Dvacet minut Radiožurnálu: Bez dostavby dálnic nezaložíme lepší perspektivu
(Radiožurnál) Dokáže nastupující koaliční vláda dokončit stále nehotový dálniční okruh kolem hlavního města? Na jaké dopravní projekty se soustředí a jaké naopak nechá stranou? Bude rozvoj dopravy v Česku respektovat úsilí o snížení emisí skleníkových plynů? Vladimír Kroc se ptal Martina Kupky (ODS), kandidáta na ministra dopravy v nové vládě.
V Interview 24 České televize jste ohledně plánované výstavby a dostavby dálnic jste řekl, že když nezmíníte všechny, tak se ti, kteří jsou na dalších tazích, cítí odstrčení. Podle čeho se ale chcete rozhodovat, kam dříve skočit, jak se říká?
Nesmírně důležité je určit jasný dlouhodobý plán toho, co se bude realizovat a říct také, jaký je výhled časový, aby to nebyla vzdálená perspektiva. Aby se podařilo postupovat krok za krokem, vytkli jsme konkrétní stavby před závorku, protože opravdu je v národním zájmu, aby vznikla dálnice D35, paralelní vůči D1, od které vede severně. Chceme samozřejmě dobudovat Pražský okruh, protože i to hraje z hlediska celorepublikové dopravy významnou roli.
Pak je potřeba říct, co jsou ty další důležité stavby a je důležité vlastně zmínit všechny. Na některých se pracuje a to, že nejsou dokončené, představuje významnou překážku v pohybu lidí na cestách za prací, za vzděláním a podobně. Kdybychom to vzali od té nejzápadnější části po tu nejvýchodnější, tak je potřeba začít D6, na které se pracuje a která do budoucna znamená důležité rychlé propojení nejen s Karlovými Vary, ale samozřejmě i s Německem. Budeme-li postupovat dále na východ, v tuto chvíli se buduje dálnice D4 jako projekt PPP (veřejně soukromé partnerství, pozn. red.), která nám dá na základě analýzy jasný signál, jak by bylo možné financování formou PPP rozšířit na další projekty.
Potom D3 jako stavba, kterou potřebujeme všichni, kteří pravidelně stojí v zácpách na cestě od Benešova do Prahy, to je věc denních těžkostí. Letos se dokončí stavba D11 po Jaroměř a bude důležité co nejrychleji dokončit zbývající část po hranici s Polskem, aby nedošlo k vážným dopravním kolapsům na Trutnovsku, protože polská strana právě přivede svoji dálnici k hranicím. D35 už jsem zmínil. Přesuneme-li se pak dále směrem na Moravu, tak je to samozřejmě dokončení D1 u Přerova, D52 jako důležité spojení směrem na Vídeň a D49 jako spojení na Slovensko, zároveň ale i významné zpřístupnění a zjednodušení mobility pro lidi, kteří žijí například ve Valašských Kloboukách a v dalších místech.
Bude na takové plány dost peněz ve státním rozpočtu?
Všechno jsou to investice, které znamenají splacení dlouhodobých dluhů. To, že ty dopravní stavby nemáme, představuje vážnou překážku pro další rozvoj české ekonomiky a samozřejmě zjednodušení podmínek pro lidi, kteří v ČR žijí. S ohledem na to je toto je jedna z věcí, které určitě budou prioritou budoucí vlády. A tak, jak je plánovaný rozpočet Státního fondu dopravní infrastruktury – v příštím roce v rekordní výši 130 miliard korun – tak toto zůstane vládní prioritou, protože bez toho nebudeme schopni založit ani lepší perspektivu pro příští léta.
Když jste se zmínil o PPP projektech – zatím tedy první dopravní stavba ve spolupráci soukromého a státního sektoru je právě dostavba D4 z Příbrami do Písku – tak současný ministr dopravy Karel Havlíček mluvil o možnosti financování tímto způsobem třeba i vysokorychlostní železnice. Připouštíte, že je to schůdná cesta?
