Televizní noviny: Modernizace dálnice D1 má být hotová v roce 2021

24. září 2019
Televizní noviny: Modernizace dálnice D1 má být hotová v roce 2021

(TV Nova) Hostem hlavní zpravodajské relace TV Nova Televizní noviny byl v živém vstupu poslanec a expert ODS pro dopravu Stanislav Blaha.

Lucie BORHYOVÁ, moderátorka:
A právě zimy se silničáři na dálnici D1 obávají nejvíc. Aby se neopakovala situace z loňského roku, zastaví se stavební práce už v polovině listopadu. Následně se rozjedou opět na jaře. Opravy nejvytíženější dálnice skončí podle Ředitelství silnic a dálnic ale až za 2 roky.

Reynolds KORANTENG, moderátor:
A ve vysílání je s námi ministr dopravy Vladimír Kremlík a poslanec a dopravní expert ODS Stanislav Blaha. Dobrý večer, pánové.

Stanislav BLAHA, poslanec a expert strany pro dopravu /ODS/:
Dobrý večer.

Vladimír KREMLÍK, ministr dopravy /za ANO/:
Dobrý večer.

Reynolds KORANTENG, moderátor:
Pane ministře, můžete garantovat, že nejpozději na konci listopadu bude dálnice D1 průjezdná bez omezení?

Vladimír KREMLÍK, ministr dopravy /za ANO/:
Nechci používat slova garantovat, ale uděláme všechno pro to, aby na zimní údržbu, respektive na zimu byla dálnice prostá těch omezení, která jsou tam v současné době. Já plánuji na příští týden setkání se zástupci společnosti Skanska, kteří modernizují ten problematický úsek u Humpolce a chtěl bych se s nimi domluvit na zkrácení a dokončení prací dříve než k 15. listopadu. Čili v tomto směru udělám maximum, abychom dobu modernizace zkrátili a abychom ji ukončili, pokud by se to podařilo, do konce října letošního roku. Ale bude samozřejmě záležet na zhotoviteli a na technologických podmínkách.

Reynolds KORANTENG, moderátor:
Nicméně garantovat to nechcete. Pane poslanče, vaše strana často kritizuje zdlouhavost oprav. Co podle vás současný ministr udělal nebo dělá špatně?

Stanislav BLAHA, poslanec a expert strany pro dopravu /ODS/:
Já bych na prvním místě rád zdůraznil, že pan ministr ještě v pátek prohlásil, že jeho cesta po D1 byla bezproblémová, bez jakýchkoliv komplikací a musím se obávat toho, že jel patrně po jiné dálnici než my všichni, protože problematická je už ta samotná délka a počet opravovaných úseků. A samozřejmě to vzniklo celé kvůli skluzu při modernizaci dálnice, protože ŘSD nedokázalo některé soutěže provést v ten samý rok, ve kterém je chtěli vysoutěžit, tudíž došlo k odsunu a teď se to všechno dohání na poslední chvíli a trpí pochopitelně řidiči. Já všechny řidiče lituji za to, že musí strávit často hodiny čekáním na to, až bude dálnice znovu průjezdná.

Reynolds KORANTENG, moderátor:
Pane poslanče, lítost asi nestačí. Pane ministře, vy jste prohlásil, že se práce na D1 můžou zrychlit, tak co jste konkrétně udělal pro to, aby se zrychlily?

Vladimír KREMLÍK, ministr dopravy /za ANO/:
My chceme zrychlit práce na D1. Požádal jsem Ředitelství silnic a dálnic, aby vstoupilo do jednání s jednotlivými zhotoviteli na D1 a aby proběhla jednání v měsíci září. Jak jsem řekl, já sám budu jednat příští týden, chci jednat příští týden se společností Skanska, ale chtěl bych říct ještě jednu věc. Pan poslanec Blaha tady kritizuje, já bych se ptal, proč oni sami dálnici nemodernizovali dříve. My to děláme jenom proto, že to před námi předchozí vlády Petra Nečase právě ODS neudělala. A jak je vidět na našich dálnicích, tak na dálnicích se pracuje. Ano, já jsem jel po dálnici minulý týden a měl jsem to štěstí, že tam nenastala žádná mimořádná událost, že se nákladní automobil nevyboural.

Reynolds KORANTENG, moderátor:
Pane poslanče, je ten návrh pana ministra dopravy na zrychlení oprav z vašeho pohledu reálný, dá se to uspíšit?

Stanislav BLAHA, poslanec a expert strany pro dopravu /ODS/:
Já jsem někde zaslechl, že se plánuje práce přes noc, ale všichni my, kteří tu dálnici využíváme, já prakticky každý týden, prostě žasneme nad tím, že to přichází až nyní, protože samozřejmě všude v okolí se pracuje i v noci a snaží se všichni, aby se ta rekonstrukce zkrátila na co nejmenší míru tak, aby nebyli zatěžováni především řidiči. A to, že pan ministr tady kritizuje tempo výstavby dálnic za vlád ODS, tak já bych jenom připomněl, že v loňském roce dokázalo Ministerstvo vedené ANO postavit 4 km nových dálnic a samozřejmě ty kolapsy, které následují, jsou pouze příčinou nebo důsledkem chaosu, který na Ministerstvo dopravy, respektive Ředitelství silnic a dálnic, vládne.

Reynolds KORANTENG, moderátor:
Pánové, já vám děkuji. Můžete ještě, krátce reagujte, pane ministře. Poprosím o stručnou odpověď.

Vladimír KREMLÍK, ministr dopravy /za ANO/:
My máme rozestavěno v současné době přes 255 silnic a dálnic, což je hodně. Stavíme, řidiči to vidí. Já bych se chtěl řidičům omluvit. Musí prostě strpět situaci, která probíhá a je to proto, že vláda ODS a tak dále neučinili potřebné kroky, nezměnili legislativu, což my činíme a děláme a budeme dělat.

Reynolds KORANTENG, moderátor:
Teď, pánové, já vám oběma děkuji za informace. Díky, že jste přišli a přeji klidný večer.

Stanislav Blaha

poslanec PČR
expert ODS pro dopravu
člen výkonné rady
starosta města
předseda regionálního sdružení