autobusů. Stavbaři ale za tu dobu odvedli velký kus práce, což je nejvíc vidět v Adamově, kde svou podobu zcela změnily jak místní stanice, tak i nedaleká zastávka,“ zmínil ministr dopravy Martin Kupka.

Premiér se poté na Moravském náměstí v Brně zúčastnil charitativního prodeje vánočního punče Nadačního fondu Emil. Cílem této akce je díky prodeji tohoto vánočního nápoje vybrat finanční částku 150 000 Kč pro šestiletého Mikuláše, kterému byla po narození diagnostikována dětská mozková obrna s postižením dolních končetin. Vybraná částka pokryje náklady na speciální ortézy, které mu usnadní mobilitu a umožní se zlepšit v jeho oblíbené atletice.