Nejen že to připouštím, ale pokud tedy budu jmenován ministrem dopravy, tak se budu snažit o to, abychom zejména v době, kdy se státu nebude dostávat finančních prostředků, dokázali zapojit i soukromé finanční prostředky do nezbytných investic za férových podmínek. Tak, aby ti, kteří do toho budou jako soukromý kapitál vstupovat, třeba dokázali v některých případech i urychlit onu projektovou přípravu staveb a aby na nich těch povinností a těžkostí bylo v tomto směru také trochu více. Prvním krokem je ale analýza dé čtyřky: toho, jak se vyvedl tento PPP projekt, a potom to rozšířit jak na dálniční stavby, tak případně i na stavby železniční.
Přepis rozhovoru:
Vladimír KROC, moderátor:
Které dopravní stavby dostanou zelenou? Kdy se dokončí Pražský okruh? Zvýší se na českých dálnicích nejvyšší povolená rychlost? Co bude s projektem kanálu Dunaj–Odra–Labe? Jakou roli bude hrát v dopravní infrastruktuře vysokorychlostní železnice? Hostem Dvaceti minut, které vysílá Radiožurnál a Český rozhlas Plus, je dnes místopředseda ODS Martin Kupka, starosta obce Líbeznice a kandidát na ministra dopravy ve vznikající koaliční vládě. Zdravím vás do rozhlasového studia v Poslanecké sněmovně. Dobrý den.
Martin KUPKA, poslanec, místopředseda strany a kandidát na ministra dopravy /ODS/:
Dobrý podvečer.
Vladimír KROC, moderátor:
Poslanci na druhé schůzi, jak jsme teď slyšeli ve zprávách, nezvolili šestého místopředsedu Poslanecké sněmovny. Může to mít podle vás nějaký vliv na její chod?
Martin KUPKA, poslanec, místopředseda strany a kandidát na ministra dopravy /ODS/:
Já pevně doufám, že to žádný vliv na chod jednání Poslanecké sněmovny mít nebude.
Vladimír KROC, moderátor:
Proč je to takový problém zvolit toho šestého místopředsedu?
Martin KUPKA, poslanec, místopředseda strany a kandidát na ministra dopravy /ODS/:
My jsme jak vůči těm aktuálním kandidátům jako koalice svorně vyslovili, co nám opravdu v té volbě překáží, dali jsme to jasně najevo a pevně doufáme, že současná opozice přijde tak jako v případě už zvolené místopředsedkyně Poslanecké sněmovny Jany Mračkové Vildumetzové s návrhem kandidáta, který nebude s sebou nést žádnou pachuť předchozích excesů.
Vladimír KROC, moderátor:
V Interview 24 v televizi jste ohledně plánované výstavby a dostavby dálnic, abychom se dostali k tomu tématu, proč jsme vás pozvali, a děkujeme za to, že jste pozvání přijal, jste řekl, že když nezmíníte všechny, tak ti, kteří jsou na dalších tazích, se cítí odstrčení, ale podle čeho se chcete rozhodovat, kam dřív skočit, jak se říká?
