Události, komentáře: Důchody: přídavky, nebo reforma?

30. července 2021
Události, komentáře: Důchody: přídavky, nebo reforma?

(ČT 24) Poslanci zvýšili důchody o tři sta korun nad zákonem stanovenou valorizaci a zvedli ruku i pro pětistovku za každé vychované dítě. Je to hodně, nebo málo? Je to nutnost, nebo předvolební tah? A je tohle přetahování už tradice, nebo někdy přijde i komplexní penzijní reforma? Téma Událostí, komentářů ČT24 pro místopředsedu sněmovního výboru pro sociální politiku a místopředsedu poslaneckého klubu ODS Jana Bauera.

Michal KUBAL, moderátor: ČT
Domluvili jedni poslanci, další tři se tomu tématu teď budou věnovat v Událostech, komentářích. Ve studiu Jiří Dolejš z KSČM. Dobrý večer.

Jiří DOLEJŠ, poslanec /KSČM/:
Hezký večer.

Michal KUBAL, moderátor: ČT
A připojují se k nám také Aleš Juchelka z hnutí ANO. Dobrý večer i vám.

Aleš JUCHELKA, člen výboru pro sociální politiku PS PČR /ANO/:
Dobrý večer.

Michal KUBAL, moderátor: ČT
A Jan Bauer z ODS. Dobrý večer.

Jan BAUER, místopředseda výboru pro sociální politiku PS PČR a místopředseda poslaneckého klubu strany /ODS/:
Hezký večer.

Michal KUBAL, moderátor: ČT
Pane Bauere, vy jste mluvil o tom, že to celé, co se dneska odehrávalo ve Sněmovně, byla snaha uplatit voliče před volbami. Vnímáte to tak?

Jan BAUER, místopředseda výboru pro sociální politiku PS PČR a místopředseda poslaneckého klubu strany /ODS/:
Ano, já to mohu zopakovat. Já si myslím, že to dnešní hlasování bylo především o volebních dárečcích především ze strany hnutí ANO a České strany sociálně demokratické. Já si myslím, že reálné problémy českých důchodců to určitě nevyřeší. My jsme jako Občanská demokratická strana již od počátku deklarovali, že tentokrát nepodpoříme navyšování důchodů na tu zákonou valorizaci. Víte, naše země se oproti těm předešlým rokům nachází prostě v úplně jiné dramaticky jiné ekonomické situaci. Máme deficity 500 miliard korun. Na příští rok se plánuje deficit 390 Kč. Máme deficity důchodového účtu v úrovni 40 miliard korun a já si myslím, že je férové říci, že prostě dneska na to peníze nemáme a pokud se na to peníze vynaloží, tak si je budeme muset někde půjčit, zkráceně někde na finančních trzích nebo v bance. Takže to jsou ty hlavní důvody. Možná i ten další důvod, který jsem chtěl říci, je, že se, jak jste to možná řekl na tom úvodu, permanentně překračuje ten zákonný valorizační vzorec, který se měnil v naší zemi někdy v roce 2017. Byla zavedena takzvaná důchodcovská valorizace na to, aby byly pokryty prostě spotřební koše našich důchodců, které jsou trošku jiné než u běžných domácností.

Michal KUBAL, moderátor: ČT
Na druhou stranu dneska zaznívalo ve Sněmovně, že jestli něco připravilo rozpočet o podstatnou částku, tak to bylo snížení daně z příjmů. To je tedy věc, pro kterou hlasovala i ODS.

Jan BAUER, místopředseda výboru pro sociální politiku PS PČR a místopředseda poslaneckého klubu strany /ODS/:
Ano, já s vámi souhlasím. Řekl jste to správně. Přece nemůžete očekávat od člena Občanské demokratické strany, která má jako vlajkovou loď prakticky ve všech volbách, že budeme rušit superhrubou mzdu, abychom pro tento návrh nehlasovali. Myslím si, že v té době, kdy se hlasovalo u té superhrubé mzdě, bylo z naší strany velmi férové, že jsme předložili paní ministryni Schillerové a panu premiéru Babišovi návrh úspor přibližně v úrovni 80 miliard korun. Oni nedbali těchto našich úspor, těchto našich rad a nakonec se odsouhlasila pouze zrušením superhrubé mzdy. Já si myslím, že to je veliká chyba především na straně Ministerstva financí, protože ty úspory bylo nutné hledat.

