Události, komentáře: Problémy českých dálnic
(ČT 24) Hrozivá podívaná na D1 – po havárii cisterny do ní ve velké rychlosti narazila další auta. A další pak najela do vozu, který nehodu signalizoval. Jak dobře funguje systém, který má řidiče před nebezpečím varovat – a jakou roli hraje chování řidičů? Jaký je aktuální vývoj kolem miliardového tendru na mýtný systém. Otázky Událostí, komentářů ČT24 pro ministra dopravy Vladimíra Kremlíka (nestr. za ANO) a člena sněmovního podvýboru pro dopravu Stanislava Blahu (ODS).
Celý rozhovor se Stanislavem Blahou můžete zhlédnout na ČT24.
Záchranné složky spolupracovaly u nedělní nehody na D1 na jedničku, shodli se ministr dopravy Vladimír Kremlík (ANO) a člen sněmovního podvýboru pro dopravu Stanislav Blaha (ODS). Kremlík v pořadu Události, komentáře odmítl tvrzení, že systém informačních tabulí nedokáže řidiče před srážkami na dálnici včas varovat.
Podle poslance Blahy ale lépe než cedule fungují soukromé aplikace: „Informačních tabulí bych uvítal daleko více, aby byly větší a výraznější, jak to známe z Rakouska. Ten systém musí fungovat a ne vždy jsou informace v systému od Ředitelství silnic a dálnic aktuální. Sám používám jednu aplikaci a myslím, že tam ty informace jsou bezprostřední.“
Kremlík i Blaha svorně pochválili spolupráci zdravotníků, policie a hasičů i samotných řidičů, kteří se zapojili do záchranných prací u nehody, která od neděle do pondělního odpoledne blokovala dálnici D1 na Benešovsku. Blaha dodal, že je pyšný na záchranáře z Uherského Hradiště, jehož je starostou. Tito záchranáři se podle něj zúčastnili prací na D1.
Každý podá arbitráž na mýto, obává se Blaha
Kremlík a Blaha se ale neshodli na hodnocení dění okolo tendru na mýtný systém. „Už delší dobu říkám, že to skončí velkým průšvihem. Výběr mýta sice není ohrožen, ale celé to skončí mezinárodní arbitráží. Když dá Úřad pro ochranu hospodářské soutěže za pravdu ministerstvu, tak arbitráž bude chtít firma Kapsch, a když celou soutěž zruší, stěžovat si bude konsorcium CzechToll/SkyToll. Nejhorší bude, když se vypíše nový tendr, ten vyhraje třetí firma a arbitráže budou dvě,“ očekává opoziční poslanec Blaha.
Výběr mýta není ohrožen ani podle Kremlíka. Podle materiálu, který ministr předložil vládě, by měl být nový mýtný systém konsorcia CzechToll/SkyToll spuštěn od letošního prosince a nyní je z 97 procent hotový a funguje ve zkušebním provozu.
Přepis rozhovoru:
Martin ŘEZNÍČEK, moderátor:
Další dopravní kolaps na dálnici D1, tentokrát kvůli nehodě. Stala se v neděli večer na Benešovsku. Nejdřív se převrátila cisterna s palmovým olejem. Narazilo do ní několik aut a začala hořet, včetně vozů. Kolize si vyžádala 1 lidský život, další lidé jsou zranění. Ve vážném stavu je policista, který kvůli havárii jinde uzavíral dálnici. Do jeho vozu narazilo jiné auto. Odstraňování následků nehody trvalo do dnešního odpoledne.
Daniela PÍSAŘOVICOVÁ, moderátorka:
Nejenom o této nehodě se budeme bavit s našimi prvními hosty. Těmi jsou ministr dopravy Vladimír Kremlík, dobrý večer.
Vladimír KREMLÍK, ministr dopravy /za ANO/:
Dobrý večer.
Daniela PÍSAŘOVICOVÁ, moderátorka:
A taky Stanislav Blaha, člen podvýboru pro dopravu z Poslanecké sněmovny. Dobrý večer i vám.
Stanislav BLAHA, člen podvýboru pro dopravu PSP ČR /ODS/:
Dobrý večer.