Martin KUPKA, poslanec, místopředseda strany a kandidát na ministra dopravy /ODS/:
Nesmírně důležité je určit jasný dlouhodobý plán toho, co se bude realizovat, a říct také, jaký je výhled časový, aby to nebyla vzdálená perspektiva, ale aby se podařilo opravdu postupovat krok za krokem. Ale vytkli jsme konkrétní stavby před závorku, protože je opravdu v národním zájmu, aby vznikla paralelní dálnice D35, tedy paralelní vůči D1, která vede severně od D1, a chceme samozřejmě dobudovat Pražský okruh, protože to i z hlediska celorepublikové dopravy hraje významnou roli. A pak je potřeba říct, co představují ty další důležité stavby, a je důležité vlastně je zmínit všechny, na některých se pracuje, představují v tuto chvíli, respektive to, že nejsou dokončené, významnou překážku v pohybu lidí v jejich cestách za prací, za vzděláním a podobně. A když bychom to vzali od té nejzápadnější části po tu nejvýchodnější, tak je potřeba začít D6, na které se pracuje a která znamená do budoucna důležité rychlé propojení s Karlovými Vary, ale samozřejmě i s Německem. Další, budeme-li postupovat dál na východ, v tuto chvíli se buduje D4 jako projekt PPP a bude to zároveň pro nás na základě analýzy jasný signál, jak by bylo možné financování formou PPP rozšířit na další projekty. Potom D3 jako stavba, kterou samozřejmě potřebujeme velmi pro všechny, kteří pravidelně stojí v zácpách na cestě od Benešova do Prahy, tak je to věc denních těžkostí a i D3 patří mezi komunikace, které musejí rychle vyrůst. Letos se dokončí stavba D11 po Jaroměř a bude důležité co nejrychleji dokončit zbývající část po hranici s Polskem, protože polská strana přivede svoji dálnici právě k hranicím, a aby nedošlo k vážným dopravním kolapsům na Trutnovsku, tak to dobudování D11 je další důležitý krok. D35 už jsem zmínil a vysuneme-li se pak dál směrem na Moravu, tak je to samozřejmě dokončení D1 u Přerova, D52 a jako důležité spojení směrem na Vídeň a D49 jako spojení na Slovensko, ale zároveň významné zpřístupnění, zjednodušení pohybu, mobility pro lidi, kteří žijí například ve Valašských Kloboukách a v dalších místech.
Vladimír KROC, moderátor:
Kdybychom to shrnuli, jedná se o 11 rozestavěných dálnic, nebo 2 projekty, které se ještě nezačaly stavět. Ale vy v tom programovém prohlášení vlády kromě Pražského okruhu a D35, jak jste řekl, že to jste vytkli před závorku, zmiňujete dokončení D1. Ona není dokončená?
Martin KUPKA, poslanec, místopředseda strany a kandidát na ministra dopravy /ODS/:
Není v jednom místě, a to u Přerova, kde probíhala dlouhodobě debata o tom, jak by bylo možné tu stavbu upravit, aby byla přijatelná, tak věřím, že se tohle podaří dotáhnout do finále.
Vladimír KROC, moderátor:
Bude na takové plány dost peněz ve státním rozpočtu?
Martin KUPKA, poslanec, místopředseda strany a kandidát na ministra dopravy /ODS/:
S ohledem na to, že tohle jsou všechno investice, které buď znamenají splacení dlouhodobých dluhů, to, že ty dopravní stavby nemáme, představuje vážnou překážku pro další rozvoj české ekonomiky a samozřejmě zjednodušení podmínek pro lidi, kteří v České republice žijí, tak tohle je jedna z věcí, které určitě budou prioritou i té budoucí vlády, a tak, jak je plánovaný rozpočet Státního fondu dopravní infrastruktury v příštím roce v rekordní výši 130 miliard korun, tak tohle zůstane vládní prioritou, protože bez toho nebudeme schopni založit ani lepší perspektivu pro příští léta.
Vladimír KROC, moderátor:
Jak chcete uspíšit přípravu dopravních staveb?
Martin KUPKA, poslanec, místopředseda strany a kandidát na ministra dopravy /ODS/:
První krok je využít všech těch nových legislativních nástrojů, které reálně zjednodušují přípravu staveb. Tady je ten problém velký. Další důležitá věc je dobře sladit projekční přípravu samotných dopravních staveb s energetickými sítěmi. To je věc, která nás často zbytečně brzdí, a je možné to zajistit organizačně, nepotřebujeme k tomu přijímat další nové zákony. A co je také důležité, vydat se do těch jednotlivých míst, kde se ještě o ty budoucí trasy bojuje, najít co nejlepší technické řešení a mluvit s lidmi, kteří třeba v tuto chvíli těm stavbám brání, hledat co nejjednodušší možnou variantu a zároveň přesvědčit, že ta stavba opravdu potřebná je. Logicky, známe to nejenom z České republiky, ale z mnoha míst v zahraničí, že každý se brání strpět důležitou dopravní stavbu za svými vlastními humny, i když ví, že je nezbytně nutná.