Michal KUBAL, moderátor:
Lidovci dneska hlasovali pro návrh. Vyříkali jste si to v koalici? Máte jednotný postoj, postup, jak budete pokračovat dál?

Jan BAUER, místopředseda výboru pro sociální politiku PS PČR a místopředseda poslaneckého klubu strany /ODS/:
Víte, to, že dneska prošel v Poslanecké sněmovně ten bonus 500 Kč pro matky, tak dobře víme a čtu si volební programy, tak se promítá prakticky do všech volebních programů. Kdyby tento bonus byl schválen v rámci nějaké důchodové reformy, tak si myslím, že bych s tím já osobně neměl žádný problém, protože i koalice SPOLU má prostě bonus pro maminky za děti ve svém volebním programu. Na druhou stranu toto je pouze jednorázový krok. Chtěl bych říci, já jsem si tu tužku do ruky vzal, když se dneska odhlasovalo. To, co se dneska schválilo, tak znamená díru do státní rozpočtu přibližně 33 miliard korun. Takže já z toho nadšený nejsem. Samozřejmě s kolegy z KDU jsme o tom hovořili. Na druhou stranu respektuji, že oni tento návrh předkládali Poslanecké sněmovně možná v posledních pěti nebo šesti letech. Je to jejich vlajková loď a my respektujeme, že prostě pro to nakonec zvedli ruku.

Michal KUBAL, moderátor:
Pane Juchelko, vy jste tady za vládní koalici, tak zopakuji tu otázku nebo respektive ten postoj vašeho kolegy z ODS. Uplácíte voliče před volbami?

Aleš JUCHELKA, člen výboru pro sociální politiku PS PČR /ANO/:
V žádném případě. My máme v programovém prohlášení vlády vlastně navyšování důchodů neustále od roku 2017. Tam byl průměrný důchod tuším něco přes 11 470 Kč. V tuto chvíli je to nějakých přes 15,5 tisíce a tím, že jsme zvýšili dnes důchody o 758 Kč, tak to překročí hranici průměrného důchodu 16 000. Takže my to vlastně říkáme úplně od prvopočátku, od začátků našeho vládnutí, od roku 2017. Děláme to stabilně každým rokem. Možná, že by stálo třeba upravit valorizační vzorec. Možná, že se o tom můžeme do budoucna bavit, nicméně my chceme, aby senioři měli důstojné důchody. Vždyť dneska to číslo zaznělo několikrát. Pod 10 000 Kč má zhruba 90 000 důchodců svůj důchod a několik set 1 000 Kč, přes 600 000 Kč, přes 600 000 důchodců má důchod pod 14 000 Kč. Za to nepronajmete ani garsonku v Praze.

Michal KUBAL, moderátor:
Vy jste říkal, že se od roku 2017 prakticky ta politika nemění. Co se změnilo, byly například schodky státního rozpočtu. Co se změnilo, byla situace v republice. Máme tady covidovou krizi, dopad do ekonomiky. Máme na to stále, abychom zvyšovali důchody nad hranici stanovenou zákonem?

