Projekt E-Qalin v kadaňském Domově pro seniory
Rozhovor s ředitelkou MěSSS Kadaň – Mgr. Lenkou Raadovou
Paní ředitelko, při mých častých návštěvách na domově pro seniory jsem si všiml zajímavých nástěnek nazvaných E-Qalin a při pročítání informací mne velmi zaujaly. Můžete našim čtenářům tento projekt představit?
Projekt E-Qalin je projekt, zaměřený na měření a zvyšování kvality poskytování sociálních služeb. My jsme do projektu vstoupili na základě doporučení prezidenta Asociace poskytovatelů sociálních služeb ČR – ing. J. Horeckého, MBA, který na našem domově byl, a moc se mu u nás líbilo. Při rozhovoru s ním jsme se zmínili, že i když si myslíme, že poskytujeme péči našim klientům velmi kvalitní, jsme si vědomi, že stále je možné něco zlepšovat. Po těchto slovech nás pan prezident seznámil s přípravou projektu E-Qalin, který právě APSS ČR zaštiťuje. A tak, jakmile byl projekt vyhlášen, přihlásili jsme se a byli jsme vybráni.
Kolik zařízení se projektu účastní?
Z celé ČR je to celkem 15 domovů pro seniory. Původně byl projekt vyvinut v letech 2004-2007 v Rakousku a postupně se do modelu zapojily další země – Německo, Itálie, Lucembursko a Slovinsko. V dalších letech se přidala ještě Francie a Velká Británie a nyní i Česká republika.
Jak projekt probíhá?
S E-Qalinem jsme začali v září 2011, ještě před tím se ale 2 naše pracovnice zúčastnily několika vzdělávacích seminářů a reflexních dnů, kde získaly certifikát manažera kvality. Tyto 2 pracovnice – p. Jarmila Štěpánková jako hlavní manažer kvality a vedoucí projektu a paní Pavlína Vildová, Dis., nás celým procesem provádí.
Jak dlouho bude projekt trvat?
Odpověděla bych, že neustále – neboť stále se snažíme naše služby vylepšovat. Ale skutečné zakončení projektu je naplánováno na únor r. 2013, poté jsme se již domluvili, že každý rok budeme při procesu Hodnocení kvality revidovat i výstupy z E-Qalin.
Jaké jsou vlastně dosavadní výsledky?
Z našich 5 pracovních skupin, ve kterých jsou zapojeni zaměstnanci v přímé péči, techničtí zaměstnanci a vedoucí provozů vzešlo doposud 110 zlepšovacích návrhů, většina z nich byla realizována ihned, 6 návrhů bylo odloženo z důvodu nedostatečných finančních prostředků a k realizaci dalších 22 návrhů dojde v průběhu roku.
Můžete nám přiblížit příklad některých již realizovaných zlepšovacích návrhů?
Většina zlepšení jsou drobné návrhy, k jejichž realizaci nebylo zapotřebí mnoho – jen malé provozní úpravy a chuť a ochota personálu. Například jsme při přijímání nového klienta zavedli, že rodinní příslušníci, pokud chtějí, mohou strávit celý den nástupu s klientem. Mohou s ním i poobědvat a strávit se svým blízkým dostatek času v tento pro něj životně zlomový a obtížný den, kdy opouští svůj domov a stává se klientem našeho domova.
Další zlepšení se týkalo účasti příbuzných či blízkých na našich „Oslavencích“. My každý měsíc pořádáme společnou oslavu narozenin klientů, kteří se v daném měsíci narodili. Posedíme, zazpíváme si a popovídáme – klienti vypráví, odkud pochází, jaký byl jejich život, co rádi vařili, jedli … prostě pořádáme takovou malou slavnost. Začali jsme cíleně zvát i blízké našich oslavenců, kteří se také zapojují do zábavy a popovídání, podílí se i na přípravě občerstvení a přispívají ke zpříjemnění této akce.
Jako jedno z dalších zlepšení byla připravena pro každého nového klienta tzv. „nástupní karta“, kde má klient k dispozici nejzákladnější údaje, jména vedoucích, časy jídel apod. k lepší orientaci v prvních dnech pobytu u nás.
Jako další krok k rozvoji naší služby a též jako ocenění všem zaměstnancům, jejichž práce je skutečně velmi náročná a nelehká a bohužel společensky i finančně stále nedoceněná, bychom chtěli docílit přidělení “Značky kvality“ pro náš domov. Tím, že jsme vstoupili do E-Qalin, máme již hodně bodíků k dobru.
Paní ředitelko, děkuji za Váš rozhovor a přeji celému týmu domova ještě hodně dobrých a kvalitních myšlenek a nápadů, které přinesou spokojenost všem klientům i zaměstnancům domova pro seniory.
členka strany
neuvolněná radní