Rozhovor pro Lidové noviny

9. července 2012
Rozhovor pro Lidové noviny

Jako liberální konzervativec nemám rád zásahy státu do podnikání, říká ministr průmyslu a obchodu Martin Kuba. Ale tam, kde je to ve strategickém zájmu státu, je prý třeba udělat výjimku. Jak Kuba uvedl v rozhovoru pro Lidové noviny, bude usilovat o omezení vývozu elektřiny, o co nejvyšší podíl českých podniků při dostavbě Temelína a chce také srazit ceny mobilních operátorů v Česku.

Před týdnem podala trojice uchazečů své nabídky na dostavbu Jaderné elektrárny Temelín. Máte už informace, co je obsahem nabídek? 

V tuto chvíli můžeme hovořit jen o tom, kolik která nabídka váží a kolik má stran. Nyní je na společnosti ČEZ, aby nabídky v následujících měsících vyhodnotila. Pro mě je důležitá kvalitní práce manažerů ČEZ, kteří jasně definovali, co chtějí. Vyhneme se tak potížím, které dnes mají Finové při výstavbě své jaderné elektrárny. Ve Finsku totiž projekt nebyl jasně specifikován a řada věcí se dodělávala až za pochodu. Zadruhé je pro mne důležité maximální možné zapojení českého průmyslu do projektu dostavby Temelína. 

Právě to je dost sporná věc. Podle pravidel Evropské unie nelze nabídky ve veřejné soutěži hodnotit podle procenta zapojení domácích firem...
 

Vím, že se dostáváme do komplikované situace a nemůžeme to nařídit. Jako představitel vlády jsem jednal se všemi třemi zájemci a zdůraznil jsem jim, aby v maximální možné míře zapojili do projektu české podniky. Uvidíme v nabídkách pro ČEZ, jak k tomu jednotliví uchazeči přistoupili. 

Koncem června se konala valná hromada společnosti ČEZ. Opět se objevily v médiích zprávy o sporných rozhodnutích manažerského týmu v čele s Martinem Romanem a Danielem Benešem, jako byl například drahý nákup teplárny Energotrans. Jste spokojen s výsledky šéfů ČEZ?
 

Držitelem státních akcií je ministerstvo financí, tudíž je to dotaz hlavně pro ministra financí. Z pohledu mého sektoru komunikuji s generálním ředitelem Danielem Benešem o strategických cílech skupiny ČEZ. Tuto komunikaci považuji za velmi dobrou. S předsedou dozorčí rady Martinem Romanem v kontaktu téměř nejsem. Vodítkem jsou promě ekonomické výsledky ČEZ a ty jsou stále velmi dobré. 

Nevadí vám ani ztrátová investice ČEZ do nákupu rozvodné sítě v Albánii?
 

Přiznávám, že na některé historické transakce společnosti ČEZ mám svůj názor. Ale je to spíše úkol ministra financí, aby dohlédl na to, jak budou tyto záležitosti vyřešeny. Pro mě je teď prioritou, jak ČEZ zvládá dostavbu třetího a čtvrtého bloku v Temelíně. 

Věříte, že to ČEZ nakonec zvládne, finančně i manažersky? 

Jsem přesvědčen, že ano. Je to silná energetická společnost, která každým rokem vydělává kolem 40 miliard korun. 

Je tedy nutné přizvat k výstavbě Temelína strategického partnera, jak má top management ČEZ v plánu? 

K tomu mám zcela neutrální názor. Je to téma k diskusi. Přizvání strategického partnera může obecně vést k většímu rozložení rizik. 

Za současných cen elektřiny na burzách se nové bloky v Temelíně ekonomicky nevyplatí. Stále jsou ve hře pevné výkupní ceny vyrobené elektřiny nebo jiná "netržní" forma podpory? 

Je to otázka, která na nás čeká odhadem v první polovině příštího roku. V tuto chvíli je třeba nabídky vyhodnotit a zjistit, jak nákladné bude vybudování nových bloků. Připomínám, že dostavba Temelína je z pohledu České republiky strategicky důležitá věc. Nemáme jinou možnost, jak českým podnikům zajistit dostatek elektřiny za přijatelnou cenu a bez vysokých emisí. Očekávám, že za deset let bude cena elektřiny klíčovým faktorem, který bude rozhodovat o konkurenceschopnosti státu. 

Jenže právě v této soutěži Česko prohrává. Už letos podpora obnovitelných zdrojů energie vychází každého z nás na extrémních 670 korun za megawatthodinu... 

Také se mi nelíbí, že se všichni skládáme na zisk dodavatelů nekonkurenceschopné energie. Strategie založená na obnovitelných zdrojích by jen vyháněla vysokou cenou elektřiny průmyslovou výrobu z Česka někam mimo Evropu. To by znamenalo ztrátu pracovních míst v Česku a také ztrátu příjmu do státního rozpočtu. 

Co s tím uděláte? Zdanění elektřiny ze solárních elektráren skončí v prosinci 2013, nikdo zatím netuší, z čeho se zelené energie budou poté dotovat... 

Souhlasím s názorem předsedkyně Energetického regulačního úřadu Aleny Vitáskové, že dotování dalších obnovitelných zdrojů musí přestat. Co se týká již postavených elektráren, měli bychom diskutovat o prodloužení solární daně. Máme na to zbytek letošního roku i začátek příštího. 