Aleš JUCHELKA, člen výboru pro sociální politiku PS PČR /ANO/:
Víte, já nesouhlasím s tím, aby důchodci tak, jak si to třeba přejí někteří z těch, kteří hlasovali proti tomu navyšování důchodů, byli úplně na tom spodku potravinového řetězce, když to takhle řeknu. Protože všichni ti, kteří dneska hlasovali proti, tak říkají jednu mantru pořád dokolečka. Když máme ekonomický růst, tak důchody nezvyšujeme, protože je potřeba šetřit na horší časy a naopak, když nás postihne například covidová krizová situace, díky které samozřejmě ten schodek rozpočtu také vznikl, tak se zase řekne důchodcům, ne v tuto chvíli vám důchody zvyšovat nebudeme, protože na to v tuto chvíli nemáme. Takže já to odmítám. Můžeme to říkat u jakékoliv položky státního rozpočtu, včetně položek, já nevím, Ministerstva obrany, školství, Ministerstva pro místní rozvoj, ale vždycky si vybereme důchodce a vždycky kolem toho je velká spousta diskusí. A já to zásadně odmítám, protože my máme už od prvopočátku samozřejmě v programovém prohlášení vlády, že chceme přidávat více těm, na které se zapomínalo celá léta - učitelům, policistům, sestřičkám, no a samozřejmě důchodci nemůžou být těmi, na které se zapomíná. Vždyť říkám přes 600 000 lidí má pod 14 000 Kč důchod a za to nepronajmete ani garsonku v Praze.

Michal KUBAL, moderátor:
Pod vámi je takový nápis - kdo zaplatí vyšší důchody. Asi ho nevidíte, nicméně tu otázku vám položím. Kdo to zaplatí? Kde najít ten balanc mezitím, na co ty peníze nakonec vyložit a na co ne?

Aleš JUCHELKA, člen výboru pro sociální politiku PS PČR /ANO/:
Ten balanc se nachází v rámci nějakých koaličních dohod, v rámci toho, jakým způsobem se o tom bavíme na výboru pro sociální politiku, v rámci diskuse ve Sněmovně, v rámci toho, které pozměňovací návrhy projdou. My vlastně v rámci důchodové reformy a možná, že se za okamžik o tom budeme samozřejmě bavit, máme vynikající stopy, data, dvacetistránkovou analýzu OECD. Od nich se můžeme velmi dobře odrazit. Jsou v ní napsána i některá opatření, ale pořád a dokola se tam říká jedna jediná mantra, a to je demografie. Zkrátka a jednoduše ta populace, která v tuto chvíli, a my jsme tou sendvičovou generaci, která to vlastně odnáší nejvíce, tak samozřejmě se zužuje. Ano, my jsme ti, kteří vlastně neustále přispívají do toho průběžného důchodového systému, ale zároveň tak trošičku tušíme, že si budeme muset šetřit na možná horší časy. A všechno to je otázka jenom demografie, porodnosti, a i když jsme čtvrtým nejlepším státem v Evropské unii z hlediska počtu dítěte na maminku, tak pořád to není dostatečné v tom, abychom nějakým způsobem ten průběžný důchodový systém měli v plusu anebo vyrovnaný.

Michal KUBAL, moderátor: ČT
Dostaneme se k tomu ještě samozřejmě, k nějakému komplexnějšímu řešení. Pane Dolejši, jak dlouho podle vás ještě rozpočet unese takové zadlužování? Vy jste dneska navrhovali dokonce 500 Kč nad tu zákonnou valorizaci. Z čeho byste to brali?

