Nevím, odkud je EET, ale z chytrého světa ne

14. srpna 2019
Nevím, odkud je EET, ale z chytrého světa ne

(svetchytre.cz) Senát nedávno odmítl vládní novelu zákona o evidenci tržeb, kterou před necelým měsícem v Poslanecké sněmovně prosadily vládní strany. Jejím cílem bylo rozšířit povinnost pořídit si EET i na další obory, například řemeslníky a lékaře. Z pohledu státu jde o projekt, který by se měl – půjčím-li si jméno tohoto webu – označit visačkou „svět chytře“. Jenže nic není, jak se zdá. Lze snad jen připustit, že jde o fungující IT systém.

I tato pravda ovšem hořkne po přečtení kontrolního závěru Nejvyššího kontrolního úřadu z akce zaměřené na informační technologie v resortu ministerstva financí. Kontroloři zjistili, že průměrná míra využití výpočetního výkonu serverů pořízených pro potřeby zpracování dat z EET dosahuje 1,4 %. Kromě toho Finanční správa ČR při budování systému EET postupovala v rozporu se zákonem o zadávání veřejných zakázek v rozsahu přes 60 milionů korun a dále více než 70 milionů korun zaplatila za hardware, který nepotřebovala, protože se dal použít ten, který už měla pořízený, ale z nějakého důvodu nebyl používaný.

Skutečné náklady Finanční správy na zavedení systému EET dosáhly 437 milionů korun, tedy o 70 milionů korun víc, než resort financí přiznával. A to se nebavíme o nákladech na další finanční úředníky, které stát přijal.

Co jsme za to dostali? Desetitisícové pokuty za nevydání účtenky za desetikorunové položky (v jednom z prvních případů, které již doputovaly k soudu, byla pokuta snížena z 11 tisíc na pouhou tisícikorunu). Přihlouplé tweety Finanční správy o tom, jak narovnává podnikatelské prostředí náletem na tržnici v Praze 9 (o narovnávání by mohli vyprávět majitelé pekáren, kteří nedostali stomilionovou dotaci na toustový chléb). Přejít nejde ani prořídlou síť obchodů a hospod zejména na venkově, kde byla velká administrativa a hrozící pokuty za banální chyby poslední kapkou pro skomírající podniky (společně s přísným zákazem kouření v hospodách).

A také jsme vybrali spoustu nových daní. Říká tedy ministryně financí. Ale ničím svá hausnumera nedokládá. Naopak neumí vyvrátit protiargumenty, že na výběr DPH má hlavní a nezastupitelný vliv vývoj ekonomiky a že stejně nebo více roste výběr v oborech, kterých se EET zatím netýká. A už vůbec neumí vysvětlit, proč v době stále slušného ekonomického růstu s tím skvělým EET meziročně klesá výběr DPH (za první čtvrtletí o 100 milionů korun). Nemělo by to paní ministryni růst? Nemluvě o tom, že jsme dosud neviděli nic z těch 140 škol a školek a 280 kilometrů zmodernizované železnice slibovaných v kampani EET. Asi se místo nich platily dotace Agrofertu.

Přesto máme na světě novelu zákona, která Senátem neprošla, ale Sněmovna ji schválí znovu a rozšíření EET začne platit. Vládní strany s pomocí komunistů prohlasovaly, že se bude týkat také chovu velbloudů a kosmické dopravy. A samozřejmě všemožných řemeslníků. Bude moc zajímavé sledovat, jestli si budou úředníci zvát domů třeba malíře, nechají si vymalovat, aby je přistihli při nevydání účtenky, a pak náklady uplatní jako výdaj v rámci kontrolní činnosti, takže jim to zaměstnavatel proplatí. Anebo se pro tento účel zase zavedou propůjčené byty, jaké za socialismu provozovala Státní bezpečnost?

Co dodat. Nevím, odkud je EET, ale z chytrého světa ne. Místo přínosného a fungujícího IT systému tu máme tupý nástroj shromažďující data a umožňující buzeraci drobných podnikatelů. Nezbývá než si povzdechnout, proč se vždycky najde někdo, kdo vymyslí, jak do mrtě využít možností soudobé technologie, místo aby se zamyslel, jestli je to nezbytné. A řekl si třeba, že technická možnost zvládnout sběr nějakého obrovského množství dat není odůvodněním k tomu, že se to skutečně musí udělat.

Martin Kupka

místopředseda strany
poslanec PČR
expert pro veřejnou správu