Interpelace na ministra zdravotnictví ve věci registru očkování
(www.psp.cz) Ústní interpelace poslance Jana Skopečka na ministra zdravotnictví Jana Blatného ve věci registru očkování.
Jan Skopeček:
Vážený pane ministře, vážené kolegyně, kolegové, já jsem v minulém týdnu zaznamenal v médiích zprávu o seniorském páru ze středních Čech, který dostal nabídku od svého praktika na očkování, ale vzhledem k tomu, že již byl zaregistrován a zapsán v registračním systému na očkování, tak ho posléze ten praktik oočkovat nechtěl, protože podle regulí, nemohl.
Následně se tento pár chtěl z registračního systému odhlásit, protože vakcína od praktika by byla rychlejší cestou jak se bránit proti covidu, nicméně vzniklo jakési martyrium toho, že přes opakované volání a urgence na lince, kde mají dostat klienti informace a kde mají dostat radu, jakým způsobem se zachovat, dostával rozporuplné informace, že se z toho systému odhlásit nedá. Později jiný operátor řekl, že to lze. A zkrátka s ním byl velký problém.
Já bych se, pane ministře, chtěl zeptat, jestli máte informaci, o jak velkém počtu takovýchto seniorů se jedná. Protože rozumím tomu, že tento medializovaný případ byl jedním z mnoha, tak se chci zeptat, jestli víme číslo lidí, kteří se do takových problémů dostali.
Ale to, co je asi důležitější, je, že jsem se vás chtěl zeptat, jestli jste na základě této informace, kterou jste asi zaznamenal také, jestli byla v registračním systému, v tom softwarovém programu, zjednána náprava tak, aby skutečně bylo možné se z registračního systému odhlásit pro ty klienty, kterým se nabízí rychlejší cesta k očkování a zda už je tedy sjednocena metodika nebo informace, které poskytují ti lidé, kteří jsou na těch poradenských linkách a radí klientům, jakým způsobem se zachovat.
Ministr zdravotnictví ČR Jan Blatný:
Děkuji, pane předsedající. Dámy a pánové, pane poslanče. Zrušení registrace na očkování na tom očkovacím místě z důvodu zájmu o očkování u praktického lékaře by se v principu nemělo dít, jakkoliv víme, že to děje. Je to složitá situace, pokusím se to nějak shrnout. Předně je potřeba si uvědomit, že hlavním cílem očkování je proočkovat v co nejkratší době co největší počet lidí i v okamžiku omezených zdrojů, jak materiálních, lidských, vakcinačních a podobně. Je nutné prioritizovat jednotlivé úkoly a každá část toho systému musí plnit svoji roli.
Rolí praktických lékařů nyní není přebírat lidi, kteří jsou už zaregistrovaní v tom systému, ale soustředit se na ty, kteří z nějakého důvodu nemohou, nebo nechtějí, být očkováni na očkovacích místech a o tu registraci ani nepožádali. Jedná se zejména o skupinu nad 80 let, imobilní pacienty, stejně tak jako ty pacienty nad 70 let, kteří se ještě neregistrovali a rádi by byli naočkováni u svého praktického lékaře. Ono se to ve velké míře děje, protože tak, jak je vidět z těch dat, které přicházejí od praktických lékařů, kteří za první týden už zaregistrovali několik set tisíc pacientů a provedli očkování u několika desítek tisíc pacientů, tak je vidět, že to takhle většinou probíhá.
Zrušení registrace z úrovně praktického lékaře opravdu není možné, protože z důvodu ulehčení práce pro praktické lékaře byl ten jejich softwarový systém alterován. Jedná se o propojení systému ISIN-OČKO na ten centrální registrační systém a praktičtí lékaři tak nemají možnost přístupu do CRS, protože by to bylo pro ně zdržující a složité. Pracují s tím, co všichni znají, s tím takzvaným ISIN. Není to v podstatě ani možné z pohledu technické stability toho systému.
