Jsem proti snaze udělat tu skanzen bez aut

8. listopadu 2021
Jsem proti snaze udělat tu skanzen bez aut

(Metro) Dlouhými roky kovaný politik Marek Benda se přesně před týdnem stal novým předsedou pražské organizace ODS. Jelikož je v poslední době znám coby velký podporovatel volební aliance SPOLU, většina od něj očekává, že se dohodne s dalšími stranami koalice a vytvoří tak nějakou podobnou partu „spiklenců“ i na pražské úrovni. V kuloárech se navíc o Bendovi začíná mluvit jako o člověku, který nejen uklidní spory ve straně, ale také možná vyrazí do boje o post příštího primátora. Není proto divu, že není příliš velkým fanouškem současného šéfa kraje Zdeňka Hřiba. „Určitě chci navazovat na mého předchůdce – zastupitele a starostu městské části Praha 9 Tomáše Portlíka a jeho vedení. Myslím, že jsme se s pražskou ODS vydali správným směrem. Mým zájmem je vytvořit silnou kandidátku a uspět příští rok ve volbách do pražského magistrátu,“ říká pro Metro Benda.

V ODS jste jeden z nejvýraznějších zastánců koaličního projektu SPOLU. V Praze toto uskupení udělalo zhruba čtyřicetiprocentní výsledek. Můžete v komunálních volbách toto číslo zopakovat?

Zcela zjevně se ukázalo, že pražský výsledek není jen součtem preferencí jednotlivých stran, ale přináší něco navíc v podobě ochoty i poměrně indiferentních lidí včetně těch mladších, jít volit slušnou a sjednocenou pravici. Každý to známe ze svého okolí, od svých dětí a přátel, od lidí, které jsme potkávali v průběhu kampaně. To je fenomén, který by neměl být promarněn.

Takže tandem SPOLU půjde i do pražských voleb?

Pokládám za svoji povinnost v projektu i na pražské úrovni pokračovat. Ponechám samozřejmě na jednotlivých městských částech, jak si budou sestavovat svoje kandidátky, to je jejich zodpovědnost, ale na pražské úrovni chci za partnery z KDU-ČSL a TOP 09 vyrazit a pokusit se najít společné řešení.

Jak se stavíte k současné pražské vládní koalici, jejíž součástí jsou i vaši spojenci z řad TOP 09? Pokud by se do čela města dostala koalice vedená ODS, co by se dělo dál?

Řekl bych, že je právě mojí výhodou, že nejsem bezprostředně angažován v zastupitelstvu hlavního města, a tedy se na úrovni Prahy neúčastním dílčích šarvátek. Současné vedení hlavního města v čele s primátorem Hřibem pokládám za mimořádně aktivistické a chaotické.

Proč?

Současná míra ucpanosti a neprůjezdnosti Prahy ničí i mne, který převážně jezdí hromadnou dopravou. Praha potřebuje dobrou a rozumnou správu. Vstřícnou i k rozvoji podnikání a provozování živností.

Současnou koalici na magistrátu kritizuje za špatnou dopravní situaci v Praze mnoho politiků. Návrhů na řešení ale mnoho nepadlo. Máte v současnosti nějaké plány, jak situaci zlepšit?

Priority máme v oblasti dopravy nastavené dlouhodobě pořád stejně. Dostavbu okruhů, výstavbu a zkapacitnění P+R parkovišť a koordinaci oprav, aby nedocházelo ke zbytečným kolonám. Praha je naše hlavní město, žije tu skoro jeden a půl milionu lidí a doprava bude vždy důležité téma. Já osobně jsem byl vždy odpůrcem takových těch ideologicky motivovaných snah udělat z Prahy nějaký skanzen, v němž je osobní automobil sprosté slovo.

Tím narážíte na rétoriku současné pražské koalice?

Ano. Lidé prostě někdy chtějí jet autem, někdy jít pěšky a někdy použít MHD. Město k tomu musí nabízet prostor a poskytovat servis v podobě údržby, a ne Pražany vychovávat.

Jaká byla vaše hlavní motivace ke kandidatuře do čela pražské buňky? Šlo o dlouhodobější plán? Nebo vás, jak se říká, vytasili jako divokou kartu na poslední chvíli?

Určitě se nejednalo o nějaké spontánní rozhodnutí, ale o dlouhodobější a strukturálnější úvahu podpořenou skvělým výsledkem v parlamentních volbách. Dlouhodobě se ukazuje, že Praha potřebuje zejména v oblasti nadregionálních dopravních staveb jako okruh a metro úzkou spolupráci se státem. To je jeden z cílů mé kandidatury nejenom na úrovni ODS, ale i na úrovni státu, propojit vládu a ideálně, věřme, budoucí vládu nad Prahou.

V minulých týdnech proběhla médii kauza dělení IT zakázek na magistrátu, která se údajně neuskutečnila úplně standardně. Zda jde skutečně o tunel, zkoumá antimonopolní úřad. Jak by se měla situace řešit?

Tak v prvé řadě je to otázka politické odpovědnosti primátora Hřiba, potažmo celé koalice. Myslím si, že pokud z toho nevyvodí dotčení lidé příslušnou odpovědnost, voliči jim to spočítají i s úroky. Pražský volič je na podobné věci velmi citlivý, což je dobře. Případná trestněprávní rovina je na posouzení někoho jiného. Já osobně fanouškem politicky motivovaných trestních oznámení nejsem.

Jste v současnosti nejdéle sloužícím poslancem. Ve Sněmovně jste tuším skoro třicet let. Jaké zkušenosti ze sněmovní politiky na komunální úrovni nejvíce využijete?

Myslím, že jsem se za své působení v Poslanecké sněmovně naučil sjednávat a negociovat různé dohody, aby všechny strany odcházely alespoň částečně spokojené. Chtěl bych i na pražské úrovni přispět ke zmírnění konfliktů a hledání společných zájmů.

(Autor: Filip Jaroševský)

Marek Benda

místopředseda poslaneckého klubu PČR