Vladimír KROC, moderátor:
No dobře, ale jak se chystáte ty lidi, promiňte, že vám skáču do řeči, přesvědčovat, aby tedy nekladli překážky, nestavěli se na odpor?
Martin KUPKA, poslanec, místopředseda strany a kandidát na ministra dopravy /ODS/:
Já jsem si to vyzkoušel už v mnoha případech ve Středočeském kraji, kdy to znamená upozorňovat na možné výhody toho budoucího spojení a hledat takové technické řešení, které do života těch lidí zasáhne co nejmíň. Nemám na mysli jenom protihlukovou ochranu, ale i například lepší dopravní spojení, zachování prostupnosti krajiny tak, aby to pro lidi, kteří jsou tam zvyklí jezdit na kole, chodit na procházky, neznamenalo překážku, která do budoucna změní jejich životní zvyky, tak tohle je jedna z důležitých věcí a děje se běžně při prosazování staveb na západ od nás.
Vladimír KROC, moderátor:
Když jste se zmínil o PPP projektech, zatím tedy první dopravní stavba ve spolupráci soukromého a státního sektoru, je právě dostavba D4 z Příbrami do Písku, tak současný ministr dopravy Karel Havlíček v té souvislosti mluvil o možnosti financování staveb tímto způsobem třeba i vysokorychlostní železnice. Připouštíte, že je to schůdná cesta?
Martin KUPKA, poslanec, místopředseda strany a kandidát na ministra dopravy /ODS/:
Nejenže to připouštím, ale pokud tedy budu jmenován ministrem dopravy, tak se budu snažit o to, abychom zejména v době, kdy se státu nebude dostávat finančních prostředků tak, abychom dokázali zapojit i soukromé finanční prostředky do těch nezbytných investic, za férových podmínek, tak aby například na ty, kteří do toho jako soukromý kapitál budou vstupovat, tak aby třeba dokázali i urychlit v některých případech onu projektovou přípravu staveb, aby těch povinností, těch těžkostí na nich v tomto směru také bylo trochu víc. Ale první krok je analýza D4, toho, jak se vyvedl tento PPP projekt, a potom to rozšířit jak na dálniční stavby, tak případně i na železniční stavby.
Vladimír KROC, moderátor:
Budete prosazovat pokud možno ve vysokorychlostních stavbách nebo železnicích, drahách změnu té dosavadní koncepce, ve které například chybí vysokorychlostní koridor z Plzně na Mnichov?
Martin KUPKA, poslanec, místopředseda strany a kandidát na ministra dopravy /ODS/:
S ohledem na to, že ta koncepce je dlouhodobě připravovaná, je za ní celá řada debat, a navíc u řady z nich jsem měl možnost být, tak ta základní koncepce podle mého přesvědčení není špatná. Důležité bude domluvit v tom území vytrasování těch vysokorychlostních tratí. Už jsem to zmiňoval, nechci se opakovat, ale hledat i s těmi lidmi společnou řeč a vysvětlovat, co to může znamenat a co to bude znamenat pro ně. Investovat například do podmínek v jejich obcích, ale zároveň upozornit na to, že například uvolnění těch stávajících koridorů železničních tratí umožní zlepšit jak osobní dopravu, o kterou je zájem a kdy v tuto chvíli přetížené stávající koridory už nejsou schopny uspokojit veškerou potřebu lidí při denním dojíždění do práce. A vybudování vysokorychlostních tratí v tomto směru je vlastně jedna z mála možností, jak dostat na koleje víc dopravy. A platí také, že bychom rádi, a je to věc, která je v plenkách, se zabývali tím, aby po těch vysokorychlostních tratích do budoucna mohl jezdit i náklad. Už se takové projekty chystají a byl bych moc rád, kdyby Česká republika v tom mohla být také průkopníkem, protože i to by byla další přidaná hodnota a další významný argument pro budování vysokorychlostních tratí v České republice.
