Události, komentáře: Dopady protiepidemických opatření na kulturu

21. prosince 2020
Události, komentáře: Dopady protiepidemických opatření na kulturu

(ČT 24) Česko opět stojí na prahu nejpřísnějšího stupně uzavření. Co to bude znamenat pro kulturu? Téma Událostí, komentářů ČT24 pro ministra kultury Lubomíra Zaorálka /ČSSD/, senátorku Miroslavu Němcovou /ODS/ a herečku Jitku Sedláčkovou.

Linda BARTOŠOVÁ, moderátorka:
Dnešek taky přinesl informaci, že život v Česku by se mohl zase o trochu změnit, a to už v pátek 25. prosince. Pokud bude vývoj nákazy vyžadovat nějaká přísnější opatření, chce to ministr zdravotnictví navrhnout ve středu na jednání vlády. Index takzvaného PSA je fakticky na úrovni pátého stupně už od pátku. Podle Blatného ale zatím dramaticky nerostou počty hospitalizovaných. Jenom připomenu, že v pátém stupni platí mimo jiné zákaz vycházení už od devíti večer a sejít se mohou nejvýš 2 lidé.

Jan BLATNÝ, ministr zdravotnictví /nestr. za ANO/:
Stupeň číslo 5 znamená, že se prodávají jenom základní potřeby a potraviny a do školy chodí děti první a druhé třídy. V případě, že budeme nuceni přejít do toho stupně, tak tam žádné výjimky nepředpokládám, protože cílem pátého stupně je to, aby opravdu došlo k výraznému omezení mobility a k výraznému zásahu. Nakonec právě doba mezi svátky k tomu do jisté míry sama vybízí.

Martin ŘEZNÍČEK, moderátor:
Podobné téma, ale další dvojice hostů. Lubomír Zaorálek, ministr kultury. Dobrý večer.

Lubomír ZAORÁLEK, ministr kultury /ČSSD/:
Dobrý večer.

Martin ŘEZNÍČEK, moderátor:
A Miroslava Němcová, senátorka a také bývalá stínová ministryně kultury. Dobrý večer i vám.

Miroslava NĚMCOVÁ, senátorka /ODS/:
Dobrý večer.

Martin ŘEZNÍČEK, moderátor:
Než se dostaneme ke kultuře, dovolte na začátek několik aktuálních věcí. To se týká dnešního jednání vlády. Ministr zdravotnictví, jak už jsme slyšeli, dnes řekl, že se možným přesunem do pátého stupně vláda bude zabývat teď ve středu, to znamená za 2 dny. Pokud by tohle ministr zdravotnictví navrhl, jako že podle těch indicií to vypadá pravděpodobné, budete vy i jako sociální demokracie souhlasit?

Lubomír ZAORÁLEK, ministr kultury /ČSSD/:
No určitě, pokud to ministr zdravotnictví navrhne, tak je to jedna z variant, která je poměrně očekávaná. Samozřejmě čekáme ještě na poslední čísla, ale vlastně v této chvíli Česká republika pořád má ten režim trochu volný i v porovnání s jinými zeměmi. Takže je to dost pravděpodobná věc, ale není teď na mně, abych předvídal.

Martin ŘEZNÍČEK, moderátor:
Potřebujete skutečně nová čísla? Vzhledem k tomu, že to je, v tom stupni 5 už se Česká republika několik dnů pohybuje a jsou tady názory, že pokud překročí jeden den, tak by Česko do toho mělo nebo vláda by měla schválit přísnější opatření a nečekat x dnů, protože to znamená také záchranu x životů.

Lubomír ZAORÁLEK, ministr kultury /ČSSD/:
Tady bych se nerad pletl...

Martin ŘEZNÍČEK, moderátor:
Mně jde jen o to, jak je spolehlivý ten PES váš, tolikrát zmiňovaný, kdy tohleukazuje na pětku už nějakou dobu, ale opatření jsou někde na 3,5, dejme tomu.

Lubomír ZAORÁLEK, ministr kultury /ČSSD/:
Já teda spíš mluvím, ty rozhovory, které jsem měl s těmi odborníky, kteří se tím zabývají, proto říkám, od nich mám tu informaci, že se na to čísla čeká. Oni chtějí si potvrdit, jak ten vývoj bude vypadat i teď v posledních dnech.

