Otázky Václava Moravce
(ČT 24) Hostem nedělního diskusního pořadu Otázky Václava Moravce na téma místní rozvoj byl místopředseda ODS a místopředseda výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj PS PČR Martin Kupka.
Václav MORAVEC, moderátor:
Nový stavební zákon, verze březen 2021. Co bude nakonec platit a kdo na to doplatí? Další téma druhé části Otázek. Ještě jednou hezké nedělní odpoledne vám všem, divákům zpravodajské Čtyřiadvacítky, jste v jedinečném prostoru pro diskusi a díky za to, že Otázky jsou nejsledovanějším diskusním pořadem v zemi. Kdo rychle dává, dvakrát dává. Platí to u covidové pomoci? Podle části podnikatelů je covidová pomoc nedostatečná. Z dat Ministerstva pro místní rozvoj vyplývá, že do konce února stát vyplatil podporu v následujících covidových programech, které spravuje právě Ministerstvo pro místní rozvoj: na podporu ubytovacích zařízení poslal skoro 2,5 miliardy korun. Na podporu cestovního ruchu šlo 300 000 000 Kč a na podporu lázní 100 000 000. Kompenzace pro školy v přírodě pak činily 4 000 000. Pomoc pro lázně v rozhovoru pro dnešní Otázky zhodnocuje prezident Svazu léčebných lázní Eduard Bláha. Lázeňství se mimo jiné týkaly dvě výzvy programu Covid - ubytování.
Eduard BLÁHA, prezident Svazu léčebných lázní ČR:
Zatím bych řekl, efektivní byla ta první, byť jsme na ni velmi dlouho čekali, na tu druhou zatím stále čekáme a myslíme si, že už to trvá hodně dlouho, potom to byly ty lázeňské vouchery, které šly z MMR, ty běžely v loňském roce, budou teď znovu obnoveny a taky ten proces je neskutečně zdlouhavý.
Václav MORAVEC, moderátor:
Konstatují lázně. Stát v březnu schválil 2 nové kompenzační programy, ty uhradí dosavadní specifické dotační tituly, mezi nimi i Covid - ubytování. Dalšími hosty Otázek jsou avizovaní: ministryně pro místní rozvoj a také místopředsedkyně poslaneckého klubu hnutí ANO Klára Dostálová. Vítejte.
Klára DOSTÁLOVÁ, ministryně pro místní rozvoj a místopředsedkyně poslaneckého klubu /nestr. za ANO/:
Dobrý den.
Václav MORAVEC, moderátor:
Hezký dobrý den. Vítám místopředsedkyni Starostů, členku rozpočtového výboru a místopředsedkyni výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj Sněmovny Věru Kovářovou. Hezký dobrý den.
Věra KOVÁŘOVÁ, místopředsedkyně hnutí a místopředsedkyně výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj PS PČR /STAN/:
Hezký den.
Václav MORAVEC, moderátor:
A mé pozvání přijal místopředseda občanských demokratů, člen kontrolního výboru a místopředseda výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj Poslanecké sněmovny Martin Kupka. I vám přeji hezký dobrý den.
Martin KUPKA, místopředseda strany a místopředseda výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj PS PČR /ODS/:
Dobré odpoledne.
Václav MORAVEC, moderátor:
Paní ministryně, nový systém pomoci podnikatelům, nebudeme slyšet už podobné stížnosti, že to je příliš byrokratické, že to je příliš pomalé?
Klára DOSTÁLOVÁ, ministryně pro místní rozvoj a místopředsedkyně poslaneckého klubu /nestr. za ANO/:
Jsou to dotační programy, to znamená, my to...
Václav MORAVEC, moderátor:
Že to musí být byrokratické, pomalé.
Klára DOSTÁLOVÁ, ministryně pro místní rozvoj a místopředsedkyně poslaneckého klubu /nestr. za ANO/:
Byrokratické ne, ale musí se to administrovat, protože samozřejmě hned v závěsu po tom za tím půjde Nejvyšší kontrolní úřad, který samozřejmě bude sledovat, jak jsme ty dotační tituly administrovali. Na druhou stranu tyto dotační tituly na pomoc podnikatelům zakládají takzvanou veřejnou podporu. Tam je obrovský opravdu problém, protože tím, jak se prodloužil takzvaný dočasný rámec, to znamená, prodloužilo se to vlastně na těch 1,6 milionu euro, tak se ty programy musely znovu notifikovat u Evropské komise. A tím pádem se tam dostala celá Evropská unie se svými programy a Evropská komise nás opravdu žádá o to, abychom udělali třeba nějaké zastřešující programy, protože Česká republika těch programů má opravdu velké množství, takže naštěstí lázně...
Václav MORAVEC, moderátor:
Takže to, co říkala opozice, to, co kritizovala od začátku, že těch programů je moc, je to nesrozumitelné, tak vám to museli říct z Bruselu.
Klára DOSTÁLOVÁ, ministryně pro místní rozvoj a místopředsedkyně poslaneckého klubu /nestr. za ANO/:
My jsme na to reagovali nejen na základě opozice, ale i samozřejmě jsme připravili kvůli veřejné podpoře. To je trošičku něco jiného než počet programů, abychom udělali takzvanou umbrella veřejnou podporu, pod který schováme všechny ty dotační programy. Naštěstí ale tím, že vlastně průmysl vyhlásil ty 2 zastřešující programy vlastně začátkem března, tak tam běží ten umbrella – deštník, ale mezi tím už jsou notifikovány ty dílčí programy, takže lázně jsou notifikovány, velké cestovní kanceláře a každým dnem očekáváme notifikaci hromadných ubytovacích zařízení té další výzvy.
Václav MORAVEC, moderátor:
Pane místopředsedo Kupko, bude už ten systém méně byrokratický a funkčnější?
Martin KUPKA, místopředseda strany a místopředseda výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj PS PČR /ODS/:
Po tom všichni voláme, protože ten současný systém, a upozorňují nás na to podnikatelé v cestovním ruchu, je opravdu nefunkční, nedostávají podporu, o které stát pořád mluví. A to, co je zásadní, cestovní ruch patří objektivně mezi nejpostiženější oblasti. My jsme přišli s návrhem odškodňovacího zákona, který umožnil bez velkých byrokratických nárokům pokrýt všechny fixní náklady. Teď konečně se snad vláda k tomu přiklání rovněž, připravila Covid - nepokryté náklady. Mrzí nás, že tam tedy je podmínkou výpadek příjmů ve výši vyšší než 50 %, stejně tak i ta podpora bude jenom částečná, ale to je cesta, jak bez další zbytečné byrokracie pomáhat těm, kteří té epidemii čelí zdaleka nejvíc. Po čem také volají všichni podnikatelé v cestovním ruchu, je nový funkční zákon o kurzarbeitu tak, aby dokázali udržet pracovní příležitosti, protože jedna z věcí, které se celý ten sektor obává, je, že tam v budoucnu se lidé prostě nebudou s to vrátit. Ti, kteří odejdou teď v tom období. A může to přinést další vážné komplikace.
Václav MORAVEC, moderátor:
Jenže kurzarbeit leží v Poslanecké sněmovně, stále ještě nebyl schválen, takže to je na nějaké 3 měsíce.
Martin KUPKA, místopředseda strany a místopředseda výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj PS PČR /ODS/:
Já pevně doufám, že tohle všechno vezme vláda jako silný apel z naší strany, aby se v tomhle opravdu ledy pohnuly, protože to další, oč běží, je opravdu Antivirus C, což je zase uvolnění toho, aby nemusely menší a střední firmy platit za své zaměstnance sociální odvody. A koneckonců podobný pardon pro zálohy na sociální a zdravotní pojištění pro OSVČ, protože v cestovním ruchu je také plno právě těch, kteří jsou jenom v režimu OSVČ a tohle na ně dopadá taky velmi významně. Takže to je balík našich opatření, které směřují k tomu, aby i v oblasti cestovního ruchu se podařilo udržet celý ten sektor naživu.
Václav MORAVEC, moderátor:
Paní místopředsedkyně, pro vás ty 2 programy, které nahrazují ty specifické dotační tituly, které jsme viděli v úvodu, je to dostatečný krok?
Věra KOVÁŘOVÁ, místopředsedkyně hnutí a místopředsedkyně výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj PS PČR /STAN/:
Já bych je srovnala s těmi předcházejícími. Covid - ubytování, ten hodně pomohl, ale pouze jenom 10 % té ztráty bylo pokryto. Co se týče Covid - lázně, tak tam samozřejmě bylo slibováno daleko více, vzpomínám si na to, jak paní ministryně říkala, jak všichni v podstatě dosáhnou na částku, kdo chce jet na dovolenou, na částku, nejprve bylo 10 000 a pak se to bohužel přesunulo jenom na lázně. A ta ostatní ubytovací zařízení...
Václav MORAVEC, moderátor:
Mluvíme o voucherech, ve kterých se to promítlo.
Věra KOVÁŘOVÁ, místopředsedkyně hnutí a místopředsedkyně výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj PS PČR /STAN/:
Ano, to jsou ty vouchery, které se osvědčily. Osvědčily se, ale bohužel to dopadlo jenom na malý segment ubytovatelů.
Václav MORAVEC, moderátor:
Opravdu myslíte, že se osvědčily? Když se podíváme na zájem versus uspokojenou poptávku, lidé podle dat Ministerstva pro místní rozvoj zatím stáhli přes 202 000 voucherů, na pobyt v lázních jich ale uplatnili 39 000, protože objektivně pak došlo zase k té celostátní uzávěře, podle vás ten systém ale je funkční?
