Oprava Barrandovského mostu je noční můrou politiků. Hřiba je mi líto.
(Metro) Předseda klubu zastupitelů magistrátu hlavního města Prahy za ODS Zdeněk Zajíček dlouholetý politický matador a manžel starostky páté městské části Renáty Zajíčkové, ale je především také rodilý Pražák. Deník Metro si s ním proto popovídal o tom, jaká témata hýbou hlavním městem nejvíce. Nepříliš překvapivě došlo na téma dopravy, na problémy radnic s odpadem, ale také na téma příštího primátora. „Netroufal bych si říct, že mám něco v Praze stoprocentně zmáknutého. To by mohl říct jen člověk absolutně nesoudný, bez pokory a respektu k našemu hlavnímu městu,“ říká pro deník Metro Zajíček.
V čem se za vašeho působení Praha změnila? Jaké teď podle vás zažívají její obyvatelé období?
Mám nespornou výhodu v tom, že jsem znal osobně všechny primátory Prahy od roku 1993 a každé období by podle jejich působení mohlo mít svou charakteristiku. Období, které teď zažíváme, je v něčem absolutně nové. Primátor Hřib je primátorem „fejsbůku“ a rádoby mezinárodních vztahů. Město fakticky primátoruje na střídačku Jan Čižinský (Praha Sobě) s Petrem Hlubučkem (STAN). To jsou stínoví primátoři, kteří město reálně řídí, ale nenesou přímou odpovědnost. Je mi svým způsobem primátora Hřiba líto. Tohle totiž nepřipustil žádný primátor před ním.
Jste jedním z kritiků dopravní situace v metropoli. Co by podle vašeho názoru současnou situaci změnilo k lepšímu?
Řidiči musí při jízdě Prahou čelit třeba i sedmdesáti dopravním omezením, v některých velmi vytížených lokalitách je doprava zablokovaná i několika uzavírkami najednou. Nelogicky naplánované uzavírky silnic, nesmyslně rozkopané město a promarněný čas řidičů v kolonách jsou vyústěním nezájmu pražského primátora i jeho náměstka pro dopravu Adama Scheinherra práce koordinovaně plánovat. A také vést komunikaci se všemi dotčenými městskými částmi a organizacemi. Tím mám na mysli například Technickou správu komunikací (TSK) nebo Dopravní podnik hlavního města Prahy, se kterými je třeba jednat o tom, jak zmírnit dopady dopravních omezení na řidiče. Pražáci nejsou zpovykaní, jak kdysi na jejich adresu zaznělo, ale jsou zvyklí na určitý standard, který považují za oprávněný. Kolony nejenže zkouší trpělivost řidičů a promarňují jejich čas, ale zbytečně přispívají také k vyššímu znečištění ovzduší v hlavním městě a k omezování funkčnosti městské hromadné dopravy.
Čím je město průjezdnější, tím je také ekologičtější?
Plánování uzavírek je na rozdíl od nerealistických slibů na snižování emisí podle „Klimatického plánu“ faktický způsob, jak zlepšit životní prostředí ve městě. Řešením tedy je, aby termíny dopravních staveb a uzavírek byly koordinovány tak, aby řidiče osobní a hromadné dopravy práce na silnicích omezovaly co nejméně.
Co by situaci zlepšilo?
Navrhli jsme zřízení koordinátora, který by to měl na starost. To ale magistrátní koalice odmítla a náměstek Scheinherr se přihlásil k politické odpovědnosti za toto dopravní peklo.
Příští rok se má opravovat Barrandovský most. O opravách a z nich plynoucích omezeních se dlouhé roky hovoří jako o politické sebevraždě těch, kteří je nařídí. Jste stejného názoru?
Máte pravdu. Opravdu platí, že oprava Barrandovského mostu je černou můrou každého politika, který za dopravu v hlavním městě odpovídá. Zavřít či omezit dopravu na nejvytíženějším mostě v Praze, který je součástí městského okruhu při neexistenci funkčního vnějšího Pražského okruhu, je svým způsobem sebevražda. Jsem zoufalý z toho, že zatím nedošlo k dohodě mezi městem a státem o strategickém postupu při dobudování okruhu, který neřeší jen problém Pražanů a Středočechů, ale celé republiky.
Pokud se stane ministrem dopravy člověk z vaší strany, můžete s tím hnout, ne?
Jestli se ministrem dopravy stane Martin Kupka (ODS), pak věřím, že jako velmi dobrý znalec pražských a středočeských problémů konečně vytvoří podmínky pro skutečnou dohodu o realizaci této klíčové dopravní stavby.
