Události, komentáře: Mimořádná série vlakových nehod

15. července 2020
Události, komentáře: Mimořádná série vlakových nehod

(ČT 24) Hostem diskusního pořadu Události, komentáře ČT24 byl předseda poslaneckého klubu a první místopředseda ODS Zbyněk Stanjura.

Marcela AUGUSTOVÁ, moderátorka:
Příčinou další tragické srážky vlaků bylo podle ministerstva dopravy nejspíš opět selhání člověka, nikoliv techniky. Strojvedoucí osobní soupravy jel u Českého Brodu včera večer na červenou a narazil do stojících poštovních vozů. Stal se jedinou obětí neštěstí. Přes 30 lidí utrpělo zranění, čtyři vážná. Škoda přesáhne 55 000 000 Kč. Od dnešního večera už je koridor plně průjezdný. Je to několikátá mimořádná událost na české železnici za poslední týden a druhá tragická.

Jakub ŽELEZNÝ, moderátor:

Zbyněk Stanjura, exministr dopravy, první místopředseda ODS a předseda poslaneckého klubu, dobrý večer vám přeji.

Zbyněk STANJURA, předseda poslaneckého klubu, 1. místopředseda strany a bývalý ministr dopravy /ODS/:
Dobrý večer z Malých Hoštic.

Jakub ŽELEZNÝ, moderátor:
A Ondřej Polanský, místopředseda sněmovního dopravního podvýboru za Piráty. Dobrý večer i vám, pane poslanče.

Ondřej POLANSKÝ, místopředseda dopravního podvýboru PS PČR /Piráti/:
Pěkný večer.

Jakub ŽELEZNÝ, moderátor:
Pánové, začněme personálně, prosím. Od některých opozičních stran zaznívá dnes kritika i toho prostého faktu, že pan Havlíček je dvojjediným ministrem, než se dostaneme k tomu zabezpečení železnice, prosím vás o komentář k této věci, zda to ve světle těchto nehod je, nebo není problém, anebo zda prostě platí, že sebesoustředěnější ministr, který by byl třeba pověřen řízením jednoho jediného resortu, by tomu prostě nemohl zabránit, pane Stanjuro.

Zbyněk STANJURA, předseda poslaneckého klubu, 1. místopředseda strany a bývalý ministr dopravy /ODS/:
Já a občanští demokraté to říkají od prvního okamžiku, kdy byl pan Havlíček jmenován i ministrem dopravy. Vzpomeňme si, proč byl jmenován ministrem dopravy. Naprosto selhal předchozí ministr, kterého si osobně vybral premiér Andrej Babiš, evidentně neměl nikoho dalšího k dispozici, tak pana Havlíčka pověřil tím, aby řídil resort dopravy. A my celou dobu říkáme, že je to špatně a že by resort dopravy si zasloužil ministra, který tam bude každý den od rána do večera. Takhle pan ministr funguje jako dvojitý ministr neboli dvojitý agent a platí to samé, co u dvojitého agenta. Vy vlastně nevíte, pro koho nakonec pracuje, jestli v pondělí je ministr průmyslu, v úterý je vicepremiér, ve středu je ministr dopravy, nebo jak to vlastně je. Přitom na resortu průmyslu obchodu se má zabývat výstavbou zejména nových jaderných bloků, tam máme zpoždění, programy, které připravil pro podnikatele, říká i ministryně financí, že COVID I, COVID II nefungovaly dobře. Takže je vidět, že na jednoho člověka je to příliš. A ty dnešní události s tím bezprostředně nesouvisejí.

Jakub ŽELEZNÝ, moderátor:
Dobře, no pane vicepremiére. Já jenom, za chviličku vám slovo dám. Ale chtěl jste, aby do vás opozice tepala. Tepe tedy. Pane Polanský, váš názor na to, že pan vicepremiér řídí dva plnohodnotné resorty.

