Události, komentáře
(ČT 24) Hostem diskusního pořadu Události, komentáře ČT24 byl předseda senátorského klubu ODS a TOP 09 Zdeněk Nytra.
Jakub ŽELEZNÝ, moderátor:
Řidiči možná od příštího roku budou muset předjíždět cyklisty v povinné vzdálenosti 1,5 metru, senátoři totiž navzdory doporučení výborů neodmítli poslaneckou novelu silničního zákona. O 1 hlas neprošel návrh Zdeňka Nytry, aby horní komora ze zákona to diskutované nařízení vzdálenosti při předjíždění vypustila. Senát tak novelu do sněmovny vrátil jen s návrhem na zmírnění sankcí.
Michal KORTYŠ, senátor; výbor pro hospodářství a zemědělství
Kdybyste to měla schválit v tom znění, v kterým to bylo, tak jste nemohla přijít ani o plnou čáru a byla tam pokud asi 10 000.
Petr DOLÍNEK, předkladatel novely silničního zákona /ČSSD/:
Zachovali bezpečný odstup cyklistů jeden a půl metru, to znamená zasadili se o zvýšení bezpečnosti v celém provozu.
Jakub ŽELEZNÝ, moderátor:
Hosty jsou zmíněný senátor Zdeněk Nytra, předseda klubu ODS, TOP 09. Dobrý večer.
Zdeněk NYTRA, předseda senátorského klubu ODS a TOP 09 /ODS/:
Dobrý večer.
Jakub ŽELEZNÝ, moderátor:
A také chirurg a vášnivý cyklista Pavel Pafko. Dobrý večer i vám, pane profesore.
Pavel PAFKO, emeritní přednosta, III. chirurgická klinika 1. LF UK a FN Motol:
Dobrý večer.
Jakub ŽELEZNÝ, moderátor:
Pane senátore, výbory Senátu tedy navrhovaly zamítnout novelu, to jste neudělali. Váš návrh na zrušení toho klíčového parametru, tedy toho metru a půl nakonec neprošel o 1 hlas, máte pocit, že vám tedy prošel nebo odešel špatný návrh, v čem?
Zdeněk NYTRA, předseda senátorského klubu ODS a TOP 09 /ODS/:
Já nemám pocit, že bych prohrál, protože jednak politika je o tom. A za druhé už ta diskuse, která se kolem toho rozvířila, tak si myslím, že hodně lidí upozornila na ten problém. Ten problém jsme nikdy nezpochybňovali. A v podstatě i potom, když vlastně neprošel ten můj návrh, tak jsme podpořili návrh pana senátora Kose.
Jakub ŽELEZNÝ, moderátor:
Promiňte, zůstaňme u toho metru a půl, aby to bylo srozumitelné. Proč by tam neměl být ten přesný parametr? Přece ten metr a půl je zhruba samozřejmě plus minus polovina standardního jízdního pruhu. Každý řidič by si to měl umět odměřit a jistě to žádný policista při nedejbože nějaké nehodě by neměřil na milimetry, tak proč, proč by tam neměl být nějaký parametr, který by to říkal jasně? Koneckonců víme, že vzdušný vak může udělat své a ten metr a půl prostě má nějaký význam.
Zdeněk NYTRA, předseda senátorského klubu ODS a TOP 09 /ODS/:
To by neměřil policista, nešlo ani tak o nehodu, protože tam se k tomu vždycky vyjadřuje soudní znalec. Problém je v tom, že to bylo navrženo tak, že je to prostě zakázaný způsob předjíždění do toho jednoho a půl metru odstupu. A v podstatě i při tom, když byste, já nevím, 40, 50kilometrovou rychlostí předjel toho cyklistu bezpečně vůbec, byť se mu nic nestalo, ale někdo vás vyfotí, a z té fotky se dá odhadnout, že jste ho předjížděl s metrovým odstupem, tak...
