Co dělá základní školu úspěšným místem, kde se žákům daří?

11. srpna 2022
Co dělá základní školu úspěšným místem, kde se žákům daří?

Jako rodiče chceme vidět své děti šťastné, zdravé a spokojené! Chceme, aby každé ráno odcházely do školy zvesela. Aby škola byla pro svoje žáky skvělým místem, existuje v rámci vzdělávání mnoho aspektů, na které se komunita kolem školy může zaměřit. Tady jsou jen některé z nich.

Podpora učitelům, aby byli co nejlepší.

Kvalitní výuka je základem pro to, aby děti měly příležitost se skvěle vzdělávat. Když učitelé mají a cítí podporu v rámci školní komunity, jsou schopní podávat nejlepší výkony. Existuje více způsobů, jak toho dosáhnou.

Učitelé potřebují odpovídající možnosti profesního rozvoje, jako jsou akreditované kurzy pro pedagogy, školení, webináře a jiné. Pokud učitelé chtějí a mají zájem zlepšit to, jak sami učí zejména hlavní předměty, jako je matematika, český jazyk, cizí jazyky, přírodovědné předměty, musí mít možnost navštěvovat odpovídající kurzy, aby se zdokonalil a vypilovali svoje dovednosti. Kromě toho je v rámci možností potřeba udržovat ve třídách zvládnutelný malý počet žáků, aby se jim dostalo individuální podpory, kterou potřebují.

Neméně důležité je metodické vedení učitelů. Ti potřebují cítit podporu vedení školy a zároveň spolupráci s ostatními kolegy. Kromě učitelů hrají ve škole významnou roli také asistenti pedagoga a pracovníci školního poradenského pracoviště – školní speciální pedagog, školní psycholog, výchovný poradce a metodik prevence. Jejich spolupráce s učiteli vede k vytvoření příjemného školního prostředí, kde učitelé rádi pracují. To je motivuje k vhodným učebním metodám pro výuku.

A ty dobré je potřeba oceňovat! Finančně, ale i slovem podpory, uznání. Obětavost výjimečných pedagogů je třeba ocenit i veřejně, aby učitelé cítili, že jsou cennými členy komunity kolem školy. Učitelé jsou profesionálové, kteří svým žákům věnují spoustu vlastního času a energie, která rozhodně nekončí zavřením dveří od školy.

Důraz na budování vztahů

Budování silného pocitu komunity ve škole vyžaduje čas. Jakmile už ale jednou vznikne příjemná kultura, je to hodnota, která bude mít na školu pozitivní dopad spoustu let. Existuje mnoho způsobů, jak rozvíjet pocit komunitního ducha. Udržování pozitivních vztahů mezi učiteli a studenty je jen začátek. A studenti sami pak mají pocit, že jsou součástí něčeho skvělého.

Když učitelé věnují pozornost vzájemné spolupráci, mohou programy spolupráce napříč třídami i ročníky vytvářet vazby i mezi žáky různého věku. Lze vytvořit systém parťáků spojující starší studenty s těmi mladšími. Straším to pomůže získat pocit důležitosti a dozrát své schopnosti vést ostatní, když se starají a mohou pomáhat mladším. Těm mladším to pomůže získat zkušenosti ale i sebedůvěru. Peer programy umožňují žákům poznat studenty z různých tříd, z různých ročníků a zároveň rozvíjejí respekt mezi studenty.

Kvalitní a pro žáky podnětné výlety a exkurze umožňují prožít to, o čem se ve škole učí, ale zejména propojují lidi a místa mimo školu, nejen mezi žáky, ale i mezi učiteli. Skvělou možností jsou i přednášky uznávaných osobností ve škole, při nichž lze do školy pozvat hosty, kteří se podělí o své odborné znalosti a vědomosti. Žáci pak získají vědomosti a praktické znalosti přímo z praxe, od odborníků, kteří jí denně žijí.

Výuka a učení, které dává prioritu dovednostem 21. století

Výuka základních předmětů, jako je čtenářská gramotnost a matematika, musí být hlavním zájmem pedagogů. Důležité jsou i ale metody, které k tomu při výuce těchto i dalších předmětů vedou. To znamená, že učitelé vytvářejí hodiny, které podporují žáky v komunikaci s ostatními, spolupráci s využitím technologií, používání kritického myšlení a kreativitě.

Vzhledem k tomu, že školy připravují žáky na jejich budoucí práci, je nezbytné přizpůsobovat se změnám a spolupracovat s ostatními online. Pro žáky je důležité používání technologií, jako jsou interaktivní tabule a osobní notebooky. Je ale důležité si uvědomit, že studenti se stále potřebují učit „na místě“, potřebují i osobní kontakt s ostatními a s učiteli.

Práce studentů, na kterou je vidět

Ať už je to divadelní představení nebo hudební vystoupení otevřené místním, studenti musí mít možnost předvést svou práci. Může to být v rámci školní komunity, ale i mimo ni. Přímo v prostorách školy nebo i jinde ve veřejném prostoru, nebo třeba i na webu, pokud to povaha studentské práce umožňuje. Děti se naučí být na svou práci hrdé, když vědí, že bude vidět!

Stejně tak je potřebná obecná i konkrétní zpětná vazba od učitelů. Pomáhá žákům vědět, na kterých oblastech mají zapracovat. To pomáhá žákům stanovit si své vlastní cíle a očekávání i nastavit celkový směr pro zlepšení třídy.

Stanovení pravidel a očekávání školy

Děti často mají vrozenou schopnost vycítit celkovou atmosféru a pocit z místa. Když škola ukáže žákům jasně zadaná očekávání, mají dobrý pocit, že přesně vědí, co se od nich očekává a dovedou se zaměřit na to, aby toho dosáhli. Optimální pro žáky je, když na ně učitelé mají vysoká, ale dosažitelná očekávání. Zlehka nad tím, co už dobře zvládají. A to se týká jak znalostí, tak i chování.

Pomoci s tím může pravidelná komunikace s rodiči. Pro někoho to může být třeba i jen několikrát do roka rozesílaný hromadný e-mail s důležitými informacemi. Průběžná komunikace s rodiči ale může spočívat také v informování o mimořádných výkonech a pracech, které žáci odevzdávají. Když je snaha studentů vidět, rodiče to moc rádi vidí a slyší.

Zásadní je ale také jasně stanovená struktura, definovaná očekávaní a na oplátku garantovaná stabilita a podpora ze strany zřizovatele školy. Škole, jak žákům, tak ale i učitelům v oblasti jejich pracovního života, to poskytuje pocit stability a bezpečí. Jestliže jedinou jistotou života je změna, pak ale každodenní dobře nastavená rutina a kontinuita přináší jistotu a klid. Učitelé mohou lépe plánovat výuku, žáci se mohou učit přívětivějším způsobem a rodiče se cítí klidněji, když vědí, že škola funguje stabilně a zajišťuje dobré výsledky i osobnostní rozvoj svých žáků

A je v pořádku dělat chyby! Zkoušet něco nového a občas něco pokazit je součástí cesty. Žáci by měli být povzbuzováni k tomu, aby si navzájem fandili v době úspěchů a podporovali své vrstevníky při řešení náročných úkolů.

Škola může být pro žáky skvělým místem, kde se budou rozvíjet, dospívat a učit se! Když budeme spolupracovat jako komunita, třeba na základě těchto principů, můžeme vytvořit příjemné prostředí pro učení, kde se děti budou cítit šťastné, v bezpečí a na místě, kam patří!

Jiří Sochor

zastupitel
místopředseda místního sdružení