Ondřej POLANSKÝ, místopředseda dopravního podvýboru PS PČR /Piráti/:
Já asi budu souhlasit se svým předřečníkem. Osobně bych si přál ministra, který by věnoval svou plnou pozornost jednomu resortu, tedy ministra dopravy. To je asi naprosto zásadní. Abych to uvedl na malém příkladu. Pokud jde o míru nebo respektive o způsob zavádění toho moderního zabezpečovacího zařízení, my jsme na to upozorňovali již v březnu loňského roku, že to tempo je nedostatečné a máme kritické zpoždění. Od té doby se prakticky stala jediná věc, ještě na mou iniciativu se v lednu letošního roku sešel podvýbor pro dopravu, jehož jediným tématem byla rychlost zavádění moderního zabezpečení na železnici. A jak tak pozorně sleduju kroky pana ministra, tak on například v této otázce bohužel ve své kariéře zatím, když nepočítám poslední týden, příliš neudělal. Takže znovu opakuji, přál bych si ministra, který by, ministra dopravy, který by plnou pozornost věnoval tomuto složitému resortu.

Jakub ŽELEZNÝ, moderátor:
Nejsou tohle, pane vicepremiére Havlíčku, právě ty chvíle, kdy si člověk neumí moc představit, jak pendlujete mezi nábřežím na Františku a nábřežím, které se bůhvíproč dodnes jmenuje po komunistickém prezidentu Svobodovi. Není tohle přesně ta chvíle, kdy by měl být jeden ministr?

Karel HAVLÍČEK, ministr dopravy a ministr průmyslu a obchodu /nestr. za ANO/:
Nemyslím si to, čímž neříkám, že to je prostě práce jednoduchá. Já se kolegům do značné míry nedivím, oni sedí v poslaneckých lavicích a troufám si tvrdit, že nikdy nepracovali v tom tempu, v kterém prostě musím pracovat a popravdě řečeno...

Jakub ŽELEZNÝ, moderátor:
Pan Stanjura byl ministrem dopravy, tak asi ví, co to obnáší aspoň to jistě tuší.

Karel HAVLÍČEK, ministr dopravy a ministr průmyslu a obchodu /nestr. za ANO/:
Nejsem si tím úplně jistý, ale možná, možná... Ale to je v pořádku. Od toho je opozice a svým způsobem, když opozici ujíždí led, tak vždycky se prostě hledá nějaký důvod a teď má prostě nějakou možnost vystřelit, ale myslím si, že prostě brát si to neštěstí jako rukojmí toho, že ztrácí politické body, není úplně fér. Ale já to respektuji. V každém případě jedná se o hospodářské resorty, tyhle ty resorty oba dva mají velmi slušné výsledky, jsem přesvědčen a můžeme teď se bavit o tom, co se odehrává na průmyslu, co se odehrává na dopravě a můžeme se bavit o tom, co se podařilo, nebo co se nepodařilo a myslím si, že je to férová diskuze.

Jakub ŽELEZNÝ, moderátor:
Mě zajímalo nějaké vaše politické vyjádření k téhle politické otázce, protože ona zaznívá i z nitra koalice. Pan místopředseda ČSSD, šéf diplomacie hovořil tedy diplomaticky o tom, že možná, cituji, ta vaše osobní pozornost těmto věcem není až tak dostatečná, možná říkal.

Karel HAVLÍČEK, ministr dopravy a ministr průmyslu a obchodu /nestr. za ANO/:
Já myslím, že každý soudný člověk v tuto chvíli přece musí vidět to, že jestliže dojde k vykolejení vlaku, za čímž je lidský faktor, tak prostě to, kdyby tam seděl kdokoliv na tom resortu tak není schopen udělat. Ale pokud je někdo nespokojen s výsledky resortu dopravy, například ve smyslu nových investic, například ve smyslu organizační struktury, například ve smyslu priorit, například ve smyslu transparentnosti všech zakázek, to jsou zásadní věci, nechť se o tom diskutuje. A samozřejmě i o systémovém přístupu, například bezpečnosti na železnici nebo o investic do železnic, což si myslím, že je férová diskuze.