Jiří DOLEJŠ, poslanec /KSČM/:
Uvědomme si, že státní rozpočet má objem dneska víc jak 1,5 bilionu korun. Pokud se bavíme o položce 30 miliard a pokud od toho odečteme zákonné valorizace, ty by proběhly tak jako tak, tak je to položka ještě menší. Tak jestli tohle je smrtící? Já si myslím, že není, ale udržitelnost veřejných financí samozřejmě předpokládá se říci, jaká opatření uděláme jednak na výdajové stránce, to nepopírám, i když naše priority by asi byly odlišné od kolegů třeba na pravici, ale také co uděláme s příjmovou stránkou státního rozpočtu, protože ten výpadek 100 miliard korun u daně z příjmů je prostě zásadní a minimálně doplnit tento výpadek se nějak bude muset. Takže to je strategické uvažování v letošním roce. Prostě já si nemyslím, že důchodci by měli být ti, kteří budou platit buď za to, že se politici neumí dohodnout, nebo že je zrovna konjunktura a krize. Výplaty by měly být stabilní a zajišťovat, aby senioři žili prostě důstojný život. A uvědomte si, jestliže mediánový důchod je dnes kolem 15 000, je-li mediánový, to znamená, že polovina důchodců má menší než 15 000 Kč, a to je strašné číslo, zvláště pokud ti důchodci žijí ve větších městech, z toho se opravdu vyžít nedá. Takže kdyby tady seděl zástupce seniorské organizace, tak vám řekne, že ano, zlepšili jsme ten valorizační vzorec, k inflaci jsme přidali vazbu na průměrnou mzdu, takže je to jakýsi automat, který funguje ze zákona, ale jde o to, z jaké startovní pozice. A ti senioři to prostě vnímají, že je třeba, abychom doháněli tu kupní sílu důchodů, když je to možné. V konjunktuře je to samozřejmé, pokud jsme teďko ve covidové krizi. Je pravda, že letos a v příštím roce jsou deficitní státní rozpočty, tak zkusme šetřit, ano, ale na někom jiném než na důchodcích. Ty totiž se nemají možnost bránit. Když jste důchodce, tak čekáte na toho pošťáka, kdy vám přijde důchod. Nic víc dělat nemůžete. Pokud jste samozřejmě střední vrstva, podnikáte nebo jste nějak placený zaměstnanec, tak samozřejmě se adaptujete během svého života. Můžete nějak reagovat. Důchodce opravdu reagovat nemůže.

Michal KUBAL, moderátor: ČT
Nestal se vlastně automat už z toho, že teď strany soutěží o to, o kolik přidají nad rámec z toho, co stanoví ten vlastní automat?

Jiří DOLEJŠ, poslanec /KSČM/:
Ono to vypadá trošku jako soutěž, ale řekněme si, v posledních letech každý rok byly nějaké volby, tak si zakážeme dávat něco navíc jenom proto, že jsou volby? To by asi dost dobře nebylo, nebylo logické.

Michal KUBAL, moderátor: ČT
A není to logické, že se možná dává navíc, protože jsou volby nebo je to shoda okolností?

Jiří DOLEJŠ, poslanec /KSČM/:
Je to o velkorysosti správce toho budgetu, toho eráru. Pokud se rozhodl, že jeho prioritou jsou senioři, a vtom si, i když jsme se s vládou už rozešli, toleranci jsme zrušili, tak v této prioritě se určitě shodneme a nejenom proto, že máme třeba i starší voliče, ale protože zkrátka chudoba zasahuje především ten seniorát, ty starší občany a jako tady by opravdu jsme vyrobili velký problém. Do budoucna musíme si říci, jak to koncepčně řešit, ale v tom případě se musí dohodnout obě strany rovnice. My jsme pro sociální udržitelnost důchodů, aby ty platby teda byly takové, že nespadnou ti důchodci do sociálního systému, ale současně se to musí umět zaplatit a bez uvolnění části daňového výnosu ve prospěch důchodového účtu to prostě nepůjde. A tady na to samozřejmě se neslyší, zejména před volbami. To uznávám, že pravice, když slibuje, že nešáhne, nešáhne na daně, dokonce bude snižovat, no ale jak to chce teda zařídit, pokud v tom, vzhledem k demografii budou chybět příjmy do důchodového účtu a z daní vyňali z rozpočtu 100 miliard. To prostě bez toho nejde. Musíme si to upřímně říct tady. Pokud si to řekneme, můžeme začít jednat. Pokud budeme v zákopových pozicích, tak se nedohodneme nikdy.

Michal KUBAL, moderátor: ČT
I k tomu se dostaneme. Ostatně se tím zabývala komise, která se jmenovala komise pro spravedlivé důchody. Její předsedkyně Danuše Nerudová je teď tady s námi v Událostech, komentářích. Dobrý večer.