Martin ŘEZNÍČEK, moderátor:
Paní senátorko, kdyby vaše strana byla ve vládě při tom současném počtu nakažených a obsazenosti nemocnic, šlápli byste už na brzdu?

Miroslava NĚMCOVÁ, senátorka /ODS/:
Já myslím, že klíčové je to, co jste řekl, tedy ta obsazenost nemocnic. Já jsem sledovala všechna ta vyjádření v posledních dnech. A sám pan ministr zdravotnictví zdůrazňoval, že zatím stagnuje tohle číslo, které je asi tím nejvarovnějším na to, aby zdravotnický systém zvládl to, co je před námi. Asi nebo můžeme očekávat, že to je před námi. A toto číslo, zatím bych to zaklepala někde do dřeva, prudce naroste. To mi dělá trochu radost, ale samozřejmě, že klíčové je mít přesná data. A já si nejsem úplně jistá, že ten PES je nastaven tak, aby sama vláda ho respektovala. Čili pokud bychom my byli ve vládě, tak bych já chtěla, abychom měli nastavena pravidla tak, aby byla předvídatelná a řídili jsme se jimi, když už o nich rozhodneme, tak abychom se jimi řídili.

Martin ŘEZNÍČEK, moderátor:
Jak by ten PES podle vašeho názoru vypadal? Já nechci zacházet do podrobností, ani jeden nejsme epidemiolog, ale mě by spíš jenom zajímalo, jestli se domníváte, že ten PES je, dejme tomu, příliš těsný pro současnou vládu, vy byste ho sestavili nějakým způsobem jinak? Jak?

Miroslava NĚMCOVÁ, senátorka /ODS/:
Mně připadá, že je příliš těsný nejenom pro současnou vládu, ale pro celou společnost a zejména v tom aspektu, když se podíváme na těch 5 stupňů, tak ani v tom prvním, v tom nejlepším možném se nemůže rozhodovat vláda bez možnosti vyhlášeného nouzového stavu, a to s sebou nese už jistá omezení nejen v soukromí, ale také v podnikání, v kulturním životě, ve sportu, a tak dále, a to mi připadá na tom zvláštní, že ten PES by měl odrážet také nějaký stav, od kterého říkáme: Teď se obejdeme bez nouzového stavu. To je zásadní, podle mě zásadní problém.

Martin ŘEZNÍČEK, moderátor:
Vy jste se, paní senátorko, možná ne úplně záměrně postarala i o jakýsi oslí můstek. Pojďme se podívat tedy na tu kulturu. Linda má podrobnosti, pak se vrátíme k debatě. Děkuji zatím.

Linda BARTOŠOVÁ, moderátorka:

Už to ostatně i zaznělo, že index protiepidemického systému se už čtvrtý den drží na hodnotě 76 bodů, a tedy vlastně i nad hranicí nejhoršího pátého stupně. Mírnější čtvrtý splňují už jenom 3 kraje, a to Jihomoravský, Jihočeský a hlavní město. Stále ale platí vládní opatření, která odpovídají tomu čtvrtému stupni, co to znamená konkrétně pro kulturní svět? Znovu se zastavil život v muzeích a galeriích, výjimku dostaly jenom výstavy s unikátními zahraničními zápůjčkami, jako třeba Sluneční králové v Národním muzeu nebo Rembrandt v pražské Národní galerii. Uzavřené jsou taky hrady, zámky a další památky, koncerty se mohou konat pouze bez diváků a účinkující musí dodržovat hygienická opatření. Kostely zůstanou o Vánocích otevřené, povolený počet účastníků mší je ale omezený na 20 % kapacity. Pro půlnoční mše bude platit výjimka ze zákazu nočního vycházení.

Martin ŘEZNÍČEK, moderátor:
Pojďme tohle téma důležité kulturní rozebrat, a tady u nás v Událostech, komentářích přibyl další host, herečka Jitka Sedláčková. Dobrý večer.

Jitka SEDLÁČKOVÁ, herečka:
Dobrý večer.