Daniela PÍSAŘOVICOVÁ, moderátorka:
Pane ministře, už víte, proč k nehodě takového rozsahu došlo?
Vladimír KREMLÍK, ministr dopravy /za ANO/:
Samozřejmě tato nehoda je v šetření policie České republiky, zatím výsledky šetření...
Daniela PÍSAŘOVICOVÁ, moderátorka:
Ale předpokládám, že vás to zajímá.
Vladimír KREMLÍK, ministr dopravy /za ANO/:
Výsledky šetření policie zatím nemám, samozřejmě mě to zajímá. Já jsem o této nehodě informován prakticky od okamžiku jejího vzniku, protože shodou náhod byla jednou účastnicí moje známá, která mně po půl osmé večer telefonovala, co se stalo na dálnici. Takže já jsem informace měl prakticky od nočních hodin.
Daniela PÍSAŘOVICOVÁ, moderátorka:
A jednalo se tedy o selhání řidiče? Alespoň podle těch dosavadních výsledků policejního šetření? Nebo bylo něco na dálnici, něco, čemu mohly předcházet, dejme tomu, informace na tabulích?
Vladimír KREMLÍK, ministr dopravy /za ANO/:
Podle informací, které mám zatím já v tuto chvíli, tak se jednalo o technické selhání toho nákladního vozu, kde mu snad měla prasknout pneumatika. Mělo odejít kolo, nebo pneumatika, což způsobilo tuto tragickou nehodu.
Daniela PÍSAŘOVICOVÁ, moderátorka:
Téměř 15 hodin nebylo možné dojet po dálnici D1 z Prahy do Brna, omezení provozu se dotklo i druhé strany. To znamená z Brna do Prahy. Nemohlo být uklízení po nehodě trošku rychlejší?
Vladimír KREMLÍK, ministr dopravy /za ANO/:
Já bych řekl jednu věc, jak jsem zmínil, po půl osmé jsem měl prvotní informaci. Já jsem okamžitě telefonoval řediteli Ředitelství silnic a dálnic, se kterým jsem se spojil. A byl jsem průběžně informován o situaci. S tím, že na místo vyjeli jednak policisté, jednak hasiči, kteří museli uhasit požár. Následně policisté a samozřejmě i záchranná služba, která zachraňovala lidské životy. Já bych nesmírně ocenit solidaritu a pomoc řidičů na místě. Tam skutečně řidiči ukázali, že jsou to skutečně lidé, a pomáhali zraněným z těchto vozů a pomáhali jim z vozidel. Takže to je první poděkování směrem k řidičům.
Daniela PÍSAŘOVICOVÁ, moderátorka:
Pane Blaho, když vy vidíte takovou katastrofu na dálniční tepně vedoucí z Brna do Prahy a samozřejmě i stejným směrem zpátky, co to ve vás vyvolává za emoce? A souvislosti s odklízením následků této havárie, myslíte si, že je možné pracovat rychleji?
Stanislav BLAHA, člen podvýboru pro dopravu PSP ČR /ODS/:
Především je potřeba říct, že se jedná skutečně o obrovskou tragédii. A je tam zmařený 1 lidský život a mnoho zraněných. Já bych chtěl samozřejmě vyjádřit účast všem poškozeným v této dopravní nehodě. A zároveň vzdát hold všem těm, kteří se zapojili do pomoci, protože podle mých informací řidiči, kteří k té nehodě přijížděli, se zapojili a riskovali vlastní životy a zdraví a pomáhali těm, kteří zůstali v té nehodě. Dokonce jsem v průběhu své dnešní cesty do Prahy dostal informaci, že se tam podíleli na pomoci i záchranáři z Uherského Hradiště, což je město, kde jsem starostou, tak to mi samozřejmě udělalo radost. Ale jinak je to tragédie, která se může stát kdekoliv na světě, a rozhodně to není prostor pro nějaký politický souboj. Spíše...
Daniela PÍSAŘOVICOVÁ, moderátorka:
K tomu jsem vás ani nenabádala.
Stanislav BLAHA, člen podvýboru pro dopravu PSP ČR /ODS/:
Spíše jde o to, abychom udělali všechno pro to, aby se takové nehody v podstatě děly co nejméně.