Jakub ŽELEZNÝ, moderátor:
Dobře, ale právě o tom mluvím, když na té fotce se dá odhadnout, že to bude metr třicet, tak si neumím představit, že by tohle třeba sankcionoval. Přece víme, promiňte, ale víme, že i v tak závažných věcech, jako je třeba nulová tolerance alkoholu nebo rychlost na silnici či dálnici existuje vlastně jakési nepsané pravidlo jakési nepsané tolerance, to tak prostě reálně je.
Zdeněk NYTRA, předseda senátorského klubu ODS a TOP 09 /ODS/:
U alkoholu je to na nás, jestli jsme pili nebo nepili, rychlost máte tachometr, u té vzdálenosti je to vyloženě odhadem, a to by neřešil ten policista na místě, to by řešily dopravně správní činnosti.
Jakub ŽELEZNÝ, moderátor:
Pane profesore, vy jste celoživotní vášnivý cyklista, snad vás to neuráží to adjektivum.
Pavel PAFKO, emeritní přednosta, III. chirurgická klinika 1. LF UK a FN Motol:
Ne.
Jakub ŽELEZNÝ, moderátor:
Senátory jste se snažil osobně přesvědčit, že ten metr a půl konkrétně takhle v té normě napsaný je důležité, ale na druhou stranu není to zbytečně technicistní řešení? Není to prostě o toleranci, o tom odhadu, o tom, že si řeknu prostě dám velký pozor, a když můžu, tak se tomu cyklistovi vyhnu co největším možným obloukem?
Pavel PAFKO, emeritní přednosta, III. chirurgická klinika 1. LF UK a FN Motol:
Dovolte, abych nejdřív poděkoval všem senátorům, kteří dali přednost bezpečnosti nad uspěchaností a pokud jde o ten metr a půl, potřebujeme mít přece vždycky nějakou normu, nějaký pevný bod, od kterého se odrážíme. Ano, vyhláška už dřív říkala, předjíždět v bezpečné vzdálenosti, ale co je bezpečná vzdálenost pro jednoho, může být nebezpečná pro druhého, to je subjektivní stav nebo subjektivní pojem, a ten metr a půl je něco objektivního, že to bude s tolerancí, to jste říkal.
Jakub ŽELEZNÝ, moderátor:
Dobře, to s tolerancí bude, na druhou stranu, kdybychom to chtěli mít striktně a kdybychom to chtěli opravdu vážně dodržovat, tak já si neumím představit, že, trošku to beru s nadsázkou, že si vezmu dlouhé pravítko, vystrčím ho z okna a řeknu si - tak tohle je ta vzdálenost, kterou musím být daleko od, od toho cyklisty, protože metr a půl, ano, odhadnuto plus minus, ale přesně ne.
Pavel PAFKO, emeritní přednosta, III. chirurgická klinika 1. LF UK a FN Motol:
No přesně to nemůžete odhadnout, ale ještě jednou, platil někdo z nás někdy pokutu, když jel v obci 52 nebo 53 za hodinu? Neplatil. Ta tolerance tady je, stejně tak na té dálnici 135. Nerozumím tomu se dohadovat na nějakých centimetrech. To posuzování bude vždycky individuální a máte pravdu, že odhadnout přesně 150 cm není možné.
Jakub ŽELEZNÝ, moderátor:
Nebudete to naopak zvyšovat třeba stres řidičů, když pojedou za tím cyklistou déle, než ho budou moci předjet, budou hledat to vhodné místo, nemůže to potom vyvolávat takový ten pocit - raději to udělám ještě přesněji a budou potom kolony, nemůže to naopak dovést ty lidi do větších problémů ve výsledku, myslím?
