Seznam Zprávy: Havlíček je jak dvojitý agent. Neví, pro jaký resort pracuje
(Seznam.cz) Shoda náhod a selhání jednotlivců. Podle ministra dopravy Karla Havlíčka nemohou za nehody vlaků z posledních dnů systémová pochybení. Podle šéfa poslanců ODS Zbyňka Stanjury ministr nezvládá vedení dvou úřadů najednou. Hostem Výzvy Seznam Zpráv byl někdejší ministr dopravy a předseda poslanců ODS Zbyněk Stanjura.
Ministr Karel Havlíček tvrdí, že železniční doprava patří k nejbezpečnějším. Považujete i vy ty nehody za shodu náhod a pochybení jednotlivců?
Určitě ne. Když se podíváte na statistiku, tak každoročně roste bohužel počet incidentů na železnici a rostou také problémy s tím, když se srazí nebo skoro srazí dva vlaky. Podle mých informací za posledních deset let došlo jedenáctkrát ke srážce vlaků, z toho třikrát za poslední týden. Možná je to náhoda, že to je během jednoho týdne, ale ukazuje to na systémové problémy na české železnici.
To znamená, že stát nedokáže systémem ohlídat ten lidský faktor?
Samozřejmě, že lidský faktor se dá ohlídat úplně nejhůře ze všeho, ale právě proto má stát dělat i jiná opatření, aby bezpečnost a životy cestujících nebyly závislé pouze na lidském faktoru. Určitě k těm nehodám přispívá to, že jsou přepracovaní strojvůdci, že některé tratě nejsou technicky vůbec zabezpečené, je to pouze na tom lidském faktoru. A také to, že je velmi hustý provoz na železnici.
O tom mluvil pro Seznam Zprávy i odborář Jindřich Berounský, který uvedl, že někteří strojvedoucí jezdí i pro více spojů a velkou roli v tom pak může hrát únava. Také z dat Drážní inspekce vyplývá, že od roku 2015 se počet incidentů zvýšil o 15 %. Máme tedy na úkor toho, že máme více železničních spojů, menší bezpečnost na železnici?
Dalo by se to tak říct. Já myslím, že souběžně s tím, že chceme, aby se zvyšoval počet cestujících na železnici, musí jít i investice do železniční infrastruktury. A když se například podívám na letošní rozpočet Státního fondu dopravní infrastruktury, tak, jak byl schválen, tak vlastně z národních zdrojů jde jenom pouhých sedm miliard na infrastrukturní projekty na železnici. Pan ministr říkal, že čeká na evropské řešení, i tam bohužel máme zpoždění, do toho se dalo investovat do roku 2017, je rok 2020, hotovo to musí být za dva roky. A neudělalo se takřka nic. Navíc evropské peníze jsou vyčerpány, takže na zabezpečení jak jednotek, tak tratí, teď mluvíme zejména o hlavních tratích, se budou stejně muset vynaložit prostředky z českého státního rozpočtu.
Ministr Havlíček ještě před úterní nehodou představil svoji vizi, jak zvýšit bezpečnost na železnici. Tvrdí, že by upřednostnil postupné zavádění celoevropského systému kontroly vlaků na nejvytíženějších tratích. To nevidíte jako dostatečné řešení? Má to stát desítky miliard korun.
Nevidím to jako dostatečné řešení, protože se týká těch tratí TEN-T, to znamená je to zhruba 25, 26 procent železničních tratí v České republice. A zrovna některé incidenty, například ta tragická nehoda v regionu Karlovy Vary, tam bylo zabezpečení pouze na lidském faktoru, na nějaké lidské komunikaci, nebylo tam žádné technické zabezpečení. Takže i to, co přijde, to znamená zabezpečení na hlavních tratích, nedostačuje k tomu, aby doprava byla bezpečná i na regionálních a menších tratích. Pokud mám dobré informace z minulých dnů, tak pan ministr neustále zlehčuje tento problém a říká, že on čeká na nějaké velké řešení, přitom by se mohly dělat postupné kroky, které by zlepšily bezpečnost zejména na těch menších tratích.
