Nový zákon o podpoře a řízení cestovního ruchu

2. července 2012
Nový zákon o podpoře a řízení cestovního ruchu

Poslankyně Fischerová odpovídá na anketu časopisu TTG

Bývám často v osobním kontaktu s lidmi podnikajícími v oblasti cestovního ruchu. Vážím si jich, protože v tomto oboru jsou podmínky pro podnikání rok od roku složitější.

Cestovní ruch se stal významným společenským, kulturním i ekonomickým fenoménem druhé poloviny 20. století. Dokládají to čísla z mezinárodního cestovního ruchu, neboť v loňském roce podle údajů Mezinárodní organizace cestovního ruchu cestovalo po celém světě na 980 mil. turistů. Již v letošním roce se očekává překročení ještě před několika roky téměř nedosažitelné miliardové  hranice.
V naší zemi se cestovní ruch podílí na tvorbě HDP zhruba 2,7 % a na zaměstnanosti přibližně 4,7 % (236 000 osob zaměstnaných v cestovním ruchu ČR).

V České republice dlouhodobě chybí legislativní předpis, který by vyřešil přetrvávající absenci funkčního systému řízení cestovního ruchu, jehož důsledkem je neschopnost důsledně naplňovat vládou schválené priority, které jsou součástí Koncepce státní politiky cestovního ruchu v ČR na období 2007–2013. Cílem je nastolit systém řízení cestovního ruchu.
Z výše uvedených důvodů není plně využit potenciál rozvoje cestovního ruchu České republiky.

 Je nutné nastavit : 

  • strukturu řízení cestovního ruchu na 3 úrovních: stát – kraje – turistické oblasti
  • kompetence organizací cestovního ruchu na všech úrovních
  • provázanost a spolupráci jednotlivých úrovní řízení CR (horizontální i vertikální)
  • provázanost strategických koncepčních i marketingových dokumentů
  • financování cestovního ruchu na všech úrovních – zapojení státu, krajů, obcí, podnikatelů


 V současné době je v přípravě zákon o podpoře a řízení cestovního ruchu, měl by vstoupit v účinnost v roce 2014.


V oblasti legislativy vidím velmi důležitou novelu Zákona o cestovním ruchu č. 159 / 1999 Sb. ,sladění s již nově existujícími evropskými předpisy . Tento nový zákon by měl především ochránit klienty - rizika vidím v současné době na některých konkrétních případech- pojištění cestovních kanceláří a následné plnění klientům při pojistných událostech.


Ing. Jana Fischerová, CSc.