Partie
(CNN Prima News) Hostem nedělního diskusního pořadu CNN Prima News Partie byl místopředseda ODS Martin Kupka.
Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka:
Dobrý den u Partie, zdravím všechny diváky televize Prima a CNN Prima News. Děkuju, že se díváte. Pozvání do studia dnes přijali paní Klára Dostálová, ministryně za hnutí ANO, ministryně pro místní rozvoj. Dobrý den.
Klára DOSTÁLOVÁ, ministryně pro místní rozvoj /nestr. za ANO/:
Dobrý den.
Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka:
A pan Martin Kupka, místopředseda Občanské demokratické strany a poslanec. Dobrý den i vám.
Martin KUPKA, místopředseda strany a výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj PS PČR /ODS/:
Dobré dopoledne.
Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka:
Pojďme rovnou na první téma, hlavní téma dnešní Partie, cestování v době po Covidu-19. Jak to letos bude s dovolenými? Na dlouho očekávané poukazy na dovolenou se Češi zatím mohou těšit v případě lázní, u kterých je schválila vláda. Paní ministryně, kdy začnou se ty peníze proplácet? Kdy je lidé dostanou? Je 14. června, do prázdnin zbývá pár dní.
Klára DOSTÁLOVÁ, ministryně pro místní rozvoj /nestr. za ANO/:
My samozřejmě teď aktuálně řešíme tu distribuci těch voucherů. To znamená, komunikujeme se zdravotními pojišťovnami, protože to je samozřejmě nejrychlejší způsob. A budeme určitě řešit, zda to spustit od 1. července, nebo dokonce už od 1. června, protože samozřejmě spoustu lidí už má...
Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka:
Zpětně by lidé dostali peníze.
Klára DOSTÁLOVÁ, ministryně pro místní rozvoj /nestr. za ANO/:
... ano. Zarezervované pobyty a mně to připadá správnější to pustit od 1. června, aby teď nedošlo v rámci očekávání toho, že by se nedej bože rušily nějaké pobyty. To znamená klidně to udělat takto. Takže já jsem ráda, že jsme to odstartovali na tomto segmentu, protože lázně samozřejmě vždycky měly takovou tu nálepku, že to je buď jenom pro bohatou zahraniční klientelu, anebo pro nemocné, a já si právě myslím, že skutečně tomu tak není, že se v lázních dá strávit krásná dovolená.
Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka:
Já se k těm motivům vlády, proč jsou lázně v té první etapě, ještě dostanu, ještě mi řekněte, kolik peněz na to bude vyčleněno. 800 000 000 Kč, to platí, ta částka?
Klára DOSTÁLOVÁ, ministryně pro místní rozvoj /nestr. za ANO/:
Až miliarda. Máme zažádáno o miliardu, samozřejmě to je zhruba nějakých 250 000-300 000 voucherů, ale my to budeme sledovat tak, jak se to bude vyvíjet, protože nejde jenom o letní měsíce. To znamená, nejde jenom o červenec, srpen, my samozřejmě chceme vykrýt i mimosezónu, to znamená září až například konec roku. A dále to budeme sledovat, zda to třeba neprodloužit až do jarních prázdnin a tak dále. To znamená, budeme s tím projektem pracovat.
Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka:
Kolik nocí budou muset lidé strávit v lázních? Jaké jsou ty podmínky? Budou přesně stanovené, aby nedošlo k nějakým nesrovnalostem nebo ke dvojímu výkladu?
Klára DOSTÁLOVÁ, ministryně pro místní rozvoj /nestr. za ANO/:
Ano. Bude tam minimálně 6 nocí neboli 7 dnů. My samozřejmě chceme, aby v těch lázních lidé pobývali delší dobu, budou tam i nějaké procedury, proto tedy ve spolupráci se zdravotními pojišťovnami. Cena vlastně bude 40 %, maximálně však do výše 4 000 na jednu osobu.
Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka:
Proč lázně jako první? Vy už jste to tady naznačila, paní ministryně, je to dostatečná pomoc?
Klára DOSTÁLOVÁ, ministryně pro místní rozvoj /nestr. za ANO/:
Ano, protože zrovna lázně mají skutečně největší výpadek zahraniční klientely. My jsme to řešili. Na druhou stranu my jsme původně vlastně ten projekt měli ambici, vlastně to dát celoplošně v rámci celé České republiky, ale trh si poradil sám. To znamená, začínají se skutečně i přebukovávat některé lokality. Takže úloha státu má být samozřejmě pomáhat tam, kde to je nutné. My tedy budeme sledovat další vývoj, protože mám signály o tom, že velký problémy budou mít velká města, kde je také obrovský výpad zahraniční klientely. Na druhou stranu Vídeň si s tím poradila také sama, ty vouchery dává přímo město Vídeň. My si myslíme, že i Praha by se mohla k tomuto postavit čelem a také samozřejmě nabídnout nějakou pomoc na svém území.
Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka:
Vy říkáte, že lázně mají velký počet zahraničních klientů, je to pravda v případě velkých lázní, jako jsou Karlovy Vary, Mariánské Lázně, Luhačovice, některé lázně ale mají 80 % Čechů a z toho i polovina jsou klienti zdravotních pojišťoven. Proto se ptám. Je to fér k ostatním odvětvím cestovního ruchu?
Klára DOSTÁLOVÁ, ministryně pro místní rozvoj /nestr. za ANO/:
Ano, samozřejmě my ale nemluvíme o křížkových lázních. Ty jedou svůj vlastní život, my mluvíme skutečně o samoplátcích. My jsme nechtěli dělat selekci ještě v rámci lázní, skutečně to máme na všechna lázeňská místa, protože tím je pokryta celá Česká republika, a tím, že tam jsou vlastně i vázaný, že to musí být delší pobyty, nejenom například víkendové, tak určitě ti lidé využijí spoustu těch atrakcí, které v tom daném území jsou, všechny ty slevy, které nabízejí ať už kraje, nebo města, tak jsou samozřejmě už dneska k dispozici na portálu Kudyznudy.
Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka:
Pane místopředsedo Kupko, vaše hodnocení tady té pomoci vlády. Lázně v první etapě, to, co říká paní ministryně, je to důležité odvětví cestovního ruchu a vybrali je jako první, protože mají hodně zahraničních klientů.
Martin KUPKA, místopředseda strany a výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj PS PČR /ODS/:
Dívám se na to tak, že lázeňství je skutečně rodinné stříbro a celá řada lázní se opravdu ocitá v existenční situaci, v existenční nouzi. A tohle vnímáme opravdu jako výjimečný krok. Navíc sledujeme, že podobné kroky se odehrávají i v jiných státech světa, kde právě do cestovního ruchu v tuto chvíli putují konkrétní podoby pomoci, tak v tomto směru to opravdu je hraniční. Na druhou stranu v té situaci, ve které se teď ocitá cestovní ruch, je to nezbytně nutné. Ale my bychom byli rádi, aby se ty další kroky posouvaly plošněji k tomu, aby se lidé mohli sami rozhodovat, aby jim zůstalo pokud možno plošně co nejvíce peněz v peněženkách, aby si sami mohli vybrat, jakým způsobem je utratí, aby fungovala pomoc zejména z hlediska marketingu. A v tomto směru už i CzechTourism podniká další kroky. Určitě v tom budou postupovat i kraje, města a obce tak, aby opravdu tohle léto, tenhle rok lidé co nejvíce strávili právě v České republice a nahradili výpadek, který opravdu bohužel pocítí český cestovní ruch právě od zahraničí. Hrozně důležité je, aby se co nejrychleji otevřely německé hranice pro německé turisty, protože Němců do České republiky tradičně přijíždělo zdaleka největší množství. Na druhém místě byli Slováci, pak Poláci, ale Němců bylo vždycky nejvíc, proto je tak důležité, aby se v tomto směru opravdu i ty podmínky na hranicích ze strany Německa opravdu co nejrychleji uvolnily. Aby mohla velká města, jako je třeba Praha, zpátky přivítat zahraniční turisty, protože ten výpadek v těch velkých městech, to vidíme, když se večer projdete třeba po Praze, tak okna těch hotelů jsou temná. A to je smutný obrázek, a to nepůjde nahradit opravdu jinak, že se zpátky začnou vracet zahraniční turisté a že se třeba opravdu zpátky začne oživovat i kongresová turistika. V tom byla Česká republika poměrně silná. A tohle všechno by se mělo opravdu začít vracet. Tady je důležité, aby vláda opravdu byla aktivní, i ten program, se kterým přišlo Ministerstvo pro místní rozvoj, hodnotím příznivě v tom, že se tu opravdu něco odehrává. My jsme 20. dubna představili takový balíček, jmenovalo se to s nadsázkou Desítka a panák navíc pro cestovní ruch, celá řada věcí se opravdu už naplnila, to nás těší, protože prostě platí, že cestovní ruch musíme povzbudit. Já jsem včera byl čistit řeku Sázavu a tam už se objevila spousta vodáků. Myslím si, že tyhle třeba trochu neobvyklé formy trávení dovolené by se teď mohly oživit a že těch příležitostí v celé České republice je plno.
Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka:
Desítka, myslíte 10 000 Kč, pane místopředsedo. Předpokládám jako pomoc, ne?
Martin KUPKA, místopředseda strany a výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj PS PČR /ODS/:
Ne, desítka bylo 10 opatření.
Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka:
Protože k tomu se chci dostat, paní ministryně. Vy jste slibovala, že ta pomoc by mohla být až 10 000 Kč a byly by to vouchery pro jakoukoliv dovolenou, která je podle výběru toho turisty. Teď jsou to lázně. Proč to neprošlo? Proč to nevyšlo? Proč ta pomoc není takto plošná?
Klára DOSTÁLOVÁ, ministryně pro místní rozvoj /nestr. za ANO/:
Ale to není o tom, že to neprošlo. My jsme skutečně sledovali vlastně vývoj toho trhu a původní ten voucher na 10 000 bylo 4 000 stát, 3 000 zaměstnavatel a 3 000 ta osoba, která ten voucher bude využívat. Zaměstnavatelé ale signalizovali vládě, že pro tento rok je to pro ně nepřijatelné, protože skutečně bojují o svoje přežití a není vlastně vůbec jako na pořadu dne, aby dávali tento bonus, nicméně, že by se jim to líbilo do dalších let. To znamená, my samozřejmě o tom voucheru do budoucna takto budeme vlastně plánovat. To znamená, aby byla podpora státu, podpora zaměstnavatele, který si to následně odečte z daní, a podpora toho hosta.
Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka:
Promiňte, paní ministryně, co to je do budoucna? Stihne se to toto léto?
Klára DOSTÁLOVÁ, ministryně pro místní rozvoj /nestr. za ANO/:
No, toto léto ne. Toto léto my skutečně startujeme na tom procesu lázeňství a budeme sledovat ten vývoj. Ale znovu říkám, já už mám informace o tom, že jsou přebukované kempy, že už skutečně ta ubytovací kapacita, proto si myslím, že ta pomoc státu má být skutečně cílená pro toto léto, aby to bylo specificky pro konkrétní dané území.
Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka:
Promiňte, není to diskriminace těch ostatních oborů? Nemáme tady jenom lázně, ale hotely a další odvětví nejsou s pomocí.
Klára DOSTÁLOVÁ, ministryně pro místní rozvoj /nestr. za ANO/:
To určitě ne, my samozřejmě těmi poukázkami pomáháme i tomu segmentu, který je v největších problémech, a tam ty největší problémy jsou tam, kde vypadla zahraniční klientela. Pokud jsou samozřejmě tradičně čeští turisté zvyklí někam jezdit, tak tam ta ubytovací zařízení už dnes jsou také plná. Ale lázeňství, velká města, to je pravda, prostě pražské hotely skutečně zejí prázdnou.
Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka:
K tomu se hned dostaneme. Pane místopředsedo, je to diskriminace, nebo ne, pokud se toto léto dostane pouze na lázně?
Martin KUPKA, místopředseda strany a výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj PS PČR /ODS/:
Pokud se dostane na lázně, tak tomu opravdu rozumíme jako výjimečné opatření po koronavirové krizi. Ale do budoucna zatěžovat zaměstnavatele tím, že by měli přispívat, tak toho bych se obával. Oni samozřejmě čelí také vážným problémům ve všech segmentech. To, kam my směřujeme, já už jsem to tady zmínil, je opravdu snížit, a to je věc, která by se opravdu dotkla celé ekonomiky, snížit právě náklady na práci, a to se týká samozřejmě i všech podnikatelů v cestovním ruchu, tak, aby se odvody na sociální zabezpečení snížily například o 2 procentní body. To by byla úleva pro všechny, znamenalo by to také větší možnosti i pro zaměstnavatele a záchranu pracovních míst. A pak samozřejmě další důležitý krok, snížit daňovou zátěž lidí. Tak, aby jim zůstávalo víc peněz v peněženkách, stát méně rozděloval a oni mohli volit v té nabídce, která bude široká, to, co prostě potřebují, to, čemu teď aktuálně dají přednost. A co je důležité a tady to vlastně úplně nezaznělo, důležité je, aby v tomhle směru jakási výzva naše a podpora směrem k lidem, aby pokud mohou, samozřejmě, že pro některé to bude opravdu hraniční, tak ale aby opravdu se vydali trávit aspoň trochu dovolenou a využili příležitost v České republice, pomohli i českému cestovnímu ruchu. To podle mého soudu má také zaznít.
Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka:
Když už to tady zaznělo, paní ministryně, vy jste řekla, že moc dovolenou neplánujete kvůli svým rodinným starostem, velmi příjemným, nicméně, ta výzva zazněla od pana premiéra několikrát, pojďte trávit dovolenou v České republice, podpořte ekonomiku, on sám jede do Řecka, někteří vaši ministři, kolegové z vlády také jedou do zahraničí, je to správně?
Klára DOSTÁLOVÁ, ministryně pro místní rozvoj /nestr. za ANO/:
Já samozřejmě vždycky na vládě říkám, že bychom měli jít příkladem a měli bychom trávit dovolenou doma. Co se týká pana premiéra, ten už to má dlouhodobě zaplacené, to znamená, on by to musel vystornovat, takže tam zase jako si myslím, že je potřeba skutečně to jako legitimně posuzovat. Nicméně ostatní kolegové, to mě překvapuje, že říkáte, že někteří jedou do zahraničí, protože my jsme vždycky domlouvali na tom, že opravdu strávíme dovolenou většinou v Čechách. Já jsem o tom mluvila s Lubošem Zaorálkem, s Alenkou Schillerovou, tak všichni zůstávají doma.
Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka:
Pan ministr Petříček, promiňte, se vyjádřil, že by jel na dovolenou...
Klára DOSTÁLOVÁ, ministryně pro místní rozvoj /nestr. za ANO/:
To se omlouvám, s Tomášem jsem o tom nemluvila.
Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka:
Váš pan předseda řekl, že možná pojede na Jadran, jak vy to máte, pane místopředsedo?
Martin KUPKA, místopředseda strany a výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj PS PČR /ODS/:
To léto bude hodně netradiční v jistém slova smyslu, protože je před krajskými volbami a celý srpen chceme strávit na kolech po středních Čechách.
Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka:
Takže budete dělat kampaň. Ale váš pan předseda jede na Jadran, taky to úplně nekoresponduje s tím, pojďme trávit dovolenou.
Martin KUPKA, místopředseda strany a výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj PS PČR /ODS/:
Já myslím, že on stráví velkou část toho léta právě v České republice. A jestli se vydá na Jadran, já myslím, že na druhou stranu zavřít Česko na petlici, to přece také není záměr. Jde o to, aby opravdu lidé našli různé možnosti, jak ten čas strávit, a třeba se víc zaměřili i na to, že v České republice je spousta nádherných míst. Ale jestli se někdo vydá na chvíli k moři, tak to přece není nic špatného.
Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka:
Nebudeme je odsuzovat. Pojďme pokračovat v té politické debatě, s námi je v živém spojení pan Viliam Sivek, předseda Fóra cestovního ruchu a čestný předseda Asociace cestovních kanceláří a zároveň majitel hotelové společnosti. Dobrý den, vítám vás ve vysílání nedělní Partie.
Viliam SIVEK, předseda Fóra cestovního ruchu ČR:
Hezký dobrý den všem.
Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka:
Pane předsedo, jak vyhodnotíte ten krok vlády, ta první pomoc, zatím jenom lázně v první etapě?
Viliam SIVEK, předseda Fóra cestovního ruchu ČR:
V prvé řadě chci říct, že nejsem politik, ale podnikatel. A ono je daleko jednodušší kritizovat veškerá souborná opatření, která vláda v rámci cestovního ruchu podnikla a provedla, a zároveň tvrdit, že kdybych byl ve vládě, tak bych to udělal lépe. Buďme féroví. Program Antivirus, program nájemného, dotace nájemného, vouchery pro cestovní kanceláře, snížení DPH v oblasti ubytovacích, stravovacích služeb, vyhlášení národního programu podpory cestovního ruchu, které vyhlásilo Ministerstvo pro místní rozvoj, a řada dalších opatření, která částečně pomohla cestovního ruchu. Hovořili jste o jakémsi pákovém efektu pro lázně, o poukazu. Ano, je to první krok. Já věřím, že to je první krok. A ještě chci říct jako podnikatel, ono nejde stále čekat s otevřenou dlaní, s nastavenou dlaní a říkat, dávejte, dávejte, dávejte. Ono je potřeba taky přiložit ruku k dílu tak, jak jsme to provedli u nás, v Sivek hotels.
Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka:
Pane předsedo, vy říkáte, doufáme, že to je první krok, co čekáte dál od vlády? A prosím, buďte konkrétní i ve vztahu ke svému oboru, jaké kroky by měly dál následovat, aby nezkrachovaly hotely a cestovní ruch udržel i pracovní místa, která produkuje?
Viliam SIVEK, předseda Fóra cestovního ruchu ČR:
Podívejte se, obrovský problém, opravdu obrovský problém tak, jak to tak zaznělo od pana Kupky i od paní ministryně, bude mít Praha. A je to vstupní brána do České republiky. V loňském roce Prahu navštívilo přes 8 milionů zahraničních turistů, kteří zde odbydleli, v podstatě přenocovali kolem 19 000 000 pokojonocí. A to česká klientela a domácí cestovní ruch nemůže nahradit ani z 50 %. A rovněž tak obrovský problém bude mít Ostrava. Byznysová Ostrava, která žije z kongresů, která žije z výstavních akcí. Opava, Krnov. A rozdílné jsou i destinace, například jižní Čechy, kdy Český Krumlov je obsazený na 15 % a oproti tomu 20 km vzdálené Lipno hlásí overbooking. Čili my očekáváme to, že ta vláda se bude zabývat opatřeními, která navrhujeme. Fórum cestovního ruchu předložilo již 3 záchranné plány cestovního ruchu a řada z těchto opatření již ve vládě byla realizována.
Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka:
Paní ministryně Dostálová, pojďte, prosím, reagovat na to, co říká pan Sivek. Vyslyší vláda takové potřeby, kdy slyšíme, velké problémy má Praha, Ostrava a další města, i ve srovnání s tím, že někde je ta kapacita už naplněna?
Klára DOSTÁLOVÁ, ministryně pro místní rozvoj /nestr. za ANO/:
Určitě ano, protože my právě s Fórem cestovního ruchu, s Asociací hotelů a restaurací opravu velmi intenzivně pracujeme, takže určitě spojenými silami to budeme vyhodnocovat. A jsme si vědomi toho, že pilot se samozřejmě odstartuje na lázeňství, ale že velké problémy budou mít velká města. Na druhou stranu bychom rádi i tu zpětnou vazbu z těch velkých měst po vzoru Vídně, která se k tomu postavila velmi čelem, to znamená, abychom se tady třeba dohodli na nějaké vzájemné spolupráci, protože si nemyslím, že by to muselo být už jenom třeba o státu, ale třeba o spolupráci těchto velkých měst právě se státem.
Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka:
Pane Siveku, na to, prosím, reagujte, pokud paní ministryně říká, musí se do toho zapojit i města, souhlasíte?
Viliam SIVEK, předseda Fóra cestovního ruchu ČR:
Tak jak je nám známo, tak se do toho některé kraje i města zapojily. Já vím, komunikuji s Ostravskem, Ostrava připravuje bonusový program, Moravskoslezský kraj, jižní Čechy, Středočeský kraj i samotná Praha dává do rozpočtu určitou částku peněz a připravuje benefity pro domácí klienty. Ale to všechno nebude stačit. O tom jsem hluboce přesvědčen. Ukazoval jsem to i na tom podílu zahraničních turistů v Praze. To by musela do Prahy přijet celá Česká republika včetně kojenců a musela by v Praze trávit nejméně 30 dní, aby alespoň z 50 % nahradila ten výpadek, který Praha očekává.
Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka:
Pane Siveku, prosím, můžete být teď vy velmi konkrétní? A to samé budu chtít za malou chvíli po paní ministryni. Vy říkáte, nebude to stačit, co čekáte od vlády, pokud byste to měl velmi stručně formulovat? Co čekáte od vlády, aby pomohla velkým městům, která jsou ve velkých problémech?
Viliam SIVEK, předseda Fóra cestovního ruchu ČR:
Samozřejmě kraje se na té podpoře budou muset podílet také. A my jsme dávali opravdu celý soubor opatření. My jsme minulý týden nebo před 14 dny byli u prezidenta republiky Miloše Zemana, kde jsem ho se svým místopředsedou informoval o problematice cestovního ruchu. Minulý týden jsme požádali premiéra vlády pana Babiše o setkání, který nám vyhověl, a jdeme tam společně s prezidentem Asociace hotelů a restaurací v úterý. Čili my mu předložíme konkrétní návrh pomoci, nebylo by seriózní mluvit o tomto návrhu dříve, než se to pan premiér od nás dozví. Každopádně ten návrh za prvé předpokládá, že v ohrožených lokalitách nebude tolik nezaměstnaných, kdy chceme ušetřit peníze i na dotace pro nezaměstnané, a zároveň ten cestovní ruch chceme restartovat. Ale omlouvám se, chci být seriózní a nebudu hovořit o tom, s čím jdeme za panem premiérem.
Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka:
Říká Viliam Sivek, předseda Fóra cestovního ruchu. Děkuji vám, pane Sivku, že jste byl s námi ve vysílání Partie, na shledanou.
Viliam SIVEK, předseda Fóra cestovního ruchu ČR:
Děkuji, na shledanou všem divákům.
Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka:
Paní ministryně, pojďte reagovat na to, co říkal pan Sivek. On teda konkrétní být nechtěl, ale jak ještě může stát pomoci dál ohroženým městům? Zaznělo tady, že by se měly zapojovat i města, i kraje, Vysočina například už vyčlenila 22 000 000, Jihočeský kraj 40 000 000, ale tam jsou kapacity už obsazené, co dál? Jak pomoci?
Klára DOSTÁLOVÁ, ministryně pro místní rozvoj /nestr. za ANO/:
Já teda musím jenom říci, že té schůzky v úterý se budu zúčastňovat také. To znamená, určitě se o těch věcech pobavíme. On je ještě ve hře jeden nástroj, protože my teď jsme se i dohodli vlastně s partnery v oblasti cestovního ruchu, že musíme počkat na to, jak se vyvine Covid 3. To znamená, to je až ta devadesátiprocentní záruka státu na úvěry pro podnikatele. Nicméně máme tady určitý...
Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka:
Promiňte, budou tam i podnikatelé z cestovního ruchu?
Klára DOSTÁLOVÁ, ministryně pro místní rozvoj /nestr. za ANO/:
To je právě správná otázka.
Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka:
Neuslyší, že to není perspektivní a nebudou zamítnuti jako mnoho podnikatelů v této době?
Klára DOSTÁLOVÁ, ministryně pro místní rozvoj /nestr. za ANO/:
Proto říkám, že prostě jsem ráda, že paní ministryně Schillerová mně umožnila, že se bude zvlášť sledovat segment cestovního ruchu, a pokud by se potvrdily ty obavy, že pro banky to je natolik rizikový sektor, že ani za devadesátiprocentní záruku státu ty úvěry nebudou poskytovat, tak skutečně se připravuje takzvaný Covid cestovní ruch, kde by byla stoprocentní záruka státu, pravděpodobně přes státní fond distribuovaná ta pomoc, aby se to skutečně k těm podnikatelům v cestovním ruchu dostalo.
Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka:
Kolik by na to stát mohl vyčlenit? Jakou garanci? Máte už představu o nějakém čísle, jakou částkou by to mohl podpořit stát?
Klára DOSTÁLOVÁ, ministryně pro místní rozvoj /nestr. za ANO/:
Samozřejmě o tom budeme debatovat, když jsme to vlastně počítali, opravdu jenom přes ruku, teď abych jako, tak je to zhruba někde mezi pěti a sedmi miliardami.
Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka:
Pane místopředsedo Kupko, bude to stačit? Covid cestovní ruch, Covid 3, možná se tam na někoho dostane z cestovního ruchu, možná ne.
Martin KUPKA, místopředseda strany a výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj PS PČR /ODS/:
Já bych především ještě chtěl vlastně navrhnout a přijít také s tím, nevím, jestli v tomhle vláda už podniká kroky, ale pokud víme, že zejména pro Prahu a velká města jsou klíčoví zahraniční turisté z těch okolních států, Slovensko, Polsko a Německo, tam nasměrovat pozvání, aby přijeli co nejrychleji, vyjednat s těmi vládami podmínky pro přístup do České republiky, protože i s ohledem na to, jak se podařilo zvládnout epidemiologickou situaci v České republice, tak bychom měli mít takový ten titul Covid free destinace. A to je cesta, pokud se třeba budou ti zahraniční turisté rozhodovat, pro jakou destinaci se rozhodnout, tak třeba právě tohle, pokud se budou obávat, jak to bude vypadat v létě právě s rizikem zdravotním, tak to Česká republika může nabídnout. Tady já bych viděl prostor pro to, abychom opravdu zajistili co nejrychleji to, že se cestovní ruch znovu rozeběhne. To já pokládám za zdaleka nejpodstatnější krok. Chtěl bych se také zeptat na to, protože uvízly ty nájmy, které jsou významnou posilou jak pro oblast cestovního ruchu, ale i pro všechny ostatní oblasti. Ale i z odezev lidí, kteří třeba jako mají drobné podnikání, jsou třeba průvodci nebo jsou závislí na cestovním ruchu, protože třeba půjčují koloběžky nebo půjčují něco, co je pro ně důležité, je to zdroj příjmů pro dlouhé období, tak pro ně to teď je absolutní výpadek. A nenahradí se to, pokud se sem lidé nezačnou vracet. Tam si myslím, že má Česká republika napřít pozornost. A samozřejmě, že města, obce a stát se v tomhle mají spojit a lákat sem zpátky turisty a vlastně pochlubit se i tím, že umíme být Covid free.
Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka:
Vy, pane místopředsedo, tady zmiňujete už několikrát tu trojku turistů, kteří k nám jezdí, to jsou Slováci, Němci a Poláci, a čtvrtá skupina jsou turisté z Číny. A pan předseda Senátu Miloš Vystrčil tento týden oznámil, že pojede na Tchaj-wan, a včera na tu jeho návštěvu plánovanou reagoval pan premiér a reagoval na slova o tom, co říkal pan Vystrčil, že nemůžeme počítat groše a přitom zpronevěřovat se vlastním hodnotám, a pan premiér na to reagoval tak, že pokud některé naše firmy začnou mít problémy a přestanou k nám létat čínští turisté, pak můžeme poměřovat, kdo má groše a kdo vysypanou kapsu, ohrozí to příliv turistů z Číny?
Martin KUPKA, místopředseda strany a výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj PS PČR /ODS/:
Já myslím, že ten příměr je úplně mimo, protože pan premiér nepochybně ví, že už v souvislosti se situací v Číně začaly klesat počty čínských turistů, kteří k nám přijíždějí. A ten výpadek se projeví téměř absolutně, v době, kdy Čína byla prvním, kde se koronavir objevil, tak to samozřejmě bude mít na ten počet dramatický vliv a žádná ekonomika nebo žádné cesty do zahraničí v tom takovou roli hrát nebudou, to je podstatnější. Já myslím, že v tomhle směru pro nás je důležité, abychom dokázali pozvat turisty z nejbližšího okolí. Na to, jaká situace bude v Číně, nebudeme mít vliv, ale i s ohledem na to, jak se chovají turisté z Asie, tak u těch zemí, kde opravdu je třeba extrémní vazba na všechna epidemiologická opatření, tak tam se obávám, že musíme v tomto směru očekávat, že ten pokles bude větší a bude se týkat i Jižní Koreji. Ale koneckonců Tchaj-wan, to číslo Tchaj-wanců, kteří k nám přijíždějí, také není zanedbatelné, navíc jsou to lidé s vysokou kupní sílou, kdybychom se o tom bavili. Ale platí přece to, že Česká republika, pokud chce být opravdu svébytnou zemí, tak prostě musí některé hodnoty dál držet jako erbovní a nepustit je. Na tom se přece nemění nic. A počítání grošů v tomto směru může ve výsledku vést k tomu, že ztratíme svoji důstojnost a ztratíme zajímavost pro ty, kteří chtějí být v kontaktu se seriózním a rovným partnerem. A to je přece náš národní zájem.
Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka:
Hned vám dám slovo, jenom uvedu to číslo, kolik Číňanů se tady ubytovalo v roce 2018, bylo to přes 600 000. Paní ministryně, vy souhlasíte s tím příměrem, který použil pan premiér včera v deníku Právo v rozhovoru?
Klára DOSTÁLOVÁ, ministryně pro místní rozvoj /nestr. za ANO/:
Rozhodně ano, protože my jsme naopak, prostě čínská klientela měla stoupající tendenci. Dostala se do první pětky nejnavštěvovanějších vlastně nebo těch zákazníků České republiky. Takže já rozhodně s tímto nesouhlasím, já musím říct, že...
Martin KUPKA, místopředseda strany a výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj PS PČR /ODS/:
Počkejte, ale k tomu jsou konkrétní čísla. Rozdíl mezi 2018 a 2019 zaznamenal příjezd z Čínské lidové republiky pokles. To je prokazatelné podle údajů Českého statistického úřadu.
Klára DOSTÁLOVÁ, ministryně pro místní rozvoj /nestr. za ANO/:
Co se týká satelitních účtu, tak ty jsou jenom za rok 2018, data za 2019 ještě nemáme. Takže to znamená, že Čína skutečně se dostala do první pětky. Ale já jenom jestli mohu jenom krátce reagovat. Já si taky prostě nemyslím, že jsou šťastné kroky ústavních činitelů, který jdou totálně do rozporu vlastně se zahraniční politikou vlády. Já se omlouvám, to je prostě jak v Kocourkově, protože to samozřejmě není jenom o cestovním ruchu, je to o ekonomice jako takové a opravdu se jako bojím toho, aby mnoho českých podnikatelů kvůli těmto neuváženým krokům, to není o hodnotách, to jsou skutečně ekonomické zájmy státu, které by měly být drženy, a mělo by se když tak aspoň ty kroky konzultovat tedy s vládou, protože samozřejmě vláda je tady ten, kdo určuje zahraniční politiku.
Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka:
Hned vám dám slovo, pane Kupko. Poškodí to cestovní ruch, paní ministryně, cesta Miloše Vystrčila nad Tchaj-wan?
Klára DOSTÁLOVÁ, ministryně pro místní rozvoj /nestr. za ANO/:
Já si troufám říci, že ano, protože samozřejmě Čína je na toto velice háklivá, my skutečně máme prostě nastaveny nějaké ekonomické vztahy s Čínou a rádi bychom je drželi. Takže já si myslím, že rozhodně prostě ta cesta rozhodně nepřispěje ekonomickým zájmům České republiky.
Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka:
Pane Kupko, pojďte reagovat. Není to první kritika, kterou pan Vystrčil a ODS si vyslechla.
Martin KUPKA, místopředseda strany a výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj PS PČR /ODS/:
Známe fakta. Víme, že co se týče investic v České republice, tak z Tchaj-wanu jich přišlo mnohem víc. Dávají práci vícero lidem. Daleko většímu počtu než čínské investice. To je přece černé na bílém. Za daleko větší faul z hlediska národních zájmů i zahraniční politiky pokládám to, když se pan prezident jezdí klanět do Číny a hovoří o tom, jak se tam budeme učit stabilizovat společnost. To je přece jako největší úder proti České republice. A to nemůžete zpochybnit. A pokud se po tom, co čínská ambasáda provádí, řekne Česká republika, tohle si nenecháme líbit a reaguje na to tímto způsobem, tak to pokládám opravdu naopak za projev prostě nezbytné důstojnosti a hrdosti, bez které se taky neobejdete. A jestli chceme opravdu být za partnery ve všech mezinárodních vztazích, kdy budeme tak jako prosebníčci pokukovat všude, tak ani pro ty velmoce nebudeme zajímaví. Protože velmoce se vyznačují tím, že daleko ochotněji jednají s těmi, kteří se prostě podívají nahoru a nesnaží se podplazit pod prahem. A takovou Českou republiku já opravdu nechci. My musíme nést svébytnou a sebevědomou zahraniční politiku. A popravdě řečeno, to, co jsem zmiňoval třeba ze strany pana prezidenta, je opravdu pro nás daleko větší škoda.
Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka:
Paní ministryně.
Klára DOSTÁLOVÁ, ministryně pro místní rozvoj /nestr. za ANO/:
Já považuju za velmi nešťastné brát si do úst Českou republiku, když vlastně toto selhání je jenom na základě jednoho ústavního činitele, vláda, ani prezident, ani Poslanecká sněmovna se samozřejmě zatím nepřiklonila k jednomu vlastně takovému renoncu jednoho ústavního činitele, což je teda šéf Senátu. Na druhou stranu, já musím říci, že jako když už tady teda hovoříme o velmocích, tak to mě teda fakt pobavilo, protože samozřejmě velmi vřelé vztahy s Čínou, zejména z důvodu ekonomických zájmů samozřejmě má jak pan prezident Macron, tak samozřejmě paní Merkelová a tak dále. To znamená, chcete jim říct, jako tady vzkázat přes kamery, že podlézají pod prahem? To snad není možný jako, takové vyjádření.
Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka:
Jenom pan předseda Senátu je druhý nejvyšší ústavní činitel, ale pane Kupko, pojďte reagovat.
Martin KUPKA, místopředseda strany a výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj PS PČR /ODS/:
Krásná nahrávka na smeč. Podívejte se, s čím tam jezdí. Co řekne Angela Merkelová, když jedná s čínskými představiteli. V tom není nic z toho, že by se plazila pod prahem. Naopak, upozorňuje na hodnoty, které mimo jiné celá Evropa zastává a říká to sebevědomě. A samozřejmě k tomu je schopná vést obchodní jednání. To je pozice, kterou já chci vidět pro Českou republiku. A v okamžiku, kdy se dostanete do situace, že jako prosebníček v koutě říkáte, jestli by si nás náhodou nevšimli, to by bylo moc fajn, tak ničeho nedosáhnete a víte to velmi dobře. Takže jako za nás, my musíme přece vést opravdu rozumnou politiku, zahraniční politiku, která bude prezentovat Českou republiku jako země, která...
Klára DOSTÁLOVÁ, ministryně pro místní rozvoj /nestr. za ANO/:
To jste se krásně, pane poslanče, dostal jinam, protože vy u těch jednání s Čínou nejste. Tady mluvíme o cestě na Thaj-wan. Takže mně ukažte, jak německé delegace na nejvyšší úrovni nebo francouzské vyrazily na Tchaj-wan.
Martin KUPKA, místopředseda strany a výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj PS PČR /ODS/:
Znáte historii?
Klára DOSTÁLOVÁ, ministryně pro místní rozvoj /nestr. za ANO/:
Já myslím, že tady prostě tuhle polemiku nemá cenu vést, vy skutečně jdete proti zájmu státu, proti zájmu a zahraniční politice vlády a tam si myslím, že tohle si máme řešit jako u stolu, a abychom tyhle jednotné postupy dodržovali.
Martin KUPKA, místopředseda strany a výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj PS PČR /ODS/:
To je jasné, že není pravda, protože Česká republika prostě musí reagovat na kroky, které čínská ambasáda uplatnila vůči druhému nejvyššímu ústavnímu činiteli, a mávnout nad tím rukou prostě také dost dobře nejde. A já si dokonce myslím, že čínská ambasáda je si vědoma toho, že prostě udělala několik faulů, když to tak pojmenujeme. A je naprosto namístě to dát Číně najevo.
Klára DOSTÁLOVÁ, ministryně pro místní rozvoj /nestr. za ANO/:
To já s vámi souhlasím, ale ne jako truc akce cesty na Tchaj-wan.
Martin KUPKA, místopředseda strany a výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj PS PČR /ODS/:
Víte, jaká je historie celé té cesty a Česká republika prostě měla reagovat způsobem, který bude prostě dostatečně hrdý a partnerský.
Klára DOSTÁLOVÁ, ministryně pro místní rozvoj /nestr. za ANO/:
Ale nereaguje, pane poslanče, Česká republika, ale druhý nejvyšší ústavní činitel. To není Česká republika. Tam je mnoho dalších segmentů.
Martin KUPKA, místopředseda strany a výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj PS PČR /ODS/:
Co byste si představovala? Jakou jinou alternativu nabízíte?
Klára DOSTÁLOVÁ, ministryně pro místní rozvoj /nestr. za ANO/:
Abychom si sedli k jednomu stolu a našli řešení. A ne, že se budeme takto vzájemně překvapovat, a musíme to tady řešit prostě velmi nešťastně v mediálním prostoru.
Martin KUPKA, místopředseda strany a výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj PS PČR /ODS/:
Tohle žádné překvapení nebylo, to jednak. A druhak, nebyla jiná cesta, jak dát jasně najevo, že Česká republika musí vystupovat i ve vztahu k Číně jako rozumný partner, který se nenechá zatlačit do kouta.
Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka:
Pane místopředsedo Kupko, ještě pojďte reagovat na to, co říkala paní ministryně, než přejdeme k druhému tématu, že to poškodí cestovní ruch a bude to mít ekonomické dopady. A poškodí to firmy například, jak říkal včera pan premiér.
Martin KUPKA, místopředseda strany a výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj PS PČR /ODS/:
Já jsem přesvědčený o tom, že pro celou řadu firem, a vracíme se zpátky k tomu prostě faktickému srovnání investic Tchaj-wanu a investic Číny, co k tomu je potřeba víc dodat? Pro Českou republiku to může být příležitost. Pro Českou republiku je teď samozřejmě daleko podstatnější, a to je prostě holý fakt, ten pokles turistů z Číny v souvislosti ne s ekonomikou a ne se zahraniční politikou České republiky, ale prostě z důvodů epidemiologické situace nutně nastane. A na nás je, abychom dokázali v tomhle směru co nejrychleji pozvat k nám na návštěvu naše sousedy z těch zemí, které jsou opravdu nejvýše na té příčce návštěvnosti, a to je opravdu Německo, Slovensko a Polsko. A myslím si, že to jsou lidé, kteří jsou nám v mnoha směrech i hodnotově velmi blízko.
Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka:
Paní ministryně, pojďte ještě naposled reagovat.
Klára DOSTÁLOVÁ, ministryně pro místní rozvoj /nestr. za ANO/:
My bychom určitě neradi o asijskou klientelu, a teď nebudu teda jako specifikovat, skutečně neradi přišli, to znamená, my tam budeme mít i cílenou propagaci České republiky, protože samozřejmě například i Japonsko je velký potenciál a tak dále, samozřejmě...
Martin KUPKA, místopředseda strany a výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj PS PČR /ODS/:
Jižní Korea.
Klára DOSTÁLOVÁ, ministryně pro místní rozvoj /nestr. za ANO/:
Jižní Korea, ano. To znamená, Čína samozřejmě bude mít problémy kvůli pandemii, na druhou stranu jako byla to velmi silná klientela, takže určitě bychom rádi tedy oslovili i čínskou klientelu, pokud nám to tedy nezhatí některé plány. Ale bavili jsme se tady o tom, že ty sousední země, já jenom ukážu úplně aktuální...
Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka:
To je po pátku zelenější Evropa.
Klára DOSTÁLOVÁ, ministryně pro místní rozvoj /nestr. za ANO/:
Ano, přesně tak. To znamená, jak je vidět, tak samozřejmě Polsko, Německo, Slovensko, to jsou ty otevřené hranice a tady naprosto podtrhuji, že na tyto klienty se teď zaměřujeme i právě kvůli té nabídce cestovního ruchu, která by mohla být zejména v těch hraničních částech vlastně zesílená, tam je opravdu velká propagace podpory na cestovní ruch. To znamená, aby k nám lidé přijížděli. A Česká republika velmi dobře tu pandemickou situaci zvládla, takže to samozřejmě prezentujeme i jako bezpečnou zemi, která samozřejmě ta pravidla i bezpečnost a hygienu naprosto dobře zvládá.
Martin KUPKA, místopředseda strany a výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj PS PČR /ODS/:
Tohle já pokládám za důležité.
Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka:
Tak jsme skončili smířlivě to první téma. Pojďme na druhé. Paní ministryně, povede se do konce volebního období schválit nový stavební zákon a zbavit Česko nálepky země, kde se staví stejným tempem jako v Čadu nebo v Nigeru?
Klára DOSTÁLOVÁ, ministryně pro místní rozvoj /nestr. za ANO/:
Já pevně doufám, že ano, protože zatím ten harmonogram, že samozřejmě nás žádná pandemická krize nemohla zastavit, my jsme na stavebním zákoně pracovali pořád dále, už je tedy předložen a je v eklepu do legislativního procesu vlády. Rada legislativní rady vlády má zasednout na konci června zhruba. V červenci byl tedy zákon mohla schválit vláda a první čtení předpokládáme na září. To znamená, ten harmonogram stále držíme, my jsme si samozřejmě vědomi toho, že tam bylo i mnoho kompromisů, mnoho věcí, pokud by bylo potřeba jako cokoliv ještě v rámci zákona dodělávat, a určitě o tom bude mluvit pan poslanec, protože my v tomto jsme ve velmi intenzivním kontaktu, tak my určitě všechny vlastně změny, které povedou k tomu zrychlení a zjednodušení stavebního zákona budeme přijímat.
Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka:
Máte vy, jako ministryně, představu? My jsme viděli ten žebříček od Světové banky, žebříček Doing business, my jsme tam na 157. místě podle koeficientů, před námi je i Kamerun a mnoho dalších zemí, 156, kam bychom se mohli posunout?
Klára DOSTÁLOVÁ, ministryně pro místní rozvoj /nestr. za ANO/:
Já už jsem na to jednou odpovídala. Samozřejmě velmi ambiciózní by bylo minimálně do první třicítky. Takže pokud by se podařilo všechny ty kroky tak, abychom to stavební povolení, protože jenom asi pro diváky, ten Doing business byl udělaný na průmyslovém areálu, kde se načetly jenom lhůty ze zákona. Tam se vůbec nereflektovalo to zdržení, které tady máme...
Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka:
Promiňte, druhý fakt je, že v roce 2011 trvalo to vyřízení stavebního povolení 150 dní a v roce 2020 je 246 dní. Dochází tam k velkému nárůstu. Jestli se to podaří zastavit a posunout nějak výrazně.
Klára DOSTÁLOVÁ, ministryně pro místní rozvoj /nestr. za ANO/:
Já doufám, že ano, protože to je samozřejmě způsobeno tím, že my dneska máme 10 typů řízení. 10 typů. Ke každému tomu typu řízení musíte si samozřejmě sehnat takzvaná ta kulatá razítka, neboli stanoviska dotčených orgánů. Máte kvůli tomu možnost odvolání a přezkumu k 10 typům. Do budoucna bude jenom jedno jediné řízení a jedno razítko, proti kterému samozřejmě mají všichni možnost odvolání a přezkumu.
Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka:
Stihne se to do konce volebního období? Poslední moje otázka.
Klára DOSTÁLOVÁ, ministryně pro místní rozvoj /nestr. za ANO/:
Já budu za to moc ráda, my samozřejmě musíme napnout síly v Poslanecké sněmovně, kde doufám, že prostě najdeme nějaký rozumný kompromis, abychom skutečně ten stavební zákon posunuli a v tomto volebním období to stihli.
Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka:
Pane místopředsedo, stihne se to, když jsme viděli ten nelichotivý žebříček, kde jsme na 157. místě?
Martin KUPKA, místopředseda strany a výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj PS PČR /ODS/:
Já hlavně vyzývám paní ministryni a hnutí ANO, ať teď, kdy je to možné a pravděpodobně se o tom bude hlasovat příští týden ve sněmovně, se rovnou škrtne jedno razítko. Přišel jsem s návrhem na zrušení závazného stanoviska orgánu územního plánování, což je razítko, se kterým bohužel přišlo Ministerstvo pro místní rozvoj v barvách hnutí ANO, a to je věc, která opravdu zkomplikovala život celé řadě stavebníků a i těch nejmenších, kteří potřebují postavit dům, nebo dokonce potřebují třeba jenom sloučit pozemky. Tak oni musejí předložit závazné stanovisko orgánu územního plánování, to někde trvá 5 i 6 měsíců. Ve výsledku tohle je jedna z těch věcí, které způsobily to dramatické zdržení, to zhoršení stavu v České republice. Takže teď je příležitost udělat tento krok k tomu, aby se alespoň trochu zjednodušila situace. K novému stavebnímu zákonu.
Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka:
Paní ministryně.
Klára DOSTÁLOVÁ, ministryně pro místní rozvoj /nestr. za ANO/:
Tak jenom jestli můžu krátkou reakci...
Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka:
Podpoříte to, co říká pan Kupka, abychom stavebníky zbavili dalšího razítka?
Klára DOSTÁLOVÁ, ministryně pro místní rozvoj /nestr. za ANO/:
Musíme si ale opravdu nastavit ty reálné mantinely. Dneska jsme v těch intencích současného zákona a to razítko bylo vlastně důsledkem toho, že se udělalo společné řízení. To znamená, někdo v tom území musí odkoordinovat vlastně územní plánování a vlastně ty zájmy, které tam jsou, proto se to dalo na orgány územního plánování tak, aby se nestalo, že obec začne stavět, já nevím, nějakou komunikaci a mezitím vlastně stát tam prostě řek, že tam povede něco jiného. Takže toto se musí zkoordinovat v území, a proto vzniklo to razítko. Je otázka, já nemám nic proti tomu návrhu, aby se to zrušilo. Vy o tom víte, my jsme o tom spolu mluvili několikrát. Otázkou ale je, kdo to, než bude platit nový zákon, tedy bude dělat. Aby nám nevznikl ještě větší chaos.
Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka:
Otázka na pana Kupku.
Martin KUPKA, místopředseda strany a výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj PS PČR /ODS/:
Doposud to, jestli ten záměr je, nebo není v souladu s územním plánem, rozhodovaly ty obecní úřady v tom místě, kde se přímo stavělo. To je nejpřirozenější model a může to tak fungovat dál a v tom návrhu je to taky tak vyřešeno. Co se týče nového stavebního zákona...
Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka:
Promiňte, pane místopředsedo, vy jste starosta Líbeznic, budou to zvládat obce? Budou to zvládat vaši úředníci?
Martin KUPKA, místopředseda strany a výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj PS PČR /ODS/:
Vždyť to dělali předtím a nebyl to žádný problém a dokázali by v tomhle směru samozřejmě, protože znají tu místní situaci, to naopak udělat lépe než ty přehlcené současné odbory územního řízení nebo regionálního rozvoje tak, jak je to na těch městech s rozšířenou působností, kde dneska často několik měsíců čekají ta rozhodnutí.
Klára DOSTÁLOVÁ, ministryně pro místní rozvoj /nestr. za ANO/:
Já se omlouvám, pane starosto, ono to není úplně pravda, to, co říkáte.
Martin KUPKA, místopředseda strany a výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj PS PČR /ODS/:
Je to tak.
Klára DOSTÁLOVÁ, ministryně pro místní rozvoj /nestr. za ANO/:
Není to tak, protože vy jste měli samostatně územní řízení a samostatně stavební řízení, když to bylo na těch obecních stavebních úřadech. Právě to, že se hledal ten orgán, který sloučí územní a stavební řízení, proto se to nechalo na těch orgánech územního plánování, tak to byl politický konsensus, což samozřejmě vyvolalo to razítko navíc. To já nezpochybňuju. Mně jde jenom o to, že když se to teď vrátí vlastně těsně před vlastně jakoby nastartováním nového stavebního zákona, zda to má smysl, protože ti lidé už jsou zase dáni na orgány územního plánování. To znamená, bude muset zase dojít k posílení těch obecních stavebních úřadů. Takže já nevím, jestli teď je to vhodné, takovéto kroky dělat. Ale já nezpochybňuju ten návrh.
Martin KUPKA, místopředseda strany a výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj PS PČR /ODS/:
Teď nás ale zase trochu houpete, protože sloučená územní a stavební řízení fungovala a nepotřebovala to závazné stanovisko orgánu územního plánování. Například v roce 2017 už sloučené územní a stavební řízení běželo. To je jedna důležitá poznámka. Co nás tlačí jako pata v České republice, to je přece to, že nevznikají územní plány, že v tomhle bohužel i stát selhává, protože pořizovatel v současné době je nejčastěji právě ta obec s rozšířenou působností, a ti lidé, místo toho aby pomáhali menším obcím právě s pořizováním územních plánů, tak místo toho dávají razítka na svoje závazná stanoviska orgánů územního plánování a je to škoda.
Klára DOSTÁLOVÁ, ministryně pro místní rozvoj /nestr. za ANO/:
Ale znova říkám, my se nepřeme o to. Mně jde jenom o to, že ti lidé, už jsme posílili orgány územního plánování, aby to fungovalo. Dneska už ty prodlevy nejsou jako na začátku, s tím souhlasím, zda to má cenu dělat, když se startuje nový stavební zákon, já jenom prostě v těchhle mezikrocích...
Martin KUPKA, místopředseda strany a výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj PS PČR /ODS/:
Má, vždyť by to znamenalo, že by se ti lidé mohli věnovat tomu, kde máme opravdu největší bolest, a to je pořizování územních plánů. K novému stavebnímu zákonu.
Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka:
K novému stavebnímu zákonu. Já jsem se ptala paní ministryně, kde by nás optimálně viděla v tom žebříčku Světové banky, a ona říkala v první třicítce, stihne se to do konce volebního období, pane místopředsedo? Vy se podílíte na přípravě toho zákona v komisi.
Martin KUPKA, místopředseda strany a výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj PS PČR /ODS/:
My jsme se domluvili na tom, že se opravdu napříč sněmovnou do toho zapojí poslanci, protože je to nezbytně nutné. Koneckonců ta skupina má už svoje výsledky, v minulém roce se podařilo právě díky této poslanecké iniciativě prosadit digitalizaci stavebního řízení, což je obrovský krok dopředu pro to, aby to bylo rychlejší. Nový stavební zákon, tohle je podoba, a to je ještě poměrně útlá, současně platného stavebního zákona. 198 paragrafů. A teď to, co přišlo na vládu, nový stavební zákon má 328 paragrafů. Já teda nevím, jak by se podařilo, když paní ministryně hovoří o zjednodušení stavebního řízení, jak by se toho podařilo dosáhnout v okamžiku, kdy ten nový stavební zákon naopak nabývá na tloušťce, přibývají paragrafy, to by bylo skoro na Nobelovu cenu, dát dohromady složitější, obsáhlejší stavební zákon a zkrátit lhůty. Nedovedu si to představit a v tomhle případě bude muset sněmovna odvést důležitou práci.
Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka:
Ve stejném smyslu se vyjádřila i kancelář Frank Bold advokáti, která ze začátku vašemu resortu s přípravou zákonu pomáhala, uvádí, že místo 171 paragrafů přibylo dalších 323, pan místopředseda mi to pomohl vizualizovat tlustou knížkou, a advokát této kanceláře Pavel Černý říká, že to stav ještě zhorší. Může se to stát? Bude to ještě horší?
Klára DOSTÁLOVÁ, ministryně pro místní rozvoj /nestr. za ANO/:
Určitě to nebude horší. Ale já se jenom vyjádřím k tomu, protože je potřeba si prostě říci, že to, co se dalo do meziresortního připomínkového řízení, tak samozřejmě to byl jeden pohled na věc a ten druhý zrcadlo, který tomu nastavili samozřejmě ti ostatní partneři, tak přišlo 5 000 připomínek ke stavebnímu zákonu a 2 000 připomínek k změnovým zákonům.
Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka:
Bylo to dobře napsané, když jich bylo tolik?
Klára DOSTÁLOVÁ, ministryně pro místní rozvoj /nestr. za ANO/:
No, tak to si odpovězte sami. 7 000 připomínek a ministerstvo se s tím muselo nějak vypořádat...
Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka:
Odpovězte mi, prosím, vy, bylo to dobře připraveno?
Klára DOSTÁLOVÁ, ministryně pro místní rozvoj /nestr. za ANO/:
Ano, já si myslím, že ano, protože to bylo z pohledu jakoby opravdu tak, jak se to aplikuje v praxi. Na druhou stranu, a teď se dostanu k těm počtům paragrafů, nám to připomínkové řízení říkalo - no, vy jste se úplně zbláznili, nemůže být jeden paragraf prostě na 2,5 stránky A4. Za prvé to je legislativně špatně, je to nepřehledné, skutečně paragraf by měl mít maximálně 2 odstavce, aby bylo jasné, k jakému paragrafu se to vyjadřuje. Takže tohle není o tom, že bychom tam dopisovali nějaké věci, my jsme jenom ty původní paragrafy rozdělili do těch logičtějších celků tak, aby to opravdu odpovídalo.
Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka:
Promiňte, ale když advokát kanceláře, která s tím pomáhá, tvrdí v médiích, že tu situaci to může zhoršit, tak to ve mně jako v občanovi vyvolává pochybnosti. Může to zhoršit situaci, zvlášť když to vidíme, jak je to opravdu objemné?
Klára DOSTÁLOVÁ, ministryně pro místní rozvoj /nestr. za ANO/:
Ne, ne, ne, tak samozřejmě kancelář Frank Bold se podílela na té původní verzi, která šla do meziresortu, a tam musím říci, že ti partneři nejsou ztotožněni s tou dohodou, která byla udělaná se Svazem měst a obcí. To znamená, že se ty prvoinstanční orgány nechají na obcích s rozšířenou působností. Protože skutečně ten zákon, a já si myslím, že byl v tomto opravdu lépe koncipován, aby byla čistá státní stavební správa a obce se skutečně soustředily zejména na územní plánování. Ale samozřejmě realita je, jaká je, prostě udělal se tento kompromis, to znamená, že obcím to zůstane jako první instanci, nicméně budou tam samozřejmě dále ty apelační principy a další věci tak, aby to bylo naplněno.
Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka:
Pokud by to prošlo ve sněmovně v celém legislativním procesu, může ta situace být ještě horší?
Martin KUPKA, místopředseda strany a výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj PS PČR /ODS/:
Já si myslím, že vznikne, pokud by opravdu nastala ta tlustá podoba, tak by to znamenalo celou řadu vážných problémů, protože tam přibývají věci, které to celé jenom budou komplikovat. Mimochodem vzniká na základě toho zákona Ústav územního rozvoje jako další úřad, který Česká republika nepotřebuje. Je to tam napsané, v tom předchozím zákoně.
Klára DOSTÁLOVÁ, ministryně pro místní rozvoj /nestr. za ANO/:
Ano, ale to už existuje, pane poslanče. Jenom abychom jako... Ústav územního rozvoje je pod Ministerstvem pro místní rozvoj.
Martin KUPKA, místopředseda strany a výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj PS PČR /ODS/:
Ale proč to najednou generujeme do nového stavebního zákona, to mně vadí. Vadí mně to, že tam vznikají další nové dokumenty, koncepce, například politika architektury a stavební kultury. A dáváte ji zase znovu do zákona v podobě, vždyť to budou zbytečná lejstra. Tímhle způsobem se prostě v žádném případě lepší stavební aktivita v České republice nevybuduje. Přibývá tam další věc, které taky nerozumím, vyhodnocení na udržitelný rozvoj území jako další posuzování, jako bychom jich neměli dost. Tak místo toho abychom opravdu podnikli kroky k tomu, že budeme zjednodušovat, že budou také jasné lhůty a mimochodem, ty z té nové verze vypadly. Bohužel, místo toho abychom šli opravdu směrem k přesnému kladení lhůt, aby stát, když v jiných případech, jakmile se občan zpozdí o jeden den, tak mu hned určí sankci, tak my třeba chceme, aby opravdu fungoval stát v tomto směru spravedlivě a měřil i sám sobě stejným metrem jako občanům a byly tu závazné lhůty, které bude prostě možné dodržovat. Tak to je celá řada našich vážných připomínek.
Klára DOSTÁLOVÁ, ministryně pro místní rozvoj /nestr. za ANO/:
Já jsem moc ráda, že to takto slyším, protože jedna ze zásadních výtek byla, že bychom to skutečně konečně měli mít v jednom právním předpisu a nemít x prostě vyhlášek a dokumentů souvisejících se stavebním zákonem. Takže teď to máte všechno v jednom právním předpisu a teď zase říkáte, že to je špatně. Politika architektury už je dneska, Ústav územního rozvoje je samozřejmě organizace nebo zřízena Ministerstvem pro místní rozvoj, funkční už dneska. Žádné lhůty nevypadly, lhůty jsou tam pevně nastaveny, takže ano, jsou...
Martin KUPKA, místopředseda strany a výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj PS PČR /ODS/:
Ukažte mi je, protože v některých případech opravdu chybějí.
Klára DOSTÁLOVÁ, ministryně pro místní rozvoj /nestr. za ANO/:
Nechybějí nikde.
Martin KUPKA, místopředseda strany a výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj PS PČR /ODS/:
Srovnával jsme si původní verzi a novou verzi a opravdu je to tam bohužel, a jsem schopen to dokladovat.
Klára DOSTÁLOVÁ, ministryně pro místní rozvoj /nestr. za ANO/:
To já vám taky, protože samozřejmě ty lhůty tam jsou pevně daný, dokonce jsou tam i opatření proti nečinnosti úřadu, nový zákon maximálně integruje dotčené orgány, které budou mít pevně stanovené lhůty, pokud nedodrží ty lhůty, samozřejmě okamžitě v rámci apelačních principů přijímá nadřízený úřad a všichni mají lhůty o tom, že včetně EIA, včetně toho, když jsou to složité zasílání do ciziny, dědické řízení a tak dále, tak to stavební povolení buď získají, nebo nezískají, to znamená, ten stavebník bude vědět do jednoho roku.
Martin KUPKA, místopředseda strany a výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj PS PČR /ODS/:
Já se tady nechci dohadovat, protože je to černé na bílém. Například v územním plánování ty lhůty opravdu vypadly.
Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka:
Promiňte, poslední otázka k tomu tématu, máte předjednanou podporu ve sněmovně, paní ministryně? Kde budete hledat pro ten zákon podporu? Protože ze strany ODS to asi nebude úplně jednoduché.
Martin KUPKA, místopředseda strany a výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj PS PČR /ODS/:
Najdeme lepší řešení.
Klára DOSTÁLOVÁ, ministryně pro místní rozvoj /nestr. za ANO/:
Ne, to není o tom jako podpora, nepodpora, my jsme se domluvili, že budeme ještě nad těma věcma sedět a skutečně ještě hledat třeba cesty k tomu, jak by skutečně šlo ještě něco jakoby vyprecizovat k tomu, aby skutečně došlo k tomu zrychlení, a tady já naopak musím poděkovat, protože sama ODS nabídla tuto spolupráci. Já jsem za to velmi ráda. Nebylo by nic horšího než nějaká přílišná kreativita ve sněmovně, aby to skutečně nebylo nějaké špatné.
Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka:
Prosím ještě krátkou reakci, pane místopředsedo, půjdeme ještě na jedno téma.
Martin KUPKA, místopředseda strany a výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj PS PČR /ODS/:
To, co je pro mě nejvážnější, je to, že jak v té první verzi, tak bohužel i v téhle se tak jako zvláštně zachází s těmi úřady a vlastně vzniká nová státní stavební správa, což ale znamená spoustu nových míst, která budete muset vytvořit, nové úřady. Já si myslím, že je namístě, aby tady vznikl opravdu úřad, který bude schopen zajistit ty nadregionální stavby. Ale to, co přináší ten nový stavební zákon, je ještě nesmyslné z hlediska toho systému tak, že bere z těch jednotlivých obcí s rozšířenou působností konkrétní odborné referenty z životního prostředí, z dopravy a vlastně je posílá do nového úřadu na krajskou úroveň. Jsme v době pokoronavirové, budeme hledat úspory na všech stranách a najednou tady generujeme nový složitý úřad, tak tohle podle mě je jako krok, kterému musíme zabránit. Já jsem přesvědčený o tom, že je možné dosáhnout zlepšení právě zlepšením těch procesů. Tím, že změníme procesy, ale nebudeme tady dělat škatulata, hejbejte se, se všemi úřady, generovat nový moloch v podobě toho Centrálního stavebního úřadu, který se rozvětví po krajích, to si myslím, že by ničemu nepomohlo a České republice jenom ublížilo.
Klára DOSTÁLOVÁ, ministryně pro místní rozvoj /nestr. za ANO/:
Já se omlouvám, ale to jsou velmi zavádějící informace, protože samozřejmě žádný nový moloch nevznikne. My máme celou sekci výstavby, která má samozřejmě v kompetenci stavební zákon a stavební řízení na Ministerstvu pro místní rozvoj, což je základ státní stavební správy. Je potřeba si tady říct a já nevím, jestli prostě já to opakuji neustále, jaký nový lidi? My máme 714 obecných stavebních úřadu, přes 540 speciálních stavebních úřadů, 9 báňských, 4 vojenské, takovou roztříštěnost. V tom systému je 13 000 lidí, kteří si mezi sebou neumí pomáhat. A místo toho abychom hledali ten nejjednodušší model, aby ty lidi mohli sdílet ty nejlepší zkušenosti a praxi, tak tady vymýšlíme prostě nesmysly, které samozřejmě nepovedou k tomu zrychlení, jako je. A vy moc dobře víte, že stavební řízení je kompetence státu, která byla jenom obcím dána v rámci přenesené působnosti. A samozřejmě se tam potýkáme s tím, že není možné sdílet úředníky, že tam máme systémovou podjatost, mně píšou lidi, ať konečně už to zbavím toho politikaření. Já samozřejmě chápu, pane starosto, že jste starosta, že bojujete o své bydlo, ale není to správně.
Martin KUPKA, místopředseda strany a výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj PS PČR /ODS/:
O to vůbec nejde. Mimochodem, máme příklady celé řady úřadů, kde to funguje výborně, kde to prostě není problém.
Klára DOSTÁLOVÁ, ministryně pro místní rozvoj /nestr. za ANO/:
Ale bohužel se to nedá aplikovat na celou Českou republiku, nedá, protože ty úředníky mezi sebou nemůžete sdílet v tomhle modelu, co máte, vy to moc dobře víte.
Martin KUPKA, místopředseda strany a výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj PS PČR /ODS/:
Protože to tak ale dobře funguje a já jsem za to, aby když věci fungují, tak aby se zopakovaly i na celostátní úrovni. První poznámka. A druhá poznámka. V celé historii lidské civilizace se nestalo, aby když vzniká nový úřad, že se nějaké místo ušetřilo. Naopak samozřejmě přibude míst a samozřejmě přibude nákladů, protože ten nový úřad, ta nová struktura bude vyžadovat nové směrnice, každý úředník, který se pak nad tím nutně zamyslí, to není nic proti úředníkům...
Klára DOSTÁLOVÁ, ministryně pro místní rozvoj /nestr. za ANO/:
Pane poslanče, to je o efektivitě, přece nemůžete nadále podporovat to, aby Uhříněves, malý stavební úřad povoloval velký pražský okruh. Nám jde přece o to, aby to bylo skutečně efektivní. /nesrozumitelné/ na další úřad mimo to, co už je stávající. My to chceme zefektivnit.
Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka:
Paní ministryně, pane místopředsedo, v diskusi budeme za malou chvíli pokračovat. Mým hostem je Klára Dostálová, ministryně za hnutí ANO, ministryně pro místní rozvoj, děkuju. A místopředseda ODS Martin Kupka, poslanec, i vám děkuju.
Martin KUPKA, místopředseda strany a výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj PS PČR /ODS/:
Díky za pozvání.
Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka:
Rádo se stalo, my v diskusi budeme za malou chvíli pokračovat na CNN Prima News, bude tam velký prostor i pro vaše otázky, které můžete psát na naše sociální sítě, ke mně se do studia dostávají, já je za vás ráda položím. Děkuji vám za přízeň a na shledanou.
Dobrý den. Na CNN Prima News pokračuje nedělní Partie, ráda vás zdravím a vítám vás. Mým hostem je stále paní Klára Dostálová, ministryně pro místní rozvoj z hnutí ANO. Dobrý den ještě jednou.
Klára DOSTÁLOVÁ, ministryně pro místní rozvoj /nestr. za ANO/:
Dobrý den.
Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka:
A pan Martin Kupka, místopředseda Občanské demokratické strany a poslanec. Dobrý den i vám ještě jednou.
Martin KUPKA, místopředseda strany a výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj PS PČR /ODS/:
Dobrý den.
Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka:
Přichází spousta otázek, některé se týkají dovolených, § 2533, paní ministryně, lidé si stěžují, že jim zá stornované zájezdy nebyly vráceny peníze. A co mají dělat vlastně? Vy jste měli s cestovními kancelářemi jednání, byla ta pravidla nastavena dostatečně čitelně a jasně, aby je všechny cestovky musely dodržovat, paní ministryně?
Klára DOSTÁLOVÁ, ministryně pro místní rozvoj /nestr. za ANO/:
Určitě ano, protože my jsme dokonce vydali i metodiku jak pro cestovní kanceláře, tak pro klienty, aby přesně věděli. Dokonce jsou tam i postupy, to znamená, stačilo vytisknout, vyplnit, když potřebovali dát výpověď, tak všechno najdou na stránkách ministerstva pro místní rozvoj. Je ale pravda, že jsme měli minulý vlastně čtvrtek nebo tento čtvrtek jednání s cestovními kancelářemi i za účasti ombudsmana a Úřadu pro ochranu osobních údajů, abychom se pobavili o některých praktikách, které cestovní kanceláře vůči klientům používají, upozorňovali jsme je právě buď na nesoulad se zákonem, nebo i na zákon o ochraně spotřebitele, aby některé kroky nemohly být kvalifikovány jako nekalá praktika.
Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka:
Máte představu, pokud byste to měla, paní ministryně, nějak kvantifikovat, kolik takových praktik nekalých bylo?
Klára DOSTÁLOVÁ, ministryně pro místní rozvoj /nestr. za ANO/:
Málo.
Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka:
Menšina.
Klára DOSTÁLOVÁ, ministryně pro místní rozvoj /nestr. za ANO/:
Menšina určitě. Na druhou stranu ale my samozřejmě reagujeme právě hlavně na ty nespokojený zákazníky. Oni ti, co jsou spokojení, kterých je 80 %, tak oni vám nenapíšou na ministerstvo, my jsme spokojeni, všechno je v pořádku, píšou samozřejmě ti nespokojení zákazníci. My skutečně vyřizujeme mnoho těch dotazů denně, každému se snažíme individuálně odpovědět nebo i zatelefonovat, protože kolikrát je to jenom o tom si vyjasnit ty věci. Vy jste citovala § 2533 občanského zákoníku, to je, když se vlastně člověk rozhodne, protože můžete jako klient kdykoliv zrušit zájezd z jakýchkoliv důvodů, samozřejmě vy na to máte vždycky právo jako klient, ale je potřeba počítat s těmi stornopoplatky. A ten zákon Lex-voucher hovoří o tom, že pak z těch uhrazených stornopoplatků můžete tu cestovní kancelář požádat o 10 % ještě vrácení. Ale kde je teď problém, je v tom, že cestovní kanceláře mají samozřejmě na zálohách v zahraničí obrovské množství peněz, ony ty zdroje nemají, proto taky byl přijatý ten zákon Lex-voucher. A ty náklady vlastně za normálních okolností, když stornujete zájezd, tak ta cestovní kancelář ho nahradí jiným klientem, a to odstupné je v podstatě velmi malé, ale ony ho dneska nemají kým nahradit, to znamená, oni skutečně vyčíslí ty skutečné náklady, které pak jsou opravdu velmi vysoké. A ti klienti říkají, no tak my jsme měli zájezd za 15 tisíc a storno poplatky jsou 12 tisíc, no, to je právě ten důsledek toho, že to vlastně nelze, ani místo v letadle, ani samozřejmě ten hotel nelze nahradit jiným klientem a tím pádem to je takto vysoké.
Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka:
Pane Kupko, na vás míří dotazy ohledně cesty nad Tchaj-wan, místopředsedy Senátu Miloše Vystrčila z vaší strany. Paní Kubná se ptá, kdo z dalších států Evropské unie a z vysokých ústavních činitelů, paní myslí jezdí na Tchaj-wan. A přišly i rozhořčené reakce, že stát nemá peníze a teď bude platit cestu ústavních činitelů na Tchaj-wan a je to nazvané v mnoha těch příspěvcích jako provokativní výlet.
Martin KUPKA, místopředseda strany a výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj PS PČR /ODS/:
Já jsem jednak přesvědčený o tom, že ta cesta bude mít svůj smysl i v tom, že s panem předsedou Senátu pojedou podnikatelé. Znovu zdůrazňuji, že z hlediska ekonomického přínosu prokazatelně tchajwanské investice v České republice vytvořily mnohem víc pracovních míst, to jsou fakta. I objemově ty investice byly mnohem větší. Jsou to investice s vysokou přidanou hodnotou, technologické, které Česká republika potřebuje. V tomhle případě jsem přesvědčený o tom, že bude ta cesta zúročena tak, že se promítne zpětně i pozitivně do celkových příjmů českého státu. V tomto bych rozhodně nevyčítal, že by to Českou republiku mělo v tomto případě pro ni mít nějaký dramatický negativní dopad. Já pevně doufám, že samozřejmě spolu s tím budeme dál vést jednání s Čínou. Česká republika nebude měnit a nemůže měnit postoj jednotné Číny, to je jasné, ale ta reakce byla nezbytně nutná pro to, abychom si zachovali tvář. A zachování tváře, jak jsem říkal, je důležité i z hlediska toho, co pak můžete očekávat od Číny a co vám Čína, za co vás ta Čína bude mít. Obecně se velké státy, a to není jenom případ Číny, ale i Ruska, chovají k těm menším tak, že jsou trochu v přezíravém postavení. A jediný způsob, jak je dostat trochu jinak, ukázat, že prostě jako jsme sebevědomí a nenecháme si všechno líbit. V tomto směru od té cesty očekávám, že to bude důležitý signál, že nebude znamenat poškození pro Českou republiku, ale ve výsledku pomůže nejenom ekonomickým zájmům, ale že ve výsledku pomůže i postavení České republiky, že navážeme na tu tradici země, která prostě stála pevně za svými hodnotami.
Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka:
Paní ministryně kroutí hlavou, ale nemusíte už reagovat, tu diskusi jsme tady vedli v té první hodině.
Klára DOSTÁLOVÁ, ministryně pro místní rozvoj /nestr. za ANO/:
Jenom ještě jednu poznámku, já samozřejmě opravdu doufám, že nás to nějak významně nepoškodí v tom ekonomickém hledisku, zejména v postavení k Číně. A já jsem skutečně přesvědčená o tom, že jsme to měli řešit spíše diplomatickými cestami, než tak takovouto aktivitou, ale to už jsme debatovali.
Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka:
Otázka společnosti Smartwings a pomoci. Minulý týden tady na stejné židli seděla ministryně financí, vicepremiérka Schillerová a říkala - ne, stát by neměl nějak extra pomáhat nad rámec té pomoci, která byla stanovena, je to firma jako každá jiná. Vicepremiér Havlíček včera po setkání s panem prezidentem řekl, že stát by měl poskytnout záruku 500 miliard korun až 900 miliard korun. Vy o tom něco víte, souhlasíte s tím, paní ministryně?
Klára DOSTÁLOVÁ, ministryně pro místní rozvoj /nestr. za ANO/:
Musím říci, že i pro mě bylo trošičku překvapení včerejší vystoupení pana ministra Havlíčka, očekávám, že o tom určitě budeme debatovat na vládě. A teď by ode mě bylo velmi nefér, protože kolem toho nemám opravdu žádné bližší informace, tak bych to nerada komentovala.
Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka:
Já se ptám, protože jsou tady dvě velmi rozporuplná vyjádření dvou vicepremiérů zodpovědných za ekonomiku, paní ministryně financí a pan ministr dopravy...
Klára DOSTÁLOVÁ, ministryně pro místní rozvoj /nestr. za ANO/:
Já jsem doposud taky žila s tím, že skutečně jsme se spíše shodli na tom, že podpora Smartwings ne, ale prostě vzhledem k tomu, že pravděpodobně se včera mohla udát nějaká jednání, o kterých já zatím nemám informace, tak si počkám na pondělní jednání vlády.
Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka:
Jak vy to máte v sobě nastaveno, měl by stát pomoci nebo ne, bez ohledu na to, jak rozhodne vláda, vy jako členka kabinetu?
Klára DOSTÁLOVÁ, ministryně pro místní rozvoj /nestr. za ANO/:
Já jsem přesvědčená o tom, že je to podnikatel jako každý jiný a má tedy ten COVID III a všechny možný vlastně ty podpory jako u ostatních podnikatelů, tak je otázka, jestli by touto cestou vlastně neměli jít jako jakýkoliv jiný podnikatel. Ale pokud jsou k tomu ještě nějaké další informace, o kterých já teď nevím, tak se samozřejmě o tom pobavíme v pondělí.
Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka:
Pane místopředsedo, měl by stát pomoci touto formou, jakou včera zmínil pan Havlíček?
Martin KUPKA, místopředseda strany a výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj PS PČR /ODS/:
No, ono to začalo nešťastně tak, že se mělo jednat skoro o znárodnění, tak to samozřejmě pravice musela nutně říct ne, protože to by k ničemu dobrému nevedlo. Na druhou stranu Česká republika se snaží pomoci celé řadě podnikatelů v cestovním ruchu, o tom se bavíme. Dopad na aerolinky je dramatický ve všech státech. A všechny státy něco podnikají, ale nám scházejí základní informace o tom, co vlastně Smartwings, potažmo ČSA, co vlastně chtějí, co vlastně potřebují pro to, aby znovu mohly létat, to jsme se nikdo nedozvěděli. Podle mého přesvědčení...
Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka:
Pan Šimáně se vyjádřil předminulý týden v médiích, že nechtějí záruku, že nechtějí vstup státu kapitálový, ale chtějí státní záruku, tak to byla jejich poslední reakce.
Martin KUPKA, místopředseda strany a výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj PS PČR /ODS/:
A podle mého soudu je potřeba, aby s vládou dali jasně na stůl, jaké jsou možnosti a také, co by to znamenalo, kdyby se prostě nepodařilo obnovit aktivitu Českých aerolinií a Smartwings. To totiž samozřejmě bude mít také nějaký hospodářský dopad. A tady vláda bude muset vyvažovat a hledat řešení. Samozřejmě, že by bylo ideální, kdyby si Smartwings mohly vypomoci tím, co existuje obecně pro všechny ostatní podnikatele a nemuselo se vymýšlet nic speciálního. Ale je otázka, a to já se přiznám, že nejsem schopen tady odpovědět, jestli tenhle specifický, a to je opravdu specifický podnik, je schopen se vejít do těch stávajících programů podpory. Ale na to je nezbytně nutné mít na stole jasně napsáno, co je vlastně za problém, jaké dopady by to mělo, co je potřeba podniknout a samozřejmě, že si Česká republika nemůže, a také důležitá věc, jaký bude přístup těch akcionářů, co udělají oni, protože víme, že tam je i čínský kapitál, aby to nevypadalo tak, že jako Česká republika se přetrhne, ale z druhé strany nic nepřijde. Tohle všechno musí být na stole.
Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka:
Tam bylo jasně řečeno, že akcionáři vloží do společnosti peníze přes miliardu korun. Zazněly i tam podmínky od pana Havlíčka přejmenování Smartwings na České aerolinie zpátky a o zachování pracovních míst, to vám dává smysl...