Danuše NERUDOVÁ, předsedkyně Komise pro spravedlivé důchody:
Dobrý večer.

Michal KUBAL, moderátor: ČT
Já navážu na ten název té vaší komise. Je dnešek podle vás krokem ke spravedlivějším důchodům?

Danuše NERUDOVÁ, předsedkyně Komise pro spravedlivé důchody:
Já se domnívám, že dnešek je dnem, kdy se částečně zrealizovalo to, co bylo obsaženo v návrhu důchodové reformy, a to je těch 500 Kč za vychované dítě. Ale byť mám samozřejmě radost, že bude oceněna péče o děti, protože to bylo jedno z velkých témat na komisi pro spravedlivé důchody, tak jako ekonom samozřejmě nemohu mít radost z toho, že jdeme takovou jakousi salámovou metodou, že si nedokážeme říct, zrealizujeme důchodovou reformu jako celek, ale rozsekali jsme ji na dílčí pozměňovací návrhy, a teď vlastně je to v podstatě tak trochu ruleta, co tou Poslaneckou sněmovnou projde, a je to vlastně nekoncepční, protože ty změny do sebe nějakým způsobem zapadaly a teď máme výsekově pouze některé změny.

Michal KUBAL, moderátor:
Jako je to nekoncepční nebo je to i neudržitelné?

Danuše NERUDOVÁ, předsedkyně Komise pro spravedlivé důchody:
Je to nekoncepční. Neudržitelný krok to je ve chvíli, pokud se neřekne B a neřekne se, kde se vezme v tuto chvíli 18 miliard tedy na ten bonus za vychované dítě a zhruba 11 miliard za valorizaci nad rámec zákona. A ta rovnice je taková, že skutečně je do toho systému potřeba zapojit dodatečné příjmy. To je poměrně jasné. Nelze zvyšovat odvody na sociální zabezpečení. Jsme zemí, která je má skoro nejvyšší ze zemí OECD. No a nebo je lze financovat dluhem, ale je potřeba říci nahlas, kterou tou cestou půjdeme, protože samozřejmě všechny tyto cesty mají nějaké konsekvence. A na konci dne to samozřejmě někdo bude muset zaplatit a my tady vlastně hrajeme o to, kdo to zaplatí, to zvýšení.

Michal KUBAL, moderátor:
A taky kdy. Ministryně financí Alena Schillerová o vaší komisi prohlásila, že to byla pseudokomise, která přišla s pseudoreformou. Proč se to nepovedlo prosadit to, o čem jste jednali?

Danuše NERUDOVÁ, předsedkyně Komise pro spravedlivé důchody:
Já si nemyslím, že to byla pseudokomise. Jak jsem říkala, když se podíváme na všechny pozměňovací návrhy, tak víceméně většina z nich vychází z toho, co bylo projednáváno na komisi. To znamená, že výsledkem té komise byly skutečně nějaké hmatatelné návrhy, které si politické strany přetavily do svých programů a předkládaly je jako pozměňovací návrhy. Z mého pohledu je obrovským problémem to, že od začátku jsme všichni odborníci říkali, že nelze vykouzlit vyšší důchody a nelze vykouzlit udržitelnost systému, aniž by se do toho systému zapojily další příjmy. A další příjmy souvisí s provedením daňové reformy. Upozorňovali jsme na to od začátku. Dokonce jsme hovořili o určitých typech daní, které by bylo potřeba zavést. Hovořili jsme o tom, že by bylo potřeba změnit strukturu daňové kvóty, ale bohužel musím konstatovat, že paní ministryně financí byla na všechny tyto věci hluchá, a byť jsme jí několikrát nabízeli, aby se účastnila jednání komise, tak vždy odmítla na jednání komise přijít.

Michal KUBAL, moderátor: ČT
Poprosím už jenom krátce, jaká je vaše zkušenost? Je z toho, jak jste měla možnost poznat jednotlivé politické strany obecně, vůle to řešit, anebo spíš ten problém, který samozřejmě znamená trochu problém s velmi významnou voličskou částí, tlačit před sebou?