Jakub ŽELEZNÝ, moderátor:
Pojďme od těch personálií už k tomu, co železnici opravdu trápí a co jí naopak může pomoci. Pane Stanjuro, vy jste dnes řekl České televizi logickou větu, logicky znějící: „Čím víc bude technických zabezpečení, tím bezpečnější bude ta doprava.“ To zní logicky, ale nejsou problémy na železnici spíš opravdu v podfinancovanosti, třeba v přetížení lidí. Je to o lidském faktoru, kvůli úsporám teď strojvůdce i přehazuje výhybky, prodává lístky na těch nejmenších tratích a tak dále.

Zbyněk STANJURA, předseda poslaneckého klubu, 1. místopředseda strany a bývalý ministr dopravy /ODS/:
Já jsem definoval tři systémové problémy. Na rozdíl od pana ministra, který už dneska ví, že za všechno mohou strojvůdci a říká tomu lidský faktor, místo aby počkal na konec vyšetřování, tak si myslím, že k těm haváriím mohou přispět faktory, které vidíme dlouho. Zaprvé přetíženost strojvůdců, za druhé špatná nebo na některých lokálních tratích žádná infrastruktura, která slouží k bezpečnosti, a taky hustota provozu na železnicích. Ten úsek Praha-Kolín je nejvíc vytížený úsek. Roky se mluví o tom, že k těm třem kolejím by mohla přibýt čtvrtá. V tom se neudělalo nic za posledních sedm let, kdy má resort ANO ve správě Ministerstvo dopravy. Musím říct, že není fér argumentace, kterou před chvílí předvedl pan ministr, že já jsem jasně říkal, že ty události z minulého týdne nic nezmění na mém názoru, že tady má být plnohodnotný ministr dopravy, takže to k žádnému politickému souboji ty tragédie nepoužívám. Naopak není fér, když to říká pan ministr. Tak já se musím bránit, samozřejmě, i kdybych takhle nemluvil. Takže to jsou ty tři základní věci, na kterých by se mělo pracovat. A pan ministr se k nim bohužel dostane až v okamžiku, kdy se ty tragédie staly. Ještě do minulého týdne, před 14 dny jsme nic neslyšeli o tom, že by se věnoval bezpečnosti na železnici. Navíc ten systém ETCS se se má zavádět, on se mohl zavádět od roku 2017. A jsme v roce 2020. A za ty tři roky…

Jakub ŽELEZNÝ, moderátor:
Zkusme prosím, pane Stanjuro, zase už nevršit xy věcí, promiňte, promiňte, nevršme za se to, aby se pan ministr k tomu mohl vyjádřit. Pojďme zkusit jednotlivě k tomu, co říkal pan Stanjura.

Karel HAVLÍČEK, ministr dopravy a ministr průmyslu a obchodu /nestr. za ANO/:
Je to zase velká neinformovanost.

Zbyněk STANJURA, předseda poslaneckého klubu, 1. místopředseda strany a bývalý ministr dopravy /ODS/:
Tak jsem říkal přetíženost, nedostatečná infrastruktura a hustý provoz na železnici. To jsou tři základní systémové problémy a do systému samozřejmě patří lidé. Nedá se prostě říct, že bez lidí se nedá provozovat železnice.

Jakub ŽELEZNÝ, moderátor:
Nechám na ty tři body reagovat pana ministra prosím.

Karel HAVLÍČEK, ministr dopravy a ministr průmyslu a obchodu /nestr. za ANO/:
Tak škoda, že se pan Stanjura nenechá informovat.

Jakub ŽELEZNÝ, moderátor:
Zkusme to, prosím, pánové, možná já chápu, že je taková trošku sezóna okurková, že když je taková trochu vyhrocená diskuse, tak vás to asi baví, diváky možná taky. Ale pojďme k těm věcným věcem.

