Je to slovo proti slovu. Ale Lessyho postup není moc důvěryhodný

14. července 2012
Je to slovo proti slovu. Ale Lessyho postup není moc důvěryhodný

Pane premiére, zvažujete, že odvoláte ministra financí Kalouska kvůli telefonátům policejnímu prezidentovi Lessymu? 

Já posuzuji činnost všech členů vlády, a když dospěji k názoru, který se týká jejich odvolání, tak to neventiluji v médiích. 

A nemyslíte, že porušil vaše nařízení, že by se nemělo volat policistům? 

Ne. Já jsem říkal vyšetřovatelům, státním zástupcům a orgánům činných v trestním řízení. Pan policejní prezident není ani vyšetřovatel, ani státní zástupce, ani orgán činný v trestním řízení. 

Lessy mluví o tom, že Kalouskova slova považuje za nevhodná. 

To je tvrzení pana Lessyho, kterému můžu, nebo nemusím věřit, protože je to slovo proti slovu. A postup pana Lessyho v celé záležitosti moc důvěryhodný není. 

Kalousek to postavil konfrontačně. Buď on, nebo Lessy – podle toho, kdo prokáže svoji verzi Musí to podle vás dopadnout takto jednoznačně? 

To jsou slova pana Kalouska. Ale chování pana policejního prezidenta vzbuzuje řadu otazníků. Když se rozhodl, že to zveřejní, tak první, kdo to měl slyšet, měl být ministr vnitra. 

Kdy se rozhodnete? Až to vyšetří generální inspekce bezpečnostních sborů? 

Šetří to GIBS, ale já nebudu říkat, co budu dělat. 

Proč jste ještě před rozhodnutím imunitního a mandátového výboru řekl, že si nedokážete představit, že by Sněmovna nevydala Vlastu Parkanovou? 

Protože došlo k posunu, který nazvu politizací případu. A to hlavně ne zcela promyšlenými a dobrými kroky prvního místopředsedy TOP 09 Miroslava Kalouska. Musím říci, že v této věci beru jeho chování a kroky jako kroky prvního místopředsedy TOP 09, nikoli jako ministra financí. Některé kroky policie v této kauze vzbuzují mnoho otazníků, týká se to korektnosti a správnosti kroků. O to více jsem si nedovedl představit situaci, že by byla situace ukončena uplatněním imunity a nevydáním Vlasty Parkanové. Protože by nikdy nedošlo k ozřejmění, zda se policie dopustila přešlapů. 

Když jsem mluvil se šéfem TOP 09 Karlem Schwarzenbergem, řekl mi, že jste pouze využil situace a nasypal jste jim písek do bot. 

Pan místopředseda vlády to zřejmě řekl v duchu hesla "Podle sebe soudím tebe". 

Co jste říkal na Kalouskovu obhajobu Parkanové a uvěřil jste mu, že ji tak úporně brání, protože bojuje za pravdu, a neurazil jste se, protože podle Kalouska každý, kdo pro vydání hlasoval, měl v hlavě jen půl závitu? 

Slova pana prvního místopředsedy TOP 09 jsem nevnímal ani neposlouchal, stejně jako slova pana Grebeníčka a jiných morálních autorit, které ve středu ve Sněmovně vystupovaly. 

Co říkáte na jeho vehemenci? Podle některých poslanců má obavy, že se ho vyšetřování také dotkne. 

To je otázka na něj. Jestli se ptáte, zda to paní Parkanové pomohlo, nebo nepomohlo, tak vám řeknu, že varianta B je správně. 

Jak jste hlasoval v roce 2009 při nákupu letounů CASA? 

Hlasování bylo jednomyslné. Takže jsem byl pro. 

Jak se vám obchod tehdy líbil? 

Ptáte se mě na obchod s firmou Omipol a tam se ptát, zda se mi to líbilo, či nelíbilo, považuji za nadsazené. Ale nebyly tam objektivní důvody, proč bych hlasoval proti. Celá věc byla postavena logicky: v hangárech máme 36 letounů L-159, s kterými si nevíme rady a potřebujeme je dostat na vyspělé trhy. Španělsko přitom nabídlo, že bude pět těchto letounů provozovat na výcvik, když koupíme tři letouny CASA C-295 a jeden vyměníme za L159. Kdyby tehdy vláda bývala věděla, že letouny L-159 změní pouze místo garáže a že se neuplatní a že letouny CASA budou poruchové, tak by takto zřejmě nerozhodla. 

