Partie
(TV Prima) Hostem nedělního diskusního pořadu CNN Prima News Partie byl místopředseda poslaneckého klubu ODS Jan Skopeček.
Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka:
Dobrý den. Ještě jednou vás vítám u Partie. Česko se pomalu vrací k životu a začíná počítání škod, které krize napáchala. Kolik lidí zůstalo bez pomoci, kolik lidí bude bez práce a kolik se dostane do velkých problémů? A pomáhá stát spravedlivě? Otázky pro druhou hodinu Partie televize Prima a CNN Prima News. Ještě jednou vás vítám. Mými hosty v druhé hodině jsou pan Karel Havlíček, vicepremiér za hnutí ANO, ministr dopravy a ministr obchodu a průmyslu. Dobrý den.
Karel HAVLÍČEK, vicepremiér, ministr průmyslu a obchodu a ministr dopravy /nestr. za ANO/:
Dobrý den.
Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka:
A po mé levé straně pan Marek Výborný, poslanec za KDU-ČSL. Dobrý den.
Marek VÝBORNÝ, předseda podvýboru pro exekuce a dluhy PS PČR /KDU-ČSL/:
Pěkné poledne.
Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka:
A pan Jan Skopeček, poslanec za ODS. Dobrý den.
Jan SKOPEČEK, místopředseda rozpočtového výboru a místopředseda poslaneckého klubu /ODS/:
Hezký den. Děkuju za pozvání.
Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka:
Pánové, od konce února přibylo 30 000 lidí bez práce a podle odhadu ekonomů, například Heleny Horské nebo Jana Švejnara, se nezaměstnanost na konci roku vyšplhá k 6,6 %, to znamená půl milionů lidí bez práce. To je i váš odhad nebo pracujete s nějakými jinými predikcemi, pane vicepremiére?
Karel HAVLÍČEK, vicepremiér, ministr průmyslu a obchodu a ministr dopravy /nestr. za ANO/:
Ono se to zatím velmi těžko odhaduje, v každém případě míra nezaměstnanosti v České republice je stále nejlepší v rámci celé Evropy.
Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka:
Promiňte, není to tím pracovním právem, máme výpovědní lhůty a ta nezaměstnanost stále ještě očekává, protože spousta firem je v situaci, že neví, co se...
Karel HAVLÍČEK, vicepremiér, ministr průmyslu a obchodu a ministr dopravy /nestr. za ANO/:
Ono je hlavně, je to samozřejmě dáno tím, že před tou krizí jsme měli tu nejnižší míru nezaměstnanosti už dlouhodobě ze všech zemí OECD, ze všech zemí Evropy. Je to dáno tím, že jsme průmyslově orientovaní. Je to dáno tím, že ty výsledky naší ekonomiky byly v těch posledních letech velmi dobré a lidé se u nás nemuseli a nemusí bát o práci. Nicméně faktem je to, že teď to roste. Zatím ta dobrá zpráva ještě pořád je tak, že firmy nabízejí více pozic, než kolik je nezaměstnaných, přibližně je to tak, že 250 tisíc nezaměstnaných a nějakých 300-320 tisíc pozic, které se nabízí, ale lze předpokládat, že se to samozřejmě s ohledem na další týdny a měsíce bude zhoršovat. Jestli to bude 5 %, 6 %, já myslím, že ty prognózy jsou dneska předčasné, ale důležité je to, že připravujeme programy, to je ten program Antivirus nebo kurzarbeit, to je jedno, jak ho nazveme, které vlastně stabilizují zaměstnanost a myslím si, že tím, že jsme nastartovali brzy a že už jsme vlastně začali za březen proplácet nebo kompenzovat mzdy, takže ten program prostě je z tohohle úhlu pohledu poměrně dobrý. A věřím, že alespoň částečně tedy pomůže té míře nezaměstnanosti.
Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka:
Pánové, pane poslanče Výborný, vaše predikce, souhlasíte s tím číslem 6,6, zhruba půl milionu lidí bez práce, nebo jste naopak větší pesimista?
Marek VÝBORNÝ, předseda podvýboru pro exekuce a dluhy PS PČR /KDU-ČSL/:
Já bych byl rád optimistou a souhlasil tady s panem vicepremiérem. Já se obávám, že to může být samozřejmě víc. V tuto chvíli je to věštění z křišťálové koule, to tady asi víme všichni. Nicméně přichází léto, máme obrovský problém v segmentu cestovního ruchu, tam si myslím, že dneska je nějaký 240 tisíc pracovních pozic, které jsou v bezprostředním ohrožení. Nejsem si jist, zda vláda zatím dělá maximum pro to, aby právě se soustředila na segment cestovního ruchu. Myslím, že to bude klíčové i pro ten celkový vývoj té nezaměstnanosti v České republice. A obecně musíme udělat maximum pro to, abychom udrželi pracovní pozice, v tomto smyslu my jsme podpořili i jako opozice v Poslanecké sněmovně jak kurzarbeit, tak samozřejmě ta další opatření, která cílí k tomu, abychom udrželi ty jednotlivé pracovní pozice v těch firmách. To si myslím, že je teď klíčové důležité, protože je to celé samozřejmě kolečko, kdy v okamžiku, kdy udržíme nějakou přiměřenou míru nezaměstnanosti, respektive udržíme zaměstnanost, zůstanou lidem peníze, lidé, a my je musíme skutečně přesvědčovat o tom, že je potřeba ty peníze vracet zpátky do ekonomiky. Jedině tím se podaří minimalizovat ty negativní dopady celé krize.
Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka:
Pane Skopečku, váš odhad nezaměstnanosti, když vidíme ta čísla, jak jdou nahoru, když srovnáme loňský duben, kdy nezaměstnanost naopak klesá, ten letošní, přičteme k tomu výpovědní lhůty, pracovní právo. Váš odhad?
Jan SKOPEČEK, místopředseda rozpočtového výboru a místopředseda poslaneckého klubu /ODS/:
Já si myslím, že určitě nezaměstnanost poroste, že tam akorát budeme sledovat to časové zpoždění, protože, jak jste říkala, to prostě se neprojeví ze dne na den, to se bude projevovat v následujících měsících. Na straně druhé politici by podle mého názoru měli šířit optimismus i v tomto směru tak, aby motivovali zaměstnavatele, aby nepropouštěli lidi v co možná největší míře. A měli by taky k tomu přizpůsobit svoji politiku. My už jsme na začátku té krize navrhovali, ať se sníží u nás poměrně vysoká cena práce, vedlejší odvody, které platí zejména zaměstnavatelé za své zaměstnance. V tom jsme v porovnání zemí OECD vůbec na rekordní úrovni. A de facto tím motivujeme zaměstnavatele, aby při začátku krize co nejrychleji ty zaměstnance propouštěl a zase při nějakém obnovení ekonomické aktivity co nejpozději ty lidi zpátky najímal. Takže to je náš návrh, náš recept na to, jakým způsobem motivovat to, aby, jak říkal kolega, co nejvíce lidí zůstalo v práci. Protože i když to bude znamenat výpadek na straně příjmů státního rozpočtu, tak na straně druhé to může ušetřit peníze na dávky, na dávky v nezaměstnanosti, ale hlavně to zanechá v lidech pracovní návyky. To znamená, že se nebudeme potýkat s dlouhodobou nezaměstnaností, která je obrovským problémem celé řady západních ekonomiky. Co možná větší flexibilitu trhu práce, co možná nejvíce snížit náklady, vedlejší náklady ceny práce, to je podle mě to, co česká ekonomka potřebuje.
Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka:
Ostatně ministryně Jana Maláčová řekla, že bude možná muset dočasně se zvednout podpora v nezaměstnanosti. To podpoříte?
Marek VÝBORNÝ, předseda podvýboru pro exekuce a dluhy PS PČR /KDU-ČSL/:
Tady už bohužel hasíme ten požár, o tom se můžeme bavit, uvidíme, jakým způsobem nezaměstnanost poroste, ale pojďme řešit prevenci, to znamená udržet ta pracovní místa. A tady já bych určitě byl rád, kdyby vláda možná byla ještě víc odvážnější, než je, protože když se podíváme například na sousední Německo, tak tam ta přímá podpora firem, podnikatelů, podniků je větší, řekl bych možná i dramaticky větší. Protože když se podíváme na ta čísla, tak Německo se bude pohybovat, pokud jde o státní dluh v rámci HDP, někde na 52 %. Česká republika, pokud platí ta data, tak směřuje někde k 36, k 37 %.
Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka:
Promiňte, vystačíme si se schodkem 300 miliard korun, protože guvernér ČNB řekl, Jiří Rusnok, že ne. Měla by jít vláda do deficitu...