Martin ŘEZNÍČEK, moderátor:
Pane ministře, začněme ale u vás nebo pokračujme u vás. Jak moc si ve vládě jako v celku rozumíte ohledně toho, co pro kulturu dělat nebo nedělat? Já se ptám na to z toho důvodu, že premiér hovořil o tom, že ministr Havlíček připravil nově miliardu pro kulturu, protože vy jste žádný program pořádně nevytvořil. Vy mu zase vzkazujete skrze Twitter, jestli se nepletu, že by měla být zmocněncem pro kulturu, protože tomu rozumí zhruba stejně jako očkování. Tak tohle jsou spory, možná nadsazené, ale mě by zajímalo, co děláte tedy v tuto chvíli pro lidi, které tyhle ty spory možná tolik nezajímají, ale zajímá je, z čeho budou žít, to znamená, herci výtvarníci, a tak dále.

Lubomír ZAORÁLEK, ministr kultury /ČSSD/:
No, to musel mít pan premiér nějakou špatnou náladu, že tohle řekl, protože já myslím, že on dobře musí vědět, že tenhle COVID-Kultura program jsme dělali s ministerstvem průmyslu společně. A proč jsme to museli dělat společně, o tom jsem už mluvil mnohokrát, takže to mi připadá, že to bylo hodně nepřesné a zavádějící. Jako ministerstvo kultury to administruje, museli jsme na to sehnat lidi z příspěvkovek, dáváme hodnocení, připravovali jsme to. Takže to je, kterou musím zdůraznit, na tom trvám a já myslím, že pan premiér to ví, takže tím bychom mohli skončit ten spor.

Martin ŘEZNÍČEK, moderátor:
Dobře, tak, paní Sedláčková, přibližte nám vy svůj příběh. Jak se vám zásadně a vašim kolegům změnil život a pak se podíváme na to, co pro to může udělat stát, co pro to můžete udělat vy.

Jitka SEDLÁČKOVÁ, herečka:
Já myslím, že je známo, jak se hercům, já zastupuji tedy herce takzvaně na volné noze. Herce OSVČ. Nám se změnil život jako celé společnosti a jako celému světu. My už nehrajeme 7 měsíců, s pauzou o prázdninách, kdy jsme se snažili odehrát open air představení, neboli představení ve venkovním prostředí, pak jsme odehráli pár představení v září a pak jsme byli jako divadla uzavřeni. Já bych řekla, že to bylo z epidemiologických důvodů, ne z jiných. Bylo to z těch důvodů, aby se dále nešířila nákaza toho viru.

Martin ŘEZNÍČEK, moderátor:
A dosáhli jste vy nebo vy konkrétně dosáhla jste na nějakou konkrétní pomoc od státu?

Jitka SEDLÁČKOVÁ, herečka:
Děkuju, že jste mě posunul. Já chci poděkovat velice za tu pomoc, protože ke mně už se pomoc dostala. Děkuji za to iniciativu, že jste si na nás také vzpomněli, ale pozor, je tady řada kolegů, ke kterým se ta pomoc do dnešního dne nedostala. Dneska jsem se setkala s příběhem muzikálové herečky, která požádala 23. října a pomoc dostala dnes. To znamená, že to trvalo 60 dnů, než se ty prostředky k ní dostaly. Za ty 2 měsíce se už dostává do skluzu a pozor! My platíme sociální zdravotní pojištění dál, čili my nevyděláváme, ale odvádíme.

Martin ŘEZNÍČEK, moderátor:
V ideálním případě a světě, ve kterém nežijeme, jak byste si představovala tuhle tu pomoc konkrétně? To znamená, když člověk požádá, tak by ve výhledu nějakého maximálně týdne nebo týdnů měl tuhle tu pomoc dostat? Mělo by tam být méně administrativy nebo v čem konkrétně?

Jitka SEDLÁČKOVÁ, herečka:
Zaprvé v té administrativě je patrná neznalost našeho prostředí, to znamená, že ty otázky potom jsou kladeny na nás v té žádosti, pro nás nepochopitelně. Já bych udělala žádost zcela jednoduchou, možná by se osvědčování těch lidí nebo přesvědčování se o tom, že tu profesi opravdu dělají a platí daně, dalo pracovat, spolupracovat s finanční správou a na základě finančních přiznání by mohla být přiznána nějaká pomoc třeba.

Martin ŘEZNÍČEK, moderátor:
Ppane ministře, slyšel jste konkrétní případ tady, který nezafungoval, abych to řekl, tak jak měl. Jakým způsobem to, co navrhuje teď, bude fungovat lépe, než co co fungovalo na jaře nebo během léta?