A jaké kroky byste tam viděl, protože u těch menších tratí mluvil tom, že by se tam zavedla ohlašovací povinnost nebo se tam také instalovala návěstidla?
Já myslím, že to není věc opozičního politika, aby navrhoval konkrétní technické řešení.
Já se vás ptám jako bývalého ministra dopravy.
Mělo by se investovat právě do technických zařízení, aby se zmenšil vliv lidského faktoru, to je jednoznačné.
Ministr ale mluvil o tom, že chce to celoevropské řešení, protože, když ho budu citovat, tak jiná mohou být pouze provizorní.
Ale tohle řešení se bude týkat pouze těch hlavních tratí, to je 26 procent hlavních tratí. A pokud to pan ministr Havlíček myslí vážně, tak na 74 procent vlastně kašle.
Co konkrétně byste mu doporučil jako jeho předchůdce v úřadu?
Tak za prvé bych mu doporučil, aby si vybral resort, který povede. Nemyslím si, že je šťastné, že máme jednoho dvojministra nebo dvojího ministra. On pak dopadne jako dvojitý agent, že vlastně neví, pro koho pracuje, zda pro Ministerstvo průmyslu a obchodu, nebo pro Ministerstvo dopravy. Chvilku se tváří jako ten, který řeší zejména jaderné bloky, Dukovany a podobně. A když je nehoda na dráze, tak se najednou tváří jako ministr dopravy a říká, že svolá jednání odborníků, to už měl svolat dříve, samozřejmě. Takže jako první bych mu doporučil, aby si vybral resort, nebo aby pan premiér vybral resort, který povede Havlíček - a aby na dopravě seděl plnohodnotný ministr dopravy, tedy ten, který se tomu bude věnovat každý den od rána do večera. To je první krok. A až si vybere, tak bych mu případně radil, nebo novému ministrovi dopravy bych radil, aby nečekal na celoevropské řešení. To je samozřejmě v pořádku, to je třeba připravovat, ale souběžně, ať komunikuje s těmi, kteří každý den riskují své životy, s těmi strojvedoucími, kteří mají praktické zkušenosti. Ti určitě vědí moc dobře, jak zlepšit jejich pracovní podmínky a tím pádem ale také zlepšit bezpečnost cestujících na dráze a na železnici.
Vy teď kritizujete to jeho dvojí vládní angažmá. Na druhou stranu byla to právě ODS, která chtěla sloučit Ministerstvo dopravy a Ministerstvo průmyslu.
Ale to je úplně něco jiného. Nejdříve musíte připravit sloučení dvou ministerstev, to je proces na dva, tři roky. Musíte „odborovat“ některé agendy, některé věci sloučit a poté může přijít ministr, který má svůj dobrý tým. Tady Andrej Babiš evidentně selhává ve výběru ministra dopravy, pan ministr Kremlík se mu vůbec nepovedl, nebyl schopen sehnat nového ministra dopravy, tak pověřil pana Havlíčka tou dvojrolí nebo rolí dvojího ministra a výsledky jsou pak slabé jak na úrovni MPO, tak na úrovni dopravy. Když si vezmeme podpůrné programy pro podnikatele, tak i vládní ministři a kolegové ministra Havlíčka říkají, že úplně nejhůř dopadly programy COVID, které tak slavnostně a s takovou pompou uváděl ministr Havlíček.
Když se vrátíme zpátky k dopravě, ministr Havlíček na středeční podvečer svolává expertní tým. Co vy konkrétně od toho jako opozice očekáváte?
Jenom PR a výmluvy pana ministra, protože po týdnu, kdy se stanou tři vážné incidenty, tak svolat nějaké setkání expertů, tak já nevím, co od toho očekává pan ministr. Já myslím, že to chce dlouhodobý přístup, který má být například vidět v investicích, a citoval jsem to číslo, pouhých sedm miliard z národních zdrojů bylo plánováno na letošní rok pro železnici.