Vladimír KROC, moderátor:
Uvažujete po vzoru Francie o zvláštním zákonu zjednodušujícím výstavbu právě vysokorychlostních tratí?
Martin KUPKA, poslanec, místopředseda strany a kandidát na ministra dopravy /ODS/:
Uvažujeme, my v tuto chvíli především chceme využít ty stávající nástroje. Už jsem o tom mluvil, zejména zákon o urychlení liniových staveb, který umožňuje už spojit územní a stavební řízení do jednoho. Už to představuje významné urychlení a zjednodušení celé přípravy. Teď je důležité, aby samozřejmě i všechny projekční kanceláře se s těmi nástroji naučily pracovat. Je to jistá změna, protože z těch dvou úrovní, z těch dvou fází vlastně vzniká jedno spojené s novými podmínkami. A tady čím dříve se nám podaří ty nástroje osahat. Tím to bude lepší i pro rychlost přípravy těch staveb.
Vladimír KROC, moderátor:
Podle návrhu vládního prohlášení chcete vrátit Drážní inspekci výkon státního dozoru. Můžete to prosím vysvětlit?
Martin KUPKA, poslanec, místopředseda strany a kandidát na ministra dopravy /ODS/:
To je věc, o které se ještě budeme bavit, do jaké míry tohle umožňuje i evropská legislativa. Ten krok míří k tomu, abychom dokázali, co se týče situace na železnici, dosáhnout co nejbezpečnější podmínek. A určitě budeme chystat i přesnější analýzu toho, kde nás v tomto okamžiku tlačí bota. Já z odezvy celé řady lidí, kteří denně pracují na dráze, vím, že jedna z věcí, která by jim pomohla, je přehledný systém, přehledný nástroj, který vlastně dennodenně používá spousta řidičů na silnicích, ať už se to jmenuje Waze nebo Google Maps, kdy mohou i sami upozorňovat na závady na komunikacích. Pokládám za velmi důležité, aby podobný nástroj měli k dispozici i strojvůdci a mohli spolu se Správou železnic pracovat na zkvalitňování těch tratí, na odstraňování možných zádrhelů nebo nepřesností. A to je věc, která je dostupná, která nebude stát tolik peněz, a i ta práce se strojvůdci, s těmi, kteří pracují na železnici, v tomto směru je velice důležitá. A stejně to platí i o kroku, který už je vlastně nachystaný, bude možné ho zavádět, a to je monitoring licencí strojvůdců tak, aby se opravdu podařilo zajistit i co do odpočinku, co do podmínek strojvůdců co nejlepší podmínky a samozřejmě zajistit i nezbytnou kontrolu.
Vladimír KROC, moderátor:
Když se vrátíme z kolejí zpátky na silnice, jste zastáncem zvýšení rychlostního limitu na vybraných úsecích dálnic?
Martin KUPKA, poslanec, místopředseda strany a kandidát na ministra dopravy /ODS/:
Ano, jsem. Tam, kde to opravdu umožní...
Vladimír KROC, moderátor:
Co to přinese?
Martin KUPKA, poslanec, místopředseda strany a kandidát na ministra dopravy /ODS/:
Přinese to jednak, a to je důležitá součást, o které nebyla řeč, aby to dobře fungovalo, tak s tím je spojená na druhou stranu i změna chování, větší respekt k dopravním limitům. A v okamžiku, kdy tam, kde to bude možné, kde to nebude znamenat bezpečnostní riziko, se ten rychlostní limit uvolní, ale bude mít jasnou hranici, tak je pak také zřejmé, že ten dohled nad tím dodržováním takových limitů bude nespornou a nezbytnou součástí těch podmínek.