Marek VÝBORNÝ, předseda podvýboru pro exekuce a dluhy PS PČR /KDU-ČSL/:
Já si myslím, že tady skutečně musíme vidět ty misky vah. A to znamená, na té druhé misce vah je udržení zaměstnanosti, to znamená udržení té ekonomické cirkulace, včetně financí, ekonomiky a já myslím, že tady nemusíme mít jako mantru 300 miliard korun, proto říkám, že by v tomto smyslu mohla být vláda odvážnější, tak jako to dělá rakouská vláda. Myslím si, že třeba vláda Sebastiana Kurze, rakouského lidovce, v tomto je příkladem i pro nás. Stejně tak jako to dělá Německo, nebojí se, protože ví, že ta přímá podpora, a to je potom ta otázka těch programů tak, jak je má vláda nastavené, daleko více než nějaké kompenzace, záruky, tak pomůže přímá pomoc těm podnikům, těm firmám, aby byla udržena ta pracovní místa, to se potom vrátí samozřejmě do té ekonomiky. A tady já bych jako mantru neviděl 300 miliard korun.
Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka:
Pan vicepremiére...
Jan SKOPEČEK, místopředseda rozpočtového výboru a místopředseda poslaneckého klubu /ODS/:
Rakousko vytvářelo přebytky v době minulých let, na rozdíl od naší vlády, proto...
Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka:
Počítá vláda ještě s větším schodkem, než je 300 miliard korun?
Karel HAVLÍČEK, vicepremiér, ministr průmyslu a obchodu a ministr dopravy /nestr. za ANO/:
Nejdřív k těm přebytkům. Tak víte, že jsme za poslední 4-5 let, když to zprůměrujeme, se pohybovali někde na plus minus vyrovnaném rozpočtu, někdy přebytek, někdy malý deficit. Ale teď to důležité. Já si myslím, že se shodneme na tom, že přes míru nezaměstnanosti je to rozhodně správná páka, co se týká těch jednotlivých zemí, ono se to trošku jakoby glorifikuje, my si to velmi dobře hlídáme. Ano, máte pravdu v jedné věci, to Německo, to je extrém, ale to je skutečně jedna z nejbohatších zemí v Evropě s výrazně vyšším hrubým domácím produktem. Pojďme se dívat třeba na Švédsko, na Rakousko. Já myslím, že to jsou srovnatelné země, se kterými se můžeme měřit. Ten celkový objem těch peněz, které se v čase, znovu říkám, ne hned samozřejmě, napumpují do té ekonomiky, protože ten problém není jenom dneska, ten ekonomický problém bude celou řadu dalších měsíců, je přibližně stejný, to znamená Česká republika přes jeden bilion, Švédsko 1,2 bilionu, Rakousko jeden bilion. Co se týká teď rozdělení té přímé a nepřímé podpory, drtivá většina zemí, včetně Německa, včetně Rakouska, Švédska a tak dál, to dává právě do záručních schémat, která vlastně umožní udržet hotovost a likviditu v ekonomice. A je to přibližně všude tak, že nějakých 80 až 90 % jde do těch záručních schémat, to je to, co třeba teď se schválilo a zítra půjde na vládu, to je vlastně z našeho úhlu pohledu ta třeba COVID III, těch 150 miliard korun, které dáváme do té bezprostřední přímé podpory. A ona je to nepřímá podpora pro firmy, ale přímá ve smyslu dopadu na rozpočet v nějakém čase. A ten zbytek, to jsou ty programy, živnostníci, odpuštění sociálního, zdravotního, pochopitelně kompenzace práce, čili program antivirus a případně kompenzace nájemného a tak dál. A tady se pohybujeme někde na 10, 15 miliardách korun, to znamená, my nejsme úplně odlišní od ostatních zemí. A musíme si uvědomit, že ta rychlá podpora je samozřejmě nesmírně důležitá, to je ten cash flow, který okamžitě nateče do těch firem. Ale ty firmy v momentě, kdy se nadechnou, tak budu potřebovat prostě kontinuální průběžnou podporu, a tu my řešíme dvěma způsoby, ad jedna je ty záruky, a ad 2 velmi silnou investiční podporu, to znamená zvednutím veřejných investic, kterými udržíme například stavební společnosti, průmyslové společnosti, dodavatelské, subdodavatelské a budeme, a to i koneckonců činíme, zvedat investice do dopravní infrastruktury, do boje se suchem, do energetické infrastruktury, případně do vzdělání a do vědy.
Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka:
Pánové, velmi krátká reakce, jestli vás můžu poprosit, protože na všechny ty vládní programy se za chvíli dostaneme.
Marek VÝBORNÝ, předseda podvýboru pro exekuce a dluhy PS PČR /KDU-ČSL/:
Já bych rád jenom od pana vicepremiéra měl nějaké ujištění, protože 30. dubna jste v České televizi říkal, že COVID III bude do 10 dnů k dispozici podnikatelů, dneska máme polovinu května, jste schopen skutečně garantovat to, že 18., to znamená zítra, v pondělí, si budou moci podnikatelé, kteří na to opravdu čekají, o tu COVID III zažádat, že to bude skutečně k dispozici? Protože já si myslím, že ten měsíc a půl, to je právě to, co vytýkáme vládě, že ta opatření by bylo potřeba udělat rychle, podnikatelé na to opravdu čekají, je zítřek skutečně to datum, to nám můžete potvrdit?
Karel HAVLÍČEK, vicepremiér, ministr průmyslu a obchodu a ministr dopravy /nestr. za ANO/:
To, co říkáte, je to ta nejdůležitější podpora, která tady je, čili nechte mi jenom minutku k tomu. To je podpora, se kterou jsme přišli na začátku dubna. V polovičce dubna to šlo do sněmovny, dopadlo to tam výborně, poté to muselo jít do Senátu, poté k panu prezidentovi, poté to šlo k notifikaci Evropské komise, s tím neuděláme nic, a teď, to je dobrá zpráva. V pátek to přišlo odnotifikováno z Evropské komise, celý víkend sedíme s bankéři, nonstop se jede a dopilovává se smlouva, která na základě toho musí být s ČMZRB. V pondělí, čili zítra, by to mělo jít na vládu. Vláda by to odsouhlasila, poté to musí ČMZRB vypsat, to už je řádově hodin, a pak už záleží samozřejmě na bankách, kdy začnou ty peníze dávat. Ale co je podstatné, v pátek přišla notifikace z Evropské komisem, je to vůbec největší podpora, která kdy historicky do záruk šla. A já to opakovaně říkám, až 150 miliard korun z rozpočtu, to se prostě nedá udělat fakt za týden, za 14 dní.
Jan SKOPEČEK, místopředseda rozpočtového výboru a místopředseda poslaneckého klubu /ODS/:
Snad to bude fungovat lépe než COVID I a COVID II, na který skoro nikdo nedosáhl a ještě to bylo spojené s neuvěřitelnými byrokratickými nástroji. Ale, pane ministře, neříkejte jeden bilion korun, tam jsou sčítána jablka s hruškami. Tam máte jak přímou pomoc, která je opravdu v té částce zcela minoritní, a započítáváte do toho jednak záruky, ale i odložené platby, které ten stát dostane od těch podnikatelů za pár měsíců zpátky. To, že někomu dáte povinnost zaplatit daň ne dneska, ale za 3 měsíce, tak to neznamená, že jste napumpovaly do ekonomiky tu částku, že si to můžete přičítat.
Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka:
Pánové. Já vám děkuji k tomuto tématu, my se na tu vládní pomoc dostaneme. Pane předsedo Výborný, exekuce a dluhy, to je velký problém české společnosti. Podle údajů České Exekutorské komory je v exekuci přes 800 tisíc lidí. Vy jste na začátku varoval, že může přijít pandemie exekucí. Podařilo se jí zabránit i díky těm zákonům, kterým se říká lex COVID, který zavedl několik opatření směrem k dlužníkům. Podařilo se to zabránit, zastavit?
Marek VÝBORNÝ, předseda podvýboru pro exekuce a dluhy PS PČR /KDU-ČSL/:
My jsme samozřejmě řešili už někdy před tím měsícem a půl v rámci toho lex COVID justice, a tady musím říci, že to byl jeden z mála zákonů, kde vláda dala na připomínky parlamentu, nás poslanců a že se nám podařilo s paní ministryní Benešovou tam řadu věcí upravit tak, aby to skutečně bezprostředně pomohlo teď například tomu, aby nekrachovaly zbytečně firmy, aby si nemusely firmy na sebe vypisovat konkurz, aby nemohly být uvrženy ty firmy do insolvenčního řízení, abychom tak zachránili pracovní místa. Jedno z opatření, které jsem chtěl vypíchnout. Ale my v tuto chvíli musíme řešit tu budoucnost a připravit se na to, že tady skutečně bude obrovská skupina občanů, kteří se dostanou do problémů se splácením svých závazků. Možná tací, kteří před půlrokem ještě vůbec netušili, že by někdy takový problém mohli mít jasné.
Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka:
Promiňte, přibude podle vás dlužníků a exekuovaných lidí?