Daniela PÍSAŘOVICOVÁ, moderátorka:
K tomu se ještě určitě dostaneme.
Stanislav BLAHA, člen podvýboru pro dopravu PSP ČR /ODS/:
Rychlost toho odstraňování, to je samozřejmě otázka. Já si myslím, že by bylo nutné, aby ta dálnice byla v bezvadném stavu, aby nehrozilo, že po tom povrchu, který zcela jistě asi byl kluzký, uklouzne další auto a dojde k další nehodě.
Daniela PÍSAŘOVICOVÁ, moderátorka:
V důsledku vážné nehody, a to už jsme taky zmiňovali, byl zraněn i jeden z policistů, který kvůli ní odkláněl provoz na dálnici na třicátém čtvrtém kilometru. Jaké možné, pane ministře, že se něco takového vůbec stane? Byly zapojeny opravdu s okamžitou platností ihned, poté co jste informoval ŘSD a informační tabule, aby řidiči opravdu byli opatrní.
Vladimír KREMLÍK, ministr dopravy /za ANO/:
Podle informací, které mám, tak byli řidiči informováni. Policie odkláněla dopravu. Přes noc tam bylo přes 50 lidí, přes 50 lidí, kteří se podíleli na likvidaci této události, která tam nastala a na odstraňování jejích následků. Samozřejmě nikdo nemůže zabránit tomu, že ve své podstatě rychle jedoucí vozidlo, teď neříkám, že to vozidlo, které vrazilo do toho policejního vozu, skutečně rychle jelo, to je předmětem policejního šetření. Ale prostě někdy se to tak stane. Prostě nehody se stávají v Čechách, na Slovensku, v Evropě, všude se prostě stávají nehody.
Daniela PÍSAŘOVICOVÁ, moderátorka:
Pane Blaho, co tedy udělat pro to, aby takových nehod na českých dálnicích bylo co možná nejméně?
Stanislav BLAHA, člen podvýboru pro dopravu PSP ČR /ODS/:
Vy jste to řekla sama, ten informační systém, pokud bude funkční, tak může celé řadě takovýchto věcí zabránit. Já bych těch tabulí informačních uvítal na dálnici daleko více. A možná, aby byly i větší a výraznější, jak to vidíme například v Rakousku. Ten systém musí fungovat a víme dobře, že ten systém, který nějakým způsobem provozuje ŘSD, ne vždy je aktuální. Já jezdím například podle aplikace, nechci tady tomu udělat reklamu, ale myslím si, že tam ty informace jsou naprosto bezprostřední a pomohly mi v mnoha případech se vyhnout místům, kde třeba...
Daniela PÍSAŘOVICOVÁ, moderátorka:
Takže máte pocit, že tato soukromá aplikace je vlastně daleko aktuálnější a rychlejší v nějakém reagování než systém, který je provozován na českých dálnicích.
Stanislav BLAHA, člen podvýboru pro dopravu PSP ČR /ODS/:
Jsem o tom přesvědčený.
Daniela PÍSAŘOVICOVÁ, moderátorka:
Pane ministře, my už jsme se tady o tom jednou bavili. Vy jste mi tvrdil, že tabule jsou naprosto v pořádku. A že jenom řidiči je musí sledovat. A musí tomu věnovat pozornost. Nemáte pocit, že opravdu těch pochybení ze strany funkčnosti informačních tabulí není až přespříliš? Že opravdu nefungují?
Vladimír KREMLÍK, ministr dopravy /za ANO/:
Já nejsem přesvědčen o tom, že by informační tabule nefungovaly. My jsme dokonce vytvořili několik jazykových mutací pro některé ty informační zprávy. My na Ministerstvu dopravy jsme se sešli i s médii, měli jsme minulý týden schůzku se zástupci rádií, nechci je tady jmenovat. My jsme je požádali o maximální zabezpečení včasné informovanosti řidičů. Účastníci, kteří se zúčastnili tohoto našeho společného jednání, budou mít zvláštní jednání na Ředitelství silnic a dálnic, budou zapojeni do informačního systému tak, aby měli informace prakticky online. Já bych chtěl říct jenom jednu věc, v 19:26 hodin včera večer se stala tato nehoda a již v 19:58 byl uzavřen směr na Prahu, byla stanovena objízdná trasa. Takže já nemám žádné pochybnosti o tom, jak to včera probíhalo. Důkazem toho je jedna věc...