Věra KOVÁŘOVÁ, místopředsedkyně hnutí a místopředsedkyně výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj PS PČR /STAN/:
Já jsem právě nemluvila o systému. Ten právě moc funkční není, protože se to vztahovalo pouze na lázně, to znamená ty, které mají smlouvy s pojišťovnami, a na ty ostatní ubytovatele nikoliv. A to je ta chyba.
Václav MORAVEC, moderátor:
A o to byste to rozšířila?
Věra KOVÁŘOVÁ, místopředsedkyně hnutí a místopředsedkyně výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj PS PČR /STAN/:
Proto si myslím, že by bylo dobré, protože je potřeba říci, že cestovní ruch přináší 120 miliard do státního rozpočtu, pomáhá obcím, pomáhá krajům. A jestliže tento segment se nerozjede, tak to bude znamenat obrovský výpadek. Jestliže by Ministerstvo pro místní rozvoj zvážilo, že na podporu rozjezdu cestovního ruchu podpoří ty, kteří by chtěli cestovat v České republice, nechť podobné vouchery udělá, ale chce-li pomoci i ubytovatelům, ať je to celoplošně v celé České republice, například na rodinu, na jednu osobu může být 4 000 Kč, dohromady 10 000, nechť mohou strávit dovolenou nejenom ale o prázdninách, třeba 6 nocí, ale také mohou si vybrat třeba prodloužený víkend. A to, jak máme ty zprávy, by velmi pomohlo.
Václav MORAVEC, moderátor:
Paní ministryně, nejdříve vouchery v lázních až dojde k rozvolnění té situace, tak kdy vy myslíte, že bude uplatněno těch 202 000 voucherů? Zatím, když z toho odečteme těch 40 000, tak jsme stále na 160 tisících neuplatněných voucherů do lázní.
Klára DOSTÁLOVÁ, ministryně pro místní rozvoj a místopředsedkyně poslaneckého klubu /nestr. za ANO/:
Ano, přesně tak, proto my jsme vlastně celý program na vládě posunuli až do konce roku, aby všechny ty vouchery mohly být uplatněny. A jenom tady poznámku. Když jsme si udělali analýzu vlastně dopadů těch voucherů, tak je zajímavé, že pobyt v lázních za třetí čtvrtletí roku 2020 byl vyšší než za třetí čtvrtletí roku 2019. Takže samozřejmě ten dopad ty vouchery měly. Ale já v tomto naprosto rozumím, ale my se třeba zabýváme i otázkou toho, že bychom rádi přispěli třeba našim zdravotníkům a vlastně záchranářům, lékařům, sestřičkám na to, aby vlastně, až ten největší horor opadne, aby se skutečně mohli jakoby zregenerovat v našich lázních, a že bychom speciálně ještě vytvořili vouchery pro zdravotníky.
Václav MORAVEC, moderátor:
Vy uvažujete o tom, že by od července mohli třeba zdravotníci…
Klára DOSTÁLOVÁ, ministryně pro místní rozvoj a místopředsedkyně poslaneckého klubu /nestr. za ANO/:
Ano. O tom skutečně debatujeme s panem ministrem zdravotnictví, rádi bychom prostě tuto podporu našim zdravotníkům dali. A vedle toho poběží ty vouchery pro lázně, pro samozřejmě všechny.
Václav MORAVEC, moderátor:
Kdy by ta podpora zdravotníků mohla být uskutečněna?
Klára DOSTÁLOVÁ, ministryně pro místní rozvoj a místopředsedkyně poslaneckého klubu /nestr. za ANO/:
My bychom rádi, no, tak my nevíme, kdy ten covid jako bude na ústupu, předpokládáme, že když se bude dařit proočkovávat, tak že skutečně už třeba ty letní měsíce, aby ty záchranáři nebo zdravotníci si odpočinuli, abychom tento systém spustili.
Václav MORAVEC, moderátor:
A to rozšíření voucherů na cestování během léta pro rodinu...
Klára DOSTÁLOVÁ, ministryně pro místní rozvoj a místopředsedkyně poslaneckého klubu /nestr. za ANO/:
Oona to je otázka peněz. Já třeba se vrátím k tomu voucheru za 10 000, ale tam byl od začátku předpoklad, že se bude podílet stát a zaměstnavatel. Ale logicky v té době zaměstnavatelé řekli, že to po nich teď nikdo nemůže chtít, že jsou rádi, že jsou rádi, proto jsme říkali, že do budoucna bychom třeba toto vytvořili, ale určitě ne teď, a z toho vznikl ten voucher 4 000, aby se do toho zapojil aspoň stát a rozpohyboval domácí cestovní ruch. Covid ale samozřejmě nezná pravidla, takže se to zarazilo tou podzimní výzvou, nyní máme také samozřejmě ještě uzávěry, ale ty vouchery budou moci být uplatněny až do konce roku.
Václav MORAVEC, moderátor:
Pane místopředsedo?
Martin KUPKA, místopředseda strany a místopředseda výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj PS PČR /ODS/:
Pan premiér sliboval, že na podporu podnikatelů půjdou 1,2 bilionu korun, v minulém roce z toho bylo jenom 218 miliard, za první 2 měsíce letošního roku je to necelá stovka miliardy korun a je jasné, že to je nedostatečné. Ale pro celý ten segment, nejenom pro cestovní ruch, ale pro všechny podnikatele je přece klíčové to, jak zvládneme následující měsíce. Jak se podaří státu určit přesně podmínky pro návrat do normálního života, protože na to čekají všichni, a troufnu si tvrdit, že s pomocí státu jsou připraveni znovu oživit své podnikání, jenom k tomu je potřeba přesně určit podmínky. Dokonce celá řada podnikatelů, restauratéři dokonce přišli sami s tím, jak definovat tu bezpečnou restauraci. A v tomto ohledu my bychom byli rádi, aby se velmi dobrým způsobem začal využívat covid pas, protože kombinace testování, očkování, ale samozřejmě třeba také prodělané choroby covid pak umožní opravdu návrat i těch podnikatelů k jejich vlastní činnosti. Bez toho se nepohneme dál.
Václav MORAVEC, moderátor:
A to bychom měli si udělat v rámci České republiky? Protože zatím ty diskuse na evropské úrovni váznou a vázly kolem toho covid pasu, tak jak byste to řešil?
Martin KUPKA, místopředseda strany a místopředseda výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj PS PČR /ODS/:
Paradoxně se ukázalo, že levicové strany v Evropském parlamentu ukázaly, že se toho z nějakých důvodů obávají, ale opravdu pro návrat do normálu tohle bude nezbytně nutné. Aby se lidé mohli vrátit k radostem, aby se během léta opravdu už mohly nastartovat i větší akce. A já chci také představit v krátké době to, jak by to mohlo vypadat. Někteří podnikatelé s tím přišli. Elektronický nástroj, který vám v mobilu ukáže, kdy jste naposledy byl testován, zda jste už prodělal očkování, těch možností tam bude nutně co nejvíc.
Václav MORAVEC, moderátor:
Čili vy přijdete s nějakou vlastní aplikací.
Martin KUPKA, místopředseda strany a místopředseda výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj PS PČR /ODS/:
Vzhledem k tomu, že ty aplikace už existují, i české firmy je daly dohromady, stačí opravdu je využít a spustit je tak, aby třeba od května, kdy už zase bude víc lidí proočkovaných, opravdu mohly přispět k tomu, že se lidé do normálu budou vracet. A to nezbytně potřebujeme, to já vnímám jako prioritní.
Klára DOSTÁLOVÁ, ministryně pro místní rozvoj a místopředsedkyně poslaneckého klubu /nestr. za ANO/:
Já jenom malinké doplnění. Ono samozřejmě tady se musím zastat teda Evropské komise, protože ona už vydala nařízení na základě toho digitálního zeleného certifikátu právě kvůli očkování a kvůli vlastně pohybu cestujících po celé Evropě, pro mě ale jako pro ministryni, která má na starosti cestovní ruch, je důležité nejenom cestování po Evropě, ale i mimo. Třeba naši lidé milují Turecko, rádi jezdí k Mrtvému moři, Izrael a tak dále. Takže já mám naplánovány i bilaterální schůzky s jednotlivými ministry, abychom se bavili o vzájemném uznávání, protože oni také na svém území očkují, očkují stejnými vakcínami, jenom nejsou ty vakcíny certifikovány pro EU. Ale samozřejmě pro tu konkrétní zemi, takže bychom rádi toto...
Václav MORAVEC, moderátor:
Toto vzájemné uznávání se bude týkat kterých zemí? Turecka...
Klára DOSTÁLOVÁ, ministryně pro místní rozvoj a místopředsedkyně poslaneckého klubu /nestr. za ANO/:
Tam, kam jezdí rádi mimo EU naši lidé. Egypt, Turecko, Izrael, to už mám naplánováno teď na úterý, takže...
Václav MORAVEC, moderátor:
A kdy by ty smlouvy mohly být podepsány?
Klára DOSTÁLOVÁ, ministryně pro místní rozvoj a místopředsedkyně poslaneckého klubu /nestr. za ANO/:
Budeme se o tom bavit, protože samozřejmě do toho musím vtáhnout jak pana ministra zahraničí, tak pana ministra zdravotnictví, abychom si skutečně mohli tyto certifikáty vzájemně uznávat, protože my máme vakcíny certifikované pro Evropskou unii, oni mají stejné vakcíny, ale certifikované pro svoji zemi.
Václav MORAVEC, moderátor:
Paní místopředsedkyně.
