Můžeme rušit úřady a šetřit jinde, snížení daní rozpočet unese

23. listopadu 2020
Můžeme rušit úřady a šetřit jinde, snížení daní rozpočet unese

(Hospodářské noviny) Stát za poslední roky neuvěřitelně nabobtnal, prostor k šetření je. Uvidíte, že brzy přijdeme se souborem skutečně velkých úspor, slibuje v rozhovoru pro HN ekonomický expert a místopředseda poslanců ODS Jan Skopeček. Odmítá, že by snížení daně z příjmů na 15 procent, které minulý týden v pátek ve dvě hodiny ráno prošlo sněmovnou, bylo nezodpovědné. A že by se Česko muselo dál nutně zadlužovat.

Patnáct let poté, co ODS začala propagovat patnáctiprocentní daň, prošlo sněmovnou snížení daně na 15 procent. Proč ale právě teď?

Zrušení superhrubé mzdy máme v programu dlouho a prosadila ho už Nečasova vláda. Kdyby nepřišla Sobotkova vláda s ministrem financí Andrejem Babišem, která schválený konec superhrubé mzdy zrušila, tak už ji tu nemáme roky a lidé mohli mít vyšší příjmy dávno. Znovu jsme to předložili v tomto volebním období už před dvěma lety, ale ANO bylo opět proti. Fakt, že se to podařilo až nyní, souvisí se změnou postoje hnutí ANO. My jsme rádi, že se nám to nakonec i z opozičních lavic podařilo.

Ale je zodpovědné snižovat daně zrovna v krizi, kdy byl státní rozpočet na příští rok už tak plánován s 320miliardovým deficitem?

Právě v době krize je nejlepší čas na snižování daní, protože je to prorůstový krok. ODS přece každé volební období přichází s návrhy, kde ušetřit. Žijeme v trochu zvláštní době. Na jedné straně před pár měsíci nikdo nezpochybňoval velkorysé nárůsty výdajů, dotace, subvence na pomoc nejrůznějším skupinám postiženým koronavirem. A já jsem pro ně, s vidinou, že je to na omezenou dobu, hlasoval také. Ale ve chvíli, kdy přijde opatření na straně příjmů, které rovněž pomůže lidem, tak ti, kteří roky hlasují pro zvyšování výdajů, mají najednou plná ústa rozpočtové zodpovědnosti. My férově říkáme, že chceme nižší daně, ale zároveň spolu s tím musí přijít úspory.

Celkově to, co prošlo sněmovnou, má stát vyjít podle předběžných propočtů na 130 miliard. Zhruba 87 miliard zaplatí stát, 31 obce a 12 kraje. Kde by měl stát šetřit?

Ministryně financí a další členové vlády musí projít každou výdajovou položku a ptát se, jestli je teď potřebná. ODS přijde při projednávání rozpočtu s razantními úsporami od zrušení nejrůznějších dotací soukromým subjektům až po zastavení nárůstu počtu státních zaměstnanců, který vláda i pro příští rok nepochopitelně plánuje. Počet státních zaměstnanců byl měl naopak klesat. Ve chvíli, kdy prostřednictvím superhrubé mzdy a zvýšením odečitatelné položky výrazně zvyšujeme čisté příjmy zaměstnanců, tak je zřejmé, že – s výjimkou dřívější dohody o růstu odměn učitelů nebo zdravotníků – není nutné zvyšovat platy ve státním sektoru. Míst, kde se dá šetřit, je mnoho. Jde jenom o to chtít.

ODS má ambice vést příští vládu. Myslíte, že to, co jste vyjmenoval, bude stačit na pokrytí dalších chybějících 130 miliard?

Budeme se snažit najít úspory tak velké, že to pokryje většinu toho, co se v noci na pátek odhlasovalo. Už na tom pracujeme, uvidíte, že v brzké době přijdeme se souborem skutečně velkých úspor.

Loni jste představili balík úspor, které by v ideálním scénáři ušetřily státu 46 miliard. Ale to je ke 130 miliardám daleko. Nemluvě o tom, že celý schodek rozpočtu na příští rok se už blíží k půlmiliardě.

Dotace, přebujelý sociální systém, provozní výdaje jednotlivých ministerstev – tam všude je prostor pro úspory. Když vláda schvalovala rozpočty v minulých letech, vždycky si dělala vatu, aby to na konci roku dopadlo lépe. Odstraňme tedy i tuto vatu, odstraňme prázdná tabulková místa a zamysleme se také nad smysluplností některých státních úřadů a institucí.

Které úřady byste zrušil?

To vám povím, až o tom přesvědčím i své stranické kolegy, ale adepty mám. Přiznejme si, že stát za poslední roky neuvěřitelně nabobtnal. Jen mezi rokem 2018 a 2019 narostly příjmy státního rozpočtu o téměř 120 miliard korun. Proč z toho vláda neušetřila alespoň část? Mezi roky 2013 a 2019 nabobtnala příjmová strana rozpočtu o více než 430 miliard. Ať mi nikdo neříká, že když se stát takto obaloval tukem, že tam není prostor pro výrazné úspory a vrácení alespoň části těchto daní zpět lidem.

Že to nepůjde, ale namítají i někteří vaši spolustraníci nebo možní koaliční partneři. Třeba šéf poslanců TOP 09 Miroslav Kalousek vaše hlasování spolu s ANO označil za zločin, kvůli němuž si stát ročně bude muset půjčit 80 miliard navíc. Je to reálná hrozba?

Já zase za zločin považuji zvyšování daní v období ekonomických krizí či recesí. Ale poslanci, kteří v pátek hlasovali pro snížení daní, musí být ochotni hlasovat i pro úspory.