Marek VÝBORNÝ, předseda podvýboru pro exekuce a dluhy PS PČR /KDU-ČSL/:
To bohužel si myslím, že je jistota. To si myslím, že je bohužel jistota. Dopadne to na střední třídu velmi výrazně, protože ta střední třída má nemovitosti, prostě měla nějaký životní standard a tady bohužel bude řada těch, kteří se teď dostanou do problémů se splácením svých hypoték, závazků, a tak dále, a my se na tyto věci musíme připravit. Proto já bych jako velmi důležitý krok viděl urychlené dokončení debaty nad novelou exekučního řádu. A musíme rozdělit ty dvě věci na historii, kterou si s sebou vlečeme, a to jste zmínila, ono je to asi 740 tisíc těch aktuálně exekucí, a bezmála 800 tisíc lidí, kteří, 4,5 milionu a zhruba necelých 740 tisíc občanů, kteří čelí exekuci. Tady KDU-ČSL tento týden představila dva pozměňovací návrhy, kterými chceme řešit tu historii, to znamená, jsme přesvědčeni o tom, že pořád platí to, že dluhy se mají platit, ale není důvod, proč by se příslušenství, různé úroky, sankce, penále měly šplhat do astronomické výše tak, jako tomu bylo bohužel v historii. Čili zaplaťme tu jistinu a zbytek potom nechme k tomu, abychom připravili to prostředí na tu budoucnost, která bohužel asi nebude úplně růžová.
Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka:
Budeme se o tom za chvíli bavit. Pojďme do živého spojení s panem Radkem Háblem z Institutu prevence a řešení předlužení. Dobrý den, pane Háble.
Radek HÁBL, Institut prevence a řešení předlužení:
Dobré odpoledne.
Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka:
Váš odhad, prosím, kolik dlužníků přibude, pan předseda, nebo pan poslanec Výborný říkal, že to budou i lidé ze střední třídy. Počítáte s něčím takovým?
Radek HÁBL, Institut prevence a řešení předlužení:
Já myslím, že určitě. Já tady souhlasím s panem poslancem Výborným, ten nárůst se dá očekávat, dá se očekávat poměrně výrazný. Já jsem si tady připravil jednu takovou tabulku, kde je vidět, jakým způsobem se vlastně projevila na exekucích loňská krize, kdy v roce 2008, nebo v roce 2007 bylo zahajován zhruba 200 000 exekucí za jediný rok. Během 3-4 let se to vyšplhalo až na nějakých 900 tisíc za jediný rok, to znamená více než čtyřnásobek po ekonomické krizi. To znamená, to, že vstoupí do exekuce mnohem více lidí, případně do osobních bankrotů, se rovná téměř jistotě. Dá se souhlasit i s tím, že to bude převážně střední třída, která do dneška si vlastně nedokázala vůbec představit, že by nějaké problémy mít mohla, a právě tato střední třída bude mít ty problémy nejvážnější. To znamená, my se musí bavit o tom, jakým způsobem nejenom tomu předejít, ale jakým způsobem se na to připravit. A to, co říkal pan poslanec Výborný, tak je strašně důležité. My musíme tady vyčistit ten exekuční systém, který tady máme, máme tedy 4,5 milionu exekucí, které jsou z velké části nevymahatelné. Máme tady zhruba 3 miliony exekucí, které jsou starší 3 let a je potřeba tyto exekuce z toho systému vyčistit, aby ten systém byl připravený na exekuce nové. A zároveň zavést úplně nový exekuční systém takzvanou čistou teritorialitu soudních exekutorů, to znamená, že nově lidé, kteří vstoupí do exekuce, tak budou mít jenom jednoho exekutora, i když budou mít více exekucí. A zároveň ten exekutor bude volen vlastně soudem, místně příslušným soudem, nikoliv věřitelem. A to je strašně důležité, aby toto bylo připraveno co nejdříve, protože tato novela už má více než 100 dní zpoždění.
Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka:
To se chci zeptat, co z těch opatření, která byla zavedena v rámci těch zákonů, pro které se vžila ta zkratka lex COVID, by bylo vhodné zachovat, škrtnout ty marné exekuce, zkrátit dobu exekucí, teda respektive bankrotu k tomu, a tak dál?
Radek HÁBL, Institut prevence a řešení předlužení:
Určitě jedna z těch nejvýraznějších změn, která se udála, tak bylo vlastně zákaz exekučního postižení daňového bonusu, to je změna trvalá. Je to změna velmi dobrá, protože už není možné dneska exekuovat daňový bonus na děti, to dříve bylo možné, velmi výrazně se upravily srážky z odstupného, dříve bylo možné, když člověk dostal odstupné vlastně při výpovědi třeba 5 platů, tak se z toho vypočítala jedna nezabavitelná částka a ta dlužníkovi zůstala, dneska podle toho, co bylo přijato, tak vlastně dlužníkovi zůstane 5 nezabavitelných částek, když dostane odstupné za 5 měsíčních platů. Také se velmi výrazně zredukovaly sankce u podnikatelských úvěrů, které dříve zredukovány nebyly, to je taky změna, která je trvalá, která velmi výrazně pomůže. A dále, co přijato nebylo a co je potřeba, aby přijato bylo, tak je právě zastavení těch starých nevymahatelných exekucí, které zatěžují celý vlastně systém, zatěžují soudy, zatěžují zaměstnavatele, zatěžují ty samotné dlužníky, ale i věřitele, tak je potřeba toto vlastně staré dědictví co nejvíce vyčistit a zároveň přijmout nový exekuční řád.
Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka:
Říká Radek Hábl z Institutu prevence a řešení předlužení. Já vám děkuju za to, že jste byl s námi ve vysílání nedělní Partie. Na shledanou.
Radek HÁBL, Institut prevence a řešení předlužení:
Děkuju. Na shledanou.
Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka:
A já bych poprosila režii o spojení s panem Vladimírem Plášilem, prezidentem Exekutorské komory. Dobře, spojení budeme mít za chvíli. To, co tady zaznělo, pánové, dává vám to smysl, zastavení těch nevymahatelných exekucí, vyčištění toho systému, aby se mohl připravit pro ten systém nový?
Marek VÝBORNÝ, předseda podvýboru pro exekuce a dluhy PS PČR /KDU-ČSL/:
Jednoznačně ano, bude to důležitá součást té novely exekučního řádu. My musíme jednak si poradit s těmi marnými exekucemi, které tady jsou skutečně zaparkované, visí tady 3, 4, také 10 let a není z nich vymožena ani koruna. Tam se připravuje pozměňovací návrh, který by řešil ty bagatelní, ale pak samozřejmě, a to je důležité, to je předmětem těch našich návrhů dvou, které jsem tento týden představil, pokud dlužíš státu nebo státním institucím, zaplať jistinu, symbolickou částku na nákladech a máš čistý stůl, to znamená, máš možný životní ekonomický restart. Samozřejmě musíme respektovat také to, že v případě potom, kdy věřitelem je soukromá osoba, takže se vlastně budeme zákonem vlamovat do nějakého vztahu mezi soukromou osobou a tím dlužníkem. Tady jsme přesvědčeni o tom, když použijeme ustanovení občanského zákoníku a půjdeme tou cestou 1 plus 1, to znamená, zaplať listinu, to znamená, zaplať ten dluh, který jsi měl, a k tomu zaplať maximálně, já zdůrazňuji to jsou maximálně, jednou tolik na tom příslušenství, různé penále, náklady řízení, úroky, a tak dále, tak opět máš čistý stůl. To znamená, ta exekuce je ukončena, to je rozdíl i oproti tomu vládnímu návrhu, který to pouze zastavuje a ten věřitel se k tomu, že kdykoliv vrátit. My chceme jít tou radikální cestou, prostě tu exekuci ukončit, vyčistit to prostředí. Ale co bych chtěl zdůraznit, a tady naprosto souhlasím s Radkem Háblem, musíme vidět i ta další opatření směrem do toho budoucna. Nebyla tady zmíněna jedna důležitá věc, a to je chráněný účet, ten dneska neexistuje. Já jsem rád, že o tom vedeme velmi intenzivní debatu i s Českou bankovní asociací, protože tam samozřejmě musí být konsensus s ministerstvem financí, s bankami. A pokud se podaří zřídit ten bankovní účet, bude to opět obrovský benefit pro ty dlužníky, protože oni budou mít jistotu, že z toho příjmu, kde se jim bude odečítat ta částka ve prospěch té exekuce samotné, tak že jim ale zůstane něco, z čeho skutečně budou moci žít, to si myslím, že je další důležité opatření, k tomu směřujeme.
Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka:
Pojďme na rozhovor s Vladimírem Plášilem, prezidentem Exekutorské komory. Měli bychom být ve spojení, jsme. Dobrý den, pane prezidente.
Vladimír PLÁŠIL, prezident Exekutorské komory ČR:
Dobrý den.
Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka:
To, co tady zaznělo, zastavení nevymahatelných exekucí, aby se mohl ten systém a prostor vyčistit pro další exekuce, to má vaši podporu?
Vladimír PLÁŠIL, prezident Exekutorské komory ČR:
Určitě se ten přehled těch nevymahatelných exekucí musí lépe zmapovat a zvážit, za jakých podmínek budou zastaveny. Je tam několik variant, je tam třeba možnost, že by věřitel si mohl za další zálohu vedení exekuce prodloužit.
Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka:
Zkrácení doby bankrotu z 5 na 3 roky. Vaše podpora, ano nebo ne?