Daniela PÍSAŘOVICOVÁ, moderátorka:
Vy jste zmiňoval půl hodiny, nemělo by na informačních tabulích se okamžitě...
Vladimír KREMLÍK, ministr dopravy /za ANO/:
Na informačních tabulích se to objevuje okamžitě, běží informace z národního dopravního informačního centra prakticky, jakmile ji dá policista, který má konkrétní informaci o nehodě. Ale já bych chtěl říct, já jsem se zeptal té mojí známé, jak hodnotila včerejší událost. Já bych si dovolil citovat z její zprávy. Vláďo, díky za ten včerejšek. Přijela jsem domů ve 2 hodiny ráno, ale fakt se všichni snažili, aby nás co nejrychleji dostali z dálnice pryč. Můj komentář byl: Co vidíš, že by se mělo zlepšit? Odpověď: Hele, vůbec nic, vše proběhlo na jedničku. Policajti komunikovali ihned, co to šlo, nás otočili zpět na nejbližší sjezd. Vše vysvětlovali i cizincům. Za mě skvělá práce. Tak to je přímo člověk, který byl a bylo to šesté auto, od těch prvních aut, která se vybourala. Tak to je...
Daniela PÍSAŘOVICOVÁ, moderátorka:
Pochvala spíše pro jednotlivé složky než pro informační tabule visící nad dálnicí.
Vladimír KREMLÍK, ministr dopravy /za ANO/:
Ale tyto jednotlivé složky tvoří integrovaný záchranný systém, jsou součástí včasné informovanosti řidičů.
Daniela PÍSAŘOVICOVÁ, moderátorka:
Dobře. Další téma dopravní, které dnes řešila vláda, to je výběr mýta. Detaily nám řekne Martin.
Martin ŘEZNÍČEK, moderátor:
Ano. Zde přítomný ministr dopravy vládu ubezpečil, že problémy při výběru mýta nehrozí. Od 1. prosince mají vozy nad 3 a půl tuny využívat na dálnicích nový satelitní systém. Ten nahradí dosavadní mýtné brány. Od ledna 2020 pak bude zpoplatněno 900 km silnic první třídy. Nový systém konsorcia CzechToll/SkyToll je ve zkušebním provozu a podle resortu je prakticky hotový. Hrozí ale, že by mohl fungovat jenom omezenou dobu. Antimonopolní úřad totiž zakázal plnění smlouvy s novým provozovatelem, a to s ročním odkladem od pravomocného rozhodnutí.
Jan HAMÁČEK, 1. místopředseda vlády /ČSSD/:
Jestli někde nějaké riziko, tak je to v případě, že by ÚHOS rozhodl tak, že by to zkomplikovalo výběr mýta. Ale pan ministr dopravy nás ujistil, že náběh toho systému a výběr mýta od 1. 1. ohrožen není.
Martin ŘEZNÍČEK, moderátor:
Kromě podaného rozkladu ministerstvo zároveň připravuje záložní plán. Tím je nový tendr. Pokud by se nestihl, počítá resort se smlouvou přímo s provozovatelem, který by zabezpečil výběr mýta pro nutnou dobu. Podobně to stát udělal už před třemi lety s dosavadním provozovatelem. Firma Kapsch měla mýto vybírat 10 let od ledna 2007, tedy od jeho zavedení vůbec v Česku. Ministerstvo pak nestihlo včas vypsat řádné výběrové řízení na nového provozovatele. Podařilo se to v roce 2017, a právě dosavadní provozovatel napadá průběh tendru i platnost mýtné smlouvy.
Daniela PÍSAŘOVICOVÁ, moderátorka:
Pane ministře, k čemu je dobré, že sice mýtný systém je připraven na spuštění od 1. prosince 2019, když zároveň máme zprávu od antimonopolního úřadu, že společnost CzechToll/SkyToll může mýtný systém provozovat jenom po omezenou dobu?