Lubomír ZAORÁLEK, ministr kultury /ČSSD/:
Ta přesná čísla, jenom abych to uvedl na konkrétno, je, že podáno bylo 4 400 žádostí, my jsme jich vyhodnotili za ministerstvo kultury 4 100 a dnes již bylo proplaceno 3 300, 300 bylo zamítnuto. Ale já především, aby byla představa, jak to konkrétně vypadá. To jsou OSVČ a já bych chtěl poděkovat paní Sedláčkové, protože to možná diváci nemůžou vědět, ale ministerstvo kultury vstoupilo do oblasti, kterou se nezabývalo v minulosti, protože já vždycky říkám: Ministerstvo kultury bylo ministerstvo umění dotovaného, neziskového a teď jsme vstoupili do oblasti podnikání. Toto není jasné...

Martin ŘEZNÍČEK, moderátor:
To je sice pravda, ale tady ta situace se týká všech ministerstev u nás, takže taky vstupují do nového.

Lubomír ZAORÁLEK, ministr kultury /ČSSD/:
To ne, to si myslím, že ne. Toto rozšíření vlastně činnosti, to je podle mě novum, proto to děláme s ministerstvem průmyslu, protože jsme v oblasti trhu, protože třeba to zdržení tady bylo způsobeno také proto, že jsme čekali na názor Evropské komise, jestli se nejedná o veřejnou podporu, tak toto jsou prostě věci, které běžně v kultuře se nemusí sledovat.

Martin ŘEZNÍČEK, moderátor:
No, jsou státy běžně, kde to funguje rychleji, tak já jsem ptám, proč...

Lubomír ZAORÁLEK, ministr kultury /ČSSD/:
Samozřejmě, protože máte státy, ve kterých dokonce zjistíte, že mají status umělce, mají asociace, které mají podchycené ty umělce, to znamená, v tom Německu to funguje daleko jednodušeji. Ministryně kultury mi řekla, že jim to prostě předá, oni mají seznamy. U nás neexistují. U nás jsme v situaci, kdy díky tomu vlastně se ustavují, dá se říct, ty skupiny OSVČ. No, já musím 2× poděkovat paní Sedláčkové, protože tady se dá zachránit jedině tím, že spolu mluvíme, že si vyjasňujeme ty věci a že se snažíme odbourat i to, že potom někdo, komu to patří, se k tomu nedostane. A teď budeme dělat vlastně už třetí kolo covidu, protože už máme miliardu na příští rok a já věřím, že to uděláme zase o něco lépe a že těch, co propadne, bude co nejmíň.

Martin ŘEZNÍČEK, moderátor:
Paní Němcová, vy nejste ve vládě. Pozorujete tohle to možná trochu zpovzdálí, jaké konkrétní recepty vy byste měla po půl roce, co tady ten systém nějakým způsobem funguje, mění se, nové peníze do něj přichází, k té miliardě se ještě dostaneme, za opozici? Co by podle vás mělo fungovat jinak a nefunguje v tuto chvíli?

Miroslava NĚMCOVÁ, senátorka /ODS/:
Já si myslím, že už to trochu i zaznělo částečně. Už při nastavení té pomoci, té první, někdy na jaře, kdy to bylo, tak to bylo ohromně byrokraticky náročné. Já jsem mluvila se spoustou lidí, kteří se pohybují v různých uměleckých disciplínách, ať už to byly OSVČ, anebo různě prostě větší nebo menší ty subjekty nebo jednotlivci a říkali, že někteří dokonce zlomili nad tím hůl, a když viděli to, co mají vyplňovat, tak že vůbec si netroufli do toho jít a ani nežádali v té první vlně, také se ukázalo, že těch žádostí z toho jara bylo velmi málo podáno, a také velmi málo vyřízeno. Bylo to tou byrokratickou náročností, která později byla také přiznána. V té druhé vlně se ukazuje, že snad je to trošku lepší, ale i přesto se domnívám, že bylo hodně času, od toho jara do teď bylo hodně času se podívat kolem nás a přesně to Německo už v březnu mělo přesnou představu, jak bude postupovat a ty peníze se k lidem dostávaly velmi rychle. Mně se nelíbí to, co říká pan ministr Zaorálek, to rozdělení na to, že on je v čele ministerstva umění, a to ostatní jaksi tady fungovalo a ani jsme o tom pořádně nevěděli. Vždyť přece ministerstvo kultury muselo vědět, jak vypadá amatérská scéna, muselo vědět, jaké všechny možné projekty se v České republice odehrávají a nejenom u těch, kteří jsou navázáni přímo na rozpočet jako příspěvková organizace, na rozpočet ministerstva kultury. A ta první fáze, kdy se ministerstvo soustředilo právě pouze na tyto organizace a tu kulturu takzvaně komerční, ale to takzvaně dávám do velikých uvozovek, nechalo plavat, tak to byla velká ztráta času a nezdá se mi, že jsme ho nějak zvlášť teď dohnali.