Karel HAVLÍČEK, ministr dopravy a ministr průmyslu a obchodu /nestr. za ANO/:
Tak ECTS. Samozřejmě zavádí se od roku 2018. Ví to úplně každý, kdo prostě alespoň trošku nahlídne pod pokličku nejenom resortu dopravy, ale i železnic, několik miliard se do toho dalo a dalších několik miliard se do toho dává. Jak přes infrastrukturu, to je Správa železnic, tak pochopitelně přes dráhy přes jednotlivé dopravce. Stejně tak ta bezpečnost, není pravda že bychom se tím nezabývali. Již před několika týdny a zase je vidět, že se prostě nezjišťují ty informace, jsme jasně řekli, že urychlíme investice, že investice do zabezpečení železničních přejezdů. Měly být až do roku 2028 pětistovka, my jsme to urychlili a bude to do roku 2022. Mimo jiné právě tam nastává největší počet smrtelných nehod, neštěstí je to od 20 do 40 ročně, a toto jsme zkrátili o 5 let, dáváme do toho opět několik miliard korun.

Jakub ŽELEZNÝ, moderátor:
Dobře, pane Polanský, pojďme teď k vašim slovům, která jste dnes říkal mimo jiné: na vině jsou jednak bobtnající předpisy, jednak nedostatek strojvedoucích, tohle by šlo spíš za dopravci, v případě technické části za ministerstvem a za správou železnic, takže co by podle vás mělo být učiněno tak, aby se opravdu už nestávalo, že denně mluvíme o nějakých nehodách na železnici?

Ondřej POLANSKÝ, místopředseda dopravního podvýboru PS PČR /Piráti/:
Je to jednoznačně tlak na zavedení toho evropského zabezpečovacího systému. Já bych tady pana ministra trošku opravil. O tom zavedení ETCS se rozhodlo někdy koncem devadesátých let. Je to tedy už více než 20 let. A ten původní termín jeho zavedení měl být 2010 a momentálně jsme ve fázi, kdy pouze na některých úsecích trati je ten systém vlastně zaveden ve cvičném testovacím režimu. A jeho plné nasazení se očekává 2025, a to ještě kdoví jestli, myslím si, že těch problémů, které nás čekají, je tolik, že to datum je málo reálné. Jinak k celkové úrovni toho zabezpečení. Já si dovolím možná jeden příklad. Ta nedělní nehoda z Černošic, která se stala, nicméně kde ten vlak byl schopen ubrzdit, tak tam na této trati, na této trati je bezpečnostní standard z roku 1910. Tam zaměstnanci železnice do dnešních dnů ručně otáčejí klikami a vyrábějí elektřinu pro zabezpečovací zařízení. Dnes v jedenadvacátém století. Takže jinými slovy, ta železnice je silně podfinancovaná, důležitá rozhodnutí, byť třeba o výstavbě vysokorychlostních tratí nebo třeba o zavedení toho moderního systému ETCS se odkládají a nechávají vyhnít. Stagnuje například také elektrifikace, konverze napěťové soustavy a ostatní věci. Myslím si, že je tady v tomto potřeba systémový přístup.


Jakub ŽELEZNÝ, moderátor:
Pane Polanský, abych byl úplně fér, mám pocit, že i vy vršíte spoustu věcí, tak prosím, aby se k tomu mohl pan vicepremiér vyjádřit, děkuju.

Karel HAVLÍČEK, ministr dopravy a ministr průmyslu a obchodu /nestr. za ANO/:
Rozhodně ETCS není z devadesátých let. To bychom tady za chvíli mohli, a to bych taky nerad, přišít ještě panu Stanjurovi, že to nezavedl, když byl ministrem dopravy.

Jakub ŽELEZNÝ, moderátor:
Už ne, prosím.

