Útok na Babiše a spol.? Musíme poukázat na hrozby
(CNN Prima News) Obličeje premiéra Andreje Babiše (ANO), předsedy SPD Tomia Okamury a šéfa komunistů Vojtěcha Filipa na billboardech mají varovat před hrozbou společné vlády těchto politických uskupení. Koalice SPOLU ve středu představila, jak budou vypadat poslední týdny její předvolební kampaně. Podle prvního místopředsedy ODS Zbyňka Stanjury tvoří „antibabiš“ jen malou část.
Jakým způsobem máme chápat nově představenou podobu kampaně? Že přestáváte být hodní a tvrdě teď půjdete proti případné koalici ANO, SPD a KSČM?
Ne. Stále platí, že chceme vést pozitivní kampaň, ale současně si myslíme, že musíme voličům ukázat hrozby, které vnímáme. Naprostá většina naší outdoorové reklamy bude s našimi předsedy – změna, které můžete věřit. Skutečně slibujeme voličům, že co jsme napsali do kampaně, tak myslíme vážně a budeme tak postupovat. To bude zhruba 75 procent venkovní reklamy. Na přibližně 25 procentech chceme ukázat ty hrozby. Když člověk nabízí pozitivní část programu, tak zároveň musí upozornit, co hrozí, kdyby nešel program realizovat třeba kvůli slabší volební účasti nebo vítězství v součtu na mandáty populistů a extrémistů.
Chcete tedy poukázat na reálnou hrozbu vlády hnutí ANO, která vychází z posledních průzkumů?
Jde o shodu okolností, protože takovou kampaň nepřipravíte za dva dny. Náladu v našich městech a obcích ale vítáme. Myslím, že je tady velké volání po změně. Všichni naši kandidáti nám říkají, že naprostá většina lidí, se kterými hovoří ve svých krajích, ji očekávají. Od nás politiků chtějí, abychom navrhli konkrétní řešení, aby státu nehrozilo, že skončí kvůli obrovským dluhům v krachu, abychom měli opravdu kvalitní školy, aby se mohly stavět byty, protože mladí nemají kde bydlet. V našem pozitivním programu na tyhle otázky přinášíme odpovědi. Celé léto jsme měli tematické programové tiskové konference, pro které jsme vybrali pět klíčových oblastí – veřejné finance/daně, ochrana životního prostředí, školství, bydlení a ochrana svobody a demokracie.
Nemáte ale obavu z toho, že když lidé uvidí na billboardech tři obličeje – Babiše, Okamury a Filipa, tak že si řeknou – koalice SPOLU umí zase akorát program antibabiš?
Nemám z toho obavu. Poctivé je, když máte nějakou nabídku, tak že současně ukazujete na hrozbu. Že to budou možná oni říkat, to je jiná věc. Připomínám ale, že naprostá většina outdoorové reklamy bude pozitivní o změně, kterou chceme přinést a kterou přineseme, pokud získáme dostatečný počet hlasů a dostatečný počet mandátů ve volbách do Poslanecké sněmovny.
Očekáváte, že podobná antikampaň půjde i z druhé strany? Hnutí ANO momentálně útočí především na koalici Pirátů a STAN. Myslíte si, že se také obrátí vůči vám?
Nevím, jakou mají strategii ostatní kandidující strany, my se na to neohlížíme. Naši kampaň cílíme celou dobu na voliče. Jsme rádi, že od konce dubna můžeme dělat kontaktní kampaň, byť jsme měli obavy, zda bude možné se s lidmi potkávat. Nakonec je to skvělé. Konkurenty neřešíme. Jsme přesvědčeni, že tou nejsilnější částí naši kampaně, je kontaktní kampaň. Tyhle vizuály a outdoorová kampaň jsou jenom doplňky. Naše koalice má zhruba 600 starostů, 600 místostarostů, máme pět hejtmanů, jsme zastoupeni ve všech krajských vládách. Naši kolegové mají každodenní kontakt s realitou a každý den řeší problémy lidí.
(Autor: Jan Šeliga)
Rozhovor vyšel na CNN Prima News.
1. místopředseda strany
předseda poslaneckého klubu ODS