Slevy zůstanou, ale budou nižší

4. ledna 2022
Slevy zůstanou, ale budou nižší

(Deník) Výstavba dálnic, budoucí podoba železniční sítě, budoucnost lokálek, vývoj cen silničních a železničních staveb, možné zdražování dálničních kuponů, slevy na jízdném či rozšíření jednotné jízdenky OneTicket. To jsou úkoly, které si stanovil nový ministr dopravy Martin Kupka (ODS).

Bude nová vláda schopná zopakovat stejně vysoké rozpočty, jaké dával do dopravy Babišův kabinet?

Snažíme se o to už v nastavení investic pro příští rok. Pokusíme se investiční tempo udržet a rozhodně budeme pokračovat a rozvíjet přípravu staveb. To je základní podmínka pro splacení infrastrukturního dluhu.

Zřejmě nejbolestněji chybí české dálniční síti propojka D1 a D11, tedy část pražského okruhu Modletice–Běchovice. Jaké cíle s ní máte?

Je to prioritní projekt státu. Já bych byl rád, kdyby se začalo stavět v tomto volebním období. Odpor vůči vedení trasy je sice značný, ale z velké části iracionální, rozumným argumentům se snažilo Ředitelství silnic a dálnic vyjít vstříc.

Druhým problematickým úsekem, se kterým se nedaří hnout, je poslední chybějící úsek D1 u Přerova.

Chci se zapojit do posouvání takových projektů kupředu. Zde mám zprávy, že by se mohly ledy pohnout. Takových projektů je ale mnohem více, například středočeská část dálnice D3, která mimochodem nyní zaznamenala významný posun, když soud potvrdil platnost trasování D3 v zásadách územního rozvoje Středočeského kraje. Což je velmi důležitá zpráva. Musíme také připravit řešení pro kvalitní kapacitní spojení Brna a Vídně.

Tam počítáte stále s variantou D52 z Pohořelic na Mikulov?

Ano, je to v tuto chvíli i z hlediska rakouské strany nejpřipravenější varianta.

I vzhledem k náročnému financování dopravních staveb, nechystáte nějakou revizi projektů z hlediska priorit?

Je na místě určit podle co nejpřesnějších kritérií pořadí priorit. Záměr je zajistit dlouhodobý výhled financování a na základě tvrdých kritérií mít určené projekty, které stojí na prvním místě. Věci prvního řádu jsou pražský okruh, D35 a dokončení D1 u Přerova. To je kategorie národního zájmu. Pak je celá řada dalších důležitých staveb, je potřeba dobudovat dálniční síť, a zacelit tak bílé místo na mapě Evropy. Zvláště zmíním jednu věc, která je naléhavá, a tou je dostavba D11 k hranicím.

Ceny dálničních známek se neměnily už deset let. Kdy přijde jejich zvýšení?

Byl bych rád, kdyby se už pro rok 2023 o tom navýšení začalo diskutovat.

Co slevy na jízdném pro mládež a seniory, které ve výši 75 procent zavedla minulá vláda? Zůstanou?

Slíbili jsme je omezit, a to naplníme. Nyní řešíme způsob, jak to provedeme. Musíme to ale důkladně zvážit, neboť velký škrt by znamenal i zvýšení nákladů krajům. Jinými slovy, slevy zůstanou, ale budou nižší. V tuto chvíli ovšem ještě nevíme o kolik.

A kdy očekáváte, že se do jednotné jízdenky OneTicket zapojí i jiná doprava než železniční?

V následujících měsících podnikneme další kroky. Je to jedna z věcí, kterou chceme rozvíjet, ale přesný termín nechci slibovat. Jde mi o to, aby se cestující mohl volně pohybovat veřejnou dopravou po celé republice.

(Autor: Jan Sůra, Jan Šindelář)

Martin Kupka

ministr dopravy
místopředseda strany
poslanec PČR
expert pro veřejnou správu