Vladimír KROC, moderátor:
A nevadí promiňte, že ta myšlenka jde proti evropskému trendu? Okolní země povětšinou nejvyšší povolenou rychlost spíš omezují.
Martin KUPKA, poslanec, místopředseda strany a kandidát na ministra dopravy /ODS/:
Na druhou stranu máme příklad z Polska, kde na dálnicích, dokonce ne jen na vymezených úsecích, ale na všech úsecích dálnic, je ten rychlostní limit 140 km. Ta hodnota 140 km v hodině je obsažena i v jiných koncepčních dokumentech v České republice. Konečně i v předloženém návrhu zákona, který putuje do Poslanecké sněmovny už z pera předchozí vlády. A pro nás je důležité, aby se takové uvolnění přizpůsobilo situaci na dálniční síti, aby to bylo možné opravdu tam, kde dálnice jsou moderní, mají více pruhů, a kde navíc bude například možné sledovat i to, zda se jedná o dobrou viditelnost a zda třeba i aktuální provoz na té dálnici to bude umožňovat.
Vladimír KROC, moderátor:
Ještě co kanál Labe–Odra–Dunaj? V koaliční smlouvě stojí, že ho zastavíte, přípravu té první části vodního koridoru mezi tedy Ostravou a polskými hranicemi schválila vláda loni v říjnu, kolik zatím stálo, víte to?
Martin KUPKA, poslanec, místopředseda strany a kandidát na ministra dopravy /ODS/:
Na to já se chci zeptat, tu informaci se mi zatím nepodařilo dohledat a logicky bude to jedna z prvních věcí, na které se musím podívat, nebo budu se dívat, pokud k tomu jmenování dojde. Co je důležité, tak je možné už dneska nahlížet do celé řady analýz i těch ekonomických. A ty říkají, že ty původní studie, ze kterých rozhodnutí vlády vycházelo, jsou významně nadhodnocené z hlediska budoucích přínosů a významně podhodnocené z hlediska nezbytných nákladů, ať už investičních, nebo teď těch přípravných. Zároveň jsem se ptal i vodohospodářů, co by to znamenalo z toho důležitého vodohospodářského hlediska, protože ta voda je v případě takového vodního díla docela důležitý prvek. A z pohledu vodohospodářů to prostě bude vážný problém, tak vážný, že se jeví jako nerealistický. Na druhou stranu v tuto chvíli ze strany Polska je přichystaný projekt spojení Bohumína s městem Kozle, a to je věc, která má hlavu a patu, která je opodstatněná, navíc i to trasování znamená ochranu těch stávajících oderských meandrů. A tady mi třeba připadá, že tato část té úvahy namístě je, ale pro tu budoucí vládu a pro každého, kdo by se rozumně rozhodoval pro takové projekty, je samozřejmě důležité pečlivě zvážit, jaké jsou ty přínosy, jaké jsou aktuální priority. A to, že v tuto chvíli má Česká republika řadu vážných dluhů, tak dramatických, jako je chybějící paralelní komunikace pro D1, jako je třeba nesplavněná část Labe ve stupni Děčín, tak to jsou přece tak důležité věci, které musejí předcházet dalším výdajům do projektu, který podle názoru velké řady odborníků je skutečně problematický. Z toho vycházela i ta teze, která se objevila, ta věta, která se objevila v programovém prohlášení koalice.
Vladimír KROC, moderátor:
Který ministr nesedí prezidentu republiky, víte to?
Martin KUPKA, poslanec, místopředseda strany a kandidát na ministra dopravy /ODS/:
Nevím to.
Vladimír KROC, moderátor:
Proč neznáme jeho jméno?
Martin KUPKA, poslanec, místopředseda strany a kandidát na ministra dopravy /ODS/:
Vychází to nepochybně z toho, co sám řekl pan prezident při jednání s Petrem Fialou, a Petr Fiala také zmínil, že jeho jméno nebude veřejně prezentovat, a pokládám takový příslib a jeho dodržení za součást nezbytných nejen korektních, ale slušných vztahů.