Vladimír PLÁŠIL, prezident Exekutorské komory ČR:
My to podporujeme, my jsme vůbec oddlužení podporovali, protože ta poslední právní úprava, ta umožňuje prodat veškerý majetek dlužníků a my to podporujeme.
Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka:
A když jsme tady zmínili lex COVID, to byly ty zákony v tom mimořádném režimu schválené, do 31. 8. nemůže věřitel podat insolvenční návrh. Do 30. 6. je přerušen výkon exekucí movitých věcí. Co bude dál, až ty lhůty skončí, začnete s výkonem exekucí hned po skončení těch lhůt?
Vladimír PLÁŠIL, prezident Exekutorské komory ČR:
Budeme postupovat tak, jak nám ukládá zákon a jak budeme mít zmapovaný majetek dlužníků.
Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka:
Když tady zaznělo od pana poslance Výborného i po od pana Radka Hábla, že očekávají nárůst exekucí i ze strany střední třídy, to je i váš odhad, pane prezidente?
Vladimír PLÁŠIL, prezident Exekutorské komory ČR:
Je otázkou, kdy budou soudy přisuzovat nějaké exekuční tituly, protože v rámci mimořádných opatření činnost soudů na netrestním úseku byla fakticky znehybněna. Pokud někdo bude uplatňovat za konkrétní osobou jakýkoliv nárok na peněžité plnění, musí si ho nejdříve vysoudit, pokud nebude mít pravomocný a vykonatelný rozsudek, tak o exekuci nelze uvažovat.
Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka:
Říká Vladimír Plášil, prezident Exekutorské komory České republik. Já vám děkuji, pane prezidente, za rozhovor.
Vladimír PLÁŠIL, prezident Exekutorské komory ČR:
Na slyšenou.
Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka:
A my za malou chvíli budeme v debatě pokračovat. Dívejte se dál na CNN Prima News. Dobrý den, vítám vás po krátké přestávce. Sledujete druhou hodinu Partie na CNN Prima News. Ve studiu k nám přibyl ještě David Klimeš, komentátor a analytik Aktuálně.cz. Dobrý den, Davide, že jste přišel.
David KLIMEŠ, komentátor serveru Aktuálně.cz:
Dobrý den. Díky za pozvání.
Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka:
Rádo se stalo. Já začnu rovnou u vás, vy jste ve svém komentáři napsal toto: „Vládní pomoc začíná být trochu přezdobené, spíš než vládní programy potřebujeme, aby dobře fungovaly ty ohlášené. Zatím dost drhnou.“ Z vašeho pohledu, co drhne nejvíc a kde to nejvíc vadí?
David KLIMEŠ, komentátor serveru Aktuálně.cz:
Já na úvod pochválím vládu, a to, že opravdu na začátku si uvědomila problém, uklidnila vlastně zaměstnavatele i zaměstnance, že nějakým způsobem pomůže, ale myslím, že jsme 3 měsíce po začátku krize a v podstatě žádný z těch základních programů podle mě není dotažený. Můžeme začít u kurzarbeitu, o kterém si myslíme, že je nějakým způsobem hotov a bude tak dlouho, jak budeme potřebovat, ale není tomu tak. Po této fázi, kdy vlastně dotujeme to, že někdo není v zaměstnání, tak musíme vymyslet to, jakým způsobem budou ti lidi zpátky se dostávat do pracovního procesu a jak stát na to bude přispívat, to absolutně není vyřešeno. Máme tady ošetřovné. Tak vláda se neustále pře, jestli to bude 60 %, 80 %, můžeme se třeba dohodnout, že to bude mít nějakou spodní mez, třeba 500 a dáme třeba nižší procento. Třetí věc, abych tady nezahlcoval diváky, tak můžeme se třeba bavit o těch půjčkách protikrizových COVID, které má na starosti pan vicepremiér. To, že asi nejsou úplně dotažené a že teprve teď to základní po dvou v podstatě neúspěších, omluvám se, že to tak říkám, ten COVID III teď zásadně pomůže, tak teprve všechny detaily se budou muset odladit a pan vicepremiér na tom pracuje. Takže z mého pohledu přidávat další programy teď možná už není smysluplné, některé bych si dokázal představit, že i zrušíme, jako je třeba pozastavení nebo nějaké ochranné moratorium na nájmy a věnujeme se těm základním a ty dotáhneme. Protože upřímně řečeno, já nemám ani tak strach z těchto měsíců, ale mám strach z toho podzimu, jestli to nebude horký podzim a horká zima, kdy skončí ty rychlé pomoci a najednou tady nebude žádný nástroj, který by reálně zvládnul pomoci té zemi, kde třeba bude půl milionu nezaměstnaných.
Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka:
Pane vicepremiére, chystá se na to ve vládě. Jednak to, co říká pan Klimeš, dotáhnout ty programy, dovysvětlit a podnikatelům i lidem říct, co je čeká dál. A jednak se připravit na to, co nás možná čeká na podzim, protože vy politici velmi často mluvíte, že ta druhá vlna té epidemie prostě přijde.
Karel HAVLÍČEK, vicepremiér, ministr průmyslu a obchodu a ministr dopravy /nestr. za ANO/:
Tak úvodem. Netvrdím, že všechno, co jsme udělali, jsme udělali geniálně, pochopitelně. Prostě jsou to stovky a tisíce opatření, které jsme museli dělat. Pojďme si to ale strukturovat. Já myslím, že rozhodují výsledky, nikoliv prostě okamžitý stav toho, co se komu líbí nebo nelíbí, ať už je to ideologické, ať už je to prostě mediální, nebo jakkoliv jinak. První krok, který byl, byla ochrana zdraví. Myslím, že se tady všichni shodneme na tom, a tady děkuju za to, že se to podařilo, byli jsme jedna z prvních zemí, která dokázala dostat reprodukční faktor pod jedničku a díky tomu mohl nastat krok číslo 2, a to je ekonomické uvolňování, tak jako jsme byli kritizováni mimo jiné i opozicí, netvrdím, že pány, kteří sedí tady naproti mně.
Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka:
Promiňte, promiňte, pane vicepremiéra, já nerada skáču do řeči, ale vy říkáte zvládli jsme to, ale vy jste to přece zvládli, nebo my s tím, že se vypla ekonomika, lidé přestali chodit do práce, vydělávat, vypli firmy a zůstali prostě bez příjmů a teď čekají, co bude dál a proto potřebujeme...
Karel HAVLÍČEK, vicepremiér, ministr průmyslu a obchodu a ministr dopravy /nestr. za ANO/:
Já to chci dát do soustavnosti, já taky říkám, zvládli, já neříkám vláda, já říkám zvládli všichni, jak jsme byli, ale byli jsme kritizováni. Nicméně ukázalo se, že ty výsledky jsou. Pak jsme byli kritizováni za takzvaně zmatečné uvolňování, byli jsme první dvě země, které začaly ekonomicky uvolňovat, my a Rakousko. Dnes jsme mezi 8 zeměmi, které jsou nejinspirativnější ve smyslu uvolňováni, inspiruje se Velká Británie, inspiruje se Slovensko ve smyslu toho časového schématu i toho produktového schématu, ale opět počkejme si na výsledek toho, jakým způsobem to bude. A teď jsme samozřejmě u bodu 3, a to je to, co tady teď řešíme, to je ekonomická podpora, já už nechci chodit k těm celkovým číslům, jestli je to bilion, nebo pod tím, nebo nad tím, jestli do toho započítáváme záruky, nebo nezapočítáváme záruky, jdeme podle nějakou metodikou, kterou prostě jede třeba Rakousko nebo Švédsku, ale za to si nikdo nekoupí nic z těch podnikatelů, s tím bych i souhlasil. Pojďme si rozebrat ty jednotlivé programy tak, jak tady třeba pan Klimeš řekl. Ale já musím vypíchnout i ty jiné, že jo. Tak Pětadvacítka. Živnostníci, mám tady čísla, přes 500 tisíc se jich už vyplatilo. 99 % všichni, kteří si zažádali, dostali v tom daném období. Za květen už je to 96 %, myslím z těch 123 tisíc. Následně je to ošetřovné. Ošetřovného, jede ošetřovné jak pro OSVČ, tak pro zaměstnance, jenom teď řeknu třeba za OSVČ, ta čísla já nosím v hlavě, ze 68 tisíc 61 tisíc dostalo a těch 7 tisíc neuvedlo nějaké elementární údaje typu číslo účtu, a tak dál. Ano, souhlasím s tím, že diskutujeme, jestli to má být 60 nebo 80 %, ale to přece není to úplně nejpodstatnější, podstatné je to, že už za březen měli ošetřovné, za duben měli ošetřovné, za květen budou mít, a budou mít za červen. A jediné, co se diskutuje, jestli v červnu bude 60 nebo 80 %, shodli jsme se nakonec na 80, protože zaměstnavatelé měli někdy problém a říkali, někdy to není už motivující, pojďte zpátky na těch 60 %, to byla jenom diskuse, ale shodli jsme se na 80 %. Poté Antivirus, to znamená kurzarbeit. Již za březen se mohlo žádat a v průběhu dubna dostávali za první problémy ve firmách, čili za březnové výplaty, program Antivirus, čili kurzarbeit.
Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka:
Promiňte, u kurzarbeitu stále tam některé firmy čekají na výplatu těch mezd a místo toho úřady práce, řeknu, čerpají ty svoje kapacity na to, aby ty firmy kontrolovaly, jestli to dělají správně.
Karel HAVLÍČEK, vicepremiér, ministr průmyslu a obchodu a ministr dopravy /nestr. za ANO/:
To kontroluje někdo jiný, ale takhle, ano, může se bavit, jestli prostě kontrolují...
Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka:
By to správně?
Karel HAVLÍČEK, vicepremiér, ministr průmyslu a obchodu a ministr dopravy /nestr. za ANO/:
Pojďme se dívat na jinou věc. Z 50 tisíc žádostí jich je 97 % podepsaných. Ty, které nejsou...
Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka:
Podepsaných, ale nevyplacených.
Karel HAVLÍČEK, vicepremiér, ministr průmyslu a obchodu a ministr dopravy /nestr. za ANO/:
Ano.
Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka:
Oni čekají na peníze, ty firmy čekají na peníze, pane ministře.
Karel HAVLÍČEK, vicepremiér, ministr průmyslu a obchodu a ministr dopravy /nestr. za ANO/:
Ale v momentě, kdy se podepíše, tak peníze odcházejí. To znamená, je tam, někdy do 14 dnů tam ty peníze dojdou. Uvědomme si jednu věc, my dneska dáváme do té ekonomiky desítky miliard korun a ty musí někdo zúřadovat, na to tady nebyl ten stát nikdy stavěný. To znamená, jestliže tam nepřijde něco do 3 dnů, do 5 dnů, do týdne, ano, já netvrdím, že všechno je geniální, toto je třeba přiznat, že něco odchází o něco později. Nicméně ti, kteří to měli v pořádku, ti, kteří měli zúčtování prostě v rozumné době v té první polovině prostě toho měsíce, tak to do toho měsíce v drtivé většině dostali. Teď jsme u těch Covidu. Už jsme tady řešili ten COVID III, to znamená ten velký robustní, který je jako jediný skutečně vysoce efektivní, ale na ten jsme si museli počkat, protože to muselo projít jít kolečkem legislativním.
Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka:
A ty 2 nebyly vysoce efektivní?
Karel HAVLÍČEK, vicepremiér, ministr průmyslu a obchodu a ministr dopravy /nestr. za ANO/:
Ty 2, ty byly efektivní s ohledem na to, co vůbec zvládne ta Českomoravská záruční a rozvojová banka, prosím pěkně, ona zvládala za běžné doby jednu miliardu korun měsíčně, ještě jednou to zopakuji, jednu miliardu, a teď tam přišlo žádostí za 20 miliard, my jsme byli...
Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka:
Promiňte, pane vicepremiére, ale vy jste vystupoval na těch tiskových konferencích a představoval jste to jako velmi efektivní nástroj s tím, že to pomůže firmám, tady se dočítáme, že ty garance jsou 5,4 miliardy korun, to je jedna desetina HDP.
Karel HAVLÍČEK, vicepremiér, ministr průmyslu a obchodu a ministr dopravy /nestr. za ANO/:
Máme v tuhle tu chvíli, ještě jednou zpátky. V tuto chvíli je z COVID II, což je ten nejpodstatnější program, profinancováno řádově 11 miliard korun s tím, nebo schváleno, a to už banky financují, chybí tam ještě asi 4 nebo 5 miliard korun. Ale já jsem říkal jednu věc, je to efektivní nástroj, není to tak, jak to třeba říkal pan Skopeček, že jenom některé firmy na to dosáhly. U jedničky ano, ale u dvojky, což je ten podstatný program 50 % firem u některých bank, 70 % firem u jiných bank. Ještě jednou, ta ČMZRB jede 24 hodin denně 7 dní v týdnu a natáhla si na sebe desetinásobně víc, než je schopna zvládnout, a přesto udělala za jeden měsíc desetinásobek. Ano, souhlasím s jednou věcí, čeká se déle, mně se to taky nelíbí, ale byly dvě možnosti, protože nebyl zákon ještě. A ten se nedá uspíšit od Evropské komise, buď ubrzdíme ty žádosti a nebudeme financovat ty firmy, anebo je přijmeme a bude to trvat o 14 dní, o 3 týdny později, a to si myslím, že nakonec se realizuje a je to správně.
Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka:
Pánové opoziční poslanci. To, co říkal pan vicepremiér, zazněla tady kritika, zazněla tady obhajoba, kde vy největší chybu vidíte v tom, co vláda představila jako pomoc a jak to probíhá?
Marek VÝBORNÝ, předseda podvýboru pro exekuce a dluhy PS PČR /KDU-ČSL/:
Mně přijde úsměvné, když tady slyšíme ten ping pong o tom, kdo se kým inspirovala, jestli to byla Velká Británie od nás a podobně. Když si vzpomenu na to rozvolňování, kde něco řekl pan náměstek Prymula, opakovaně jsme slyšeli něco úplně opačného od ministra zdravotnictví a pak přišla vláda, bylo to zase úplně jinak. Čili tady já bych opravdu byl velmi opatrný. Já myslím, že lidé, občané České republiky jsou výborní v tom, že se dokáží přizpůsobit situaci, dokáží reagovat na ta opatření, ale co nutně potřebují, rozumět tomu, co vláda dělá. To znamená, my jsme byli svědky opakovaných zmatků, já doufám, že už se tomu vyhneme, protože když lidé vědí, co se po nich chce, jak jsou nastavené parametry, jaká je strategie, tak potom skutečně jsme schopni jako společnost se tomu podřídit. A pan ministr správně, nebo pan vicepremiér správně říkal, že to musíme hodnotit podle výsledků. Tak já, když si vezmu čísla COVID I, COVID II, tak tam bylo podáno nějakých přes 8000 žádostí a vyřízeno bylo pouhých 1300, nebo necelých 1300. Čili tady já vidím, že ty 2 programy skutečně asi nesplnily to, co se od nich očekávalo, protože ta masivní pomoc prostě k těm podnikatelům bohužel nedoputovala, proto já jsem se ptal, a proto jsem apeloval, jestli COVID III se skutečně v řádu hodin rozeběhne, protože tam ta možnost podpory podnikatelského sektoru může skutečně být skvělá a my jsme to podpořili také.
Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka:
Pane Skopečku.
Jan SKOPEČEK, místopředseda rozpočtového výboru a místopředseda poslaneckého klubu /ODS/:
Já jsem vládu podporoval v těch prvních týdnech, kdy podle mého názoru bylo potřeba udělat restrikce tak, aby zdravotní systém zvládnul nějaký náraz nemocných. S čím už ale nemůžu souhlasit, je chaotismus a pomalost toho uvolňování. Okolní země, přestože ten zdravotní průběh měly mnohem vážnější než my, tak uvolňovaly rychleji a myslím, že tam neexistovaly excesy typu, že na jedné straně byly otevřeny hobbymarkety, na straně druhé malí a střední živnostníci s prodejnami museli mít zavřeno, museli mít zavřeno kostely, kam nemohl jít lidi na bohoslužbu, to si myslím, že je něco neuvěřitelného. Měli jsme zavřená kadeřnictví, což je základní služba, kterou každý potřebujeme. Pan ministr, protože mu volali lidé, otevřel kadeřnictví pro psy. To si myslím, že prostě nesvědčí příliš o systémovém přístupu vlády. A proč to říkám? Přece je jasné, že všechny tyto pomoci, které vláda více či méně úspěšně, více či méně s byrokratickými opatřeními nároky dělá, tak přece jsou jenom pomocí. To, aby se ta ekonomika rozběhla, aby byli ti zaměstnanci, aby se nepropouštělo, abychom znovu začali normálně žít, tak proto potřebujeme co nejrychlejší a co nejsystémovější uvolňování. My se prostě musíme snažit, aby ta země se dostala co nejrychleji do normálu. Protože všechno, co ta vláda dělá, všechno, co přerozděluje, může pomoci na týden, na měsíc, na 2 měsíce tak, aby skončilo třeba co nejméně živnostníků. Ale každý týden, každý měsíc, kdy ta ekonomika bude zavřená, kdy lidé budou mít strach už jenom proto, že třeba nosí nesmyslně roušky i ve venkovních prostorech, tak to bude dostávat tu zemi do stále záporných čísel. Takže to je potřeba těm lidem vrátit důvěru, odstranit ten strach a motivovat lidi i podniky, abychom se vraceli do normálu. Co se týče těch opatření, tak pan ministr, pan vicepremiér tady zmiňuje Velkou Británii. Pane premiére, ve Velké Británii existuje jedna webová stránka, kterou si každý může najít a tam má systematicky popsáno, jaké všechny podpory ze strany státu může získávat, když je vyplní, tak velmi okamžitě rychle v řádu dnů a týdnů dostával pomoc. V České republice žádná taková webová stránka neexistuje, něco dělá MPSV, něco dělá ministerstvo průmyslu, něco dělá ministerstvo financí a člověk opravdu a ten podnikatel, který dneska řeší jiné problémy, musí věnovat neúměrné množství času, aby se tou byrokratickou zátěží, která je s tou pomocí spojena, aby se nějakým způsobem přes ní dostal. Takže já nechci kritizovat to, jestli Německo má více nebo méně, v tom asi soupeřit nemá smysl, protože každá země má opravdu jiné ekonomické podmínky, ale v čem soupeřit můžeme, je systematičnost a jednoduchost toho, jak se k té pomoci podnikatelé mohou dostat, a v tom Česká republika opravdu neexceluje.
Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka:
Pojďme to strukturovat. Já už nechci řešit hobbymarkety, ani salony pro psy. Pan vicepremiére, to, co tady zaznělo, že ta pomoc je pomalá a byrokratická, ekonomka Helena Horská říká: „Úředník je pán, byznysman je vnímá jako ten, kdo chce stát okrást.“ Není na tom kus pravdy, prostě než se ta pomoc dostala, tak procházela složitým administrativním procesem a ti lidé čekali bez příjmů na to, jak jim stát pomůže.
Karel HAVLÍČEK, vicepremiér, ministr průmyslu a obchodu a ministr dopravy /nestr. za ANO/:
Lidé nečekali bez příjmu. Já jsem tedy se snažil na číslech prokázat to, že například Pětadvacítka, to jsou ty nejpostiženější, měli okamžitě ty peníze.
Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka:
Pak jsou tady malá s. r. o., kde je majitel jednatelem, ti lidé neměli peníze a nemají je stále.
Karel HAVLÍČEK, vicepremiér, ministr průmyslu a obchodu a ministr dopravy /nestr. za ANO/:
Ano, ale prosím pěkně. My jsme vytvořili 26 programů podpory, 26, ještě další 4 připravujeme. Ty programy musíme jezdit postupně, prostě jestliže dostáváme do té ekonomiky desítky miliard korun, to nezvládneme dostat to tam během jednoho nebo dvou týdnů, ano, jdeme segment po segmentu, nejdřív ty nejpostiženější, potom řekněme, ty, které můžou třeba týden, 14 dní počkat a pak ti ostatní. Jestli někdo žije v iluzích, že dokážeme vytvořit velké množství programů a naráz prostě napasovat do té ekonomiky, prostě, já nevím, 150, 200 miliard korun, to není možné mimo jiné taky proto, že musíme dodržovat některé zákony. To znamená, není možné prostě na zavolání posílat peníze, není možné prostě okamžitě prostě všechno srazit, musíme se taky dívat na to, že musíme nějaké elementární aspoň legislativní pravidla dodržovat. To, co říkal pan Skopeček. Já si pana Skopečka vážím jako člověka, který jeden z mála v tom parlamentu rozumí ekonomice, ale vždycky, když se dostane do té politické roviny, tak já s ním prostě jako nemůžu souhlasit, je to střelba...
Jan SKOPEČEK, místopředseda rozpočtového výboru a místopředseda poslaneckého klubu /ODS/:
To tak bývá...
Karel HAVLÍČEK, vicepremiér, ministr průmyslu a obchodu a ministr dopravy /nestr. za ANO/:
...střelba vedle, pane Skopečku, střelba vedle. Protože vy říkáte, nemáme tady zjednodušeně prostě všechno na jednom místě. Proboha, tak se podívejme na stránky mpo.cz, máme tam úplně všechno, máme to v interaktivní podobě, máme to ve zjednodušené podobě, máme to ve složitější, jak kdo chce, tak si to může najít, je tam úplně vše, dokonce za všechny resorty, které se týkají zvlášť živnostníci, zvlášť firmy. Když jsme u té Velké Británie, tak u Velké Británie 50 % restaurací, hospod tvrdí, že zkrachuje, nemá podporu ještě vůbec žádnou. U nás restaurace, Pětadvacítka živnostníci, 5 % sociální a zdravotní, 13 až 15 000, myslím tím ošetřovné, pokud má zaměstnance kompenzují své zaměstnance. Teď ještě budeme kompenzovat nájemné hospodským, kteří byli v nějakém prostě nájemném procesu a musí platit 50+30 %, to je 80 %. A opravdu teď proboha neřešme prostě to uvolňování ve smyslu, jestli dřív byl kadeřnický salon pro psy, to jsme nedělali my, to dělali epidemiologové.
Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka:
Promiňte, já jsem řekla, že se k tomu vracet nechci.
Karel HAVLÍČEK, vicepremiér, ministr průmyslu a obchodu a ministr dopravy /nestr. za ANO/:
Ale samozřejmě oni dávají ty náměty a my to s nimi balancujeme.
Jan SKOPEČEK, místopředseda rozpočtového výboru a místopředseda poslaneckého klubu /ODS/:
Ale odpovědnost nesete vy.
Karel HAVLÍČEK, vicepremiér, ministr průmyslu a obchodu a ministr dopravy /nestr. za ANO/:
Ano, odpovědnost neseme, to je v pořádku. Taky je to dobře.
Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka:
David Klimeš, tak jak jste tady vyslechl argumenty pana ministra, argumenty opozičních poslanců. Co by teď ještě nejvíc pomohlo?
David KLIMEŠ, komentátor serveru Aktuálně.cz:
Chci jenom říct, že ta pomoc, jak jí z velké části vymyslel pan vicepremiér, tak je skvěle vymyšlená, ale není vhodná pro Českou republiku.
Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka:
Pro koho je vhodná?
David KLIMEŠ, komentátor serveru Aktuálně.cz:
Je vhodná pro stát, který má efektivní státní záruční banku, která dokáže z týdne na týden zpracovat miliardu, ale 20 miliard. Je to vhodné pro stát, který má už od minulé krize přichystaný kurzarbeit, aby ho okamžitě spustila, jako je Německo, Švédsko, všechny možné jiné státy. Je to stát, který dokáže a nehraje si na to, že tady bude mít jinou úroveň ošetření, ošetřovného, živnostník a zaměstnanec, takže najednou to neřeší v krizi, takový stát my nejsme. Proto jsem od začátku, jakkoliv chápu to kouskování, udělejme 30 programů a ono se to časem proplatí. Tak jsem psal a navrhoval, nehrajme si na to, že to Česká republika zvládne, pojďme odpustit sociální pojištění, DPH a pozastavme zálohy na dani z příjmů fyzických i právnických osob.
Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka:
Pánové Skopeček i Výborný kývou.
David KLIMEŠ, komentátor serveru Aktuálně.cz:
V té chvíli nemusíme říct, jakým způsobem se to sníží, nemusíme dokonce říct, že se to celé odpustí, ale řekněme, podle toho, jak se vám propadnou tržby, tak příští rok zúčtujeme. Je to jednoduché, to cash flow zůstává v těch podnicích. A nedostáváme se do těch situací, a tím se vracím na začátek, že prostě my nevíme, co tady bude v létě. Ty konkrétní situace jsou takové, že finanční ředitelé mají stále ty stovky výpovědí, které prostě buď podepíšou nebo nepodepíšou a vše závisí na tom, jak bude vypadat kurzarbeit po květnu. A my to nevíme, jakkoliv chápu, že je to těžké.
Karel HAVLÍČEK, vicepremiér, ministr průmyslu a obchodu a ministr dopravy /nestr. za ANO/:
Ale víme, jak bude...
David KLIMEŠ, komentátor serveru Aktuálně.cz:
Stejně také složité prostě ošetřovné, ono nějakým způsobem doběhne, ale jaká bude ta realita, v létě budou chtít firmy, aby ty maminky se rychle vrátily do práce a dodělaly, co by měly dodělat. V té chvíli nebude už ošetřovné, nebude škola a nebude z epidemiologického hlediska úplně vhodné posílat ty děti třeba k babičkám a dědečkům. V té chvíli mě opravdu zajímá, jak ta situace se bude řešit. Já chápu, že stát nemůže pomoci všem, ale ta nejjednodušší varianta je, nechte si ty peníze, my si pro ně dojdeme, ale dojdeme si pro ně za rok podle toho, jak jste se s tou krizí vyrovnali. A to si myslím, že pro Českou republiku by bylo to nejvhodnější, protože my prostě nedokážeme přes všechny ty byrokratické sytém nyní včas to administrovat. A já chápu, že s tím, že pan vicepremiér dělá maximum pro to, aby se rozeběhlo, ale prostě se to rozeběhne pozdě.
Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka:
Pane vicepremiére, poprosím vás už možná o krátkou odpověď, ať stihneme ještě jedno téma.
Karel HAVLÍČEK, vicepremiér, ministr průmyslu a obchodu a ministr dopravy /nestr. za ANO/:
43 miliard už vlastně šlo do té ekonomiky ve smyslu přímé i nepřímé podpory, 26 miliard šlo na ty přímé programy, 17 šlo přes záruky. Ale to, co říkáte, to by nestačilo, prosím vás, nežijme v iluzích, že když nezaplatíme sociální, případně zdravotní, což by nebylo dobře to zdravotní, a nezaplatíme třeba daň z příjmu, že nám to bude stačit. Vysvětlete mi, prosím vás, na ošetřovné, oni potřebujou hotovost, oni to potřebují natankovat, oni potřebujou napumpovat ty peníze do sebe. Stejně tak ta Pětadvacítka, když jim řekneme, že nemusíte zaplatit daň, což mimo jiné jsme jim řekli, a všichni živnostníci si mohli odložit daň a nemusí ji platit, ale navíc ještě chtěli, a opozice to chtěla po nás, aby se dalo 30 tisíc...