A proč jste neudělali výběrové řízení? Konkurence říkala, že by také vyměnila jeden stroj za české bitevníky. 

Ministerstvo obrany v té době přišlo s tím, že tato informace není pravdivá. Já jsem obecně pro výběrová řízení a proti prostředníkům. Ale abych tvrdil, že jako ministr práce a sociálních věcí tomu rozumím lépe než odborné složky ministerstva obrany, tak tento druh pýchy v sobě nemám. 

Můžete po dvou letech vládnutí říci stejně sebevědomě jako na začátku, že jste vláda rozpočtové odpovědnosti a proti korupci? 

Ano, jakkoli je umělecký dojem velmi rozplizlý a velmi silně zamlžuje tyto kontury. Jsme ale posuzováni nezávislými institucemi jako jednoznačně rozpočtově odpovědná vláda. Také jsem přesvědčen, že jsme bojovali proti korupci větší transparentností prostředí včetně snížené tolerance vedoucí až k odchodu některých členů vlády. 

Jak si pak ale vysvětlujete, že podle Transparency International se míra vnímání korupce během vašeho vládnutí zhoršovala a republika se dostala v tomto žebříčku až mezi země, jako je Namibie a Saúdská Arábie? 

To jsou měkká data, je to průzkum pocitů. Samozřejmě mě to netěší a musím přiznat, že nefunguje vždy naše komunikace a je tu určitá setrvačnost veřejného mínění. 

Co jste konkrétního udělali proti korupci? 

Dříve politici z vlády neodcházeli a drželi se futer a museli je s těmi futry z ministerstva vynést. Dnes politici při podezření z korupce – někdy oprávněně, někdy neoprávněně – musejí z vlády pod mým tlakem odejít. To je věc, kterou nezpochybňují ani novináři. Musím připomenout nový zákon o veřejných zakázkách. Používáme víc centrálních nákupů a elektronických aukcí, což vede k úspoře nákladů. Dnes je běžné, co před dvěma lety nebylo, že si na stránkách úřadů můžete najít výběrová řízení včetně smluv. 

Připustil jste, že kvůli neutěšené ekonomické situaci nebude vláda tak radikálně snižovat schodek, ale že nedovolíte, aby deficit klesl během vašeho vládnutí pod tři procenta HDP. Pokud se ale nebude hospodářství dařit, máme čekat, že budete dál škrtat či zvedat daně? 

Kroky, které teď děláme, jsou dostatečné pro rozpočtový rok 2013, kde se musíme dostat pod tři procenta HDP. 

Podle soc. dem. se ale k prosperitě ještě nikdo neproškrtal. 

Nic jiného bych od nich nečekal. Kdyby ale byli sebekritičtí a podívali se po Evropské unii, tak by zjistili, že i soc. dem. vlády musejí dělat úspornou politiku a škrtají. Od Řecka až po Francii. 

Jenže vaši politiku nekritizuje pouze opozice – zaznamenal jsem i výhrady prezidenta Klause, který považuje zvyšování daní za velkou chybu, a výroky členů ČNB, že snižováním investic vláda zpomaluje ekonomiku. Jak na toto budete reagovat?
 

U ČNB nejde o výhrady, ale o konstatování. My jsme nikdy nepopírali, že úspory a škrty povedou k zpomalení ekonomického růstu v řádu desetin procenta HDP. To je celoevropský efekt úsporných opatření. U těch daní je klíčová složená daňová kvóta a ta nadále zůstává pod 35 procenty. 

A dá se důvěryhodně prosazovat utahování opasků, snižování valorizace důchodů, když ve vládě sedí ministr Vondra, který je podezřelý, že se v minulé vládě choval hodně rozpočtově neodpovědně?
 

Podle mého dá. Zda je ministr Vondra podezřelý, ukážou další kroky. Když se ukáže, že nese za konkrétní kroky odpovědnost, tak bude vůči němu politická odpovědnost vyvozena. Podle mého je důležité, zda je schopný jako ministr obrany a kde jsou mimochodem úspory poměrně masivní. K důchodům musím říci, že mi žádnou radost nedělá snižovat valorizaci penzí. Ale pokud neprovedeme tato úsporná opatření, tak se může za několik let stát, že se nejen nebudou důchody valorizovat, ale že se budou snižovat. To není hypotéza. Je tady několik vyspělých zemí, jako je Švédsko, kde se důchody snižovaly o dvě procenta. I po snížené valorizaci bude reálná hodnota důchodů vyšší, než kdy byla za jakékoli vlády ČSSD. 