Vladimír KREMLÍK, ministr dopravy /za ANO/:
První moment, který chci říct. Vláda v roce 2016 a následně 2017 přijala strategické rozhodnutí, na základě kterého rozhodla vypsat technologicky neutrální tendr. Vítězem tohoto technologicky neutrálního tendru se stalo konsorcium CzechToll/SkyToll.
Daniela PÍSAŘOVICOVÁ, moderátorka:
Pojďmě se prosím do roku 2019, to znamená od rozhodnutí antimonopolního úřadu, který povolil vlastně provoz tohoto provozovatele této společnosti CzechToll /SkyToll jenom na 1 rok.
Vladimír KREMLÍK, ministr dopravy /za ANO/:
Já bych to dokončil. V loňském roce vláda, byla podepsána smlouva s tímto vítězným provozovatelem. Samozřejmě stávající dodavatel využívá všechny právní prostředky, aby tento tendr tuto soutěž zpochybnil. V danou chvíli existuje rozhodnutí Nejvyššího správního soudu, které konstatovalo, že není již možné přezkoumávat námitky proti zadávacím podmínkám, a v zásadě uložilo Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, aby toto řízení zastavil. Tak to je první 1 věc, dá se říci, že je to úspěch České republiky. Pokud to rozhodnutí, které vy zmiňujete, tak to rozhodnutí je nepravomocné, a to konstatovalo, že mýtný systém, zakazuje se plnění mýtné smlouvy s odkladem na 1 rok.
Daniela PÍSAŘOVICOVÁ, moderátorka:
Ano, a vy jste proti tomuto rozhodnutí podali rozklad. Zároveň zmiňujete, že ÚOHS nepřihlédl k důkazům, které Ministerstvo dopravy podalo. Tak, jaké jsou ty důkazy?
Vladimír KREMLÍK, ministr dopravy /za ANO/:
Jsou dvě věci. První věc je, že Úřad pro ochranu hospodářské soutěže přihlédl pouze k tvrzením, která se týkala října roku 2018. A konstatoval, že postačí lhůta 12 měsíců na to, aby Česká republika připravila nový mýtný tendr. My s tímto absolutně nesouhlasíme. Za dobu 12 měsíců nelze připravit novou soutěž, tu lze připravit za období 23 až 35 měsíců.
Daniela PÍSAŘOVICOVÁ, moderátorka:
Pane Blaho, jak hodnotíte tyto důkazy, které zde přednesl pan ministr?
Stanislav BLAHA, člen podvýboru pro dopravu PSP ČR /ODS/:
Já hlavně už delší dobu říkám, že ten tendr skončí velkým průšvihem. Nikdy jsme nezpochybňovali to, že mýto od 1. ledna bude vybíráno. Buď to bude vybírat v podstatě stávající provozovatel, nebo ten nově vysoutěžený, ale výběr mýta není ohrožen. To chci zdůraznit. Problém je v tom, že to všechno skončí mezinárodní arbitráží, protože ať už Úřad pro ochranu hospodářské soutěže rozhodne tak, že dá za pravdu ministerstvu, v tom případě tu mezinárodní arbitráž bude požadovat Kapsch, nebo to Úřad pro ochranu hospodářské soutěže v podstatě celé zruší, v tom případě čekejme, že se takto zachová CzechToll/SkyToll. No a úplně nejtragičtější situace může nastat ve chvíli, kdy proběhne nový tendr. Vítězem se stane třetí firma, v tom případě můžou být ty arbitráže 2 od obou poražených účastníků...
Daniela PÍSAŘOVICOVÁ, moderátorka:
Kdo myslíte, že je viníkem této situace?
Stanislav BLAHA, člen podvýboru pro dopravu PSP ČR /ODS/:
Viníkem je jednoznačně Ministerstvo dopravy dlouhodobě vedené hnutím ANO, protože sám pan premiér Babiš říkal, že jeho super úspěšný ministr Ťok je jediný, kdo v Evropě dokázal přesoutěžit mýto. A ten podpis smlouvy s novým provozovatelem v době, kdy platil vlastně zákaz podpisu, protože tam bylo předběžné opatření Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, to byl naprostý amatérismus, který bude stát daňové poplatníky této země spoustu peněz. A já jsem zvědavý, kdo to zaplatí, protože myslím si, že samozřejmě ten tendr nebylo potřeba vůbec dělat. My jsme měli mýto, které mělo samozřejmě firmu, která mýto vybírala a systém spravovala. To, že se to účelově rozšířilo i na komunikace první třídy, aby se do toho mohl zapojit satelit a v podstatě změnit úplně systém výběru mýta, to je záležitost, na kterou bychom se měli ptát těch, kteří o tom rozhodli.