Danuše NERUDOVÁ, předsedkyně Komise pro spravedlivé důchody:
Já se osobně domnívám, že jsme v poměrně teď takové jakoby unikátní době, protože ty výsledky té komise si vlastně přetavily všechny politické strany do svých volebních programů a především staví na té jednotné koncepci, na tom rozdělení toho prvního pilíře, na ten nultý a první. Takže já pevně věřím, že změna důchodového systému bude velkou prioritou a myslím si, že je na rozdíl od minulých let na čem stavět, protože skutečně ta shoda na té základní koncepci je vidna v těch volebních programech politických stran.

Michal KUBAL, moderátor: ČT
Říká Danuše Nerudová. Díky za váš čas.

Danuše NERUDOVÁ, předsedkyně Komise pro spravedlivé důchody:
Děkuji za pozvání, na shledanou.

Michal KUBAL, moderátor: ČT
Pane Juchelko, proč se to nepovedlo po čtyřech letech? Najde se teď v tom dalším volebním období politická vůle, protože tohle je věc, kdy opravdu se musí hledat, pokud by jedna vláda neměla rušit to, co udělá ta před ní, že se musí hledat široká shoda. Vidíte šanci pro to, že teď by opravdu něco takového mohlo přijít.

Aleš JUCHELKA, člen výboru pro sociální politiku PS PČR /ANO/:
Já tu šanci vidím. Jako jsme svědky opravdu toho, že vlastně máme několik desítek let diskusi o důchodové reformě, máme několik těch koncepcí. V tuto chvíli máme skutečně i velmi podrobné, bych řekl, stanovisko a studii OECD. A já pevně věřím, že v tom dalším volebním období, pokud to chytneme hned od začátku, a ta vůle bude, že se skutečně nějaké důchodové reformy dočkáme. Ten vlastně zlom by měl nastat v roce 2035 zhruba, kdy se začne vlastně jakoby lámat ta demografická křivka. Ale můžu říct, že když jsem viděl prostě čísla, která jsou z hlediska průměru v Evropské unii na na důchody v rámci HDP, tak je to kolem 8,1-8,2 v roce 2040, a ten peak vlastně by měl být v roce 2059, kdy by to mělo být, tuším, necelých 12 % a pak by to zase demograficky mělo klesat, ale to už jsme v roce 2070. Takže my ještě nějaký čas samozřejmě na tu diskusi máme. OECD nám doporučuje například částečně změnu daňového mixu. Ale já pořád jenom říkám, že bez toho, abychom nějak nepodporovali rodiny, rodinnou politiku, porodnost, aby skutečně jsme v České republice ten průběžný důchodový systém udrželi, tak samozřejmě budeme muset dělat jiná opatření než v tom důchodovém průběžném systému se ukotvit, a to je právě třeba změna nějakého daňového mixu, nových daní, digitální daně, šetření a tak dále.

Michal KUBAL, moderátor: ČT
Každopádně to byly 4 roky, kdy vaše vláda měla šanci něco v tom udělat. Možná to je ten rok 2035. Proč to nepřišlo?