Martin ŘEZNÍČEK, moderátor:
Nicméně vy jste sama hovořila o tom, že ta situace je o něco lepší nebo o trochu lepší, abych vás citoval přesně, pokud se nepletu, to znamená, dáváte kredit ministerstvu, že se poučilo z toho už nějakým způsobem?

Miroslava NĚMCOVÁ, senátorka /ODS/:
Kredit nechci dát, a to nejenom proto, že prostě bych si myslela, že musím být za každou cenu oponentem. Ale slyším ty hlasy kolem sebe, kdy opravdu denně mi telefonují lidi, kteří říkají: My pořád nevíme, jestli se to na nás vztahuje, na lidi třeba z filmařské obce nebo ty pomocné nebo ty další, ne pomocné, ale ostatní disciplíny, jako jsou kameramani, zvukaři a podobně. Teď jsem četla nějaké vyjádření lidí z filmové branže, že se k nim opět ta pomoc nedostává, takže se mi žádný kredit panu ministrovi a jeho ministerstvu dávat nechce.

Lubomír ZAORÁLEK, ministr kultury /ČSSD/:
Ale musím říct...

Martin ŘEZNÍČEK, moderátor:
Pane ministře...

Miroslava NĚMCOVÁ, senátorka /ODS/:
A k tomu, jestli dovolíte...

Martin ŘEZNÍČEK, moderátor:
Pardon, paní Němcová, prosím, dokončete a pak dám prostor panu ministrovi.

Miroslava NĚMCOVÁ, senátorka /ODS/:
K tomu, jestli dovolíte, dodám ještě, ano, dodám to, že vlastně ta umělecká obec, třeba pokud jde o oblast hudby, tak se velmi rychle v tom březnu začala starat o své lidi sama. Ten příklad, který já často uvádím, je příklad vynikajícího umělce, pana Baboráka, hornisty, který sám založil sbírku, hned někdy v březnu mi telefonoval, sehnal vynikající mecenáše pro ni, nakonec vybral, teď nevím přesně, jestli 700 000 korun a rozdělil je právě těm muzikantům, kteří na tom byli nejhůř, kteří jsou špičkovými interprety, ale nemají žádný polštář vytvořený, z kterého by mohli přežít a nemuseli by mít starost, zda zaplatí účty. Čili ta umělecká obec sama od sebe, výkonní umělci jednali rychleji než stát, který si ti umělci platí, aby konal.

Martin ŘEZNÍČEK, moderátor:
Ano, to je... Viděli jsme tady různé projevy kreativity na nejrůznějších úrovních, které suplovaly nečinnost nebo omezenou činnost státu. Pane ministře, vy jste chtěl reagovat na to, co říkala paní Němcová. Prosím.

Lubomír ZAORÁLEK, ministr kultury /ČSSD/:
Jenom jsem chtěl znovu zopakovat, že ono to nikdy nebylo tak, že by člověk řekl: Tuhle oblast necháváme plavat. Ten problém byl přece v něčem jiném. Když se vstoupilo do oblasti, kde prostě, přísahám, ministerstvo kultury se neangažovalo v minulosti, to bylo poprvé, kdy začalo se zabývat touto oblastí kultury, tou podnikání, možná, že se nepotřebovali navzájem, dnes se ukazuje, že to byla chyba, protože ta pomoc se stávala komplikovanou. A my jsme se museli dohodnout, když jsme vstoupili do této oblasti s ministerstvem financí a z průmyslu, jak to uděláme, abychom ty prostředky mohli poskytnout. Ta byrokratizace toho nebyla tak, že bychom si ji vymysleli. My jsme museli vymyslet způsob, který před Evropskou komisí obstojí. To znamená, my jsme o tom bavili, třeba s financemi, kteří tvrdili: Tohle tam musí být, jinak nám to prostě neprojde. Takže my jsme, takže na jedné straně to byla snaha to zjednodušit, na druhé straně dostát těm podmínkám, aby nám to prostě Evropská komise vůbec umožnila ty prostředky rozdat nebo je poskytnout, takže...

