Otázky Václava Moravce
(ČT 24) Hostem nedělního diskusního pořadu České televize Otázky Václava Moravce byl poslanec Pavel Blažek.
Václav MORAVEC, moderátor:
Jste na správné adrese. Tady je zpravodajská jednička v zemi, tady je zpravodajská Čtyřiadvacítka České televize. O jakých tématech se po dnešních Otázkách začne mluvit?
Marek BENDA, místopředseda poslaneckého klubu /ODS/:
Justice funguje na poměry naší země ale opravdu východního prostoru, ale i toho západního poměrně, dobře.
Václav MORAVEC, moderátor:
Jak vypadá spravedlnost? Měří všem stejným metrem a stává se trestně stíhaný politik normou? Diskuse bývalé ministryně spravedlnosti Heleny Válkové z hnutí ANO, bývalého ministra spravedlnosti Pavla Blažka z ODS a poslanců Dominika Feriho z TOP 09 a Jana Hrnčíře z hnutí SPD.
Pavel RANOCHA, analytik, Kantar CZ:
V čele je stále hnutí ANO. Dalších 7 stran se potom pohybuje mezi čtyřmi a půl až šesti a půl procenty.
Václav MORAVEC, moderátor:
Kdo stojí mezi dveřmi Poslanecké sněmovny? A kdo už je podle výzkumů v teple? Aktuální volební model České televize a Kantar.cz za okamžik ve druhé části pořadu. Ještě jednou vám všem divákům zpravodajské Čtyřiadvacítky, hezké nedělní odpoledne. Stále je tu jedinečný prostor pro diskusi. Vyšetřování pokračuje, nezapomínejme. Nejvyšší státní zástupce Pavel Zeman zrušil usnesení o zastavení trestního stíhání premiéra Andreje Babiše a Jany Mayerové ze společnosti Farma Čapí hnízdo. Jejich stíhání v případu údajného dotačního podvodu pokračuje a vyšetřování se vrací do Prahy k dozorovému státnímu zástupci. Stíhání Babišových rodinných příslušníků naopak definitivně končí. V usnesení pražského Městského státního zastupitelství byly podle Pavla Zemana zjištěny nedostatky jak v rovině skutkové, tak v rovině právního hodnocení.
Pavel ZEMAN, nejvyšší státní zástupce:
K těm nedostatkům skutkovým, jedná se zejména o nedostatečnou reflexi zjištěného důkazního stavu a zároveň o nedostatečné zjištění skutkového stavu. K nedostatkům právním, nesprávné hodnocení důkazů, otázka hodnocení propojenosti podniků, neúplné vyhodnocení evropské legislativy a navazující judikatury a otázka hodnocení subjektivní stránky. To znamená zavinění u některých obviněných.
Václav MORAVEC, moderátor:
Premiér Andrej Babiš podle svých slov krok nejvyššího státního zástupce očekával. Cítí úlevu, že nejvyšší žalobce Pavel Zeman definitivně zastavil stíhání jeho rodinných příslušníků. Dodal, že abolici od prezidenta republiky by odmítl, a že prezident ji ani nenavrhne. Vinu nadále popírá. Opozice ho vyzvala, aby zvážil odstoupení. A opatrně o možném střídání na postu premiéra ve středu mluvil i šéf poslanců ČSSD Jan Chvojka. Dalšími hosty Otázek jsou exministryně spravedlnosti členka sněmovního ústavně právního výboru Helena Válková z hnutí ANO. Vítejte, paní profesorko. Dobrý den.
Helena VÁLKOVÁ, bývalá ministryně spravedlnosti a členka ústavně právního výboru PS PČR /ANO/:
Děkuju za pozvání.
Václav MORAVEC, moderátor:
Mé pozvání přijal i exministr spravedlnosti člen téhož výboru Pavel Blažek z ODS. Dobrý den.
Pavel BLAŽEK, bývalý ministr spravedlnosti a člen ústavně právního výboru PS PČR /ODS/:
Dobrý den. Také děkuju za pozvání.
Václav MORAVEC, moderátor:
A dále vítám členy ústavně právního výboru Dominika Feriho z TOP 09. Vítejte, dobrý den.
Dominik FERI, poslanec a člen ústavně právního výboru PS PČR /TOP 09/:
Hezkou neděli.
Václav MORAVEC, moderátor:
A vítám Jana Hrnčíře z hnutí SPD. Hezký dobrý den.
Jan HRNČÍŘ, člen sněmovního ústavně právního výboru PS PČR /SPD/:
Dobrý den.
Václav MORAVEC, moderátor:
Taková právní diskuse. Očekáváte, že městský státní zástupce, respektive státní zástupce z Městského státního zastupitelství pan Šaroch, který teď musí se vypořádat s připomínkami Pavla Zemana, k vám do Poslanecké sněmovny odešle možnou žádost o opětovné vydání Andreje Babiše nebo, by to bylo zbytečné, paní profesorko?
Helena VÁLKOVÁ, bývalá ministryně spravedlnosti a členka ústavně právního výboru PS PČR /ANO/:
To je otázka velmi zajímavá. Já jsem se nad tím také zamýšlela. Četla jsem i vyjádření kolegů ústavních právníků, kteří spíše tendují ve své většině k závěru, že to není třeba, protože jde o stejnou kauzu a stejného - viníš opět obviněného. Nicméně já si myslím, že ještě nás čeká v mandátovém a imunitním výboru k tomu diskuse. V případě, že ta žádost bude odeslána, tak rozhodně teď ta situace není taková, že bychom se k tomu jednoznačně vyjádřili. Ano, či ne. Považujeme to za něco, co je nadbytečné, nebo určitě. Takže, abych to pro diváky řekla srozumitelně. Teď je na řadě státní zástupce. On to musí vyhodnotit, poslat nám buď tu žádost, nebo jak většinově jsem slyšela, četla a pomalu se začínám také přiklánět k interpretaci, protože jsem se dívala ještě na komentáře, ale tam nikde není. Takže si myslím, že ta žádost by byla nadbytečná, a že už jsme jednou vydali, a že i časově, věcně a osobně je to totožný skutek. Čili si myslím, že není třeba, že jsme jednou vydali a může se pokračovat. Ale říkám, nechávám si ještě malinké otevřené dvířka.
Václav MORAVEC, moderátor:
Ale většinový názor, respektive teď se přikláníte k tomu, že není zapotřebí opět posílat do Poslanecké sněmovny. Právní názor Pavla Blažka?
Pavel BLAŽEK, bývalý ministr spravedlnosti a člen ústavně právního výboru PS PČR /ODS/:
Je vlastně podobný, já to možná řeknu z jiného důvodu. Bylo zahájeno nějaké trestní řízení. Bylo zastaveno a nejvyšší státní zástupce tím, jak rozhodl, vlastně řekl, to zastavení jakoby nebylo. To znamená, to řízení pořád běží. Vlastně se obnovuje, a pro toto řízení byl vydán Andrej Babiš. Já si myslím, že je nadbytečné, aby se znovu vydával. Ale pravda je, že to záleží na státním zástupci. Ale pokud tu žádost pošle o vydání, tak jí lze považovat za žádost hloupou, nadbytečnou. Jednoznačně, že vydávat se už nemusí, už vydán byl.
Václav MORAVEC, moderátor:
Podle vás tedy Andrej Babiš je v současnosti imunita v té trestní věci nechrání?
Pavel BLAŽEK, bývalý ministr spravedlnosti a člen ústavně právního výboru PS PČR /ODS/:
Byl vydán, takže ne. Jinak ano, ale byl vydán.
Václav MORAVEC, moderátor:
Dominik Feri?
Dominik FERI, poslanec a člen ústavně právního výboru PS PČR /TOP 09/:
Naprosto se s ním ztotožňuji. Jedná se o stejný skutek. Není potřeba ho znovu vydávat. To trestní řízení není ani obnovené. To by byl mimořádný opravný prostředek. Je to trestní řízení, nebo trestní stíhání, které pokračuje dále a není vůbec potřeba ho vydávat znovu. Možná z nějaké opatrnosti se může stát, že pan státní zástupce tu žádost na Poslaneckou sněmovnu pošle. Možné to samozřejmě je, ale pokládám to za zbytečné.
Václav MORAVEC, moderátor:
Jan Hrnčíř?
Jan HRNČÍŘ, člen sněmovního ústavně právního výboru PS PČR /SPD/:
Já do vidím dost podobně. Vydávali bychom ve stejné věci. Takže se domnívám, že by to bylo nadbytečné.