Věra KOVÁŘOVÁ, místopředsedkyně hnutí a místopředsedkyně výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj PS PČR /STAN/:
Já ještě musím zareagovat na to, co se týče finančních nákladů na vouchery. Pokud dáte třeba 10 miliard na podporu voucherů, tak to vám vygeneruje dalších 40 miliard, protože nejenom ubytovatelé byli postižení. Těch je 20 %. Ale především kultura, dopravci a další služby, které na to jsou navázané. A samozřejmě, nechť mohou Češi jezdit do zahraničí, ale podle různých výzkumů se říká, že někteří občané oddálí tu dovolenou, ať už z jakýchkoliv důvodů, zdravotních nebo finančních. Jestliže vy byste jim přispěli, tak je šance, a udělali samozřejmě nějakou propagaci České republiky, ne tedy za 2 miliardy, tak si myslím, že řada z těch, kteří nechtěli, by se rozjeli do České republiky. Ale taky ta propagace musí být tím směrem, že jsou nejenom ta hlavní místa, ale že celá Česká republika stojí za to, aby lidé se do ní rozjeli na dovolenou.
Martin KUPKA, místopředseda strany a místopředseda výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj PS PČR /ODS/:
Já myslím, že je důležité právě podpořit teď domácí cestovní ruch. V České republice je spousta krásných míst a lidé, kteří tam doposud měli možnost realizovat své podnikatelské aktivity, poskytovali tam služby nejenom českým občanům i zahraničním, tak ti zahraniční se pravděpodobně budou vracet pomaleji. A proto je teď potřeba opravdu sázet na podporu všech, kteří v domácím cestovním ruchu působí. A tady mimochodem i ze strany samotných podnikatelů v cestovním ruchu jasně zaznívá: pomozte nám v oblasti marketingové prostřednictvím agentury CzechTourism, investujte do toho, aby se tedy vraceli i zahraniční, ale aby naši lidé poznávali krásná česká místa. Myslím si, že v souvislosti s opadáváním té epidemie tohle může být tón, který i v lidech oživí koneckonců tolik potřebnou vazbu nebo lásku k vlasti, myslím, že tohle je také jedno z témat, které se má po covidu, po té krizi oživit.
Václav MORAVEC, moderátor:
Paní místopředsedkyně, paní ministryně, jaké další programy, když tady slyšíte návrhy paní místopředsedkyně a pana místopředsedy, s kterými ještě přijdete, pokud to dobře půjde, tak aby v červenci, v srpnu, v září lidé trávili dovolenou v České republice a využili to?
Klára DOSTÁLOVÁ, ministryně pro místní rozvoj a místopředsedkyně poslaneckého klubu /nestr. za ANO/:
Já možná začnu u těch marketingových kampaní, ty jsou velmi důležité, a proto my také jsme jako opravdu velmi přednostně vyhodnotili národní program podpory cestovního ruchu v oblasti marketingu pro obce a destinační společnosti, aby byly připraveny na to zahájení sezóny, abychom neadministrovali v době, kdy už dávno mají běžet marketingové kampaně. My máme kampaň Neobjevené skvosty, já jsem moc ráda tady za tu podporu domácího cestovního ruchu, je to skutečně nutné, ale co je zcela zásadní a na nás se také samozřejmě obrací řada podnikatelů, je městská turistika. Když budeme samozřejmě lákat na ty přírodní krásy České republiky, tak skutečně největší problém mají hoteliéři, gastro ve velkých městech. Protože ty jsou vázány na zahraniční klientelu a ta skutečně se bude vracet velmi pozvolna. Takže jestli budeme chystat nějaký speciální program, tak právě na to odvětví městské turistiky, abychom přiblížili tak, jak jsme přiblížili lázně, tak přiblížit i velká města, že i tam se dá strávit pěkná aktivní rodinná dovolená.
Václav MORAVEC, moderátor:
Takový program bude, nebo jenom o něm uvažujete?
Klára DOSTÁLOVÁ, ministryně pro místní rozvoj a místopředsedkyně poslaneckého klubu /nestr. za ANO/:
Takový program se připravuje v oblasti toho marketingu, my velmi spolupracujeme třeba s panem starostou Prahy 1, za tu spolupráci moc děkuju, protože to jsou skutečně věci, kde je potřeba těm hoteliérům pomoct, protože ten propad ve městech je opravdu enormní.
Václav MORAVEC, moderátor:
Jedna věc, než se dostaneme ke stavebnímu zákonu, se týká aktuálního dění, které jsme se dozvěděli v pátek, respektive ze čtvrtka na pátek, kdy Ministerstvo průmyslu a obchodu přišlo s návrhem, že předběžně osloví se zadávací dokumentací firmy, které by mohly dostavět jadernou elektrárnu Dukovany. Opozice reprezentovaná ODS, ale i Starosty kritizovala tyto kroky vlády, protože předtím ve čtvrtek ministr průmyslu a obchodu Karel Havlíček oznámil, že tendr na dostavbu Dukovan bude řešit až vláda nová, která vzejde z voleb. Paní ministryně, co kdybych vám namítl, že Ministerstvo pro místní rozvoj sehrálo i negativní roli v tom, že se opozice a veřejnost dozvídá ze čtvrtka na pátek, že se chystá oslovování, předběžné oslovování možných uchazečů o tendr, což podle právníků znamená rozjetí výběrového řízení? A ta role Ministerstva pro místní rozvoj se týká toho, že jste to byli vy, kteří dali ČEZu de facto bianco šek na to, aby dostavba Dukovan šla mimo zákon o zadávání veřejných zakázek.
Klára DOSTÁLOVÁ, ministryně pro místní rozvoj a místopředsedkyně poslaneckého klubu /nestr. za ANO/:
No, ono to není mimo zákon, ono to je v souladu se zákonem, kde jsou bezpečnostní výjimky podle § 29. Protože zákon samozřejmě zná bezpečnost státu a musí samozřejmě ten předkladatel, neboli ten, kdo to výběrové řízení realizuje, doložit ty bezpečnostní podmínky a bezpečnostní výjimky, na základě kterých chce uplatnit § 29 zákona. Takže my, když jsme i součástí včetně opozice samozřejmě toho velkého výboru pro jaderné elektrárny, tak samozřejmě toto máme vždycky na všech těch slidech, které si tam vzájemně vyměňujeme, že skutečně pokud se chce jít do výjimky podle zákona, tak se to musí dostatečně odůvodnit.
Václav MORAVEC, moderátor:
Ale vy jste podle informací Otázek byla ta, která s tou výjimkou souhlasila, a přitom Úřad pro ochranu hospodářské soutěže v dopise 15. června 2020, tedy zhruba před tři čtvrtě rokem, jeho první místopředseda Hynek Brom jasně v tom dopise napsal, že není vůbec zapotřebí, aby ta výjimka byla udělena, protože to, že se udělí výjimka a jde to mimo zákon o zadávání veřejných zakázek, tak pak vede k takovým nekalostech, které se odehrály v tomto týdnu.
Klára DOSTÁLOVÁ, ministryně pro místní rozvoj a místopředsedkyně poslaneckého klubu /nestr. za ANO/:
Já jenom bych tady chtěla upřesnit. Nikdo nikomu výjimku neuděluje. Tu výjimku může využít ten, kdo ten tendr vypisuje. A ten zákon myslí na to, aby podle toho § 29 se mohl pohybovat, ale ten, kdo tendr vypisuje, to musí dostatečně odůvodnit, že jedná podle výjimky.
Václav MORAVEC, moderátor:
Ale ČEZ se obrátil, protože sám nechce za tu situaci být zodpovědný, tak se obrátil na Úřad pro ochranu hospodářské soutěže, Úřad pro ochranu hospodářské soutěže napsal, že by to spíš mělo být Ministerstvo pro místní rozvoj, které to jasně odůvodní. Ale podle těch informací se jasně ukazuje, že vaše ministerstvo vlastně jako nejdříve trvalo na tom, aby to šlo podle zákona o zadávání...
Klára DOSTÁLOVÁ, ministryně pro místní rozvoj a místopředsedkyně poslaneckého klubu /nestr. za ANO/:
Já se moc omlouvám, pane redaktore, ale takhle to není. Ministerstvo pro místní rozvoj řeklo, že lze uplatnit výjimku podle zákona o zadávání veřejných zakázek § 29. A ve všech našich dopisech je napsáno, že ministerstvo nemůže nikomu udělit tu výjimku, že podle té výjimky zadává ten zadavatel a musí dostatečně odůvodnit.
Václav MORAVEC, moderátor:
Tady je ale napsáno: „S ohledem na charakter vámi předložených právních úvah ohledně aplikovatelnosti předmětné výjimky z povinnosti zadat veřejnou zakázku v zadávacím řízení vám především doporučuji obrátit se takto konkrétně na Ministerstvo pro místní rozvoj, které je metodickým orgánem v oblasti veřejných zakázek a poskytuje metodický výklad k aplikaci předmětných ustanovení zákona.“
Klára DOSTÁLOVÁ, ministryně pro místní rozvoj a místopředsedkyně poslaneckého klubu /nestr. za ANO/:
To píše ÚOHS.
Václav MORAVEC, moderátor:
Ano. To, že vy jste ale jako ČEZu řekli ano, můžete si to udělat podle té výjimky ze zákona o zadávání veřejných...
Klára DOSTÁLOVÁ, ministryně pro místní rozvoj a místopředsedkyně poslaneckého klubu /nestr. za ANO/:
Já se omlouvám, my se točíme v kruhu. Ano, mohou využít výjimku, pokud to dostatečně odůvodní. To je prostě celé. My nemůžeme nikomu říct - ano, tady máte postupovat podle výjimky. Oni si musí najít dostatečné argumenty na to, aby ze zákona tu výjimku mohli využít.
Václav MORAVEC, moderátor:
Takže to je věc ČEZu, že teď pod rukou chce oslovovat přes Ministerstvo průmyslu...