Pavel PAFKO, emeritní přednosta, III. chirurgická klinika 1. LF UK a FN Motol:
Nemyslím si, nemyslím si. Předně máme mnoho pomalých vozidel třeba traktor na silnici a jenom, abychom věděli, norma české silnice je 5,5 metru. Ano, máme tady i silnice, které jsou 3 m široké, ale představme si, že nákladní automobil nebo autobus je 2,6 m široký, a tak na takovéto silnici musí být dopravní značení, které vám upraví, kdo počká, kdo pojede, protože tam se 2 náklaďáky nemůžou v protisměru minout, to nejde.
Jakub ŽELEZNÝ, moderátor:
Dobře, pane senátore, podobný zákon mají Německo, Francie, Španělsko, proč by podle vás neměl být u nás?
Zdeněk NYTRA, předseda senátorského klubu ODS a TOP 09 /ODS/:
Když jste začal Německem, tam je to pravda, ale na druhou stranu tam mají taky docela přísně upravené chování cyklistů. U nás musí jezdit u krajnice a musí jezdit po jednom. Myslím vedle sebe. Pokud já mám správné informace, tak v Německu můžou jet maximálně 2 za sebou a musí nechat bezpečný odstup na předjetí. V těch dalších státech to sice je, ale vůbec to není měřeno a není to vymáháno, takže to byl jeden z dalších argumentů, proč to mít v zákoně.
Jakub ŽELEZNÝ, moderátor:
Dobře, pane profesore, když se tedy řekne A, ano cyklisté budou mít tu metr a půl širokou, řekněme, ochranu nebo ochranné pásmo, tak nemělo by to B být pojďme se také zaměřit na cyklisty, jestli také oni sami jezdí vždycky stoprocentně bezpečně a možná i eticky?
Pavel PAFKO, emeritní přednosta, III. chirurgická klinika 1. LF UK a FN Motol:
Já nehájím cyklisty, všichni musíme dodržovat pravidla silničního provozu a opravdu, a opravdu, když jedou 2 nebo 3 cyklisté vedle sebe, to je trestuhodné.
Jakub ŽELEZNÝ, moderátor:
To znamená, mělo by se třeba pokračovat v té legislativní úpravě tak, aby i cyklisté měli o něco možná jasnější pravidla?
Pavel PAFKO, emeritní přednosta, III. chirurgická klinika 1. LF UK a FN Motol:
Určitě.
Jakub ŽELEZNÝ, moderátor:
Na druhé straně není celkovým řešením se snažit vlastně tyhle střety co nejvíce eliminovat, pane senátore? Zlepšit infrastrukturu, udělat pro cyklisty schůdnější cesty, mám pocit, že třeba cyklisté v Praze kolem Hlávkova mostu někdy kroutí hlavou a říkají, že třeba to řešení s těmi úzkými pruhy není úplně ideální, jinde zase jsou spokojeni, tak je to asi případ od případu.
Zdeněk NYTRA, předseda senátorského klubu ODS a TOP 09 /ODS/:
A to je právě cyklopruh, který bývá většinou metr široký, tenhle ten problém vůbec neřeší a vedle toho je to souběžná jízda, to není předjíždění, takže já naprosto legálně nepředjedu, ale v podstatě minu cyklistu s 30 centimetrovým odstupem, takže to je další problém.
Jakub ŽELEZNÝ, moderátor:
Protože už je, jste mimo ten jeho vyhrazený pruh.
Zdeněk NYTRA, předseda senátorského klubu ODS a TOP 09 /ODS/:
Ano.
Pavel PAFKO, emeritní přednosta, III. chirurgická klinika 1. LF UK a FN Motol:
K tomu jenom poznámka, podle mých informací v Německu tam, kde je cyklopruh vyznačený, ten metr a půl se nepočítá. Oni mají svůj pruh, ten je nakreslenej a hotovo.
Jakub ŽELEZNÝ, moderátor:
Bylo by logické, nevjedu cyklistovi do toho pruhu, to znamená, je to tím pádem vyřešeno a už se nemusím zabývat tím metrem a půl. Ale já jsem to myslel obecně, jestli by se stát neměl více zabývat tímhle problémem, že tam, kde se nemusejí cyklisté a motoristé potkat, tak to přece ideální varianta.