Opoziční strany vyzvaly ministra přímo k rezignaci, například i na Twitteru se podobně vyjádřil jeho předchůdce v úřadu Antonín Prachař. Jak to vidí ODS?
My to říkáme dlouhodobě. Já jsem to vlastně zopakoval. Není možné, abychom měli dvojitého ministra, který sedí na obou dvou židlích a pak tu práci nezastává kvalitně ani na Ministerstvu průmyslu a obchodu, ani na Ministerstvu dopravy. Ty momentální incidenty a tragické nehody na tom našem názoru nic nemění. Tak jak jsem říkal, má tam sedět plnohodnotný ministr dopravy, který se tomu má věnovat.
Byl by pro vás Karel Havlíček plnohodnotný ministr dopravy, kdyby řídil pouze tento resort?
Tak samozřejmě, že by to bylo lepší, než když řeší oba dva resorty. On zatím v té funkci ministra dopravy nic nepředvedl, tak těžko hodnotit, jak by se mu dařilo a s čím by vlastně přicházel. Ale bylo by to určitě lepší řešení, než když řeší oba dva resorty, jak je tomu doposud.
Když jste byl ministrem dopravy vy, jak jste přispěl k bezpečnosti na českých železnicích?
Já jsem byl ministrem dopravy sedm měsíců. A někteří novináři podléhají takové té propagandě hnutí ANO, jak za všechno mohou minulé vlády. Tak chci připomenout, že za minulých 11 let ODS řídila Ministerstvo dopravy jen těch sedm měsíců.
Já se na to ptám, protože vy jste dával železnici jako jednu ze svých priorit, když jste nastupoval do úřadu, ne že bych podléhala nějaké propagandě.
Ne, ne, já jsem mluvil o propagandě hnutí ANO, ne o vaší propagandě, omlouvám se.
Já nemluvila o mé propagandě, ale že bych podléhala nějaké propagandě, tak jsem to myslela.
Tak to se omlouvám, pokud jste to tak pochopila. Určitě jsme v té době dali obrovské peníze na zabezpečení železničních přejezdů, což je druhý velký problém české železnice. A navrhl jsem zvýšit peníze na přípravu na investice na železnici, ale za sedm měsíců nemůžete čekat nějaké převratné výsledky, to se nedočkáte od žádného ministra dopravy, ani od ministra dopravy za hnutí ANO. Ale oni už tam jsou sedm let a myslím si, že po těch sedmi letech máme plné právo se ptát, kde jsou nějaké výsledky.
Generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda na Twitter napsal: „V souvislosti s událostmi posledních dní a jejich průběžným šetřením, které ukazuje na alarmující počet lidských pochybení, jsem dnes písemně vyzval dopravce k větší důslednosti, školení a kontrolám svých zaměstnanců. Stejně apeluji také na zaměstnance Správy železnic.“ Pomůže to podle vás?
Určitě to neuškodí. Ale to zřejmě nepomůže tomu, o čem jsme mluvili úplně na začátku, to znamená, že jsou přetížení strojvůdci, ale také jsou přetížené tratě. Ta trať, kde se včera stal ten tragický incident, Praha-Kolín, je ta nejvytíženější v České republice. A kvůli souběhu osobní a nákladní dopravy tam vznikají problémy. A podle mých informací zrovna nákladní vlak čekal, protože neměl volný průjezd a do něj narazil osobní vlak. To znamená, tam kdyby se podařilo vyřešit hustotu dopravy, tak by to bylo mnohem lepší řešení. Tam jsou v této chvíli tři koleje. Roky se mluví o tom, že by bylo dobré tam udělat čtvrtou kolej, tím pádem zvýšit propustnost trati, ale bohužel se za těch posledních sedm let v tomhle směru neudálo nic.
(Autor: Martina Spěváčková)
1. místopředseda strany
předseda poslaneckého klubu ODS