Aleš JUCHELKA, člen výboru pro sociální politiku PS PČR /ANO/:
Paní Nerudová říkala, že vlastně komise pro spravedlivé důchody, která začala, byla v průběhu celého, myslím, první poloviny funkčního období zastoupená všemi politickými stranami. Vzešlo z toho de facto něco, co jsme si mohli přečíst a co bylo s velkou a bombastickou tiskovou konferencí představeno nejen poprvé nám poslancům, ale také občanům. Takže potom ta vlastně diskuse v Poslanecké sněmovně de facto jakoby vázla částečně na tom, že se dobře nekomunikovala ta diskuse ze strany MPSV. Je to úplně jednoduché. My jsme se prostě o tom dozvěděli z nějaké tiskové konference, kterou měla paní Nerudová s paní Maláčovou. Ta diskuse probíhala skutečně, myslím si, jak jsem říkal, první 2 roky. A já pevně věřím, že v další volebním období se k tomu vrátíme a myslím si, že ty modely ze strany OECD, anebo třeba ze strany i komise pro spravedlivé důchody nějaké máme a že se můžeme od toho odrazit. Ale jak říkám, na tu diskusi může být ještě relativně, relativně čas. Ale paní Nerudová v jednom pravdu, skutečně se některé ty věci koncepční, které oni navrhli v rámci té komise pro spravedlivé důchody, vyzobaly v těch pozměňovacích návrzích, a já říkám, že to je špatně, že měla přijít právě s tou větší diskusí, hlubší diskusí ministerstvo práce a sociálních věcí, paní ministryně Maláčová a mělo se to projednat skutečně na půdě Poslanecké sněmovny. Ale my jsme byli svědky nějakých rychlých tiskových konferencí, rychlého zákona o důchodové reformě a bylo to všechno strašně prostě jakoby překotné a já mám pocit, že jsme to neprobrali dostatečně, proto jsem, říkám, rád za tu hlubokou studii OECD, od které se můžeme skutečně v tuto chvíli odrazit, více než od té komise.

Michal KUBAL, moderátor:
On ten spor mezi ministryněmi je patrný už, už delší dobu. Pane Dolejši, podle vás je ekonomická situace tak vážná nebo bude v těch nejbližších letech, že skutečně dotlačí politickou reprezentaci do toho, aby už něco udělala?

Jiří DOLEJŠ, poslanec /KSČM/:
Pamatuji vládní důchodové komise za premiéra Topolánka, za premiéra Sobotky a musím říct, že ani ta současná komise, která vznikla za premiéra Babiše, nebyla o tolik úspěšnější, pokud bychom to měřili, zda Sněmovna je schopna rozhodnout tyto koncepční věci, prostě předloženo koncepční řešení nebylo. A evidentně je to problém politických přístupů, protože to, co popsala ta studie OECD, ano, dala na to razítko instituce, která má jistou autoritu, ale ona v podstatě shrnula to, co víme. To znamená, že je extrém jenom zvyšovat důchody a nemít na to peníze a je extrém myslet si, že s privatizací důchodového systému a přenesením všechno na kapitálové spoření, že to vyřešíme, protože velká část populace toho nebude schopná kapitálového spoření. Takže se musí hledat takový systém, který zajistí důstojnost, jak obyčejných lidí, kteří na velké spoření nemají, tak i zapracovat nějaký ten princip zásluhovosti. Koncepčně některé věci padly, ano, byly na stole, nultý pilíř, první pilíř, a tak dále, parametrické úpravy, ale musí se to spojit s těmi penězi. A já nechci známkovat, kdo s kým nemluvil, jestli si začala paní ministryně Maláčová nebo měla prostě červenou v daňových věcech paní ministryně Schillerová, v každém případě výsledek je ten, že koncepce není. A nebyl bych tak klidný, že Husákovy děti přijdou až někdy po roce 2035, protože my jsme se díky covidu dostali do určité dluhové spirály, kterou musíme brzdit už teď a důchodový systém je součástí té dluhové spirály, takže jestliže národní rozpočtová rada volá pozor, ať nenarazíme na dluhovou brzdu už někdy v roce 2024, tak musíme ta opatření, to znamená nejenom důchodovou reformu, ale i daňovou reformu nastavit, tak to musíme hned po volbách. Čili je to obrovské téma do volební kampaně a měli bychom se bavit o těchto tématech a ne jenom vzpomínat na špatné časy s covidem nebo kdo co kde provedl za kulišárnu, protože toto jsou koncepční věci, které ovlivní budoucnost tohoto národa a tohoto státu.