Prodloužení solární daně jistě vyvolá bouřlivou odezvu mezi majiteli solárních elektráren... 

Podporujeme tady něco, co by bez našich dotací na trhu nepřežilo. Základní chyba je v dotační politice Evropské unie. To je podobný případ, jako když zemědělci dostávají dotace za to, že neobdělávají půdu. Půda přece slouží k tomu, že tam něco zasadíte, sklidíte a prodáte. Dneska bohatí lidé skupují pozemky a pobírají dotace za to, že nic nedělají. A mnohem chudší lidé se skládají na to, aby bohatí za nicnedělání dostávali peníze. To popírá logiku. V případě nové státní energetické koncepce proto požaduji, aby stála hlavně na nedotovaných zdrojích. 

Jak jste spokojen s výsledky práce poradní komise? Stane se její zpráva základním kamenem nové energetické koncepce?
 

Jsem velmi spokojen s tím, co tým vedený Václavem Pačesem a Danou Drábovou předložil. V základních pohledech na věc jsme se shodli. Bude to základ, který v nové státní energetické koncepci určitě najdete. Za velmi důležité považuji, že se nám poprvé podařilo pravdivě a reálně popsat problematiku zásob uhlí a propojit ji s problematikou teplárenství. Skončila tak přestřelka mezi těžaři a teplárníky s argumenty typu "my nemáme uhlí" a "my nemáme smlouvy". 

Ale když se podíváme na spor skupin EPH a Czech Coal, tak ten se dál stupňuje. 

To je něco jiného. To je spor dvou podnikatelských subjektů. Úkolem ministerstva průmyslu a obchodu bylo získat konkrétní informace o zbývajících zásobách uhlí, o smlouvách na jeho odběr a jak překlenout problémová období. Například problémové období let 2013 až 2015 chceme překlenout pomocí útlumu výroby v uhelných elektrárnách a snížení exportu elektřiny. Není možné mít nedostatek uhlí pro teplárny a zároveň vyvážet z Česka rekordní objemy elektrické energie. 

Jak toho chcete dosáhnout? Vlastníci uhelných elektráren výrobu dobrovolně neomezí... 

V poslanecké sněmovně je již novela energetického zákona, která omezí spalování uhlí s nízkou účinností. Také zvážíme možnosti, jak vývoz elektřiny finančně znevýhodnit, pokud to bude třeba. Novela horního zákona musí dát navíc státu právo rozhodovat o tom, jak s vytěženým uhlím nakládat a kam ho směrovat. 

 Další ožehavé téma současnosti: služby mobilních operátorů patří v Česku mezi nejdražší v Evropě. Kde se stala chyba? 

Má kritika směřuje vůči předsedovi Českého telekomunikačního úřadu Pavlu Dvořákovi. V roce 2006 si nechali zpracovat analýzu trhu, ze které vyplynulo, že vše je skvělé a bude se vyvíjet k lepšímu. Pokud analýza takto vyšla, ČTÚ tím ztratil možnost do vývoje vstoupit a začít regulovat. Například v Irsku to vyšlo opačně, začali regulovat a dnes mají ceny někde úplně jinde. Zato u nás prakticky platíme za nejhorší pokrytí nejvyšší ceny. 

Co uděláte pro to, abychom volali za férové ceny? 

Nyní se zpracovává nová analýza trhu, která bude hotová v srpnu. Poté Evropská unie posoudí, zda trh funguje tak, jak má. Nedokážu si představit, že by řekli "vše je v pořádku". Výsledek analýzy následně umožní ČTÚ začít regulovat a snížit ceny. Trh může rozhýbat také současná aukce nových kmitočtů. 

Objevily se protichůdné informace, zda dostanou šanci i případní noví mobilní operátoři. Jak to tedy je? 

Vláda dala minulý týden ve středu jasně najevo, že si příchod čtvrtého operátora přeje. Podmínky jsou pro něj maximálně otevřené. Vyčlenili jsme část pásma pouze pro nové uchazeče, nikdo ze tří stávajících operátorů ji koupit nemůže. Více jsme už udělat nemohli, vyčlenění dalších pásem jen pro nové zájemce by zřejmě skončilo u soudu nebo mezinárodní arbitráže a celou aukci by mohlo ohrozit. 

Nehrozí, že stávající operátoři tato pásma nakoupí a pak je nebudou využívat? 

Když si je koupí ti stávající, budou mít přísné podmínky, dokdy musí síť vybudovat a zprovoznit. Navíc musí na tyto nové sítě pustit takzvané virtuální operátory. Předseda ČTÚ mi osobně ručí za to, že podmínky jsou otevřené pro všechny a že průběh aukce obstojí v případě soudního sporu nebo arbitráže. Připomínám, že mám k práci pana předsedy Dvořáka docela dost výhrad. 

Chcete říci, že je na spadnutí změna ve vedení ČTÚ? 

Řeknu to takto: pokud podmínky aukce nepřilákají nového operátora nebo neobstojí před soudem, je to pro mne jasný signál, že bude třeba situaci řešit. Více k tomu nemusím dodávat. 

(Autor: David Tramba)

MUDr. Martin Kuba

ministr průmyslu a obchodu
předseda místního sdružení
předseda regionálního sdružení
člen výkonné rady
zastupitel statutárního města