Helena VÁLKOVÁ, bývalá ministryně spravedlnosti a členka ústavně právního výboru PS PČR /ANO/:
Já jenom bych k tomu velice stručně řekla. Mimořádný opravný prostředek jste tady použil ten. Termín na tohle mimořádná je kasační stížnost. Čili ta mimořádnost už tam v tom je. To je právě ten aspekt, který by nás měl vést k určité ostražitosti. A já bych si v případě, že by byla podaná žádost o vydání, velmi ráda přečetla ty právní argumenty, včetně ústavněprávních, které by musel městský státní zástupce použít, abychom skutečně na mandátovém imunitním výboru dospěli k závěru, že budeme znovu vydávat. Zatím ten ty důvody tam také, já tam nevidím zatím.
Pavel BLAŽEK, bývalý ministr spravedlnosti a člen ústavně právního výboru PS PČR /ODS/:
Ještě snad jedna věc. Pan Babiš má právo na obhajobu. To znamená, kdyby jeho obhájci začali tvrdit, že to stíhání nemůže pokračovat, pak je jiná situace. Ono se to hodně vyhodnotí argumenty jeho obhájců, ale já to nečekám, že tohle se stane popravdě řečeno. Ale není jenom státní zástupce na tomhle světě. Je i druhá strana. To jest obviněný a jeho práva. Kdyby obhájci tvrdili: Ne, nelze pokračovat, protože je potřeba znova rozhodovat o vydání, my bychom se o tom museli vážně bavit.
Helena VÁLKOVÁ, bývalá ministryně spravedlnosti a členka ústavně právního výboru PS PČR /ANO/:
Ale tam by to nebylo moc logické zase věcně si myslím, protože když jsme viděli tu reakci na abolici jako takovou na její využití, nebo nevyužití, tak by mu mohli poradit něco jiného, protože tam nehrozí i v případě, kdy to by to bylo z důvodu aboličního zastavené to trestní stíhání, tak by mu trest stejně nehrozil. Čili ale on se rozhodl deklarovat: Já jsem opravdu nevinný. Chci opravdu, aby se zjistila pravda. A čili, proč by využíval teda tohoto institutu. Ale nevíme, nevidíme jim do hlavy.
Pavel BLAŽEK, bývalý ministr spravedlnosti a člen ústavně právního výboru PS PČR /ODS/:
Teoreticky obhajoba může dospět k názoru, že to je třeba výhodné pro obviněného, ale já to neočekávám, že se to stane.
Václav MORAVEC, moderátor:
Všichni se shodujete na tom, že pokud by vám na stole přistála opětovná žádost o vydání, že byste ji....
Helena VÁLKOVÁ, bývalá ministryně spravedlnosti a členka ústavně právního výboru PS PČR /ANO/:
Budeme to projednávat, ale tohle to potom je předmětem jednání mandátového imunitního výboru. Já jsem tam také členkou, jak ostatně dobře víte, pane redaktore.
Václav MORAVEC, moderátor:
Chrání Andreje Babiše imunita? Tak podle toho většinového názoru, nebo názoru vás všech v této kauze ne. Když se podíváme na celé celou tu délku, jak dlouho teď může Pavel Šaroch opět tu kauzu prověřovat. Očekáváte vy, že dojde k rychlejšímu vypořádávání se s těmi námitkami Pavla Zemana, které poměrně otevřeně ve středu představil veřejnosti nebo, opět to bude na delší dobu?
Dominik FERI, poslanec a člen ústavně právního výboru PS PČR /TOP 09/:
Bude velkou otázkou to, jestli bude skutečně vázán teda podle trestního řádu a dostojí tomu, že je vázán tím právní názorem nejvyššího státního zástupce. Pakliže se bude chtít odchýlit, bude to muset nějakým způsobem náležitě odůvodnit. Mohlo by to v tom případě trvat déle. Ale s ohledem na to, jak je ta kauza mediálně exponovaná, tak si myslím, že si dá spíše záležet a pospíší si.
Pavel BLAŽEK, bývalý ministr spravedlnosti a člen ústavně právního výboru PS PČR /ODS/:
My nevíme, kolik toho nařídil nejvyšší státní zástupce, že se má provést. To je pro nás neznámá. Ale obecně musím říci jednu věc a ta bude kritická vůči státním stavitelství v Praze. 3 a půl roku vlastně vyšetřovat věc, která v selském rozumu je v zásadě jednoduchá. Celá kauze je o tom, že byly nějaké dotace pro malé a střední podniky. Zjistit se mají 2 věci. Byla ta dotace skutečně pro malý, nebo střední podnik. A jestliže nebyla, bylo to pod Agrofert. Lze někomu dokázat a obvinit ho z toho, že to dělal úmyslně, aby zakryl to, že je to malý a střední podnik? Co na tom dělají 3 a půl roku, to mě prostě není úplně jako jasné. A já vždycky říkám jednu věc, přece člověk se pohybuje mezi lidmi, sedím třeba v restauraci. Vy přijdete jako neznámý člověk pro mě. Já vám toto neodůvodním, co tam dělají 3 a půl roku, i kdybych se zbláznil v téhle věci. A já jsem třeba mluvil s panem Babišem v ten čtvrtek, když se to oznámilo. A vlastně jsem mu říkal takovou smutnou zprávu, která spočívá v tom, že on je vlastně jeden z nejbohatších lidí u nás. Je premiér a přesto takto obyčejná věc trvá tak strašně dlouho. Tak nechci domýšlet tu, řekněme, „obyčejných lidí“, jak dlouho tohle může trvávat. Musíme se bavit i o téhle stránce věci, že to fakt trvá dlouho. Teď to bude trvat ještě déle. Já myslím, že.
Václav MORAVEC, moderátor:
Ale vy sám víme, že vrchní státní zástupkyně Lenka Bradáčová, jasně kritizovala Pavla Šarocha jako státního zástupce, který...
Pavel BLAŽEK, bývalý ministr spravedlnosti a člen ústavně právního výboru PS PČR /ODS/:
Já se bavím ale o výsledku. A výsledek je ten, že 3 a půl roku se šetří z mého pohledu docela ne úplně jednoduchá a ne zas tak složitá záležitost. A teď se protáhne o další dobu. A já teď úplně abstrahuju na pana Babiše a musím myslet na obyčejné občany tohoto státu, kteří by neměli být takto dlouho vyšetřováni v takto jednoduchých věcech. To znamená třeba bavit se i o roli státního zastupitelství, nikoliv Pavla Zemana, ale konkrétně toho městského. A to ještě, když si vzpomenu na to, jakým způsobem komunikovali s veřejností to původní zastavení, tak je potřeba bavit se o tom Městském státní zastupitelství, že tady prostě to nesehrálo dobře
Helena VÁLKOVÁ, bývalá ministryně spravedlnosti a členka ústavně právního výboru PS PČR /ANO/:
Na druhé straně, jestli smím. A vůbec nechci hájit Městské státní zastupitelství. Měla jsem s nimi, byť to byly jiné persony, také své zkušenosti jako ministr správnosti. Nicméně on pan Šaroch už myslím v květnu 2018 upozorňoval na to, vyšlo to i mediálně, že si dovede představit situaci, kdyby ty okolnosti, které jsou asi v té době v tom spisu, nebyly doplněné, že by to mohlo vést k zastavení trestního stíhání. On to řekl opatrněji.
Václav MORAVEC, moderátor:
Ale to je jedna věc. Druhá věc je, co tak dlouho na tom zkoumá, protože před rokem, respektive před rokem a čtvrt, vrchní státní zástupkyně v Praze Lenka Bradáčová...
Helena VÁLKOVÁ, bývalá ministryně spravedlnosti a členka ústavně právního výboru PS PČR /ANO/:
Už mu dala, vždyť si vzpomeňte, tak i já jsem říkala, když se mě někdo ptal, tak jsem měla problémy to vysvětlit. Jsem říkala, tak já těžko můžu říkat, aby to nevyznělo jako nějaká obhajoba, ještě jim nechte čas. Na druhé straně nemůžu tlačit, aby už konečně se to rozhodlo. Ale rozhodně to nepodporuje důvěru občanů v justici. To v každém případě.
Pavel BLAŽEK, bývalý ministr spravedlnosti a člen ústavně právního výboru PS PČR /ODS/:
Nesmí se bát rozhodovat páni státní zástupci. A tady se rozhodovalo dlouho právě proto, že se báli to rozhodnout tak nebo tak už dávno.
Dominik FERI, poslanec a člen ústavně právního výboru PS PČR /TOP 09/:
Nesmíme vynášet nějaké soudy, protože ten trestní spis jsme neviděli. Neznáme ta skutková zjištění. Vy jste ho jako členka mandátového výboru viděla.