Karel HAVLÍČEK, ministr dopravy a ministr průmyslu a obchodu /nestr. za ANO/:
ETCS se začalo zavádět v roce 2018, přibližně před dvěma lety s tím, že bude panevropsky v rámci celé Evropy, protože to je nesmírně náročný systém, který musí být kompatibilní s ostatními evropskými systémy všude v Evropě do roku 2025, a to je vlastně ta doba, kdy se do toho skutečně začaly investovat miliardy korun. Nicméně musíme stále říct, že na těch našich hlavních tratích to není jenom o tomhle panevropském systému, tam je to o národním systému. Ten národní systém je fungující a mimo jiné ten národní systém zastavil ten vlak třeba, který měl to neštěstí a tu nehodu...

Jakub ŽELEZNÝ, moderátor:
Ale třeba, ta trať, předpokládám, že ta trať na Černošice z Berouna, tak to skutečně zní velmi zvláštně, že je to 110 let starý systém.

Karel HAVLÍČEK, ministr dopravy a ministr průmyslu a obchodu /nestr. za ANO/:
Ano, tady musím říct. Tady má pravdu pan Polanský v jedné věci. Je ještě pět, řekněme, míst v České republice, kde se dělá ještě ten takzvaný manuální systém...

Jakub ŽELEZNÝ, moderátor:
Tam tudy jezdí rychlíky do Německa, rychlíky na Plzeň, to není tak nevýznamná trať.

Karel HAVLÍČEK, ministr dopravy a ministr průmyslu a obchodu /nestr. za ANO/:
Ale tam je to taky několikanásobně jištěné a taky v momentě, kdy tam tohle nastalo, tak okamžitě vlastně to bylo zabezpečeno a ten vlak samozřejmě bezpečně zastavil. To znamená, tady nedošlo k žádné nehodě.

Jakub ŽELEZNÝ, moderátor:
Poslední věc, pánové, prosím o velkou stručnost, abychom se dostali k dalším hostům. Vy jste dneska svolal komisi pro bezpečnost na železnici, jaký je výstup z jejího jednání, co nového a zásadního to dnešní jednání přineslo?

Karel HAVLÍČEK, ministr dopravy a ministr průmyslu a obchodu /nestr. za ANO/:
Je to komise lidí, kteří nejsou jenom na tom resortu, jsou tam lidé prostě z klíčových úřadů, jsou tam lidé z vysokých škol, z univerzit a tak dále.

Jakub ŽELEZNÝ, moderátor:
Vy jste tu komisi svou ve chvíli, kdy, jak jste sám řekl, se dějí běžné věci a jenom dvě, teď vás trošku chytám za slovo, to přiznávám, ale člověka to zarazí.

Karel HAVLÍČEK, ministr dopravy a ministr průmyslu a obchodu /nestr. za ANO/:
Ne, já jsem nebagatelizoval ty 2 hlavní nehody. A já říkám, že to je vážné ty nehody, jenom říkám to nastává každý rok, ale trošku jsem chtěl zklidnit emoce v tom, že prostě, když přijede vlak na návěstidlo červená, tak... Ta komise, ta komise za prvé dospěla k názoru k tomu, jakým způsobem vlastně probíhaly teď ty nehody. Dospěla k názoru, to může zejména ta druhá nehoda, která proběhla, by proběhla pravděpodobně stejně, kdyby tam bylo jakékoliv jiné zabezpečení a za b, a to je důležité, co bude, to znamená ten stav budoucí. Zejména jsme se věnovali nejenom tomu ETCS, přesně jízdnímu řádu, a to jakým způsobem se bude teď zavádět, respektive potvrzovali jsme tam to, co se děje a současně, a to je asi to, řekněme, nejdůležitější, jak se budou zabezpečovat ty lokální tratě, které dneska nemají to dokonalé zabezpečení, ať už ve smyslu takzvaného nahlášení. Nebo ve smyslu dalších ukazatelů, návěstidel, anebo takzvaného zjednodušeného ETCS, který ale bude kompatibilní s Evropou.