Co říkáte na to, že podle Lubomíra Zaorálka "odškodnění církvím neodpovídá náladě v zemi"? 

Politika vedená průzkumy veřejného mínění se zřejmě sociální demokracii zažrala hluboko pod kůži. 

Vy se nebojíte, že po několika letech z toho zákona vylezou čertíci? 

Mluvit v případě církevních restitucí o čertících je trochu nebohabojné, ale nikdy nemůžeme vyloučit, že se objeví nějaké komplikace. Přesto jsem přesvědčen, že je to správný krok a unikátní krok, protože konečně vyřešíme z etického a ekonomického hlediska důležitou věc. Neřešení pouze blokuje rozvoj stovek obcí. Podle judikatury Ústavního soudu stát postupuje protiústavně, když to neřeší. Unikátní to je také proto, že došlo nejen k dohodě mezi státem a největší církví, ale i mezi církvemi samotnými. 

Věříte stoprocentně, že zákon nedovolí, aby církvím byl vrácen majetek, který ji nepatřil před rokem 1948? Opozice i právníci varují, že církev v té době vlastnila majetky, které jí kvůli pozemkové reformě de iure již nepatřily. 

Jsem přesvědčený, že je tam dost pojistek, které brání návratu před rok 1948. Ten zákon narovnává vztah mezi státem a církvemi a vytváří předpoklady k oddělení státu a církví. Nikomu z nás, ať je věřící, nebo není, nemůže připadat důstojný stav, kdy duchovní jsou placeni jako státní zaměstnanci. 

To nezpochybňuji. Nebyl by ale opravdu lepší výčtový zákon, který by zabránil s jistotou prolomení restituční hranice? 

Nebyl. Kauza Voršilky a Národního divadla ukazuje, že jistotu nemáte. 

Bleskové odvolání Jiřího Pospíšila z vlády a vaše zdůvodnění vyvolaly vlnu nevole. Proč jste hned neřekl, že rozpočtová nekázeň Jiřího Pospíšila byla až poslední kapkou? 

Má odvolání bývají rychlá, odvolání exministra zemědělství Fuksy nebylo o moc pomalejší. K velké lítosti musím říci, že to byl právě Jiří Pospíšil a jeho spolupracovníci, kdo lživě rozšířili jinou interpretaci, než kterou slyšel se mnou v rozhovoru mezi čtyřma očima. To mě velmi zklamalo. Takovýto útok na vlastní stranu naposledy dělali pánové Zieleniec, Ruml a další. Doufám, že si z toho vzal pan Pospíšil ponaučení. Svým způsobem doplácím na svoji loajalitu a kolegialitu ke svým kolegům ve vládě, kdy se snažím minimalizovat výtky na veřejnosti. Většinu problémů řeším bilaterálním jednáním, kdy mluvím i velmi ostře a kriticky. Potom se může ukázat – a teď se to ukázalo – že je to chyba. Jiří Pospíšil dobře ví, že s tím, jak manažersky vede ministerstvo, jsem byl dlouhodobě nespokojený. 

Tak proč jste ho bral do kabinetu? Už za Topolánkovy vlády jste musel vidět, že to nezvládá.
 

Já byl ministr práce a sociálních věcí a do útrob jiných resortů jsem nestrkal nos. Tyto věci se ukázaly až časem. Je evidentní, že Jiří Pospíšil na resort, který má řádově desítky tisíc zaměstnanců a dvacetimiliardový rozpočet, manažersky neměl. Již loni přišel se dvěma požadavky na navýšení rozpočtu, aniž by byly doprovázeny návrhy strukturálních změn, které by problém vyřešily. I letos se to opakovalo, on ani nevěděl před svým odvoláním, že 17. května podepsal další žádost o navýšení o 938 miliónů korun. Sám mi přiznal, že by v září přišel s dalšími požadavky. Nekonal v některých oblastech reformy a doufal, že pasivně donutí vládu k tomu, že mu navýší prostředky. Já jsem nemohl dopustit stav, kdy za mnou chodili ministři napříč politickým spektrem a lítostivě se ptali, jestli si Jiří Pospíšil těmi neustálými žádostmi dělá legraci, nebo jestli má nějaká privilegia. Všichni ministři mohou proti rozpočtu protestovat pouze svou rezignací. 