Zrušení registrace přes linku 1221 je nyní někdy využíváno, ale upozorňuji, že reálně to nejenom vede k přetížení té linky v situaci, kdy ten operátor 1221 tu registraci nemůže ani zrušit jenom na podkladě toho telefonátu. Protože si představte, že by se někdo mohl vydávat třeba za toho seniora a zrušit mu takto termín, aniž by ten operátor měl možnost to nějakým způsobem ověřit, že jde opravdu o tu danou osobu. Takže toto je jakási prevence zneužití, nikoliv neochota. Ve výjimečných případech se to dá řešit pomocí mailového ověření, ale opravdu jsou to výjimečné případy a ten proces není úplně jednoduchý.
Takže cílem je opravdu, aby tyto dva systémy spolu nesoutěžily, aby se lidé nepřeregistrovávali z jednoho na druhý. V případě, že je to z nějakého důvodu opravdu nutné a pacient se rozhodne zrušit tu svoji registraci, tak jedinou možností, která je jednoduchá a je spojena i s ověřením, je, osobně navštívit to očkovací místo, kde byl zaregistrován a zrušit svoji registraci. Protože se může prokázat tím, že je to opravdu on.
Nemám nyní detailní čísla, detailní představu, o tom, kolika lidí se tady toto týká, to bych si vymýšlel. Je důležité také říct, že i do budoucna se nějakým způsobem nebráníme nalezení tohoto řešení. Ale ten technický tým, který je tím pověřen, v současné době pracuje na jiných urgentních úkolech. Je potřeba si poradit nejenom s technickým řešením, ale také s faktem, že těm očkovacím místům je v rámci krajů přidělována vakcína podle počtu registrovaných. Je to další důvod, který by poměrně zásadně rozkolísal celý ten systém. Kdyby se stalo to, že by docházelo k výrazným změnám těch registrací, tak by vlastně neodpovídala celá ta logistika. Kdyby se ten počet měnil, tak vlastně celá koordinace toho očkování by byla zesložitěna.
Takže prosím, nesnažme se přeregistrovávat ty, kteří jsou z vás registrovaní, zůstaňte v tom registračním systému. Ti, kteří se chtějí očkovat u svého praktického lékaře, ať se primárně očkují u svého praktického lékaře a v těch výjimečných případech je to v současné době možno řešit tak, že bude kontaktováno to očkovací centrum, které může tu registraci zrušit. Děkuji.
Jan Skopeček:
Děkuji za odpověď, pane ministře. Ale musím říct, že ta odpověď mě z části překvapila. Čím jsem překvapen, je, že v dnešní digitální době - a my se chceme dostat do stále digitálnějšího světa - je nutné, aby člověk, který se zaregistroval, šel sám osobně na očkovací místo, čímž vlastně tyto seniory, kteří by se chtěli odhlásit z toho registračního systému, vlastně vyzýváme, aby šli na místo, kde se potkají s ostatními z rizikových skupin, kteří se jdou oočkovat.
Mně to přijde naprosto jako neuvěřitelná a neakceptovatelná rada. A myslím si, že ve chvíli, kdy prostě lze ověřit toho seniora i jinak, než telefonním číslem, je to prostě strašlivá chyba a nerozumím tomu, že můžeme vyzývat seniory, aby se osobně docházeli odhlašovat na očkovací místa. To jsme v tom moderním Česku tedy opravdu postoupili hodně daleko.
Druhá věc. Vy vlastně v té odpovědi říkáte, že ti, co se chovali odpovědně, zaregistrovali se, jsou dneska v tom systému - (Předsedající upozorňuje na čas.) - a třeba v důsledku toho nedostatku vakcín nemohou dostat to očkování, tak jsou v horší pozici, než ti, kteří se nenaočkovali - (Předsedající upozorňuje na čas.) - a oslovili je praktici.
Ministr zdravotnictví ČR Jan Blatný:
Já jenom krátce. Já si naopak myslím, že ti, kteří se budou odregistrovávat a znovu se snažit zaregistrovávat, tak se dostanou ke své vakcíně později, než ti, kteří jsou registrovaní v tom systému.
místopředseda poslaneckého klubu ODS
člen výboru pro evropské záležitosti PS PČR
poslanec PČR
ekonomický expert ODS