Události, komentáře: Neztrácet čas a dokončit rozestavěné projekty
(ČT 24) Pravděpodobný budoucí ministr dopravy Martin Kupka (ODS) plánuje resort řídit odlišně od svého předchůdce Karla Havlíčka (ANO) – chce do úřadu přinést novou energii a nasazení. Za nutnost pokládá splácení dluhu, který má Česká republika na silniční síti. Taktéž apeluje na změnu stavebního zákona, který považuje za nekvalitní. S tím nesouhlasí místopředseda SPD Radim Fiala, podle kterého odstraňuje přebytečnou byrokracii. Oba byli hosty Událostí, komentářů.
„Pokládám za nutné, aby se neztrácely další a další dny, které se časem sčítají. Každý měsíc by měla probíhat zevrubná kontrola toho, co se během té doby podařilo udělat. Také považuji za důležité, aby hlava resortu byla u jednání, která mají směřovat ke splacení klíčového infrastrukturního dluhu České republiky – i když se třeba jedná s veřejností a zástupci samospráv,“ říká pravděpodobný budoucí ministr dopravy.
Kupka argumentuje, že každá stavba někomu nutně musí vadit, jde dle něj hlavně o veřejný zájem. Chce z toho důvodu tlačit na to, aby se podnikly všechny kroky, které by výstavbu udělaly co nejšetrnější vůči životnímu prostředí a lidem v okolí.
Priority nového šéfa resortu
Místopředseda ODS už dříve oznámil, že se v příštích letech budou stavět desítky kilometrů dálnic ročně. Mezi své hlavní priority v resortu považuje například dálnici D35. „Je to komunikace, která je nezbytná k propojení východu a západu. V okamžiku, kdy velká část dopravy je závislá na D1, tak to znamená, že při jakékoliv komplikaci dochází k zastavení tranzitu.“
Stejně tak plánuje dokončit některé rozestavěné projekty, které zůstaly po minulé vládě. „V příštím roce by se měly otevírat komunikace v okolí Frýdku-Místku, staví se D55, mělo by se pokračovat v D49. Je nutné navázat na to, co tu bylo, a pokusit se posunout tu přípravu rychleji dopředu.“
Kupka již mnohokrát zmínil, že dostavbu Pražského okruhu považuje za nutnost. „Doufám, že se to konečně podaří prolomit. Poslední měsíce se zvládlo najít shodu v postupu ohledně severní části – na variantě, která bude zejména tunelová. Co se týče staveb 518 a 519 mezi Ruzyní a Březiněvsí, tak pevně doufám, že příprava dokumentace EIA, která zajistí co nejmenší dopad na životní prostředí a lidi v okolí, bude záležitostí už příštího roku,“ nastínil.
Nová vláda taktéž plánuje zavést zvláštní úřad, který se bude zabývat pouze klíčovými stavbami – podle Kupky nepůjde jenom o dálnice a železnice, ale třeba i elektrárny.
Stavební zákon je potřeba pozměnit, míní Kupka
„Především musíme zabránit tomu, aby se schvalování staveb v celé republice ochromilo. Je zřejmé, že v tom zákoně něco není v pořádku. To něco by znamenalo vznik obrovské struktury stavebních úřadů na nové krajské úrovni. Toho se bojíme, protože ta povolení musejí ve výsledku vydávat kvalifikování úředníci. Bez nich ta rozhodnutí nevydáte,“ kritizuje Martin Kupka nynější podobu stavebního zákona.
Podle Martina Kupky zákon neznamená zjednodušení procesu. „Česká republika má celou řadu takzvaných složkových zákonů, které chrání například požární bezpečnost, vlivy na životní prostředí. Je nutné, aby ty veřejné zájmy se podařilo skloubit a administrovat tak rychle, aby to neznamenalo další zdržení.“ Dle budoucího ministra se změny v zákoně podaří prosadit natolik rychle, aby nezdržovaly další výstavbu.
místopředseda strany
poslanec PČR
expert pro veřejnou správu