Jan SKOPEČEK, místopředseda rozpočtového výboru a místopředseda poslaneckého klubu /ODS/:
Už v březnu jsme navrhovali daňové prázdniny pro OSVČ, na předchozích projednávání sněmovny jsme odložení záloh za DPH prostě proto, že ty peníze zůstanou u těch firem rovnou, zlepší jejich cash flow a nemusí se čekat na ten složitý přerozdělovací proces, který...
Karel HAVLÍČEK, vicepremiér, ministr průmyslu a obchodu a ministr dopravy /nestr. za ANO/:
Ale, pánové, daň z příjmu, přece to víte, za rok od všech živnostníků dělá 5 miliard korun. My jenom na Pětadvacítce jsme za měsíc vyplatili 17 miliard, čili kdybychom jim řekli, my ti to, ne odložíme, ale odpustíme, tak mají čtyřnásobně méně, než dneska dosatali...
Marek VÝBORNÝ, předseda podvýboru pro exekuce a dluhy PS PČR /KDU-ČSL/:
Pozor, já nekritizuji Pětadvacítku, to je naopak jeden z programů, který opravdu funguje.
Karel HAVLÍČEK, vicepremiér, ministr průmyslu a obchodu a ministr dopravy /nestr. za ANO/:
Ošetřovné, ošetřovné je stejné.
Jan SKOPEČEK, místopředseda rozpočtového výboru a místopředseda poslaneckého klubu /ODS/:
Přece vždycky platí, lépe nechat ve firmách peníze, než je vybírat složitě přes daňový...
Karel HAVLÍČEK, vicepremiér, ministr průmyslu a obchodu a ministr dopravy /nestr. za ANO/:
Ono by to nestačilo...
Jan SKOPEČEK, místopředseda rozpočtového výboru a místopředseda poslaneckého klubu /ODS/:
...a složitý veřejný sektor je přerozdělovat, protože to je nespravedlivé, stojí to peníze navíc a je to pomalé. Ty peníze, které bychom nechali ve formě daní a sociálních odvodů u firem, tak jim zlepší cash flow okamžitě, během...
Karel HAVLÍČEK, vicepremiér, ministr průmyslu a obchodu a ministr dopravy /nestr. za ANO/:
Živnostníkům jsme zrušili zálohy na sociální, zdravotní, neplatí ani korunu na 6 měsíců, jenomže to dělá pro každého živnostníka jenom 5 000 Kč, zatímco těch 15, respektive 25 tisíc je prostě x násobek toho. Čili my, když mu to zrušíme, tak mu to nemůže nebude...
Marek VÝBORNÝ, předseda podvýboru pro exekuce a dluhy PS PČR /KDU-ČSL/:
Nikdo nechce nic rušit, nikdo nechce nic rušit, ani slovo o tom nepadlo.
Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka:
Pánové...
Karel HAVLÍČEK, vicepremiér, ministr průmyslu a obchodu a ministr dopravy /nestr. za ANO/:
Jak k nim dostanete ty peníze?
Marek VÝBORNÝ, předseda podvýboru pro exekuce a dluhy PS PČR /KDU-ČSL/:
Že jim je necháte.
Karel HAVLÍČEK, vicepremiér, ministr průmyslu a obchodu a ministr dopravy /nestr. za ANO/:
No, ale já říkám, že když mu je dneska nechám, tak je to významně méně, než kolik jsme mu dali, v tom je ten rozdíl.
Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka:
Pane ministře, vy jste včera připustil, že by stát mohl koupit stoprocentní podíl ve společnosti Smartwings. Kolik to bude stát?
Karel HAVLÍČEK, vicepremiér, ministr průmyslu a obchodu a ministr dopravy /nestr. za ANO/:
My jsme pouze řekli, že to je jedna z variant.
Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka:
Ano, a máte spočítáno, kolik to bude stát?
Karel HAVLÍČEK, vicepremiér, ministr průmyslu a obchodu a ministr dopravy /nestr. za ANO/:
Prosím, nechte mě to jenom říct. Od začátku říkám, že Smartwings, respektive České aerolinie, lze řešit třemi způsoby, stejně jako u ostatních firem, což je záruka, ale pozor, ta tam dneska je neaplikovatelná na rozdíl od ostatních firem, protože je mimo ten rámec prostě té státní podpory. Za b) připusťme nějaký státní úvěr, což je ale specifický produkt, který nedává dneska stát, protože to dává třeba Česká exportní banka pro exportní firmy. A poté, pokud to tady nemá spadnout, to znamená, nemá to jít do konkurzu, pokud tam vlastníci dají peníze, a to my nemůžeme rozhodnout, a samozřejmě tvrdíme, že to by bylo to úplně nejlepší řešení, aby je tam dali, tak pak je buď konkurz, konec, přijdeme, naši lidé, 8,5 milionu lidí o přepravce, Letiště Ruzyně o 30 % tržeb.
Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka:
Proč říkáte, že přijdeme o přepravce, to přece vyřeší trh, pokud Smartwings zkrachují, tak tady bude jiný přepravce.
Karel HAVLÍČEK, vicepremiér, ministr průmyslu a obchodu a ministr dopravy /nestr. za ANO/:
Částečně, ale samozřejmě přestup je s trošku jiným režimem, to...
Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka:
Jak to víte?
Karel HAVLÍČEK, vicepremiér, ministr průmyslu a obchodu a ministr dopravy /nestr. za ANO/:
Protože je to tak všude, přece Ryanair nám tady neudělá prostě službu, jakou nám udělá prostě lokální přepravce.
Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka:
Proto se ptám, jak to víte, pokud ten trh začne pracovat, možná se tak stane a lidé budou létat na dovolenou.
Karel HAVLÍČEK, vicepremiér, ministr průmyslu a obchodu a ministr dopravy /nestr. za ANO/:
Samozřejmě, že by odletěli, o tom není nejmenších pochyb, ale vždycky prostě, pokud je tam prostě lokální přepravce, to je lepší. Ale abychom si rozuměli. My netvrdíme, že musí dojít k fázi takové, že se do ČSA Smartwings vstoupí, my jenom říkáme, že pokud by to byla, a mimo jiné dělají to takhle všechny země prakticky v Evropě, nebo většina zemí, která se snaží nějakou formou je podpořit, tak je to jedna z variant, ale jedině za předpokladu, že by to nestálo nic, to znamená, že bychom tam vstoupili tak, že by se nic neplatilo. Ale znovu říkám, je to varianta, která v dané chvíli prostě je pouze jedna z mnoha, dá se o tom diskutovat. Ale naším cílem, a nedivte se mně, já hájím zájmy průmyslu, hájím zájmy dopravy, já přece tady nemůžu vystupovat tak, že prostě se budeme dívat, jak za dne bílého prostě ta firma padne v zemi a nebude fungovat. My jsme řekli, že chceme podržet firmy české, a toto je dopravce, toto je firma, která sehrává v průmyslu důležitou roli, má 2500 zaměstnanců, jsou na ni vázány všechny servisní společnosti, my jsme jedna z mála zemí, která vyrábí prostě letecké motory, to znamená, přece tohle to bychom měli vzít minimálně v úvahu, podívat se, jak se to dělá jinde v Evropě, podívat se, jaká pravidla dává Evropská komise a vyhodnotit jednu z těch třech variant, která bude.
Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka:
Je to vhodná pomoc, jsou Smartwings páteří nebo strategickou firmou, které by měl stát takto pomoci selektivně, pane Výborný?
Marek VÝBORNÝ, předseda podvýboru pro exekuce a dluhy PS PČR /KDU-ČSL/:
Kdybych chtěl být sarkastický, tak slovy jedné ministryně této vlády, vláda říká všem podnikatelů, měli jste mít vatu, tak přece Smartwing měl mít vatu...
Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka:
Říkala to paní Benešová.
Marek VÝBORNÝ, předseda podvýboru pro exekuce a dluhy PS PČR /KDU-ČSL/:
Nicméně, ne, pojďme ke Smartwings. Já se obávám, že by to byl velmi nebezpečný precedent, protože když před lety tehdy byl ministrem financí Andrej Babiš a privatizoval se ten zbylý státní podíl v ČSA, tak jsme neslyšeli ani slovo o tom, že by to byl nějaký strategický zájem České republiky nebo něco podobného. A představte si teď, že tady stát vytvoří precedentně podporu jedné firmě. A co ty ostatní? Já si myslím, že to je skutečně velmi nebezpečné. Co je strategické, je armádní doprava, tak, když jsme teď řešili dovoz pomůcek ze světa, z Číny a podobně, tak jsme viděli, že s podporou Severoatlantické aliance jsme toho schopni, a tam skutečně je strategický zájem. Ale není strategickým zájmem to, aby tato vláda podporovala selektivně jednu společnost, to skutečně si myslím, že není na místě, notabene, i kdyby to bylo, jak jsem slyšel někde od paní ministryně Schillerové, za jednu korunu, tak nikdo netušíme, co tam je za závazky, které na tu Českou republiku by potom z té firmy vypadly.
Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka:
Co říkala teda paní Schillerová, že chce analýzu, pane Skopečku.
Marek VÝBORNÝ, předseda podvýboru pro exekuce a dluhy PS PČR /KDU-ČSL/:
Já bych toto odmítl.
Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka:
Ano. Děkuju.
Jan SKOPEČEK, místopředseda rozpočtového výboru a místopředseda poslaneckého klubu /ODS/:
ČSA už jednou v rukou stát měl a skončilo to tak, že se jich musel zbavit, protože se ukázalo, že prostě stát neumí řídit letecké společnosti. Nevím, co se stalo, nemyslím si, že pár let poté, co ČSA přešly do soukromého sektoru, se stát naučil řídit jakoukoliv společnost, notabene leteckou. Je to prostě skandální podle mého názoru návrh, přece žijeme v kapitalismu, nebo já si to aspoň myslím, v tržní ekonomice, kde není možné mít firmu pouze ve chvílích, kdy se té firmě daří a kdy má zisky a ve chvíli, kdy je ztrátová, tak přenášet tuto ztrátu na daňové poplatníky, to není nic jiného než přenášení ztráty této společnosti na daňové poplatníky. Já rozumím tomu, že chceme Smartwings pomoci, nechť se ale hledají stejné cesty, jako se hledají u jakýchkoliv jiných podniků, kurzarbeit, COVID, třeba se vymyslí ještě nějaké další podpory. Já fandím českému kapitálu, českým majitelům velkých společností, nejsou to pro mě nepřátelé, ale zkrátka není možné chtít od státu, aby ve chvíli, kdy se velcí dostanou do potíží, přiběhl stát a okamžitě jim pomáhal, zatímco malí střední a podnikatelé tady ještě týdny a měsíce poté, co ta krize začala, dostávají složitě základních elementárních pár tisíc na to, aby přežili. Takhle prostě tržní ekonomika fungovat, pane ministře, nemůže.
Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka:
Děkuju za názor, pánové poslanci. David Klimeš, možná jenom pro informaci pro diváka. Lehkou menšinu má čínský státní fond CITIC ve Smartwings, lehkou většinu firma Unimex Group pana Šimáněho a pana Šmejkala. Vy jste v jednom komentáři nazval tu přípravu té záchranné akce pro Smartwings politicky cinklou. Můžete to vysvětlit?
David KLIMEŠ, komentátor serveru Aktuálně.cz:
Já chápu, že pan vicepremiér slyší na zájmy českých firem a českého průmyslu, má to ve své jmenovce, ale v té chvíli bych čekal, že silně vystoupí ministryně financí, případně premiér a řekne - prostě takhle selektivně se nebude pomáhat. Ale pan premiér nevystoupí, protože spolumajitel Smartwings, pan Šimáně, mu chodí na svatby a on říká, že se cítí podjatý a že to má řešit pan vicepremiér Havlíček s paní vicepremiérkou Schillerovou, to je prostě špatně. Já si přeju transparentní řešení, přeju si, aby prostě se navrhla nějaká pomoc, která bude mnohem lépe vymyšlená, než podle mého tato, přinese se do parlamentu, tam drtivě bude odmítnuta, a tím je to vyřešeno. A věnujme se znovu půl milionu nezaměstnaných v České republice. Systém ČSA není systémově důležitá firma, je to vysoce konkurenční prostředí, kde určitě nahradí to někdo další, pokud...
Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka:
Co říkal pan ministr, že vy lidé nelétali tak komfortně na těch...
David KLIMEŠ, komentátor serveru Aktuálně.cz:
Upřímně řečeno, kdybych to bral úplně ekonomicky, tak zabývat se v této chvíli, kdy tady skutečně může být půl milionu nezaměstnaných, kdo s jakou společností bude vyvážet české HDP na zahraniční dovolenou, to si myslí, že teď není skutečně jako prvořadý úkol. Další věc, říká se, že ten příměr třeba, že v Americe se takto pomáhalo automobilkám, to byly třeba miliony zaměstnanců a ty firmy byly na burze, takže byly zcela transparentní. Tady máme spolumajitele čínského, nevíme, jaké má záměry, nevíme, jaké jsou tam dluhy a jako...
Karel HAVLÍČEK, vicepremiér, ministr průmyslu a obchodu a ministr dopravy /nestr. za ANO/:
Tohle to všechno, tohle to...
Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka:
Pane ministře, máme poslední zhruba...
David KLIMEŠ, komentátor serveru Aktuálně.cz:
Už jednou ukázal, co v ČSA umí. A bylo by mně jako velmi nemilé, kdyby to znovu ukázal se svými čínskými partnery...
Karel HAVLÍČEK, vicepremiér, ministr průmyslu a obchodu a ministr dopravy /nestr. za ANO/:
Čísla máme, máme to nastudované, víme, co tam je. Opakuji, toto je až poslední varianta, vždycky jsme to...
Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka:
Říkáte, že čísla máte to nastavené, za kolik by teda stát ten 100% podíl odkoupil.
Karel HAVLÍČEK, vicepremiér, ministr průmyslu a obchodu a ministr dopravy /nestr. za ANO/:
Ano, máme /souzvuk hlasů/..., a tak dále, oni to i deklarovali...
David KLIMEŠ, komentátor serveru Aktuálně.cz:
Pane vicepremiére...
Karel HAVLÍČEK, vicepremiér, ministr průmyslu a obchodu a ministr dopravy /nestr. za ANO/:
Poprosím, nechte mě domluvit. 1,5 miliardy je okamžitá nutná pomoc, aby ta společnost přežila, to bylo ideální, kdyby tam přišel nějaký úvěr, nebo tam byla nějaká záruka. A to je to, oč nám jde, toto je až úplně finální varianta, prosím pěkně, to, jestli někdo někomu byl nebo nebyl na svatbě, to je přece nízké téma, každý někoho zná. To bych mohl říct...
Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka:
Není tady pan premiér ve střetu zájmů, přece jenom se chce tady pomoci selektivní firmě.
Karel HAVLÍČEK, vicepremiér, ministr průmyslu a obchodu a ministr dopravy /nestr. za ANO/:
To bychom museli být všichni v nějakém střetu zájmů, my dneska dáváme 50 miliard korun do podpory živnostníkům...
Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka:
Ale nikomu nechcete takto zachránit firmu ze 100 %, to, co říkal pan Klimeš.
Karel HAVLÍČEK, vicepremiér, ministr průmyslu a obchodu a ministr dopravy /nestr. za ANO/:
Já jenom říkám, ne ze 100 %, my jenom říkáme, když by se měl zachraňovat, že je lepší, aby tam krátkodobě, jako je to všude v Evropě, protože tam se vstupuje do těch aerolinek v Evropě tak, že tam ten stát vstoupí krátkodobě, zasanuje tu firmu a prodává s určitým ziskem, ale my netvrdíme, že to tak musí být, já jenom říkám, je to jedna z variant, ale kolegové v podstatě řekli, že je lepší, když to zkrachuje, když tedy prostě budou v insolvenci, když tím pádem přijdeme o posledního dopravce, který tady v tomto je...
Marek VÝBORNÝ, předseda podvýboru pro exekuce a dluhy PS PČR /KDU-ČSL/:
Pane ministře, ani slovo takové tady nepadlo, hodinu tady řešíme masivní pomoc této vlády. Tak já říkám, nastavte parametry i pro ty velké, ať si na to sáhne i Smartwings, ale taky všichni další, jenom ať se to neřeší selektivně.
Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka:
Omlouvám se, musíme končit. Děkuju, pánové, za vaše názory, že jste byli mými hosty. Vicepremiér za ANO pan Karel Havlíček. Děkuju, pane vicepremiére.
Karel HAVLÍČEK, vicepremiér, ministr průmyslu a obchodu a ministr dopravy /nestr. za ANO/:
Děkuju mockrát.
Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka:
David Klimeš, komentátor a analytik z Aktuálně.cz. Díky, Davide, že jste přišel.
David KLIMEŠ, komentátor serveru Aktuálně.cz:
Děkuju.
Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka:
A opoziční poslanci Marek Výborný z KDU-ČSL. Díky.
Marek VÝBORNÝ, předseda podvýboru pro exekuce a dluhy PS PČR /KDU-ČSL/:
Díky za pozvání.
Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka:
Jan Skopeček z ODS.
Jan SKOPEČEK, místopředseda rozpočtového výboru a místopředseda poslaneckého klubu /ODS/:
Děkuji za pozvání. Hezký den.
Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka:
A vám, milí diváci, díky, že jste se dívali a přeji vám hezkou neděli a budu se na vás těšit opět na Primě a CNN Prima News příští neděli v 11. hodin u Partie.
místopředseda poslaneckého klubu ODS
člen výboru pro evropské záležitosti PS PČR
poslanec PČR
ekonomický expert ODS