Vladimír KROC, moderátor:
Jak se tedy v tuto chvíli zachová Petr Fiala?
Martin KUPKA, poslanec, místopředseda strany a kandidát na ministra dopravy /ODS/:
On to sám řekl, samozřejmě, že ustoupit v prvotní chvíli působení vlády by nic pozitivního nebylo, ale od toho kroku a od jmenování vlády nás nepochybně dělí, tak, jak projevil zájem i pan prezident, jednání s těmi konkrétními nominovanými osobami. A věřím, že tady je prostě prostor pro to dobrat se jiného řešení.
Vladimír KROC, moderátor:
Je ale, ty nominované osoby, jak o nich mluvíte, tedy adepti na ministry, je vás 17, jestli se nepletu, neprodlužuje se tím celá procedura zbytečně, myslím těmi konzultacemi?
Martin KUPKA, poslanec, místopředseda strany a kandidát na ministra dopravy /ODS/:
Na druhou stranu zpochybnit tenhle zájem prezidenta by podle mě nebylo namístě. Já přeju panu prezidentovi, aby se co nejrychleji uzdravil, aby ta jednání mohla proběhnout. Není to nic, co by bylo nějak neobvyklé nebo čemu by bylo dobře bránit. Zatím ty prvotní kroky jasně naznačovaly ochotu věci dávat co nejrychleji do pohybu, než že by pan prezident těm krokům bránil, a já bych si moc přál, aby u toho zůstalo.
Vladimír KROC, moderátor:
Probíhá něco jako neformální předávání agendy na Ministerstvu dopravy, nebo by to bylo předčasné?
Martin KUPKA, poslanec, místopředseda strany a kandidát na ministra dopravy /ODS/:
Podle mého soudu by to bylo předčasné. Já se v těchto věcech snažím držet opravdu tak, aby do okamžiku, než to jmenování nastane, tak aby se nešířily žádné fámy. Nebyl jsem se dívat na Ministerstvu dopravy, jak teď vypadá. Samozřejmě, že se potkám s panem ministrem, budu se s ním bavit o tom, co by i on viděl jako důležité z hlediska pokračování kontinuity. Já myslím, že je důležité v těch rozumných věcech, které se podařilo rozvíjet, tak na to navázat, zbořit všechno, co tu doposavad bylo, ani dost dobře nejde. Ty dopravní stavby se připravují celou řadu let a důležité je dát jim, a to je moje zadání, pokud budu ministrem, dát jim větší spád, tak abychom se opravdu těch staveb dočkali ve viditelném čase.
Vladimír KROC, moderátor:
Už máte tým spolupracovníků, které si na ministerstvo případně přivedete?
Martin KUPKA, poslanec, místopředseda strany a kandidát na ministra dopravy /ODS/:
To souvisí s tou předchozí odpovědí. Ten tým teprve tvořím a myslím, že je namístě jej představit v okamžiku, kdy ono jmenování proběhne.
Vladimír KROC, moderátor:
Pokud vím, skončíte jako středočeský zastupitel, starostou Líbeznice zůstáváte?
Martin KUPKA, poslanec, místopředseda strany a kandidát na ministra dopravy /ODS/:
Budu muset odejít i z pozice starosty obce. Troufnu si říct, že to by se opravdu spojit nedalo. A i v tomto směru jsem informoval kolegy v Líbeznicích i kolegy v krajské radě.
Vladimír KROC, moderátor:
Jak se ve vašem resortu případném projeví tzv. zelený úděl, Green Deal, na kterém se shodla Evropská unie a důraz na něj klade, i pokud vím, vznikající vláda?