Martin KUPKA, místopředseda strany a místopředseda výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj PS PČR /ODS/:
Já tohle pokládám opravdu za velmi vážný faul vlády. Nechci slovíčkařit, podstatné přece je, že tady musíme v případě tak strategického významu zajistit bezpečnost. To je jedno z primární hledisek a jeden z primárních požadavků. Je jasné, že komunisté by nejradši, kdyby to tady postavili všechno Rusové, stejně tak se k tomu přiklání pan prezident a my najednou nevíme, kde se objevil ten switch, ta změna názoru vlády, že najednou se budou zadávací podmínky posílat do Ruska? Já tohle prostě pokládám za velmi vážný problém.
Václav MORAVEC, moderátor:
Pane místopředsedo, je správné, že se tady hraje hra o uplatnění té výjimky ze zákona o zadávání veřejných zakázek, protože to pak umožňuje v zákulisí dělat ty věci, kterých jsme svědky od čtvrtka?
Martin KUPKA, místopředseda strany a místopředseda výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj PS PČR /ODS/:
Já jsem přece jasně proti, aby se v téhle důležité záležitosti hrála jakákoliv levá a posouvali jsme se do jakési šedé zóny. My potřebujeme zajistit, aby ta výstavba byla bezpečná, aby nás neohrožovala, samozřejmě energeticky, ale aby nás neohrožovala i v rovině zahraničněpolitické.
Václav MORAVEC, moderátor:
Podle vás politicky, měl by ČEZ využít uplatnění té výjimky ze zákona o zadávání veřejných zakázek? Protože když vaše vláda vedená občanskými demokraty uvažovala o rozšíření Temelína, tak to mělo jít podle zákona o zadávání veřejných zakázek.
Martin KUPKA, místopředseda strany a místopředseda výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj PS PČR /ODS/:
Já jsem přesvědčený o tom, že to má jít podle zákona o zadávání veřejných zakázek a že to má splňovat všechna bezpečnostní kritéria, a dokonce ještě přísněji, protože v tomhle případě jde opravdu o strategickou bezpečnost i o zahraničněpolitickou orientaci České republiky.
Václav MORAVEC, moderátor:
Pro vás je tedy neakceptovatelné, že vedení ČEZu, protože ten dopis je adresován právě ČEZu, protože se ČEZ dotazoval, tak by ČEZ měl jít podle zákona o zadávání veřejných zakázek a neuplatňovat tu výjimku?
Martin KUPKA, místopředseda strany a místopředseda výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj PS PČR /ODS/:
Já jsem přesvědčený o tom, že ten zákon i bez té výjimky k tomu dává prostor a zajistí ty podmínky tak, aby proběhly správně. A abychom opravdu se dočkali zhotovitele, který zajistí rozumnou a bezpečnou výstavbu Dukovan.
Václav MORAVEC, moderátor:
Paní místopředsedkyně, měl by ČEZ využít té výjimky ze zákona o zadávání veřejných zakázek, nebo by to mělo jít podle zákona o zadávání veřejných zakázek?
Věra KOVÁŘOVÁ, místopředsedkyně hnutí a místopředsedkyně výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj PS PČR /STAN/:
Já si myslím, že co je tedy zásadní, co říkají, a Martin Kupka to zde řekl, aby stavba byla kvalitní, ale také to musí splňovat všechny bezpečnostní předpoklady. A jestliže vám tři bezpečnostní služby říkají, že Čína a Rusko je rizikem, tak snad tomu musíme naslouchat. A jestliže tedy se náhle změní a pan ministr Havlíček tedy MPO posílá nějaký dotazník, ať pošlou informace, jak budou plnit bezpečnostní požadavky, tak se tedy ptám, proč oslovil Rusko a proč teda neoslovil Čínu? On říká, že Čína nemá na to technologicky, že má jenom jednu stavbu mimo území Číny, ale zásadní je: Rusko a firma Rosatom je prostě firma, která je placena ruským státem a Rusko nás považuje v podstatě za svého nepřítele. Taky nechápu, proč se ten dotazník posílá těm, o kterých bezpečnostní složky nemluví, protože to jsou de facto naši spojenci a tam je jaksi zaručeno...
Václav MORAVEC, moderátor:
Když se ale vrátím na začátek, tak znovu zákon o zadávání veřejných zakázek a neuplatnění té výjimky by znamenal, že tady nebudeme překvapováni a vy jako opozice nebudete překvapováni tím stanoviskem Ministerstva průmyslu a obchodu, a právě v tom dopise Antimonopolního úřadu, když se ČEZ dotázal loni v červnu, tak je jasná odpověď, že by se mělo jít podle zákona, neuplatnit tu výjimku, protože obdobně by argumentace rizikovými dodavateli, technologiemi nemohla obstát, kdyby zadavatel byl schopen předem vydefinovat a dodavatelům mohl zpřístupnit zadávací podmínky, při jejichž nesplnění by z bezpečnostních důvodů takovéhoto rizikového dodavatele jako účastníka zadávacího řízení mohl ze standardního zadávacího řízení vyloučit. Takže jednoduchá věc.
Martin KUPKA, místopředseda strany a místopředseda výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj PS PČR /ODS/:
Podle mého soudu jde právě o to. Jestliže tady máme jasné zprávy o tom, že Rusko je velmi aktivní v oblasti zpravodajských služeb, jinými slovy, zdejší ruská ambasáda zaměstnává spoustu lidí, v porovnání s ostatními ambasádami nesrovnatelně více, kteří tady vykonávají svoje aktivity v uvozovkách, a upozorňují bezpečnostní služby na to, že je to riziková země, že z hlediska tak strategického významu bychom se opravdu na ně obracet neměli, tak prvořadým úkolem vlády je zajistit takové podmínky toho tendru, abychom rizikům předcházeli, ne, že se do nich přímo vrhneme a jdeme si jako na vidle.
Václav MORAVEC, moderátor:
Paní ministryně, vás v pondělí čeká jednání právě o této věci na vládě, protože premiér dal najevo svoji nespokojenost s tím, jak postupuje Ministerstvo průmyslu a obchodu, respektive vedení ČEZu. Přikláníte se k tomu, aby to výběrové řízení, pokud bude v budoucnu, šlo bez té výjimky ze zákona o zadávání veřejných zakázek? Jasná odpověď.
Klára DOSTÁLOVÁ, ministryně pro místní rozvoj a místopředsedkyně poslaneckého klubu /nestr. za ANO/:
Jestli dovolíte, já bych se ale ještě vrátila, protože to samozřejmě nespadá do mé kompetence, já se vrátím k tomu...
Václav MORAVEC, moderátor:
Promiňte, vy jste metodický orgán.
Klára DOSTÁLOVÁ, ministryně pro místní rozvoj a místopředsedkyně poslaneckého klubu /nestr. za ANO/:
... zákon o zadávání veřejných zakázek, protože skutečně na vládu bylo předloženo prostě i stanovisko bezpečnostních složek k tomu, zda jsou tam nějaké věci, které by mohly ohrozit bezpečnostní zájem státu. A dospěli k tomu, že ano. To znamená, i vlastně na vládě to před rokem zhruba, jsme se bavili o tom, že určitě na některé komponenty v rámci vlastně celé té zakázky by bylo vhodné uplatnit tu výjimku ze zákona. Uvidíme, co tedy v pondělí, s čím přijde pan ministr. Já znovu říkám, zákon je čistě transpozice evropské směrnice, kde jsou právě myšleny tím § 29 ty bezpečnostní zájmy stát.
Václav MORAVEC, moderátor:
Ale promiňte, ÚOHS píše, že obdobně by argumentace rizikovými dodavateli nemohla obstát, kdyby zadavatel byl schopen přesně definovat a dodavatelům mohl zpřístupnit zadávací podmínky.
Klára DOSTÁLOVÁ, ministryně pro místní rozvoj a místopředsedkyně poslaneckého klubu /nestr. za ANO/:
Ale s tím já souhlasím, ale to je to, co jsem vám říkala na začátku, že to je zodpovědnost toho zadavatele, aby to dostatečně odůvodnil, že skutečně tu výjimku může použít.
Václav MORAVEC, moderátor:
No jo, ale vláda, respektive Ministerstvo průmyslu a obchodu, dává zelenou vedení ČEZu, aby tady pod rukou posílalo zadávací dokumentaci Rosatomu, kterého bezpečnostní služby vyhodnotily jako riziko?
Klára DOSTÁLOVÁ, ministryně pro místní rozvoj a místopředsedkyně poslaneckého klubu /nestr. za ANO/:
To znovu říkám, uvidíme, co na to řekne pan ministr průmyslu v pondělí, určitě o tom budeme hovořit, já o žádném jakoby dalším v tomhle šetření nevím, takže předpokládám, že nás ministerstvo bude informovat, ale zadavatelem je ČEZ, nikoliv Ministerstvo průmyslu a obchodu.
Václav MORAVEC, moderátor:
Takže za to, že tady chtělo rozjet de facto výběrové řízení, tak za to může vedení ČEZu.
Klára DOSTÁLOVÁ, ministryně pro místní rozvoj a místopředsedkyně poslaneckého klubu /nestr. za ANO/:
Ne. Já říkám, že odůvodnit tu bezpečnostní výjimku musí ČEZ jako zadavatel toho projektu.
Václav MORAVEC, moderátor:
A po tom všem, co jsme tady viděli, měl by ČEZ uplatňovat podle vás tu výjimku? Jasná odpověď.
Klára DOSTÁLOVÁ, ministryně pro místní rozvoj a místopředsedkyně poslaneckého klubu /nestr. za ANO/:
Znovu říkám, vracím se rok zpátky, protože skutečně na jednání byly bezpečnostní složky, které upozornily, že jsou tam prostě věci, které by mohly ohrozit bezpečnost státu, a na to se dá aplikovat ta výjimka ze zákona o zadávání veřejných zakázek.
