Nástup soukromníků na železnici a nepovedené veřejné zakázky na velkokapacitní autobusy a elektronické dálniční známky
První díl roku 2020 je tady. Jak dopadl nástup soukromých dopravců na železnici? Jaké byly obtíže a nastala by stejná situace u Českých drah, kdyby spustily provoz na regionálních tratích například v Polsku? Co zůstává jako hlavní komplikace pro cestující? Tím začíná 45. díl Dopravního podcastu.
Aktuálním tématem v dopravě je v těchto dnech cena za vytvoření e-shopu na nákup elektronických dálničních známek. Téma, které se dotýká celé společnosti a ukazuje na systémové chyby u velkých veřejných zakázek.
Na to navazujeme tématem velkokapacitních autobusů pro pražskou MHD. Ani do dalšího výběrového řízení, které zadal Dopravní podnik hl. m. Prahy se totiž nepřihlásil žádný výrobce. Kde je chyba? Proč nemají výrobci zájem o Prahu, když do jiných měst velkokapacitní autobusy dodávají? Má skutečně zájem dopravní podnik pořídit velkokapacitní autobusy a nebo se vedení společnosti zhlédlo v trolejbusech? Zároveň máme řešení pro dvorního výrobce autobusů pro Prahu, společnost SOR, která nedokáže dlouhé autobusy vyrábět, což může být jeden ze střípků mozaiky.
V první polovině ledna došlo k velké tramvajové nehodě, ve které hrály hlavní roli vozy T3SUCS z retrolinky 23. Jak pravděpodobně k nehodě došlo a jaké si vzít ponaučení z toho rozebíráme v podcastu. Probrali jsem technický stav poškozené soupravy 7122+7121 a naznačili, jaké jsou další vyhlídky těchto vozů.
Opomenout jsme nemohli tramvaje T2 pro retrolinku, které už jsou od prosince v Praze a v dílnách probíhají na vozech dokončovací práce.
Roman se v létě chystá na Banát festival. A tak jsme probrali, jak takový festival v Rumunsku probíhá a co obnáší několikahodinová cesta vlakem z Prahy.