Helena VÁLKOVÁ, bývalá ministryně spravedlnosti a členka ústavně právního výboru PS PČR /ANO/:
Já jsem ho viděla, ale tenkrát jsem jenom dospěla k závěru. Nemohla jsem říct, o co tam jde. Ale říkala jsem, tak s tímhle tím samozřejmě ho nemůžou obžalovat. Ale mezitím prošla doba minimálně přes rok a mohli si doplnit ty okolnosti. Tak jsem byla taky docela napnutá, jak to dopadne. Pak jsem byla překvapená a teď se mi líbilo, to už jsem říkala teda opakovaně, tak se omlouvám těm posluchačům, kteří to už slyšeli, jak jasně srozumitelně přesvědčivě to nejvyšší státní zástupce vysvětlil. Že to může v podstatě skončit, že ty okolnosti nejsou dostatečně, to jsem s vámi ve shodě, zatím prokázané v tom spisu. Že to může skončit jak zastavením, tak obžalobou, a že pro zákonnost z tohoto hlediska to rozhodnutí je důležité, aby bylo přesvědčivé a s tím souhlasím.
Pavel BLAŽEK, bývalý ministr spravedlnosti a člen ústavně právního výboru PS PČR /ODS/:
Já nevím, jestli je to důvodné nebo ne, ale mně už pomalu začíná vadit, že se nám politika smrskává do toho: premiér je obviněn, není obviněn. Já chci mít jasno v téhle věci. A my v podstatě ztrácíme strašně času tím velkým napětím. Je obviněný. Pak zase není. Do toho ještě téma hlavní výčitka vůči Andreji Babišovi, který vlastně pro něho znamená, když je obviněn, že je vlastně nevinný. A před týdnem v tomhle pořadu byl nikdo obviněn týden a už to byl znak viny. Tady vždycky říkám, že Andrej Babiš je velmi šikovný politik. Ale ještě není státník, protože buďto obvinění neplatí pro nikoho, nic to neznamená. U něho to znamená důkaz neviny a...
Václav MORAVEC, moderátor:
Promiňte, ale když to zobecním. Protože v souvislosti s tímto týdnem Andreje Babiše máme několik právních norem, které můžeme důsledně probírat. Protože nejde jen o opětovné obvinění, respektive vtažení Čapího hnízda ve vztahu k Andreji Babišovi do hry rozhodnutím nejvyššího státního zástupce. Ale také o střet zájmů a výklad ve finální podobě auditu, kterou obdrželo Ministerstvo pro místní rozvoj. Premiér Andrej Babiš ve středu na výboru pro evropské záležitosti právě k té druhé věci ke střetu zájmů a k auditu poznamenal, že střet zájmů, zákon o střetu zájmů a audit popírá jeho základní lidská práva. Totiž vlastnit se angažovat se ve věcech veřejných. Když ve čtvrtek poslanci probírali zprávu Evropské komise o střetu zájmů Andreje Babiše, předseda poslaneckého klubu občanských demokratů Zbyněk Stanjura pronášel i tato slova.
Zbyněk STANJURA, předseda poslaneckého klubu /ODS/:
Já neznám lidské právo čerpat dotaci. Andrej Babiš ho možná zná. Neznám lidské právo čerpat investiční pobídku. Vy to možná takhle chápete. Takže to řešení podle § 4 b, či 4 c, nebo 4 a není, nenařizovalo žádný postup. Andrej Babiš se mohl rozhodnout. Klidně si ten jeho milovaný Agrofert mohl nechat veřejně. Nemusel to schovávat, kdyby se uměl odstřihnout od toho dopingu od těch dotací, od těch veřejných zakázek.
Václav MORAVEC, moderátor:
Začnu u Jana Hrnčíře. Popírá zákon o střetu zájmů premiérova základní lidská práva, jak naznačoval Andrej Babiš v týdnu?
Jan HRNČÍŘ, člen sněmovního ústavně právního výboru PS PČR /SPD/:
Především bych chtěl říct, že ta auditní zpráva je v podstatě nějaký právní názor, který vyslovili právníci Evropské komise. To znamená, jestli Andrej Babiš je ve střetu zájmů, nebo není, podle českého práva zase bude muset posoudit český stát. To znamená pravděpodobně české soudy. V tuto chvíli my to tady nejsme schopni asi říct u toho stolu.
Václav MORAVEC, moderátor:
Ale Andrej Babiš podle toho, jak jsem se díval do té finální auditní zprávy, tak je ve střetu zájmů přinejmenším z nařízení Evropské unie, které platí i na území České republiky, dokud jsme členským státem Evropské unie. Vy máte podobný právní názor, nebo ne? To znamená, není ve střetu zájmů Andrej Babiš?
Jan HRNČÍŘ, člen sněmovního ústavně právního výboru PS PČR /SPD/:
Já se přiznám, že jsem tady neviděl tu zprávu a český překlad, pokud vím, ještě ani nedorazil, že spíš je to otázka nějakých médií, co zveřejnily. Ale pokud budu čerpat z té předběžné zprávě i z těch obecných postupů, jak Evropská komise postupuje, tak ono celkově si myslím, že ten systém, kdy se dávají dotace soukromým korporacím je prostě špatně a pak to generuje tyto problémy. Samozřejmě i česká vláda česká legislativa reagovala na nařízení Evropské unie. Proto se ten zákon o střetu zájmů novelizoval, proto se měnil a tak dále.
Václav MORAVEC, moderátor:
Dodám, že na to aktuální nařízení jsme stále ještě nereagovali, protože jsme to nařízení z roku 2018 do našeho právním řádu implementovali.
Jan HRNČÍŘ, člen sněmovního ústavně právního výboru PS PČR /SPD/:
Ano, vím, že už od té doby tam došlo k posunu. To znamená, jestli je to trošku změna pravidel uprostřed hry, teď je otázka, jestli je to skutečně protiprávní, nebo je to jen neetické. To v tuto chvíli nedokážeme asi tady posoudit.
Václav MORAVEC, moderátor:
A když se podíváte na to na to podstatné, jestli má premiér tady mít ekonomické zájmy, politický vliv a do toho jeho firmy, které ještě podle toho právního názoru Evropské unie, jsou zaparkované sice ve svěřenském fondu, ale zároveň je může ovládat a dál funguje zájem Andrej Babiše z toho vyššího principu mravního možná zákonného vám to přijde správné?
Jan HRNČÍŘ, člen sněmovního ústavně právního výboru PS PČR /SPD/:
Jak už tady zaznělo, je to je to názor, právní názor Evropské komise. Andrej Babiš podle mého názoru Agrofert v podstatě dal do vědeckých fondů právě proto, aby naplnil literu zákona. Domníval se, že to naplnil. Otázkou je, pokud nějaký soud rozhodne, že se tak nestalo, ale to já teď nemůžu posoudit.
Václav MORAVEC, moderátor:
Váš právní názor?
Jan HRNČÍŘ, člen sněmovního ústavně právního výboru PS PČR /SPD/:
Já si myslím, že se o to minimálně pokusil. Otázkou je, jestli to naplnil. Já to v tuto chvíli nedokážu říct.
Dominik FERI, poslanec a člen ústavně právního výboru PS PČR /TOP 09/:
On se o to pokusil takovým způsobem, aby to pro něj bylo výhodné. To znamená vytvořil nějakou konstrukci svěřenských fondů, která trvale Evropská komise shledala. On vytvořil koncepci těch svěřeneckých fondů. My se tady nebavíme, jak je to ukotveno v občanském zákoníku. My se tady bavíme o tom, že pan předseda vlády neudělal to, že by, že by zcizil Agrofert, že by ho prodal. On se prostě vydal cestou těch svěřenských fondů, které Evropská komise shledala ne úplně vyhovující. To nařízení hovoří poměrně jasně. Musíme si říct, že pan Babiš není řadový poslanec. Ani to není, já nevím, ministr kultury, který se vůbec zemědělských dotací ani tak nějak nedotýká. On je prostě v čele nejvyššího orgánu exekutivy, no a Evropská komise řekla: toto je podezřelé, toto není lege Artis a měl by se s tím nějakým způsobem v té stanovené lhůtě vypadat.
Václav MORAVEC, moderátor:
A podle vás, pane poslanče, příběh Andreje Babiše, když to zobecním s vámi jako s lidmi, kteří jsou v ústavně právním výboru a mají nějakou kompetenci v oblasti práva. Měl by se změnit zákon o střetu zájmů v České republice? Popřípadě jak. A druhá věc je, jak fungují svěřenské fondy, tak jak jsou napsány v občanském zákoníku? Tak ukazuje příběh Andreje Babiše, že by také mělo dojít ke změně?