Zdeněk NYTRA, předseda senátorského klubu ODS a TOP 09 /ODS/:
Nejenom stát, ale i obce. Já jsem si přes víkend projel kousek Prahy, za prvé naprosto špatně je značení cyklotras, ztratíte se, jedete jinudy, než byste měl. Pak je to, pan profesor mluvil o cestách, které mají 2 pruhy, ale je tady zrovna v Praze spousta jednosměrek a tam opravdu ten bezpečný odstup nedodržíte, takže to je taky problém. Na chodník cyklista nesmí, bohužel ho tam často potkáme, takže ano, věnujme se výchově, věnujme se toleranci, a tak dále a budování té infrastruktury stoprocentně.
Jakub ŽELEZNÝ, moderátor:
Co udělat, pane profesore, kromě tedy této normy pro to, aby ta situace byla vzájemně víc plná respektu, abych tak řekl a třeba i ze strany cyklistů?
Pavel PAFKO, emeritní přednosta, III. chirurgická klinika 1. LF UK a FN Motol:
No já nevím, samozřejmě budování cyklostezek je prvořadé, protože kolo není jenom sportovní náčiní na víkend, ale je to dopravní prostředek pro mnoho lidí. My podporujeme cestu do práce na kole a tak, tak musíme podporovat bezpečnost těch lidí.
Jakub ŽELEZNÝ, moderátor:
To znamená víc cyklostezek nebo mimoúrovňová křížení nebo nějak jinak vymyslet?
Pavel PAFKO, emeritní přednosta, III. chirurgická klinika 1. LF UK a FN Motol:
Aby si diváci udělali jasno, v České republice je asi 55 000 km silniční sítě. Cyklostezek máme asi 1 300 km. Ročně se tady prodalo 350 000 kol, z toho asi 70 000 elektrokol. Ti lidé se nevejdou na ty cyklostezky, kde jsou ještě bruslaři, a tak dále, maminky s kočárkem, prostě jenom nerozumný cyklista se nutí jet někde po silnici mezi auty, když by měl cyklostezku, ale když ji nemá, no tak mu nezbývá nic jiného, než mezi ta auta vjet.
Jakub ŽELEZNÝ, moderátor:
Ale to je asi opravdu na těch možná obecních rozpočtech, protože nebo, nebo na místních.
Zdeněk NYTRA, předseda senátorského klubu ODS a TOP 09 /ODS/:
To určitě a pan profesor zmínil 1 problém, který se vůbec neřeší, a to jsou elektrokola, a to je do budoucna velký problém, protože při čipování kola ta kola můžou jezdit šedesátkou, sedmdesátkou. Takže do budoucna další problém, který určitě musíme řešit. Ale jako já jsem opravdu navrhoval vypuštění toho ustanovení kvůli těm drakonickým pokutám, ty se naštěstí dneska v Senátu podařilo snížit, uvidíme, jak zareaguje Sněmovna. Na druhou stranu jsem první, kdo bude podporovat jakékoliv aktivity, které tu vzájemnou toleranci. Na ty cesty se prostě musíme vlézt všichni auta, cyklisti i chodci.
Jakub ŽELEZNÝ, moderátor:
S tím asi budete souhlasit, pane profesore.
Pavel PAFKO, emeritní přednosta, III. chirurgická klinika 1. LF UK a FN Motol:
Naprosto.
Jakub ŽELEZNÝ, moderátor:
Pánové, děkuju moc za korektní diskusi na toto téma. Děkuju, že jste přišli a na shledanou, děkuju.
Zdeněk NYTRA, předseda senátorského klubu ODS a TOP 09 /ODS/:
Děkuju za pozvání.
Pavel PAFKO, emeritní přednosta, III. chirurgická klinika 1. LF UK a FN Motol:
Na shledanou, děkuju.
předseda senátorského klubu ODS a TOP 09