Martin KUPKA, poslanec, místopředseda strany a kandidát na ministra dopravy /ODS/:
Pro nás je důležité využít příležitostí, které to přináší. Na druhou stranu pro mě zákaz prodeje vozidel se spalovacími motory v konkrétním termínu není dobrý krok. Není to nijak dobrý signál ani pro českou veřejnost. To je podle mého soudu třeba přehodnotit. Na druhou stranu já rozhodně nebudu ministr, který by se bránil modernizacím, naopak, využít nové postupy, využít inovativní postupy a nové objevy i pro dopravu je nezbytná podmínka. Já si dokonce troufnu tvrdit...
Vladimír KROC, moderátor:
A pojďme být konkrétnější. Jaká je podle vás cesta k ekologické mobilitě, je to elektromobilita?
Martin KUPKA, poslanec, místopředseda strany a kandidát na ministra dopravy /ODS/:
Já si myslím, že to bude jedna z cest, ale že to nutně nebude jediná, a moc bych si přál, aby těch možností bylo víc. Vezměte si jenom, jak rychle se například vyvíjí mobilní telefony za posledních 20 let, když se budeme dívat do budoucna, tak má smysl, a to pokládám i za dobrou výzvu pro budoucího ministra dopravy, dát příležitost k tomu, aby například kolem dálnic vznikala parkoviště, kde prostě bude infrastruktura pro elektrickou mobilitu, ale kde zároveň budeme otevírat cestu například v oblasti veřejné dopravy vodíkovým autobusům a budeme přát prostě všemu novému, co se na trhu objeví, a předjímat teď, jak to přesně bude vypadat, by bylo nafoukané. Já si opravdu myslím, že u elektromobility, u té současné podoby, to neskončí a že to může být zajímavá perspektiva, kdy těch různých druhů ekologických pohonů bude víc. Já v tomto směru sázím na to, v čem byla Evropa vždycky dobrá, a to byly mnohem méně regulace a mnohem spíše důvěra ve vědu a investice do vzdělávání a inovací.
Vladimír KROC, moderátor:
A jak jste připraveni toto, co jste teď pojmenoval, podporovat?
Martin KUPKA, poslanec, místopředseda strany a kandidát na ministra dopravy /ODS/:
Ono se to bude promítat dokonce i do složení té vlády, protože Helena Langšádlová bude mít právě na starosti vědu i inovace. A to je jasný signál, že tenhle směr bude pro tu budoucí vládu jedna z důležitých priorit.
Vladimír KROC, moderátor:
Kdy je podle vašeho soudu reálné, že by nová koaliční vláda mohla začít pracovat?
Martin KUPKA, poslanec, místopředseda strany a kandidát na ministra dopravy /ODS/:
To je otázka, která opravdu musí víc směřovat panu prezidentovi. Já si můžu tipnout nebo vyslovit přání, to je možná přesnější, aby se to odehrálo na začátku prosince, ale jestli se tak stane. Nepochybně záleží v tuto chvíli víc na panu prezidentovi.
Vladimír KROC, moderátor:
Jak důležité je právě ten časový termín, čím dřív, tím líp, nebo máte pocit, že zas to není tak důležité z toho časového hlediska?
Martin KUPKA, poslanec, místopředseda strany a kandidát na ministra dopravy /ODS/:
Česká republika v tuto chvíli čelí celé řadě velmi závažných problémů. Nebudu skloňovat covid, to je všem úplně zřejmé. Je to i celá řada problémů v energetice a i koneckonců samotný rozpočet a hospodaření státu, tak by bylo žádoucí, aby ta vláda mohla působit co nejdříve. To si dovolím tvrdit, že jasné je.
Vladimír KROC, moderátor:
Ano, dobře. Říká možná budoucí ministr dopravy Martin Kupka, místopředseda ODS. Děkuju za rozhovor. Mějte se hezky, na shledanou.
Martin KUPKA, poslanec, místopředseda strany a kandidát na ministra dopravy /ODS/:
Já děkuji za pozvání a všem posluchačům přeju pevné zdraví.
místopředseda strany
poslanec PČR
expert pro veřejnou správu