Dominik FERI, poslanec a člen ústavně právního výboru PS PČR /TOP 09/:
K té první otázce, protože v každém jiném státě by tady ta situace vůbec nenastala, nebo by vůbec neměla nastat. Pakliže by nastala, tak by z toho premiér vyvodil jasnou osobní odpovědnost a prostě by se s ním poradil. Buď by odstoupil, když by chtěl podnikat, nebo by se té sítě společností zbavil. Co se týče úpravy svěřenských fondů, tak tam jsou jisté díry a praxe to jasně říká, protože o svěřenské fondy je teď čím dál tím větší zájem. Ale ještě k tomu neexistuje i po těch pěti letech víc než pěti letech úplně jasná nerozkolísaná ustálená judikatura. Čili tam bychom se na to měli podívat koncepčně. To je spíš otázka na nějaká odborná kolokvia právníků, kteří se věnují občanském.
Helena VÁLKOVÁ, bývalá ministryně spravedlnosti a členka ústavně právního výboru PS PČR /ANO/:
Já bych se k tomu vyjádřila s dovolením, tedy děkuju, i z toho ústavněprávního hlediska, protože nejdříve tedy zaznělo vlastnické, já jsem to taky slyšela, je porušováno vlastnické právo. Já bych šla opravdu do Listiny základních práv a svobod, když jste se tady ptal pana kolegy poslance Hrnčíře na ten jeho vyšší mravní princip. Myslím, že je docela dobře vyjádřený v ústavě a v listině. A tam máme několik článků, které se bezprostředně můžeme zkusit aplikovat. Tam totiž dochází ke kolizi dvou ústavně chráněných norem. Vlastnické právo a právo na to se veřejně angažovat, politicky angažovat, být volen a podílet se na správě věcí veřejných a současně je tam v listině docela dobře upravená i ta svoboda politického soutěžení. Čili článek 2, odstavec 3. Každý může činit, co není zákonem zakázáno a nikdo nesmí být nucen činit, co zákon neukládá. Čili my nemůžeme podle českého ústavního pořádku nutit někoho k něčemu, co není zákonem zakázáno, co zákon neukládá. Čili nesmí být nucen činit něco, co zákon neukládá.
Václav MORAVEC, moderátor:
Ale zákon ukládá vyvarovat se střetu zájmů.
Helena VÁLKOVÁ, bývalá ministryně spravedlnosti a členka ústavně právního výboru PS PČR /ANO/:
V současné době máme zákon o střetu zájmů, který relativně dobře, tady možná si dovolím nesouhlasit, upravuje alespoň obecné principy, které byly naplněny tím jednáním. Pak článek 11, odstavec 1. Každý má právo vlastnit majetek. Vlastnické právo všech vlastníků má stejný zákonný obsah a ochranu. Vlastnické právo zavazuje, odstavec 3, a konečně, já vás nebudu dlouho nudit, ale chtěla jsem být přesná pro to tady cituji a ne parafrázuji, článek 21: Občané mají právo podílet se na správě veřejných věcí přímo, nebo svobodnou volbu svých zástupců. Čili on je ve sněmovně. On je teď premiérem. A mají za rovných podmínek přístup k voleným a jiným veřejným funkcím. A také je zde jasný apel na to, že musí být ochraňovaná svobodná soutěž politických sil. Čili tady dochází ke kolizi na jedné straně práva vlastnit. Na druhé straně politicky se angažovat. Máme tady určitý zákon. Implementační lhůta, pane redaktore a milí přátelé, ještě neuplynula. Já jako ministryně a předpokládám, že pan kolega také dřívější ministr spravedlnosti potvrdí, že jsme vždycky stíhali doslova do písmene s vyplazeným jazykem tu implementační lhůtu. Byla většinou 2-3-5 roků. Nikdy nebyla příliš krátká. Čili my jsme ještě teď v době, kdy můžeme implementovat a dokud neimplementujeme. O co tady jde. Já jinak jsem spravedlivá a byla bych první, která by řekla, že se porušuje třeba to právo, nebo se vychyluje ve prospěch pana premiéra. Zatím k tomu nedošlo v momentě, kdy budeme mít implementovat a musíme postupovat podle nařízení evropského a byl by tady tlak, abychom to neudělali, nebo to neudělali dokonale, tak budu první v ústavně právním výboru, která zvedne svůj hlas, už jako zmocněnkyně vlády pro lidská práva, protože jde o tu vyváženost.
Pavel BLAŽEK, bývalý ministr spravedlnosti a člen ústavně právního výboru PS PČR /ODS/:
Jedna věc, že vlastně ty předpisy, trochu selského rozumu do toho dáme. Ty předpisy, které vznikají, tak mají minimalizovat možnost, to slovo je strašně důležité, nekalého jednání. Nám tady vlastně dochází k situaci, kdy vlastně Andrej Babiš se brání tím, že to nedělá. Ale ta otázka je ta Evropská unie a nejenom ona mu vlastně vyčítá: Vy máte možnost to ovlivňovat. A tu by neměl mít. Tam nejde o to prokázat mu, že to dělá. Politika něco stojí. To znamená vysoká politika zvlášť. To znamená podle mě, aby Andrej Babiš měl navždy pokoj, tak má jedinou možnost žádná vlastnická práva mu nebere. Prostě nečerpat. Protože tam, že to bude ovlivňovat, tam bude vždycky. Čím víc se bude říkat, já se o to nezajímám, nestarám. Čím víc toho bude říkat paní Dostálová, tím míň tomu lze věřit u těch lidí, kteří jsou proti Andreji Babišovi a možná pro ty, kteří volí. Takže má jedinou možnost nečerpat. Žádné lidské právo čerpat neexistuje. A jak říkám, všecko něco stojí i účast ve vysoké politice něco stojí každého z nás. Když jsem se stal ministrem, tak jsem prostě ty 2 platy jsem musel dát na to, abych vyplatil sekretářku. To je v menším. Každý má jiné prostředky.
Václav MORAVEC, moderátor:
Jinými slovy souhlasíte s Pavlem Blažkem, že by Agrofert neměl čerpat dotace?
Helena VÁLKOVÁ, bývalá ministryně spravedlnosti a členka ústavně právního výboru PS PČR /ANO/:
Souhlasím s tím, že je to taková Sofiina volba. Ale nesouhlasím s tím, že by se musel rozhodnout okamžitě. Záleží to na něm. Já bych ten tlak třeba neustála jako Helena Válková. Andrej Babiš možná ho ustojí. Myslím teď jako osobnostně politicky, protože ten tlak je podle mého názoru velmi silný.
Václav MORAVEC, moderátor:
Paní profesorko, když říkáte, že byste ten tlak neustála, tak vy byste, jinými slovy, nepožadovala dotace, respektive firmy, které jsou ve svěřenském fondu, tak byste nečerpala?
Helena VÁLKOVÁ, bývalá ministryně spravedlnosti a členka ústavně právního výboru PS PČR /ANO/:
Já za sebe určitě ne, protože bych chtěla mít klid, a nebýt na titulních stránkách novin.
Václav MORAVEC, moderátor:
Tudíž nechápete, proč Andrej Babiš.....
Helena VÁLKOVÁ, bývalá ministryně spravedlnosti a členka ústavně právního výboru PS PČR /ANO/:
Ne, to chápu. On je úplně jiný než já.
Václav MORAVEC, moderátor:
Takže bude čerpat za každou cenu.
Helena VÁLKOVÁ, bývalá ministryně spravedlnosti a členka ústavně právního výboru PS PČR /ANO/:
To nevím.
Dominik FERI, poslanec a člen ústavně právního výboru PS PČR /TOP 09/:
My tady řešíme problém, který vyvstal proto, že máme předsedu vlády, který chce čerpat dotace na pitomou linku inovativní linku na pečení toastového chleba. Tak jestli to chce opravdu takhle postupovat, ať není předseda vlády. A jestli jsou takto nastavená dotační pravidla, že on sám by nedokázal uspokojivě podnikat bez toho, aniž by se ty dotace sáhnul, tak tedy potěš pánbůh.
Václav MORAVEC, moderátor:
Ale to je to, o čem mluvil i Pavel Zeman, když se zase vracím k té první kauze v tomto týdnu. Že nejenže ta dotační pravidla jsou tak nastavená, ale nejsou kontrolní orgány a připomínal Středočeský krajský úřad, respektive kontrolu dotací v rámci Středočeského kraje v souvislosti s kauzou Čapí hnízdo. Jaké poučení by si podle vás Česká republika měla vzít z toho příběhu právě v souvislosti s čerpáním evropských dotací. Měl by kupříkladu, když Andrej Babiš, když říkáte, že není ustaven, nebo nastaven tak jako vy, že byste nečerpala na jeho místě v tento okamžik…
Helena VÁLKOVÁ, bývalá ministryně spravedlnosti a členka ústavně právního výboru PS PČR /ANO/:
Já bych byla opatrná, ale tím neříkám, že to je správné rozhodování. Já jsem také podepsala nucenou rezignaci a on by určitě, kdyby byl na mém místě, to neudělal, protože by byl přesvědčený o tom, že jedná správně a já ustupuju tlaku, když je příliš velký mediální.