Člen ODS a starosta Řeporyjí Pavel Novotný zase po tom nočním hlasování na Facebook napsal, že příští vláda bude lepit díru v rozpočtu zvýšením DPH. Můžete garantovat, že pokud bude ODS v příští vládě, tak se to nestane?

To, co pan Novotný napsal směrem k ministryni financí, jak ji označil, je s prominutím na odplivnutí si, nepřijatelné a za jakoukoliv myslitelnou hranou. Já se s ministryní financí v lecčems neshodnu, ale vést politický boj vulgaritami a urážkami, jak to udělal pan Novotný, nepatří ke konzervativní politické straně.

Očekáváte, že to bude mít pro Pavla Novotného v ODS dohru?

Pan Novotný nepatří do mého regionálního sdružení a nechci kolegům z Prahy cokoliv radit. Také je pravda, že se mi vždy příčilo kohokoliv vylučovat, zavání to dobou minulou. Spíš je to otázka na pana starostu. Fakt se cítí dobře mezi členy ODS, pro něž je podobné vystupování jako z jiného vesmíru?

Ale toho, že vláda zvýší DPH, se lidé obávají. Můžete to vyloučit?

Jsem bytostně přesvědčen, že problém veřejných financí není v tom, že bychom měli nízké daně. Složená daňová kvóta v České republice je naopak nad průměrem zemí OECD. Pro zvyšování daní nevidím prostor. Problém je v bobtnajícím státu. Přitom nevidím nové kilometry dálnic, nevidím Babišovy rychlovlaky nebo halu pro Martinu Sáblíkovou, tudíž nevidím ani důvod, aby stát, který tyto věci nedokáže zařídit, dostával více peněz na úkor daňových poplatníků.

Pomineme-li sportovní haly, není ale teď otázka, jestli vůbec budou peníze aspoň na ty nové kilometry dálnic a rychlovlaky?

Vždycky je to o prioritách vlády. Dálnice a další infrastruktura se stavěly i v letech, kdy stát měl neskonale méně prostředků než tato vláda. Ale také si řekněme, že peníze, které lidé ušetří díky nižší dani, přece z ekonomiky nezmizí, stát si přinejmenším část z nich vezme na daních jiných, zejména spotřebních. Jsem přesvědčen, že lidé umí peníze utrácet lépe než stát a ekonomice to spíš pomůže.

Kromě státu o mnoho peněz přijdou i obce. Jak si mají poradit?

Pro obce a kraje to výpadek příjmů je a je potřeba přijít s opatřeními, která jim to nahradí. Pokud se v současnosti jedná o tom, jak budou využity prostředky z takzvaného fondu obnovy na úrovni Evropské unie, jakkoli nejsem fanda evropských dotací, jsou-li tyto prostředky pro Česko k dispozici, měli bychom je v co největší míře přesunout právě krajům a obcím.

Stejná otázka, bude to stačit?

To bude jasné po vyjednávání o způsobu rozdělení a využití těchto peněz. Ale při projednávání vratky u daňového bonusu ze Senátu jsme hlasovali pro pozměňovací návrh, aby ten výpadek byl obcím a krajům částečně kompenzován. Bohužel to ve sněmovně nezískalo většinu. Můžeme se k debatě o podobné formě kompenzace vrátit.

Proti patnáctiprocentní dani ostře vystupovaly KDU-ČSL a TOP 09. Jak teď spolu chcete sestavovat kandidátky a program do voleb?

Nemyslím, že by to byl velký problém. KDU-ČSL ani TOP 09 nám nemohou vyčítat, že jsme hlasovali pro návrh, který vychází z programu ODS. My jsme prostě splnili jeden z našich nejdůležitějších bodů, s kterými jsme kandidovali do sněmovny.

Nehrozí ale kvůli tomu rozkol? Třeba že si jedna ze stran dá podmínku, že daň z příjmů zůstane 15 procent, ale má se zvýšit DPH?

Netroufám si odhadovat, s čím naši partneři přijdou, ale zvyšování daní od nich nepředpokládám. A myslím, že ambice se shodnout bude větší než to komplikovat.

Zatím máte podepsané memorandum, kdy můžeme čekat podpis koaliční smlouvy?

V tuto chvíli vznikají programové týmy a budeme se bavit o programu. Další konkrétnější výstupy tak můžeme čekat začátkem příštího roku. Ale kdy dojde k případnému podpisu koaliční smlouvy, netuším.

Tak ještě naposledy k daňovým změnám. Podle rozložení sil v Senátu je pravděpodobné, že vám návrh vrátí. Myslíte, že ho přehlasujete?

Věřím, že i kdyby nám to Senát vrátil, bude ve sněmovně existovat stále dost hlasů pro nižší daně.

Nevzniká ve sněmovně nová koalice mezi vámi, ANO a SPD?

To určitě ne, prostě se hlasovalo o jednom z bodů.

Tím bodem byla největší daňová změna za mnoho let.

Ale kdybychom si udělali statistiku hlasování ve sněmovně, tak to bude vypadat úplně jinak než v pátek. Nepřikládal bych tomu větší míru vážnosti, než že jsme výjimečně hlasovali společně pro věc, kterou má ODS dlouhodobě v programu. Nemáme kvůli tomu vůči ANO nebo SPD žádné závazky.

(Autor: Ondřej Leinert)

Jan Skopeček

místopředseda poslaneckého klubu ODS
člen výboru pro evropské záležitosti PS PČR
poslanec PČR
ekonomický expert ODS