Martin KUPKA, místopředseda strany a místopředseda výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj PS PČR /ODS/:
Ale přece ta snaha těch bezpečnostních služeb byla přesně obrácená, než co teď vláda dělá. Ty složky přesně řekly, že je potřeba eliminovat možná rizika. A to, co se teď odehrálo, je naopak to, že si opravdu Česká republika nabíhá zbytečně na vidle do nebezpečné, rizikové oblasti.
Václav MORAVEC, moderátor:
Nakolik to podle vás souvisí s tím, že management ČEZu a Daniela Beneše drží prezident republiky, který dává najevo svoji vstřícnost právě k Rusku?
Martin KUPKA, místopředseda strany a místopředseda výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj PS PČR /ODS/:
Já o tomhle spekulovat nechci. Já pokládám za velmi závažné to, že se to celé odehrává ještě na pozadí najednou nově získané podpory komunistů pro prodloužení nouzového stavu. Tady se nabízí spousta otázek, ale co je podstatné, přece my opravdu máme zabránit tomu, aby v klíčové energetické stavbě jsme se dobrali nějakých rizik. To přece není v pořádku. A i proto my jsme taky dali jasně najevo, že takový postup vlády odmítáme, a že voláme po tom, aby se tady opravdu podmínky změnily směrem k zajištění bezpečnosti, celé té významné investice.
Věra KOVÁŘOVÁ, místopředsedkyně hnutí a místopředsedkyně výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj PS PČR /STAN/:
Ano, já myslím, že toto bylo jasné sdělení, že musí být zabezpečená, když tedy řeknu bezpečnost té výstavby. A jestliže opakovaně to říkáme - bezpečnostní složky jasně hovoří o tom, že Rusko je nebezpečím, je to obrovské riziko, tak si myslím, že by se s tím vláda měla poprat. Čínu dokáže vyřadit, ale Rusko ne, takže se ptám, jak to, že je to tedy vyrovnané. Vemte si například, že pokud jsem hovořila o těch rizicích s Ruskem, že vymahatelnost práva s Ruskem by byla docela problematická, že z nějakého důvodu řekne, že tu, že zkrátka a dobře v případě, kdyby třeba získali tu zakázku, že to prostě nedostaví, no, tak jsme skutečně ohrožení.
Václav MORAVEC, moderátor:
Na to upozorňujuje předsedkyně Úřadu pro jadernou bezpečnost Dana Drábová, která na příkladu maďarské výstavby jaderné elektrárny, která má zpoždění, a spolufinancuje ji Rusko, tak jasně říká, že se vydáváme divnou cestou.
Klára DOSTÁLOVÁ, ministryně pro místní rozvoj a místopředsedkyně poslaneckého klubu /nestr. za ANO/:
Já se teda omlouvám, protože já skutečně určitě nejsem odborník na jádro. 29. dubna je výbor pro jádro, kde se určitě všechny ty věci zase budou řešit, tam je to napříč politickým spektrem. To znamená, všechny politické kluby jsou zastoupeny. A pokud já si vzpomínám a často jsem četla, tedy od paní Drábové, kterou skutečně beru jako odborníka na toto, tak ona říkala, že mnoho komponent z Ruska vůbec nechápe, proč je kolem toho, taková hysterie, že to umí. Ona varovala před tím, aby byl kompletní investor. Jo, to znamená, tam jsou vlastně i dílčí komponenty, které v rámci té zakázky se určitě budou tendrovat. Takže je potřeba si jakoby poskládat vyjádření paní Drábové neizolovaně.
Václav MORAVEC, moderátor:
Zeptám se. Bylo chybou to, co chtělo učinit ministerstvo průmyslu a obchodu z vašeho pohledu?
Klára DOSTÁLOVÁ, ministryně pro místní rozvoj a místopředsedkyně poslaneckého klubu /nestr. za ANO/:
Já znovu říkám. Pokud.
Václav MORAVEC, moderátor:
Jste členka vlády, proto se ptám.
Klára DOSTÁLOVÁ, ministryně pro místní rozvoj a místopředsedkyně poslaneckého klubu /nestr. za ANO/:
Pokud hodnotili zákon o zadávání veřejných zakázek, že jsou důvody k využití bezpečnostní výjimky, mají na to prostě samozřejmě argumenty, tak to právo na to mají.
Václav MORAVEC, moderátor:
Další téma. Stavební zákon. Stavební zákon dostal v Poslanecké sněmovně nový kabát. Vládní návrh na plénu vystřídal komplexní pozměňovací návrh poslance Martina Kolovratníka z hnutí ANO. Vládní návrh by podle slov předsedy sdružení místních samospráv Stanislava Polčáka byl zcela vykoštěn.
Stanislav POLČÁK, předseda Sdružení místních samospráv ČR a europoslanec /STAN/:
Ten vládní návrh obsahoval dohodu, kterou učinili zástupci obcí, premiéra a pana ministra Hamáčka a paní ministryně Dostálové ohledně zachování spojeného modelu pro výkon státní správy u stavebních úřadů na obcích. Jinými slovy, že tam bude zachován ten smíšený model, který existuje i v jiných oblastech státní správy. A tento vládní návrh byl tímto komplexním pozměňovacím návrhem přepsán, a to tak, že se tato státní správa už zachovává pouze ve státní koleji, jinými slovy, že v obcích ty stavební úřady budou zrušené zcela.
Václav MORAVEC, moderátor:
Podle předsedy Sdružení místních samospráv Stanislava Polčáka tak dochází k paradoxní situaci. Citujme, kdy návrh ministerstva pod vedením hnutí ANO je nahrazen pozměňovacím návrhem poslance vládního hnutí ANO, a to vše bez podpory napříč politickým spektrem. Pokud byste si, pane místopředsedo, měl tipnout, projde stavební zákon ten komplexní pozměňovací návrh v Poslanecké sněmovně ve finálním hlasování?
Martin KUPKA, místopředseda strany a místopředseda výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj PS PČR /ODS/:
Já pevně doufám, že neprojde. My jsme také připravili spolu se skupinou poslanců, kde je i paní kolegyně Kovářová, kde je Ivan Bartoš, kde je Marek Výborný, kde je Dominik Feri, tak jsme připravili opravdu podobu, která by Českou republiku posunula dopředu a nezatížila ji vážnými problémy a nepřinesla rozvrat toho současného smíšeného modelu veřejné správy s tím, že s tím souvisí i reálné riziko a píše o tom ministerstvo vnitra, že se na několik let významně ochromí vůbec vydávání stavebních povolení.
Václav MORAVEC, moderátor:
A pro ten váš pozměňovací návrh, máte sehnaný dostatečný počet hlasů, aby byl většinový, protože zdá se, že ten pozměňovací komplexní návrh Martina Kolovratníka může mít většinu ve Sněmovně.
Martin KUPKA, místopředseda strany a místopředseda výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj PS PČR /ODS/:
Popravdě děláme, co můžeme. Argumentujeme, přinášíme konkrétní příklady z praxe. To, co a uvádíme i jaká rizika přináší ta podoba vládní, byť je teď podepsaná panem poslancem Kolovratníkem, ale paní ministryně zvolila tuhle cestu. Mimochodem, když se jenom podíváme na tu cestu do Poslanecké sněmovny, výbor pro veřejnou správu není garanční, což je nezvyklé, nejprve to byl záměr, který počítal opravdu s oddělením celé stavební správy jako samostatného výkonu státní činnosti. Teď potom po dohodě se Svazem měst a obcí došlo k jakémusi hybridnímu modelu. A teď se vlastně v podobě návrhu pana poslance Kolovratníka a dalších s podporou paní ministryně vracíme vlastně zpátky k tomu úplně odděleném modelu výkonu státního stavebního práva.
Václav MORAVEC, moderátor:
Paní ministryně, protlačíte, tak říkajíc, tu ten stavební zákon na sílu tím komplexním pozměňovacím návrhem Martina Kolovratníka?
Klára DOSTÁLOVÁ, ministryně pro místní rozvoj a místopředsedkyně poslaneckého klubu /nestr. za ANO/:
Já jsem moc ráda, co tady pan Kupka řekl, že doufám, že voliči ODS slyšeli, že se teda nechce prosadit stavební zákon v rámci ODS a STAN, tak doufám, že to podnikatelé opravdu ocení, protože nám neustále píšou, že situace kolem stavebního zákona je natolik těžká…
Martin KUPKA, místopředseda strany a místopředseda výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj PS PČR /ODS/:
To se ohradím, protože to jsem neřekl. Naopak jsem řekl.
Klára DOSTÁLOVÁ, ministryně pro místní rozvoj a místopředsedkyně poslaneckého klubu /nestr. za ANO/:
Doufá, že neprojde.
Martin KUPKA, místopředseda strany a místopředseda výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj PS PČR /ODS/:
Že neprojde ta podoba, se kterou jste přišli vy, a že proto jsme připravili podobu, která by nepřinesla ta rizika, která doložím, a která jsou bohužel vážná. A ve výsledku, když by došlo na to vaše řešení, tak všichni ti podnikatelé můžou opravdu zaplakat nad tím, co se v České republice nakonec odehrálo.
Klára DOSTÁLOVÁ, ministryně pro místní rozvoj a místopředsedkyně poslaneckého klubu /nestr. za ANO/:
Bohužel, podnikatelé by asi zaplakali nad tím vaším pozměňovacím návrhem. Omlouvám se. Protože základním kamenem toho celého, proč jsme to dělali je, aby stát dodržoval lhůty. Prostě není možné aby, když občan vůči státu něco nesplní, tak dostal pokutu, když stát neplní vůči občanovi, tak se prostě neděje nic. A vy musíte uznat, že v rámci toho vašeho návrhu vy prostě nejste schopní vlastně vymáhat ty lhůty, nejste. A já tady mám, kdyžtak si to můžeme ukázat, prostě opravdu graficky, tak si to tady tedy ukážeme, já jsem vám.