Michal KUBAL, moderátor:
Pane Bauere, koalice SPOLU aspiruje na to, že chce vést tuto zemi, z toho, co tady slyšíte, vidíte jako jakou naději, že by se podařilo hledat, minimálně hledat a směřovat k nějakému kompromisu na půdě Poslanecké sněmovny?

Jan BAUER, místopředseda výboru pro sociální politiku PS PČR a místopředseda poslaneckého klubu strany /ODS/:
Určitě, my jsme jako Občanská demokratická strana samozřejmě přijali pozvání do důchodové komise hlavně z toho důvodu, já jsem tam naši stranu reprezentoval, udělali jsme to hlavně z toho důvodu, že respektujeme, že ohledně změny penzijního systému nebo návrhu nějaké důchodové reformy opravdu musí existovat nějaká shoda napříč politickým spektrem. Já teda musím na rozdíl od těch mých dvou kolegů, se kterými jsem dneska u vás v televizi, říci, že jsem zděšený z toho, co povídají, protože jednoznačnou odpovědnost za to, že za 8 let v naší zemi a za poslední 4 roky pod vládou teda hnutí ANO se neudělalo s penzijní reformou vůbec nic, opravdu nese především hnutí ANO a samozřejmě Česká strana sociálně demokratická. Oni tady 8 let v této zemi vládnou, že si zřídili nějakou komisi, která nakonec nebyla prakticky vůbec k ničemu a mě je hrozně líto, v té komisi bylo asi 45 lidí, mě je hrozně líto opravdu několika velmi šikovných lidí především z akademické sféry, kteří také byli zděšeni z toho, že se tam prakticky nic nedělá. Já bych doporučil teda panu Juchelkovi, ať si pročítá teda tu zprávu OECD, ono tam není, my to všichni známe, ono tam není nic nového napsáno, všechny tyhle věci už dávno byly pojmenované. Ale je ostudou především hnutí ANO, že si do programového prohlášení napíše na první stránku, že prioritou všech priorit je reforma penzijního systému a za ty 4 roky neudělali vůbec nic a jediný, co umí, je, že paní ministryně Schillerová se před zraky těchto dvou stran a před zraky voličů a před zraky občanů České republiky hádají o to, kdo má větší vinu za to, že vůbec s ničím nepřišli, prostě to je realita všedních dnů. Ale abych odpověděl na vaši otázku, samozřejmě my jsme připraveni, nejenom sami, ano nejenom sami prostě přicházet s našimi návrhy, ale, ale ta shoda napříč politickým spektrem, ať v té zemi bude příští rok vládnou kdokoliv, bude nutná, protože jsou to zásadní věci, na který se musí nějaký široký kompromis.

Michal KUBAL, moderátor:
Vyjádření pana Juchelky ohledně především ministerstva práce a sociálních věcí zaznělo, předpokládám, že to by byla ta reakce, chcete ještě něco krátce dodat?

Aleš JUCHELKA, člen výboru pro sociální politiku PS PČR /ANO/:
Já samozřejmě jenom krátce dodám to jediné, dnešním dnem se dokázalo, komu skutečně na seniorech záleží a komu ne a když tady důchodová reforma je nebo tady bude později, tak ODS hlasovala jednoduše proti seniorům.

Michal KUBAL, moderátor:
A jsme od koncepčních témat zpátky v předvolební kampani. Pánové, děkuji, ale samozřejmě se k té důchodové reformě budeme vracet opakovaně, protože to je skutečně podstatné téma, které se bude týkat úplně všech v téhle zemi. Děkuji, přeji hezký večer.

Aleš JUCHELKA, člen výboru pro sociální politiku PS PČR /ANO/:
Na shledanou.

Jiří DOLEJŠ, poslanec /KSČM/:
Na shledanou.

Jan BAUER, místopředseda výboru pro sociální politiku PS PČR a místopředseda poslaneckého klubu strany /ODS/:
Hezký večer.

Ing. Jan Bauer

poslanec PČR
zastupitel
člen regionální rady
předseda oblastního sdružení