Daniela PÍSAŘOVICOVÁ, moderátorka:
Tak se pojďme zeptat v tuto chvíli. 6 let má hnutí ANO v gesci Ministerstvo dopravy. Proč tedy nevyřešilo situaci lépe? Protože, jak jsme zde slyšeli od vašeho oponenta, hrozí arbitráže minimálně z jedné, z druhé strany, možná ze všech.
Vladimír KREMLÍK, ministr dopravy /za ANO/:
Já nechci hodnotit lépe nebo hůře. Já chci znovu konstatovat a na tom jsme se shodli s kolegou panem poslancem Blahou, že k 1. prosinci 2019 není ohrožen výběr mýtného. Poběží výběr mýtného, a to satelitním systémem od 1. prosince. Od 1. ledna roku 2020 pak budou zpoplatněny jedničky, takže to bych chtěl říci, toto chci jednoznačně zde konstatovat.
Daniela PÍSAŘOVICOVÁ, moderátorka:
Ale zároveň tu byly argumenty proti vám, že jste nedostatečně vyřešili tuto situaci.
Vladimír KREMLÍK, ministr dopravy /za ANO/:
Já si nemyslím, že jsme nedostatečně vyřešili. Je tady 1 věc. Neúspěšný uchazeč využívá všech právních prostředků, které mu poskytuje právní řád, a ty uplatňuje způsobem, které z právního řádu vyplývají. Je samozřejmě na rozhodnutí soudu a rozhodnutí Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, aby se s případnými námitkami vypořádal.
Daniela PÍSAŘOVICOVÁ, moderátorka:
Takže vy se nebojíte arbitráže? Vy si myslíte, že jste v právu?
Vladimír KREMLÍK, ministr dopravy /za ANO/:
Já nemůžu vyloučit, že někdo bude iniciovat arbitrážní či jiná soudní řízení, ale tím, že já jsem advokát, tak jsem na Ministerstvu dopravy rozhodl o zřízení pracovní skupiny, která má řešit důsledky případných arbitráží. O ústavní pracovní skupině jsem rozhodl již minulý týden. Bude složena ze zástupců Ministerstva financí, Úřadu pro zastupování státu ve věcech majetkových a Ředitelství silnic a dálnic a Ministerstva dopravy. Takže i na tuto situaci musím být připraven. A tato skupina bude mít za úkol minimalizovat jakékoliv nároky vůči České republice.
Daniela PÍSAŘOVICOVÁ, moderátorka:
Pane Blaho, vy se tak potutelně usmíváte. Máte pocit, že tato pracovní skupina může v něčem pomoci?
Stanislav BLAHA, člen podvýboru pro dopravu PSP ČR /ODS/:
Pracovní skupina může konstatovat to, co nastalo. Víte, já jsem starosta okresního města. My často prostě soutěžíme v rámci zadávacího řízení a za každou chybu jsme trestáni, dostáváme prostě neuvěřitelné sankce za každé porušení. A tady ministerstvo se chce domáhat veřejného zájmu, což mimochodem, pokud by to ten Úřad pro ochranu hospodářské soutěže takto cítil, tak rozhodne hned v první instanci a nečeká na to druhoinstanční rozhodnutí.
Daniela PÍSAŘOVICOVÁ, moderátorka:
Pánové, já vám děkuju za návštěvu u nás ve studiu. Mýto zřejmě není řešeno naposledy. Mějte se hezky, na shledanou.
Stanislav BLAHA, člen podvýboru pro dopravu PSP ČR /ODS/:
Na shledanou.
Vladimír KREMLÍK, ministr dopravy /za ANO/:
Na shledanou.
poslanec PČR
člen výkonné rady
starosta města
předseda regionálního sdružení