Václav MORAVEC, moderátor:
Chcete tím tedy říct, že projde ten komplexní pozměňovací návrh?
Klára DOSTÁLOVÁ, ministryně pro místní rozvoj a místopředsedkyně poslaneckého klubu /nestr. za ANO/:
Je to napříč politickým spektrem, to znamená.
Václav MORAVEC, moderátor:
Napříč ne, když tady nesouhlasí.
Klára DOSTÁLOVÁ, ministryně pro místní rozvoj a místopředsedkyně poslaneckého klubu /nestr. za ANO/:
Dobře. Ano, tak samozřejmě nesouhlasí část opozice, ale samozřejmě souhlasí.
Václav MORAVEC, moderátor:
Ano, nejdřív pan místopředseda a pak paní místopředsedkyně.
Klára DOSTÁLOVÁ, ministryně pro místní rozvoj a místopředsedkyně poslaneckého klubu /nestr. za ANO/:
Například SPD patří do opozice.
Martin KUPKA, místopředseda strany a místopředseda výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj PS PČR /ODS/:
Za prvé. Do zákona o urychlení liniových staveb jsme to byli my, kdo přinesl opravdu jasný důraz na dodržování lhůt. A přišli jsme tam my právě s fikcí souhlasných stanovisek, tak, aby tohle nezkomplikovalo problém. Takže to je první věc, a byli jsme to my, kdo také uplatnil ve všech těch dalších návrzích tenhle důležitý princip, že se všem bude měřit stejně. Ten princip je obsažený i v tom našem návrhu. To za prvé. Za druhé, no to se paní ministryně, bohužel pletete, protože my jsme v té úpravě vycházeli z vašich lhůt. Když se podíváte na § 195, klidně tak učiňte, tak my vycházíme z něho a nijak ho zásadně neměníme, počítáme jenom, a o tom možná bude řeč, s důležitým stupněm dohadovacího řízení, kdy víme, že aby se dobře vyřešila protichůdná stanoviska, tak musíme všechny ty aktéry přivést k jednacímu stolu a hledat podmínky, za kterých by se to mohlo odehrát. A tohle pokládáme za opravdu klíčovou věc z hlediska kvality stavebního řízení.
Václav MORAVEC, moderátor:
Paní místopředsedkyně.
Věra KOVÁŘOVÁ, místopředsedkyně hnutí a místopředsedkyně výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj PS PČR /STAN/:
A já se tedy musím ohradit proti tomu, co tady zaznělo, že nechceme prosadit nový stavební zákon. To je přesně ta demagogie, která nás provází ze strany ministerstva pro místní rozvoj a dalších i poslanců během celého toho projednávání. A já vám řeknu, paní ministryně, aby to bylo tedy na té stejné úrovni. Co vy chcete prosadit? Vy chcete prosadit s novelu stavebního zákona, která bude rušit stavební úřady. To znamená, že se vzdálí tyto služby od občanů. Vy chcete prosadit to, že 7 nebo 13 000 úředníků bude převedeno na jiné úřady, z toho asi 40 % vůbec se nechce dát pod státní službu. Kdo bude platit odstupné, toto necháte na obcích? Nebo to zaplatí stát? Vy chcete stavební zákon, jehož změna přinese obrovské výdaje právě v této době, kdy řešíme krizi, a nedostatečné finanční prostředky, tak přinese náklady ve výši až 20 miliard korun, a to ještě nevíme jaké.
Václav MORAVEC, moderátor:
Když se podíváme na mapu...
Věra KOVÁŘOVÁ, místopředsedkyně hnutí a místopředsedkyně výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj PS PČR /STAN/:
Na druhou stranu musím konstatovat, že důvody pro nový stavební zákon, tak jak je uvádíte, tak s těmi některými, na tom se shodneme, že ano, pane poslanče. Například digitalizace. Tak tam jsme podpořili všichni ten nový zákon. Samozřejmě je příliš mnoho takzvaných vyjadřovaček. Ano, nechť se to přehodnotí a je jich méně. Ale na co teda se musím ohradit, že zaznívá, že důvodem pro nový stavební zákon je nedostatečná odbornost úředníků na stavebních úřadech. A tam tedy musím teda říci. Vzpomínáte si na stavební zákon, na poslední novelu? Tam ministerstvo váhalo dlouho s vyhláškou, než vůbec úředníci dostali podklady pro to, jakým způsobem se mají řídit podle té novely, a takto bych, mohla pokračovat.
Václav MORAVEC, moderátor:
My si teď jednotlivé, ano my si ty jednotlivé body rozebereme, paní, paní ministryně.
Klára DOSTÁLOVÁ, ministryně pro místní rozvoj a místopředsedkyně poslaneckého klubu /nestr. za ANO/:
Jestli mohu chviličku tak budu moc ráda. Já si s dovolením tady, jestli to diváci uvidí, tak si to můžeme ukázat názorně. Tady na konkrétním kraji vidíte, jak jsou rozmístěné stavební úřady, ty stavební úřady jsou samostatné stavební úřady. To znamená, že pokud tady má 2 lidi, tady má jednoho člověka, tady má 3, a tak dále. Tak tito lidé si mezi sebou neumí pomáhat. Takže pokud to dneska zůstane, tak jak je, tak to budou pořád samostatné stavební úřady na jednotlivých obcích. Jsou to zaměstnanci obcí. Tady nebudeme hovořit asi o systémové podjatosti, a tak dále, což judikuje soud. Z toho důvodu, že to je střet dvou vesmírů, proto třeba na Slovensku nemůže obec sama sobě schvalovat projekty, ale to jenom na okraj. Tak a teď souhlasím, že tím, že to bylo děláno i na podkladu vládního návrhu, tak jsou tam zavedeny i v návrhu pana Kupky apelační principy, to znamená odstranění ping pongu. To znamená, že pokud se tady nestihnou lhůty, tak to přebírá nadřízený stavební úřad, což je krajský úřad. Dneska. Ale teď se podívejte na to rozmístění těch stavebních úřadů, když to všichni nebudou stíhat, tak nejenom, že tady je odvolací úřad na tom kraji, ale budou tam muset v rámci apelace vyřizovat i ty stavební řízení, které nestihly, ale tady jich je 10.
Václav MORAVEC, moderátor:
Paní ministryně...
Klára DOSTÁLOVÁ, ministryně pro místní rozvoj a místopředsedkyně poslaneckého klubu /nestr. za ANO/:
Omlouvám se, ať mně pan Kupka odpoví, když to nebude stíhat těch 10, co budou dělat, no nic. Nedodrží se ty lhůty.
Václav MORAVEC, moderátor:
Teď mi jenom řekněte, abych si jako občan udělal představu. V současnosti máme 710 stavebních úřadů, a když se podíváme na mapu, kterou zpracovalo Sdružení místních samospráv, stejně tak Svaz měst obcí podobně jako paní místopředsedkyně Kovářová, protestují proti tomu, že dojde ke zhoršení dostupnosti stavebních úřadů vůči občanům. Na první mapě současná síť stavebních úřadů, 710 stavebních úřadů, na druhé síť, která by vznikla podle vládního návrhu. A třetí je plánovaná síť, kterou navrhuje pozměňovací návrh poslance Kolovratníka, který říkáte, že v Poslanecké sněmovně projde. Kolik těch stavebních úřadů tedy bude při srovnání 710 až dnes?
Klára DOSTÁLOVÁ, ministryně pro místní rozvoj a místopředsedkyně poslaneckého klubu /nestr. za ANO/:
Tak to je ve všech návrzích úplně stejně, protože samozřejmě i návrh pana poslance Kupky ruší ty ale úřady, to znamená ty jednohlavé a dvouhlavé. Vznikají tam určité parametry ze zákona, co ten stavební úřad musí splnit. To znamená, zhruba těch úřadů jsme napočítali bylo kolem 313, 320 stavebních úřadů, které by ty limity naplňovaly.
Václav MORAVEC, moderátor:
Promiňte, protože ten pozměňovací návrh hovoří o těch 14 úřednících na kraji.
Klára DOSTÁLOVÁ, ministryně pro místní rozvoj a místopředsedkyně poslaneckého klubu /nestr. za ANO/:
Ano.
Václav MORAVEC, moderátor:
A pak o nějakých detašovaných pracovištích, ale neříká kde, a tam je ten za zásadní problém. To je ten problém…
Klára DOSTÁLOVÁ, ministryně pro místní rozvoj a místopředsedkyně poslaneckého klubu /nestr. za ANO/:
A teď mohou právě říci, že ve srovnání s tím pozměňovacím návrhem hospodářského výboru je vlastně tohle pracoviště by byly územní pracoviště stavebního úřadu, který má sídlo na kraji. A tato územní pracoviště, to znamená, všichni ti pracovníci budou spolupracovníci. To znamená, pokud se někde navalí více množství projektů, může mu klidně pomoc kolega z vedlejšího územního pracoviště, a tak dále. To je ta výhoda toho, že skutečně jsme schopni dodržet ty lhůty, tak jak jsou nastaveny. V tomto odděleném modelu toho prostě schopni nejsme a buď si to přiznáme, nebo budeme mít opravdu i do budoucna velký problém, protože pokud se všichni sejdou na tom kraji, kde je 10 lidí, tak buď musíte teda navýšit, anebo samozřejmě ty lhůty nikdy nedodržíte.
Martin KUPKA, místopředseda strany a místopředseda výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj PS PČR /ODS/:
Pojďme si říct, jaká je realita. Jednak ten upravený návrh pana poslance Kolovratníka a váš nedává absolutně žádnou garanci, kde ta detašovaná pracoviště budou.