Václav MORAVEC, moderátor:
Nemělo by, paní profesorko, to být tak, že teď pokud Česká republika nechce mít opět další finanční škody, že by měla Ministerstva zemědělství, Ministerstvo pro místní rozvoj, popřípadě další ministerstva přestat proplácet dotace komplet Agrofertu, i když o ně požádá? Protože teď se bude Česká republika vypořádávat s výsledky toho auditu a pokud se nevypořádá seriózně s těmi výsledky, tak může dojít i k ohrožení čerpání peněz z evropských fondů pro jiné žadatele.
Helena VÁLKOVÁ, bývalá ministryně spravedlnosti a členka ústavně právního výboru PS PČR /ANO/:
Já jsem to jenom počítala, kolikrát jste použil konec konjunktiv. To znamená podmiňovací způsob. Já si teda, a to vám neutíkám z otázky, ale já se nemůžu takhle vyjadřovat. Nebylo by to, kdyby to bylo. Já se k tomu budu vyjadřovat až ta situace nastane.
Václav MORAVEC, moderátor:
Ale paní profesorko, víte, proč to používám? Z jednoho prostého důvodu. Protože jsem obezřetný, i když fakta pak ukazují, že mohou být zastaveny prostředky a čerpání evropských fondů, protože jsme tady tím politickým tlakem, že to není finální zpráva, zažili...
Pavel BLAŽEK, bývalý ministr spravedlnosti a člen ústavně právního výboru PS PČR /ODS/:
Ne, máme novotvary. Ta zpráva není finální, ale je konečná.
Helena VÁLKOVÁ, bývalá ministryně spravedlnosti a členka ústavně právního výboru PS PČR /ANO/:
To je absolutně absurdní. Já si myslím, že ty 2 měsíce jsou od toho, abychom tedy si přečetli vyjádření a myslím si, že v řádu, že jestli uměle něco nerozdmýcháváme ty různé spekulace.
Pavel BLAŽEK, bývalý ministr spravedlnosti a člen ústavně právního výboru PS PČR /ODS/:
My jsem vám oba dva odpověděli. To jsme se shodli vzácně, že nejlepší, aby Agrofert nečerpal po dobu, co je předseda vlády Andrej Babiš. A pro Babiše je to cena, kterou musí zaplatit za to, že je ve vysoké politice. Je jeho rozhodnutí, jestli zaplatí, nebo nezaplatí.
Helena VÁLKOVÁ, bývalá ministryně spravedlnosti a členka ústavně právního výboru PS PČR /ANO/:
Já si také omlouvám divákům, že nás potom neslyší, ale já teď nevím, jak se rozhodne. A to není ani na vás, ani na mně.
Dominik FERI, poslanec a člen ústavně právního výboru PS PČR /TOP 09/:
Andrej Babiš není zrovna mistr světa ve vyvozování politické odpovědnosti. To znamená, myslím si, že se spíše nerozhodne…
Václav MORAVEC, moderátor:
Promiňte, ale je tady jasné, že už tím je ohroženo čerpání. Tím, že se nezařídil podle předběžného auditu. Slyšeli jsme, že Česká republika s ním nesouhlasí. Ukazuje se, že nedala Evropská komise, respektive auditní orgán, za pravdu českým úředníkům, protože většina těch připomínek, které přišly z České republiky k tomu předběžnému auditu, tak nebyla akceptovaná.
Helena VÁLKOVÁ, bývalá ministryně spravedlnosti a členka ústavně právního výboru PS PČR /ANO/:
Promiňte, tyto procesy, ty už se opakovaly. To není nic nového a pak jsme ty peníze dostali. A některé jsme nemuseli ani vracet.
Václav MORAVEC, moderátor:
Nedostali. Podíváte-li se ku kupříkladu na severočeské čerpání dotací, za které lidi se skončili, tak tam byla miliarda, o kterou Česká republika nevratně přišla.
Helena VÁLKOVÁ, bývalá ministryně spravedlnosti a členka ústavně právního výboru PS PČR /ANO/:
Tady určitě nejde o miliardu, kterou by Česká republika určitě přišla.
Václav MORAVEC, moderátor:
Tady jde o 280, každá čtvrt miliarda dobrá.
Pavel BLAŽEK, bývalý ministr spravedlnosti a člen ústavně právního výboru PS PČR /ODS/:
To byl tak absurdní týden. Dovolte mi říct, že kdyby žil Hašek s Kafkou, tak mají co dělat. Protože to byla fraška, tragédie v jednom. Dovolte mi jednoduchý příklad. Takže přijde nějaký audit. Předseda vlády ho sice nečte, neví, co v něm je, ale přesto je to nesmysl. Evropská komise do ničeho nemá co kecat, když to zkrátím. Na čem se shodnou i s ministryní Dostálovou, je to, že jestli je teda pro nás fakt něco právně závazný, obsah nikoliv, ale ta tajnost. Nesmí to být veřejný. To je určitě závažný, obsah nikoliv. To je první absurdita. Pak je druhá. Celý ten týden, že vlastně ve více jak stoletých dějinách KSČ a ČSSD se z obhajoby těch nejchudších stanou bodyguardi tyto nejbohatšího. To je prostě absurdní. Dožít se Hašek, tak se zblázní štěstím. A zatřetí, aby ten týden byl celý, tak se pustí Piráti do TOP 09. Takže ten člověk sedí doma, říká si: já nevím, jestli jako tenhle týden jsem vůbec měl zažít prožít, protože to je 1 absurdita za druhou, a to jsem zdaleka neřekl všechno.
Václav MORAVEC, moderátor:
A ten člověk si řekne, že je možná znechucen právě politikou.
Pavel BLAŽEK, bývalý ministr spravedlnosti a člen ústavně právního výboru PS PČR /ODS/:
Do toho, jestli jste viděl Osudy dobrého vojáka Švejka, ten film, tak premiér běhá po sněmovně jako Trégl a volá já jsem nevinný, já jsem nevinný. Tak to prostě jako absurdní.
Václav MORAVEC, moderátor:
Vy jako opoziční politické strany v tomto týdnu jste nepřistoupily na návrh TOP 09, která počítala s tím, že by ta absurdita situace měla vést k tomu, že by vláda měla čelit hlasování o vyslovení nedůvěry. Proč, Jane Hrnčíři?
Jan HRNČÍŘ, člen sněmovního ústavně právního výboru PS PČR /SPD/:
Vláda hlavně musí udělat všechno pro to, aby čeští daňoví poplatníci neplatili nic, protože my se tady bavíme o auditní zprávě, která se týká strukturálních fondů. Ale v únoru dorazí auditní zpráva, která se týká zemědělských dotací samozřejmě, protože Agrofert je významný čerpatelem evropských dotací. A co si budeme nalhávat, Česká republika dostává daleko menší dotace, než dostávají staré státy EU.
Václav MORAVEC, moderátor:
Ale proto jsem se tady ptal na ohrožení čerpání evropských dotací.
Jan HRNČÍŘ, člen sněmovního ústavně právního výboru PS PČR /SPD/:
To znamená, my bychom v podstatě měli požadovat po vládě, aby tlačila na evropské orgány, aby prostě to pro nás dopadlo tak, že nebudeme muset platit žádné peníze. A už to tady zaznělo, v podstatě my máme nějakou nějaký čas na tu implementaci. My jsme původní směrnici implementovali tím zákonem lex Babiš. Premiér Babiš se domníval, že jej naplnil, což je docela možné. Teď se spekuluje, ale je to docela možné. A my jsme v tuto chvíli ještě neimplementovali tu novou směrnici. Ale pokud máme na to ještě prostor, neměla by nás Evropská unie tímto způsobem sankcionovat. To znamená, česká vláda musí bojovat o to, aby chránila prostředky České republiky. To nejsou peníze Andreje Babiše.
Dominik FERI, poslanec a člen ústavně právního výboru PS PČR /TOP 09/:
My tady bojujeme v problému, nebo ve sporu, který vyvolal Andrej Babiš a jeho neuvěřitelná hamižnost. A velmi mě naštvalo, když jsem to panu předsedovi vlády na plénu sněmovny říkal. Jak sprosté je říkat, že bojujeme za české daňové poplatníky. V důsledku, ano, ale v problému, který vytvořil předseda vlády.