Pražská ODS nyní kritizuje problém městských částí s odpadem kolem zastávek. V čem spočívá? A kdo je za věc odpovědný?
Od roku 2018 se snížil rozpočet na úklid až o čtyřicet procent. Kritický stav nastal letos po rozhodnutí TSK, že ještě k tomu sníží i četnost svozu odpadu. Praha se teď doslova utápí v odpadcích a pánové Hlubuček a Scheinherr místo toho, aby řešili, v čem musí Pražané žít, shazují vinu a odpovědnost jeden na druhého. Nepořádek v ulicích je třeba okamžitě uklidit a nastavit systém svozu odpadu, který bude fungovat. Pražská ODS na jednání zastupitelstva proto navrhla projednat aktuální kritický stav se svozem komunálního odpadu a zvýšení četnosti vyvážení košů v ulicích a na zastávkách.
Jak jednání dopadlo?
Koalice vládnoucí na magistrátu návrh smetla ze stolu a odmítla připustit i pouhé jednání o nápravě s tím, že důvodem nezařazení je účast náměstka Hlubučka s primátorem Hřibem na klimatické konferenci v Glasgow. To jen odpovídá, bohužel, prioritám primátora a jeho odpovědných náměstků. Každý z nás je svým způsobem odpovědný vůči celé planetě, ale každý z nás je odpovědný především za to, co může ovlivnit u sebe doma.
Nebyl v Praze problém s odpadem tak trochu vždy?
Problém je hlavně v tom, že během pandemie narostlo množství odpadu, zejména obalových materiálů, které se snaží Pražané a návštěvníci Prahy umístit do popelnic a odpadkových košů, které přetékají. Že není ani jeden odpovědný náměstek schopen něco udělat, že se o tom nepohádají na jednání Rady hlavního města, že nepřemlouvají ekonomického náměstka, aby v rozpočtu města udělal případně nezbytné rozpočtové změny a posílil výdaje na svoz odpadků, to je nepochopitelné a alarmující.
Jak je to s aktuální kauzou IT zakázek na magistrátu, které prý neproběhly úplně košer. Je to bublina, nebo problém?
V tomto směru bych mohl být podezříván ze střetu zájmů. Jsem totiž také prezidentem ICT Unie, která sdružuje IT a telekomunikační firmy, které se uchází mimo jiné o zakázky města a městských částí. Ale dá se říct, že každé podezření, které vzniká kolem veřejných zakázek v oblasti ICT, je poškozením našeho oboru a je ke škodě digitalizace veřejné správy a celé společnosti. Zároveň si ale dovolím poznámku jako bývalý ředitel magistrátu. Není obvyklé, aby se během volebního období měnila organizační struktura úřadu tak, že nejdříve z „nezpochybnitelných“ důvodů vzniknou dva odbory řešící ICT, které se najednou rok před volbami stanou „zpochybnitelné“. Z toho bych měl jako primátor odpovídající za oblast ICT nebo jako ředitel magistrátu špatné spaní. Buď nevím, co dělám, nebo tím reaguji na vážný problém.
Z pražské ODS se možná vyprofiluje příští primátor. Kdo by to podle vás měl být? Kdyby to měl být někdo z jiných stran, měl byste také nějaký tip?
Několik tipů mám a dokonce s vizitkou: „Narozen v Praze.“ Konkrétnější ale zatím nebudu. Koalice Spolu uspěla v letošních volbách v Praze, a to navzdory tomu, že Praze vládne pirátský primátor. Volby v hlavním městě nebyly jen referendem o populistické politice Andreje Babiše, ale také vysvědčením práce primátora v čele pražské koalice.
Kdo je podle vás nejschopnějším radním v současné pražské koalici?
Tomu se říká polibek smrti. Každý, koho bych nyní jmenoval, by byl v podezření, že nepracuje pro koalici, ale pro nás. Některých lidí si opravdu vážím, jsou to lidé na svém místě a spolupráci s nimi si dokážu představit na profesionální úrovni nejen v rámci správy Prahy, ale i kdekoli jinde. Jsem rád, že jsem je mohl poznat a sledovat je při práci. Jsou to lidé, kteří jsou pracovití, s odbornou erudicí, se sociální inteligencí, s úctou k druhým a kteří se nebojí respektovat a podpořit návrhy opozice. Protože si uvědomují, že někdy přichází s lepšími návrhy, než jsou ty jejich koaličně prosazované. Mám k nim hluboký respekt! Nezlobte se, ale jména neřeknu.
předseda oblastního sdružení Praha 5
předseda klubu ODS zastupitelstva hl. m. Prahy