Václav MORAVEC, moderátor:
Protože se mluví jenom o 14 krajských…
Martin KUPKA, místopředseda strany a místopředseda výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj PS PČR /ODS/:
Mluví se jenom o 14 krajích a nikde není uvedeno, jaká bude ta budoucí síť stavebních úřadů. Já souhlasím s tím, že je potřeba stanovit jasná kritéria. V tomto směru my jsme dokonce vycházeli z toho, s čím přišlo ministerstvo, kde je přesně určeno, jako důležitá kritéria, a stačí splnit jednu z nich. Počet pracovníků, velikost toho správního obvodu a jako další důležitý parametr počet těch podání, která tam směřují. Stačí, aby ten stavební úřad splnil cokoliv z těch tří podmínek, a zůstane v té síti zapojený, a to je důležitá věc. A vedle toho ta připomínka paní ministryně, já se u tady u toho zlobím, protože je to tak, že nejdřív vláda způsobila vážný problém, ten způsobila v podobě poslední změny stavebního zákona.
Václav MORAVEC, moderátor:
Kdy se prodloužilo stavební řízení.
Martin KUPKA, místopředseda strany a místopředseda výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj PS PČR /ODS/:
Kdy se fakticky prodloužilo a zkomplikovalo, protože přibylo další razítko, přestože jsme tehdy slyšeli od téže vlády fakticky, ministerstvo pro místní rozvoj mělo hnutí ANO a říkalo tehdy, jak to bude krásné. Procházka růžovým sadem. My jsme tehdy upozorňovali na, a to velmi razantně, že to ve výsledku přinese jenom komplikace a přineslo je to. A teď paní ministryně hovoří o tom, jak je potřeba zajistit zastupitelnost. No největší problém se zastupitelností vyvolala právě tahle změna stavebního zákona. Takže vy teď vlastně odbouráváte něco, co jste sami způsobili, ale není to třeba. V okamžiku, kdy nastavíme fungování i díky digitalizaci a na té digitalizaci, zdůrazňuji to, se podíleli všichni v Poslanecké sněmovně, a musím říct, že v tomhle směru to také zaznamenalo jeden z rekordů, co se týče počtu hlasů, zdvižených rukou, právě pro ten návrh. Díky tomu, že to bylo napříč politickým spektrem, že se na tom také podílely i soukromé firmy na připomínkování toho a na celém tom procesu. A například i ICT unie, což je taky důležitý parametr pro digitalizaci v České republice. Mimochodem připomenu, že dneska slavíme 14 let od spuštění prvního Czechpointu v České republice, jako skutečné digitalizace, která se pak na řadu let významně přibrzdila.
Václav MORAVEC, moderátor:
Ano…
Martin KUPKA, místopředseda strany a místopředseda výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj PS PČR /ODS/:
Doplním tu poslední věc. Čili my, pokud to bude dobře fungovat, pokud zajistíme funkční model, tak si nezpůsobíme zbytečné problémy. Budeme schopni vykonávat stavební správu lépe a rychleji na území celé České republiky, protože vycházíme z těch případů, kde to opravdu funguje dobře. A takové úřady jsou z těch principů my se snažíme opravdu vystavět ten nový stavební zákon tak, aby fungoval s menším počtem razítek, aby lidem nekomplikoval život, aby si stavebník, když přijde s větším i s menším projektem, dokázal poradit, a to je přidaná hodnota toho našeho návrhu.
Václav MORAVEC, moderátor:
Paní místopředsedkyně, protože asi v Senátu budete jako strana, která tam má výrazné zastoupení, ten zákon poopravovat. Těch 14 krajských úřadů bez detašovaných pracovišť, které by byly jasně rozmístěny, je to pro vás přijatelné?
Věra KOVÁŘOVÁ, místopředsedkyně hnutí a místopředsedkyně výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj PS PČR /STAN/:
Pro nás je absolutně nepřijatelné… co je pro nás absolutně přijatelné. Je pro nás přijatelné, aby byl zachován současný systém stavebních úřadů.
Václav MORAVEC, moderátor:
To znamená těch 710.
Věra KOVÁŘOVÁ, místopředsedkyně hnutí a místopředsedkyně výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj PS PČR /STAN/:
Samozřejmě, může tam dojít k nějaké redukci. My budeme ještě dávat nějaké pozměňovací návrhy, aby v případě, že to tedy projde tak, aby zůstalo zachováno co nejvíce těch stavebních úřadů, ale vemte si, že…
Václav MORAVEC, moderátor:
To znamená, že těch 320 je málo. To, co říká paní ministryně?
Věra KOVÁŘOVÁ, místopředsedkyně hnutí a místopředsedkyně výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj PS PČR /STAN/:
No těch by mělo být zrušeno, ne těch 3 nebo se dokonce 400, 400. Ale abych dokončila…
Václav MORAVEC, moderátor:
300.
Věra KOVÁŘOVÁ, místopředsedkyně hnutí a místopředsedkyně výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj PS PČR /STAN/:
Abych dokončila tu myšlenku. Zkrátka a dobře ty důvody, pro které paní ministryně řekla, že musí být nový stavební zákon - digitalizace, podjatost úředníků. Ta se nakonec ukázala, že u soudu končí jednotky případů, i u vás na ministerstvu a podobně. To se dá upravit, aniž by se zhroutil tento systém, který s sebou přinese nejenom náklady, ale pravděpodobně také i nedostatek úředníků. Kde budete shánět ty, kteří nepřejdou pod státní službu. Co se týče délky stavebního řízení. Ono je to potřeba odlišovat. Myslím, že pokud se v průměru spočítá ta délka toho stavebního řízení, tak některé stavby jednoduššího charakteru, jak nám říkají vedoucí stavebních úřadů, tak ty netrvají tak dlouho, jak se uvádí. Ale jsou tam většinou velké projekty, které jdou právě proti veřejnému zájmu. Dost často prodlužuje stavební řízení nekvalitní projektová dokumentace, a to se dá odstranit, aniž by se musel bortit takovýmto způsobem a rozvrátit systém stavebních úřadů.
Václav MORAVEC, moderátor:
Stručná reakce.
Klára DOSTÁLOVÁ, ministryně pro místní rozvoj a místopředsedkyně poslaneckého klubu /nestr. za ANO/:
Děkuju moc za to, že můžu reagovat. No mě opravdu zaráží, proč se tady neklade i třeba od vás, omlouvám se, pane redaktore, jak teda dodrží kolegové ty lhůty. Jak? No nijak, prostě nijak. Tak si to přiznejme, že to tak není. Je to volební boj o to, aby zůstaly stavební úřady, tak jak jsou dneska. Já tady mám teda celou plejádu mailů k tomu, že, proboha oddělte stavební úřady od samospráv, nezávislé vedení na starostech, a tak dále. Můžu to tady dát k dispozici, abyste si to přečetli, jak na to reagují občané.
Věra KOVÁŘOVÁ, místopředsedkyně hnutí a místopředsedkyně výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj PS PČR /STAN/:
A já teda zase.
Klára DOSTÁLOVÁ, ministryně pro místní rozvoj a místopředsedkyně poslaneckého klubu /nestr. za ANO/:
Já se omlouvám.
Věra KOVÁŘOVÁ, místopředsedkyně hnutí a místopředsedkyně výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj PS PČR /STAN/:
Já zase dostávám spoustu mailů.
Klára DOSTÁLOVÁ, ministryně pro místní rozvoj a místopředsedkyně poslaneckého klubu /nestr. za ANO/:
Já jsem vám neskákala, paní poslankyně do řeči, tak jestli mohu, takže bychom právě tím, že kolik bude potřeba úředníků. Pro nás je zcela zásadní ta zastupitelnost, aby se dodržovaly lhůty. Nikdy jsem neřekla, že jsou nekvalitní úředníci na stavebních úřadech, ale že skutečně ten systém je nastavený tak, že to je skutečně nevyhovující, protože pak i kvůli systémové podjatosti na malých úřadech se řeší velké stavby, které ti lidi nikdy neřešili. A jsem ráda, že tady panuje napříč shoda, že musí vzniknout Nejvyšší stavební úřad, a že musí vzniknout speciální stavební úřad pro velké stavby. Já se vrátím k normálním, běžným stavebníkům, jak jim zajistíte dodržení lhůt?
Věra KOVÁŘOVÁ, místopředsedkyně hnutí a místopředsedkyně výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj PS PČR /STAN/:
Já teda ještě musím reagovat na ty lhůty. Tak dodržování lhůt dělá především problémy u odvolacích řízení, a to také teda na MMR, kde to trvá i několik měsíců a ty lhůty se nedodrží. Takže myslím si, že je potřeba si sáhnout do svědomí na každé úrovni.
Václav MORAVEC, moderátor:
A vy myslíte, že při tom zachování počtu těch úřadů, by bylo možné, pokud by ministerstvo pro místní rozvoj lépe dělalo metodiku, takže by ty lhůty byly dodržovány?
Věra KOVÁŘOVÁ, místopředsedkyně hnutí a místopředsedkyně výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj PS PČR /STAN/:
Za prvé to metodika. Jestliže se hovořilo o nedostatečné odbornosti a několikrát jste to, paní ministryně, zmínila, já to zásadně popírám. Je to také trochu vaše chyba, protože vy metodicky můžete vést, jak kraje a ty kraje zase můžou vést.
Klára DOSTÁLOVÁ, ministryně pro místní rozvoj a místopředsedkyně poslaneckého klubu /nestr. za ANO/:
Paní poslankyně… krajům, nikoliv vůči obcím.
Věra KOVÁŘOVÁ, místopředsedkyně hnutí a místopředsedkyně výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj PS PČR /STAN/:
Tak alespoň vůči krajům...
Václav MORAVEC, moderátor:
My tady máme bývalého krajského, nebo krajské zastupitele Středočeského kraje. Dělá to ministerstva, jak byste zajistil ty lhůty, když vás ptá paní ministryně?