Václav MORAVEC, moderátor:
Ale přece bojem České republiky je, pokud to chápu správně, že když se Česká republika ztotožní a začne naplňovat doporučení, která jsou ve finální tedy konečné verzi auditu, který je v České republice, tak riziko toho, že přijde Česká republika o peníze z evropských fondů, výrazně klesne, pokud dál bude následovat to, co tady nazývá poslanec občanských demokratů Pavel Blažek za Kafkovsko-Haškovský svět, či Haškovsko-Kafkovský, tak tím...
Helena VÁLKOVÁ, bývalá ministryně spravedlnosti a členka ústavně právního výboru PS PČR /ANO/:
Pokud, pokud. Vy jste to řekl 3×, pane redaktore. Pokud, pokud, pokud. Tak já jenom na to upozorňuju.
Václav MORAVEC, moderátor:
Protože Česká republika z toho, co říká premiér, aniž by audit četl, tak to bude rozporovat za každou cenu.
Helena VÁLKOVÁ, bývalá ministryně spravedlnosti a členka ústavně právního výboru PS PČR /ANO/:
Já si osobně myslím, že jsme právě v těch spekulacích a konjuktivech. Až to bude, tak to budeme řešit a řeší se to. Na to můžete vzít jed.
Pavel BLAŽEK, bývalý ministr spravedlnosti a člen ústavně právního výboru PS PČR /ODS/:
Samozřejmě důvody věcné proto tento týden přinesl. To znamená, premiér je znovu trestně stíhaný. Přišel nějaký audit. Proč my jsme nepřistoupili, nebo se nepřidali k té iniciativě, je jednoduché, protože je jednoznačné, že poslanci za hnutí ANO jsou pevně za premiérem. Totéž řekli komunisté, také sociální demokraté a SPD očekávám, že by se také nepřipojili. To znamená, že by šlo vlastně o takový prázdný výkřik. Přitom posledním hlasování o nedůvěře, to bylo to horké léto, to byl červen, tehdy to smysl mělo trošku jiný, protože lavíroval koaliční partner až do poslední chvilky. Ale teď by to bylo vlastně celý den bychom tam vykládali to, co jsme říkali, celý tento týden bez jakékoliv naděje na výsledek, který si pozice vždy přeje, a to je pád vlády.
Václav MORAVEC, moderátor:
Byla by SPD tak na vážkách, jak tady naznačuje Pavel Blažek, pane poslanče?
Jan HRNČÍŘ, člen sněmovního ústavně právního výboru PS PČR /SPD/:
Myslím si, že pan kolega Blažek to tady vyjádřil jasně, že v tuto chvíli nevidí úplně důvod. Tam jde spíš o to, aby prostě česká vláda udělala všechno pro to, aby prostě daňoví poplatníci čeští nebyli poškozeni. V případě, že by neudělala, nebo by naopak udělala něco, co by nás poškodilo a my bychom to platili. Potom samozřejmě je potřeba vyzvat vládu, aby nerezignovala. Obecně jenom k tomu, co tady zaznělo. Já si myslím, že to čerpání ze strany Agrofertu jen neetické. To jako já to ani neschvaluju nějak.
Václav MORAVEC, moderátor:
Neetické, nebo protiprávní?
Jan HRNČÍŘ, člen sněmovního ústavně právního výboru PS PČR /SPD/:
Já se domnívám, že to je neetické. Ale úplně si nemyslím, že to je protiprávní. To znamená, je potřeba prostě, aby česká vláda argumentovala v Evropské unii v Bruselu, aby prostě jí ta Evropská komise uznala, že prostě máme tady ty implementační lhůty, že se prostě snažíme implementovat legislativu, a že prostě ty opatření děláme.
Dominik FERI, poslanec a člen ústavně právního výboru PS PČR /TOP 09/:
Každý den českého politického dění posouvá tu hranici, co je ještě tolerovatelné pro vládu o kousek dál. Samozřejmě ty skutky, které..
Václav MORAVEC, moderátor:
Tak to říká pan Dominik Feri.
Dominik FERI, poslanec a člen ústavně právního výboru PS PČR /TOP 09/:
Ano, to říkám já. Jak, říká správně kolega Blažek. Ano, skutečně ty hlasy by na to nebyly. A my jsme doufali, že by na to byly. My jsme totiž doufali, že by sociální demokracie se konečně chytila za nos a řekla si, tak ano opravdu ty jsou překročeny a už jsme opravdu někde dál a už bychom u toho neměli být. Ale sociální demokracie chce pořád podvodům pana předsedy vlády nějakým způsobem svítit.
Václav MORAVEC, moderátor:
Když se podíváme na to, jak je rozvrženo teď myšlení voličů, pokud by se konaly volby. Máme tady nejnovější Trendy Česka 2019. Jak by vypadala nově Poslanecká sněmovna podle těch aktuálních nálad voličů? Česká televize právě přináší Trendy Česka 2019. Zde je rozdělení mandátů tak, jak je propočítala, a to je novinka Trendů Česka, kterou vám pravidelně budeme teď nabízet, společnost Kantar.cz na základě volebních modelů v průběhu posledních tří vln. Propočty posledních tří vln Trendů Česka 2019 naznačují, že by hnutí ANO získalo 84 mandátů. To znamená, posílilo by v Poslanecké sněmovně. Piráti 37, občanští demokraté 32, Starostové a KSČM by měli shodně po 11 mandátech. Hnutí SPD 9 a TOP 09 a sociální demokraté po osmi mandátech. Z nynějších parlamentních stran má v rámci dlouhodobého měření nejnižší šanci na vstup do Poslanecké sněmovny KDU-ČSL. Když se podíváme na to, s jakou pravděpodobností by politické strany uspěly, to znamená na ono rozpětí, tak docházíme k těmto závěrům. Podle modelu by se určitě do Poslanecké sněmovny podle součtu z těch tří vln dostalo hnutí ANO, Piráti, občanští demokraté, KSČM. A s 95procentní pravděpodobností i Starostové a nezávislí. Přičemž kromě komunistů by si všichni polepšili. Komunisté doplácejí zjevně podle nálad voličů na podporu vlády. Z 88procentní pravděpodobností by prošlo i hnutí SPD. Na 91 % TOP 09. Hnutí SPD by přitom přišlo o zhruba polovinu poslanců během těch tří vln, jak byly propočítány tyto mandáty. TOP 09 by získala o 1 mandát více, než má dosud. Sociální demokracie má šanci zasednout ve sněmovně, jak sami vidíte, na 76 %. Lidovci na 45. Trikolóře model přisuzuje jen osmiprocentní pravděpodobnost, že bude mít zastoupení v budoucí Poslanecké sněmovně. Do toho volebního modelu během posledních tří vln vstoupily zhruba 2 a půl tisícovky dotazovaných, kteří vědí, koho by volili ve volbách do Poslanecké sněmovny. Ještě se podívejme na aktuální volební model. Jak vypadají volební preference, tak jak je Kantar.cz v rámci Trendů Česka 2019 naměřil k listopadu.
redaktor:
Hnutí ANO vede s velkým náskokem. Aktuálně 28 a půl procenta hlasů. Oproti říjnovému měření -3procentní body tedy. Ztráta v rámci statistické chyby. Druzí jsou občanští demokraté 14 a půl procenta. Třetí Piráti 13 a půl procenta. Další 3 subjekty Starostové a nezávislí, SPD a Trikolóra mají shodně 6 a půl procenta. Následují sociální demokraté se šesti procenty. TOP 09 s pěti a půl procentem. Komunisté s pěti. A lidovci se čtyřmi a půl procentem.
Václav MORAVEC, moderátor:
Sociologické šetření se uskutečnilo mezi 9. a 29. listopadem z reprezentativního vzorku 12 stovek rozhovorů. Do volebního modelu vstoupilo celkem 873 respondentů, kteří nevylučují svou účast ve volbách a nepovažují za pravděpodobné, že volbu své politické strany, nebo hnutí změní. Statistická chyba toho volebního modelu, který jste právě viděli, se pohybuje mezi plus minus jedním až plus minus třemi procenty. Podrobnosti k té listopadové vlně Trendů Česka připojuje analytik Kantar.cz Pavel Ranocha.