Jakub ŽELEZNÝ, moderátor:
Pane Stanjuro, prosím vás o krátký komentář, co vy si slibujete od této komise, pokud něco?

Zbyněk STANJURA, předseda poslaneckého klubu, 1. místopředseda strany a bývalý ministr dopravy /ODS/:
To je výborné. Pan ministr mluví 15 minut, mně pak dáte 15 vteřin. Tak podívejte se, komise se sešla v šest. V 7 už pan ministr hlásil výsledky. To já myslím, že mluví o mnohém. Já nevím, co od takové komise se dá očekávat, protože je to ad hoc komise, neznáme její statut, neznám ty kteří v ní zasedají, ale nechci to zlehčovat dopředu. Já myslím, že musíme řešit systémové problémy. Pan ministr říkal, že 76 nebo 74 % tratí nebude mít ten evropský systém. O tom musíme mluvit. Musíme zrychlit nasazení ETCS. Musíme zřejmě zlepšit i pracovní podmínky pro strojvůdce, protože díky tomu se zlepší bezpečnost všech cestujících. A musíme taky řešit přetíženost těch hlavních tratí, kdy zejména mezi Prahou a Kolínem, kde je souběh osobní a nákladní dopravy, a pak vidíme, k jakým tragickým koncům to vede a musíme přemýšlet o tom, že například postavíme další kolej v tomto úseku. Jenomže bohužel státu se nedaří, když řeknu jednoduchý případ. Praha-hlavní nádraží, Praha-Hostivař, 7 km. Investice trvá 4 roky, je to ve stávající trati. 4 roky 7 kilometrů. S takovým tempem nikdy nic zlepšíme.

Jakub ŽELEZNÝ, moderátor:
Děkuji vám za odpověď. Ten poměr nebyl takový, jak jste říkal, prosím, pana Polanského také, aby se vyjádřil k té komisi.

Ondřej POLANSKÝ, místopředseda dopravního podvýboru PS PČR /Piráti/:
Já ještě krátce uvedu na pravou míru jednu věc. Pan ministr tady opakovaně řekl nepravdivou informaci v tom, že ten moderní systém ETCS by té včerejší nehodě nezabránil. Spolehlivě by jí zabránil. Ten systém je nastaven tak, aby kontroloval vzájemnou polohu vlaků...

Jakub ŽELEZNÝ, moderátor:
Promiňte, ta nehoda se ještě stále vyšetřuje, pojďme prosím, k té komisi ano.

Ondřej POLANSKÝ, místopředseda dopravního podvýboru PS PČR /Piráti/:
Dobře, dobře. Jedním z výstupů té komise bylo, že se nastaví nový systém kontroly strojvedoucích. Já si myslím, že co strojvedoucí dnes nepotřebují, je jiný, nový a lepší systém kontroly. Oni potřebují odbourat administrativu, potřebují zlepšit pracovní podmínky, potřebují zlepšit platové ohodnocení. Mimochodem jenom ve skupině ČD by toto zlepšení platové ohodnocení stálo asi miliardu korun ročně. Což je určitě, určitě problém, ale určitě nepotřebují více, více kontrolovat. To je asi za mě k těm podmínkám.

Jakub ŽELEZNÝ, moderátor:
Děkuju vám všem, pane ministře a vy máte určitě řadu námětů k přemýšlení. Děkuju mockrát, že jste přišli. Díky, na shledanou.

Karel HAVLÍČEK, ministr dopravy a ministr průmyslu a obchodu /nestr. za ANO/:
Děkuju mockrát a na shledanou.

Zbyněk STANJURA, předseda poslaneckého klubu, 1. místopředseda strany a bývalý ministr dopravy /ODS/:

Na shledanou.

Zbyněk Stanjura

1. místopředseda strany
předseda poslaneckého klubu ODS