Martin KUPKA, místopředseda strany a místopředseda výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj PS PČR /ODS/:
Teď jsem si připadal trochu jako na tenise, ale...
Klára DOSTÁLOVÁ, ministryně pro místní rozvoj a místopředsedkyně poslaneckého klubu /nestr. za ANO/:
Když chcete ten ping pong tady...
Martin KUPKA, místopředseda strany a místopředseda výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj PS PČR /ODS/:
Problém, když se zeptáte krajských úřadů, stavebních úřadů na krajích, tak nejčastější výtka je právě v tom, že nemají dostatek metodických jasných informací ze strany ministerstva. To je pravda. Abych nezůstal dlužný paní ministryni odpověď na to, jak to tedy chceme zařídit. Tak to chceme prostě tak, jak to koneckonců předpovídáte i vy, v okamžiku, kdy se naplní ta zákonná lhůta pro rozhodnutí první instance toho obecného stavebního úřadu a naplní se marně, tedy stavební úřad nerozhodne, tak to putuje na kraj, kde samozřejmě to rozhodnutí už má proběhnout a má proběhnout právě na základě zákazu ping pongu tak, že ten stavebník se dozví, zda je povoleno, nebo není povoleno. A ubezpečuju vás, že žádný velký problém, snad v žádném státě na světě se nevyřešil tím, že vznikl nový stavební úřad. Navíc to, co přinášíte vy, je opravdu mega stavební úřad. O více než 13 tisících zaměstnancích.
Václav MORAVEC, moderátor:
Ano, kteří budou na platech stát při jednoduchém propočtu 7 miliard 167 milionů, když k tomu vezmeme koeficient ministerstva vnitra, což znamená další 3,5 miliardy, tak jsme na 10 miliardách ročně navíc oproti současnému systému. Pokud bychom ale odečetli, protože stát přispívá obcím, krajům na výkon přenesené působnosti stavebních úřadech miliardu a čtvrt krajům, pak přibližně miliardu a půl, to znamená, že jsme na nějakých dvou a půl miliardách. To znamená ten váš systém, paní ministryně, bude dražší zhruba o těch 7 miliard?
Klára DOSTÁLOVÁ, ministryně pro místní rozvoj a místopředsedkyně poslaneckého klubu /nestr. za ANO/:
Já budu muset ale trošku srovnat vaše čísla, omlouvám se. Protože samozřejmě na výkon stavebních úřadů a všech těch odvolacích, a tak dále, stát přispívá 4 miliardy ročně. V tom musíte započítat i pronájem, režii, archivy, mzdy, a tak dále. Vy jste pravděpodobně reagoval jenom na ty mzdové náklady, čistě jenom obecních stavebních úřadů. Ale my máme 1 300 stavebních úřadů…
Václav MORAVEC, moderátor:
I když přistoupím na ty dvě miliardy, tak jsme o šest miliard…
Klára DOSTÁLOVÁ, ministryně pro místní rozvoj a místopředsedkyně poslaneckého klubu /nestr. za ANO/:
Nejsme. My jsme si to srovnali i s ministerstvem vnitra. Možná tady dohledám tu velkou plachtu a tabulku. A jsme plus minus, ano jsme ±4 miliardy oba. 3,8 myslím pan Kupka, 4,1 ten návrh toho hospodářského výboru.
Martin KUPKA, místopředseda strany a místopředseda výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj PS PČR /ODS/:
Co je ale podstatné v tom povědět, že ty úředníky tam nebudete mít. Tady to už zaznělo, teď proběhl průzkum mezi zaměstnanci stavebních úřadů a ten ukázal, že jenom 40 % z nich by bylo ochotno přejít na ten nový stavební úřad. Pokud v České republice máme nějaký problém, tak je to právě nedostatek kvalifikovaných lidí. A místo toho abychom řešili teda tu skutečnou příčinu - problém získávat nové kvalitní úředníky, tak novou strukturou si ten problém ještě významně prohloubíte.
Václav MORAVEC, moderátor:
My tedy budeme, to znamená, že budeme čekat déle jako občané na stavební řízení, protože ten systém, pokud projde, tak jak je v Poslanecké sněmovně, tak se prodlouží stavební řízení, protože ten systém bude se teprve zabíhat.
Věra KOVÁŘOVÁ, místopředsedkyně hnutí a místopředsedkyně výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj PS PČR /STAN/:
My jsme tady zmínili několik rizik, může se to stát a tady to zaznělo. Jestliže budete mít sice dobré stavební úřady. Sice nevíte ještě kde budou umístěny, ale když v nich nebudete mít úředníky, tak to rozhodně může vést k prodloužení toho stavebního řízení. Než taky proběhne digitalizace, tak samozřejmě, než se dočkáme zrychlení, tak buď tedy půjdeme tou jednoduchou cestou, když začneme odstraňovat ty jednotlivé nedostatky, aniž bychom přesouvali ty úředníky. A co se týče ještě té odpovědi ohledně těch stavebních úřadů. Já si myslím, že to byla chyba na počátku, kdy ministerstvo pro místní rozvoj, místo aby tedy bylo ministerstvem pro místní rozvoj, nikoliv ministerstvem centralizace, tak jak tedy vypadá tento návrh, a udělalo si řádnou analýzu toho ve spolupráci s ministerstvem vnitra, protože to má ve své gesci v podstatě veřejnou správu. Aby si udělali analýzu, jak fungují ty stavební úřady. Jakým způsobem ta reforma veřejné správy, která proběhla před 20 lety, jestli se to osvědčilo, či nikoliv, a potom ve spolupráci s ministerstvem vnitra udělalo nějaké řešení, tak jsme si mohli ušetřit řadu měsíců práce. A to si myslím, že paní ministryně, byla velká chyba.
Václav MORAVEC, moderátor:
Paní ministryně.
Klára DOSTÁLOVÁ, ministryně pro místní rozvoj a místopředsedkyně poslaneckého klubu /nestr. za ANO/:
Děkuju. Tak já za prvé ten průzkum, že 40 %, nebo více jak 40 % lidí chce přejít, zůstat na obcích, tam zhruba myslím, že to byl výsledek asi 26 %, to znamená, máme co oslavovat. Ale také je potřeba říci, že my samozřejmě nejenom, že jdeme do digitalizace, ale jdeme do změny procesů, což je zcela zásadní, aby ten model byl úspěšný. A jenom na těch procesech ušetříme 39 %. To znamená, je potřeba samozřejmě kalkulovat s tím a já naopak tedy musím říci, že já už jsem mluvila zhruba se stovkou, necelou stovkou, abych byla přesná, starostů, kde mají stavební úřady dnes. Všichni souhlasí s tím, že by byli rádi, aby to bylo územní pracoviště toho krajského stavebního úřadu. Aby tam byli zachováni lidi, ale i starostové mně říkají: no my přece víme, že dojde k úbytku té agendy toho stavebního úřadu díky těm nastaveným procesům, tak by třeba řekl, tam, kde jsou 4 lidi, tak říkali, že jednoho by si rádi nechali na územní plánování, což je pro mě zcela zásadní moment, aby to tak bylo. Protože skutečně jednáme o tom, aby územní plánování bylo čistě v samostatné působnosti, což samozřejmě budou větší nároky na to personální obsazení.
Václav MORAVEC, moderátor:
Stručná reakce. Musíme končit.
Martin KUPKA, místopředseda strany a místopředseda výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj PS PČR /ODS/:
Především. Ti úředníci, kteří odpovídali v té anketě, těch bylo 1200, což už je poměrně významná část respondentů, kteří mapují tu situaci. Ale já znovu zdůrazním. To, kam my se chceme podívat, je moderní způsob vyřizování stavebních žádostí. Prostřednictvím elektronizace, kdy lidé uvidí, a to významně přispěje k dodržování těch lhůt. V tu chvíli každý, kdo se přihlásí do toho portálu stavebníka, tak uvidí, jak probíhají jednotlivé lhůty, kdo už stačil odpovědět, kdo ještě ne, kde to vázne. A uvidí na sebe tímto způsobem i jednotliví úředníci, kteří se k těm případům budou vyjadřovat. My přece nemůžeme změnit zájem státu na opravdu respektování veřejných zájmů důležitých, jako je památková péče, životní prostředí a podobně. Ty složkové zákony se také nezmění. My potřebujeme zlepšit právě to vypořádání těch zájmů. Proto jsme to nabídli a navrhli, tak jak jsme to navrhli. Stavíme na elektronizaci, která počítá také se vznikem datového úložiště, takže stavebník uloží svoji dokumentaci. Uvidí vzápětí, jak se jednotliví úředníci k tomu vyjadřují. Může se dívat do digitální technické mapy. Může sledovat i historicky osudy té stavby, protože každá bude mít svoje rodné číslo. To je moderní způsob, na kterém panuje shoda. A kdyby tady teď ministerstvo nevymýšlelo mega stavební úřad, tak jsme se vyhnuli úplně zbytečným rizikům, že se opravdu činnost stavební zašpuntuje, protože prostě celý ten systém může zkrachovat, protože nebudou lidi, bude spousta technických problémů s tím, jak zajistit počítače, jak zajistit počítačové sítě a podobně. Takže v tomto směru my vyvoláme po rozumném řešení.
Václav MORAVEC, moderátor:
Budeme v té diskusi pokračovat v dohledné době. Děkuji Věře Kovářové. Martinu Kupkovi a Kláře Dostálové, že byli hosty Otázek. Díky na shledanou. Takové byly dnešní Otázky. Připomínám, že nás najdete na internetových stránkách České televize, známá adresa, stejně tak jsme na sociálních sítích. Hezký zbytek neděle, pokud možno ve společnosti čtyřiadvacítky.
místopředseda strany
poslanec PČR
expert pro veřejnou správu