Martin ŘEZNÍČEK, moderátor:
Ale jistá míra improvizace je pochopitelná, nikdo z nás s tímhle neměl zkušenost i my jsme improvizovali tady v televizi.

Lubomír ZAORÁLEK, ministr kultury /ČSSD/:
A druhá věc...

Martin ŘEZNÍČEK, moderátor:
Pane ministře, ale já se ptám jenom na to, jestli skutečně byla nutná tahle ta obrovská míra, na kterou si stěžují různé svazy a teď jsme to tady před chvílí slyšeli od paní Sedláčkové, velká míra byrokratizace, která nejenom v oblasti kultury, ale to je i jinde, v oblasti podnikatelů v ubytování, restaurace, a tak dále, která vlastně zpožďovala tyhle splátky a někteří z nich to právě kvůli tomuhle nebyli schopni přežít a nepřežili.

Lubomír ZAORÁLEK, ministr kultury /ČSSD/:
Víte, ono to tak pořád vypadá, jako že to jinde dělají skvěle. Já vám mohu citovat dneska ministra hospodářství Altmeiera v Německu, který konstatuje, že ten jejich způsob, který zvolili při proplácení, to, že platí procento tržeb, už prostě neustojí. Říkají: Platili jsme to 2 měsíce, stálo nás to mnoho, nemůžeme takhle dále pokračovat. A v Rakousku teda bohužel musím říci, je to podobně. Dávalo se nám to za příklad jako Rakousko, Německo jako způsob, kterým, dokonce i mně se to líbilo. Já musím říci, že bylo to to, co jsme na financích prosazovali, a dneska to vypadá tak, že Německo to pouští, protože to neutáhnou a pravděpodobně budou stejně jako my platit část nákladů. To znamená, to není tak, že dneska v tom boji s tím virem někdo má patent, dokonce i v té ekonomické oblasti je si jistý. Dneska podívejte se, co si plánovali Britové a dneska se jim rozpadá... Rozumíte, tady dělat plány, je strašně obtížné. A já si nemyslím, že to je tak, že ten náš systém, který jsme zvolili, že byl a priori horší. Teď možná na něho budou přistupovat i jiní a pro mě je důležité, abychom to, co jsme se naučili teď z té COVID-Kultura 2, abychom to na ten další rok, abychom to připravili ještě jednodušeji, lépe, naučili jsme se i něco lépe dojednat s Evropskou komisí. Mně připadá, že se učíme všichni a jediná cesta je, že se spolu o tom bavíme a hledáme způsob.

Martin ŘEZNÍČEK, moderátor:
Mně zas přijde velmi zvláštní, v těchhle těch oblastech dávat Českou republiku, jak slyším od mnohých z vás z vlády za vzor za to, že to Česká republika zvládla, že se ostatní od nás budou učit. Nicméně pojďme dál. Paní Sedláčková, konkrétně teď to vrátím zpátky jednak do České republiky a jednak k problému, který jste sem přišla prezentovat. Vy zakládáte nové odbory, pracujete na novém, nové definici, řekněme, statutu umělce. Komu by tohle to mělo pomoct konkrétně?