Pavel RANOCHA, analytik, Kantar CZ:
Největší změnou v listopadovém modelu je nárůst preferencí hnutí Trikolóra, které se poprvé dostalo přes pětiprocentní hranici. V poslední době čerpá voliče ze tří hlavních zdrojů docela rovnoměrně, a to konkrétně od ANO, od SPD a od ODS. ODS je ale schopna kompenzovat tuhle tu ztrátu, která je v řádu zhruba jednoho až jednoho a půl procenta od Pirátů. Pravděpodobně i díky tomu, že se poslední dobou programově mírně posouvá liberálnějším směrem. Což někteří voliči Pirátů můžou kvitovat, můžou na to slyšet. A stejně tak na fakt, že od ODS odešla část toho výrazně konzervativnějšího křídla kolem Václava Klause mladšího. Část voličů, která od Pirátů odešla, ale také zmiňovala ty vnitřní neshody ve straně, které byly ventilované navenek. Velmi pravděpodobně měli na mysli situaci kolem Jakuba Michálka a hlasování o jeho setrvání ve funkci místopředsedy strany.
Václav MORAVEC, moderátor:
Dodává v rozhovoru pro dnešní Otázky Pavel Ranocha, analytik Kantar.cz a také spoluautor Trendů Česka 2019. Ten pětiprocentní vstup, respektive pětiprocentní hranice nutná pro vstup do Poslanecké sněmovny a vyšší hranice pro koalice a přepočet hlasů na mandáty, to je to, co se odráží i v těch volebních modelech, které my tady měsíc co měsíc prezentujeme. Vy teď jako poslanci a poslankyně máte ve sněmovně k dispozici sněmovní tisk 649, který by některé, z pohledu kupříkladu Pirátů, anomálie přepočtů volebního hlasu v jednotlivých krajích, v jednotlivých obvodech měl naplnit. Myslíte si, že dojde k té reformě volebního systému a volebních zákonů. To znamená, že bychom v těch dalších volbách v roce 2001 volili po novu, paní profesorko Válková?
Helena VÁLKOVÁ, bývalá ministryně spravedlnosti a členka ústavně právního výboru PS PČR /ANO/:
Myslíte v roce 2021.
Václav MORAVEC, moderátor:
Ano. Promiňte, vracím se zpět.
Helena VÁLKOVÁ, bývalá ministryně spravedlnosti a členka ústavně právního výboru PS PČR /ANO/:
Já bych se už nerada vrátila do roku 2001.
Václav MORAVEC, moderátor:
To byla opoziční smlouva. Totiž to freudovské přeřeknutí...
Helena VÁLKOVÁ, bývalá ministryně spravedlnosti a členka ústavně právního výboru PS PČR /ANO/:
Právě o opoziční smlouvu žádnou nejde. Jenom, jestli mi dovolíte jednu větu k těm posledním výsledkům, abych jenom řekla. Já si myslím, že se dlouhodobě vyplatí, když člověk konkrétně pracuje, nepomlouvá svého premiéra a nenadává mu do podvodníků, zlodějů a podobně a spíš vidí konkrétní výsledky jak v legislativě, a nemusí se vždycky všechno podařit, tak teda třeba pokud jde o schvalování státního rozpočtu.
Václav MORAVEC, moderátor:
Tak si interpretujete těch 28 % pro hnutí ANO?
Dominik FERI, poslanec a člen ústavně právního výboru PS PČR /TOP 09/:
Paní profesorka rozhodně nemyslela TOP 09, protože naše návrhy předkládáme. S paní kolegyní velmi dobře spolupracujeme v ústavně právním výboru. Podařilo se nám teď prosadit významnou změnu u… zákona.
Václav MORAVEC, moderátor:
Teď se vraťte s dovolením k té mé otázce, která souvisí s tím freudovským přeřeknutím, protože právě v roce 2001. Vy na 28, vy jásáte z 28...?
Helena VÁLKOVÁ, bývalá ministryně spravedlnosti a členka ústavně právního výboru PS PČR /ANO/:
Mandátů tam bylo 84.
Václav MORAVEC, moderátor:
Pokud bychom právě to přepočítávali podle té D‘Hondtovy metody, a proto jsme vám dali přepočty, které souvisí s tím, že přepočet a váha hlasů je právě důsledkem opoziční té takzvané opoziční smlouvy, která byla v roce 2001. Proto freudovské přeřeknutí.
Helena VÁLKOVÁ, bývalá ministryně spravedlnosti a členka ústavně právního výboru PS PČR /ANO/:
Ano, pochopila jsem úplně i to freudovské přeřeknutí. Osobně jsem skeptik potud, že v Poslanecké sněmovně nepanuje jednota, jak zaznamenávám ohledně toho návrhu změny volebního systému v České republice. Nevím, jestli bych tady mohla posluchačům slíbit, že k té jednotě, která by potom vedla k tomu, že bychom ten model volební odsouhlasili, dojde. S ohledem na to, že už máme poslední a my všichni víme, to už není rok a půl, ale to je tak rok intenzivní legislativní práce, protože pak se už budou jenom dotahovat, a to vy víte dobře, určité věci, na kterých je mimořádný zájem napříč politickým spektrem. A posledních půl roku před volbami, to znamená od června 2021 do října, to se obávám, že budou spíš jenom politické kampaně. Čili můj závěr je, i když ho neříkám úplně stoprocentně, že spíše ne.
Václav MORAVEC, moderátor:
Není to proto, že to jako hnutí ANO vyhovuje? Protože vy byste větší počet poslanců, jak jsme viděli a znovu se můžeme podívat na to rozvržení Poslanecké sněmovny, jak by vypadalo podle těch tří vln Trendů Česka. Pokud bychom to propočítávali touto D‘Hondtovou metodou na jednotlivé mandáty. Protože zkrátka jako vítěz máte ten bonus vítěze a silné politické strany proto k tomu jako hnutí ANO nemáte vůli?
Helena VÁLKOVÁ, bývalá ministryně spravedlnosti a členka ústavně právního výboru PS PČR /ANO/:
No a já jsem tedy teď trošičku v takové rozporuplné roli, protože já jsem opravdu tou zmocněnkyní pro lidská práva. Já si myslím, že by to mělo být rovnoměrně rozložené. Čili já vážně budu usilovat o legislativní vývoj v této oblasti.
Václav MORAVEC, moderátor:
Jiným slovy, jako Helena Válková připouštíte, že je nemravné, že ne hlas voliče.
Helena VÁLKOVÁ, bývalá ministryně spravedlnosti a členka ústavně právního výboru PS PČR /ANO/:
Ne. To nepřipouštím, že vy říkáte, že to je nemravné, pane redaktore. Vy jste teda kouzelný. Vy teda řeknete výraz, který je mi cizí, obzvlášť na politickém poli. A já jako Helena Válková.
Václav MORAVEC, moderátor:
Promiňte, ale otázka tedy zní. Vy považujete za mravné, že hlas v Karlovarském kraji má jinou váhu než v jiném kraji?
Helena VÁLKOVÁ, bývalá ministryně spravedlnosti a členka ústavně právního výboru PS PČR /ANO/:
Proto o tom budeme diskutovat, jaký model by byl optimální. A v současné době je to otevřená záležitost. Ale s ohledem na čas, který máme k dispozici, když mě k tomu nutíte, si myslím, že to bude tento proces dovršený v tom dalším volebním období. Já si myslím, že to nezvládneme. Opravdu ne kvůli tomu, že bychom tak doslova mlaskali nad tím, jaký máme současný volební model. Ale prostě, protože legislativně bychom se museli všichni spojit a zeptejte se kolegů, jestli oni jsou…
Dominik FERI, poslanec a člen ústavně právního výboru PS PČR /TOP 09/:
No my bychom to zvládli. Ale není proto asi úplně politická vůle. Já bych si přál, aby ten návrh prošel. Ale bohužel to se asi nestane. Co si myslím, že by se mohlo podařit, tak skončil meziresort u zákonu o správě voleb, který připravuje Ministerstvo vnitra, který upravuje například jednodenní volby. A co si myslím, že je pozitivní, tak je to, že zavádí korespondenční volbu, aby naši občané v zahraničí nemuseli lítat na generální konzuláty a ambasády. Což může být prostě velký výdaj. Není to pro hodně lidí zvládnutelné. Takže to jsem rád, že tam ministerstvo pracuje. Věřím, že pro to bude podpora. My jsme návrh dávali ještě s jinými kolegy. Bohužel neprošel, ale jsem rád, že se toho zhostila vláda. To si myslím, že by se stát mohlo.
Helena VÁLKOVÁ, bývalá ministryně spravedlnosti a členka ústavně právního výboru PS PČR /ANO/:
Pane poslanče, já jsem byla také v Řecku jako za petiční výbor a hovořili jsme tam s krajany. A v tomto ohledu ten tlak těch krajů je značný. Obzvláště z různých ostrovů, když musí dojíždět.
Václav MORAVEC, moderátor:
Jinými slovy hnutí ANO podpoří to korespondenční?