Klára DOSTÁLOVÁ, ministryně pro místní rozvoj /nestr. za ANO/:
Všechno, co říkal, mně dává smysl. Na druhou stranu já tady podtrhuju to, co tady bylo řečeno, že skutečně pravděpodobně budou další informace, o kterých jsme zatím neměli jakoby povědomí zítra na vládě a určitě o tom budeme debatovat. Já myslím, že pokud s tím pan ministr Havlíček šel ven, tak už určitě nějaká opodstatněná data k těmto krokům má a zítra se o tom pobavíme, budou přesně tyto argumenty určitě loženy na stůl tak, abychom přijali nějaké adekvátní řešení.
Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka:
Možná krátká reakce k tomu jménu Smartwings versus České aerolinie, to vám dává smysl?
Martin KUPKA, místopředseda strany a výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj PS PČR /ODS/:
Vypadá to úsměvně, že by o tom rozhodovala ta nálepka. Já myslím, že v České republice, máme to vůči Škodovce, že cítíme nějakou vazbu k tomu, když je něco národního. A já bych si dovedl představit a přál bych si, aby tady byl opravdu silný národní dopravce, ale o tom teda to jméno nerozhoduje a nerozhoduje ani o tomto, jakým způsobem dneska vlastně ta společnost je vlastněná. Škoda, že to nenastalo už dávno. A není tady ta značka jasná, teď to vypadá tak jako trochu účelová věc a myslím, že to té věci může spíš ublížit, než jí pomoc.
Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka:
Další dotaz se týká i Airbnb. Pan Michael si myslí, že by mělo být v centru Prahy úplně zastaveno a pomohlo by to jak turismu, vrátilo by to turisty do hotelů a pomohlo by to celé věci. Váš názor, paní ministryně?
Klára DOSTÁLOVÁ, ministryně pro místní rozvoj /nestr. za ANO/:
Ano, určitě, protože Airbnb, to je jedna z platforem, je to sdílená ekonomika, krátkodobé ubytování, ale jako skutečně všichni diváci to už znají pod tou značkou Airbnb. My jsme k tomu také tak přistoupili, protože my jsme říkali, že vlastně doposavad jsme moc neměli zmapováno vlastně, kdo ubytovává, koho ubytovává, a tak dále. My jsme tedy do zákona o některých podmínkách podnikání v cestovním ruchu právě dali tu oznamovací povinnost všech ubytovatelů, abychom měli přehled o tom. A je pravda, že města jako Praha, Krumlov, máme vytvořen jako takový pracovní tým, že jednáme o tom, jak ještě dále regulovat tuto sdílenou ekonomiku, která se trošičku vymkla těm původním záměrům, protože samozřejmě sdílet 1 byt, když třeba mám 2 pokoje volné, to je princip sdílené ekonomiky, ale aby už celé domy v centru Prahy sloužily vlastně jako hotelová zařízení přes sdílenou ekonomiku, to už si myslím, že je trošičku za hranou. Takže řešíme třeba i dopad stavebních předpisů, zda to bylo skutečně zkolaudováno jako hotel nebo jako prostory pro bydlení. Samozřejmě do toho to krátkodobé ubytování Berlín a velká města jdou tou regulací, to znamená, že omezují ten počet dnů, na kdy se může vlastně ta sdílená ekonomika uplatňovat, takže toto všechno budeme do budoucna řešit.
Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka:
Regulace sdílené ekonomiky, pomohlo by to? Lidé si to představují velmi jednoduše, turisté se opět ubytují v hotelech, v bytech, které dneska slouží k pronajímání, se ubytují běžní obyvatelé, kteří budou mít zase jinou kupní sílu.
Martin KUPKA, místopředseda strany a výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj PS PČR /ODS/:
My přece potřebujeme v České republice zjednodušovat podmínky pro všechny a ne přidávat další a další regulaci. Dneska je problém v tom, že jsou úplně nerovné podmínky pro ty, kteří mají hotely, kteří samozřejmě respektují všechny složité předpisy, které se k hotelnictví vztahují a samozřejmě se nutně musejí dívat ukřivděně logicky vůči těm, kteří vlastně žádné takové předpisy nemají. Ale já bych se bál toho, že teda najednou teda jako přidáme všem tu regulaci, správně by bylo najít správnou rovnováhu, a to, co přinese i ta současná krize, je nějaký pohyb a už je možné ho pozorovat. To, že přestali jezdit zahraniční turisté, tak to vyvolalo v celé řadě případů najednou změny v nabídce bytů, protože prostě ti lidé si nemůžou dovolit držet ty byty pro Airbnb, zvlášť když z těch příjmů se chystali splácet třeba hypotéku za její pořízení, takže v tenhle okamžik se opravdu začínají objevovat nové nabídky. A kdyby to mělo ten vývoj, že centrum Prahy a velkých měst znovu ožije, že tam znovu budou občané bydlet, nebude to jenom taková nabídka a ta města i v centrálních částech budou živějším organismem, to by vůbec nebylo ke škodě. Mimochodem v těch časech, kdy byla nejkrušnější krize, kdy Praha byla úplně vylidněná a zažili jsme třeba Karlův most i centrální část Prahy úplně bez lidí, tak člověku zatrnulo, protože celá řada těch domů měla jen zatemněná okna, tam vlastně nebyl život. A pokud by se teď opravdu přihodilo to, že se oživí nabídka bydlení, že se v tomto směru i změní ty nedosažitelné ceny, tak by to byla jedna z pozitivních věcí na celé ekonomice.
Klára DOSTÁLOVÁ, ministryně pro místní rozvoj /nestr. za ANO/:
Velmi krátkou poznámku. Tam samozřejmě je velmi důležité, ta nerovnost vlastně způsobilo, vlastně ten fenomén jako takový, protože když máte něco zkolaudovaný k ubytovacímu zařízení, tak máte úplně jiná pravidla a předpisy, než tohle to jsou vlastně byty zkolaudované k trvalému bydlení a využívají se na to krátkodobé ubytování. Proto mně spoustu lidí říkají, neříkejte tomu sdílená ekonomika, to je prostě normální krátkodobý ubytování, které je zneužíváno. A to, co jste vy říkal, my samozřejmě na to čekáme, na vývoj trhu, protože tím, že jsme dali tu oznamovací povinnost, tak mnoho vlastně podnikatelů ve sdílené ekonomice se vlastně dostane z té šedé zóny, to znamená ty úřady na ně uvidí. A skutečně je otázka, zda se ty byty nevrátí do té nabídky vlastně v rámci bytové politiky jako takové.
Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka:
Když řekl pan místopředseda Karlův most, tento týden vyšel odhad propadu české ekonomiky podle OECD, bude podle ní pátý nejhorší na světě, před námi už je pouze Velká Británie, Itálie, Španělsko, Francie, tedy země silně zasažené Covidem-19. Jedním z důvodů je podle ekonomů i to, že byly zavřené hranice. Přehnala to vláda s karanténou, paní ministryně, nebo jak to vidíte?
Klára DOSTÁLOVÁ, ministryně pro místní rozvoj /nestr. za ANO/:
Rozhodně to nepřehnala vláda s karanténou. Víte, já bych chtěla...
Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka:
A ten výhled vás neděsí, pátý nejhorší propad?
Klára DOSTÁLOVÁ, ministryně pro místní rozvoj /nestr. za ANO/:
Ano, ale prostě my na druhou stranu tím, že vlastně pumpujeme peníze zpětně do ekonomiky, tak si myslíme, že z dlouhodobějšího hlediska to bude samozřejmě přínosné, proto...
Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka:
Zatím ty sliby jsou daleko od reality.
Klára DOSTÁLOVÁ, ministryně pro místní rozvoj /nestr. za ANO/:
Ano, ale je potřeba samozřejmě vždycky to dávat tak, jak se vlastně odčerpávají, protože paní ministryně to vždycky musí vzít v tom hromadném balíku, aby prostě věděla, kolik ještě ten zásah do státního rozpočtu může být. A opravdu je správná cesta se z krize proinvestovat, určitě ne si přiškrtit v této situaci ty opasky. A zda jsme udělali správně, že jsme zavřeli hranice? No rozhodně, já si myslím, já si vůbec nedovedu představit, co by se dělo, pokud by se naplnily scénáře Itálie, Španělsko, a tak dále, to už pak jako skutečně by bylo to zoufalství. My jsme zasáhli velmi brzy, velmi včas a já skutečně jsem velmi sledovala i třeba celosvětový Facebook, a tak dále, kde nás dávali za velmi dobrý příklad. A summity země, které šly tou jinou strategií, dneska přiznávají, že to byla chyba. Takže já si myslím, že vláda skutečně udělala maximum, co mohla.
Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka:
Poslat otázka na vás, pane místopředsedo, vaše reakce na ten odhad Organizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj, přehnala to vláda s karanténou nebo ne, když vidíte pátý nejhorší...
Martin KUPKA, místopředseda strany a výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj PS PČR /ODS/:
Po bitvě může být každý snadno generál, nebudu se do toho pouštět. Podle nás a podle mě je teď tady opravdu nejpodstatnější podniknout kroky, které by ekonomiku znovu nastartovaly. To je prioritní úkol. Investice jsou určitě správná cesta, proto my jsme i ve vztahu třeba k obcím a městům přišli s tím, aby opravdu vláda uvolnila finanční prostředky na investice, které se můžou rychle realizovat, dokonce ještě v letošním roce. To já pokládám za důležité, aby opravdu byly finanční prostředky určené právě na rozvoj ekonomiky. Tohle se uvolnilo. Další důležitá věc je opravdu jednání s těmi okolními státy. Je pravda, že česká ekonomika je hodně proexportní. Zavřené hranice a hlavně snížená spotřeba v těch okolních státech, zejména v Německu, nás může ohrožovat, i proto tady před vládou je zásadní problém. Víme, že paní ministryně slibovala 1,2 biliony korun na podporu, zatím se z nich vyčerpal zlomek, zanedbatelná část. A pokud se tohle nepodaří rozproudit, tak to opravdu může znamenat vážná rizika. Já jsem přesvědčený o tom, že v České republice jsou šikovní lidé, tak jako v cestovním ruchu hledají cestu k tomu, aby mohli znovu podnikat, pokud teď to pro ně opravdu znamená existenční ohrožení, celá řada z nich hledá varianty, jak to udělat, aby mohli podnikat dál, to stojí za podporu, zjednodušovat podmínky, využít v tomto směru příležitost, aby opravdu Česká republika lidi méně zatěžovala a dávala větší prostor pro jejich aktivity.
Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka:
Já vám děkuji v tuto chvíli, že jste byli hosty nedělní Partie. Ministryně pro místní rozvoj z hnutí ANO Klára Dostálová. Děkuji, že jste přišla.
Klára DOSTÁLOVÁ, ministryně pro místní rozvoj /nestr. za ANO/:
Děkuji za pozvání. Hezký den.
Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka:
A místopředseda ODS Martin Kupka. I vám děkuji.
Martin KUPKA, místopředseda strany a výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj PS PČR /ODS/:
Díky za pozvání.
místopředseda strany
poslanec PČR
expert pro veřejnou správu