Jitka SEDLÁČKOVÁ, herečka:
Pakliže chceme patřit do vyspělé Evropy, tak musíme mít také vyspělou evropskou kulturu a já mám dojem, že tady se zastavil čas. Tady říkáte správně, statut umělce je něco, co je neznámý termín. Takhle já ještě bych chtěla říct k tomu, že jsem včera komunikovala s Vídní a s divadly ve Vídni, nechala jsem si zjistit ty procesy, které tam probíhají, také to není rychlé a jednoduché, ale na co upozornili, oni mají prognózu pomoci hotovou do června roku 2021. To znamená, že ať je to jednotlivec umělec nebo ať je to soukromý subjekt, se může podívat, jak mu bude pomáháno v případě, že se nestane zlepšení a nezačnou divadla hrát. Druhá věc je, divadlo nemůžete zavřít 1 den a druhý den otevřít. My jsme závislí, my, co pracujeme v soukromých divadlech a pozor! To nejsou horší divadla, tady není zlá a hodná kultura, ta hodná, která je ta zřizovaná městy a ta zlá, která je soukromá, když se podíváte do vyspělé západní Evropy, tak je naopak ta rozmanitost, která se děje na kulturním poli taková a jak je financovaná, není až tak důležité. A my máme své řemeslo, vykonáváme ho pro diváky, já děkuju a zdravím všechny diváky a děkuju, že nám zachovali přízeň, protože my jsme závislí na předprodeji, prodejci divadelních představení si stěžují, že nevědí, odkdy mají prodávat ta představení, diváci přestávají věřit, že se zase, kdy se teda začne hrát, oni nevědí, kdy se začne hrát, to znamená, že tady dochází k velkým ztrátám a...

Martin ŘEZNÍČEK, moderátor:
Pane ministře, tohle je věc, kterou... Děkuju vám...

Jitka SEDLÁČKOVÁ, herečka:
A chci říct, že ta nová, teda to nové uskupení se bude jmenovat Kulturní sféra a jeho takovým mluvčím a takovou hlavou je Lukáš Vilt, který prostě je nová generace umělců, kteří tomu opravdu rozumí. Já už patřím spíš do té střední generace až starší, já si raději zahraju.

Martin ŘEZNÍČEK, moderátor:
Tady máte nového partnera, pane ministře, pro diskuzi, dalšího. Nicméně tohle neslyšíte poprvé, tahle míra předpověditelnosti, scénáře ABCD, co bude, když bude číslo takové a takové, ten PES trochu kulhá, co si budeme povídat. Řekněte mi úplně stručně, ta miliarda, kterou jste schválili nedávno na další projekty do kultury, jak pomůže lidem v kultuře, kteří se k té pomoci nedostali dosud, co tam bude nového?

Lubomír ZAORÁLEK, ministr kultury /ČSSD/:
Jenom bych chtěl říct, že to není jenom ta miliarda, kdybychom měli mluvit o tom, co se podařilo získat pro příští rok, tak je to daleko víc.

Martin ŘEZNÍČEK, moderátor:
Já se bavím o tom, co bylo schváleno v minulých dnech.

Lubomír ZAORÁLEK, ministr kultury /ČSSD/:
Ano, ale já musím říct, že tohle už je třetí miliarda, kterou jsem získal pro oblast kultury v tom roce 2020, tahle už se týká toho příštího roku. Nemluvím o miliardě na investice. A další věc v průběhu projednávání rozpočtu jsme získali dalších 300 000 000, které jsou pro mě velice důležité, to je pro regionální divadla a orchestry, a to přijde k tomu, co už jsem předtím dojednal těch 300 při tom schvalování rozpočtu. To znamená, tohle jsou nástroje, které získáváme pro ten rok 2021 a není to jenom ta miliarda. Zaplaťpánbůh, že těch nástrojů mám teď víc. Já si to docela cením, že aspoň toto se na té vládě dohodlo, takže jsme se sice hádali kvůli otevírání, neotevírání galerií a podobně, kde jsem se nedokázal na vládě dohodnout, ale musím uznat tady, že mi vláda umožnila v roce 2020 vytvořit nástroje pro ty různé segmenty kultury. My teď mluvíme jenom o jednom, ale, že i v tom příštím se rýsuje, že určité nástroje budu mít, zaplaťpánbůh za to, nejhorší by bylo mít holé ruce.

Martin ŘEZNÍČEK, moderátor:
Paní Němcová, na závěr. Vy jste si na začátku prosince stěžovala na to, že opatření v kultuře považujete za příliš tvrdá. Pokud byste byli ve vládě, jakým způsobem byste postupovali i s ohledem na to, že, a to je věc, na kterou si nestěžují jenom umělci, co jsme slyšeli teď, ale i podnikatelé, že tady existuje velmi nízká míra předpověditelnosti toho, co bude, když bude číslo takové a takové.