Helena VÁLKOVÁ, bývalá ministryně spravedlnosti a členka ústavně právního výboru PS PČR /ANO/:
To nevím, protože jsme ještě neměli na klubu tuto otázku. Ale předpokládám, protože je to vládní návrh. Takže by tam mohl zaznít, vidíte, jak jsem opatrná. Já už jsem se dočkala tolika zvratů po různých schůzích klubu, že jako já jsem radši opatrná. Až to tam bude, pak vám to jako první poběžím říct.
Dominik FERI, poslanec a člen ústavně právního výboru PS PČR /TOP 09/:
Jelikož se nezmění asi úplně D‘Hondt a nezmění se taky rozložení volebních krajů, tak prostě pro nás je tím východiskem to, že se budeme muset spojit s kolegy. Já bych si velmi přál, aby ty volby nedopadly takhle. Aby pak kolegyně Augustová od vás neukazovala ty výsledky takhle nízko u země. Ale aby to bylo tak, že budeme v nějaké volební koalici. Přál bych si to se Starosty a nezávislými, nebo s jinými subjekty s ODS, kdyby to hodně ambiciózní. A uvidíme, jak se třeba plénum Ústavního soudu vypořádá s návrhem na zrušení zákona o senátorů, kteří skutečně namítají, že ta aditivní klauzule je velmi diskriminační. Je nejpřísnější v Evropě, zcela jasně. 5- 10- 15- 20, to je neuvěřitelně přísné.
Václav MORAVEC, moderátor:
Teď se bavíme, jenom abych to vysvětlil divákům, právě klauzuli pro uzavírání koalic, kde se načítají ta pětiprocentní pásma.
Dominik FERI, poslanec a člen ústavně právního výboru PS PČR /TOP 09/:
To z té velké volební reformy zůstalo. To zrušeno Ústavním soudem nebylo a uvidíme, jak rozhodne tentokrát.
Pavel BLAŽEK, bývalý ministr spravedlnosti a člen ústavně právního výboru PS PČR /ODS/:
Jak jste začal ta otázka. Nemůžu začít debatu o tom, jak měnit ten systém, který už máme, to jest poměrný. Ta první otázka je, u nás se zvolili poměrný systém, který logicky vede k tomu, že těch stran je více a vznikají nám různé koalice a vlastně vede to k tomu, že třeba v té sněmovně je možná více stran, než je zdrávo. A tehdy pravděpodobně, já jsem byl tehdy politických plenkách, se vymýšlelo o tom, jak to udělat tak, aby se dalo efektivně vládnout. To znamená, aby byl nějaký bonus pro vítěze. To tehdy dělala ODS, která si tehdy myslela, že tady bude věčně.
Václav MORAVEC, moderátor:
Ona si ODS myslela to, co si dnes myslí pan premiér, že by nejlepší byl v Poslanecké sněmovně většinový systém. Takže z hlediska té D‘Hondtovi metody.
Pavel BLAŽEK, bývalý ministr spravedlnosti a člen ústavně právního výboru PS PČR /ODS/:
Já to beru, ale jenom říkám, pane redaktore, u všech těchto úvah musíme myslet nejenom na rovnost hlasů. Samozřejmě, že ano, ale taky na to, aby se dalo vládnout v téhle zemi. Jestliže v ústavě řeší poměrný systém, tak se s tím musíme nějak vyrovnávat. V zásadě já pořád, i když už to není pro nás výhodné, tak pro ten bonus pro vítěze voleb prostě musím být. Jinak jako nemá smysl, abych tady vládly nějaké vlády z pěti různých stran, měly 101 poslanců a stály by. Vládnout se musí. Toto řešíme. Vůbec netvrdím, že to je u nás nejlépe, jak to kdy šlo řešit. Ale to je podstata toho problému také. Teď se o tom bavíme, jak tohle to...
Jan HRNČÍŘ, člen sněmovního ústavně právního výboru PS PČR /SPD/:
Když si vezmeme, že teď máme 9 politických stran ve sněmovně, což je asi nejvíce od revoluce. Tak, kdyby se ta klauzule snížila, to znamená, že by byla 5 % pro všechny koalice, je jedno kolik stran je složených, tak ta můžeme mít klidně třeba 15 17 stran. A já myslím, že by to k té stabilitě toho politického systému nepřispělo. Takže skutečně si myslím, že prvky posilující toho vítěze voleb tam nějaké být musí. A stejně tak tam musí být nějaká ta klauzule, která prostě nebude sjednocovat 15 stran na pěti procentech třeba.
Václav MORAVEC, moderátor:
Jinými slovy chápu správně z toho, co tady říkáte, že je nepravděpodobné, že byste v Poslanecké sněmovně našli jakoukoliv shodu, která by se týkala právě organizace voleb v roce 2021. Ať se to týká napočítávání pětiprocentní hranice pro strany, které kandidují v koalici. Ať se to týká přepočtu váhy hlasu. A pokud něco projde, tak to spíše bude to korespondenční hlasování.
Jan HRNČÍŘ, člen sněmovního ústavně právního výboru PS PČR /SPD/:
Já totiž považuju skutečně za největší problém ten, že v těch malých krajích, kde se rozděluje málo mandátů, to znamená Karlovarský kraj jen 5 mandátů, ve srovnání s velkými kraji jako třeba Praha, kde je podobně 25 mandátů. Skutečně se může stát, že tam prostě je strana, která dostane 10 % hlasů. Nemusí mít ani jednoho poslance, ani jeden mandát pro ten kraj. To je špatně. Samozřejmě Slováci se s tím vyrovnali, že mají jednu kandidátku, že mají 1 volební obvod celou republiku samozřejmě. Myslím si, že tady má smysl diskutovat, protože skutečně ten systém je nefér. Nejsem si jistý, jestli jsme schopni skutečně změnit to už pro volby z roku 2021. Já se domnívám, že skutečně ne.
Pavel BLAŽEK, bývalý ministr spravedlnosti a člen ústavně právního výboru PS PČR /ODS/:
Tak ptáte se. Odpovídám vám pravdivě. Už z této debaty je zřejmé, že ke shodě asi nedojde. Tak bych asi jako. A kdyby k ní došlo, tak nebude účinná tak rychle.
Dominik FERI, poslanec a člen ústavně právního výboru PS PČR /TOP 09/:
Pojďme se bavit o těch technických věcech. Tady to je opravdu asi takový moc velký přání, ambiciózní přání, ale ta korespondenční volba je myslím něco, co by se dalo do toho roku 2021.
Václav MORAVEC, moderátor:
Ale v tom jste také příliš velkým optimistou, jak poslouchám reakce.
Dominik FERI, poslanec a člen ústavně právního výboru PS PČR /TOP 09/:
Tak když je něco vládní návrh, tak předpokládám, že ta vláda bude jednotná.
Václav MORAVEC, moderátor:
Podívejte se, kolik sněmovních tisků máte v Poslanecké sněmovně.
Helena VÁLKOVÁ, bývalá ministryně spravedlnosti a členka ústavně právního výboru PS PČR /ANO/:
Je jich příliš mnoho, protože tam hodně věcí je bohužel obstruováno. Samozřejmě kolegové řeknou: a co bychom měli říkat jako opozice. Ale co my máme říkat jako koalice. Já jsem tady jediná za koalici. A musím říci, že je mi to někdy velmi líto, protože to jsou užitečné návrhy změn zákonů a leží tam příliš dlouho. Ale já řeknu 1 příklad, aby to vyznělo ta naše diskuse aspoň optimisticky. Třeba v té poslední novele trestních předpisů, tam jsme se spojili s panem poslancem Bendou. Já nevím, jestli jste tam také podepsaný, a prostě jsme šli napříč politickým spektrem a prosadili jsme si je.
Pavel BLAŽEK, bývalý ministr spravedlnosti a člen ústavně právního výboru PS PČR /ODS/:
Kdoví jak dlouho jsme čekali, nikoliv kvůli obstrukcím. Ale na to, kdy vládní většina to zařadí. Ono to není tak úplně černobílé, že jenom obstrukce. Vládní poslanci mají v rukách program sněmovny.
Václav MORAVEC, moderátor:
Já děkuji čtveřici hostů, kterými dnes byli poslankyně a poslanci, respektive exministři spravedlnosti Helena Válková z hnutí ANO. Pavel Blažek z ODS. Dále členové ústavně právního výboru Poslanecké sněmovny Dominik Feri z TOP 09 a Jan Hrnčíř z SPD. Děkuji vám, dámo a pánové, že jste byli hosty Otázek. Přeji druhou hezkou druhou adventní neděli vám všem, stejně jako divákům.
poslanec PČR
předseda regionálního sdružení RS ODS JMK