Není to ale tak, že jste rezignoval na proklamovaný boj s kmotry a raději jste s nimi začal spolupracovat, abyste si zajistil vliv ve straně? Proč jste například vzal na milost Martina Kubu, když jste ho před časem nechtěl ve stranickém vedení? Nebo proč jste udělal ministrem spravedlnosti Blažka, když ještě před rokem a půl neměl vaši důvěru?
 

To jsou trapné argumenty. Nikdy nepřipustím, aby byla ODS cejchována termíny kmotr. To je hanebný termín, který byl hanebně a prospěchářsky vypuštěn konkrétním představitelem ODS, tehdy mu šlo o politický krk. Já ho používat nebudu. K politikům, které jste zmínil: Martin Kuba je politik s autentickými politickými názory. Přesvědčil jsem se, že není nikým ze zákulisí řízen, což se u některých miláčků veřejnosti, kteří byli mnou odvoláni, říci nedá. 

To myslíte Jiřího Pospíšila? 

To jste řekl vy. Tehdy na kongresu jsem řekl na jeho adresu, že nepovažuji teď v létě roku 2010 za vhodné, aby byl ve vedení strany. Pro mě byl v tu chvíli představitelem velké koalice, kterou jsem programově na celostátní úrovni odmítal. On ji měl v jižních Čechách. Považoval jsem za nesprávné, aby někdo, kdo reprezentoval velkou koalici, byl v celostátní politice. 

To je ovšem stejné jako v případě ministra Blažka – ten stál za velkou koalicí v Brně. Oni názor na velkou koalici změnili? 

Pan Kuba opustil krajskou politiku. A pan Blažek byl vždy ve stranických funkcích, je to dlouhodobý předseda oblastního sdružení ODS. Označovat někoho, kdo je ve viditelných pozicích, kdo absolvuje test voleb, on byl radní v druhém největším městě, označením kmotr je hanebnost. 

A jak znovu nabyl vaší důvěry? 

Ano – on ji ztratil. Ale potom jsme si spoustu věcí vyříkali a já jsem oceňoval jeho přímočarost, která vyhovuje mé přímočarosti. Našli jsme si k sobě cestu. On je hodnotově ukotvený politik, který má ty hodnoty dobře promyšlené. Je to velmi vzdělaný a sečtělý člověk, je to opravdový právnický akademik po dlouhé době na ministerstvu spravedlnosti. Také jsem u něj jednoznačně dospěl k tomu, že mu jde v prvé řadě o ODS a pak teprve o sebe. 

Ty spekulace vycházejí z toho, že si posilujete vliv ve straně stylem rozděluj a panuj. 

To je spekulace. Od pana místopředsedy Blažka jednoznačně zaznělo, že mě jižní Morava dlouhodobě podporuje. Určitě to není tak, že by se podpora ve straně dala koupit za ministerské křeslo pro pana Blažka. 

Podzimní volby pro ODS mohou skončit fiaskem. Čekáte, že by vás případný propadák strhl z předsednického křesla? 

Nebudu připouštět, že něco skončí fiaskem, máme kvalitní kandidátky. A hlavně – krajské volby nejsou o celostátní politice, vystavují účet krajské reprezentaci. Pokud by si ODS připustila, že volby na nižší úrovni než do Sněmovny mají rozhodovat o existenci vlády a premiéra, tak by se chovala naprosto sebevražedně. 

Ještě otázka na konec. Byl jste během jednání o vydání Vlasty Parkanové vyfocen, jak si půjčujete od Kalouska stokorunu. To jste na tom tak špatně? 

To je zlovolná pomluva. Pan ministr financí, který pečlivě sledoval průběh (diskuse o vydání) mě požádal, když jsem šel ze Sněmovny ven, jestli bych nebyl laskav a nepřinesl mu vodu. Protože jsem neměl peníze, tak jsem ho musel zkasírovat. A protože se starám o své ministry, tak jsem mu koupil dvě lahve vody, které jsem odevzdal včetně vrácení drobných. Také to byla příležitost prolustrovat peněženku pana ministra financí. 

A co jste v ní zjistil? 

Nic moc. 

(Autor: Oldřich Danda)
RNDr. Petr Nečas

předseda strany
předseda vlády