Miroslava NĚMCOVÁ, senátorka /ODS/:
Začínali jsme tím náš rozhovor a asi tím končíme. Ta předvídatelnost je rozhodující v každém lidském konání, když máte alespoň nějakou představu, tak na to můžete potom nastavit ten svůj úmysl, umělecký projev, a tak dále, to, čeho chcete dosáhnout. Čili ta předvídatelnost a logické kroky, aby vám důvěřovali lidé, to je ten druhý krok. Tím já myslím, že vláda opravdu pokazila v posledních měsících, co mohla ve smyslu ztráty té důvěry a důvěryhodnosti. Když se podíváme na tu oblast třeba hotelů, také jsme o ní mluvili, restaurací, a tak dále, tak celý ten cirkus, co byl, co nás zaměstnával asi 10 dnů, o tom, jestli smíme pít kávu venku nebo uvnitř, anebo vůbec nic a kde, tak ukazuje, že vláda není schopná vyřešit ani banální věc. Takže pro mě ta ztráta důvěry je to nejhorší, co nás mohlo potkat. A určitě je dobré mít nástroje, tak jak o nich mluvil pan ministr, tedy mít peníze, vědět o tom, že je budu moci vyčerpat na pomoc lidem, kteří v té oblasti kultury... Pro mě osobně je to taková záchranná síť. Já myslím, že vždycky v historii se ukázalo, že když se děly nějaké hrozné věci a bylo lidem opravdu zle, tak nakonec se k té kultuře vraceli, cítili ji jako pro sebe nesmírně potřebnou, jako něco, co jim dodává sílu, odvahu, kuráž, a tak dál. Tak tohle já si myslím, že je nesmírně důležité sdělit i lidem, že ty peníze vynaložené právě do oblasti kultury, jsou velmi dobře investovány, protože nakonec to byla vždycky kultura, která i naši zemi velmi významně zapsala do historie světové.

Martin ŘEZNÍČEK, moderátor:
Jednu větu, pane ministře, prosím, jenom.

Lubomír ZAORÁLEK, ministr kultury /ČSSD/:
Vy po mně chcete předvídatelnost, ale dneska jste tady mluvili o mutaci viru v Anglii a my čekáme a dneska jsme na vládě o tom mluvili, na stanovisko té Evropské agentury pro kontrolu nemoci, šíření nemoci a čekáme na stanovisko, co to obnáší, to znamená...

Martin ŘEZNÍČEK, moderátor:
Já po vás nechci jeden scénář, já po vás chci několik scénářů možného vývoje a tomu přizpůsobitelná opatření.

Lubomír ZAORÁLEK, ministr kultury /ČSSD/:
Ale to jste mi říkal, pane redaktore, i minule o tom, že v Pentagonu mají ABCD, ale to...

Martin ŘEZNÍČEK, moderátor:
Ne, já už se k tomu nebudu vracet.

Lubomír ZAORÁLEK, ministr kultury /ČSSD/:
Dobře, ale právě ta Amerika, která má ten Pentagon, tak selhala katastrofálně, to znamená, dneska není země, která by vám řekla: My máme model, jak se chovat. Ale úkol pro kulturu je přežít. A my můžeme a my pro to musíme udělat všechno. Já jsem rád, že na to ty nástroje mám a jsem rád, že mám partnery, třeba i právě v té herecké obci, se kterými se dokážeme dohodnout.

Martin ŘEZNÍČEK, moderátor:
Já jsem rád, že jste tohle to přišli rozebrat do Událostí, komentářů. Dámy a pane, děkuju mnohokrát za to, že jste přišli a přeji vám hezký zbytek večera. A všechno dobré v dalším roce, pokud bychom se do té doby neviděli.

Miroslava NĚMCOVÁ, senátorka /ODS/:
Na shledanou. Taky.

Lubomír ZAORÁLEK, ministr kultury /ČSSD/:
Děkuju a přeji pěkné Vánoce.

Miroslava NĚMCOVÁ, senátorka /ODS/:
Na shledanou. Děkuji taky. Krásné svátky.

Jitka SEDLÁČKOVÁ, herečka:
A já také přeju pěkné Vánoce a slíbila jsem Vandě Hybnerové, že jí zamávám.

Miroslava Němcová

senátorka PČR